جرثقیل سقفی

تأمین اعتماد در مدیریت زنجیره‌تأمین در همه‌گیری کرونا

فصلنامه شماره 46(پاییز 1401)- فاطمه رحیمی

چکیده

مدتی است که از تولید واکسن کووید-19 می‌گذرد، ذی‌نفعان این واکسن از سراسر جهان برای اطمینان از در دسترسی‌پذیری و پذیرش این واکسن‌ها به همکاری یک سازمان معتبر نیاز داشتند. ذی‌نفعان برای شناسایی الزامات احتمالی لجستیک و گلوگاه‌های موجود در سراسر زنجیره‌تأمین به همکاری مداوم بین ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، رهبران دولت، تنظیم‌کنندگان، مقامات بهداشت عمومی، دریافت‌کنندگان واکسن و صنایع نیاز داشتند. استانداردهای جهانی، اعتماد عمومی را نسبت به امنیت زنجیره‌تأمین، ایمنی بیمار و اطمینان به واکسن‌ها، داروها و محصولات پزشکی توزیع‌شده در سراسر جهان افزایش داده است، درحالی‌که افراد در زنجیره‌تأمین جهانی کووید-19 با عدم اطمینان مواجه هستند. در بحبوحه این پاندمی که هزینه ­های بسیاری در بخش­های عملّیاتی و اقتصادی مختلف کشور ازجمله بخش بهداشت و درمان به همراه داشته است و اقتصاد کشور و همچنین سلامت عمومی مردم کشور را نیز به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. ردیابی و رصد میزان دز واکسن موجود در نقاط مختلف کشور و همچنین شفاف­سازی در خصوص تعداد افراد تحت درمان و سایر سوابق مرتبط بسیار حائز اهمیت می‌­باشد و به افزایش اعتبار زنجیره‌تأمین منجر می­شود. در این راستا ایجاد یک سیستم یکپارچه و همچنین یک‌زبان مشترک در سراسر زنجیره‌تأمین کووید-19 ازجمله ضرورت­های ایجاد شفافیت در سیستم مدیریت تأمین و توزیع واکسن می­‌باشد. در ادامه داستان­های مربوط به پاندمی کرونا و تجربیات موفق کشورهایی همچون استرالیا، هند و ایرلند به منظور مقابله سریع و کارآمد با پاندمی ارائه شده است.

  • جایگاه استانداردهای GS1 در افزایش اعتبار زنجیره‌تأمین واکسن کووید-19

استانداردهای زنجیره‌تأمین GS1 بیشترین کاربرد را در جهان دارند. استفاده از این استانداردها برای اجرای هماهنگ الزامات بسته‎بندی واکسن، در جهت اهداف ایمنی بیمار است و عنصری از اعتماد را به تمام سطوح زنجیره‌تأمین اضافه می‌کند. استفاده از استانداردهای جهانی GS1 به این معنی است که هر محصول، در هر سطح از بسته‌بندی، به‌طور منحصربه‌فردی شناخته می‌‎شود. این اطلاعات شناسایی در یک بارکد استاندارد، به نام GS1 Data Matrix، ضبط می‌شود که توسط همه شرکای زنجیره‌تأمین قابل‌خواندن است و برای ارائه‌دهنده‌های مراقبت‌های بهداشتی جهت استفاده واکسن بسیار ضروری است. طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، GS1 Data Matrix باید بر روی بسته‌بندی‌های ثانویه (جعبه‌های کارتنی) و در صورت امکان، روی بسته‌بندی‌های اولیه (ویال یا سرنگ پرشده) نیز اعمال شود.

  • وضعیت موجود زنجیره‌تأمین و توزیع واکسن کووید-19

از طریق بهره‌­گیری از استانداردهای GS1 که در سه دسته شناسایی، ثبت و ضبط خودکار و به اشتراک­ گذاری اطلاعات در راستای تحقق اهداف بعدی ازجمله ردیابی و رصد زنجیره می­‌باشد، می­توان زنجیره‌تأمین و توزیع واکسن کووید-19 را با سرعت و دقت ردیابی و رصد کرد و اطلاعات به­‌روزرسانی شده در هر مکان و زمان به‌صورت آنلاین در اختیار افراد و نهادهای حقوقی و قانونی قرار گیرد. در شرایط کنونی زنجیره‌تأمین و توزیع واکسن کووید در کشور به‌محض رسیدن محموله واکسن به گمرک ایران بدون تخلیه در انبار به‌سرعت بر اساس مجوز و درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این محموله­‌ها به مراکز تعیین‌شده منتقل و تشریفات گمرکی پس‌ازآن به قید فوریت صورت می‌­گیرد. همچنین در ادامه زنجیره توزیع متقاضیان دریافت واکسن در سامانه Salamat.gov.ir ثبت ­نام کرده و ضمن ثبت شناسه ملّی و اطلاعات مکانی، زمان مراجعه جهت واکسیناسیون و نوع واکسن را مشخص می­کنند. سپس در روز واکسیناسیون به مکان موردنظر مراجعه کرده و پس از تزریق واکسن به مراجعه­‌کننده، کارت کاغذی واکسیناسیون شامل اطلاعات روز و نوبت واکسیناسیون ارائه و کد دز تزریقی نیز ثبت‌شده ارائه می­شود. همچنین، در صورت ثبت درخواست دریافت ­کننده واکسن در سامانه مذکور، کارت واکسیناسیون دیجیتالی بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط کاربر سامانه به درخواست‌کننده ارائه می­شود. این فرآیند گرچه تا حدودی به ثبت سوابق واکسیناسیون کمک کرده است اما به دلیل ورود اطلاعات توسط کاربر در سیستم علاوه بر زمان‌بر بودن، خطای انسانی را نیز به همراه دارد همچنین در برخی از موارد به دلیل عدم ثبت اطلاعات و یا زمان­بر بودن ساماندهی اطلاعات و صحه­سنجی، کارت واکسیناسیون دیجیتالی به درخواست ­کننده ارائه نمی­شود و امکان رصد دقیق میزان دز تزریقی به افراد نیز وجود ندارد.

  • پیش‌بینی چالش‌ها برای انتقال ایمن و مؤثر واکسن‌ها

شناسایی و بارکد­گذاری واکسن نه‌تنها برای آزمایش‌های بالینی و توزیع آن، بلکه برای کلینیک‌های تجویز نیز مهم است. شناسایی و برچسب‌زدن واکسن‌ها برای فهم اینکه دقیقاً هر بیماری کدام واکسن را در چه زمانی دریافت کرده است، مهم است. برنامه واکسیناسیون کووید-19 یکی از چالش‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین برنامه‌های موجود در سراسر جهان است، بنابراین استفاده از بهترین روش‌های فعلی (به‌عنوان‌مثال، پذیرفتن استانداردهای جهانی) و اطمینان از اینکه همه ذی‌نفعان در یک‌جهت حرکت می‌کنند بسیار مهم می‌باشد.

چالش‌های پیش‌بینی‌شده شامل مواردی همچون عوارض جانبی، واکسن‌های جعلی، الزامات زنجیره سرما برای کلینیک‌های تجویز، جمعیت آسیب‌پذیر که بیشتر تحت تأثیر ویروس هستند و مخلوط‌کردن و همسان‌سازی واکسن‌ها بسته به میزان موجود بودن آن است.

  • راهکار بومی­سازی مدیریت زنجیره‌تأمین و توزیع واکسن کووید-19

به‌منظور یکپارچه نمودن زنجیره‌تأمین و توزیع واکسن­های کووید-19 و جریان اطلاعاتی وابسته به فرآیندهای مربوط، می­توان از طریق شناسایی ابتدایی محموله ­ها و دزهای واکسن کووید در مبدأ توزیع به‌عنوان‌مثال گمرک طی یک جریان اطلاعاتی به‌هم‌پیوسته تمامی اطلاعات موردنیاز را به‌صورت خودکار جمع‌آوری و در صورت نیاز و بر اساس سطوح دسترسی به اشتراک گذاشت. در این راستا در زمان ترخیص در گمرک به محموله­ های واکسن و هر دز واکسن تزریقی شناسه GS1 تخصیص داده می‌شود و این شناسه به همراه سایر اطلاعات ازجمله کشور ساخت، تولید­کننده، نوع واکسن و غیره در نمادهای GS1 رمزنگاری و به‌صورت یک برچسب بر روی محموله و دز تزریقی چسبانده شود. بدین ترتیب جریان کالا و جریان اطلاعاتی مربوط به‌صورت به‌هم‌پیوسته در زنجیره توزیع در جریان خواهد بود.

در ادامه فرآیند مدیریت توزیع، هر مرکز واکسیناسیون با شناسه GS1 GLN[1] شناسایی می­شود. بدین ترتیب در زمان تحویل محموله واکسن به هر مرکز توزیع از طریق اسکن برچسب محموله و مرکز واکسیناسیون امکان رصد توزیع محموله‌ها بین مراکز مختلف به‌سرعت و به‌صورت خودکار فراهم می‌­شود. همچنین هر فرد متقاضی دریافت واکسن پس از ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون یک شناسه GS1 متصل به کد ملّی خود را دریافت می­کند که از طریق سایت قابل‌مشاهده و بررسی می‌­باشد. در روز واکسیناسیون فرد متقاضی به مرکز مربوط مراجعه نموده و از طریق اسکن کردن برچسب تخصیص داده‌شده به فرد و برچسب دز واکسن تزریقی که اطلاعاتی ازجمله شناسه محموله را شامل شده است کلیه اطلاعات به‌صورت خودکار و به‌سرعت در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌­شود.

از طریق به‌کارگیری استانداردهای GS1 و فرآیندهای شرح داده‌شده می­توان به‌درستی مشخص نمود که چه محموله واکسن با چه مشخصاتی (بچ تولید، کشور مبدأ، شرکت سازنده، روز و ساعت ترخیص در گمرک، تعداد، نوع و غیره) در کدام مرکز واکسیناسیون و به چه تعداد تحویل داده‌شده است و اطلاعات درمان دریافت‌کننده واکسن به‌سرعت و به‌درستی قابل‌استعلام خواهد بود. همچنین از طریق اطلاعات جمع‌آوری‌شده می­توان برنامه­ریزی­های آتی در خصوص میزان دز واکسن موردنیاز در کشور و زمان دقیق نوبت بعدی واکسیناسیون هر فرد با هدف اثربخشی بیشتر فرآیند پیشگیری از ابتلا به بیماری را اتخاذ نمود.

  • استفاده از ارتباطات شفاف برای ایجاد اعتماد در زنجیره‌تأمین واکسن

همه افراد سزاوار ایمن بودن هستند. مقابله با این چالش به همه ذی‌نفعان بستگی دارد. استانداردهای جهانی مانند GS1 به اطمینان از امنیت زنجیره‌تأمین، افزایش ایمنی بیمار و اعتماد به واکسن‌ها، داروها و محصولات پزشکی توزیع‌شده در سراسر جهان کمک می‌کند. ذی‌نفعانی که به درجه بالایی از اعتماد عمومی دست پیدا می‌کنند، درحالی‌که در زنجیره‌تأمین جهانی کووید-19 با عدم اطمینان روبرو هستند، با موفقیت انسانیت و شفافیت خود را منتقل می‌کنند. در راستای تأمین امنیت زنجیره‌تأمین واکسن مدیرعامل GS1 کشور هند استفاده از ردیابی را پیشنهاد داد. یک روش برای ردیابی زنجیره‌تأمین واکسن به‌صورت منظم و هماهنگ، کنترل بیشتری بر شفافیت و انتقال واکسن‌ها فراهم می‌کند

  • چگونه از در دسترس‌بودن واکسن که برای پایان‌دادن به مرحله حاد همه‌گیری حیاتی است، اطمینان حاصل می‌شود؟

شفافیت در زنجیره‌تأمین اطمینان می‌دهد که هر ذی‌نفع دارای اطلاعات دقیقی در زمان واقعی از حرکت واکسن، ذخایر آن و شرایط موجودی در نقاط مختلف زنجیره است. این اطلاعات در زمان واقعی در مورد موجودی سهام می‌تواند به ذی‌نفعان مختلف مراقبت‌های بهداشتی ازجمله دولت کمک کند تا موجودی را به‌طور مؤثر تخصیص دهد و برنامه‌های واکسیناسیون بهتر را برنامه‌ریزی کنند.

  • آیا تاکنون ردیابی واکسن با استفاده از استانداردهای جهانی اجراشده است؟

سازمان‌های تدارکات جهانی، ازجمله سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، استفاده از استانداردهای جهانی برای ردیابی را برای بهبود دید در زنجیره‌تأمین توصیه نموده‌اند. مناقصه‌های واکسن با حمایت مالی GAVI صادرشده توسط یونیسف ملزم به استفاده از بارکدهای GS1 بر روی بسته‌های ثانویه هستند. یونیسف واکسن‌ها را به نمایندگی از COVAX به 92 کشور با درآمد پایین و متوسط ​​ارائه می‌دهد. این می‌تواند بزرگ‌ترین خرید و تهیه واکسن کووید-19 در جهان باشد و باعث ایجاد همکاری با تولیدکنندگان و شرکای سراسر جهان شده است. همچنین، سازمان‌های تنظیم‌کننده مقررات اتحادیه اروپا نیز با کشورهای عضو خود تفاهم‌نامه‌ای را در مورد نظارت بر بارکدگذاری و بسته‌بندی واکسن کووید-19 که شامل استفاده از استانداردهای جهانی در بارکدهای دوبعدی است امضا نموده‌اند.

  • تجربیات موفق پیاده­سازی شده در جهان
    • پروژه TrackVax: این پروژه حاصل همکاری شرکت GS1 ایرلند و نهاد خدمات سلامت عمومی این کشور است و هم­اکنون نزدیک به 43 کلینیک متمرکز در حال اجرایی‌شدن می­باشد. هدف از پیاده­سازی این پروژه شناسایی واکسن­های کووید-19 مورداستفاده است تا این محموله­ها به‌صورت ایمن و منحصربه‌فرد از شبکه­های توزیع پیچیده به نقاط مدیریتی انتقال داده شوند. از طریق اسکن کردن بارکد واکسن­ها اطلاعات اساسی ازجمله شماره بچ تولید و زمان دقیق واکسینه‌کردن ثبت می­شود. تا قبل از پیاده‌­سازی این پروژه ثبت زمان واکسینه کردن به‌صورت دستی انجام می­شد که یک فرآیند زمان­بر بوده و ریسک کارآمدی تزریق به‌موقع دارو نیز افزایش‌یافته است.
    • استرالیا و ایجاد اعتماد با ردیابی تماس: “سیستم سلامت قلمرو مرکزی استرالیا” از استانداردهای GS1 برای ایجاد راه­حل­های نوآورانه برای مبارزه با کووید و ایجاد اعتماد برای جامعه خود استفاده می­کند. این سیستم سلامت به جمعیتی بالغ بر 440 هزار نفر در قلمرو مرکزی استرالیا و حدود 200 هزار نفر در مناطق اطراف، خدمات ارائه می­دهد. این سیستم در سیصد کیلومتری جنوب سیدنی دارای سه بیمارستان اصلی با تقریبا 1200 تخت است. “بیمارستان کانبرا” بزرگترین بیمارستان این منطقه و دارای دومین سکوی بزرگ هلی­پاد بیمارستانی در استرالیا است و از بیمارستان روستایی “نیو ساوت ولز” به عنوان یک مرکز بزرگ حوادث پذیرایی می­کند. این سیستم بیش از 13 سال است که در اجرا و استفاده از استانداردهای GS1 پیشرو بوده و این استانداردها را در بسیاری از فرآیندهای تجاری و بالینی خود بکار گرفته و بر اختصاص شناسه­های GS1 به کارکنان و بیماران و همچنین تمام مکان­های مربوطه، از جمله داروخانه­ها تا کمدهای ذخیره­سازی در بخش­های بیمارستانی تمرکز کرده است. این سیستم همچنین با اسکن بارکدهای GS1 استفاده شده توسط سازندگان تجهیزات پزشکی و تولیدکنندگان داروها، از آن­ها در نقاط مختلف مراقبتی در محیط­های بیمارستانی خود استفاده می­کند. در طول دوران همه­گیری، تمام ایالت­ها و مناطق استرالیا بر انجام اقدامات پیشگیرانه و مهارکننده مانند تست کرونا و ردیابی از طریق تماس­های فرد و در عین حال افزایش نرخ واکسیناسیون جمعیت تمرکز کرده‌­اند. سیستم سلامت قلمرو مرکزی نیز از این جهت­ گیری ملی پیروی کرده است. آن­ها از برچسب­هایی مطابق با استانداردهای GS1 بر روی نمونه آزمایش­ها که در مراکز آزمایش خودرویی و سایر سایت­های آزمایش جمع‌­آوری شده بودند استفاده نمودندتا در واقع نمونه­‌ها را مستقیما در قالب قابل خواندن ماشین به دستگاه آنالایزر وارد کنند. براساس پروتکل­های بهداشتی لازم است افراد به محض اطلاع از تماس احتمالی با یک فرد با تست مثبت کووید یا در صورت داشتن علایم در محل تماس قرنطینه شوند. این دوره قرنطینه زمانی به پایان می­رسد که طبق تعریف پروتکل­های بهداشتی افراد نتایج آزمایش­های منفی را به طور مناسب دریافت کنند. همچنین، کاهش زمان ارائه نتایج آزمایش در استرالیا از 48 ساعت به یک شب تاثیرات مثبتی برای افراد و خانواده­هایشان به همراه داشته است.
    • هند و ایجاد سیستمی با قابلیت ردیابی: موسسه سرم­سازی هند از دستورالعمل­های سازمان یونیسف برای توزیع واکسن­‌های کووید پیروی می­‌کند. موسسه سرم­سازی هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن جهان است که به تولید و عرضه واکسن کووید-19 برای هندوستان و کل کشورهای جهان می­‌پردازد. این موسسه به راهکاری نیاز داشت که بتواند از طریق آن از میزان تطبیق استانداردهای موسسه با الزامات یونیسف اطمینان حاصل نماید. راهکاری که این موسسه را مطمئن سازد در تحویل یکپارچه واکسن به نقاط مختلف دنیا، استانداردهای مدنظر یونیسف رعایت شده است. دستورالعملی لازم بود که هر واکسن به طور منحصربفرد مورد شناسایی قرار گیرد، تا از ارائه واکسن­های تقلبی جلوگیری شود. موسسه­ سرم­سازی هند به منظور رهگیری و ردیابی موثر واکسن­های کووید در سراسر زنجیره تامین از تولید تا عرضه آن در مراکز تزریق واکسن، نیازمند استفاده از استانداردهای جهانی می­‌باشد.
    • ایرلند و طرح برچسب­گذاری GS1: اعمال استانداردهای ردیابی انجام واکسیناسیون را در سراسر این کشور ایمن­تر و کارآمدتر می‌­سازد. در ایرلند، استانداردهای GS1 به طور فعال در سیستم سلامت و مراقبت­های بهداشتی کشور استفاده می‌­شود. این سیستم متشکل از 7 گروه بیمارستانی، 52 بیمارستان برای نوع حاد بیماری و 19 بیمارستان خصوصی است. “اداره خدمات سلامت ایرلند” با خدمت به جمعیت 5 میلیونی ایرلند، مرجع ملی سلامت است و تمام خدمات سلامت عمومی در ایرلند را ارائه می­دهد. در طول سال اول همه­گیری، GS1 ایرلند از اداره خدمات سلامت ایرلند در واکنش به همه‌­گیری حمایت کرد. به‌­ویژه در طراحی سیستم تست و ردیابی کووید که شامل یک برچسب بارکد استاندارد با شناسه GS1 می­شد و به ردیابی آزمایشات از مراکز انجام آزمایش به آزمایشگاه­ها کمک می­کرد. قبل از انتشار کووید “اداره ایمن­‌سازی کووید”  اداره خدمات سلامت ایرلند و GS1 این کشور برای استفاده از اسکن بارکد در سیستم ایمن­سازی مدارس کار می­کردند. با این همکاری به عنوان سابقه قبلی، GS1 ایرلند حمایت خود را از اداره خدمات سلامت ایرلند برای کمک به برنامه ملی واکسیناسیون کووید-19 از اوایل دسامبر ارائه کرد. با انجام این چالش، تیم GS1 آستین­های خود را بالا زد تا در مراحل اولیه برنامه در یک مرحله طراحی فشرده شرکت کند.

کلیت این کار پیچیده و چند بعدی بود و شامل پاسخ دادن به سوالاتی در مورد توزیع اثربخش و کارآمد واکسن­ها، دریافت اطلاعات در مورد سطح موجودی واکسن، مدیریت دزهای دوم و “مدیریت زنجیره سرما” و تاریخ انقضای واکسن­ها بود. همچنین برای دفتر ایمن‌­سازی ملی اداره خدمات سلامت ایرلند مهم بود که هیچ دوزی هدر نرود و بسته واکسن­ها را بتوان تا نقطه انجام واکسیناسیون به منظور پاسخگویی درست و نظارت کامل بر هر دوز ردیابی کرد. تیم GS1 ایرلند در موقعیت منحصربفردی برای ارائه مشاوره در مورد عناصر قابل ردیابی در پروژه و توسعه نرم‌­افزارهایی برای مدنظر قرار دادن الزامات و اقتضائات ردیابی بود. در طول 15 سال گذشته، اداره خدمات سلامت ایرلند با GS1 این کشور برای اجرای استانداردهای ردیابی در زمینه‌­های مختلفی کار کرده­اند. مواردی نظیر ردیابی و رهگیری هموفیلی در سطح ملی، رهگیری و ردیابی ابزارهای آندوسکوپی و توسعه راهنمای سلامت و بهداشت که شناسه‌­های GS1 را به مکان­ها، افراد و دارایی­ها و موارد دیگر اختصاص می­دهد. این شناسه­ها همگی در ایجاد سیستم ملی مدیریت واکسن نقش داشتند، زیرا برای افرادی که واکسینه می­‌شدند و مکان­هایی که کلینیک­های واکسیناسیون در آنجا فعالیت می­کردند، نیاز به وجود شناسه بود. علاوه بر این، شناسه­‌های GS1 با استفاده از “ترک وکس” به کارکنان و در برخی از موارد به جعبه‌­های واکسن به کارکنان و در برخی از موارد به جعبه‌­های واکسن برای شناسایی بسته­‌های کوچکتر اختصاص می­یافت. به واسطه “دستورالعمل داروهای تقلبی اتحادیه اروپا”تولیدکنندگان داروهای تجویزی ملزم به اختصاص یک بارکد دوبعدی به نام بارکد دیتاماتریکس بر روی بسته ثانویه محصول بودند به این معنی که‌داده­های ردیابی را می­شد با انجام یک اسکن به دست آورد.در واقع هر بارکد دارای چهار عنصر داده است: شماره جهانی قلم کالای تجاری (GTIN)، دسته (بسته)، تاریخ انقضا و شماره سریال. البته این در حالی است که برخی از واکسن­ها به دلیل نداشتن شماره سریال ابطال می­شدند که مسبب ایجاد چالش­های بیشتری در مدیریت واکسن در کلینیک­ها می­شد.

  • نتیجه‌گیری

شرکت‌ها باید از استانداردهای GS1 پیروی کنند تا بتوانند زنجیره‌تأمین و توزیع واکسن کووید-19 را با امنیت و ایمنی پیش ببرند. موارد زیر، نتایج استفاده از استانداردهای GS1 است که توسط سازمان‌های عضو عنوان‌شده است:

  • افزایش دقت پیش‌بینی تقاضای بازار
  • افزایش تلاش‌های فروش و بازاریابی
  • افزایش توانایی‌های تحویل و عرضه
  • کاهش هزینه‌های زنجیره‌تأمین
  • کاهش میزان موجودی انبار
  • کاهش هزینه‌های خرید عمومی

مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای به دنبال اطلاعات بیشتری از محصولات هستند، این امر به‌ویژه در مورد محصولات غذایی و مراقبت‌های بهداشتی بیشتر صدق می‌کند، زیرا آن‌ها مستقیماً بر سلامتی و ایمنی مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارند. رئیس سازمان GS1 هنگ‌کنگ دراین‌خصوص عنوان کرد که مسئولیت اصلی تأمین‌کننده تهیه محصولات باکیفیت برای مصرف‌کنندگان است تا آن‌ها با خیالی آسوده از آن‌ها لذت ببرند. وی تأکید نمود در این صنعت باید با همکاری یکدیگر یک سیستم ردیابی قوی بسازد تا زنجیره‌تأمین شفاف‌تری ایجاد شود که به تقویت کیفیت، مدیریت بحران و سایر سیستم‌ها کمک می‌کند. همچنین به انطباق با الزامات نظارتی کمک می‌کند و اعتماد مصرف‌کننده را برای صنعت افزایش می‌دهد.

  • منابع
  • https://www2.deloitte.com/global/en.html
  • www.gs1.org/sites/gs1/files/deloitte_white_paper_exec_summary.pdf
  • https://www.gs1.org/industries/healthcare/trust
  • https://www.financialexpress.com/lifestyle/health/covid-19-vaccination-circumstances-in-india-ideal-for-counterfeiting-s-swaminathan-ceo-gs1/2262901/
  • https://www.gs1.org/articles/new-report-supports-rapid-adoption-gs1-standards-and-barcode-implementation-ensure-safety
  • “Advanced packaging for distribution and storage of COVID-19 vaccines: a review”
  • Dakuri Ramakanth, Suman Singh, Pradip K. Maji, Youn Suk Lee & Kirtiraj K. Gaikwad
  • مقاله استانداردهای GS1 و کارآمدی در مقابله با پاندمی کرونا، ابوالفضل معصوم­زاده زواره، سمانه قلی­پور

[1] Global Location number

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.