جرثقیل سقفی

فناوری بلاک‌چین و نوآوری‌های آن

حمیدرضا لطفی – فصلنامه شماره 50(پاییز1402)

      چکیده

فناوری بلاک‌چین روشی انقلابی برای ذخیره و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها است.  باتوجه‌به مزایای بسیار فراوان و قابلیت‌های قابل‌توجه این فناوری نوین، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از جمله برنامه‌نویسان در حوزه کدینگ می‌توانند با استفاده از این امکانات، امنیت و مقیاس‌پذیری و جهان‌شمول بودن نرم‌افزارهای کدینگ را تضمین کنند.

پروژه بلاک‌چین چیست؟

اصطلاح “پروژه بلاک‌چین” تلاش برای ساخت یا توسعه فناوری مبتنی بر بلاک‌چین را توصیف می‌کند. پروژه‌های بلاک‌چین معمولاً توسط استارت‌آپ‌ها، واحدهای تجاری در شرکت‌های بزرگ‌تر و حتی دولت‌ها انجام می‌شود. آنها همچنین می‌توانند توسط انجمن‌های منابع باز [2] که به هیچ شرکت یا سازمان خاصی وابسته نیستند، اجرا شوند.  به‌عنوان‌مثال، پروژه Hyperledger یک انجمن open source است که روی توسعه فناوری بلاک‌چین برای مشاغل و دولت‌ها کار می‌کند.

2.  هدف پروژه بلاک‌چین

هنگامی که در حال ساخت یک پروژه بلاک‌چین هستید، چند هدف مختلف وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

امنیت[3]

اولین هدف شما باید اطمینان از امنیت پروژه باشد. اگر زیرساخت و محل قرارگیری بلاکچین ، امن نباشد، شما حاضر نخواهید شد که داده های حساس خود را در آنجا قرار دهید..

مقیاس‌پذیری [4]

هدف دوم شما باید این باشد که مطمئن شوید سیستم شما می‌تواند در صورت نیاز، بدون خرابی یا کاهش سرعت، افزایش و کاهش یابد. یعنی طراحی آن به‌گونه‌ای باشد که بتوانید در صورت لزوم تغییرات لازم را روی آن انجام بدهید بدون اینکه مشکلی در سرویس‌دهی به وجود بیاید.

انعطاف‌پذیری [5]

به این فکر کنید که سیستم شما چقدر باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند با سیستم‌ها و برنامه‌هایی که توسط دیگران نوشته شده است کارکرد. دیگران باید بدون مشکل بتوانند کار توسعه سیستم را انجام دهند.

شفافیت [6]

در نظر بگیرید که آیا پروژه شما باید شفاف باشد یا نه – یا حداقل چه نوع شفافیتی هم برای کاربران و هم برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند راه را ادامه دهند لازم است. برای دانستن اینکه آیا مشکلی در داده‌ها یا تراکنش‌هایشان در این سیستم جدید پیش می‌آید یا خیر.

3. اهمیت پروژه‌های بلاک‌چین

در زیر برخی از دلایل برجسته اهمیت پروژه‌های بلاک‌چین آورده شده است:

*  ساختار غیر متمرکز[7]

پروژه‌های بلاک‌چین غیرمتمرکز هستند، به این معنی که هیچ مقام مرکزی یا فردی آنها را کنترل نمی‌کند. این بدان معناست که همه‌وهمه می‌توانند به پروژه‌های بلاک‌چین دسترسی داشته باشند.

*  تغییر ناپذیری [8]

ازآنجایی‌که پروژه‌های بلاک‌چین غیرمتمرکز هستند، غیرقابل‌تغییر نیز هستند، به این معنی که وقتی چیزی وارد بلاک‌چین شد، بدون مجوز دسترسی نمی‌توان آن را تغییر داد یا حذف کرد.

*  کنترل فردی داده ها [9]

پروژه‌های بلاک‌چین که به افراد اجازه می‌دهد داده‌های خود را کنترل کنند، بخش مهمی از آینده سیستم‌ها هستند. با دادن قدرت به افراد برای کنترل داده‌هایشان، آنها می‌توانند نحوه استفاده و دسترسی به آن‌ها را با تغییر قوانین مربوط به خود انتخاب کنند. به طور خلاصه هر فرد می‌تواند در آینده به میزان دلخواه خود روی داده‌های شخصی خود کنترل داشته و یا آنها را تغییر دهد.

* توکن سازی [10]

توکن‌سازی در پروژه‌های بلاک‌چین بسیار مهم است، زیرا امکان مالکیت، بدون نیاز به دردست‌داشتن فیزیکی یک کالا یا دارایی را فراهم می‌کند. همچنین به افراد اجازه می‌دهد تا بجای داشتن همه چیز، فقط بخشی از آن را داشته باشند. کارهایی مانند تأمین مالی تجمعی با استفاده از توکن بسیار آسان‌تر از مواردی است که توکن وجود نداشته باشد.

4. ایده‌های پروژه بلاک‌چین

پروژه‌های بلاک‌چین می‌توانند راهی عالی برای ورود به دنیای رمزنگاری باشند. با ایجاد پروژه خود، می‌توانید نحوه استفاده از فناوری را بیاموزید و به طور مستقیم با کاربردهای آن آشنا شوید. شما همچنین فرصتی خواهید داشت که تجربه مدیریت یک کسب‌وکار را با تیمی از افراد، از جمله سرمایه‌گذاران و مشتریان، از نزدیک تجربه کنید.

علاوه بر این، اگر یک چیز از ظهور ارزهای دیجیتال آموخته باشیم، هیچ‌چیز هیجان‌انگیزتر از حضور در خط مقدم یک چیز جدید نیست؛ بنابراین، اگر می‌خواهید در خط مقدم نوآوری باشید، این ایده‌های نوین به شما پیشنهاد می‌گردد:

بهترین پروژه‌های بلاک‌چین برای مبتدیان

اگر در بلاک‌چین تازه کار باشید ، ممکن است درست ندانید که چگونه یک پروژه را شروع کنید. برای تازه کارها پروژه‌های بسیار زیادی وجود دارد، ولی  دانستن اینکه با کدامیک شروع کنید کمی مشکل است. در این قسمت بهترین پروژه‌های مرتبط با بلاک‌چین برای مبتدیان آورده شده است. اینها پروژه‌های آسانی هستند که مبتدیان می توانند  بوسیله آنها ، بلاک‌چین را  بررسی و  آغاز کنند:

1-4- کیف پول اتر[11]

اتر یکی از توکن‌های شبکه اتریوم و همچنین یکی از پرکاربردترین بلاک‌چین‌های جهان است. کیف پول اتر ، یک کیف پول رایگان است که به شما این امکان را می دهد که دارایی هایتان را با خیال راحت و بدون هیچ گونه نگرانی از مسائل امنیتی، مدیریت و نگهداری کنید؛ همچنین این کیف پول دریافت و انتقال اتریوم و توکن های آن را نیز برای شما آسان می کند.

2-4-  ارسال چندگانه[12]

Multi Send یک پروژه بلاک‌چین برای مبتدیان است که هدف آن تسهیل ارسال و دریافت پول از طریق استفاده از ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده است که با ارائه روشی آسان برای استفاده از پول خود،  درگیرشدن با این فضا را برای افرادی که تازه‌کار هستند یا با ارزهای دیجیتال آشنا نیستند، آسان‌تر می‌کند.

3-4- زنجیره رأی[13] سیستم رأی گیری الکترونیکی بر اساس بلاک چین

زنجیره رأی یک سیستم رأی‌گیری الکترونیکی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که به رأی‌دهندگان اجازه می‌دهد تا رأی خود را به روشی ایمن و قابل‌تأیید بدون دخالت شخص ثالث به صندوق بیندازند. هدف این پروژه ایجاد شفافیت و انصاف در روند انتخابات و کمک به بازگرداندن اعتماد به نهادهای دموکراتیک است.

بهترین پروژه‌های بلاک‌چین در سطح متوسط

بلاک‌چین یک فناوری جدید است که می‌تواند به روش‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد. در زیر چند ایده برای پروژه‌های سطح متوسط بلاک‌چین وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید:

4-4- سیستم تبادل ارز دیجیتال

صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، پلتفرمی است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون وابستگی به یک مرجع مرکزی، ارزهای دیجیتال را معامله کنند. در این معماری دو نوع شرکت‌کننده وجود دارد:

الف – کاربرانی که می‌خواهند تراکنش انجام دهند.

ب – ماینرها قدرت محاسباتی را برای پردازش تراکنش‌ها فراهم می‌کنند.

کاربر می‌تواند مستقیماً از طریق یک شبکه نظیر به نظیر [14] با ماینر ارتباط برقرار کند و تراکنش انجام دهد. سپس ماینر این تراکنش را پردازش کرده و برای تأیید سایر ماینرها به بلاک‌چین می‌فرستد. پس از تأیید، تراکنش کامل و غیرقابل‌برگشت تلقی می‌شود.

5-4- برنامه فهرست کارها با استفاده از بلاک چین

لیست کارها یک برنامه کاربردی ساده است که به کاربر کمک می‌کند تا لیستی از وظایف را ایجاد کند و سپس آنها را به‌گونه‌ای سازماندهی کند که برای کاربر قابل فهم و منطقی باشد. همچنین به کاربر این امکان را می‌دهد که پس از انجام شدن یک کار ، فرایند صورت گرفته  را مجددا بررسی کند.  معماری این پروژه از دو بخش تشکیل می‌شود:

الف – بخش سمت کاربر [15]، یک برنامه Angular/Ionic خواهد بود که به کاربران اجازه می‌دهد وظایف خود را ایجاد و مدیریت کنند و کارهای انجام شده را بررسی کنند. این بخش با استفاده از فریم‌ورک Angular و Ionic ساخته خواهد شد که این یک چارچوب ترکیبی منبع‌باز موبایل برای توسعه برنامه‌های موبایلی چند پلتفرمی است.

ب بخش مرکزی برنامه [16] بلاک‌چین داده‌های کاربر را به طور ایمن ذخیره می‌کند تا کسی نتواند آن‌ها را دست‌کاری کند یا به آنها دسترسی داشته باشد، مگر کسانی که اجازه لازم را از صاحب حسابی که در آن ذخیره می‌شود، کسب کرده باشند. این تضمین می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند هیچ اطلاعاتی را بدون مجوز، ویرایش یا تغییر دهد.

6-4- برنامه معاملات مالی

اپلیکیشن‌های ذخیره و پرداخت سکه‌های [17] مجازی، یک پروژه بلاک‌چین میانی است که هدف آن ایجاد پلتفرمی است که کاربران بتوانند با وام‌دادن به دیگران ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. کاربران می‌توانند در ازای دریافت سود، سکه‌های خود را به سایر کاربران قرض دهند. از سوی دیگر، افرادی که نیاز به وام‌گرفتن دارند نیز می‌توانند از این پلت فرم برای یافتن وام‌دهندگان استفاده کنند. این برنامه همچنین دارای یک نسخه اپلیکیشن موبایل است تا کاربران بتوانند به‌راحتی به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند.

ایده‌های پروژه‌های پیشرفته بلاک‌چین

فناوری بلاک‌چین در بسیاری از صنایع، از امور مالی گرفته تا املاک و مستغلات و خرده‌فروشی استفاده می‌شود. اما این فقط نوک کوه یخ است. در این بخش سه پروژه بلاک‌چین پیشرفته معرفی می‌شوند که برخی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را در زمینه‌های مرتبط  به عهده دارند.

7-4- کارپولینگ نظیر به نظیر [18]

کارپولینگ یکی از محصولات مهم بلاک‌چین است. از فناوری بلاک‌چین می‌توان برای حل مشکلات در کارهای مشترک استفاده کرد. برای روشن‌شدن موضوع فرض کنید، شخصی که می‌خواهد از نقطه A به نقطه B برود، می‌تواند افراد دیگری را پیدا کند که در همان مسیر حرکت می‌کنند و با آن‌ها سواری را به اشتراک بگذارند. شخصی که می‌خواهد از نقطه A حرکت کند  ممکن است نتواند کل قیمت بنزین را بپردازد، اما می‌تواند آن را با سایر مسافران تقسیم کند. به‌این‌ترتیب همه بخشی از پول خود را پس‌انداز می‌کنند و برای استفاده از این سرویس انگیزه پیدا می‌کنند.

8-4- سیستم شناسایی محصولات تقلبی [19]

هدف سیستم شناسایی کالای جعلی، ارائه راهی بی‌خطر برای مصرف‌کنندگان برای تشخیص تقلبی بودن یا نبودن یک محصول است. شناسایی محصول جعلی یک پروژه عملی بلاک‌چین است که از یک برچسب خاص برای ردیابی منشأ یک محصول استفاده می‌کند و می‌توان از آن برای تأیید جعلی نبودن اجناس استفاده کرد. این برچسب حاوی تمام اطلاعات مربوط به منشأ آن است و حتی دارای امضای الکترونیکی است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین قابل‌تأیید است.

این تگ داده‌های مربوط به مبدأ محصول را ذخیره می‌کند و آن را به همراه کالا در حین حرکت در میان توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان یا مصرف‌کنندگان مختلف حمل می‌کند. هنگامی که یک مصرف‌کننده محصولی را خریداری می‌کند، می‌تواند خرده‌فروش یا سازنده آن را بررسی کند تا ببیند آیا اصل است
یا خیر.

ترکیب این تکنولوژی با استانداردهای کدینگ مانند ایران کد و GS1 [20] این امکان را به مصرف‌کننده و همچنین همه ذی‌نفعان زنجیره کالا خواهد داد تا در لحظه از وضعیت اجناس مطلع باشند و اصل بودن کالا تضمین شود.

9-4-  بازار دارایی دیجیتال

بازار دارایی دیجیتال بستری است که به کاربران امکان خریدوفروش دارایی‌های دیجیتال را می‌دهد. با این امکان، کاربران می‌توانند دارایی‌های خود از جمله ارزهای دیجیتال، توکن‌ها و ارزهای فیات (اسکناس و سکه‌های رایج هر کشور)  را مبادله کنند. این بازار به‌عنوان صرافی نیز شناخته می‌شود. یک بازار دارایی دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار و یورو، ارزهای دیجیتال را خریداری کنند و یا به کلکسیون‌های دیجیتال، ارزهای دیجیتال و سایر انواع کالاهای مجازی را می‌دهد. این بازارها چارچوب کاملی را برای کاربران خود ارائه می‌دهند و به‌عنوان یک واسطه قابل‌اعتماد بین ناشران و سرمایه‌گزاران دارایی‌های دیجیتال عمل می‌کنند. آنها ابزار و خدماتی را برای تسهیل تراکنش بین کاربران مختلف ارائه می‌کنند.

برای ایجاد یک بازار دارایی دیجیتال، باید از یک پلتفرم بلاک‌چین مانند اتریوم استفاده کنید و قوانین هوشمندسازی را  به زبان برنامه‌نویسی Solidity  بنویسید. Solidity یک‌زبان قرارداد محور است که به شما امکان می‌دهد قوانین و منطق بازار را در کدهای خود تعریف کنید.

برای ایجاد یک بازار دارایی دیجیتال می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محدوده بازار خود را تعریف کنید: قبل از شروع ساخت، باید تعریف کنید که از چه نوع دارایی‌های دیجیتالی می‌خواهید پشتیبانی کنید و چه ویژگی‌هایی را می‌خواهید به کاربران ارائه دهید. همچنین می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یک بازار عمومی بسازید یا روی یک جایگاه خاص تمرکز کنید.
  • قوانین را طراحی کنید: هنگامی که محدوده بازار خود را مشخص کردید، می‌توانید طراحی قراردادهای هوشمند را شروع کنید. شما باید ساختار دارایی‌های دیجیتال، قوانین خریدوفروش و هزینه‌هایی را که می‌خواهید دریافت کنید، تعریف کنید.
  • توسعه برنامه وب: پس از طراحی قراردادها، می‌توانید برنامه وب را توسعه دهید بطوریکه با قوانین  تعامل داشته باشد. می‌توانید از یک چارچوب وب مانند React یا  Angular  برای ساختن قسمت سمت کاربر برنامه استفاده کنید.
  • تست و استقرار: مهم است که بازار خود را قبل از استقرار در یک محیط تولید به طور کامل آزمایش کنید. می‌توانید از ابزارهایی مانند Truffle برای اجرای تست‌های خودکار استفاده کنید. هنگامی که از تست بازار نتیجه مطلوب را کسب کردید، می‌توانید آن را در بلاک‌چین اتریوم مستقر کنید.
  • بازار خود را بازاریابی و تبلیغ کنید: هنگامی که بازار شما فعال شد، باید برای جذب کاربران آن را بازاریابی و تبلیغ کنید. شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و سایر تکنیک‌های بازاریابی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده کنید.
  •  نتیجه‌گیری


بلاک‌چین روش جدیدی برای تفکر در مورد نحوه تبادل ارزش است و تنها به صنعت مالی محدود نمی‌شود.  بلاک‌چین تقریباً در همه صنایع کاربرد دارد، از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا املاک و مستغلات، انتشارات و آموزش.  همچنین از این تکنولوژی در سیستم‌های کدینگ جهانی استفاده می‌شود.

در آینده در مورد بلاک‌چین اخبار بیشتری خواهید شنید. تنها چیزی که اهمیت دارد، تمایل شما به یادگیری آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد است و اینکه چگونه می‌تواند به شما در پیشرفت کمک کند.

  • منابع

  • https://www.knowledgehut.com/blog/blockchain/blockchain-projects
  • https://4irelabs.com/articles/top-blockchain-programming-languages/
  • https://www.dappuniversity.com/articles/how-to-learn-blockchain-programming
  • https://www.dappuniversity.com/articles/blockchain-tutorial
  • https://geekflare.com/blockchain-programming-languages/
  • https://tokenminds.co/blog/blockchain-development/blockchain-development-guide
  • https://tokenminds.co/blog/blockchain-development/blockchain-development-guide
  • https://cryptodetail.com/category/blockchain-coding
  • https://www.cyfrin.io/blog/how-to-become-a-blockchain-solidity-developer
  • https://medium.com/@xhackfuel/how-to-become-a-blockchain-developer-in-2024-9413ae9f2cfd

1 blockchain

2 Open Source

3 Security  

4 Scalability  

5 Flexibility  

6 Transparency

7 Decentralized Structure   

8 Immutability  

9 Individual Control of Data 

10 Tokenization

11 Ether Wallet

12 Multi Send  

13 Vote Chain  

14 peer to peer 

15 front end

16 backend

17 Coins

18  Carpooling

Fake19

20 سازمان جهانی کدینگ     

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.