یکپارچهسازی اطلاعات؛ کاربرد بانک داده GDSN
فصلنامه شماره 43 (تابستان 1400)
چکیده
اطلاعات نقش حیاتی در برقراری صحیح روابط تجاری، انتخاب تأمینکننده و کالای موردنیاز دارد. کاربران محصولات و شرکای تجاری برای انتخاب صحیح، نیازمند اطلاعات صحیح، کامل، مطمئن و با قالب استاندارد هستند. امروزه تأمین سریع اطلاعات صحیح، یکی از نیازهای اصلی کسبوکار است. سازمان جهانی GS1 با ایجاد و توسعه استانداردهای شناسایی و اشتراک داده با کیفیت و نیز با کمک بانک داده GDSN زیربنای این راهکار را بنیان نهاده است. بررسی چند مورد مطالعاتی از سازمانهایی که در این مقاله به آنها اشاره میشود بیانگر کاربرد موثر بانک داده GDSN در این زمینه است. مطالعات نشان میدهند این بانک با همکاری شرکتهای مدیریت اطلاعات و یاری گرفتن از کاتالوگهای صحهگذاری شده، امکان تبادل سریع اطلاعات صحیح و مطمئن را ایجاد کرده؛ دوبارهکاری، خطای توزیع، خطاهای کاربرد محصول و هزینههای ناشی از این خطاها را کاهش میدهد.
- 1- مقدمه
امروزه یکی از راههای حفظ رضایت و وفاداری کاربران و مشتریان یافتن راهکارهای استاندارد، مطمئن و سریع تبادل داده و اطلاعات صحیح است. راهکاری که بتوان با کمک آن به شکل استاندارد اطلاعات را مدیریت کرده و دادههای صحیح را در هر لحظه در اختیار استفادهکنندگان قرار داد. این راهکار نهتنها در حفظ مشتریان که در تبادل اطلاعات با شرکای تجاری، تأمینکنندگان و فروشندگان نیز بسیار تأثیرگذار است. اطلاعات اشتباه نهتنها سبب نارضایتی و ازدستدادن مشتریان میشود، در حوزه تبادلات تجاری میتواند ضرر مالی جبرانناپذیر و در حوزه بهداشت و سلامت میتواند خسارات جانی ایجاد کند.
سازمان جهانی GS1 با ایجاد و توسعه استانداردهای شناسایی و اشتراک داده و نیز با کمک بانک داده GDSN زیربنای این راهکار را بنیان نهاده است. [1]
جلسه کاری GDSN Certified Data Pool در تاریخ 8 تا 10 دسامبر 2020 در GS1 بلژیک برگزار شد و تقریباً تمام اعضای بانک داده تأییدشده GDSN در آن شرکت داشتند. این جلسه بهعنوان یک مجمع جهانی برای همه اعضاء بانک داده در راستای کار مشترک برای شناسایی فرصتها و بحث در مورد رشد شبکه GDSN در سطح جهانی برگزار شده بود. در جلسه امسال در خصوص چند موضوع اصلی پشتیبانی از استراتژی GDSN شامل ابتکار بازاریابی GDSN، معیارهای اجرای مدل جهانی داده GS1 و کیفیت دادهها، تبادل تجربه شد. [1]
- 2- GDSN چیست؟
شبکه ی همزمانسازی جهانی داده ها GDSN، شامل بانک داده متعامل با یکدیگر است تا تبادل داده ها را به شکل همزمان فراهم کنند. [2]
هر شرکت دارای دیتابیسی از دادههای اصلی محصولاتی است که آنها را میسازد، میفروشد یا میخرد؛ اما زمانی که یک شرکت نیاز به تغییر هرگونه اطلاعاتی در دیتابیس اش دارد یا اطلاعات یکقلم جدید را وارد آن میکند، سایر دیتابیسها ممکن است دیگر بروز نباشند. این همانجایی است که همزمانسازی دادهها بهوسیلهی GDSN مطرح میشود. همزمانسازی دادهها، امکان به اشتراکگذاری دادهها و اطلاعات دقیق و بروز شده در میان شرکای تجاری را فراهم میکند، بهطوریکه با اِعمال هرگونه تغییری در دیتابیس یک شرکت، این تغییر بهطور خودکار و بهسرعت به شرکای تجاری ارسال میشود. [2]
همزمانسازی دادهها، امکان به اشتراکگذاری دادهها و اطلاعات دقیق و به روزدر میان شرکای تجاری را فراهم میکند. [2]
در شکل 1 نمایی از این اتفاق نشان داده میشود که یک فروشنده کالا یا خدمت و شرکای تجاری وی چگونه تبادل اطلاعاتی از طریق بانک همزمانسازی شده داده دارند. اینگونه که هرگاه تغییر در بانک داده فروشنده (تولیدکننده، توزیعکننده، واردکننده) ایجاد شود هم زمان در بانک GDSN اعمال و توسط شرکای تجاری قابل مشاهده است.[3]
شکل 1- همزمانسازی داده در GDSN
شبکه GDSN با به واقعیت رساندن منبعیابی جهانی و پایهریزی به اشتراکگذاری دادههای صحیح، برنامههای نوآورانه، فعالیتهای مشترک و روشهای نوین کار با یکدیگر را فراهم میکند. این شبکه صحت دادهها را فراهم کرده و به فرایندهای زمانبر و پرکردن دستی فرمها پایان میدهد. این شبکه همچنین اتصال بین برنامههای ابتکاری فروش را تسهیل کرده و در قیمتگذاری شفافیت ایجاد میکند. مهمتر از همه، افزونگیهای پرخرج در سیستمهای فناوری اطلاعات و فرایندهای کاری داخلی را حذف میکند. [2]
چشم انداز GDSN این است که بهوسیلهی همزمانسازی مداوم اطلاعات محصول در میان شرکای تجاری، ارزش کسبوکار را به زنجیره ی جهانی ارزش ارائه نماید. دستاورد اجرای GDSN، تبادل اطلاعات هماهنگ شده میان دو یا چند سیستم کاربر و درنتیجه تبادل دادههای قابلاعتماد در همه ی سیستم های متصل به شبکه است. [2]
سیستم GS1 Global Registry® جزئی از GDSN است که بهعنوان کاتالوگ جهانی برای داده های اصلی و رویدادی هر قلم کالا (خدماتی مانند نام صاحب کالا و قیمت آن را) ارائه و صحهگذاری میکند. این خدمت رسانی تحت مدیریتی واحد عمل میکند.[2]
سیستم GS1 Global Registry® (GR) بهعنوان کاتالوگ، اطلاعات GDSN را تأمین میکند تا:
- • بهعنوان بانک کلیدهای داده های GS1 و سایر مشخصه های اصلی قلم کالا، ایفای نقش کند؛
- • مالکیت قلم تجاری و شخص را معرفی کند؛
- • اشتراک های ثبتشده را نگهداری نماید.
یکتا بودن کاتالوگ، صحت اطلاعات ثبتشده ی اقلام و اشخاص را ضمانت کرده و تطبیق داشتن بانک داده صحهگذاری شدهی GDSN با استانداردهای GS1 اعتبار و کیفیت داده مورداستفاده در سیستم GDSN را تضمین میکند.[2]
این مقاله به چند مورد مطالعاتی از کاربردهای بانک داده GDSN و صحهگذاری GS1 Global Registry پرداخته و تجارب سازمانهایی که آن را به کار بسته و از منافع آن بهرهمند شدهاند بیان میدارد تا راهکارهایی برای صنایع ایرانی بهعنوان نمونههای موفق ارائه کند.
- 3- گروه نوشیدنیهای Ottakringer
تنها گروه نوشیدنیهای اتریش که در بورس سهام وین (WBAG) فهرست شده است، Ottakringer Getränke AG، بهمنظور شخصیسازی سیستم مدیریت اطلاعات محصول خود و اتصال به بانک داده GDSN، برای استفاده از مزایای همگامسازی داده با یک مشاور (Bayard b-synced Consulting) همکاری کرده است. این گروه با تحویل خودکار دادهها به GDSN، یک راهحل آینده محور دارد که باعث جلوگیری از خطای دستی ورود اطلاعات و درنتیجه صرفهجویی در هزینهها در طولانیمدت میشود.[1] و [3]
گروه تولید نوشیدنی Ottakringer قدیمترین کارخانه بزرگ در وین و همچنین یکی از قدیمیترین کارخانههای بزرگ مستقل خانوادگی در اتریش است.[3]
شکل 2- قدیمیترین کارخانه نوشیدنی سازی در شهر وین
نوشیدنیهای شگفتانگیز، خلاقیت فراوان و جزئی خوبی از ذائقه شهری برای زندگی مهمترین اصول موفقیت این کارخانه هستند. بهعنوان قدیمیترین کارخانه نوشیدنی وین با بیش از 180 سال سابقه به داشتن بالاترین کیفیت و تنوع فوقالعاده عطرو طعم معروف شدهاست. این کارخانه که در قلب وین قرار دارد، آشپزی و فرهنگ را در یک ترکیب بینظیر و خوشمزه قرار میدهد. [4]
فعالیتهای این کسبوکار خانوادگی شامل سه گروه زیر است:
- • کارخانه بزرگ نوشیدنی وین و یکی از قدیمیترین کارخانههای بزرگ مستقل در اتریش.
- • برند شماره یک اتریش در بازار آبمعدنی
- • عمدهفروش نوشیدنی اتریشی با بیشترین دامنه محصول. [4]
گروه نوشیدنی Ottakringer Getränke AG از شرکت Akeneo برای مدیریت اطلاعات محصول (PIM) خود استفاده کرده است. ازآنجاکه این سیستم مدیریت اطلاعات محصول در تنظیمات استاندارد خود از رابط GDSN برخوردار نبود، تاکنون ارتباط M2M (ماشین به ماشین) با GDSN وجود نداشت؛ بنابراین تحویل اطلاعات محصول به خردهفروشان مستلزم انجام کارهای دستی وقتگیر و پرهزینه می شد. [3]
شرکت Akeneo PIM، اطلاعات محصول را برای تمام شرکتهای تابعه، یعنی کارخانه بزرگ نوشیدنی وین، برند آبمعدنی و عمدهفروشی نوشیدنی مدیریت میکند. هدف پروژه ادغام دادههای همگامسازی شده این گروه تولیدکننده نوشیدنی و تحویل دادهها به GDSN بهصورت خودکار بود تا بتواند اطلاعات محصول را از طریق یک رابط جدید برای سه کسبوکار خانوادگی در سه حساب جداگانه GDSN ارسال و منتشر کند.
شکل 3- ورود و انتقال دادههای همگامسازی شده
-
- 1-3 پروژه
دو مسئله اصلی برای اجرای موفقیتآمیز پروژه وجود داشت. [3]
- a) شخصیسازی Akeneo PIM
ابتدا باید اطمینان حاصل شود که ویژگیهای اطلاعاتی موردنیاز GDSN در PIM وجود دارد. به این منظور از قبل ویژگیهای غیرمجاز باید به مدل داده اضافه میشدند. [3]
رابط ارسال داده باید بهگونهای پیکربندی شود که یک پرونده با مقادیر جداشده با کاما (CSV) با تمام اطلاعات مربوطه ایجاد شود. سپس با نگاشت در همگامسازی، به پیامهای GDSN XML تبدیل شود. [3]
- b) اتصال فنی به GDSN
مشاور این کارخانه با بهرهمندی از سیستم مقرونبهصرفه بانک دادههای همگامسازی شده GDSN و درک عمیق حرفهای و فنی از PIM و GDSN، تمام اجزای موردنیاز اطلاعات را از یک منبع واحد ارائه میدهد. [3]
رابط استاندارد ورود داده (Excel + CSV) در بانک داده همگامسازی شده امکان اتصال سریع و آسان به GDSN را فراهم میکند. بااینحال، تجزیهوتحلیل ارسال داده Akeneo نشان داد که اطلاعات محصول در شناسه پرونده CSV در همه جزئیات، با GDSN مطابقت ندارد؛ بنابراین برای ارسال داده، Akeneo به روشی که بتوان پیامهای GDSN XML را تهیه کرد، یک نقشهبرداری پیش از پردازش ایجاد نمود. [3]
یک سند کاربرپسند با سبک معماری نرمافزاری REST API امکان ارتباط مدرن بین Akeneo و دادههای همگامسازی شده را بهراحتی و بهسرعت فراهم میکند. [3]
پس از ایجاد سه حساب همگامسازی شده و ثبت جهانی و تعریف Ottakringer Getränke AG بهعنوان فرستنده منحصر بفرد فنی اطلاعات برای همه این حسابها، اقدامات آزمایشی شروع شدند. با استفاده از تجارب مشابه مشاور، کارخانه توانست پیامهای خطای اولیه GDSN را به شکل صحیح تفسیر و اقدامات اصلاحی تعریف کند. [3]
شکل 4 بیانگر آن است که چگونه Ottakringer Getränke AG اطلاعات همسان شده را برای بانک داده جهانی GDSN ارسال میکند و اطلاعات پس از اعتبارسنجی به مشترکین اطلاعاتی و شرکتهای تابعه ارسال میشود. تمامی تبادلات اطلاعاتی از طریق GS1 Global Registry و بانک داده GDSN انجام میشود. [3]
شکل 4- اتصال فنی دادههای همگامسازی شده و ثبت اعتبار آن در بانک داده GDSN
- c) مرحله آزمون و آموزش
پس از اجرای موفقیتآمیز، یک مرحله آزمایش گسترده آغاز شد. کارمندان هر یک از شرکتهای Ottakringer Getränke AG در مورد نحوه استفاده از رابط کاربری دادههای همگامسازی شده آموزش دیدند. تمرکز بر پردازش پیامهای خطای دریافت شده از خردهفروشان بود (CIC).
در مرحله آزمون، اطلاعات محصول در Akeneo PIM گامبهگام برای پوشش شرایط GDSN غنی شد. علاوه بر این، تحویل دادهها به GDSN در محیط آزمون دادههای همگامسازی شده با موفقیت پردازش شد. [3]
-
- 2-3 نتایج و تجربیات
Ottakringer Getränke AG پس از اتمام موفقیتآمیز مرحله آزمایش، به طور همزمان به بانک داده همگامسازی شده GDSN متصل شد.
از آن زمان Ottakringer Getränke AG توانسته است به طور خودکار اطلاعات را باکیفیت بالا در اختیار خردهفروشان در اتریش و آلمان قرار دهد.
برای این منظور، هیچ مرحله دستی دیگری بهجز ورود دادهها در Akeneo PIM لازم نیست. با درنظرگرفتن تمام فاکتورهای مهم موفقیت، امکان اتصال همزمان اطلاعات Akeneo PIM به استخر داده GDSN بدون هیچ مشکلی فراهم شده است. [3]
- 4- گروه غذایی Syndigo and Performance
گروه غذایی Syndigo and Performance که برای تبادل اطلاعات و دادهها نیازمند کیفیت داده هستند؛ در وبینار اخیر همکاری کردهاند تا اهمیت دقت و ثبات دادهها را در بین اعضای زنجیره تأمین و تجارت الکترونیکی توضیح دهند. موضوعات اصلی شامل موارد زیر است: [1]
- • بازکردن قفل کیفیت دادهها از طریق استاندارد یکپارچهسازی داده GDSN
- • غلبه بر نیازهای متغیر کاربران داده، برای دستیابی به یک منبع واحد حقیقی از دادههای کامل و جامع محصول
گروه غذایی Syndigo and Performance یک شرکت آمریکایی است که در سال 1885 در ریچموند، ویرجینیا توسط فروشنده مواد غذایی تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهرستان گوچلند، ویرجینیا (درست در خارج از ریچموند) قرار دارد و طیف وسیعی از محصولات غذایی را توزیع میکند و بیش از 14000 کارمند دارد. این گروه دارای سه بخش است که هر یک از آنها نیازهای یک بخش خاص از بازار را تأمین میکنند: [5]
- • سرویس تأمین غذا
- • سیستم توزیع غذا
- • تأمین محصول سفارشی منطبق بر خواست مشتری
بیش از 45٪ از خریداران دریافتند که متن توضیحات محصول، اطلاعات کافی و دقیق را ارائه نمیدهد. اطلاعات در خریدهای دیجیتالی حرف اول را میزنند.
در دنیای امروز که مصرفکننده مقدم است، وقتی خریداران از سایتهایی که اطلاعات محدود یا نادرستی از محصول دارند، بازدید میکنند؛ نهتنها خریدی انجام نمیشود؛ شانس سایت یا محصول از اینکه مجدد موردتوجه قرار گیرد نیز، از بین میرود.
در شکل 5 نمایشی از تبادل داده در شرایط استاندارد وجود دارد که اطلاعات بین تأمینکننده، دریافتکننده و بانک داده تأیید شده GDSN به شکل استاندارد جریان دارد و شکل 6 نشان میدهد چگونه این اطلاعات در کل زنجیره تأمین تا مصرفکننده نهایی در جریان است. [6]
اگر خریدار اطلاعات کافی، قابلاعتماد و صحیح را بهموقع دریافت نماید احتمال خرید بالا میرود؛ بنابراین، وقتی دادههای مناسب در زمان مناسب به مکان مناسب تحویل داده شوند، کسبوکار برنده خواهد شد. [6]
گروه Syndigo بهعنوان یک پیشرو در بانک داده GDSN، به مشتریان این امکان را میدهد که محتوای دقیق محصول را از بزرگترین شبکه شرکای تجاری دریافت کنند. [6]
گروه Syndigo با داشتن بیش از 10 هزار قانون کیفیت داده و سیستم خودکار راهاندازی موارد جدید (بهروزآوری اطلاعات جدید)، به صاحبان برند و گیرندگان محصولات کمک میکند تا خطاهای تدارکاتی گران را از بین ببرند و محصولات را سریعتر به بازار عرضه کنند. [6]
شکل 5- اتصال اطلاعات محصول گروه Syndigo به بانک داده GDSN
اطمینان از پذیرش دادهها در شبکه GDSN برای موفقیت در خردهفروشی بسیار مهم است، نتایج و اهمیت این موضوع چیزی بیش از رعایت GDSN است. اگر انتظار بر این است که در تعاملات تجاری محتوای اطلاعاتی محصول برای GDSN و فراتر از آن برای شبکههای اطلاعاتی مشتریان و شرکای تجاری بهینه شود، به نتایجی که این گروه غذایی به دست آورده است توجه کنید: [6]
شکل 6- گردش اطلاعات از تولیدکننده تا مصرفکننده
- • کیفیت داده نقش حیاتی در جستجو و دستیابی به اطلاعات دارد. بازکردن قفل کیفیت دادهها با استفاده از استانداردهای یکپارچگی اطلاعات در GDSN و استراتژی تجارت با بازرگانی چندگانه موجب ایجاد موقعیت برابر برای خریداران مختلف میشود.
- • گروه غذایی Syndigo and Performance با اتصال به GDSN تجارت جهانی را فعال کرده و کارایی زنجیره تأمین را با استفاده از محتوای اطلاعاتی دقیق و کامل محصول افزایش میدهد.
- • بهترین اقدام این گروه غذایی پیوستن آنها به یک سرویس تأمین و توزیع بود که پس از یکپارچگی داده این امکان را برای آنها فراهم میکند تا بر نیازهای متغیر و راهحلهای پراکنده غلبه کرده و با یک منبع واحد از اطلاعات واقعی محصول هماهنگ شده با سرویس تأمین و توزیع همکاری نمایند.
- 5- نقش GDSN در بهبود مراقبت از بیمار
در حوزه سلامت اطلاعات نقش مهم بلکه حیاتی دارند. برنامه آزمایشی شرکت 1WorldSync کارایی فرآیند همگامسازی داده را نشان میدهد که به نفع صنعت بهداشت جهانی است. [1]
دسترسی به اطلاعات کامل و دقیق محصولات برای ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی بهمنظور ارائه بهترین مراقبتهای ممکن به بیماران ضروری است. راهحل WorldSync1 برای اتصال به بانک داده GDSN با فراهمآوردن امکان دریافت و در اختیار قرارگیری دادههای محصولات با سرعت 50 برابر سریعتر از فرآیندهای موجود، به بیمارستانها کمک میکند تا این نیاز را تأمین کنند.
شکل 7- اطلاعات کامل محصولات بهداشتی برای ارائهدهندگان خدمات بهداشتی
-
- 1-5 بررسی آزمایشی یکپارچهسازی اطلاعات باکیفیت محصولات
بهمنظور بررسی مزایای احتمالی پیادهسازی GDSN در صنعت بهداشت و درمان، 1WorldSync یک برنامه آزمایشی اجرا کرد.
در این برنامه آزمایشی یک مرکز سلامتی بهعنوان دریافتکننده دادهها و محصولات بهداشتی و سه تأمینکننده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بهعنوان مراکز ارسال محصولات و دادههای پزشکی به شرح زیر انتخاب شدند:
- • مرکز سلامتی (Geisinger Health)
- • تأمینکننده تجهیزات پزشکی (Johnson & Johnson Supply Chain (JJSC))
- • تأمینکننده تجهیزات آزمایشگاهی Abbott
- • تأمینکننده تجهیزات کلینیکی Teleflex Incorporated
تأمینکنندگان تجهیزات پزشکی بهعنوان بخشی از این آزمایش از GS1 GTIN و 1WorldSync’s GDSN برای بهروزرسانی لیست محصولاتی که در حال حاضر موردنیاز مرکز سلامتی بود استفاده کردند. پیشازاین، طبق اظهارات تحلیلگر سیستم تأمین زنجیره تأمین این مرکز سلامت، برای تهیه نقشه و بارگیری اطلاعات فقط 36 مورد محصول، 52 نفرساعت و مدتزمانی شش ماه لازم بود. [7]
پس از پیادهسازی راهحل 1WorldSync GDSN، مرکز سلامتی توانست با استفاده از یک منبع دادهها واحد و تنها با مطابقت موارد موردنیاز و GTIN اختصاصدادهشده، دادههای تأمینکنندگان مختلف را بهراحتی درزمانی کمتر از یک ساعت استخراج کند. [7]
-
- 2-5 نقش GDSN در اشتراکگذاری یکپارچه اطلاعات باکیفیت محصولات
برخی بیمارستانها به بیش از 5000 تأمینکننده متصل هستند و صدها هزار مورد خاص و منحصر را خریداری میکنند، اما هزینه و منابع موردنیاز برای پروژههای بهبود داده، اطلاعات وضعیت این موارد خاص را از دسترس خارج میکند و مرکز سلامت به هنگام نیاز از آنها بیبهره میشود. راهحل 1WorldSync در خصوص استفاده از GDSN روند کار را ساده کرده و موانع اجرا را کاهش داد. [8]
شرکت آزمایشی تأمینکنندگان در این برنامه، به طور کامل مزایای سادهسازی اشتراک داده با GDSN را به شکل خلاصه بیان کرد: “GDSN اطلاعات دقیق محصول را بهگونهای که قابلیت مشاهده آسان برای همه محصولات موجود، ممکن باشد و نیاز به چندین منبع اطلاعاتی را برای محصول از بین ببرد؛ فراهم میکند. مشتریانی که از دادههای GDSN استفاده میکنند اطلاعات اصلی بهتری از محصول دارند که به معنای خطاهای کمتر و کاهش تلاشهای دستی است. “[8]
- 6- گزارش GS1 بلژیک از پیوستن Makro-Metro به GDSN و چشم دوختن به مدل جهانی داده
Makro-Metro در ماه اکتبر مستقیم با GDSN همکاری نموده است. از زمان آغاز به کار تاکنون (برگزاری وبینار) موفق به تبادل داده محصولات با 20 تأمینکننده استراتژیک انتخابشده از گروههای مختلف محصول شده است و قصد دارد این عدد را تا پایان سال به 100تأمینکننده برساند. شرکت Metro AG یک شرکت چندملیتی خردهفروشی و عمدهفروشی آلمانی است که دفتر مرکزی آن، در شهر دوسلدورف آلمان مستقر میباشد.
Makro یک شرکت بینالمللی عمدهفروشی است. مالکیت فروشگاههای زنجیرهای در سراسر جهانبین سه شرکت تقسیمشده است: Metro AG در اروپا، SHV هلدینگ در آمریکای Makro-Metro لاتین و CP ALL در آسیا. با این دامنه فعالیت گروه شرکتها، در 36 کشور جهان فعال است و به طور فعال در تهیه یک فهرست محصول استانداردشده بینالمللی که بهعنوان مدل جهانی داده نیز شناخته میشود، شرکت کرده است. [9]
شکل 8- ادغام شرکت ماکرو و مترو
کاتلین پنز، مدیر ارشد فرآیند و مذاکره Makro-Metro، اهمیت این پروژه را بدین شکل بیان کرد: “ما بهعنوان یک بازیگر بینالمللی در عرصه کسبوکار، میخواهیم از تأمینکنندگان جهانی خود حمایت کنیم. در صورت عدم وجود یک مدل بینالمللی یکسانسازی شده، آنها بهناچار با مدلهای مختلف داده در هر منطقه یا کشور روبرو هستند، این بدان معنی است که بهبود کارایی را نمیتوان حداکثر کرد. به لطف مدل جهانی داده GS1 بهزودی از این امر جلوگیری شده و کارایی حداکثر میشود. “[9]
طرح دریافت اطلاعات محصول از تأمینکنندگان از طریق GDSN چه در سوپرمارکتهای Makro و چه در ارائهدهنده خدمات غذایی Metro اجرا میشود. هرچند مشتریان این دو خط فروش متفاوت هستند، اما برخی از محصولات توسط هر دو شرکت پیگیری میشوند بنابراین نگهداری اسناد مرتبط با اطلاعات محصولات توسط یک تیم مرکزی انجام میشود. [9]
هنگام اجرای این پروژه مشکلات فنی ایجاد شد. با توجه به نقش این شرکت بهعنوان یک بازیگر بینالمللی، این نوع مشکلات به بخشهای بینالمللی IM / IT شرکت ارائه شدند.[9]
برای خلاص شدن از مشکل، منابع اطلاعاتی درست محلی و بینالمللی را آزاد کردند تا هر تأمینکننده اطلاعات با کیفیت را در نقطه آغاز به شکل استاندارد ثبت کند و خوشبختانه اکنون تأمینکنندگان این شرکت خود فعال هستند. (روش خودتان انجام دهید)[9]
- 1-6روند یکپارچهسازی اطلاعات
همراه و فعالکردن تأمینکنندگان به نسبتراحت پیش رفت و امروزه این شرکت در حال تبادل اطلاعات محصول از طریق GDSN با حدود 20 تأمینکننده هست.[10]
در یک اقدام استراتژیک شرکت Makro-Metro با چند تأمینکننده خاص فرایند یکپارچهسازی اطلاعات را شروع کرده است. بدین ترتیب که تأمینکنندگانی که تعداد زیادی مراجعه و مشتری داشتند، انتخاب شدند، تا تأثیر جابهجایی اطلاعات در عملیات روزمره بلافاصله مشاهده شد. البته تأمینکنندگان از گروههای مختلف محصول آگاهانه انتخاب شدند (متعاقباً شرح داده میشود). این انتخاب به شرکت کمک کرد تا بهسرعت مشکلات را شناسایی و برطرف نماید. [10]
تأمینکنندگانی که در زمان انجام پروژه و هماکنون با شرکت Makro-Metro همکاری میکنند همه از تأمینکنندههای محصولات غذایی هستند. این شرکت قصد توسعه همکاری با تأمینکنندگان غیر غذایی را نیز در آینده دارد. [10]
برای اینکه یکپارچهسازی اطلاعات تأمینکنندگان در شبکه تا حد ممکن روان باشند، شرکت Makro-Metro در مرحله اول با تأمینکنندگانی که قبلاً از GDSN استفاده میکردند و تعداد زیادی اطلاعات یکپارچهسازی شده ارائه میدهند (از اعضای فعال GS1 بودند)، همکاری کرد. شرکت Makro-Metro برنامهریزی کرده بود تا پایان سال 2020 حدود 100 تأمینکننده همکار فعال داشته باشد. سایر تأمینکنندگان FMCG و Foodservice نیز قرار است در طول سال 2021 این فرایند را دنبال کنند. شرکت Makro-Metro همچنین به بررسی بخشهایی از این امکانات در حوزه محصولات باغداری و نگهداری حیوانات میپردازد که به روش “خودتان انجام دهید” ارائه میشوند.[10]
البته اقداماتی که شرکت Makro-Metro در زمینه عمدهفروشی و خردهفروشی محصولات خود انجام داده است قبلاً نیز در بلژیک و لوکزامبورگ توسط سوپرمارکتهای زنجیرهای Delhaize De Leeuw و Colruyt Group انجامشده است و این شرکتها پیشازاین از تأمینکنندگان خودخواستهاند که اطلاعات محصول را از طریق GDSN ارسال کنند. این اقدام توسط ارائهدهندگان خدمات غذایی Sligro Food Group و Bidfood نیز برای مدتی در شبکه انجامشده است بنابراین شرکت Makro-Metro واقعاً سعی در استفاده از تجربه دیگران کرده است و به تأکید خود شرکت “چرخ را دوباره اختراع نکرده است “. [10]
بدیهی است که شرکت Makro-Metro از این اطلاعات زیاد و صحیحی که در دسترس است بهرهمند میشود؛ اما واقعیت این است که خود تأمینکنندگان نیز از مزایای این طرح بهرهمند شدهاند، زیرا اکنون فقط باید اطلاعات محصول را در یک مکان در دسترس قرار دهند و پسازآن دیگر نیازی به پرکردن صفحات گسترده اطلاعاتی محصول برای هر مشتری ندارند. البته شرکت Makro-Metro هنوز باید بررسی کند در شرایطی که مشتریان موجود برخی از منابع اطلاعاتی را دنبال نمیکنند، آیا یک تأمینکننده همه اطلاعات مهم و موردنیاز را بارگذاری کرده است. درنهایت تأمینکننده باید صفحات تکمیلی اطلاعات محصول را نیز اضافه کند. [10]
- 2-6 تصاویر بستهبندیها
عکسهای بستهها میتوانند به صفحات اطلاعاتی محصول پیوند داده شوند (این امر از اول ژانویه 2021 اجباری شده است). الزام به بارگذاری عکس بستهبندی یک گام بسیار مهم در مسیر درست است؛ زیرا که شرکت Makro-Metro بهصورت استاندارد بستههایی از همه محصولات دریافت میکند، روند کار با دریافت عکس بستهبندی ساده میشود؛ زیرا این عکسها بهراحتی در کانالهای دیجیتالی تبادل داده قرار میگیرند و شرکت میتواند در تهیه بروشورهای خود از آنها استفاده نماید. درواقع نوع اطلاعاتی که روی بستهبندیها، برچسبگذاری و نمایشدادهشده و در اختیار مشتری قرار میگیرد با این اقدام استانداردشده و اطلاعات قابلاعتماد و باکیفیت را ارائه میدهند.
این اقدام بدان معنی نیست که تأمینکنندگان هرگز دوباره نمیتوانند عکسی برای محصولات خود بسازند. بلکه به این معنا است که “قیمت تصویر استاندارد” کاهشیافته و تأمینکنندگان از تصاویر بهینهشده بستهبندیها استفاده میکنند که به نفع همه ذینفعان زنجیره تأمین است. [10]
- 3-6 مدل جهانی داده
گروه Metro (گروه آلمانی که Makro-Metro به آن تعلق دارد) در 36 کشور مختلف فعال است؛ بنابراین جای تعجب نیست که وقتی گروه مترو به طور فعال در تهیه یک فهرست محصول استانداردشده بینالمللی مشارکت داشته باشد، به آن مدل جهانی داده نیز گفته شود. [10]
علاوه بر دپارتمانهای داده اصلی منطقهای، شرکت Makro-Metro یک دپارتمان داده اصلی بینالمللی نیز دارد که در پشتیبانی پروژههای استانداردسازی بسیار فعال است و پروژهی صفحات دادههای محصول تعریفشده را بهخوبی پشتیبانی میکند. شرکت Makro-Metro بهعنوان یک بازیگر بینالمللی در عرصه کسبوکار، با اجرای این پروژه از تأمینکنندگان جهانی خود حمایت کرده است. [10]
شکل 9 – امکان ارائه محصولات در خردهفروشی و عمدهفروشی با اطلاعات کامل و قابلاعتماد
زیرا در صورت عدم وجود یک مدل بینالمللی، آنها همچنان با مدلهای مختلف داده در هر منطقه یا کشور روبرو بودند، این بدان معنی است که بهبود کارایی برای تأمینکنندگان به حداکثر نمیرسید. شکل 10 نشان میدهد چگونه ایجاد مدل جهانی داده به مصرفکننده نهایی کمک میکند اطلاعات دقیق و کامل محصول را در نقطه فروش دریافت نماید. [10]
تیم Makro-Metro این پیام را به دنیا مخابره کرد که منافع حاصل از داشتن تأمینکنندگان با اطلاعات استاندارد و در دسترس، بیش از سرمایهگذاری مجدد برای جلب مشتری است. [10]
شکل 10- مدل جهانی تبادل داده
برت هماهنگکننده پروژه EDI در شرکت اذعان کرده است که: “با هر خردهفروشی که به شرکت میپیوندد، به طور طبیعی صرفه به مقیاس شرکت بهعنوان یک تأمینکننده افزایش مییابد. شما با یکبار ارائه اطلاعات میتوانید به بخش بزرگی از مشتریان خود خدمات دهید. علاوه بر این، اگر دادهها از قبل در دسترس باشند (هم چنانکه با قرارگیری در GDSN در دسترس هستند)، قادر خواهید بود اطلاعات جدید را سریعتر ایجاد کنید که مطمئناً میتواند یک مزیت در خدمات غذایی باشد.” [10]
هنوز استقرار این سیستم برای بخش خدمات غذایی کمی بیشتر زمان لازم دارد، اما دقیقاً در آنجاست که نیاز بسیار زیاد است. در این بخش ازنظر در دسترس بودن دادهها انتظارات زیادی تعیینشده است. پیادهسازی مدل جهانی دادهها در این بخش نیازمند همکاری و اتحاد بیشتر در این حوزه از کسبوکار است. [10]
- 7- نتیجهگیری
وجود تجارب واقعی و مطالعات موردی بسیار نشاندهنده اهمیت اطلاعات صحیح و کافی، با کیفیت، یکپارچه و همگامسازی شده است. دسترسی سریع به اطلاعات موثق و باکیفیت، دغدغه بسیاری از کاربران را رفع مینماید. [1] و [2]
طیف وسیع کاربران اطلاعات از (مشتری و مصرفکننده نهایی محصول که نگران کیفیت و اصالت محصول خریداریشده است مانند مصرفکنندگان محصولات غذایی تا مصرفکنندهای که میداند که اطلاعات محصول بر کارایی آن تأثیرگذار است و مانند کادر درمان باید دراینخصوص سریع تصمیم بگیرد) به این راهکار نیازمند هستند. [1]
اجرای یکپارچهسازی اطلاعات با استفاده از استانداردها و قابلیتهایی که GDSN در اختیار سازمانها و شرکتها قرار میدهد علاوه بر منافعی که برای این سازمانها ایجاد میکند برای تأمینکنندگان آنان نیز مزایای زیادی را ایجاد میکند. تأمینکنندگان به شکل یکپارچه، استانداردشده و در بانک داده امن GDSN – که تنها خود میتوانند اطلاعات محصولاتشان را وارد کنند – اطلاعات محصول را در اختیار مشتریان قرار میدهند و مشتریان از هر مکان، در هرزمان و با هر سطح از نیاز، از همان بانک داده، اطلاعات را دریافت مینمایند. [7] و [10]
علاوه بر این تأمینکنندگان میتوانند از شکل استانداردشده بستهبندیها برای محصولاتشان بهرهمند شوند که ضمن کاهش قیمت تمامشده این مزیت را ایجاد میکند که مشتری از طریق بستهبندی محصول یا تصاویر آن در کانالهای دیجیتالی به اطلاعات موردنیاز دست یابد. [10]
مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران به پشتوانه دانش و سابقه کدگذاری و شناسایی اقلام، داشتن یک بانک غنی اطلاعاتی و اینکه تنها نماینده رسمی GS1 در ایران است؛ آمادگی شناسایی، استاندارد کردن اطلاعات، ارسال آن به بانک داده GDSN و ارائه خدمات لازم را دارد. استفاده از این خدمات نیازمند همکاری سازمانها و صاحبان کسبوکار است تا نگرانیهای موجود در سمت تولیدکننده و مصرفکننده رفع گردد.
تولیدکنندگان و تأمینکنندگانی که بهصورت بینالمللی فعالیت میکنند با استفاده از این بانک ضمن معرفی خود و محصولاتشان در سطح جهانی، از شانس بیشتری برای تشکیل همکاریهای بینالمللی با سایر هلدینگها و نیز دیدهشدن توسط مشتریان خارج ایران را دارند. از طریق این شبکه جهانی اطلاعات محصول، شکل و برند محصول و قیمت تمام شده قابلعرضه و رقابت است.
فعالانی که در عرصه ملی فعالیت دارند نیز چنانچه قصد دارند از چنین امکانی در سطح ملی و به شکل ارزانتر بهرهمند شوند، میتوانند از شناسه ملی کالا استفاده نمایند. در اینصورت اطلاعات آنها در بانک ملی داده مرکز – که یکی از 12 بانک معتبر کشور است[11]- ثبت شده و بهرایگان در دید مشتریان و کاربران داخلی قرار میگیرد.
- 8- مراجع
[1] http://www.gs1.org
[2] https://www.gs1.org/docs/gdsn/support/RoadMap.pdf
[3] https://b-synced.io/wp content/uploads/2020/10/BC_SS _Ottakringer_191020_EN.pdf
[4] https://artisanbeveragegroup.com/brand/ottakringer/
[5] https://www.syndigo.com/blog/retail/pfg-excellent-content-quality/https://mozone.gs1.org/transport-amp-logistics/
[6] https://go.syndigo.com/webinar/how-syndigo-helps-performance-food-group-win-with-gdsn-beyond
[7] https://go.1worldsync.com/GDSN-In-Healthcare.html
[8] https://www.gs1.org/articles/2580/case-study-how-global-data-synchronisation-network-helping-hospitals-improve-patient-care
[9] “Contact & Directions”. Metro AG. Retrieved 15 June 2014. Metro-Straße 1, 40235 Düsseldorf
[10] https://www.gs1belu.org/nl/artikels/makro-metro-springt-op-de-gdsn-trein
[11] مصوبه 145/200 دبیرخانه شورایعالی فناوری اطلاعات مورخ 11/06/934