جرثقیل سقفی

راهنمای اجرای سرچ هوشمند GS1

فاطمه رحیمی- فصلنامه شماره 49(تابستان1402)

چکیده

این مقاله، یک سند راهنما است که چگونگی گنجاندن محتوی داده ساختاریافته محصول -که به‌وسیله ماشین قابل خواندن است-  در یک صفحه وب را مشخص می­کند. “داده محصول” به اطلاعاتی که محصول را توصیف می‌کند مثل: نام محصول، اندازه فیزیکی، ترکیبات، موارد استفاده و غیره گفته می‌شود. “داده ساختاریافته”  صرفاً داده متنی نیست؛ بلکه به داده‌ای اطلاق می‌شود که از واحدهای مجزایی از داده که “عناصر داده‌ای” یا “مشخصه” گفته می‌شود تشکیل شده باشد و این عناصر داده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند تا محصولات متفاوت بسیاری را شرح دهند. داده ساختاریافته محصول اغلب “داده اصلی محصول” نامیده می‌شود، اصطلاح “داده اصلی” بیان می‌کند که داده ساختاریافته، پایه و اساس بسیاری از وظایف پردازش داده است که باید مشخصات محصول را درک کنند. چنین وظایفی اهدافی که در درجه اول ارزش برای کسب‌وکار هستند (“داخلی” یا برنامه‌های کاربردی”B2B [1]“) و همچنین اهدافی که برای مصرف‌کنندگان ارزش‌آفرین هستند (برنامه‌های کاربردی “B[2]C”2) را در برمی‌گیرد.

کلمات کلیدی:  سرچ هوشمند GS1، داده محصول، داده ساختاریافته

1.      سرچ هوشمند GS1 چیست؟

استانداردهای GS1 که داده اصلی محصول را تعریف می‌کند و به‌طورکلی استانداردهایی که شبکه جهانی همگام‌سازی داده (GDSN[3]) را در بر می‌گیرد برای سالیان متمادی وجود داشته‌اند. استانداردهای GS1 تعاریف ویژگی‌های محصول، استاندارد جهانی طبقه‌بندی محصول(GPC[4]) و استانداردهای مبادله داده محصول (داده اصلی محصول) در اینترنت بین کسب‌وکارها را شامل می‌شود. گرچه، استانداردهای GS1 به‌صورت پایه‌ای باهدف برآورده‌سازی نیازهای برنامه‌های کاربردی B2B در زنجیره تأمین، به‌ویژه در ارتباطات داده‌ای  در مورد محصول بین سازندگان و خرده‌فروشان به‌منظور خودکارسازی فرآیندهای کسب‌وکار نظیر فرآیند سفارش تا پرداخت در نظر گرفته شده‌اند.

تمرکز این مقاله بر روی داده ساختاریافته برای برنامه‌های کاربردی B2C است. تفاوت‌های کلیدی بین برنامه‌های B2C و نوع کاربردهای B2B وجود دارد که هدف آن GDSN است:

گرچه اشتراکات مهمی بین برنامه‌های کاربردی B2C و B2B وجود دارد؛ اما مجموعه مشخصات داده موردنیاز برای برنامه‌های کاربردی B2C با مجموعه مشخصات داده موردنیاز برای برنامه‌های کاربردی B2B تفاوت دارد. روش تحویل داده ساختاریافته برنامه‌های کاربردی B2C , مبتنی بر مدل تعاملی باز شبکه وب است، نه روش نقطه‌به‌نقطه بسته GDSN. برنامه‌های کاربردی B2C به داده تجمیع شده از چندین منبع نیاز دارد.

مشکلات بسیاری برای آماده‌سازی داده ساختاریافته برنامه‌های کاربردی B2C وجود دارد.این مقاله به‌ویژه بر روی این موضوع که داده ساختاریافته محصول چگونه در صفحات وب گنجانده می‌شود که محصول و اطلاعات آن را به مصرف‌کنندگان ارائه دهد تمرکز دارد. استانداردهای دیگر GS1 جنبه‌های دیگر مشکل B2C را در بر می‌گیرند; به‌عنوان‌مثال، استاندارد منبع (منبع قابل‌اعتماد) GS1 , توزیع داده B2C به شرکت‌های ارائه‌دهنده کاربردهای اینترنت از طریق شبکه‌ای که “تجمیع‌کننده داده” نامیده می‌شود و به‌عنوان یک هاب برای توزیع داده محصول از چندین برند ایفای نقش می‌کند را مورد خطاب قرار می‌دهد.

روش‌های تکنیکی شرح داده شده در این مقاله مبتنی بر موارد زیر است:

  • فرمت توصیف منبع (RDF[5])به‌عنوان زبانی برای بیان داده ساختاریافته
  • ·           Schema.org و لغات GS1 به منظور توصیف معنای داده ساختاریافته
  • ·          (JSON-LD) به عنوان یک سینتکس[6] قابل خواندن توسط ماشین برای کد کردن داده ساختار یافته به فرمتی که به سادگی قابل گنجاندن در صفحات وب باشد،

JSONLD این قابلیت را ایجاد می­کند که  داده ساختاریافته به عنوان یک بلوک منفرد از متن در صفحه وب قرار داده شود.

این تکنولوژی‌ها به داده ساختاریافته محصول اجازه می‌دهد تا به‌صورت مستقیم در صفحات وب عمومی قرار داده شود که در دسترس هر برنامه کاربردی که از این صفحات عمومی استفاده می‌کنند باشد. این امکان به ناشران صفحه وب اجازه می‌دهد تا داده محصول را به‌صورت مستقیم به مصرف‌کننده صفحه وب انتقال دهند.

تجمیع‌کننده داده مبتنی بر روش منبع GS1 [7]و روش صفحه وب که در این سند توضیح داده شده است مکمل هستند.  روش منبع GS1 تامین کننده داده قابل‌اعتماد و معتبر محصولات برای برنامه­های کاربردی گوشی­های هوشمند است. اپلیکیشن‌های موبایل که یک بارکد را اسکن می‌کنند و یا محصولات مناسب را جستجو می‌کنند نمونه‌هایی از این موارد هستند. روش صفحه وب که در این مقاله شرح داده می‌شود طراحی شده است تا نیازمندی‌های برنامه‌های کاربردی که به بینش عمیق‌تری از محتوای یک صفحه وب خاص احتیاج دارند را برآورده سازد. موتورهای جستجو مثل گوگل، Bing و غیره نمونه‌های مهمی از این برنامه‌های کاربردی هستند؛ رسانه‌های اجتماعی، موتورهای خرید و دیگر برنامه‌های نوظهور نمونه‌های دیگری هستند. گرچه هدف نهایی ایجاد یک راهنمای فنی است؛ اما پیش‌زمینه و انگیزه کسب‌وکار را نیز دربر می گیرد.

2.      چه افرادی از این راهنما استفاده خواهند کرد؟

صاحبان برند، سازندگان، خرده‌فروشان و آژانس‌های تبلیغاتی از مزایای ایجاد داده ساختاریافته محصول و ویژگی‌های محصول به‌منظور بهبود قابلیت رویت/ قابلیت کشف مشخصات محصول در وب بهره می‌برند. کمترین بهره، ارتقای نتایج جستجو مثل “اسنیپت های [8]قدرتمند” ارائه شده توسط موتورهای جستجو نظیر گوگل، Bing و شناسایی محصولات از طریق پلت فرم‌های رسانه‌های اجتماعی است که با هدف پردازش داده ساختار یافته ایجاد شده‌اند تدارک و ایجاد داده ساختاریافته محصول و ویژگی‌های محصول از منابع قابل‌اعتماد و معتبر (مثل صاحب برند یا خرده‌فروش) نیز صورت می‌گیرد تا یک پلتفرم از داده‌های مرتبط به هم را ایجاد کند. این پلتفرم اطلاعات موردنیاز مصرف‌کنندگان را از محتوای مرتبط با محصول که در اپلیکیشن­های گوشی­های هوشمند تولید شده  در راستای تحقق اهداف زیر تامین می­کند تا:

  • مصرف­کنندگان محصولاتی را انتخاب کنند که متناسب با نیاز آن‌ها باشد.
  • مصرف­کنندگان به خدماتی نظیر دستورالعمل‌های آموزشی، دستورات پخت غذا، راهنمای حل مشکل، ثبت‌نام وارانتی، اطلاعات محصولات مرتبط، اکسسوری‌ها و موارد مصرفی دسترسی داشته باشند.

3.      معرفی مختصری از داده‌های مرتبط با محصول و ویژگی‌های محصول

داده اصلی محصول به‌عنوان اطلاعاتی که یک محصول را به شماره جهانی قلم کالای تجاری خود (GTIN) ، نام برند، نام محصول، توضیحات، وزن خالص، داده تکنیکی، لیست ترکیبات یا مواد سازنده، اطلاعات مواد مغذی، دستورالعمل مصرف و غیره مرتبط می‌کند در نظر گرفته می‌شود. برخی از مشخصات به‌طورکلی قابل‌استفاده برای تمامی محصولات هستند. بقیه اطلاعات (مثل اطلاعات مواد مغذی) فقط برای زیر کلاس‌های خاصی از محصولات مثل غذا و نوشیدنی قابل‌استفاده هستند.

تکنولوژی داده مرتبط مکانیسمی برای مبادله و لینک‌کردن این چنین اطلاعات ساختاریافته‌ای در مورد محصول در وب ایجاد می‌کند. در داده لینک شده، هر ارتباطی بین شی و مشخصه­ای که آن شی را توصیف می‌کند در قالب سه جزء عنوان محصول، ویژگی محصول (گزاره/خبر) و ارزش ویژگی (ارزش گزاره) مطرح می‌شود؛ برای مثال، ساعت (عنوان محصول) وزن خالص (گزاره)  ۶.۹ کیلوگرم (ارزش گزاره) دارد “. زبان رسمی کامپیوتری برای اطلاعات بیان شده به این فرم فرمت توصیف منبع (RDF) خوانده می‌شود و هر یک از سه جزء: عنوان محصول – ویژگی – ارزش گزاره “اجزای سه‌گانه RDF” گفته می‌شود.

اهمیت و کاربردی بودن داده لینک شده تنها به موضوع ایجاد لینک بین اجزای سه‌گانه RDF محدود نمی‌شود؛ بلکه گزاره­های به اشتراک گذاشته شده توسط سایر اعضای زنجیره تامین مرتبط با محصول را نیز شامل می­شود. به ‌عنوان ‌مثال، سازنده ساعت ممکن است ساختار سه‌گانه ترسیم شده در بالا را انتشار دهد و یک خرده‌فروش به‌صورت مستقل ساختار دیگری را منتشر کند. اطلاعات منتشر شده محصول توسط سازنده با اطلاعات منتشر شده دردسترس توسط خرده‌فروش به هم لینک می‌شوند.

هنگامی که می‌خواهیم این داده ساختاریافته را به یک روش قابل‌تفسیر به‌وسیله ماشین تبدیل کنیم نیاز داریم که از HTTP URI ها به‌منظور شناسایی محصول،گزاره و هر ارزش گزاره – که یک value ساده مثل یک‌رشته متن، تاریخ/ساعت یا شماره نباشد-  استفاده کنیم.

ما از لغات وب یا آنتولوژی‌ها[9] استفاده می‌کنیم تا مفاهیم، طبقه‌بندی‌ها یا کلاس‌ها و مشخصات مرتبط را انتخاب کنیم، مشخصات یا گزاره‌های شرح داده شده در این لغات وب یا آنتولوژی‌ها، هریک مرتبط با یک گزاره خاص یا کلاس هستند.

برای عنوان این حقایق درمورد محصول یا ویژگی‌های محصول، صاحب برند/سازنده یا خرده‌فروش نیاز دارند تا HTTP URI مبتنی بر یکی از اسامی دامین ثبت‌ شده‌شان را ایجاد کنند. HTTP URI گزاره‌ها معمولاً از لغات وب یا آنتولوژی‌های موجود نظیر schema.org[10] و لغات جدید وب به‌منظور استفاده از ویژگی‌ها یا مشخصات خاص (مثل قیمت، وزن، توضیحات) که در این لغات یا آنتولوژی‌ها تعریف می‌شوند.

  ما می‌توانیم از فرمت‌های  نشانه‌گذاری نظیر JSON-LD , RDF یا Micro data کمک بگیریم تا داده ساختاریافته را در صفحات وب بگنجاند. سپس نیاز داریم تا داده لینک شده چه به‌صورت مستقیم چه از طریق گنجاندن آن در یک صفحه وب موجود به کار گیریم.

4.      HTTP URI ها درداده مرتبط

HTTP URI ها مورداستفاده قرار می‌گیرند تا هر دو منابع اطلاعاتی مثل صفحات وب و منابع غیر اطلاعاتی مثل محصولات، افراد، مکان‌ها و سازمان‌ها در دنیای واقعی را شناسایی کنند. باتوجه‌به HTTP URI ، دسترسی آسان به اطلاعات به‌سادگی با ایجاد یک درخواست HTTP (درخواست وب) امکان‌پذیر است. فراتر از آنچه که در استاندارد URI مشخص شده است, ساختار و سینتکس یک HTTP URI مبهم است، بدین معنی که تنها از طریق بررسی URI امکان‌پذیر نیست که بدانید آیا یک HTTP URI تا یک منبع اطلاعاتی(مثل یک صفحه وب) یا یک منبع غیر اطلاعاتی (مثل محصول دنیای واقعی) را شناسایی می‌کند یا خیر.

تکنولوژی داده مرتبط از HTTP URI ها استفاده می‌کند تا منابع اطلاعاتی (مثل صفحات وب یا مجموعه‌ای از حقایق مرتبط با محصول) را شناسایی کند و امکان بازیابی اطلاعات در وب را ایجاد کند. تکنولوژی داده مرتبط همچنین از HTTP URI ها در بیان حقایق اشیای دنیای واقعی استفاده می‌کند؛ حقایق به‌عنوان RDFهای سه‌گانه که عنوان محصول، گزاره و ارزش گزاره را در بر می‌گیرند ارائه می‌شوند. “نام محصول”   عنوانی است در این باره که چه حقایقی بیان می‌شوند. گزاره یک ویژگی یا مشخصه خاص نام محصول یا ارتباط آن با دیگر اشیا را ارائه می‌دهد. “ارزش گزاره” مقدار گزاره مشخص شده است که باید یک مقدار ادبی ساده مثل یک‌رشته متن، تاریخ، زمان یا شماره باشد – یا یک شی داده‌ای پیچیده که ویژگی‌ها و مشخصات بیشتری را بیان می‌کند. یک نمونه بسیار ساده از یک شی داده‌ای نوع اندازه‌گیری است که یک مقدار عددی یا واحد اندازه‌گیری را شامل می‌شود.

هنگامی که بخواهیم تا اطلاعات واقعی محصول یا ویژگی‌های محصول را بنویسیم، ایده خوبی است تا HTTP URI ای انتخاب کنیم که بتوانیم از آن به‌عنوان جزء موضوع یا “عنوان محصول” RDFهای سه‌گانه استفاده کنیم. یک چنین HTTP URI یک منبع غیر اطلاعاتی ارائه می‌دهد. استفاده از یک HTTP URI بدین معناست که از طریق یک وب ریکوئست (درخواست وب) می‌توانیم مجموعه‌ای از RDFهای سه‌گانه را برای مواردی که HTTP URI موضوع و (جزء ارزش گزاره) است بازیابی کنیم و سایرین می‌توانند از همان HTTP URI در حقایقی که در مورد محصول مشابه می‌نویسند، مجدداً استفاده کنند. برای مثال، صاحب یک برند می‌تواند یک HTTP URI برای هر یک از مقادیر GTIN محصول خود ایجاد کند و خرده‌فروشانی که این محصولات را می‌فروشند می‌توانند این HTTP URI ها را به طور واقعی در مورد ویژگی‌های محصول خود می‌نویسند، ذکر کنند. به‌این‌ترتیب، خرده‌فروش می‌تواند داده لینک شده‌ای (اطلاعات مرتبطی) را بنویسد که بیان می‌کند که ویژگی خاص یک محصول شامل یک محصول خاص از مالک یا تولیدکننده خاص است. بدین ترتیب، خرده‌فروش الزامی ندارد که همه حقایق مربوط به محصول که صاحب برند مدعی آن‌ها است را مجدداً در ویژگی‌های محصول کپی کرده و بگنجاند، زیرا این حقایق معمولاً از طریق یک وب ریکوئست (درخواست وب) برای HTTP URI ساخته شده توسط صاحب برند قابل بازیابی است.

5.      ترغیب کسب‌وکار به استقرار داده لینک شده در مورد محصول

1.5  چرا باید داده ساختاریافته در وب‌سایت معرفی کنم؟

انگیزه‌های بسیاری برای گنجاندن داده ساختاریافته در وب‌سایت شما وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ·          ایجاد دسترسی آسان‌تر به اطلاعات محصول و ویژگی‌های محصولات شما به مصرف‌کنندگان از طریق نتایج قدرتمند جستجو و “اسنیپت های غنی”
  • در معرض دید قراردادن اطلاعات محصول به‌نحوی‌که به‌وسیله برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌های موبایل قابل‌مشاهده باشد
  • در معرض دید قراردادن اطلاعات به‌نحوی‌که قابل لینک‌شدن با دیگر منابع اطلاعاتی درمورد محصول مشابه باشد و تمامی اطلاعات از برندها، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان و دیگر اعضا قابل لینک‌شدن به هم باشد.
  • ایجاد روشی که محصولات فیزیکی و شناسه منحصربه‌فرد آن‌ها در وب به هم لینک شود (از طریق QR code و اسکن موبایل)

2.5  آیا این یک تکنولوژی جدید است؟

خیر. برندها و خرده‌فروشان بسیاری تاکنون برخی از داده‌های ساختاریافته را به‌منظور ارتقای نتایج جستجو محصولاتشان و ویژگی‌های آن‌ها در وب‌سایتشان معرفی کرده‌اند. لغات وب GS1 از این تکنولوژی استفاده می‌کند تا محدوده ویژگی‌های محصولش را که می‌تواند در صفحات وب گنجانده شود از طریق استفاده مجدد از تعاریف استانداردی که تاکنون در فرهنگ لغات داده GS1 و طبقه‌بندی جهانی محصول وجود داشته است، گسترش دهد.

3.5  چرا GS1 مشغول به کار است و چرا آنها GS1 Web Vocabulary را توسعه داده‌اند؟

برای سالیان متمادی جامعه GS1 روش‌های استانداردی را گسترش داده است تا اطلاعات محصول را ارائه دهد و از توانایی اعضایشان برای معرفی محصولات جدید و مدیریت زنجیره تأمین end-to-end حمایت کند. سرچ هوشمند GS1 توسعه داده شد تا استانداردهای موجود را قادر سازد تا مشتریان را به‌صورت مستقیم با اطلاعات محصول در صفحات وب روبرو سازد. با استفاده از کلیدهای شناسایی GS1 و طبقه‌بندی (GTIN و GPC) پیش‌بینی می‌شود که کاربران داده محصولات موردنیاز خود را آسانترپیدا کنند.

4.5  تاکنون من از schema.org استفاده کرده‌ام تا محصولاتم را توصیف کنم چرا باید از لغات وب GS1 استفاده کنم؟

GS1 web vocabulary مورداستفاده قرار گرفته است تا آنتولوژی‌های موجود را تکمیل کند. پیش‌بینی‌شده است که وب‌سایت‌ها از هر دو (schema.org  و GS1 web vocabulary) استفاده خواهند کرد. دلایل استفاده از GS1 web vocabulary عبارت‌اند از:

  • جزئیات بیشتری را بیان می‌کند؛ بنابراین شمارا قادر می‌سازد تا حقایق بیشتری را در مورد محصولاتتان و ویژگی‌های آن‌ها بیان کنید. برای مثال:  GS1 web vocabulary به طور کامل با آخرین مقررات اتحادیه اروپا در ارتباط با افشای اطلاعات مربوط به محصول به مشتریان هماهنگ شده است.  (EU 1169/2011).
  • مشخصه‌های GS1 web vocabulary به طور مستقیم از اصطلاحات موجود در استاندارد GS1 مشتق می‌شود که به شرکت‌هایی که تاکنون از استانداردهای GS1 استفاده کرده‌اند کمک خواهد کرد.
  • به یاد داشته باشید که زمانی که یک مشخصه در GS1 web vocabulary و در schema.org وجود دارد، با استفاده از اصطلاحات مشابه بیان می‌شود تا یک مشخصه و اصطلاح مشابهش را به هم مرتبط سازد.

6.5  چه مزایایی برای صاحبان برند و سازندگان دارد؟

صاحبان برندها از داده مرتبط سود می‌برند؛ زیرا تضمین خواهد کرد که محصولات آن‌ها در وب قابل‌مشاهده هستند (شامل مشخصات جزئی محصول، ترکیبات، اطلاعات مواد مغذی، سلامت، اعتبارات محیطی و ارزشی مثل لینک‌هایی به دیتاشیت‌های تکنیکی، دستورالعمل‌های استفاده و کمک‌های آنلاین). با استفاده از تکنولوژی داده مرتبط، محصولات ارائه شده توسط سازندگان کوچک به ‌اندازه محصولات ارائه شده توسط سازندگان بزرگ‌تر قابل‌مشاهده در صفحات وب خواهند بود.

با به‌کارگیری داده‌ساختاریافته سازندگان و برندها اطلاعات مشخص و معتبر در مورد محصولاتشان را به طور مستقیم دردسترس مصرف‌کنندگان  قرار می‌دهند؛ بنابراین ریسک کیفیت پایین یا اطلاعات نادرست/تاریخ‌گذشته (قدیمی) از چندین منبع کاهش می‌یابد.

علاوه‌برآن، از طریق ایجاد داده ساختاریافته قدرتمند در مورد محصول و ویژگی‌های محصول صاحبان برند به بینشی در مورد معیارهای مدنظر مشتری برای انتخاب محصولات و برآورده‌سازی نیازهایشان می‌رسند.

 دردسترس‌بودن داده ساختاریافته قدرتمند مصرف‌کنندگان جدید را قادر می‌سازد تا با برنامه‌های کاربردی جست‌وجو و مقایسه محصول روبرو شوند – که می‌توانند در قالب اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند یا برنامه‌های کاربردی مصرف‌کننده در مغازه باشد (از طریق اسکن پایانه‌های دستی). این موضوع به صاحبان برندها اطلاعاتی در مورد رفتار مصرف‌کننده و ترجیحات او می‌دهد و موجب می‌شود تا صاحبان برندها از طریق تمرکز بر معیارهای مدنظر مشتری محصولات خود را ارتقا دهند (مثل مشخصات خاص محصول یا اعتبارات محیطی/ اخلاقی)

7.5  چه مزایایی برای خرده‌فروشان دارد؟

خرده‌فروشان می‌توانند از تکنولوژی داده مرتبط از طریق تضمین این موضوع که ویژگی‌های محصولات آن‌ها در وب بسیار قابل‌مشاهده هستند (شامل جزئیاتی از پیشرفت‌ها و ویژگی‌های خاص، دردسترس‌بودن، بازبینی‌های مشتری و رتبه دهی، فرصت‌های ایجاد شده برای فروش محصولات مرتبط و اکسسوری‌ها)  بهره ببرند. داده مرتبط مورداستفاده قرار می‌گیرد تا تجربه مشتری را در وب و از طریق اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند ارتقا دهد. به‌عنوان‌مثال، برخی از خرده‌فروشان تاکنون اپلیکیشن‌های فروش دیجیتالی گسترش داده‌اند که مصرف‌کننده را قادر می‌سازد تا تصمیمات هوشمندانه‌ای مبتنی بر نیازمندی‌های شخصی آن‌ها یا ترجیحات مشتری در مورد مسائل مرتبط با سلامت و مسائل محیطی یا ارزشی در مورد محصول اتخاذ کند.

علاوه‌برآن، از طریق آماده‌سازی داده ساختاریافته غنی در مورد محصولات و ویژگی‌های محصولات، خرده‌فروشان به بینشی در مورد معیارهای مشتریان برای انتخاب محصول دست پیدا می‌کنند؛ دردسترس‌بودن داده ساختاریافته غنی مشتریان جدیدی را ایجاد می‌کند که با اپلیکیشن‌های سرچ و مقایسه محصولات روبرو هستند – که این اپلیکیشن‌ها ممکن است به فرم اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند باشند و یا حتی از طریق اسکن پایانه‌های دستی در هنگام خرید برای استفاده مشتری نصب می‌شوند. این موضوع به صاحبان برندها اطلاعاتی در مورد رفتار مصرف‌کننده و ترجیحات او می‌دهد و موجب می‌شود تا صاحبان برندها از طریق تمرکز بر معیارهای مدنظر مشتری محصولات خود را ارتقا دهند (مثل مشخصات خاص محصول یا اعتبارات محیطی/ اخلاقی)

8.5  منفعت مشتری در چیست؟

معرفی داده ساختاریافته از طریق موارد زیر به مشتری منفعت می‌رساند:

  • به مشتریان نتایج جستجوی محصول درست‌تر و مفیدتری ارائه می‌دهد که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌سازد نظیر محصولی که در ذهن دارم و مکان‌هایی که در نزدیکی من قرار دارند که از طریق اسنیپت های مناسب و غنی اطلاعات محصول و مکان خریداری به دست می‌آید.
  • مقایسه همه‌جانبه محصولات را ساده‌تر می‌کند؛ زیرا مفهوم داده از متن ساده در یک صفحه کمتر مبهم است.
  • به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که داده‌ای که صاحبان برند در مورد محصول ارائه داده‌اند صادقانه و قابل‌اعتماد است.
  • به مشتریان این امکان را می‌دهند تا به اطلاعات محصول دسترسی پیدا کنند که از طریق جستجو یا اسکن QR  با استفاده از برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات را به روشی استاندارد صرفه نظر از برند یا خرده‌فروش یا مواد مغذی و یا ترکیبات و غیره آنالیز می‌کنند و ارائه می‌دهند.

9.5  چه کسی داده ساختاریافته را منتشر می‌کند؟

پیش‌بینی‌شده است که صاحبان برند تصمیم به انتشار حقایق در مورد محصولات خود خواهند کرد (اقلام تجاری GS1 ) و همچنین خرده‌فروشان حقایق مربوط به پیشنهادات محصول خود را (اغلب مرجع یا حقایقی که صاحب برند منتشر می‌کند) منتشر خواهند کرد.

10.5     چه افرادی از داده ساختاریافته استفاده می‌کنند؟

گنجاندن داده ساختاریافته در یک صفحه وب این امکان را ایجاد می‌کند تا هر ماشینی که به آن صفحه دسترسی دارد به این داده‌ها نیز دسترسی داشته باشد. موتورهای جستجو و تجمیع‌کننده‌های داده مصرف‌کنندگان معمولی داده ساختاریافته هستند – اما هر فردی یا هر قسمتی از یک نرم‌افزار که به این داده‌ها نیاز داشته باشد می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

11.5    داده ساختاریافته محصول چگونه از طریق یک QR قابل‌دسترسی است؟

از طریق گنجاندن یک HTTP URI مثلhttp://id.examplebrand.com/gtin/050114761 در یک کد QR یک محصول،یک اپلیکیشن اسکن‌گیری محصول را در یک صفحه وب شناسایی می‌کند. بسته به نوع درخواست اپلیکیشن شناسایی محصول هم از طریق داده ساختاریافته محصول و هم از طریق هدایت‌کردن به یک صفحه وب مرتبط با محصول صورت می‌گیرد؛ بنابراین، این امکان ایجاد می‌شود تا هر دو اپلیکیشن اسکن‌گیری کد QR و اپلیکیشن‌های جدید‌، داده ساختاریافته محصول را پردازش کنند.

12.5  چگونه اطلاعات ویژگی‌های محصول خرده‌فروشی از طریق جستجو و اپلیکیشن‌ها در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؟

داده مرتبط، موتورهای جستجو و دیگر ایجادکنندگان اطلاعات در وب را قادر می‌سازد تا اطلاعات ویژگی‌های محصولات خرده‌فروش را با یکدیگر ادغام کند تا محتوای درخواست دریافت شده و نیازمندی مشتری باهم متناسب باشند. برای مثال: تصویر محصول و توضیحات مربوط به محصول (از طرف صاحب برند) با مشخصات ارائه شده توسط خرده‌فروش  در مورد همان محصول نظیر دردسترس‌بودن و گزینه‌های تحویل و جمع‌آوری با یکدیگر ادغام می‌شوند.

13.5  سازمان‌های عضو GS1 برای توسعه استانداردها به چه آموزش‌هایی نیاز دارند؟ چه کسی دستورالعمل‌های موردنیاز را ارائه می‌دهد؟

توصیه می‌شود که سازمان‌های عضو GS1 با فعالیت‌های سرچ هوشمند GS1 هماهنگ شوند تا تحت نظارت دفتر جهانی GS1 از اقدامات تکراری جلوگیری شود.

سرچ هوشمند GS1 (MSWG) متعهد شده است تا دستورالعمل‌هایی را ارائه دهد که مشخص کند داده مرتبط به محصول چگونه منتشر شود – مثلاً چگونه از GS1 web vocabulary و HTTP URI از طریق شرکت‌دادن GTIN و دیگر شناسه‌ها(نظیر شماره‌سریال، شماره دسته/ لات) برای ارائه محصولات و ویژگی‌های آن‌ها استفاده شود.

14.5     چه چالش‌هایی برای همراه‌کردن خرده‌فروشان و برندها وجود دارد؟

امروزه بسیاری از برندها و خرده‌فروشان داده ساختاریافته را باهدف بهبود نتایج جستجو در وب‌سایت‌هایشان استفاده کرده‌اند. اما بسیاری از شرکت‌ها در حال آشنایی با این تکنولوژی هستند. برای بسیاری، انگیزه اولیه ممکن است فرصتی برای دستیابی به نتایج جستجوی پیشرفته، مانند «اسنیپت‌های غنی» باشد، درحالی‌که برخی از مزایای بلندمدت و فرصت‌های جدید در آینده در نسل جدید گوشی‌های هوشمند فعال می‌شوند درصورتی‌که داده ساختاریافته قابل خواندن در وب دردسترس باشد. همانند هر تکنولوژی جدید،  یک “مزایای اولیه” می‌تواند وجود داشته باشد، اما بعضی شرکت‌ها هنوز مشخص نیست که چگونه با فناوری جدید ناآشنا پیش بروند – یا نگران هستند که  اگر چنین داده‌هایی را با استفاده از فناوری داده مرتبط انتشار دهند چگونه کنترل امور را به دست بگیرند. حقیقت این است که بسیاری از داده‌های ساختاریافته قابل‌پردازش توسط ماشین داده‌هایی نیستند که از نظر تجاری حساس باشند (نظیر داده مسیریابی) اما اطلاعاتی هستند که مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا در بسته‌بندی یا در معرفی محصول یا به فرمت قابل خواندن توسط ماشین در صفحات عمومی وب ظاهر می‌شوند. در این قسمت، GS1 در تلاش است تا به کاربرانش در مورد تکنولوژی داده مرتبط، مزایای بالقوه آن آموزش دهد و تنها یک GS1 web vocabulary ایجاد نکند که با تعاریف اصطلاحات توسعه داده شده به‌وسیله جامعه GS1 تنظیم شده باشد، بلکه ابزارهایی نظیر الگوهای JSON-LD که باید سازگاری با تکنولوژی داده مرتبط را آسان کند ایجاد نماید. GS1 همچنین از تعدادی از فعالیت‌های پایلت در این حوزه حمایت می‌کند.

16.5  چرا این موضوع برای بازاریابی/ آژانس‌های سئو جذاب است؟

برای آژانس‌های بازاریابی، تکنولوژی داده مرتبط کمک می‌کند تا نتایج جستجوی وب بهتر تنظیم شود و به مصرف‌کنندگان کمک کند تا دقیقاً محصولات و خدماتی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند را پیدا کنند؛ زیرا مشخصات جزئی محصول برای موتورهای جستجو و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند بیشتر قابل خواندن و دردسترس هستند.

آژانس‌های تبلیغات که بیشتر با تکنولوژی داده مرتبط آشنا هستند جایگاه بهتری برای ارائه خدمات ارزشمند مشتری دارند.

6.      مراجع

  • https://GS1.com/smartsearch

[1] Business to business

[2] Business to customer

[3] Global Data Synchronization Network

[4] Global Product Classification

[5] Resource Description Framework

[6] به مجموعه قوانین نوشتاری درون یک زبان برنامه نویسی، Syntax (سینتکس) می گویند. این مجموعه قوانین در واقع شیوه ی نوشتن و قرارگیری کلمات و عبارات به صورت صحیح در یک زبان برنامه نویسی است. یعنی دستورهای زبان برنامه نویسی چطور و به چه شکل باید نوشته شوند.

[7] روش منبع GS1 بااستفاده از شناسه­های GS1 داده معتبر و یکتای محصول را برای استفاده در برنامه­های کاربردی در فضای وب و گوشی­های هوشمند تامین می­کند.

[8] اسنیپت یا snippet قسمتی از نتایج سرچ گوگل است. اسنیپت مجموعه­ای از URL، Title و Description نمایش داده شده در سرچ می­باشد.

[9]  Ontology یعنی مطالعه در رابطه با موجودیت اشیا در جهان و ارتباطاتی که آنها با یکدیگر دارند. همچنین شامل جزئیات ساختار سلسله مراتبی این اشیا و دسته بندی اشیا با توجه به شباهت و تفاوت های آنها نسبت به یکدیگر صحبت می کند .

[10] سایتی مشابه GS1 Web Vocabulary است که ویژگی­های محصولات را ارائه می­دهد و برای توصیف محصول و ویژگی­های محصولات مورد استفاده قرار می­گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.