جرثقیل سقفی

حرکت شرکت‌های نوپا (استارت آپ ها) و مشاغل کوچک به سمت اقتصاد زنجیره تأمین

فصلنامه شماره 38 (تابستان 1398)

چکیده:

در این مقاله راهکارها و مزیت‌های کسب‌وکارهای نوپا (استارت آپ ها) و مشاغل کوچک را در ورود به اقتصاد زنجیره تأمین کالا و خدمات و همچنین آمار و ضریب نفوذ شرکت‌های نوپا (استارت آپ ها) و مشاغل کوچک را با استفاده از راهکارهای استاندارد جهانی GS1 به همراه، یک نمونه مطالعه موردی (Eat Grub در مورد زنجیره تأمین غذا) از مشاغل نوپا را با استفاده از این استاندارد جهانی GS1 (زبان مشترک زنجیره تأمین) معرفی می‌شود.

مقدمه:

احتمالاً شنیده‌اید که زنجیره تولید فعلی در حال از بین رفتن است، اما شرکت‌های نوپا (استارت آپ ها) و مشاغل کوچک در سایر صنایع در حال یافتن راه‌های جدید هستند ، به‌طور مثال ارائه خدمات پس از فروش ، مهندسی نرم‌افزار، لجستیک و حتی طراحی محصول، عرصه‌هایی که در یک بازه زمانی شرکت‌های بزرگ تحت سلطه آن‌ها بودند.

جرمی بادنامر ، بنیان‌گذار و مدیرعامل سانتا باربارا، مستقر در کالیفرنیا، می‌گوید: “صاحبان مشاغل کوچک و متوسط ​​می‌توانند از فناوری‌هایی استفاده کنند که قبلاً فقط در اختیار شرکت‌های بزرگ بود”. شرکت ShipHawk که نرم‌افزار حمل‌ونقل را ایجاد و به فروش می‌رساند، بخشی از یک “اقتصاد زنجیره تأمین” جدید است که باعث ایجاد شغل بیشتر، استخدام کارگران ماهر و پرداخت دستمزد بالاتر شده است. میلز مدیرعامل شرکت ShipHawk می‌گوید، شرکت‌های نوپا که در این زنجیره تأمین فعالیت می‌کنند “نوآورانه هستند و تعداد فزاینده‌ای از مشاغل با دستمزد بالا را ایجاد می‌کنند.” “این‌ها مشاغل خوب آینده هستند.”

نمونه ای از زنجیره تأمین موفق در شرکت های بزرگ

شرکت‌هایی که “سرویس‌های دادوستد زنجیره تأمین” را ارائه می‌دهند، میتوان طبق (نمودار فوق) از شرکتهایی با فناوری بالا (مایکروسافت،دلEMC،باکس،IDEO)وشرکتهایی‌با راه‌اندازیهایموفق (‌ShipHawk‌،‌Symbia  و DirectDefense) نام برد. آن‌ها درزمینه امنیت سایبری، لجستیک، طراحی، رایانش ابری، نرم‌افزار سازمانی و مهندسی رایانه و سنتی فعالیت می‌کنند.

(شکل شماره 2)

یک راهکار مناسب برای داشتن این مدل زنجیره تامین.

بسیاری از مشاغل تخصصی که این شرکت‌های نوپا ایجاد می‌کنند پردرآمد و در عین حال پر هزینه هستند، اما مگان اسمیت، مدیر‌عامل ادواردز، Symbia Logistics مستقر در کلرادو می‌گوید: “ما با افراد ماهرتری همکاری می کنیم و از هزینه متحمل شده بابت همکاری با افراد خلاق شکایت نداریم “. بنابراین راهکار مناسب برای داشتن این مدل زنجیره تامین همکاری با افراد خلاق است.

چه عاملی این مدل زنجیره تامین را عالی کرده است؟

این شرکت‌ها که به جای ارائه خدمات به صورت محلی به طور گسترده و سراسری به نهادهای دولتی در تمامی مناطق یا کشورها خدمات ارائه می دهند، شغل‌های پردرآمدتری را ایجاد می‌کنند (متوسط ​​دستمزد در شرکت ادواردز کلرادو : 85200 دلار است) و بیشترین تمرکز بر روی شغل‌هایی در حوزه علم و فناوری، مهندسی و یا ریاضی می‌باشد.

معرفی یک نمونه کسب‌وکار نوپا (استارت آپ) که از راهکارهای GS1 در زنجیره تأمین استفاده‌ کرده است.

شرکت ایت گروب (Eat Grub) که در زمینه تجارت مواد غذایی فعالیت می‌کند و علاقه‌مند به استفاده از تکنولوژی blockchain است. این شرکت در ادامه فروش محصولات خود متوجه شد که چه تأثیر بزرگی blockchain در این زمینه می‌تواند داشته باشد.  در سال گذشته این شرکت برای تجارت، نه‌فقط غذا بلکه برای ارائه برخی زمینه‌ها و کل زنجیره تأمین خود شروع به استفاده از استانداردهای GS1 کرد. محصول اصلی این شرکت نوپا به نام Eat Grub  محصولات غذایی مبتنی بر حشرات را برای مصرف انسان تهیه می‌کند. در این مقاله مدل استفاده و راهکارهای GS1 در زنجیره تأمین فروش این شرکت صحبت شده است و اگر می‌خواهید پی ببرید که چرا باید حشرات را به روش‌های مختلف بخورید می‌توانید به این سایت httpss://www.eatgrub.co.uk/why-eat-insects/ مراجعه نمایید.

شرکت Eat Grub پس از گسترش بازارهای فروش خود به خارج از مرزهای کشور انگلیس نیازمند استفاده از استانداردهای GS1 شد و قبل از آن هرگز چیزی از GS1 و راهکارهای آن نشنیده بود.

GS1 چیست؟

دلیل اینکه مدیرانEat Grub برای ردیابی و همچنین انطباق مجبور به استفاده از این استانداردها شدند این بود که : شما می‌توانید تصور کنید که یک انبار روزانه در سراسر جهان 100 کانتینر محصول در اختیار دارد و به یک استاندارد خاص نیاز دارد و سیستم فعلی ERP برای مدیریت این دارائی‌ها ناکارآمد است. اگر یک مکان استاندارد برای دریافت کالا داشته باشید، فقط این حس را می‌یابید که همه مکان‌ها از یک استاندارد استفاده می‌کنند و این موجب صرفه‌جویی در زمان و پول می‌شود. مهم‌تر از همه این بدان معناست که اگر مشکلی پیش آمد راحت‌تر می‌توانید کالاها را دنبال کنید.

معرفی بخشی از استاندارد های GS1 در زنجیره تأمین

تقریباً هر محصولی که خریداری می‌کنید بارکدی (شماره GTIN-13) دارد. شاید شما از وجود این بارکدها آگاهی نداشته باشید، اما تقریباً هر شرکت بزرگ که کالای خرده‌فروشی تولید می‌کند، دارای یک عدد 8 رقمی ویژه (کد GLN‌) است که بخشی از هر بارکدی را که ایجاد می‌کند تشکیل می‌دهد و بلافاصله، آن را به یک محصول قابل ردیابی تبدیل می‌کند. این اتفاق چقدر خوب و خیلی ساده اما درعین‌حال مؤثر می‌باشد.

حال تصور کنید که Eat Grub به‌عنوان یک تجارت کوچک سفارش خود را از مشتری بزرگ بین‌المللی دریافت می‌کند و موظف هست محموله را با استفاده از بارکدهای استاندارد GS1 ارسال کند، این قطعه کوچک قابل ردیابی است. GS1 دارای یک سیستم بارکد به نام GS1–128 است که به عبارت ساده، دسته‌ای از بارکدها، با مجموعه‌ای از داده‌های مختلف رمزگذاری شده است.

چرا می‌خواهیم چنین کاری در زنجیره تامین انجام شود؟ 

خوب، این بدان معنی است که وقتی به‌طور مثال Eat Grub 6 پالت محصول را ارسال کند، مصرف‌کننده از این مطلب آگاه می‌شودکه اطلاعات محتویات هر پالت به‌صورت بارکد درآمده و دقیقاً نشان می‌دهد هر پالت چه کالایی را شامل می‌شود، اطلاعات محصولاتی که روی پالت قرار دارد، شامل تاریخ، وزن کل و … است.

در زیر، یکی از برچسب های GS1–128 Eat Grub قرار دارد که یکی از پالت‌های این شرکت را ارسال کرده است. مجموعه‌ای از بارکدها و اطلاعات مختلف را مشاهده خواهید کرد. هر شماره جداگانه معرفی می‌شود.(شکل شماره 3)

GS1 چیست؟

(شکل شماره 3)

1)SSCC: این کد بسیار مهم است و در حساب GS1 شرکت Eat Grub تولید می‌شود. این کد با تعدادی از پارامترهای از پیش تعریف‌شده برای این شرکت ایجاد شده است، سپس آن شماره( شماره تولید شده از پارامترها) را با شماره مکان Eat Grub ترکیب می‌کند و سپس از یک الگوریتم برای ایجاد یک عدد چک استفاده می‌شود. هر شماره SSCC فقط دریک پالت یا ظروف قابل‌استفاده است، بنابراین برای حمل 6 پالت، 6 عدد مختلف را خواهد داشت. درنتیجه محتویات هر پالت به شماره SSCC گره‌خورده، یا اگر آن به مقصد دیگری فرستاده شود، امکان ردیابی در انبار را آسان‌تر می‌کند. تجارت این شرکت برای داشتن سیستم ویژه مدیریت و ردیابی کوچک است و نمی توان در این مدل کسب و کار از سیستم های ERP استفاده نمود، بنابراین Eat Grub یک صفحه گسترده ساده دارد که تمام این اطلاعات را فوق‌العاده حفظ می‌کند.

2) محتوا:

این یک بارکد ساده از محصولی است که Eat Grub تولید میکند. متوجه خواهید شد که این بارکد Eat Grub از پیشوند مکان GS1 مطابقت ندارد، ولی در استفاده و تولید این بارکد از استاندارد های GS1 استفاده شده است.

3) این کد شماره لو محصول ( سری ساخت) از محصول است که اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، می‌توان از آن برای گفتگو با سازنده محصول شرکت (Eat Grub) استفاده کرد و او به‌نوبه خود ردیابی مواد را به منبع بازمی‌گرداند.

4) تاریخ بسته‌بندی.

5) وزن پالت.

6) این چگونگی شکل‌گیری استاندارد است، در تمام بارکدها متوجه خواهید شد که اعداد در داخل(پرانتز) وجود دارد. هر شماره در بارکد یک قطعه داده متفاوت را نشان می‌دهد؛ بنابراین، در این مثال (10) شماره لو محصول ( سری ساخت) است. هر عضو GS1 از همین قالب استفاده می‌کند و در سراسر صفحه اعداد،(اعداد بارکد) همیشه به معنی یکسان است. اگر کمی جستجو کنید می‌بینید که اکثر شرکت‌های مواد غذایی، صنعت، بهداشت و درمان عضو GS1 هستند و به این نتیجه می‌رسید که هر راه‌حل جدید، نیاز به‌نوعی انطباق با این سیستم و استاندارد GS1 دارد.این نمونه‌ای که از شرکت Eat Grub ارائه شد ابتدایی‌ترین موارد استفاده از راهکارهای GS1 است و فقط در مورد پیچیدگی‌های صنعت مراقبت‌های بهداشتی و یا توزیع‌کننده‌هایی که با محصولات بسیاری از شرکت‌های مختلف سروکار دارند، فکر کنید.

به‌جای اینکه بپرسیم GS1 چیست، اکنون می‌توانیم به این سمت برویم که چگونه می‌توان از این مزیت در صنعت استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.