جرثقیل سقفی

حقایق جالب در مورد بارکدها و بارکدخوان‌ها

فصلنامه شماره 47(زمستان 1401)- داریوش نقیبی

چکیده

بارکدها و اسکنرهای آن با عملکرد بالای خود، تبدیل به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما شده‌اند. در واقع سیستم‌های خوانش بارکد نقش بسیار مهمی در تعداد زیادی از صنایع مانند صنایع بهداشتی، تولیدی، مسافرتی، خرده‌فروشی، مواد غذایی و دولتی دارند. بارکدها فرآیند خریدوفروش را برای شرکت‌ها کارآمدتر کرده و روشی اساسی برای ردیابی و ذخیره اطلاعات میلیون‌ها کالا محسوب می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید اطلاعات در هر جنبه از زندگی ما یک قدرت به‌حساب می‌آیند؛ بنابراین برای بهره‌مندی واقعی از محصولاتی که خریداری می‌کنید، مهم است که با بررسی اطلاعات آنها یک مورد متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

1.      بارکدخوان چیست؟

وقتی از بارکدخوان‌ها صحبت می‌شود، به‌احتمال زیاد دستگاه کوچکی را تصور می‌کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا خطوط روی برچسب محصولات را بخواند. اما لازم است بگوییم که مکانیزم این دستگاه پیچیده‌تر است. در واقع اسکنرها ابزاری هستند که نه‌تنها برای دریافت تصویر بارکد، بلکه برای رمزگشایی اطلاعات و انتقال آن داده‌ها به رایانه نیز طراحی شده‌اند. بسته به مدل اسکنر این انتقال داده می‌تواند سیمی یا بدون سیم انجام شود.

به‌عنوان‌مثال زمانی که شما دکمه‌های کیبورد خود را می‌فشارید، در حال ایجاد و انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف هستید. کار اسکنرها نیز به همین صورت بوده و داده‌های موجود را مانند بررسی و انتقال می‌دهند. تفاوت اینجاست که اسکنرها بدون اینکه نیازی به تایپ داده‌ای باشند، اطلاعات را به‌سادگی و بدون خطای انسانی به یک پایگاه‌داده یا برنامه اضافه می‌کنند.

2.      یک بارکد چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

بارکد یا رمزینه، کدی است که توسط ماشین قابل‌خوردن بوده و در نهایت به‌صورت اعداد درمی‌آید. این اعداد الگویی از خطوط موازی با عرض‌های مختلف را برای شناسایی یک محصول خاص چاپ می‌کنند. البته اطلاعات بسیار دیگری غیر از این خط‌ها در بارکدها موجود است.

استفاده از سیستم‌های بارکد یک انقلاب در حوزه کنترل محصولات، قیمت و حتی موجودی آنها بود که امروزه تمامی مشاغل و مؤسسات از آن استفاده می‌کنند. در واقع بارکدها یک سیستم مدیریت متمرکز محسوب شده که در آن یک سیستم نرم‌افزاری رایانه‌ای به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا کارایی و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

بارکدها نه‌تنها برای مشاغل و سازمان‌ها کارآمد هستند، بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز بسیار سودمند هستند. اکنون مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق برنامه‌های تلفن همراه اطلاعات یک بارکد را بررسی کنند. تکنولوژی‌های پیشرفته باعث شده تا همه افراد با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، بتوانند به‌راحتی اطلاعات مربوط به محصول، نظرات دیگران و حتی شرکت تولیدکننده محصول را متوجه شوند.

به‌علاوه فروشندگان نیز می‌توانند با کمک بارکدها، به اطلاعات یک برند تجاری دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توانند اطلاعات به‌روز یک محصول را به دست آورده و موجودی آن را به‌سرعت و دقیق تغییر دهند.

3.      تفاوت بارکدهای تک‌بعدی و دوبعدی در چیست؟

بیشتر افراد تصور می‌کنند که همه بارکدها فقط به‌صورت یک خط کد افقی هستند که با عرضی متغیر و فضاهای پخش شده از جهت چپ به راست‌ روی محصولات قرار گرفته‌اند. اما واقعیت این است که مشخصات گفته شده درباره بارکدهای یک‌بعدی درست است. این خطوط و فضاهایی که در دو طرف آنها وجود دارد، نمایانگر اطلاعات یک کالا هستند و توسط اسکنر خوانده می‌شوند.

شناخته‌شده‌ترین بارکد یک‌بعدی، شماره 12 رقمی UPC است. شش شماره اول شماره شناسایی شرکت سازنده است. پنج رقم بعدی شماره مخصوص متعلق به محصول بوده و شماره نهایی که با عنوان check digit شناخته می‌شود، برای کمک به اسکنر در تشخیص و درست خواندن بارکد قرار داده شده است.

یک بارکد خطی یا یک‌بعدی معمولاً بین 8 الی 25 کاراکتر از اطلاعات متنی را شامل می‌شود. زمانی هم که خطوط و فاصله بین آنها در یک بارکد به‌صورت لایه‌ای روی‌هم قرار دارند، اصطلاحاً انباشته یا stacking نامیده می‌شود که ظرفیتی فراتر از 25 کاراکتر دارد. البته بسیاری از مشاغل از بارکدهای 8 الی 15 کاراکتر استفاده می‌کنند، چرا که اندازه متعادل و مناسبی برای چاپ است.

برخلاف بارکدهای تک‌بعدی که به‌صورت افقی خوانده می‌شوند، بارکدهای دوبعدی اطلاعات را به‌صورت افقی و عمودی ذخیره کرده و در نتیجه باید در دو بعد خوانده شوند. بارکدهای دوبعدی از الگوهای مربع، شش‌ضلعی، نقطه‌ها و اشکال دیگر برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل همین ساختار، میزان اطلاعاتی که می‌تواند توسط بارکد نشان داده شود به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. در واقع همین بارکد کوچک می‌تواند بیش از 4000 کاراکتر و 7000 رقم را در خود جای دهد. کد QR یا Data Matrix مثالی از بارکدهای دوبعدی هستند. لازم به ذکر است بارکدهای دوبعدی در صورت چاپ در اندازه بسیار کوچک و یا حکاکی بر روی محصول، کاملاً خوانا باقی می‌مانند. به‌علاوه این بارکدها به دلیل داشتن داده‌های زیاد و فناوری تصحیح خطا، در صورت آسیب‌دیدن از هر زاویه‌ای همچنان خوانایی خود را تا میزان تقریباً 100٪ حفظ می‌کنند.

یک بارکد دوبعدی می‌تواند اطلاعات عددی، تصاویر، آدرس‌های وب‌سایت، صدا و انواع دیگر داده‌های باینری را رمزگذاری کند. در نتیجه شما می‌توانید از این اطلاعات استفاده کرده و اتصال خود با پایگاه‌داده مدنظر را بررسی کنید.

4.      چه نوع اطلاعاتی توسط بارکدهای یک‌بعدی و دوبعدی نشان داده می‌شوند؟

بارکد یک روش کم‌هزینه برای کمک به کسب‌وکارها و ردیابی اطلاعات مختلف محسوب می‌شود. بعد از رمزگشایی یک بارکد یک‌بعدی، نتیجه به‌صورت رقم‌های عددی (به‌عنوان‌مثال اعداد و حروف) درآمده که نشان‌دهنده نوعی “پلاک خاص” برای یک محصول است. وقتی این اطلاعات به پایگاه‌داده رایانه ارسال شود، رایانه اطلاعات را با داده‌های خاص محصول مانند قیمت، تعداد موجودی آن در انبار، توضیحات کالا و تصویر مطابقت می‌دهد.

یک بارکد دوبعدی علاوه بر اطلاعات عددی می‌تواند تصاویر، قیمت‌گذاری‌ها، آدرس‌های وب‌سایت، صدا و انواع دیگر داده‌های باینری را رمزگذاری کند.

5.      مزایا و کارایی بارکدهای تک‌بعدی و دوبعدی چیست؟

بارکدهای تک‌بعدی برای کالاهای مصرفی استفاده شده و معمولاً دارای تعداد ارقام 8 الی 15 عدد هستند. این بارکدها در پیداکردن اطلاعات متغیر مرتبط با محصول بهترین گزینه برای‌استفاده هستند. به‌عنوان‌مثال ممکن است عنوان محصول مرتبط با یک کد UPC تغییری نداشته باشد، اما قیمت آن تغییر کند. در این حالت بارکد محصول ثابت را به صورتی در پایگاه‌داده ذخیره می‌کند که قیمت هر بار می‌تواند متغیر باشد. این روش نسبت به رمزگذاری مستقیم قیمت درون بارکد، بسیار بهتر است. در آخر اینکه بارکدهای تک‌بعدی توسط بارکدخوان‌های لیزری و تصویری قابل‌خواندن هستند.

بارکدهای دوبعدی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد محصول را رمزگذاری کنند. این اسکنرها در صنایع مختلف از تولید و انبارداری گرفته تا تدارکات و مراقبت‌های بهداشتی، مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌علاوه بارکدهای دوبعدی به دلیل داشتن ظرفیت برای ذخیره داده‌ها تراکم بالا، می‌توانند در موارد خاصی که بارکدهای یک‌بعدی کارایی ندارند استفاده شوند. به‌عنوان‌مثال بارکدهای دوبعدی می‌توانند در بیمارستان‌ها برای اطمینان از دریافت داروهای مناسب توسط بیماران استفاده شوند.

6.      نقش بارکدها در مدیریت زنجیره تأمین

روزانه میلیون‌ها محصول بین کشورهای مختلف ردوبدل می‌شود. در حین این فرآیند تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از بارکدها، محموله‌ها را ردیابی و روند فروش را کنترل کنند. محصولاتی که اطلاعاتشان در یک نماد یا بارکد UPC رمزگذاری می‌شود، در صورت معیوب‌بودن یا گم‌شدن به‌راحتی شناخته خواهند شد. در واقع اعداد بارکد باعث می‌شود که مدیریت تعداد زیادی محصولات آسان‌تر شده و به‌راحتی بتوان موقعیت آنها را تشخیص داد.

با اینکه طیف گسترده‌ای از بارکدها در سراسر جهان وجود دارد، اما باید بدانید که انواع مختلفی دارند. به‌عنوان‌مثال بارکدهای UPC (کد جهانی محصول) بیشتر در ایالات متحده استفاده می‌شوند، اما حاوی یک شناسه خاص برای نشان‌دادن کشور مورداستفاده نیستند. به این دلیل که ایالات متحده محصولات بسیاری از کشورهای مختلف را واردات و استفاده می‌کند. از طرف دیگر بارکد EAN-13 دارای یک شناسه خاص بوده و بیشتر در اروپا و خارج از ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود.

البته حتی در بارکدهای EAN-13 نیز ممکن است شناسه نوشته شده مربوط به کشور مبدأ که محصول در آن تولید شده است نباشد. بااین‌حال این شناسه می‌تواند نشان دهد که بارکد در چه کشوری ثبت شده است. به‌عنوان‌مثال یک محصول تولید شده چینی که به کشور فرانسه فروخته می‌شود می‌تواند با استفاده از بارکد به‌عنوان یک محصول فرانسوی شناخته شود، درحالی‌که در اصل چینی است.


7.      تفاوت بین بارکدخوان‌های لیزری تک‌بعدی و تصویربرداری دوبعدی چیست؟

بارکدخوان‌های لیزری از همان ابتدا یک‌بعدی طراحی شده بودند. این نوع اسکنرها یک پرتو نور قرمزرنگ را به سمت بارکد می‌تابانند. این پرتو نور توسط یک آینه چرخان یا منشور به جلو و عقب هدایت می‌شود. در مرحله بعد نور از بارکد به سمت یک قطعه الکترونیکی تشخیص‌دهنده نور منعکس می‌شود که به آن سلول فوتوالکتریک می‌گویند. نواحی سفید بارکد بیشترین نور و نواحی سیاه کمترین نور را منعکس می‌کنند. اسکنر عرض و توالی نوارهای سیاه‌وسفید را تشخیص داده و آنها را به اعداد اعشاری تبدیل می‌کند.

بارکدخوان‌های لیزری به دلیل داشتن قطعات متحرک، زودتر از سایر اسکنرها در معرض خرابی قرار می‌گیرند. به‌علاوه این اسکنرها فقط می‌توانند بارکد خطی مانند کد 39، کد 128، UPCو موارد دیگر را بخوانند. آخرین نکته نیز اینکه اسکنرهای لیزری استاندارد توانایی خواندن بارکد از چند اینچ تا چند فوت را دارند، اما اسکنرهای لیزری با دامنه گسترده و بالاتر می‌توانند اطلاعات بارکد را تا بیش از 9 متر فاصله خوانده و انتقال دهند. عملکرد بارکدخوان‌های تصویری دوبعدی مانند یک دوربین دیجیتال است. این اسکنرها می‌توانند بارکدهای یک‌بعدی و دوبعدی را بخوانند. اما بارکدخوان‌ها تصویری به‌جای استفاده از لیزر، یک عکس از بارکد گرفته و با کمک یک الگوریتم رمزگشایی داده‌ها را از درون تصویر بارکد استخراج می‌کنند. تفاوت دیگر این نوع اسکنرها با اسکنرهای لیزری، عدم نیاز آنها به یک‌جهت خاص بارکد است. یعنی هیچ تفاوتی ندارد که شما از چه زاویه‌ای تصویر بارکد را بگیرید. به همین دلیل نیز امروزه بیشتر بارکدخوان‌ها مبتنی بر دوربین‌ها بوده و حتی اسکنرهای تصویری دوبعدی می‌توانند بارکد را از هر نوع سطحی از جمله تلفن‌های هوشمند بخوانند.

8.      آیا بارکدخوان‌ها می‌توانند لیبل‌های براق را بخوانند؟

بله؛ در واقع لیبل براق می‌تواند تابش خیره‌کننده‌ای ایجاد کند که باعث شود خواندن بارکد سخت شود، دقیقاً مانند تابش نور خورشید که می‌تواند دیدن یک شیء را برای شما سخت کند. اما با کمی تلاش و تغییر جهت چنددرجه‌ای، اسکنر شما قادر خواهد بود بارکد را بخواند.

9.      آیا  بارکد‌خوان‌ها  می‌توانند  کدهای QR  را بخوانند؟

کدهای QR به گروه بارکدهای دوبعدی تعلق دارند. همان‌طور که گفتیم بارکدهای دوبعدی به‌جای خطوط افقی، از مربع‌ها و نقاط سیاه تشکیل شده است که اطلاعات مختلفی را نشان می‌دهند. در نتیجه برای گرفتن عکس از کل تصویر و دریافت اطلاعات موجود در کد QR از طریق الگوریتم رمزگشایی، به یک بارکدخوان تصویری دوبعدی احتیاج دارید. با استفاده از همین اسکنر دوبعدی می‌توانید کدهای دوبعدی دیگر مانند Data Matrix و کد Aztec را نیز تجزیه‌وتحلیل کنید.

10. آیا بارکدخوان‌ها می‌توانند همه نوع بارکد را شناسایی کنند؟

به‌طورکلی دو نوع بارکد وجود دارد: تک‌بعدی و دوبعدی. بارکدهای تک‌بعدی مانند کد UPC به شکل خط‌های سیاه‌وسفید با عرض متغیر هستند. از طرفی بارکدهای دوبعدی مانند کدهای QR و Data Matrix، از مربع و اشکال دیگر برای ذخیره داده تشکیل شده‌اند.

همه بارکدخوان‌ها قادر به خواندن انواع مختلف بارکد نیستند. به‌عنوان‌مثال بارکدخوان‌های لیزری و تصویری خطی، فقط قادر به خواندن بارکدهای تک‌بعدی هستند. در عوض بارکدخوان‌های دوبعدی تصویری (مبتنی بر دوربین)، می‌توانند هر دو نوع بارکدهای تک و دوبعدی را بخوانند.

11. آیا بارکدخوان‌ها قادر به خواندن صفحه‌نمایش تلفن‌های همراه هستند؟

با تولید برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های جدید، امکان خواندن بارکدها از طریق صفحه‌نمایش تلفن‌های همراه نیز فراهم شده است. البته برای خواندن یک بارکد در صفحه‌نمایش تلفن همراه، به یک بارکدخوان دوبعدی نیاز دارید. چراکه خواندن بارکد در این حالت به دلیل طراحی صفحه، میزان روشنایی، براقیت سطح و انعکاس‌پذیری کمی چالش‌برانگیز و مشکل است. یکی از مجموعه‌هایی که تلاش گسترده‌ای در زمینه تولید و عرضه اسکنرهای بارکد دوبعدی کرده است، شرکت Honeywell است.

12. بارکدخوان‌ها در چه مواردی استفاده می‌شوند؟

  • بارکدخوان‌ها تقریباً در هر نوع صنعت و کسب‌وکاری قابل‌استفاده هستند.‌ به‌عنوان‌مثال این دستگاه‌های کاربردی در موارد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرند:
  • خرده‌فروشی‌ها، برنامه‌های بازاریابی و خدمات‌رسانی به مشتری، کنترل موجودی انواع کالا و انبار، حمل‌ونقل و موارد دیگر.
  • موارد بهداشتی و درمانی؛ مانند پذیرش بیمار، تأیید داروها، ردیابی نمونه‌های آزمایشگاهی، ارسال و دریافت اسناد و مدارک کارکنان.
  • مدیریت موجودی کالاها، بررسی فعالیت‌های در حال انجام، بررسی دارایی‌ها، ارسال و برچسب‌گذاری محصولات.
  • کنترل انبار برای بهینه‌سازی عملکردهای گردشکار مانند توزیع و چیدمان، تأمین و افزایش موجودی، حمل‌ونقل.
  • کنترل حمل‌ونقل برای کمک به ردیابی هر محصول در سراسر زنجیره تأمین مانند بارانداز متقاطع (cross-docking)، مدیریت ناوگان و فرآیند تحویل.
  • صنعت مواد غذایی برای کنترل معاملات در محل فروش و موجودی کالا در انبار.
  • اسکنرها در تمام فرایند مربوط به فرآوری مواد غذایی از طبقه تولید تا بسته‌بندی و توزیع قابل‌استفاده هستند. شرکت‌های صنایع غذایی باید بتوانند تشخیص دهند که محصول چه زمانی، از کجا و توسط چه کسی دریافت، فراوری، ذخیره، حمل و مصرف شده است.
  • برنامه‌های خدمات میدانی (Field service) برای دریافت خدمات از شرکت‌های تأسیساتی، انجام بازرسی‌های ساختمانی، صنایع ماشین‌آلات، انتقال امضاهای الکترونیکی، مدیریت موجودی و غیره.
  • آموزش‌های مربوط به کنترل دارایی و بودجه، ثبت‌نام اسناد و مدارک، ارتباطات بین کارکنان.
  • خدمات مربوط به دفاتر پست مانند تحویل بسته‌های پستی و نامه‌های کدگذاری شده می‌توانند با کمک بارکدخوان‌ها انجام شوند. به این صورت که بارکد موجود روی پاکت‌های نامه و سایر وسایل دیگر را اسکن و موقعیت آنها را تا محل تحویل ردیابی می‌کنند.
  • در تجارت الکترونیکی نیز می‌توانند برای ثبت سفارش‌ها، بازاریابی، بسته‌بندی محصولات، حمل‌ونقل، موجودی کالا، عملیات انبار و موارد دیگر از بارکدخوان‌ها استفاده کرد.
  • مورداستفاده در صنایع نظامی نیز برای ردیابی تجهیزات و ملزومات، مدیریت شناسه‌ها (ID)، زنجیره تأمین و تدارکات، مدیریت فروشگاه‌های مختص به افراد نظامی، تعمیر، نگهداری و موارد دیگر.

13. کاربرد بارکد اسکنر: اسکنر بارکد در چه صنایعی کاربرد دارد؟

در حال حاضر صنایع زیادی وجود دارد که استفاده بارکد در آن‌ها، شیوه انجام کار را تغییر داده است. ازاین‌رو  خرید دستگاه بارکدخوان اقدامی ضروری برای این کسب‌وکارها است.  ما در اینجا به تعدادی از این صنایع اشاره می‌کنیم و توضیحات لازمه را دراین‌ارتباط ارائه می‌کنیم.

v     صنعت بهداشت و درمان

کاربرد بارکد اسکنر در صنعت بهداشت: صنعت بهداشت و درمان و تمام مشاغل مرتبط با آن را می‌توان از جمله کسب‌وکارهایی بیان کرد که در آن بارکد مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این حوزه، ردیابی کالا یکی از اقدامات ضروری است که باید صورت پذیرد. برای این ردیابی، استفاده از بارکد به سیستم ردیابی دستی برتری دارد که یکی از دلایل آن هم کاهش خطای انسانی خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید در حوزه بهداشت و درمان، خطای انسانی می‌تواند نتایج وحشتناکی را به دنبال داشته باشد.

با استفاده از چاپگر بارکد در این حوزه، می‌توان بارکد مچ دست برای هر بیمار ایجاد کرد. سپس پزشکان و یا پرستاران می‌توانند بارکد یک بیمار را اسکن کنند که این اسکن به آن‌ها کمک می‌کند که مطمئن شوند که در زمان مناسب، بهترین درمان به‌موقع را انجام خواهند داد. همچنین با استفاده از بارکد می‌توانند بررسی کنند که آیا داوری مورد مصرف بیمار، برای دوزهای بعدی موجود است یا خیر.

v     فروشگاه‌های بزرگ

فروشگاه‌‌های بزرگ از جمله دیگر کسب‌وکارهایی است که کاربرد بارکد اسکنر را می‌توان در مورد آن بیان کرد. برای هر محصولی که از فروشگاه‌های بزرگ خریداری می‌کند، بارکد وجود دارد. بارکد مسیر کار فروشگاه‌های بزرگ را تغییر داده است.برای مثال می‌توان مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت را که یک فروشگاه خرده‌فروشی در مقیاس جهانی است، بیان کرد که بارکد مسیر آن‌ها را به‌کلی تغییر داده است. این تغییر مسیر بیش‌تر مربوط به ارتباطات بین وال‌مارت و تولیدکنندگان آن است. به‌کارگیری بارکد و اسکنر بارکد باعث شده است که وال‌مارت بتواند با تولیدکنندگانش هر لحظه و هر ساعت در ارتباط باشد؛ بنابراین وال‌مارت می‌داند که چه کالاهایی بیش‌تر فروخته می‌شود و پرطرف‌دارتر است.بارکدها همچنین برای خرده‌فروشی‌های بزرگ این امکان را ایجاد می‌کند که خلاقیت و نوآوری را در مدیریت موجودی کالاهای فروشگاه خود پیاده‌سازی کنند و مؤثرترین شیوه‌ها را پیدا کرده و اتخاذ نمایند.

برای مثال فروشگاه آمازون، به دلیل استفاده از بارکد، از یک روش جدید به نام ” ذخیره‌سازی بی نظم” برای مدیریت موجودی و ساماندهی کالاها استفاده می‌کند. یعنی بدین شکل که محصولات ورودی را بر هر قفسه قرار می‌گیرد ولی از بارکها برای ردیابی محل قرارگیری هر محصول استفاده می‌شود. سیستم نیز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بهترین مسیر را برای پیدا کردن محصول در انبار به کار ببرند.

v     مشاغل خانگی

ممکن است نیاز به بارکد برای محصولات در مشاغل خانگی در مقایسه با فروشگاه‌های بزرگ کم‌تر باشد، اما با این‌وجود نمی‌توان منکر ضرورت وجود بارکد برای این دسته از مشاغل شد. بارکدها می‌توانند نقش اساسی را در مشاغل خانگی ایفا کنند.

 تولید‌کنندگان صنایع‌دستی و صاحبان مشاغل خانگی، با استفاده از بارکد می‌توانند محصولات خود را ردیابی کنند و این اطمینان را حاصل نمایند که هر محصول به مشتری‌ای که آن را ثبت سفارش کرده است، ارسال می‌شود. در کسب‌وکارهای خانگی که معمولاً هم به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، حمل‌ونقل از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا عدم ارسال به‌موقع می‌تواند نارضایتی مشتری را به همراه داشته باشد و باعث سلب اعتماد او شود.

v     مدارس

یک کاربرد بارکد اسکنر مربوط به مدارس است. ردیابی و پیگیری‌های دارایی‌های ثابت موجود در مدارس، مثل لپ‌تاپ، کامپیوتر، تجهیزات آزمایشگاهی، کتاب‌های درسی و غیره بسیار مهم است. این ردیابی، حفظ امنیت این کالاها را به دنبال خواهد داشت و به‌نوعی برای حفظ کالا ضروری است. اگر از شمارش و ردیابی دستی برای این منظور استفاده شود، خطای انسانی و عدم موفقیت در ردیابی را به همراه خواهد داشت. با استفاده از بارکد؛ ردیابی راحت‌تر، سریع‌تر و با احتمال خطای کم‌تر انجام خواهد شد. بارکدها به مسئولان مدارس کمک می‌کند که بتوانند دارایی‌ها را از سرقت و سو مدیریت حفظ کنند.

v     حوزه‌‌های ورزشی و سرگرمی

دیگر کاربرد بارکد اسکنر مربوط به حوزه‌های ورزشی است. برای برگزاری مسابقات ورزشی به‌ویژه مسابقاتی در سطح کشوری، تیم‌ها در استان‌های مختلف سراسر کشور حضور پیدا می‌کنند. ازاین‌رو باید تمام دارایی‌های که آن‌ها در طول این مسابقات نیاز دارند، ردیابی و کنترل شود. مواد غذایی، رتبه‌بندی، امنیت، تولید فنی وغیره باید مورد ردیابی قرار گیرد. بارکد این کار را به‌راحتی و بادقت بالا امکان‌پذیر می‌کند و بدین شکل آرامش را برای اعضای تیم به همراه می‌آورد.

14. نتیجه‌گیری

در بعضی موارد باید اطمینان حاصل کنید که بارکدهای شما توسط سایر شرکت‌ها در سراسر کشور و حتی در مواردی در تمام دنیا مورد تأیید خواهند بود. این بدان معناست که تصاویر بارکد شما باید قوانین خاصی را رعایت کنند که کیفیت چاپ بارکد، ارتفاع نوار، رنگ و پس‌زمینه شما و همچنین موقعیت آن در برچسب یا بسته‌بندی را مشخص می‌کند. سازمان‌هایی مانند GS1 که توسعه جهانی و استاندارد بارکد را هدایت می‌کنند، در این زمینه دستورالعمل‌ها، ابزارها و خدماتی را به متقاضیان ارائه می‌دهند. بارکدها در حوزه‌هایی مثل ساخت، لجستیک و تجارت ضروری هستند. بارکدها جمع‌آوری داده‌ها را تسریع می‌کنند، از خطاهای ورودی (input) جلوگیری می‌کنند و حتی در شرایطی کل سیستم را نیز کنترل می‌کنند. اما این شکل از اتوماسیون صنعتی تنها در صورتی مفید است و به‌درستی کار می‌کند که اسکنرها و دوربین‌های بارکد بتوانند بارکد شما را بدون هیچ خطایی بخوانند.

15. مراجع

  • https://avandprinter.com/interesting-facts-about-barcode-scanners/
  • https://www.takbook.com/book/بارکدها/
  • https://avandprinter.com/6-tips-to-help-you-get-the-best-barcode-quality/
  • https://sibtip.ir/what-is-barcode-scanner/
  • https://www.takbook.com/book/بارکد‌خوان ‌/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.