جرثقیل سقفی

مجله علمی – تخصصی ایکد | شماره 48 | فصلنامه بهار 1402

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی امروز انسان‌ها، سلامت و بهداشت است. بخشی از این سلامت و بهداشت به کالاهایی بر می‌گردد که افراد باهدف بهبود یا تقویت سلامت و بهداشت خود و یا زیبایی از آنها استفاده می‌کنند؛ بنابراین اورجینال و سالم‌بودن این کالاها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی برای اطمینان از این امر وجود دارند که یکی از آنها تشخیص اصالت کالا با بارکد است.مرکز ملّی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران طیف وسیعی از خدمات را در حوزه صدور کد شناسایی، نشانه‌گذاری (ثبت و ضبط خودکار داده) و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مبتنی بر استانداردهای ارائه‎شده توسط سازمان جهانی GS1 در کشور را باهدف معرفی کالاهای بااصالت ارائه می‌نماید. علاوه بر خدمات فوق این مرکز به شکل بالفعل توانایی ارائه بسیاری از خدمات مدیریت زنجیره تأمین را مانند ارائه تناظر طبقه‌بندی کدهای شناسه GTIN با سایر ساختارهای طبقه‌بندی، ارائه سیستم ردیابی، مدیریت اموال و غیره را  دارد.

در این شماره از فصلنامه مقالات کاربردی شامل تحلیل و استخراج نیاز واقعی و تقاضای بالفعل صنایع داخلی به خدمات مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، معرفی  مشخصه‌های برچسب اصالت کالا، ردیابی مواد غذایی در زنجیره تأمین، مقابله با جعل محصول  با استفاده از فناوری بلاک‌چین، استانداردهای بلاک‌چین و GS1 در زنجیره غذایی: مروری بر احتمالات و چالش‌ها، هماهنگی زنجیره ارزش غذایی در عمل (مطالعات موردی از اروپا و استرالیا در مورد ایجاد نوآوری‌هایی در زنجیره‌ای کالا)  ارائه شده است.

از کلیه پژوهشگران و متخصصین در این حوزه دعوت به عمل می‌آید به‌منظور همکاری با این مجله و غنا بخشیدن به مطالب آن یافته‌های علمی خود را به آدرس پایگاه اینترنتی مجله به نشانی    e-code@gs1-ir.org  ارسال نمایند تا پس از تأیید کمیته علمی به چاپ برسد.

شایان ‌ذکر است فصلنامه به‌صورت دیجیتال در سایت www.e-code.ir  و پایگاه اینترنتی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به نشانی http://trindoc.itsr.ir در دسترس عموم علاقه‌مندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.