جرثقیل سقفی

کاربردهای بارکدخوان در صنعت بهداشت و درمان

فصلنامه شماره 41 (بهار 1399)

چکیده:
یکی از فناوری‌هایی که در مراقبت‌های بهداشتی، نادیده گرفته‌شده بارکد و دستگاه بارکدخوان است. هیچ‌کس انکار نمی‌کند که اورژانس، داروهای پزشکی، ابزارهای پزشکی و تشخیص صحیح برای درمان بیماری نسبت به اسکنر بارکد از اهمیت بالاتری برخوردار هستند؛ اما این را نیز باید در نظر داشته باشید که بدون اسکنر بارکد و کدهایی که آن‌ها می‌خوانند، این موارد یا به‌راحتی در دسترس نیستند، یا مختل می‌شوند، یا در غیر این صورت در یک بحران غیرقابل استفاده هستند. طی چند دهه گذشته، فناوری بارکد به بخش مهمی از اکوسیستم صنعت مراقبت‌های بهداشتی تبدیل‌شده است و اطمینان می‌دهد که همه موجودی‌ها و دارایی‌های مهم به‌حساب می‌آیند. قوانین به‌درستی رعایت می‌شوند؛ داروها و نمونه‌ها و سایر موارد بسیار خاص به‌اشتباه، مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرند. در این مقاله در مورد اهمیت اسکنر بارکد در صنایع مختلف خارج از نقش اصلی آن در خرده‌فروشی، نقشی را که اسکنرها در بهبود نحوه مراقبت از یکدیگر به عهده گرفته‌اند، بررسی خواهیم کرد.

1- مقدمه

پیگیری وضعیت موجودی و دارایی‌های شما، اینکه چه مقدار از کالاهایی که در انبار مانده ‌است و نگه‌داشتن سیستمی برای ایمن نگه‌داشتن همه‌چیز؛ این مسئله در بسیاری از مشاغل وجود دارد و بهداشت و درمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.اکنون‌که بیمارستان‌ها، مطب پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بارکدها را بر روی موجودی‌ها و دارایی‌های مهم خود قرار می‌دهند.،نرم‌افزار مدیریت کیفیت موجودی به ایجاد سیستم‌هایی که اسکن می‌شوند کمک می‌کند. بارکدها با پیدا کردن کمبود موجودی، یک بررسی اتوماتیک ایجاد می‌کند و این موضوعی است که یک‌زمان مکانیکی بوده است.
اتصال بارکد به مواردی مانند دارو فقط قانون نیست (در بیشتر موارد)، این‌یک راه آسان برای ایجاد یک سیستم پاسخگویی است که کارمندان در همه سطوح باید به آن احترام بگذارند. اخیراً، در بیمارستان‌ها جایی که مواردی مانند مواد دارویی مخدر می‌تواند به‌راحتی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، بسیار مهم است که همیشه بدانید که دقیقاً چه مقدار دارو در چه و زمانی اختصاص داده‌اید. تمام این اطلاعات را می‌توان با اسکن یک کد واحد به دست آورد.

شکل 1- نمونه برچسب بارکد بر روی اقلام دارویی

2-مدیریت دارو

از سال 2000، اداره داروهای ایالات‌متحده آمریکا برای كاستن از خطاهای مدیریتی، الزام تجهیز برخی از داروها به باركد را ایجاد کرد.
اطلاعات موجود در بارکد به‌طورمعمول دارای کد ملی دارو (شماره شناسایی آن دارو) است که شامل دارو، دوز مصرف، تولیدکننده دارو و تاریخ انقضا است.
یک مطالعه در مجله پزشکی نیو انگلند با بررسی تأثیر بارکد دارو بر میزان خطا نتیجه گرفته است که: «استفاده از بارکد eMAR به‌طور قابل‌توجهی میزان خطا را در تجویز دارو و همچنین داروهای نامطلوب بالقوه کاهش داده است. داده‌های ما نشان می‌دهد که بارکد eMAR یک ویژگی مهم برای بهبود ایمنی داروها است. » میزان مرگ‌ومیر کل پس از تصویب بارکد 20 درصد کاهش‌یافته است.
این مطالعه همچنین خاطرنشان کرد: به‌طورمعمول، یک‌چهارم از خطاهایی که می‌توانند به بیماران در یک بیمارستان آسیب برساند به دلیل خطاهای قابل‌پیشگیری هستند که اتفاق می‌افتد.

3-شناسایی افراد و نیازهای آن‌ها

قرار دادن برچسب بارکد بر روی دست بیماران نیز در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها به امری عادی تبدیل‌شده است كه در آن تعداد زیادی از بیماران كه نیاز به سطوح مختلف درمانی دارند، مشخص می‌شود.
این نیز وضعیت دیگری است که ایجاد یک خطا بسیار آسان است و پیامدهای آن خطا می‌تواند کشنده باشد. پزشکان متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند با پوشاندن مچ دست به مچ‌بند و برچسب بارکد روی آن‌ها، کد را اسکن کرده و اطمینان حاصل کنند که در زمان مناسب، بیمار را با داروی مناسب درمان می‌کنند.
اسکنرها همچنین می‌توانند سوابق پزشکی بیمار را، به‌صورت بی‌سیم به‌روزرسانی کنند، بدون اینکه نیازی به چک کردن سوابق موجود باشد که ممکن است به‌روز نشده باشند. تا زمانی که متخصصان در مورد نحوه استفاده صحیح از اسکنر بارکد آموزش ببینند، مدیریت پزشکی و مراقبت از بیمار به‌ندرت دچار اشتباه خواهد شد.

 
شکل 2- برچسب سوابق بیمار با استفاده از بارکد

4-جمع‌آوری و مدیریت نمونه‌ها و مشخصات

بخش عمده دیگری از کار در صنعت بهداشت و درمان، رسیدگی به انواع و اقسام نمونه‌هاست، از خون‌گرفته تا ادرار و مایعات دیگر بدن که اطلاعات مهمی در مورد سلامتی بیمار دارند. طبق گزارش‌ها، تشخیص اشتباه یک بیمار یا آزمایشگاه منجر به بروز مشکلات برای بیماران و مراقبان می‌شود. درحالی‌که بیشتر خطاها قبل از ایجاد آسیب‌های دائمی در بیماران یافت می‌شود، سیستمی که حتی احتمال سوءاستفاده از اشتباه یا وقوع اشتباه را کاهش می‌دهد، اغلب در هر صنعتی مورد قدردانی قرار می‌گیرد.
FDA همچنین در مورداستفاده از بارکدها در رابطه با خون و اجزای خون مقررات دارد.

5-برخی از مزایای استفاده از بارکد اسکنرها در درمان بیمار

هرچه زمان کمتری برای نوشتن تمامی مراحل لازم برای معالجه صرف شود، پزشکان و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی زمان بیشتری را در تعامل با بیماران خود صرف می‌کنند و مراقبت‌های شخصی‌تر و صمیمی‌تری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
علاوه براین، هزینه‌های دوباره جهت استفاده مجدد از داروهای مهم و یا ابزارهای ضروری قبل از بروز بحران قریب‌الوقوع کاهش می‌یابد.
نکته اصلی این است که با اجرای فناوری بارکد، زمان و پول سازمان کمتر استفاده می‌شود و این دو منبع ارزشمند را می‌توان برای بودجه بیمارستان و غیره برنامه‌ریزی کرد.

6-تكنولوژي اسكنر و بارکد در بهداشت و درمان

سازمان‌ها و مشاغلی که در زمینه مراقبت از سلامتی افراد از اسکنر استفاده می‌کنند باید در مورد نحوه استفاده صحیح از اسکنرها و اجرای فرایندهای آن آموزش ببینند. وارد شدن به اسکنرها یک جریان کاری کاملاً جدید ایجاد می‌کند که باید شناخته و درک شود. این به معنی استفاده از فناوری قدیمی و بارکد نیست.
GS1، یک سازمان غیرانتفاعی است که استانداردهای بارکدها را ایجاد و توسعه می‌دهد، این سازمان یک فرآیند 10 مرحله‌ای را برای افرادی که به دنبال پیاده‌سازی بارکد در خدمات درمانی خود هستند، دارد:
1. فرآیند بالینی یا کاری را که بارکد GS1 در آن نقشی دارد را انتخاب کنید.
2. وضعیت فعلی و نتیجه مطلوب را تجزیه‌وتحلیل کرده و سپس پرونده تجاری را بسازید.
3. ساختار کاری ایجاد کنید.
4. از یک متدولوژی حل پروژه استفاده کنید.
5. راه‌حل‌های فنی را توسعه داده و اقدامات دولت را نیز بررسی کنید.
6. آموزش را انجام داده و مستندات خود را ایجاد کنید.
7. اجرای مرحله اول.
8. فرآیندهای جدید را مستقر کنید.
9. ارزیابی کنید.
10. نظارت و پالایش کنید.
7-نگاهی به آینده
انتظار می‌رود که با پیشرفت بیشتر این تکنولوژی، رهبران اهمیت مسئولیت‌پذیری دیجیتال و شفافیت در پزشکی را درک کنند و استفاده از بارکدها افزایش یابد. یکی از روش‌هایی که باید در زمینه اسکنر بارکد در مراقبت‌های بهداشتی به دنبال آن باشید، استفاده از کدهای 2D و اسکنر آن است. بارکدهای 2D اطلاعات قابل‌توجه بیشتری از همتایان سنتی تک‌بعدی خود دارند، اما تغییر ، کاملاً به زمان و تلاش هماهنگ از طرف ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی (که ممکن است از وضع موجود راضی باشند)، نیاز دارد. با پیوستن و دیجیتالی شدن جهان، محاسبات ابری و ذخیره‌سازی آن تبدیل به یک مسئله نرمال می‌شود. به دنبال اسکنر بارکد باشید تا راه را به‌عنوان بهترین ابزار برای حفظ دقیق، به‌روز و حرفه‌ای مراقبت‌های بهداشتی ادامه دهد. کنترل اینکه چه کسانی، چگونه، چرا و در چه زمان باید معالجه ‌شوند را به دست بگیرید.


به ما اعتماد کنید: وقتی بیمار هستید، به‌هیچ‌وجه
درمان دیگری را نمی‌خواهید.

8- نتیجه‌گیری

با توجه به میزان چالش‌های ایمنی بیماران در مواجهه با مراقبت‌های بهداشتی مدرن، مدیریت اطلاعات برای صنایع به‌وسیله بارکد و بارکدخوان بسیارتسهیل می‌شود.بیمارستان‌ها به‌طور روزمره با عوارض موجودی، مواد ردیابی و اعتبار بیمار روبرو می‌شوند. این زمان نه‌تنها برای انجام دستی وقت‌گیر است بلکه خطای انسانی را نیز ممکن می‌کند که به‌وسیله بارکدها از عوارض این مسائل به‌طور بسیار زیادی کاسته شده است. بارکدها برای مشکلات یک‌راه حل آسان و به‌صرفه ارائه می‌دهند. بارکدها ورود سریع و دقیق داده‌ها را برای صنعت بهداشت انجام می‌دهند و به‌جای واردکردن داده به‌صورت دستی که زمان بسیاری برای آن صرف می‌شود به افزایش کارایی نیز کمک می‌کنند. در این مقاله چند مورد مزیت از اجرای اسکنر بارکد در مراکز درمانی را مرور کردیم. بارکدها را می‌توان با روش‌های مختلفی استفاده کرد و ثابت‌شده است که یک‌راه حل مقرون‌به‌صرفه در صنعت مراقبت‌های بهداشتی است، اما اجرای آن‌ها بستگی به بیمارستان‌ها و دولت‌ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.