جرثقیل سقفی

مقابله با جعل محصول با استفاده از فناوری بلاک‌چین

فصلنامه شماره 48(بهار 1402)- حمیدرضا لطفی

چکیده


بلاک‌چین یک فناوری جدید و به‌روز در حوزه فناوری اطلاعات است که بخشی از آن برای تسهیل فرآیند تأیید محصولات قانونی بدون نیاز به یک سیستم متمرکز توسعه داده شده است. نمونه‌ای از یک فناوری شناخته شده با استفاده از بلاک‌چین، بیت‌کوین و ارز دیجیتال اتریوم است. فناوری بلاک‌چین تضمین می‌کند که داده‌های موجود در هر بلوک نمی‌تواند توسط کسی غیر از مالک دست‌کاری شود. در این مقاله توضیح داده می‌شود که چگونه فناوری بلاک‌چین برای توسعه سیستمی استفاده می‌شود که در آن مشتریان می‌توانند مشروعیت محصول را بدون نیاز به یک تاجر تأیید کنند. این سیستم می‌تواند توسط تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و  شرکت‌ها استفاده شود تا امکان تقلب در محصولات آنها بسیار دشوار شود.  بنابراین آنها اعتماد بیشتری را از سوی مشتریان به دست خواهند آورد.  برای ساخت مدل پیشنهادی بلاک‌چین اتریوم [1]  استفاده می‌شود که می‌تواند هرگونه ایجاد و تراکنش‌های هر آیتم را ردیابی کند و از اعتبار واقعی بودن یک آیتم اطمینان حاصل کند.

  1. مقدمه، معرفی بلاک‌چین

کیف‌های دستی تقلبی، لباس‌های تقلبی و کفش‌های تقلبی برخی از اقلام تقلبی هستند که توسط گمرکات و حفاظت مرزی اتحادیه اروپا و ایالات متحده کشف و ضبط شده‌اند. رقم تقریبی این تقلب در سال 2022 برای اتحادیه اروپا صد و بیست و یک میلیارد یورو و برای ایالات متحده حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است.

جاعلین کالا، از نقص قوانین و حفره‌های موجود در سیستم‌های مورداستفاده، برای این کار استفاده می‌کنند. آنها کار خود را توسعه می‌دهند و رشد می‌کنند. مشتری‌ها هم در این کار شریک هستند. عاملی که مشتریان را به خرید محصولات تقلبی ترغیب می‌کند، استفاده اجباری از اینترنت است. اینترنت یک اعتبار غیرواقعی را به مارک‌های لوکس می‌دهد و کاربران اینترنتی که به دنبال پرستیژ هستند؛ اما پول کافی ندارند، کالاهای تقلبی می‌خرند. حتی باوجوداینکه هیچ ارتباط مستقیمی بین محصولات تقلبی و زیان فروش وجود ندارد، تحقیقات نشان داده است که شرکت‌هایی که هدف جاعلین قرار می‌گیرند هزینه‌های عملیاتی زیادی را برای مبارزه با جعل متحمل می‌شوند.

شکل 1- اقلام تقلبی کشف شده توسط گمرک ایالات متحده در سال 2020

بسیاری از ذینفعان روش‌های بسیاری را برای کاهش موج اقلام تقلبی امتحان کرده‌اند. یکی از راه‌حل‌های ممکن برای این مشکل بی‌پایان، اتخاذ یک سیستم ضد جعل مبتنی بر بلاک‌چین است. باتوجه‌به ماهیت بلاک‌چین‌ها که آنها را غیرمتمرکز و عملاً غیرقابل‌نفوذ می‌کند، با ایمن کردن تراکنش‌ها و با استفاده از ویژگی‌هایی مانند تغییرناپذیری، شفافیت و قابلیت ممیزی، این فناوری بهترین گزینه برای ایجاد یک سیستم ضد جعل است.

شکل 2- شبیه‌سازی ارتباط بین بلوک‌های بلاک‌چین

فناوری بلاک‌چین یک سیستم غیرمتمرکز است که تمام تراکنش‌ها و داده‌ها را به‌گونه‌ای ذخیره می‌کند که با الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری [2]شده است. بلاک‌چین‌ها با تولید بلوک‌هایی کار می‌کنند که هر کدام حاوی الگوریتم‌های رمزنگاری مختلفی برای اثبات هویت خود هستند. هر بلوک به بلوک هم‌جوار خود اتصال دارد و قبل از اینکه یک بلوک جدید به زنجیره اضافه شود، برای اثبات هویت خود فرآیند طولانی و پیچیده‌ای در پیش دارد. هر بلوک دارای یک الگوریتم رمزنگاری پویا است که با تغییر داده‌های داخل بلوک تغییر می‌کند و این توپ‌های برفی را به تغییر هر بلوکی که به این بلوک تغییریافته متصل است تغییر می‌دهد. بلوک‌هایی که دستکاری شده‌اند توسط گره‌های دیگر در شبکه بلاک‌چین رد می‌شوند، بنابراین اصلاح آن بسیار سخت می‌شود.

فناوری بلاک‌چین قابلیت ردیابی و شفافیت را ارتقا می‌دهد و راحتی و سهولت را برای مشتریان فراهم می‌کند. استفاده از بلاک‌چین می‌تواند برای بسیاری از صنایع مانند تولید، آموزش، امور مالی، غذا و مراقبت‌های بهداشتی مفید باشد. به‌طورکلی ، توسعه‌دهندگان می‌توانند یک سیستم برنامه کاربردی مبتنی بر بلاک‌چین ایجاد کنند و بلاک‌چین می‌تواند مبتنی بر بیت‌کوین یا اتریوم باشد. هدف اصلی از پیاده‌سازی بلاک‌چین اطمینان از معتبر بودن و ردیابی موارد است.

راه‌های زیادی برای پیاده‌سازی بلاک‌چین برای مبارزه با جعل کالا و برند  وجود دارد، مانند ایجاد یک سیستم با NFC و بلاک‌چین ، ایجاد یک POMS مبتنی بر بلاک‌چین ، ایجاد یک سیستم با بلاک‌چین و کدهای QR  ، ایجاد یک بلاک‌چین که از RFID  استفاده می‌کند و حتی ایجاد یک بلاک‌چین با اینترنت اشیا. فناوری بلاک‌چین قابلیت‌های نامحدودی را فراهم می‌کند و این پتانسیل را دارد که یکی از سیستم‌های همه‌کاره در حوزه ردیابی کالا باشد. به‌عنوان نمونه، صنعت دارو می‌تواند از فناوری بلاک‌چین برای تولیدداروهای قابل‌ردیابی استفاده کند. صنعت آموزش می‌تواند از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد گواهی‌های معتبر و قابل‌ردیابی استفاده کند و در نهایت، صنعت خرده‌فروشی آنلاین می‌تواند از بلاک‌چین برای ایجاد یک سیستم قابل‌ردیابی در سرتاسر زنجیره استفاده نماید.

2. روش‌شناسی

در این پروژه، از یک بلاک‌چین اتریوم به‌عنوان پلتفرم پشتیبان برای توسعه یک سیستم ضد جعل استفاده می‌شود که می‌تواند برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان قابل‌دسترسی باشد. بلاک‌چین اتریوم به این دلیل انتخاب شد که یک سیستم ضد جعل باید سریع باشد و اتریوم به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از نسل قبلی خود یعنی بلاک‌چین بیت‌کوین است. قراردادهای مربوط به بلاک‌چین ضد جعل اتریوم به زبان شی‌ءگرای Solidity نوشته می‌شود. بلوک‌های موجود در بلاک‌چین از طریق یک رابط کاربری قابل‌دسترسی هستند که توسط همه طرف‌ها از جمله تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود.

1.2. پیش‌زمینه نظری

بلاک‌چین ذاتاً یک پایگاه‌داده با ویژگی‌های غیرقابل‌تغییر است که قادر به ثبت تراکنش‌ها و کمک به ردیابی دارایی‌ها در یک شبکه تجاری است. هر چیز با ارزشی را می‌توان در یک شبکه بلاک‌چین مبادله و ردیابی کرد. بلاک‌چین با تولید بلوک‌هایی کار می‌کند که حاوی رمزنگاری‌های مختلفی هستند که هویت آن را اثبات می‌کنند. هر بلوک حاوی اطلاعاتی است که سازنده خواسته است و به دلیل اینکه ارتباط ناگسستنی با بلوک قبلی دارد و زنجیره‌ای از داده‌های متصل با ترتیب زمانی را تشکیل می‌دهد، تغییرناپذیر است. برای درج یک بلوک جدید، هر بلوک توسط هر گره در زنجیره، پردازش و تأیید می‌شود تا از اعتبار داده‌های داخل بلوک جدید اطمینان حاصل شود. اگر بلوک جدید واجد شرایط باشد، هر گره بلوک جدید را به بلاک‌چین خود اضافه می‌کند و یک اجماع ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه بلوک جدید معتبر است و بخشی از بلاک‌چین است. اگر بلاک‌های دیگر تصمیم بگیرند که بلوک جدید نامعتبر است یا زنجیره دست‌کاری شده است، کل زنجیره بلوک را رد می‌کند و یک رمز کدگذاری شده جدید ایجاد می‌کند و هر چیزی که با این رمز ذخیره‌شده مطابقت ندارد را رد می‌کند و مجدداً سیستمی را ایجاد می‌کند که تغییرناپذیر به نظر می‌رسد.

شکل 3- فناوری بلاک‌چین امنیت سایبری را تغییر می‌دهد


این پروژه از بلاک‌چین اتریوم به همراه زبان هوشمند Solidity استفاده خواهد کرد. اتریوم یک بلاک‌چین است که از یک‌زبان برنامه‌نویسی بنام تورینگ کامل [3] استفاده می‌کند. به دلیل ماهیت Turing-complete که از مجموعه بزرگی از دستورالعمل‌های‌محاسباتی پشتیبانی‌می‌کند،‌به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اجماع دلخواه خود را با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد کنند. قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که پس از برآورده‌شدن پیش‌نیازهای موجود در برنامه، به طور خودکار اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند عمدتاً در زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا مانند Solidity نوشته می‌شوند و سپس در بایت کد کامپایل می‌شوند که پس از تکمیل‌شدن یک تراکنش و تمام الزامات آن، توسط همه طرف‌ها، روی بلاک‌چین اجرا می‌شود. بلاک‌چین با این روش یعنی استفاده از داده‌هایی که هنگام اجرای قراردادها به دست می‌آورد، و ذخیره آنها در سیستم، از فعالیت‌های جعلی جلوگیری می‌کند.

برای آزمایش قراردادهای هوشمند و بررسی عملکرد درونی بلاک‌چین اتریوم، ابزاری به نام Ganache استفاده خواهد شد. Ganache بخشی از حوزه Truffle Suite web3 است که به توسعه ، استقرار و آزمایش برنامه‌های غیرمتمرکز در یک محیط امن و کنترل‌شده کمک می‌کند. این کار با ایجاد یک بلاک‌چین شخصی اتریوم انجام می‌شود که دارای کنترل‌های پیشرفته است و می‌تواند به‌راحتی ورود به یک سیستم گسترده از بلوک‌های داخلی را برسی و ممیزی کند.  Ganache را می‌توان به یک IDE ( یک دستگاه ورودی ) متصل کرد که برای نوشتن قراردادهای هوشمند در Solidity به نام Remix IDE تخصص دارد و به این وسیله  چرخه توسعه سریع را با استفاده از افزونه‌های فراوان و یک رابط کاربری گرافیکی بصری که می‌تواند به پیشرفت توسعه این برنامه ضد جعل کمک کند، تقویت می‌کند.

2.2. مدل سیستم

راه‌حل ارائه شده استفاده از یک سیستم توزیع محصول ضد جعل با استفاده از فناوری بلاک‌چین است. در این سیستم، تولیدکنندگان می‌توانند داده‌های محصول خود را در بلاک‌چین ذخیره کنند. این تضمین می‌کند که هیچ دستیاری درداده ها انجام نخواهد شد و هر محصول یک شناسه منحصربه‌فرد خواهد داشت. این شناسه برای استفاده هر کسی برای مشاهده و ردیابی اطلاعات مرتبط در مورد پایان فروش محصول و برای اهداف راستی‌آزمایی در دسترس خواهد بود. کاربران تنها در صورتی قادر به انجام فروش خواهند بود که آدرس مالک فعلی و شناسه محصول همانند موارد ثبت شده در بلاک‌چین باشد.

در این سیستم، علاوه بر بلاک‌چین، سه نهاد اصلی که در شکل 4 نشان‌داده‌شده است، شرکت دارند. آنها تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان یا فروشندگان و مصرف‌کنندگان هستند.  هر کاربر امتیازات دسترسی خود را در سیستم ما دارد که با استفاده از مدل RBAC-SC ( کنترل دسترسی مبتنی بر نقش با قرارداد هوشمند) اعطا شده است. با استفاده از قراردادهای هوشمند و RBAC، می‌توانیم امنیت داده‌ها را با اعطای دسترسی و محدودیت‌هایی به کاربران تقسیم بر نقش‌ها به‌صورت خودکار، بدون شخص ثالث تضمین کنیم.

  1.2.2 تولیدکنندگان و سازندگان این امتیاز را دارند که genesis block  ( بلوک منشأ )  را برای تولید در بلاک‌چین ایجاد کنند و بلوک‌های جدیدی را نیز برای واردکردن داده‌های اصلی محصول و اطلاعات حمل‌ونقل ایجاد کنند. تولیدکنندگان می‌توانند از تمام اطلاعات مربوط به محصولات خود، حتی آدرس مالک فعلی، پرس‌وجو کنند. اما پس از خروج محصول از کارخانه، آنها نمی‌توانند داده‌های ذخیره شده را به‌روز کنند، آنها فقط می‌توانند پرس‌وجو و ردیابی کنند.

  2.2.2 توزیع‌کنندگان یا فروشندگان (واسطه‌ها) این امتیاز را دارند که هر بار محصولی را می‌فروشند، داده‌های تراکنش را در بلوک محصول وارد کنند. آنها می‌توانند داده‌های تراکنش لازم را در داخل بلاک‌چین ثبت کنند، مانند اطلاعات فروشنده، تاریخ فروش و اطلاعات مصرف‌کننده. واسطه‌ها می‌توانند اطلاعات محصول و کل سابقه تراکنش را با استفاده از شناسه محصول آن جستجو و ردیابی کنند، اما نمی‌توانند آدرس مالک فعلی را ببینند تا خطر حمله شبیه‌سازی در حداقل ممکن باشد.

3.2.2 مصرف‌کنندگان می‌توانند اطلاعات محصول و کل تاریخچه تراکنش را با استفاده از شناسه محصول آن جستجو و ردیابی کنند، اما نمی‌توانند داده‌های تراکنش را وارد کنند. آنها نیز نمی‌توانند آدرس مالک فعلی را ببینند تا خطر حمله شبیه‌سازی در حداقل ممکن باشد؛ ولی همچنان می‌توانند با استفاده از عملکرد تأیید ما، مالک فعلی را تأیید کنند.

شکل 4- دیاگرام مدل

3.2. گردشکار عملیات در این سیستم به این صورت است که  هر بار تراکنشی رخ می‌دهد، علاوه بر احراز هویت از سوی کاربران، سیستم ما نیز احراز هویت خود را انجام می‌دهد. به‌منظور محافظت از سیستم در برابر حملات اصلاحی، گره دریافت‌کننده، ارزش داده‌های ذخیره شده را به‌وسیله مقایسه آن با مقدار رمزنگاری شده بلوک زنجیره‌ای قبلی احراز هویت می‌کند. در صورت عدم تطابق، داده‌ها اصلاح شده و رد خواهند شد.

گردشکار کامل سیستم در شکل 5 نشان‌داده‌شده است.  ابتدا، سازنده یک genesis block  ( بلوک منشأ ) ایجاد می‌کند تا نشان دهد که شبکه بلاک‌چین خصوصی ایجاد شده است که داده‌های سازنده یا کارخانه را ذخیره می‌کند. سپس می‌توانند داده‌های مربوط به یک محصول جدید را وارد بلاک‌چین کنند، مانند شناسه محصول، نام محصول، شماره دسته محصول، تاریخ تولید، دسته ارسال، تاریخ ارسال، تاریخ دریافت، شناسه گیرنده و اطلاعات سازنده. این داده‌ها در یک بلوک محصول در داخل بلاک‌چین ثبت و ذخیره می‌شوند. هنگامی که محصول برای فروش به توزیع‌کنندگان یا فروشندگان ارسال می‌شود، یک شناسه قرارداد به بلوک محصول اضافه می‌شود. آدرس مبدأ آدرس سازنده و آدرس مقصد آدرس توزیع‌کنندگان یا فروشندگان خواهد بود. مصرف‌کنندگان می‌توانند قبل از اینکه از توزیع‌کنندگان یا فروشندگان خرید کنند یکپارچگی محصول را با استعلام شناسه محصول در سیستم ما بررسی کنند.  سیستم ما اطلاعات مربوط به محصول مانند نام، شماره دسته، تاریخ تولید، دسته ارسال و تاریخ ارسال را برمی‌گرداند. مصرف‌کنندگان همچنین می‌توانند تاریخچه محصول و هر تراکنش انجام شده را با اطلاعات مالک فعلی مطابقت دهند. برای امنیت بیشتر، مصرف‌کننده می‌تواند آدرس فروشنده را بپرسد و آن را با عملکرد تأیید ما راستی‌آزمایی کند. سیستم ما آدرس را با آدرس مالک فعلی که برای مشاهده کاربران در دسترس نیست مقایسه می‌کند. اگر تابع true ( همه چیز مطابقت داشته باشد) باشد، فروشنده به‌عنوان مالک فعلی

محصول تأیید می‌شود. این تضمین می‌کند که مصرف‌کننده محصول را از صاحب قبلی خود خریداری می‌کند و نه یک محصول شبیه‌سازی‌شده از یک جاعل. پس از تأیید همه چیز، شناسه جدیدی بین توزیع‌کنندگان یا فروشندگان و مصرف‌کنندگان منعقد خواهد شد. این فرایند آدرس مالک فعلی (مقصد) را به آدرس مصرف‌کننده تغییر می‌دهد.

شکل 5- دیاگرام گردش‌کار

4.2. سیستم ردیابی و ضد جعل ما با استفاده از بلاک‌چین در زنجیره تأمین کار می‌کند. بلاک‌چین از سازنده تا مشتری نهایی یا حتی فروشندگان را در برمی‌گیرد. هر مرحله از تراکنش در بلاک‌چین ثبت و ضبط می‌شود و هیچ شکافی در ردیابی وجود ندارد. سیستم ضد جعل به‌شدت به ویژگی‌های بلاک‌چین وابسته است. ویژگی‌هایی مانند غیرقابل‌تغییربودن، مکانیسم اجماع و قابلیت ردیابی پایه و اساس سیستم ضد جعل ما هستند. غیرقابل‌تغییربودن بلاک‌چین از این واقعیت ناشی می‌شود که هر بلوک حاوی الگوریتم رمزنگاری بلوک قبلی است و اگر تغییری ایجاد شود، بلاک‌های دیگر تغییر را رد می‌کنند؛ زیرا الگوریتم رمزگذاری جدید با الگوریتم ذخیره شده در بلوک دیگر مطابقت ندارد؛ بنابراین جعل یا تقلبی وجود نخواهد داشت. مکانیسم اجماع مکانیزمی است که در بلاک‌چین برای دستیابی به توافق بر سر اینکه وضعیت فعلی بلاک‌چین چگونه است، استفاده می‌شود. این مکانیسم اطمینان حاصل می‌کند که همه گره‌ها همگام هستند و توافق می‌کنند که کدام تراکنش‌ها مشروع هستند، و مطمئن می‌شود که فقط تراکنش‌های قانونی انجام می‌شوند. قابلیت ردیابی آخرین پایه و اساس سیستم ضد جعل ما است. قابلیت ردیابی خوب پتانسیل جعل را به حداقل می‌رساند و به‌عنوان تضمینی برای اصالت و کیفیت محصول عمل می‌کند. سیستم ما ردیابی خوبی را با ثبت و ضبط هر مرحله از تراکنش ارتقا می‌دهد و اجازه نمی‌دهد هیچ شکافی رخ دهد. ترکیبی از داده‌های غیرقابل‌تغییر، مکانیسم اجماع، قابلیت ردیابی خوب، مشکل جعل را که در حال حاضر وجود دارد، حل می‌کند.

5.2. مجموعه‌داده برای آزمایش‌: از مجموعه‌ای از داده‌های ساختگی برای کاربران و محصولاتمان استفاده کردیم که در جدول 1 و جدول 2 نشان‌داده‌شده است. آدرس‌های کاربران ما برای اهداف تراکنش، توسط  Remix با 100 ETH ایجاد شده است .

 جدول 1. داده‌های ساختگی کاربر
جدول 2. داده‌های ساختگی محصول

3. نتایج

در این بخش، خروجی‌های عملکرد اصلی سیستم ضد جعل، و هزینه‌های موردنیاز برای اجرای این تراکنش‌ها را توضیح خواهیم داد. توابع در Solidity نسخه 0.8.15 نوشته شده و در Remix IDE ساخته شده و در نهایت در JavaScript VM ( سرور مجازی جاوا اسکریپت)  مستقر شده‌اند. شبکه بلاک‌چینی که ما استفاده می‌کنیم یک شبکه خصوصی اتریوم است که توسط Remix  ارائه شده است. سپس عملکرد و پیامدهای آینده مدل ضد جعل، باتکیه‌بر کارکردهای مدل، تحلیل خواهد شد.

1.3. تراکنش‌ها

جدول 3 خروجی را نشان می‌دهد که تولیدکنندگان محصول جدیدی را برای ارسال به فروشنده ایجاد می‌کنند. تولیدکنندگان باید اطلاعات محصول خود مانند شناسه محصول، نام محصول، شماره دسته، تاریخ تولید، دسته ارسال، تاریخ دریافت، شناسه گیرنده و نام سازنده را وارد کنند و سیستم ما تراکنش را در بلاک‌چین ثبت خواهد کرد. این مرحله بالاترین هزینه اجرا را دارد؛ زیرا یک بلوک محصول جدید در داخل بلاک‌چین ایجاد می‌کند.

جدول 3. ثبت محصول
جدول 4. ارسال از سازنده به فروشنده
جدول 5. انتقال محصول از فروشنده به مصرف‌کننده

هر زمان که محصول صاحبان یا مالکین فعلی خود را تغییر می‌دهد، مانند زمانی که سازنده آن را برای فروشنده می‌فرستد یا زمانی که فروشنده محصول را به مشتری می‌فروشد، تراکنش باید در زنجیره‌بلوکی همان‌طور که در جدول 4 و جدول 5 نشان‌داده‌شده است ثبت شود. برای انتقال محصول از سازنده به فروشنده، سازنده باید شناسه محصول و شناسه فروشنده را همان‌طور که در جدول 4 نشان‌داده‌شده است وارد کند، اما برای انتقال محصول از فروشنده به مصرف‌کننده، فروشنده باید شناسه محصول، شناسه فروشنده و شناسه مشتری را همان‌طور که در جدول 5 نشان‌داده‌شده است وارد کند. اگر هنگام ثبت تراکنش خطایی وجود داشته باشد، در بلاک‌چین ذخیره نمی‌شود و سیستم ما یک پیام خطا نمایش می‌دهد.

جدول 6. تأیید محصول فروشنده با استفاده از آدرس آنها
جدول 7. جستجوی اطلاعات یک محصول با استفاده از شناسه آن
جدول 8. جستجو در تاریخچه مالکیت محصول با استفاده از شناسه آن

2.3.  قابلیت ردیابی محصول

سیستم ما عمدتاً عملکردهایی را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند تا صحت محصولاتی را که می‌خواهند بخرند با مقایسه آدرس فروشنده و آدرس مالک محصول فعلی ثبت شده در بلاک‌چین بررسی کنند. مشتری باید شناسه محصول، شناسه فروشنده و آدرس فروشنده را وارد کند تا صحت محصول را تأیید کند. همان‌طور که در جدول 6 نشان‌داده‌شده است، آدرس فروشنده داده شده به مشتری با آدرس صاحب محصول فعلی مطابقت ندارد، بنابراین محصولی را که فروشنده ارائه می‌دهد نامعتبر و مشکوک می‌کند.

جدول 7 نشان می‌دهد که مصرف‌کننده می‌تواند اطلاعات دقیق محصول را نیز با جستجوی شناسه آن در سیستم ما دریافت کند. این امر عدم تغییر محصول را تضمین می‌کند. درحالی‌که جدول 8 نشان می‌دهد که مصرف‌کننده می‌تواند کل تاریخچه مالکیت محصول را با استفاده از شناسه خود نیز مشاهده کند، نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مصرف‌کننده نمی‌تواند آدرس مالکیت را ببیند و فقط شناسه خود را مشاهده می‌کند. این تضمین می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند با دادن آدرس‌های نادرست، مالک فعلی را جعل کند.

3.3. تجزیه‌وتحلیل هزینه

ازآنجایی‌که بلاک‌چین اتریوم برای پردازش هر تراکنش انرژی مصرف می‌کند، به‌عنوان جبران کاری که انجام شده است به پول نیاز دارد و آنها آن را gas fees ( هزینه گاز ) می‌نامند. در بلاک‌چین اتریوم، gas feeses  نیز gwei  نامیده می‌شود. 1 gwei دارای ارزش 0.000000001 ETH است . در این مدل gas fees توسط سازنده پرداخت می‌شود. قیمت یک gwei به واحد پول اتریوم گره‌خورده است و دائماً در حال تغییر است.

شکل 6. (الف) نمودار خطی هزینه‌های گاز  gas fees  در هر ایجاد یک محصول جدید. سمت چپ
(ب) نمودار خطی هزینه گاز gas fees به‌ازای معاملات تغییر مالکیت. سمت راست

شکل 6. (الف)  نشان می‌دهد که چه مقدار gwei هنگام ایجاد اولین بلوک یک محصول موردنیاز است، به طور متوسط حدود 354989.5 gwei برای یک محصول نیاز است. درحالی‌که شکل 4b نشان می‌دهد که چقدر gwei  برای اجرای یک قرارداد هوشمند تبادل مالکیت موردنیاز است. میانگین Gwei موردنیاز برای تغییر مالکیت یک کالا 180,028.4 gwei است که gas fees برای هر معامله و هر کالا متفاوت است. این نمودارها با استفاده از داده‌های 10 تراکنش ایجاد می‌شوند؛ بنابراین، مجموع هزینه متوسط موردنیاز برای جلوگیری از جعل  محصولی که تحت 2 انتقال مالکیت با استفاده از سیستم ما قرار می‌گیرد، حدود 715,046.3 gwei  یا 0.0007150463 ETH است که بر اساس قیمت بسته‌شدن اتریوم در 1 اکتبر 2022، 0.92 دلار ارزش دارد.

 4. نتیجه‌گیری

در این مقاله، ما یک سیستم توزیع ضد جعل مبتنی بر بلاک‌چین را پیشنهاد کرده‌ایم. این سیستم تضمین می‌کند که هر محصولی که در سیستم وجود دارد یک محصول معتبر است. در پایان با استفاده از Remix IDE و Solidity این سیستم را با موفقیت توسعه دادیم. ما محاسبه کرده‌ایم که میانگین هزینه موردنیاز برای راه‌اندازی این سیستم تنها 715046.3 gwei یا 0.92 دلار برای هر محصول با 2 انتقال مالکیت است. تولیدکنندگان می‌توانند با کسر این هزینه از حاشیه سود خود محاسبه کنند که آیا این سیستم برای جلوگیری از جعل هر محصول مقرون‌به‌صرفه است یا خیر. ازآنجایی‌که هزینه نسبتاً پایین است، محصولات با قیمت متوسط همچنان باید بتوانند از این سیستم استفاده کنند؛ بنابراین، ما ثابت کرده‌ایم که توسعه سیستمی برای تشخیص کالاهای تقلبی با حداقل هزینه با استفاده از بلاک‌چین امکان‌پذیر است.

ارتقا و بهبود این سیستم در آینده امکان‌پذیر خواهد بود، زیرا سیستم ما هنوز یک سیستم در مقیاس کوچک است و همچنان به ورودی‌های دستی متکی است. همچنین اتوماسیون می‌تواند برای سهولت فرآیند ورودی دستی و کاهش خطاهای انسانی که ممکن است رخ دهد بکار گرفته شود. عامل دیگری که سیستم ما را محدود می‌کند، قیمت اتریوم است. سیستم ما به قیمت اتریوم وابسته است و در صورت نوسان بیش از حد، هزینه استفاده از سیستم ما به طور خودکار گران‌تر خواهد شد؛ بنابراین، در آینده، توسعه‌دهندگان می‌توانند برای کاهش وابستگی به اتریوم، یک معماری بلاک‌چین تخصصی را از بلاک‌چین‌های منبع‌باز فعلی ایجاد کنند.

این مدل نشان داده است که می‌توان یک سیستم ضد جعل با استفاده از بلاک‌چین ساخت و دنیایی از امکانات را برای استفاده از فناوری‌های بلاک‌چین باز می‌کند که واقعاً می‌تواند فناوری را توسعه دهد. بلاک‌چین ثابت کرده است که در ساختن سیستمی مؤثر است که از فعالیت‌های جعل و تقلب جلوگیری می‌کند. زمینه‌های بسیاری وجود دارد که هنوز در حوزه  بلاک‌چین دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند، آنها می‌توانند از این فناوری برای ساختن سیستم‌هایی استفاده کنند که در نهایت به نفع آنها باشد.

5. منابع

Intellectual Property Rights Seizure Statistics [Internet]. CBP. U.S. Customs and Border Protection; [cited 2022Apr10]. AvailableSep/101808%20FY%202020%20IPR%20Seizure%20Statistic%20Book%2017%20Final%20spreads%20ALT%20TEXT_FINAL%20(508)%20REVISED.pdf

OECD/EUIPO. Trade in counterfeit and pirated goods: Value, scope and Trends. Illicit Trade. 2019Mar18;

Islam T, Pitafi AH, Akhtar N, Xiaobei L. Determinants of purchase luxury counterfeit products in social commerce: The mediating role of compulsive internet use. Journal of Retailing and Consumer Services. 2021;62:102596.

Butticè V, Caviggioli F, Franzoni C, Scellato G, Stryszowski P, Thumm N. Counterfeiting in digital technologies: An empirical analysis of the economic performance and innovative activities of affected companies. Research Policy. 2020;49(5):103959.

Monrat AA, Schelen O, Andersson K. A survey of blockchain from the perspectives of applications, challenges, and opportunities. IEEE Access. 2019;7:117134–51.

Nawari NO. Blockchain technologies: Hyperledger fabric in BIM work processes. Lecture Notes in Civil Engineering. 2020;:813–23.

Ma J, Lin S-Y, Chen X, Sun H-M, Chen Y-C, Wang H. A blockchain-based application system for product Anti-Counterfeiting. IEEE Access. 2020;8:77642–52.

Alzahrani N, Bulusu N. Block-Supply Chain. Proceedings of the 1st Workshop on Cryptocurrencies and Blockchains for Distributed Systems. 2018;

Yiu NC. Decentralizing supply chain anti-counterfeiting and traceability systems using blockchain technology. Future Internet. 2021;13(4):84.

Toyoda K, Mathiopoulos PT, Sasase I, Ohtsuki T. A novel blockchain-based Product Ownership Management System (POMS) for anti- counterfeits in the post supply chain. IEEE Access. 2017;5:17465–77.

Mishra N, Mistry S, Choudhary S, Kudu S, Mishra R. Food traceability system using blockchain and QR code. IC-BCT 2019. 2020;:33–43.

Kennedy ZC, Stephenson DE, Christ JF, Pope TR, Arey BW, Barrett CA, et al. Enhanced anti-counterfeiting measures for additive manufacturing: Coupling lanthanide nanomaterial chemical signatures with blockchain technology. Journal of Materials Chemistry C. 2017;5(37):9570–8.

Sun W, Zhu X, Zhou T, Su Y, Mo B. Application of blockchain and RFID in anti-counterfeiting traceability of Liquor. 2019 IEEE 5th International Conference on Computer and Communications (ICCC). 2019;

Chen C-L, Deng Y-Y, Li C-T, Zhu S, Chiu Y-J, Chen P-Z. An IOT-based traceable drug anti-counterfeiting management system. IEEE Access. 2020;8:224532–48.

Tsang YP, Choy KL, Wu CH, Ho GT, Lam HY. Blockchain-driven IOT for food traceability with an integrated consensus mechanism. IEEE Access. 2019;7:129000–17.

Zhu P, Hu J, Zhang Y, Li X. A blockchain based solution for medication anti-counterfeiting and traceability. IEEE Access. 2020;8:184256– 72.

Haq I, Muselemu O. Blockchain technology in pharmaceutical industry to prevent counterfeit drugs. International Journal of Computer Applications. 2018;180(25):8–12.

Kumar R, Tripathi R. Traceability of counterfeit medicine supply chain through blockchain. 2019 11th International Conference on Communication Systems & Networks (COMSNETS). 2019;

Chauhan H, Gupta D, Gupta S, Singh A, Aljahdali HM, Goyal N, et al. Blockchain enabled transparent and anti-counterfeiting supply of COVID-19 vaccine vials. Vaccines. 2021;9(11):1239.

Huynh TT, Tru Huynh T, Pham DK, Khoa Ngo A. Issuing and verifying digital certificates with Blockchain. 2018 International Conference on Advanced Technologies for Communications (ATC). 2018;



1The Ethereum blockchain

2Encryption algorithm

3Turing-complete

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.