جرثقیل سقفی

اهمیت به مشتری و مصرف‌کننده با اعمال استانداردهای GS1 برای ثبات و سرعت

فصلنامه شماره 40 (زمستان 1398)

مطالعه موردی شرکت مواد غذایی تایسون

چکیده

امروزه بارکدها به ابزاری اساسی برای بهبود کارایی بخش‌های صنعتی در سراسر زنجیره تأمین تبدیل‌شده‌اند و در حقیقت، ابزاری برای خودکار سازی فرآیندها در امور خرده‌فروشی هستند. بارکدها، نه تنها در صندوق فروشگاه بلکه در ارسال، حمل‌ونقل، انبارداری، سفارش دهی، ارائه صورت‌حساب و پرداخت نیز کاربرد دارند.مواد غذایی تایسون یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت و مرغ در جهان است که به فروشگاه‌های خرده‌فروشی و خدمات غذایی در ایالات‌متحده آمریکا تقریباً در 130 کشور، محصولات خود را به فروش می‌رساند. این شرکت به‌عنوان یکی از کاربران باسابقه استانداردهای GS1، همچنان به درخواست‌های مختلف شرکای تجاری و دریافت‌کنندگان اطلاعات مربوط به محصول و ردیابی آنها که اغلب هم‌تراز نیستند پاسخ می‌دهد.تایسون همچنان به سرمایه‌گذاری خود در اجرای استانداردهای GS1، به‌خصوص بارکدهای GS1-128 برای ردیابی در سطح بسته‌بندی به‌منظور فعال‌سازی ثبات و اعتماد برای انواع فرایندهای کسب‌وکار کمک می‌کند.

این شرکت همچنین با تکیه‌بر پیشینه خود و ابتکار در بهکارگیری استانداردهای GS1 در خدمات غذایی، مشارکت فعال و پیش‌قدمی در خرده‌فروشی خواروبار، با تطبیق بارکدهای GS1-128 برای بسته‌بندی‌ها، کد سریالی بسته ارسالی (SSCC) برای پالت‌ها و استفاده از شبکه جهانی همگام‌سازی داده (GDSN) برای به اشتراک‌گذاری ویژگی‌های اصلی محصولات با شرکای تجاری و همچنین مصرف‌کنندگان می‌پردازد. در این مقاله، به بررسی روند بهکارگیری استانداردهای GS1 در صنعت مواد غذایی خواهیم پرداخت.

 

مقدمه

رویکرد واقع‌بینانِ تایسون در اعمال ویژگی‌های استاندارد داده‌ها و سناریو تبادل داده کمک می‌کند تا کسب‌وکار با توجه به وسعت تقاضای صنعت این روزها پیش رود. این شرکت می‌تواند با صدور فاکتورهای دقیق برای محصولات با وزن متغیر، اختلافات را کاهش و رضایت مشتریان را افزایش دهد. همچنین فرآیند دریافت محصول را ساده‌تر کند، بهره‌وری را بهبود ببخشد و بازار را به سمت‌وسوی مؤثرتری هدایت کنید.

علاوه بر این، با اشتراک‌گذاری داده‌های قابل‌اطمینان محصول با توزیع‌کنندگان،خرده‌فروشان و شرکت‌های خدماتی، تایسون کمک می‌کند تا تجربه لذت‌بخشی را برای مشتریان رقم بزنند که این موضوع باعث بهبود سلامت برند می‌شود.

در آغاز تایسون برای اولین بار استانداردهای GS1 را در اوایل دهه 90 برای بخشی از تجارت طیور خود پیاده کرد.« بعضی از مشتریان محصولاتی را با وزن متغیر از ما خریداری می‌کنند و از ما خواسته‌اند که این محصولات را با GTIN و بارکد GS1-128 روی بسته‌بندی رمزگذاری کرده تا بتوانیم آنها را شناسایی کنیم ». این جملات بخشی از صحبت‌های تایسون با پاول لوثیان، معمار راه‌حل‌های تجاری است. با خوانش بارکدها،مشتریمی‌تواند محصولات ارسال‌شده ما را با اطمینان بیشتری دریافت کند. با حمایت از مشتریان، ما خیلی زود متوجه شدیم که استانداردهای GS1، چقدر برای فرایندهای ما مفید و با ارزش است.

لوثیان با 37 سال تجربه در تایسون، با تجارب گسترده‌ای در فعالیت‌های این شرکت در ده‌ها سال فعالیت در فراز و نشیب‌های صنعت غذا داشته است، خاطرنشان می‌کند انتظارات شریک تجاری برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات دقیق محصول، محرک اصلی اتکا به استانداردهای GS1 برای ساده‌سازی فرآیندها در ده سال گذشته بوده است.

ما به‌عنوان تولیدکنندگان مواد غذایی دیگر نمی‌توانیم مستقل از شرکای تجاری خود فعالیت کنیم. ما باید با تمام توان از بالا و پایین زنجیره تأمین ارتباط برقرار کنیم تا محصولات با سرعت قابل قبولی ارسال شوند.تایسون همچنین سازوکار انبارداری خود را با استفاده از استانداردهای GS1 در مرکز توزیع فرآیندها به‌صورت خودکار انجام می دهد.

SSCC را برای شناسایی پالت‌های خود باهدف بهبود عملیات حمل‌ونقل، پیاده‌سازی کرده‌ایم. در طول سال‌ها، استفاده از استانداردها به ما کمک کرده است تا پالت‌های سفارش داده‌شده را به‌صورت بهتری تنظیم کنیم و موجودی خود را با شفافیت بیشتری در زنجیره تأمین مدیریت کنیم.

رهبری ابتکار

تایسون نه‌تنها عضو برنامه غذایی استانداردهای GS1 است، بلکه در ابتکار کمیته اجرایی رهبری ابتکار عمل، نقش رهبری را نیز در ابتکار خرده‌فروشی مواد غذایی ایالات‌متحده در کنار مدیر اطلاعات (گری کوپر) به عهده گرفته است.

کوپرمی‌گوید:

طرح خرده‌فروشی فروشگاه‌ها فرصتی منحصربه‌فرد را برای صنعتفراهممی‌کندکهنه‌تنهااولویت‌هایمشتریان خرده‌فروشی را بهتر می‌شناسند بلکه باعث می‌شود بهترین شیوه‌ها را با سایر تولیدکنندگان نیز به اشتراک بگذارند.

همچنین وی اذعان دارد، کار با اعضای کمیته ابتکار عمل، باعث شده است تا در مورد ارائه ویژگی‌های محصول به هماهنگی رسیده و این به معنای کارایی قابل‌توجهی در نحوه عملکرد ما است. در نهایت این بدان معنی است که چگونه می‌توانیم به بهترین شکل ممکن در خدمت مصرف‌کنندگان آنلاین و حضوری (فروشگاه و رستوران) باشیم.

لوثیان توضیح می‌دهد: رویکرد کمیته اجرایی ابتکار، همکاری است که باعث شده است آگاهی پیرامون نحوه حل مشکلات با استانداردها افزایش یابد. در این فروم ها، تمام افراد فعال در حوزه خرده‌فروشی می‌توانند در فرآیند استفاده از استانداردها سهیم باشند. این موضوع از این حیث اهمیت دارد که روزبه‌روز پاسخ‌گویی و پشتیبانی ازدرخواست‌های مشتریان پیچیده‌تر می‌شود.

نمونه موردی: استفاده از بارکد GS1-128

لوثیان بیان کرده است: علاوه بر پشتیبانی از درخواست‌های مشتری، تایسون از مزایای داخلی آن نیز استفاده می‌کند. در کسب‌وکارهای فروش گوشت و مرغ، قیمت‌گذاری بر مبنای وزن و بسیاری از موارد دیگر توسط این بارکد انجام می‌شود به این صورت که وزن محصول در بارکد موردنظر رمزگذاری می‌شود. ازآنجاکه وزن هر مورد می‌تواند متفاوت باشد، محصولات با وزن متغیر به‌طور دقیق اسکن و فاکتور می‌شوند که باعث کاهش شدید اختلاف میان قیمت و وزن می‌شود. برای محصولات با وزن ثابت، تایسون به‌طور تصادفی بارکد روی بسته‌بندی را اسکن می‌کند تا صحت محصولات حمل شده تائید شود.این مرحله از قبل در کسب‌وکار ما طراحی‌شده بود. به‌طور خلاصه، بارکدهای روی بسته‌بندی به ما کمک می‌کند تا محصول را با قیمت درست در محل درست با صورت‌حساب دقیق تحویل دهیم، مهم‌ترین مسئله حفظ رضایت مشتریان است.

استفاده از بارکد بر روی محصولات، برند تایسون را بسیار قدرتمند کرده است و قابلیت ردیابی، رهگیری و فراخوان را برای مشتریانش میسر ساخته است.

لوثیان اذعان دارد، از مهم‌ترین نقاط کور در زنجیره تأمین، هنگامی بود که محصول در نقطه فروش به دست مشتری می‌رسید و به اصطلاح در پایان خط قرار می‌گرفت؛ اما با بارکد GS1-128، اکنون می‌توان محصولات را در سطح دسته و سری در هرجایی از فرایند فروش نظیر مراکز توزیع، فروشگاه و رستوران‌ها ردیابی کرد. با اسکن بارکد GS1-128 در مراکز توزیع، می‌توان از اطلاعات آن، فرایند فراخوان را بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر انجام داد. فراخوان اطلاعات که امروزه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، درگذشته چندین روز برای آن صرف می‌شود و بسیار فرایند دشواری بود.

مراحل اجرای بارکد GS1 128:

  1. باید به هریک از محصولات یک GTIN اختصاص داده شود.
  2. تمام اطلاعاتی که بر روی برچسب‌ها نیاز است، بررسی شود.
  3. اطلاعات توضیحی محصول و ویژگی‌های جدید با شرکای به اشتراک گذاشته شود.
  4. نرم‌افزار و سخت‌افزار برای بارکد جدید مهیا شود.
  5. شروع برچسب‌گذاری با شرکای تجاری پیشتاز به‌صورت پایلوت.
  6. عناصرداده‌های کلیدی را قبل از رویدادهای حساس ردیابی کنید.

شتاب و ثبات بیشتر

تایسون علاوه بر استفاده از SSCC و GTIN برای شناسایی پالت‌ها و جعبه‌های محصولات، از اعلان‌های حمل‌ونقل داخلی کالا، از تحویل تا محل دریافت و همچنین تضمین صحت تحویل به مشتریان بهره می‌برد.

با استانداردهای خودکار سازی، کسری از ثانیه لازم است تا مراحل دریافت در مراکز توزیع تکمیل شود. از سال 1994، تایسون انتقال محصولات خود را به مراکز توزیع با میزان کار مساوی دو برابر کرده است.

این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر بهره‌وری و خدمات به مشتریان است. برای تایسون، “ثبات” شاید قانع‌کننده‌ترین دلیل برای استفاده از استانداردهای GS1 و ادامه استفاده از آنها در طول اجرای فرآیندهای خود باشد. به‌عنوان مثال، تایسون همچنان از همان برچسب‌های پالتی در کسب‌وکار خودش استفاده می‌کند که در سال 1994 طراحی‌شده است. این طرح که 20 سال از تولید آن گذشته است و به معنای پس‌انداز هزینه‌های اضافی است.

لوثیان تأکید می‌کند، اگر زمانی که به استانداردهای GS1، اختصاص می‌دهید به روش درستی استفاده کنید، نیازی به جایگزینی آنها ندارید و می‌توانید به‌مرورآنها را اصلاح کنید.

لوثیان در مثال دیگری، بیان می‌کند که بدون استفاده از استانداردهای GS1 و سیستم خودکار سازی آن، قادر به اجرای برنامه‌های تشویقی کارگران خود نیست و استانداردها، در بسیاری از موارد، برای حرکت به سمت پیشرفت در تجارت، امری ضروری است.

درانتها لوثیان به این جمع‌بندی می‌رسدکه دنیای مواد غذایی، این روزها با سرعت نور به‌سوی پیشرفت درحرکت است و در زنجیره‌ای مشغول به کار هستیم که درهای آن به روی تمام استانداردها باز است. برای ادامه فعالیت در این محیط، شرکت‌ها نیاز به استفاده از استانداردهای GS1 در تمام سطوح زنجیره تأمین خود هستند.

گسترش مزایای استانداردها برای تجربیات آنلاین

مزایای استانداردهای GS1 در فرآیندهای زنجیره تأمین جهان امروز، تمام‌شدنی نیست. اوان فرناندو، رهبر بخش نوآوری فعال‌سازی تجارت الکترونیکی تایسون، بیان می‌کند، صنعت در چهار سال گذشته تغییرات بسیاری کرده است. مصرف‌کنندگان، امروزه علاقه دارند، همه‌چیز، حتی غذاهای فاسدشدنی را به‌صورت آنلاین خریداری کنند. فرناندو اذعان دارد، هنگامی‌که نوآوری را در تجارت الکترونیکی خود شروع کردیم، خیلی زود متوجه شدیم که اگر داده‌های محصول نهایی، صحیح و کامل نباشد، مشتری تجربه‌ای لذت‌بخش و کامل نخواهد داشت.

تایسون به‌عنوان یک پذیرنده اولیه GDSN، اقدام به تطبیق اطلاعات محصول (مانند ابعاد و وزن) با بسیاری از فروشگاه‌ها کرده است، اما ازآنجاکه در سال‌های گذشته بسیاری از مصرف‌کنندگان، تمایل بیشتری به خرید آنلاین دارند و برای خرید، نیاز به اطلاعات بیشتری راجع به محصول دارند، این شرکت در تلاش است تا ویژگی‌های بیشتری را ارائه دهد.

در سال 2014، تایسون GDSN را در کل مدیریت محصول و بازاریابی سازمان باهدف ارائه اطلاعات ضروری راجع به ویژگی‌های محصول به خرده‌فروشان استفاده نمود.

کلید موفقیت در ارتباط مؤثر محصولات سازمان، کمک به درک فرصت‌های قابل‌توجه فروش و تأثیر درآمد بر کیفیت اجرا بوده است. عضوی تایسون به‌عنوان بخشی از نوآوری فروش در خدمات غذایی GS1 ایالات‌متحده به آنها کمک کرد تا اطلاعاتی را با دیگران سهیم کرده و اطلاعات دیگری را بهدستآورند و این موضوع بهترین راهنمایی برای پشتیبانی از تلاش‌های در جهت افزایش کیفیت محصول است. فرناندو بیان می‌کند، ما دریافتیم که استانداردهای GS1 مانند GDSN، زیرساخت بسیار مناسبی را برای ارائه راه حل مفید در کسب‌وکار فراهم خواهد کردو در وقت، پول و هزینه خود صرفه‌جویی می‌کنیم و در واقع لازم نیست چرخ را از نو اختراع کنیم.

خدمات غذایی تایسون، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت و مرغ در جهان با بیش از 113000 عضو در بیش از 100 نقطه در ایالات‌متحده و در سراسر جهان است. تایسون همچنین انواع مواد غذایی آماده مانند پیتزا، تورتیلا، سوپ، سس و دیگر غذاها را تولید می‌کند. محصولات این شرکت به فروشگاه‌ها و دیگر مراکز فروش مواد غذایی در ایالات‌متحده و 130 کشور دیگر فروخته می‌شود.

نتیجهگیری

طرح، خرده‌فروشی خواروبار GS1 ایالات‌متحده، یک تلاش مشارکتی داوطلبانه در صنعت باهدف بررسی چالش‌های فعالی صنعت برای بهبود اطلاعات و تصاویر مربوط به محصول، کیفیت داده‌ها، شفافیت در زنجیره تأمین و افزایش بهره‌وری است.اینابتکار ساختاریافته برای خرده‌فروشی‌های مواد غذایی باهدفکمک به ذینفعان،باعث می‌شود تا بر مهم‌ترین مشکلات صنعت با استفاده از استانداردهای GS1، فائق آیند.

استانداردهای نوآورانه GS1 ایالات‌متحده، بخش گسترده‌ای از شرکای تجاری صنعت را، شامل می‌شود. امروز 132 کارخانه، توزیع‌کننده، کارگزار، اپراتور، انجمن صنفی، آژانس دولتی،لجستیکو ارائه‌دهنده فناوری درفعالیت‌های نوآورانه‌ای که متمرکز بر بهبود شفافیت، بازده عملیاتی، قابلیت ردیابی و سلامت مواد غذایی از استانداردهای GS1 استفاده می‌کند.

GS1 ایالات‌متحده به‌عنوان یکی از اعضای GS1 جهانی، یک سازمان استاندارد غیرانتفاعی است که همکاری در صنعت را برای کمک به بهبود شفافیت و افزایش کارایی در زنجیره تأمین از طریق استانداردهایGS1 (پرکاربردترین سیستم استاندارد زنجیره تأمین در جهان) تسهیل می‌کند. نزدیک به 300،000 کسب‌وکار در 25 صنعت متکی به GS1 ایالات‌متحده هستند تا شرکای تجاری در زنجیره‌های تأمین، عملکرد هزینه‌ها و رشد درآمد را بهینه کند و درعین‌حال امکان انطباق نظارتی را نیز فراهم سازد. آنها این مزایا را از طریق راه‌حل‌های مبتنی بر سیستم شماره‌گذاری و شناسایی منحصربه‌فرد جهانی GS1، بارکدها، RFID مبتنی بر کد الکترونیکی محصولات، همگام‌سازی داده‌ها و تبادل اطلاعات الکترونیکی به دست می‌آورند. GS1 ایالات‌متحده، همچنین وظیفه مدیریت استانداردهای سازمان ملل را نیز بر عهده دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.