ماهنامه شماره 30 (بهمن ماه 1396)
- مقدمه
سنجش همه عوامل دخیل در معادله تحویل پستی برای نتیجهگیری مثبت از هر اقدامی در راستای بهبود کارایی و حصول اطمینان از اینکه یک نامه یا بسته و محتویات آن پس از ارسال صحیح و سالم به مقصد برسد، بسیار مهم و حساس است. یک نمونه از کاربرد RFID در باجه که امسال بهوسیله شرکتهای ncr و tagsys در نمایشگاه پست (post expo) به نمایش گذاشتهشده بود، نشان داد که چگونه اقلام برچسب RFID در محل خرید بکار برده میشوند تا بتوان مرسولاتی را که دارای اولویت تحویل هستند در مکانهای بیشتری در مسیر و بدون روشهای دستی (manual) رهگیری نمود. از همین سیستم برای مسیریابی دقیق کیسههای پستی در هوا، دریا، جادهها یا خطوط شد. کل زمان صرفهجویی شده در 300 روز کاری برای 100 کارمند مرتبط به معنای پانصد هزار یورو صرفهجویی سالیانه در هزینههاست. از برچسبهای فعال با استفاده از راهکار مگاهرتز 433-amqm در پست دانمارک از سال 1990 برای مدیریت دارایی استفادهشده است. حملونقل هدف دیگر amqm است. صرفهجویی بالقوه معادل 12 درصد بودجه کل حملونقل است که بستگی به زیرساخت شبکه پستی مرتبط دارد. اگستاد معتقد است که جو عملیاتی در ادارات پستی کاملاً تغییر میکند و بدین ترتیب ایجاد یک مدل عام برای محاسبه صرفهجوئی بالقوه تحولات مرحلهای، یک وظیفه خطیر و چالشبرانگیز است. در پنج الی شش سال آینده برچسبهای RFID نیمه فعال که دارای خازنهای داخلی هستند. کل زمان صرفهجویی شده در 300 روز کاری برای 100 کارمند مرتبط به معنای پانصد هزار یورو صرفهجویی سالیانه در هزینههاست. از برچسبهای فعال با استفاده از راهکار مگاهرتز 433-amqm در پست دانمارک از سال 1990 برای مدیریت دارایی استفادهشده است. حملونقل هدف دیگر amqm است. صرفهجویی بالقوه معادل 12 درصد بودجه کل حملونقل است که بستگی به زیرساخت شبکه پستی مرتبط دارد. اگستاد معتقد است که جو عملیاتی در ادارات پستی کاملاً تغییر میکند و بدین ترتیب ایجاد یک مدل عام برای محاسبه صرفهجوئی بالقوه تحولات مرحلهای، یک وظیفه خطیر و چالشبرانگیز است. در پنج الی شش سال آینده برچسبهای RFID نیمه فعال که دارای خازنهای داخلی هستند، عرضه خواهد شد. این برچسبها هر جا از یک میدان فرکانسی که برای امور خاصی طراحیشده است، عبور کنند شارژ میشوند. برچسبهای RFID قادر خواهند بود که با یکدیگر تبادل اطلاعات نمایند و این تحول فاصله انتقال را به ماوراء مرزهایی که بهسختی قابلتصور است، افزایش خواهد داد. اندی مک بین از شرکت سمبل ابزار اطمینان میکند که این برچسبهای هوشمند توان بالقوه بازار را برای فناوری RFID ارتقاء داده و باعث افزایش فروش در منطقه آسیا اقیانوس آرام خواهد شد. ازآنجاکه این برچسبهای هوشمند نسبت به تماس حساس هستند، درصورتیکه مرسولهای دستکاریشده باشد، مشخص خواهد شد. بهزودی RFID تبدیل به یک جزو متعارف و عادی زندگی میشود و روزی خواهد رسید که هر کالایی در بستهبندی خود یک تراشه خواهد داشت. پیشرفتهای دیگر اتوماسیون RFID تنها فناوری نیست که در ده سال گذشته پیشرفت کرده است. اتوماسیون و ازجمله ماشینهای تجزیه در ده سال اخیر دگرگونشدهاند. اکنون علاوه بر پردازش سریع و حجم بالاتر با استفاده از دستگاههای چندخطی خواندن نوری کاراکترها (mlocr) میتوان عملیات مربوط به خواندن کامل آدرس، الصاق بارکد و سپس تجزیه را در یک ثانیه برای بیش از 9 مرسوله انجام داد. بارکد خوانهای گسترده (wide area barcode readers) قادرند بارکد روی نامه را بهطور مجازی در هر جا بخوانند. سیستم بارکد زن از راه دور (rbcs) بر مرسولات با آدرس دستنوشته یا هر مرسولهای که سیستمهای تشخیص نوری کاراکترها (ocr) نتواند آدرس آن را بخواند، بارکد میزنند. چه کسی میداند که در سالهای آینده، اتوماسیون تا کجا پیش خواهد رفت؟
- نحوه پیگیری سفارش و ارسال مرسوله از طریق شرکتهای خدماتی مانند تیپاکس و غیره
درصورتیکه شما سفارش خود را از طریق فروشگاه و بهصورت آنلاین انجام داده باشید، میتوانید هرلحظه از وضعیت سفارش خود مطلع گردید.
درصورتیکه وارد حساب کاربری خود در فروشگاه شده باشید در بلوکهای دست چپ، بلوکی بانام «حساب کاربری شما» نمایان خواهد شد که شامل اطلاعات شخصی و فاکتورهای شما میباشند.
با کلیک بر روی اولین گزینه «سفارشات شما» صفحهای شامل تمامی فاکتورهای ثبتشده توسط شما بارگذاری خواهد شد.
در این جدول، شماره سفارشهای شما (مرجع سفارش) و مشخصات دیگری از قبیل نوع پرداخت و حمل و همچنین آخرین وضعیت در فروشگاه نشان داده میشود.
- مرجع سفارش: شماره سفارش و فاکتور شما است. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا پیگیریهای بعدی از فروشگاه، این شماره لازم است. در این حالت میتوان از کد GDTI استفاده نمود.
- تاریخ / جمع قیمت / پرداخت: این 3 گزینه اطلاعات عمومی سفارشات شما میباشند.
- وضعیت: این قسمت بسیار مهم بوده و وضعیت سفارش شما در این بخش مشخص میگردد.
- منتظر پرداخت فیش بانکی: درصورتیکه در پایان سفارش، گزینه پرداخت فیش بانکی را انتخاب کرده باشید، وضعیت سفارش شما در این حالت نشان داده میشود. در این وضعیت هیچ اقدامی در راستای جمعآوری و یا رسیدگی به سفارش شما انجام نمیگردد و میبایست بعد از واریز وجه، ثبت فیش نموده تا از طریق حسابداری سفارش شما بررسی و به وضعیت «پرداخت تأییدشده» تغییر یابد.
- پرداخت تأییدشده: در این وضعیت سفارش شما با موفقیت ثبتشده و به بخش انبارداری جهت جمعآوری اقلام و بستهبندی ارسالشده است.
- جمعآوریشده: سفارش شما بعد از طی مراحل انبارداری و بررسی اقلام بستهبندی میگردد. در این وضعیت سفارش شما آماده تحویل به بخش ارسال میگردد و تا زمانی که ارسال نگردیده و کد رهگیری دریافت نشده باشد در این وضعیت باقی میماند.
- حمل شده: بعد از دریافت بارنامه توسط حسابداری، شماره پیگیری در سفارش شما درج و وضعیت سفارش شما به تحویل دادهشده تغییر مییابد. در این حالت پیگیری سفارش بر عهده کاربر بوده و میتوانید از طریق کد پیگیری سفارش خود را پیگیری نمایید.
- معطل شده: در صورت بروز هرگونه مشکلی، سفارش شما به حالت معطل شده تغییر وضعیت میدهد. در صورت مشاهده چنین وضعیتی سریعاً با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.
نکته: لازم به ذکر است درصورتیکه بعد از گذشت چند روز، وضعیت مرسوله شما تغییر نکرد، سریعاً با پشتیبانی تماس گرفته و با ارائه شماره سفارش از وضعیت مرسوله خود را پیگیری نمایید.
• صورتحساب: در این قسمت فاکتور شما بعد از تأیید حسابداری ایجاد میگردد. درصورتیکه آدرس و یا مشخصات سفارش شما در این صفحه دارای مشکل بود سریعاً با واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.
• جزئیات: با کلیک بر روی این قسمت، جزئیات کامل سفارش شما نشان داده میشود. درصورتیکه سفارش شما در وضعیت «حمل شده» قرارگرفته باشد، در قسمت «شماره پیگیری» کد رهگیری سفارش شما جهت پیگیری وارد میگردد.
- نحوه پیگیری بعد از ارسال مرسوله:
بعدازاینکه وضعیت سفارش شما به «حمل شده» تغییر یافت، کد رهگیری جهت پیگیری مرسوله در سفارش شما درج میگردد. برای مشاهده کد رهگیری کافی است بعد از مراجعه به بخش «سفارشهای شما» بر روی گزینه «جزئیات» کلیک نمایید. بعد از نمایش اطلاعات، در بخش «شماره پیگیری» کد مربوط به پیگیری سفارش شما در این بخش قابلدسترسی است. در صورت انتخاب گزینه باربری شمارههای باربری به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در ادامه نحوه پیگیری هر یک از روشهای ارسال توضیح دادهشده است.
- ارسال از طریق اداره پست: در صورت انتخاب روش حمل از طریق اداره پست، کد رهگیری به شما داده خواهد شد که میتوانید از طریق وبسایت اداره پست www.itemtracking.post.ir و یا اداره پست شهرتان مرسوله خود را پیگیری نمایید. معمولاً انتخاب گزینه پست پیشتاز یک الی سه روز و انتخاب گزینه پست سفارشی هفت الی ده روز تا رسیدن مرسوله شما زمانبر خواهد بود. لازم به ذکر است که اداره پست شرکتی دولتی بوده و فروشگاه ECA هیچ نظارتی بر روی آن نداشته و در صورت تأخیر و یا هرگونه مشکلی، میبایست با در دست داشتن کد رهگیری به اداره پست شهر خود مراجعه نمایید.
- ارسال از طریق شرکتهای خدماتی مانند تیپاکس: در صورت انتخاب روش حمل از طریق تیپاکس، شماره بارنامهای (که همان SSCC[2] میتواند باشد) به شما داده خواهد شد که میتوانید از اداره تیپاکس شهر خود این مرسوله را پیگیری نمایید. این روش به علت پسکرایه بودن، مأمور شرکت بعد از تحویل مرسوله کرایه ارسال مرسوله را از شما دریافت خواهد نمود. لازم به ذکر است که بعد از ارسال مرسوله، پیگیری مرسوله بر عهده کاربر بوده و شرکت مسئولیتی در قبال پیگیری مرسوله نخواهد داشت؛ که این مورد نیز با هوشمند سازی قابلپیگیری است بدینصورت که با الصاق یک کد شناسایی فردی مانند GSRN[3] میتوان در هرلحظه بر روی موبایل یا هر ابزار دیگری گذر بسته را نمایش داد.
- ارسال از طریق باربری: در صورت انتخاب روش حمل از طریق باربری، شماره بارنامهای (که همان SSCC میتواند باشد) با ذکر نام باربری مربوطه جهت دریافت مرسوله به شما داده خواهد شد. در این روش نیز به علت پسکرایه بودن به هنگام تحویل مرسوله کرایه ارسال از شما دریافت خواهد شد. درصورتیکه انباری جهت دریافت مرسوله به شما داده نشد، میتوانید به انبار مرکزی باربری خود مراجعه نمایید. همچنین میتوانید با شمارهی باربری که برای شما ارسال میگردد تماس گرفته و از زمان ارسال و شماره تعاونی تحویلگیرنده اطلاع یابید. لازم به ذکر است که پیگیری بعد از ارسال مرسوله بر عهده کاربر بوده و شرکت مسئولیتی در قبال ارسال مرسوله نخواهد داشت.
• ارسال از طریق پیک موتوری: در این روش، مرسولات بعد از جمعآوری تحویل پیک موتوری داده میشود. قبل از ارسال جهت هماهنگی با شما تماس گرفته خواهد شد. لازم به ذکر است که هزینه پیک بر عهده مشتری است.
نکته: برای نمایش وضعیت و رهگیری مرسولههای پستی خود میتوانید تا 10 شماره بارنامه را وارد نمایید. (در هر خط 1 شماره)
- معرفی مثالهایی از خدمات پستی سایر شرکتها:
برخی از شرکتها جهت ارائه خدمات پستی در ایران فعالیت دارند. اگرچه با توجه بهنظام کدینگ خودشان قابلیت رهگیری مرسولات را انجام میدهند ولی هنوز کاملاً از مشکلات دور نخواهند بود. متأسفانه هنوز سیستمی مبنی بر یکپارچگی این خدمات به وجود نیامده بدین معنی که همه این شرکتها از خدمات کد دهی یکسان مطابق با یک استاندارد پیروی کنند و درنهایت از یک سیستم رهگیری واحد نیز بهرهمند شوند.
- پست سریع بینالمللی تیانتی ایران از سال 1981 میلادی مشغول به فعالیت است و با سابقهای بالغبر 36 سال و داشتن نمایندگیهای فعال در شهرهای مختلف ایران آماده خدماترسانی به هموطنان است. درواقع پست سریع بینالمللی تیانتی یکی از بزرگترین سرویسدهندههای پستی پیشرو در ایران است که طیف وسیعی از سرویسها و راهکارهای زنجیره حملونقل را با در نظر گرفتن اهمیت زمان پوشش میدهد. سرویسها و خدمات این شرکت همواره تحت استاندارد جهانی و اصولی همچون تعهد و عملکرد بالا بوده که در سایه پشتوانه علمی تیم تحقیقات خود در قریب به 4 دهه فعالیت بهدستآمده است. همچنین با بهینهسازی فعالیت دپارتمانهای متعدد و با بهکارگیری تکنولوژیهای سختافزاری و نرمافزاری مدرن توانسته خدمات خود را بر روی بستر مبتنی بر فناوری اطلاعات در جهت رفاه هر چه بیشتر مردمان این مرزوبوم ارائه دهد.
- پی دی ای یک شرکت پستی حملونقل بینالمللی با زنجیره متنوعی از خدمات است که کلیه نیازهای کسبوکار در این حوزه را از خرید و حمل کالا تا ترخیص و تحویل مرسولات با حداکثر سرعت و حداقل هزینه به انجام میرساند. شرکت پی دی ای با ارائه خدمات منحصربهفردی همچون ترخیص یکروزه بستهها و حمل کالاها با کمترین تشریفات در کنار بهرهمندی از مدیران باتجربه و کارکنان متخصص جهت نیل به اهداف عالیه خود و تبدیلشدن به بزرگترین و معتبرترین شرکت حملونقل خاورمیانه گام برمیدارد. این شرکت با امکاناتی وسیع ازجمله پرواز مستقیم و اختصاصی به چین و دبی ارسال بستههای پستی را به تمام کشورها حداقل 24 ساعت زودتر از حد معمول انجام میدهد. از دیگر امتیازات پیامدهی ارتباط داشتن دفاتر فعال در پست جمهوری اسلامی ایران است. آرمان ما متضمن سرعت بیشتر، امنیت بیشتر و کیفیت برتر در راستای تأمین رضایت شما تحقق مییابد.
- سيستم مکانيزه تخليه صندوقهای پست معابر کشور Mailbox RFID
- معرفي سيستم MailBox RFID
سيستم موردنظر با رويکرد:
- حذف روالهای سنتي و کاغذي جمعآوری اطلاعات.
- منظم نمودن تخليه گرها جهت سرکشي در زمانهای مقرر به صندوقهای پست و با استفاده از تکنولوژي RFID طراحیشده است.
در مقالات گذشته به این تکنولوژی با جزییات پرداختهشده است در اینجا نگاهی کوتاه به این مسئله خواهیم داشت. RFID شامل اجزاء زير است:
-
- Tag حامل داده يا كد است
- Reader وسیلهای كه دادههای موجود در Tag را میخواند ارتباط Tag و Reader از طريق امواج راديويي (RF) برقرار ميشود بر اساس نوع كاربرد انواع مختلفي از Tag ها وجود دارد.
- معرفي پايانه جمعآوری اطلاعات Data Collector Terminal – DCT
پايانه جمعآوری اطلاعات ابزاري است که به كاربر اين امكان را ميدهد كه اطلاعات لازم را بدون نياز به دسترسي مستقيم به كامپيوتر جمعآوري و ثبت كرده و در موقع مناسب و دلخواه به كامپيوتر منتقل كند. ورود اطلاعات به پايانه از طريق صفحهکلید و ريدر RFID مقدور است.
وظايف پايانه (DCT)
- شناسايي صندوق از طريق تگ RFID
- مشخص کردن ساعت و تاريخ دقيق بازديد صندوق بهصورت خودکار
- ثبت اطلاعات مربوط به تعداد تقریبی پاکتهای نامه جهت تعيين تأثیر صندوق پستي موردنظر در تبادلات پستي از طريق نرمافزار پشتيبان
- ثبت اطلاعات وضعيت صندوق پستي شامل مواردي همچون رنگ، پايه، در و قفل جهت اطلاع کامل و ارائه خدمات تعمير و نگهداري صندوقها در اسرع وقت
- انتقال اطلاعات جمعآوریشده به کامپيوتر و حذف عمليات تايپ
- نحوه اجراي سيستم MailBox RFID
مرحله 1:
- الصاق تگ RFID به هر صندوق (میتواند کد مکان GS1 باشد)
- شناسايي صندوق پس از نصب توسط پايانه (DCT)
- ثبت اطلاعاتي همچون آدرس و غیره در پايانه
- انتقال اطلاعات به کامپيوتر (بانک اطلاعات)
ازاینپس صندوقها داراي يک کد شناساییشدهاند و ارتباط تخليه گر با صندوق پست از طريق اين کد انجام میشود.
مرحله 2:
جهت جمعآوری پاکتهای نامه، اطلاعات صندوقهای هر تخليه گر از طريق کامپيوتر وارد پايانه (DCT) شده و تخليه گر هنگام مراجعه به هر صندوق ابتدا کد موردنظر را از طريق پايانه (DCT) قرائت میکند در اين حالت پايانه بهصورت خودکار ساعت و تاريخ حضور تخليه گر را در خود ثبت میکند. در ادامه تخلیه گر تعداد تقريبي پاکتهای موجود در صندوق را در پايانه DCT ثبت میکند و اگر مشکلي در وضعيت صندوق مشاهده کرد با استفاده از صفحهکلید پايانه آن مشکل را نيز تعيين و گزارش میدهد.
مرحله:3
انتقال اطلاعات به مرکز (بانک اطلاعات) و ارائه گزارشهای متنوع[5]
- محدودیتهای حاکم بر پست اجناس
رعایت مقررات پستی و ممنوعات پستی به سالم بودن و بهموقع بودن مرسولات پستی کمک میکند. ممنوعیتهای کلی ارسال کالا به شرح ذیل است:
- ارسال اشیاء عتیقه، کتب خطی، آثار هنری اصیل و انواع سکه و سنگهای گرانبها ممنوع است
- اسلحه و مهمات
- وسایل قمار و مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان
- مجله، روزنامه، صور، علامات و هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمی کشور، نظم عمومی یا شئون ملی یا عفت عمومی، اختفاء و جاسازی هرگونه کالا از دید مأمورین گمرک قاچاق تلقی و مشمول مجازات مرتکبین قاچاق است.
- به استناد بند 6 ماده 37 قانون امور گمرکی لوازم خانه و اشیاء مستعمل شخصی ایرانیان مقیم خارجه که مدت اقامت آنان در خارج یکساله یا بیشتر بوده و لوازم خانه و اشیاء مستعمل اتباع خارجه که برای اقامت به ایران وارد میشوند، مشروط بر اینکه یک ماه قبل از ورود تا 3 ماه بعد از ورود آنان به گمرک برسد از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است.
- جهت ترخیص برخی دستگاهها و لوازم و مواد از قبیل گیرندههای رادیویی و وسایل مخابراتی، آلات موسیقی و کتب و نشریات و فیلم و نوار، دستگاههای کامپیوتر و قطعات آن، بذر گیاه و بوته و غیره نیاز به ارائه مجوز ترخیص از وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط است.
- ارسال کالاهای اساسی مانند دارو (بهغیراز شرکتهای داروسازی) و مواد غذایی غیرمجاز است.
- مواد منفجره، قابل اشتعال و مواد رادیواکتیو یا سایر مواد خطرناک
- اشیاء منافی عفت یا اخلاق
- پوست حیوانات
- اشیائی که ورود یا به جریان اندازی آنها در کشور مقصد ممنوع است.
- اشیایی که به لحاظ ماهیت یا بستهبندی خطری برای کارکنان پست ایجاد کنند و یا موجب کثیف کردن، خرابی سایر مرسولات یا تجهیزات پستی شوند.
- مدارکی با جنبه مکاتبات مالی و شخصی، مبادله شده بین افرادی بهجز فرستنده و گیرنده یا اشخاصی که با آنها زندگی میکنند.
- پست نامهها بهغیراز نامههای بیمه نمیتواند حاوی وجه نقد، اوراق بهادار مانند چک، سفته، چکهای مسافرتی، چکهای بانکی و تضمینی باشند.
- ارسال كلیه سازها و ادوات موسیقی (ساخت داخل)، درصورتیکه جزء میراث فرهنگی كشور نباشد بدون نیاز به مجوز وزارت ارشاد اسلامی بلامانع است.
- جوهر خشک یا محلول و رنگهای خشک یا مایعی که جوهر در آنها داخل باشد.
- کالایی یکه خریدوفروش آنها را شارع مقدس اسلام حرام نموده است.
- اشیائی که ورود یا جریان آنها در کشور به استناد قوانین داخلی ممنوع است.
- ارسال نوار كاست، نوار VHS،CD و DVD ونیز آثار مكتوب شامل كتاب و مطبوعات بهصورت غیرحرفهای و تکنسخهای (غیرتجاری) توسط افراد و خانوادهها به خارج از كشور مجاز است.
- ارسال هرگونه اسكناس و مسکوکات ممنوع است.
- ارسال گذرنامه ممنوع است.
- ارسال هرگونه نمونههای انسانی یا حیوانی از قبیل خون، پوست و غیره ممنوع است.
- نگاهی بر پژوهش انجامشده در این حوزه (ارائه معماری و مدل بهکارگیری سیستمهای رادیویی RFID در شبکه رهگیری پست پیشتاز، شرکت پست ج. ا. ا)
در حال حاضر شبکه رهگیری پست پیشتاز کشور با توجه به امکانات موجود، قادر است که فقط بخشهایی از فرآیندهای اصلی خود را در طول مسیر پوشش دهد. یکی از بارزترین دلایل این گسستگی، وجود محدودیت کدمیله ای در شناسایی اجسام متحرک بوده که تبعات آن میتواند، تأثیر مهمی را در شبکه رهگیری و زنجیره ارزش فرآیندهای پستی داشته باشد. به همین دلیل، ضرورت وجود مدلی منسجم و به هنگام در شبکه رهگیری پست پیشتاز کشور، کاملاً محسوس است؛ بنابراین ارائه مدلی جامع در راستای چارهجویی برای حل چالشهای مذکور، از اهداف مهم این تحقیق به شمار میرود. مدل پیشنهادی، در قالب یک معماری توزیعشده، بهمنظور رهگیری اقلام پستی در یک زنجیرهتامین، با بهرهگیری از فناوریهای شناسایی رادیویی (RFID)، طراحیشده است. طرح این معماری، مستلزم شناخت کاملی از شبکه رهگیری پست کشور و همچنین برخی از اپراتورهای پستی دنیا است. نتایج حاصل از این مطالعات، منجر به تعیین شاخصهایی شده که بهمنظور اعتبارسنجی این معماری، مورداستفاده قرار میگیرد. سپس بهمنظور اعتبارسنجی این طرح، محیط شبیهسازی ED معرفی میشود که با استفاده از آن میتوان در یک محیط مجازی، مقایسه این شاخصها را در شبکه رهگیری نوین و سنتی انجام داده و صحت طرح پیشنهادی را مورد ارزیابی قرارداد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که با ارتقای شبکه رهگیری و تجهیز آن به فناوریهای RFID، میتوان مواردی همچون پویایی جریان اطلاعاتی، کاهش حجم کاری، افزایش سرعت (تحویل مرسوله)، کیفیت و دسترسی مشتریان به اطلاعات سودمند را تضمین نمود.
RFID یک تکنولوژی جایگزین برای بارکد برای شناسایی موارد است. تفاوت اصلی این است که اطلاعات بارکد توسط ابزارهای نوری (بارکد اسکنر) گرفته میشود درحالیکه اطلاعات RFID از طریق یک سیگنال رادیویی گرفته میشود. اطلاعات دستگیرشده یکسان است اما ابزارها متفاوت هستند. مزیت اصلی این تکنولوژی آسان ساختن فرایند ضبط اطلاعات در مقایسه با بارکدها آسان است. بارکدهای اسکن معمولاً یک فرآیند دستی است که باعث میشود نیروی کار بیشتر شود.
فقدان شناسههای منحصربهفرد، نیاز به اجرای یک روش نمونهگیری است، درحالیکه نامههای تست بر اساس یک مدل آماری ارسال میشود. تاریخ ارسال و تحویل توسط افراد آموزشدیده ثبت میشود. این اطلاعات فقط اطلاعاتی درباره زمان ارسال نامه تست برای تکمیل سفر خود را فراهم میکند. ورودی RFID فرستنده یا تگ در نامه تست امکان ردیابی آیتم را در مکانهای خاص، معمولاً درصورتیکه پستی از پست ارسالی به پست دریافتکننده تغییر میکند. تجهیزات RFID در درب ورودی یا خروجی خاص، عبور از این برچسبها بدون دخالت در فرآیند عملیاتی را ثبت میکنند. این اطلاعات بدون شک مشروعیت مالکیت ایمیل موردنیاز را برای اندازهگیری عملکرد نامه اپراتور پست که مسئول پردازش نامه است، ضروری میداند ازجمله انواع این اسناد:
- در مواردی که شرکتها نیاز به شناسایی اسناد فردی دارند، شمارهسریال اختیاری الفبا و عددی میتواند در GDTI گنجانده شود.
- اصطلاح «سند» بهطور گستردهای برای پوشش هرگونه مقاله رسمی یا خصوصی مورداستفاده قرار میگیرد. یک حق (مدرک مالکیت) یا تعهد (اطلاعرسانی یا درخواست خدمات نظامی) بر حامل یا دیپلم یا گواهی.
- چنین اسناد معمولاً نیاز به ضبط اطلاعات مناسب موجود در سند دارد. نمونههایی از نوع اسنادی که میتوانند از GDTI بهرهمند شوند عبارتاند از اسناد فیزیکی مانند گواهیها، فاکتورها، گواهینامههای رانندگی و اسناد الکترونیکی مانند تصاویر دیجیتال، پیامهای EDI
- GDTI را میتوان در بارکد یا مستقیماً در سند چاپ کرد. شرکتها میتوانند از GDTI بهعنوان یک روش شناسایی و ثبتاسناد و رویدادهای مرتبط استفاده کنند.
- آنها همچنین میتوانند GDTI را برای بازیابی اطلاعات، ردیابی سند و الکترونیکی نیز استفاده کنند.
آرشیو کردن
• یک برنامه خاص پیشگیری از تقلب و جعل محرمانه است؛ برای مثال، اختصاص یک GDTI به هر دیپلم یا گواهی که پسازآن به یک رجیستری مرکزی مرتبط است.
- نتیجهگیری
با توجه به نیاز هوشمند سازی این صنعت و با مطالعات انجامشده، هنوز به کار بیشتر در این صنعت نیاز است. مواردی همچون یکپارچگی بین کدها و شرکتهای خدمات دهنده. اگر همه شرکتها از یک سیستم کدینگ یکپارچه استفاده نمایند (استانداردهای GS1)، این امر میسر میشود که از یک مکانیزم واحد با درگاههای مختلف کارهای مربوط به پیگیری مرسوله موردنیاز است. کدهایی مانند GLN[4]، GSRN، GDTI و مواردی اینچنینی در شناسایی خدمت و محصول در این زنجیره باید موردتوجه قرار گیرد تا این صنعت نیز مانند سایر صنایع از دنیای یکپارچگی عقب نماند و فقط معطوف به نوع خدمت شرکتهای پستی شود نه رهگیری جداگانه در هر سیستم.