جرثقیل سقفی

سندهای موفق GS1 در حمل‌ونقل داخلی و سیستمهای هوشمند در تدارکات بندر

ماهنامه شماره 31 (اسفند ماه 1396)

(مطالعه موردی: تدارکات بندر دریای آمریکای لاتین، شفافیت و کیفیت داده در حمل‌ونقل محصولات LG کره، بهبود توزیع با استانداردهای GS1 در لهستان و کمک استانداردهای GS1 در پویایی صنعت آمریکا)

  1. مقدمه

در زمینه حمل‌ونقل داخلی و در همکاری با GS1 پرو، Dinet پروژهای را برای پیاده‌سازی راه‌حل ردیابی و ردیابی RFID برای عملیات LG آغاز کرد. GS1 پرو شریک انتخاب‌شده به دلیل تجربه و دانش آن‌ها در هنگام کاربر روی مشاوره SCM و دیگر پروژه‌های EPC / RFID بود. GS1 پرو به‌عنوان یک عامل فراهم آورنده دسترسی، دانش و تکنولوژی و کمک به بهبود کیفیت و نوآوری در فرایندهای جدید و بهبودیافته بر اساس سیستم GS1 استانداردها قرارگرفته است. از طرفی تصور کنید مسئولیت حفاظت از 300 میلیون شهروند در ایالات‌متحده از محصولات مصرفکننده ناامن است. اگرچه بازرسان به‌طور سنتی با حجم واردات به چالش کشیده شده‌اند، تشدید بودجههای دولت فدرال در ایالات‌متحده و در سراسر جهان نشان میدهد که موفقیت دولت آینده ممکن است به استراتژیهای جدیدی برای مدیریت فرآیند پذیرش بستگی داشته باشد. برای رسیدگی به این علاقه، سازمان‌های دولتی فدرال در سیستم اطلاعات تجاری بین‌المللی ایالات‌متحده (ITDS) کمیته اطلاعات (PIC) را برای کشف راههای استفاده از اطلاعات اضافی برای بهبود اهمیت و اهمیت پذیرش محصولات در مرزهای بین‌المللی ایجاد کرد. سازمانهای دولتی ایالات‌متحده میلیون‌ها کالا را در هرسال به ایالات‌متحده میرسانند. آن‌ها باید تصمیمات فوری و آگاهانه را برای پذیرش یا رد کردن ورود انتخاب کنند. بنادر یکی از قسمتهای موردنظر برای ردیابی و شفافیت محصولات است که با راهکارهای GS1 در خصوص حملونقل سازگاری دارد. در خصوص یک سند دیگر، گروه Raben که بیش از 80 سال در اروپا فعال بوده است، در سال 1991 در لهستان فعالیت خود را آغاز کرده و در دو کشور شرکت داشته است با عنوان، لجستیک. این شرکتها طیف گسترده‌ای از خدمات لجستیک را ارائه میدهند. مشتریان Raben در لهستان درمیان دیگر شرکت‌های صنایع غذایی (FMCG) و صنایع غیر غذایی مانند تولیدکنندگان محصولات شیمیایی، کالاهای خطرناک، تولیدکنندگان خودرو و دیگران هستند. یک شبکه از مراکز توزیع با مساحت بیش از 250000 مترمربع، برای چندین هزار نفر کار میکند. گروه Raben با ارائه راهکارهای مناسب برای مشتری، مزایای رقابتی خود را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این رویکرد به Raben کمک کرد تا به نیازهای مشتریان پربار پاسخ داده و به‌عنوان رهبر بازار در لهستان تبدیل شود. [1, 2, 4, 5]. در زمینه حمل‌ونقل بندرها، هوشمند سازی حمل‌ونقل بنادر آمریکای لاتین با استفاده از سیستم‌های خودکار و ردیابی هوشمند، یک مثال بهینه برای استفاده است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

  1. مطالعه موردی کره: شفافیت و کیفیت بهتر داده‌ها با EPC/RFID (همکاری دو شرکت LG و Dinet)

شرکت چندملیتی کره‌ای، اپراتور تدارکات Dinet را به‌عنوان شرکت تدارکات شخص ثالث خود در پرو انتخاب کرده است؛ زیرا دینت یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای تدارکات است. به دلیل فعالیتهای اصلی دینت در منطقه شهری لیما ، عملیات توزیع ال‌جی در حال حاضر یکی از گستردهترین فعالیت‌های Dinet است که خدمات کامل انبارداری را برای محصولات ال‌جی ارائه میدهد. اگرچه این عملیات عمدتاً دستی است، KPI برای عملیات ال‌جی همواره یکی از بهترین سرویس‌های دینت بوده است. باوجوداین نتایج خوب، دینت همیشه به دنبال فن‌آوری‌های جدید است، به‌طور مداوم بهترین شیوههای جهانی را به کار می‌گیرد و دائماً در جستجوی راه‌هایی برای بهبود خدمات است. سطح زنجیره‌تامین بهبودیافته و استفاده از ردیابی بهتر است. به‌عنوان بخشی از این رویکرد، Dinet یک راهحل GPS از ارائه‌دهنده راهحل Wisetrack را به دست آورد تا فعالیت های SCM خود را تقویت کند و به بهبود واحدها کمک کند. Wisetrack نه‌تنها راهحل سنتی GPS را به ارمغان میآورد، بلکه به‌طور مؤثر یک سیستم مدیریت حمل‌ونقل در یک برنامه کنترل دائمی تعبیه‌شده است. هدف بالا این پروژه نه‌تنها به‌منظور بهبود کیفیت اطلاعات از Wisetrack بلکه همچنین برای به دست آوردن همه مزایای ممکن از استفاده از تکنولوژی EPC به عملیات LG است. تجزیه‌وتحلیل ROI نشان داد که سرمایهگذاری برای مدت 3 ماه پرداخت میشود. به‌طور خاص، اهداف پروژه عبارت بود از:

  • ارزیابی شایستگی تکنولوژی EPC/RFID در عملیات توزیع ال‌جی
  • انتخاب بهترین تکنولوژی برچسب EPC / RFID
  • ادغام اطلاعات از GS1 EPCglobal و Wisetrack GPS راهحل
  • حذف فرآیندهای غیرضروری برای کاهش زمان سربار در انبار
  • بازده مثبت سرمایه‌گذاری(ROI)، با توجه به سطح خدمات بهبودیافته، مزایای عملیاتی و سرمایه موردنیاز پیش روی علاوه بر LG،Dinet و GS1 پرو، دیگر شرکتکنندگان در این پروژه عبارت‌اند از:
  • Wisetrack پرو، ارائه‌دهنده راه‌حل GPS و پلت فرم سیستم‌های اطلاعاتی
  • UPM Raflatac، تأمین‌کننده برچسب‌های EPC / RFID
  • Impinj، تأمین‌کننده EPC و پشتیبانی فنی
  • موتورولا، ارائه راهحل دستی EPC/RFID محدوده پروژه جمعآوری تمام اطلاعات در مورد فعالیت‌ها در انبار، از جمعآوری نیاز به تحویل کالا است. این پروژه به دو مرحله آزمایشی تقسیم‌شده با اهداف، با مرحله سوم برای راه‌اندازی راهحل کامل تقسیم شد.

در مرحله اول، با تمرکز بر ارزیابی قابلیت فنی و عملیاتی این فناوری، حوزه پروژه این بود که آماده جمعآوری 200 مورد و تحویل آن‌ها به دو انبار مختلف مشتری LG باشد. هدف این بود که ادغام فنی EPC و راهحل Wisetrack را در یک فرآیند «زنده» تأیید کند.

این هدف باکیفیت عملکرد موردنیاز، با استفاده از استاندارد GS1 EPC و GS1 GLN[3] شناسایی کلید با EDI برای ایجاد پلت فرم تبادل بین LG و Dinet به دست آمد. برای تأیید نتایج فاز اول، فاز دوم، پنج اعلامیه حمل‌ونقل مختلف را باهدف سنجش فعالیت‌های فرآیند، زمان صرفه‌جویی و نیازهای نیروی کار اجرا کرد. ازآنجایی‌که امکان‌سنجی فنی در مرحله اول تکمیل‌شده بود، کار بر روی چارچوب مالی برای حمایت از ROI متمرکز بود. محاسبات و تعیین مناسب با ابزار ROI، توسط موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، انجمن مدیریت جهانی زنجیره‌تامین استانفورد و GS1 EPCglobal طراحی‌شده است. مفروضات عملیاتی برای تحلیل ROI این بود:

• محصولات با برچسبهای EPC/RFID متصل در کارخانه با شماره‌سریال قبلاً در برچسب با استفاده از GS1 S-GTIN

• مشتریان ال‌جی ممکن است یک راهحل RFID برای دریافت کالا داشته باشند، اما اگر نباشد، می‌توان از یک خواننده دستی تلفن همراه استفاده کرد.

• برچسب‌ها با شناسههای GS1 EPC[4] رمزگذاری میشوند پس از جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل ROI یک دوره بازپرداخت سه‌ماهه برای سرمایه‌گذاری اولیه نشان داد

در درجه اول برای تجهیزات RFID) از $ 22،500USD) که باعث صرفهجویی در هزینه تقریبی 9،800 دلار در هرماه می‌شود. ازآنجاکه دامنه پروژه همچنین شامل تحویل کالا از انبار دینت به مشتریان ال‌جی است، بسیاری از مزایای اضافی در این سطح شناسایی‌شده است، ازجمله:

  • حذف خطاهای شماره‌سریال
  • کاهش قابل‌توجه مشتریان خطاهای شماره‌سریال، منجر به از بین رفتن فروش ازدست‌رفته، بازگشت هزینههای حملونقل، تأخیر و یادداشتهای اعتباری و همچنین صرفهجویی در فضای انبار
  • کاهش زمان صرف شده برای گرفتن شماره‌سریال
  • صرفهجویی در فضای انبار برای ضبط شماره‌سریال ارسال
  • کاهش زمان صرف شده برای شمارش واحد و بررسی بازاریابی
  • بهبود وضعیت واحدهای حمل‌ونقل زمینی
  • افزایش کیفیت در تهیه کالا ارسال‌شده
  • بهبود دید و ردیابی اقلام (با شماره‌سریال) توسط هر اطلاعیه حمل‌ونقل در مسیر
  • امکان تأیید کالاهای بارگیری شده و تخلیه‌شده در خط
  • کاهش چرخه زمان برای اسناد توزیع و پرداخت
  • بهبود کنترل واحدهای حمل‌ونقل
  • نمایش سند در زمان واقعی، برای هر نقطه تحویل
  • تأیید اثبات تحویل متقابل سیستم بر روی خط، پس از اولین نتایج بسیار رضایتبخش، مراحل بعدی شامل انجام تجزیه‌وتحلیل مالی کامل برای پیادهسازی RFID در نقاط فروش LG و مطالعه امکانسنجی برای پیادهسازی تکنولوژی یکپارچه RFID/GPS در Dinet کامیونها قرار داده شد.
  1. مطالعه موردی آمریکا: استانداردهای GS1 به جامعه و صنعت کمک میکند

نیاز به شفافیت

شرکت‌ها از قبیل اداره غذا و داروی وزارت بهداشت و خدمات انسانی (FDA)، اداره بازرسی ایمنی مواد غذایی اداره کشاورزی ایالات‌متحده (FSIS)، کمیته ایمنی محصولات مصرف‌کننده (CPSC) و اداره حفاظت از محیط‌زیست (EPA) هر یک از مأموریت اصلی حفاظت از مردم از محصولات ناامن و یا خطرناک است. اما نبود سیستم طبقهبندی و شناسایی محصول مبتنی بر استانداردها توانایی آن‌ها را برای نمایش و پذیرش محصولات محدود کرده است. با این روش بیشتر بازرسان می‌توانند تصمیمات سریع‌تر و سازندهای را به دست آورند. آن‌ها می‌توانند خطر ابتلا به واردات را برای شهروندان مدیریت کنند و محصولات را از طریق ورود به بخش صنعت به‌سرعت کنترل کنند. از سال 2008، بیلی با صنعت گوشت و طیور مشغول به کار بوده و برای ارزیابی کدهای طبقه‌بندی محصول جهانی و ارزش آن‌ها برای زنجیره عرضه آن است. استانداردهای جهانی GS1 امکان ایجاد اولویت‌های زنجیره‌تامین مانند ردیابی را فراهم می‌کنند. چرا از آن‌ها برای به دست آوردن نمایش موردنیاز برای محصولات وارداتی استفاده می‌شود.

قدرت استانداردهای GS1

در ایالات‌متحده،GS1 US یک همکاری قوی با سازمانهای دولتی شرکت‌کننده در ITDS و سرویس گمرکی ایالات‌متحده برای تسهیل تجارت بین مرزی توسط استانداردهای GS1 ایجاد کرده است. در دسامبر 2010، ITDS و PIC[6] گزارش خود را مبنی بر راهنمایی برای استفاده از دادههای تجارت الکترونیک برای مدیریت منتشر کرد. پذیرش محصولات در مرزهای بین‌المللی، پیشنهاد استفاده داوطلبانه از استانداردهای GS1 و استانداردهای سازمان ملل متحد را برای صنعت برای مشاهده بیشتر با داده‌های محصول فراهم ساخت. این گزارش ب سه توصیه اساسی را ارائه می‌دهد:

طبقه‌بندی GPC[7] و کدهای محصولات و خدمات استاندارد سازمان ملل متحد (UNSPSC):

واردکننده می‌تواند از کدهای طبقه‌بندی محصول جهانی مانند آجر GPC و کدهای استاندارد محصولات و خدمات سازمان ملل متحد (UNSPSC) برای گسترش توصیف محصولات فراتر از تار استفاده کند. کد سیستم GS1 GPC و UNSPSC یک‌زبان جهانی مشترک برای گروه‌بندی محصولات را به همان شیوه ارائه می‌دهند. این کدها می‌توانند به دولت کمک کنند تا به‌سرعت تعیین مسئولیت‌های قانونی و ارزیابی ماهیت کلی خطرات محصول را ارزیابی کنند؛ و اگر توصیفگرهای GPC آجر علاوه بر کد آجر نیز مورداستفاده قرار گیرد، عوامل خطر محصول حتی دقیق‌تر می‌شود.

شماره GTIN[8]:

واردکننده می‌تواند از GTIN هر زمان که ممکن است استفاده کند تا هر محصول را در یک محصول شناسایی کند. این امر به دولت اجازه می‌دهد که محصولات را بانام تجاری و شماره مدل، نه‌فقط نوع محصول مدیریت کند و از تصمیم‌های پذیرفته‌شده قبلی مجدداً استفاده نماید تا به‌طور چشمگیری بهبود یابند.

بانک داده GDSN:

استفاده از اطلاعات محصول در GDSN باعث ایجاد اهمیت بیشتر برای صنعت و دولت می‌شود. اگر تأمین‌کنندگان محصول یک‌بار فقط محصولات GTIN و اطلاعات مربوط به محصول خود را به GS1 GDSN داده‌ها منتشرشده، دولت می‌تواند به این اطلاعات معتبر محصول به‌عنوان یک سرویس «ابر» دسترسی داشته باشد. واردکنندگان فقط باید در زمان واردات محصول GTIN را ارائه دهند و دولت بتواند به اطلاعات محصول ذخیره‌شده در GDSN، ازجمله آجر GPC کدهای ویژگی، به‌منظور تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد محصولات، به‌ویژه افرادی که دارای عوامل خطر پیچیده هستند، ضربه بزند. به‌طور خلاصه، دولت میتواند اطلاعات موردنیاز GDSN ذخیره‌شده را در صورت نیاز مورداستفاده قرار دهد تا تصمیمات سریع و شناخته‌شده در مورد خطر محصول را بپذیرد. پیشرفت مدیریت ریسک به معنای بهبود امنیت عمومی و محیط‌زیست است. دولت همچنین می‌تواند از GTIN ها برای استفاده مجدد از تصمیمات قبلی پذیرش استفاده کند که سطوح جدیدی از کارایی و بهره‌وری را ارائه می‌دهد. به‌نوبه خود، بازرسان بسیار کارآمد، سرعت و قابل پیش‌بینی بودن حرکت محصول برای تأمین‌کنندگان و واردکنندگان را ارتقا می‌دهند. حمل‌ونقل سریع به فواصل زمانی سریع‌تر و افزایش درآمد برای تأمین‌کنندگان و خرده‌فروشان را منجر میشود.

اهمیت دسترسی جهانی

استانداردهای GS1 با توجه به دسترسی جهانی و پذیرش گسترده آن‌ها در سراسر جهان، چالش‌های دولت و صنعت را به چالش می‌کشد.

* استانداردهای GS1 به‌طور گسترده در سراسر زنجیره تأمین جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرند، توسط تأمین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان و اپراتورها که بخش‌های مختلف صنعت را پوشش می‌دهند.

* استانداردهای GS1 با ورودی، بازخورد و اجماع از صنعت توسعه‌یافته است.

* حدود یک‌سوم تا بیش از نیمی از تمام محصولات در تجارت با GS1 GTIN ها شناسایی می‌شوند. این کار دولت را قادر میسازد تا این بخش تجارت را بانام تجاری و شماره مدل مدیریت کند، نه‌فقط به نوع محصول، بلکه تعرفه کد نیز در دسترس است.

  1. مطالعه موردی لهستان: بهبود توزیع با استانداردهای GS1

ردیابی بر اساس راهحل GS1: استفاده از کلیدهای شناسایی GS1، مانند SSCC و GTIN، همراه با شماره تولید سریال شناسه‌های کاربردی و تاریخ انقضا، اساس سیستم ردیابی مؤثر در گروه Raben است. کد کانتینری سریال (SSCC) در تمام عملیات انبار استفاده می‌شود. علاوه بر این، شرکت مکان‌های منحصربه‌فرد برای هر واحد در سهام مشخص می‌کند. همه این داده‌ها در سیستم مدیریت انبار شرکت (WMS) اسیرشده و ذخیره می‌شوند. گروه Raben افتخار دارد که به مشتریان خود سیستم robustTraceability را بر اساس استانداردهای GS1، مزایای WMS و شناسایی داده‌های خودکار با استفاده از اسکنر / پایانه‌های بی‌سیم رادیو ارائه دهد.

استانداردهای GS1 در حمل‌ونقل: یکپارچه‌سازی سیستم مدیریت انبار Raben (WMS) با سیستم‌های مشتری برای هرگونه قرارداد مربوط به خدمات لجستیک بسیار مهم است و تبادل دقیق داده منافع ملموس را برای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد. معرفی شناسایی اتوماتیک و گرفتن اطلاعات (AIDC) کاردستی را کاهش داده و کیفیت داده را بهبود می‌بخشد. استفاده از آن در تمامی عملیات انبار، مشتریان را قادر می‌سازد تا در هر مراحل تحویل پیگیری و ردیابی حمل‌ونقل خود را انجام دهند و به‌روزرسانی در زمان واقعی در دسترس بودن سهام و حرکات در زنجیره تأمین ارائه می‌دهد. با تشکر از استفاده از AIDC و اسکن برچسب، زمان بین تخلیه فیزیکی کالاها و دسترسی آن‌ها به فروش، به حداقل کاهش می‌یابد. گروه Raben سطح بالایی از انعطاف‌پذیری در ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهد. اغلب آن‌ها XML استاندارد GSl را در یکپارچگی بین WMS گروه Raben و سیستم‌های ERP مشتریان استفاده می‌کنند. گروه Raben نیز انتقال پیام IFTMIN با شرکای حمل‌ونقل خارجی و DESADV پیام مشتریان را نیز انجام می‌دهد. با استفاده از شماره GLN برای شناسایی مکان‌های خاص خود، جریان پیام کاملاً کنترل می‌شود.

پروژه Euro logistics

استفاده از استاندارد GSl کمک میکند تا اپراتورهای T&L در توسعه و گسترش ارائه خدمات خود بهتر عمل کنند، به‌ویژه در پروژه یورو در زمینه یوروگولوژیستها ضروری است. جهانی‌شدن، باز کردن مرزها و رهبری در منطقه اروپای مرکزی و شرقی، گروه رابن را در سال 2010 به مرکز توزیع جدید HUB مرکز اروپا متصل کرد. این مرکز در Chorzow(بخشی از لهستان) واقع‌شده است. سفارش‌های از مشتریان از لهستان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان صورت می‌گیرد. مرکز توزیع جدید بدان معنی است که شرکت می‌تواند شرایط را ازنظر زمان تحویل تضمین کند. علاوه بر این، استفاده از استانداردهای GS1، ازجمله GTIN، GLN و پیام‌های EDI[12]، به این معنی است که باوجود زبان‌های مختلفی که در سراسر زنجیره عرضه استفاده می‌شود، ارتباطات از فروشنده تا خریدار هموار است. همچنین مشخص‌شده است که برچسب لجستیکGSl که قبلاً در توزیع ملی استفاده‌شده، کاملاً برآورده شده از الزامات مشتریان خارجی بوده است. شماره SSCC موجود در کد GSl-128 قابلیت ردیابی کامل را در هر یک از کشورهای مورد توزیع مشترک فراهم می‌کند. پروژه Euro logistics برای اولین مشتری در CE HUB در Chorzow در نیمه دوم سال 2010 شروع شد. مرحله اول این پروژه در لهستان و مجارستان آغاز شد و پس از چند ماه، این کشور به جمهوری چک و اسلواکی گسترش یافت. این پروژه در هر دو طرف موفقیت‌آمیز بود و به رسمیت شناخته شد. در این دستاورد، Raben لهستان جایزه مشارکتی برتر لوژستیکی مشتری را برنده شد.[5]

  1. مطالعه موردی آمریکا: سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در تدارکات بندر دریای آمریکای لاتین

بنادر دریایی و گرههای بین‌المللی

در تعریف، یک بندر دریایی یک گره ترکیبی است که جامعه بین‌المللی را با حمل‌ونقل داخلی ارتباط میدهد. در آمریکای لاتین و کارائیب، این شامل اتصال حمل‌ونقل دریایی با تکنولوژی حمل‌ونقل زمینی است که تمایل به تقسیم شدن دارد، با استفاده از تجهیزات منسوخ‌شده و تعرفه‌هایی که تنها صرفه‌جویی می‌شوند، برای سرمایه‌گذاری در خدمات و تکنولوژی بهتر، کافی نیست. این عدم انطباق چالش بزرگی برای بخش است. از آنجائی که رقابت پورتال به‌طور پیوسته وابسته به ارتباطات داخلی و خدمات تدارکاتی در ارائه خدمات است. به‌غیراز حل‌وفصل مسائل زیربنایی، اتصال حمل‌ونقل بندر-زمین نیازمند بهبود است که باید با ایجاد همکاری مناسب بین شرکت‌کنندگان در هر زنجیره تدارکات شروع شود، سپس اهداف مشترک و تجزیه‌وتحلیل دقیق از چالش‌ها و مشکلات، تعریف جایی که تکنولوژی‌های جدید می‌توانند بیشترین کمک را داشته باشند.

در تلاش‌های خود برای تقویت رقابت‌پذیری کشور، بازیگران دولتی و خصوصی تمایل به تمرکز بر زیرساخت، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های بندر و بهبود آداب‌ورسوم و سیستم‌های سازگار با تجارت، بدون تحلیل مشکلات حمل‌ونقل داخلی که در آن بسیاری از هزینه‌های مربوط به تدارکات رخ می‌دهد. به این معنا که در ITS[13]، برای حمل‌ونقل قابل‌ردیابی و خدمات پورت و زیرساخت در آمریکای لاتین و کارائیب مولد و رقابتی، موانع سازمانی و هماهنگی عمومی و خصوصی باید در هر بخش مناسب سازمان‌دهی شود.

ITS برای پورت‌های پایدارتر و رقابتی‌تر

درنتیجه تغییرات عمیق در اقتصاد جهانی و تولید و توزیع کالا، امروزه تدارکات بین‌المللی نیاز به هماهنگ‌سازی بازیگران متعدد و بازخورد زمان واقعی برای هماهنگی بهتر خدمات و خدمات ارزش‌افزوده دارد. با در نظر گرفتن شرایط کنونی در آمریکای لاتین و کارائیب، ساختن زیرساخت با تقاضا سخت است، بنابراین به دست آوردن بیشتر از امکانات موجود ضروری است.

مشتریان امروز تقاضای هزینه‌های پایین‌تر، اما همچنین خدمات سریع‌تر، قابل‌اطمینان و کامل، ازجمله ردیابی کامل کالا (نه‌تنها از بندر به بندر، بلکه درب به درب)، مدیریت موجودی آنلاین، توزیع، صورتحساب و روش‌های گمرکی، درمیان دیگران. در این زمینه، استفاده از ITS و سایر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTs) یک زنجیره تدارکاتی پیچیده و پیچیده را به وجود می‌آورد. بهبود رقابت و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها، همان‌طور که در بخش‌های زیر بحث شده است. سیستم‌های ITS ترکیبی از تکنولوژی‌های پردازش، انتقال و کنترل داده‌ها و هماهنگ‌سازی آن‌ها برای افزایش کارایی حمل‌ونقل، امنیت و پایداری است.

آن‌ها اطلاعات مربوط به متغیرهای حمل‌ونقل، ترافیک و وسایل نقلیه را ضبط، پردازش و انتقال داده و درنتیجه بهبود مدیریت منابع انسانی و تجهیزات را بهبود می‌بخشد.

برای مثال، قابلیت ردیابی حمل‌ونقل، امکان خدمات ارزش‌افزوده و پیچیده تدارکات در زمان مناسب را فراهم می‌کند، کاهش هزینه‌های سفر و زمان انتظار در بزرگراه‌ها و نقاط دسترسی پایانه، بهبود بهره‌وری و امنیت انرژی، درحالی‌که کاهش تولید حمل‌ونقل برای کاهش هر دو هزینه‌های عملیاتی و منافع خارجی (اجتماعی و محیط‌زیست). ادغام سیستماتیک و برنامه‌ریزی منطقه‌ای ITS باید یک پلت فرم تکنولوژیکی در طول زنجیره تدارکات، ازجمله راه‌آهن و بزرگراه‌ها، برای بهینه‌سازی عملیات حمل‌ونقل و ارائه پاسخ‌های مداوم به تغییر نیازهای بازار اعمال کند.

سیستم‌های اصلی ITS که در خدمت بندرها هستند

طیف وسیعی از تجهیزات ITS برای حمل‌ونقل وجود دارد. جدول زیر مقادیر اساسی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد سیستم‌های مختلف می‌توانند از همان تکنولوژی استفاده کنند و از برنامه‌های مختلف پشتیبانی کنند.

برنامه‌های ITS در بندرها آمریکای لاتین

در بخش بعدی، مجموعه‌ای از برنامه‌های ITS مورداستفاده در بندرها آمریکای لاتین را مرور می‌کنیم. این‌یک لیست کامل نیست، بلکه نمونه‌هایی از تجربه در منطقه را ارائه می‌دهد. به‌طور مشابه، درحالی‌که برنامه‌های کاربردی مانند اسکن کانتینر و سیستم‌های نظارت امنیتی، پیشرفت قابل‌توجهی را نشان می‌دهند، استفاده از آن‌ها در سراسر منطقه گسترده شده است، بنابراین این جزئیات در اینجا موردبحث قرار نمی‌گیرد. عمده کدهای قابل‌استفاده در کنار GTIN، GLN، SSCC:

  • GRAI سریال جهانی دارایی برگشتنی، دارايی‌های برگشتنی جعبه‌ها و صندوق‌های خالی، پالت‌ها و كانتينرها
  • GIAI شناسه جهانی دارایی خاص، اموال و دارايی‌ها
  • GINC شماره شناسه جهانی برای محموله، محموله‌ها واحدهای لجستيكی كه باهم به مشتری تحويل می‌شوند.[6,7]

1. بنادر ITS و بهرهوری

سیستم‌های مدیریت ترمینال بر روی بهینه‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقل دریایی، بارگیری و تخلیه کشتی‌ها و برنامه‌ریزی تدارکات، ازجمله عملیات و محلی سازی، منابع انسانی، تجهیزات و انبارداری تمرکز می‌کنند.

سیستم‌های ادغام تجارت بین‌المللی، سازمان‌های دولتی و حمل‌ونقل به‌عنوان سیستم‌های ارتباطات پورت (PCS) اشاره می‌شود. برای هر حالت حمل‌ونقل با استفاده از بندر، این بهینه‌سازی ورود و خروج ترافیک، شناسایی و ایجاد اولویت‌های کاری برای تجهیزات، کارکنان و محلی سازی و به‌این‌ترتیب بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و فضای موجود، برای کاهش هزینه‌های عملیاتی است.

بسیاری از این سیستم در حال گسترش است که شامل کل زنجیره تدارکات، اضافه کردن مبادله الکترونیکی داده‌ها (EDI) برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات استاندارد آسان‌تر، کاهش پردازش و بازرسی بار در پایانه‌های بهبود دقت و صحت داده‌ها، بهبود حیاط ذخیره‌سازی و بهره‌وری خودرو و کاهش کاغذبازی.

2. ردیابی در سراسر زنجیره تدارکات

آمریکای لاتین به‌طور قابل‌توجهی در فن‌آوری برای بهبود مسیر ردیابی (موقعیت مکانی واقعی) و ردیابی (که قادر به پیگیری کل مسیر گرفته‌شده توسط یک آیتم خاص در زمان غیرواقعی است، گاهی اوقات به‌عنوان «حافظه جریان») در سراسر زنجیره تدارکات سرمایه‌گذاری که برای حصول اطمینان از رقابت و پایداری حمل‌ونقل ضروری است. این روند خوشایندی است که نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای است، اما بسیاری از شرکت‌ها این کار را تنها برای کنترل سرقت انجام داده‌اند، نه به‌عنوان ابزار کلی برای بهبود مدیریت ناوگان و اضافه کردن خدمات. برای تعداد زیادی از بازیگران اقتصادی، ازجمله بخش خرده‌فروشی و تولید با قدرت خرید بالاتر، هنگام انتخاب شرکت حمل‌ونقل، امنیت و تحویل به‌موقع مهم‌تر از قیمت یا سرعت تحویل هستند.

برای پاسخگویی به این الزامات و درنتیجه دسترسی به قراردادهای باارزش‌تر و شرایط بهتر کار، شرکت‌ها باید در مدیریت ناوگان در زمان واقعی به‌خوبی سازمان‌یافته و آموزش دهند. این امر ردیابی و دیگر ITS را ضروری می‌سازد، زیرا مزایای اجتماعی و محیطی زیر را ارائه می‌دهند:

  • آن‌ها امکان ارائه خدمات یکپارچه لجستیک را فراهم می‌کنند
  • آن‌ها به کاهش انتشار کربن و سایر آلودگی‌های حمل‌ونقل کمک می‌کنند
  • آن‌ها هزینه‌های عملیاتی شرکت را کاهش می‌دهند
  • در شکل زیر چالشهای اصلی برای دستیابی به حمل‌ونقل پایدار قابل‌مشاهده است.

3. سیستم‌های هدایت خودکار

سیستم‌های هدایت خودکار وسایل نقلیه را با استفاده از کنترل از راه دور اجرا می‌کنند. آن‌ها شامل وسیله نقلیه، ناوبری و سیستم انتخاب مسیر و کنترل‌های خودکار (ازجمله سیستم نظارت بر حرکت، موجودی و وضعیت خودرو، سیستم تشخیص مانع و رابط‌های مناسب با سایر سیستم‌های عملیاتی ترمینال) است. این سیستم‌ها به‌منظور مدیریت مسیرهای وسیله نقلیه در ترمینال، با استفاده از یک کامپیوتر بر روی کامپیوتر متصل شده توسط بی‌سیم به کامپیوتر متصل می‌شوند و درنتیجه عملیات مربوط به بسیاری از کانتینرها را ثابت و انعطاف‌پذیر با هزینه‌های پایین‌تر حفظ می‌کنند.

  1. نتیجه‌گیری

چالشهای کاهش هزینه‌های تدارکات و بهبود امنیت حمل‌ونقل برای کنترل دقیق‌تر زمان‌های سفر، مسیرهای امن‌تر، زمان کمتری برای مدیریت امنیت و کنترل و اجتناب از توقف‌های غیرضروری که نیاز به فنّاوری، به‌ویژه سیستم‌های ITS و استانداردهای GS1 رادارند. بنابراین، ITS برای دستیابی به کارایی و پایداری بندرها کلیدی هستند؛ بنابراین پیادهسازی و ادغام آن‌ها به‌طور فزایندهای فوری میشود، به‌خصوص در رابطهایی که کالاها منتقل می‌شوند، مانند آداب‌ورسوم، بندرها و ایستگاه‌های چندمنظوره. هماهنگسازی ابتکارات مختلف خصوصی و عمومی، هم در سطح ملی و هم در سطح درون‌سازمانی، برای توسعه منظم این سیستمها اساسی است. این تنها راه برای اطمینان از این است که اطلاعات استاندارد، به‌روز شده و در زمان واقعی درمیان بخشهای عمومی و خصوصی در آمریکای لاتین به اشتراک گذاشته شود. اطمینان از پذیرش زودهنگام فناوری توسط بازیگران در طول زنجیره تدارکات، نه‌تنها بهبود رقابت در سطح ملی را افزایش خواهد داد، بلکه آمادگی را برای جدید، مسائل پیچیده‌تر یکی از این موارد تقاضا برای خدمات حمل‌ونقل کم‌کربن است که نیازمند محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای با اجتناب از سفرهای غیرضروری و کاهش طول مدت انتظار در بزرگراه‌ها و ورودی‌های پایانه است. درنهایت، مهم است که به یاد داشته باشیم که تکنولوژی به‌تنهایی تفاوت رقابتی ندارد. این دستاوردها تنها با توسعه خدمات و برنامه‌هایی که مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند، به دست می‌آیند. همان‌طور که ضروری است سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های بهتر در زنجیره تدارکات، فوراً تقویت آموزش و ارتقاء نوآوری داخلی، کشف و در بعضی موارد، توسعه برنامههای جدید بر اساس تکنولوژی در دسترس است که می‌تواند مشکلات تدارکاتی مؤثر بر توزیع ملی را حل کند.