ماهنامه شماره12(مرداد ماه 1395)
مقدمه
سازمان جهانی GS1 توسعه استانداردهای خود را در صنایع مختلفی دنبال میکند. تا قبل از سال 2016 این موسسه جهانی توسعه استانداردهای شناسایی (Identification)، ضبط داده (capture) و به اشتراکگذاری داده (Sharing) خود را در چهار صنعت زیر دنبال میکرد:
- خرده فروشی (Retail)
- بهداشت و درمان (healthcare)
- مواد غذایی (foodservice)
- حملونقل و لجستیک (transport & logistics)
اما از ابتدای سال 2016 میلادی این سازمان، حوزه صنایع فنی/تخصصی (Technical Industries) را نیز به صنایع مورد نظر خود اضافه نموده و در صدد استفاده از استانداردهای خود و ارائه راهحلهای نوین برای حل مشکلات این حوزه برآمده است. در این مقاله به معرفی این حوزه و چگونگی تاثیرگذاری استانداردهای GS1 در بهبود فرایندهای آنها میپردازیم.
معرفی صنایع تخصصی
بخشهای دفاعی، مهندسی، انرژی، حملونقل عمومی و معدن همگی صنایع فنی/تخصصی هستند که در حال حاضر با چالشهای مشابه زیادی مانند هزینههای بالا، جعل و تقلب و رقابت برای ورود به دنیای دیجیتال و … مواجه هستند. این صنایع به دنبال شفاف نمودن فرایندها و به اشتراکگذاری داده بوده تا زنجیرههای تامین خود را از از زمان ورود قطعات و مواد اولیه به محیط تولید؛ پردازش، مونتاژ و بستهبندی و سپس خروج محصول نهایی و رسیدن آن به دست مشتری بهینه نمایند.
استانداردهای GS1 برای شناسایی، ضبط خودکار و به اشتراکگذاری دادهها در خصوص محصولات، مکآنهای تجاری و مانند آن، این امکان را به این صنایع میدهد تا به زنجیره تامین شفاف و جهش در بهرهوری عملیاتی، مدیریت قطعات و محصولات تمام شده قبل تولید، در حین تولید و پس از تولید دست یابند. این بخش همچنین بر روی فعالیتهای صنعتی محوری و فرآیندهای کسبوکار از جمله موارد زیر تمرکز میکند:
- کارخانه دیجیتال، فنآوریهای نوآورانه، مدیریت قطعات یدکی و اتوماسیون
- نشانگذاری مستقیم قطعات
- نگهداری و عملیات تعمیر (MRO[1]) و سریالگذاری
- شناسایی یکتا و اینترنت اشیا [2](IoT)
استانداردهای GS1 از طریق ایجاد قابلیت تعامل (Interoperability) در این بخشها، منجر به بهرهوری بیشتر و کاهش هزینه میشوند.
زنجیره تامین صنایع تخصصی
به طور کلی زنجیره تامین صنایع تخصصی به صورت زیر است (شکل1).
شکل1- زنجیره تامین صنایع تخصصی
4 – دستیابی به قابلیت تعامل (interoperability) در اقتصاد دیجیتال (صنایع تخصصی)
بدون ایجاد قابلیت تعامل، حداقل 40 درصد از پتانسیل مزایای اینترنت اشیا نمیتواند تحقق یابد. پذیرش استانداردهای باز یک راهحل برای دستیابی به قابلیت تعامل است.
4-1- شفافیت در زنجیره تامین
همانطور که گفته شد، بخشهای دفاعی، مهندسی، انرژی، حملونقل عمومی و معدن همگی صنایع فنی/تخصصی هستند که در حال حاضر با چالشهای مشابه زیادی مانند فشار هزینه، جعل و تقلب و رقابت برای ورود به دنیای دیجیتال و … مواجه هستند. این صنایع به دنبال شفاف نمودن فرایندها و به اشتراکگذاری داده بوده تا زنجیرههای تامین خود را از زمان ورود قطعات و مواد اولیه به محیط تولید؛ پردازش، مونتاژ و بستهبندی و سپس خروج محصول نهایی و رسیدن آن به دست مشتری بهینه نمایند. آنها باید با قطعات تقلبی که میتواند کارخانههای آنها را با تهدید مواجه کند و همچنین بازارهای حراجی مقابله کنند. به عنوان کارخانههای دیجیتال خود را کامل کنند، صنایع فنی باید پیچیدگی فرایندهای لجستیک درونی را کاهش داده و آنها را به شیوه استاندارد شده به منظور دستیابی به قابلیت همکاری و کارایی بالاتر و هزینههای پایینتر هدایت نمایند.
این مساله که دستیابی به قابلیت همکاری برای انجام عملیات سودآور الزامی است، به طور فزایندهای در حال شفاف شدن است. در گزارش اینترنت اشیاء، مک کینزی نتیجهگیری کرد “توانایی دستگاههای اینترنت اشیاء و سیستمها برای با هم کار کردن به منظور تحقق ارزش کامل اپلیکیشنهای اینترنت اشیاء حیاتی است؛ بدون قابلیت همکاری، حداقل 40 درصد از پتانسیل مزایای اینترنت اشیا نمیتواند تحقق یابد. پذیرش استانداردهای باز یک راه برای دستیابی به قابلیت تعامل است.
4-2- شروع با شناسایی اقلام
شرایط لازم برای دستیابی به قابلیت تعامل و همکاری در تمام فرآیندها، استانداردهای GS1 است که میتواند به صورت منحصر به فرد قطعات مجزا، محصولات و محمولهها را برای نزدیکی زمان واقعی نظارت در طول زنجیره تامین و در فروش و خدمات پس از فروش شناسایی کند.
از طریق رمزینه کردن شمارههای جهانی قلم تجاری سریالی (SGTIN) به یک بارکدGS1 و نصب آن بر روی قطعه، همه شرکای تجاری میتوانند معتبر بودن قطعه را تصدیق کنند.
در بخش خودرو، شرکت ATE Continental حافظ منافع مصرفکنندگانش است، شرکای تجاری و برندها با استفاده از یک SGTIN و تبدیل آن به یک GS1 DataMatrix و نصب آن بر روی هر یک از قطعات با قطعات یدکی تقلبی مقابله میکنند. فروشگاههای تعمیر خودرو و خردهفروشان میتوانند با استفاده از برنامههای گوشیهای هوشمند ATE یا دسترسی به اینترنت، بارکدهای قطعات را اسکن تا از صحت آنها اطمینان یابند.
با شناسایی منحصر به فرد قطعات، فرایند سفارش تا پرداخت به طور قابل توجهی ساده شده است. خطاها کاهش مییابد و یا حتی میتوان گفت حذف میشود، سطح شناسایی هر گونه حدس و گمان برای تولیدکننده در مورد محصولات در حال سفارش را حذف میکند.
تصور کنید به عنوان تامینکننده قصد دارید سفارش برای یک مرسوله را آماده کنید، کد سریال محموله ارسالی (SSCC)، واحد لجستیکی را همراه با قطعات یکتای داخل آن را شناسایی میکند. SSCC این امکان را برای تامینکننده و تولیدکننده فراهم میکند که در هر مرحله ردیابی مرسوله را انجام دهند.
هنگامی که مرسوله میرسد، تولیدکننده، SSCC را به منظور تایید اعلام وصول واحد لجستیکی و معتبر بودن قطعات داخل آن اسکن میکند. SGTINs همچنین میتوانند در یک اعلامیه ارسال نیز درج شوند تا امکان صرفهجویی در وقت برای تولیدکننده هنگام دریافت، انبارداری و در نهایت، تحویل محصولات تمام شده به مشتریان را فراهم نماید.
“مشتریان ما میتوانند مطمئن باشند، که آنها در حال استفاده از یک قطعهATE اصلی قطعات یدکی هستند. این مساله از طریق شناسایی بدون ابهام در سطح جهان با استفاده از استانداردهای GS1 به عنوان سپر محافظ ما در برابر جعل و تقلب تحقق مییابد.
– Jens Haala, Head of Product Management Braking Systems, Continental Aftermarket
سفارشات صحیح همچنین به بهبود دقت در صورتحسابها و فرآیندهای پرداخت کمک میکند. لنزه یک شرکت مهندسی است که از SSCC در قالب بارکد GS1-128 به عنوان برچسب لجستیکی استفاده کرده، تا به هدف شفافیت روند حرکت محمولههای خروجی دست یابد. لنزه هم اکنون مرسولههای سیستمهای جدید را ردیابی کرده و مشتریان در سراسر جهان به صورت به روز وضعیت ورودها را کنترل میکنند. این شرکت به طور قابل توجهی اشتباهات را کاهش داده، فرایند حملونقل خروجی خود را بهبود داده و سطوح خدمات به مشتریان را افزایش داده است.
4-3- ایجاد ارتباط هوشمند
شرکتها با نیازمندیها، بازار و فرآیندهای متفاوت میتوانند از استانداردهای GS1 برای همکاری بهتر و به اشتراکگذاری اطلاعات برای بهبود فرایندها استفاده کنند. زمانی که قطعات و مواد اولیه به کالاهای تمام شده تبدیل شده است، استانداردهای GS1 میتوانند از ارتباطات ماشین به ماشین برای اتوماسیون متقابل شرکت و فرآیندهای لجستیک درونی پشتیبانی کنند تا به هدف بازده فوقالعاده و صرفهجویی در هزینه دست یافت.
استانداردهای GS1 (GTIN Lot، GTIN و SGTIN) که به ترتیب و به صورت منحصر به فرد بچ/بهر مواد اولیه، محصولات و قطعات تنها را شناسایی میکنند، در نظر بگیرید. این کدها در نقاط مبدا توسط تامینکننده اختصاص یافته و مدیریت میشوند. این استانداردها استفاده صحیح و کارآمد از محصولات اولیه که در زنجیره تامین حمل و تبدیل میشوند، را میسر میسازند. این موضوع بسیار مهم است که کارخانه از فرایندهای دستی به فرآیندهای دیجیتال محور با اینترنت اشیاء حرکت کند.
زیمنس و بوش در حال ایجاد کارخانه هوشمند دیجیتال هستند که در آن محصولات تکی، قطعات، مواد اولیه و ماشین آلات همگی به اینترنت اشیاء متصل شده و به صورت مشارکتی جهت تولید، همکاری کنند. به عنوان مثال، در کارخانه زیمنس محصولات نهایی، در آنهایی که مخصوص سفارشی هستند، ساخته میشوند تا راه خود را به طور مستقل از طریق فرایند تولید با کمک تکنولوژی RFID پیدا کنند. به همین ترتیب، بوش در حال اجرای مفهوم صنعت 4.0، با استفاده از RFID در شبکه خود برای ایجاد شفافیت در کل جریان ارزش خود است. برای اطمینان از قابلیت همکاری بین موجودیتهای مختلف، بوش در حال حاضر پذیرش استانداردهای GS1 در فرایندهای داخلی خود را آغاز کرده است.
استانداردهای GS1 میتوانند شناسایی مورد نیاز از “اشیاء” برای کارخانههای دیجیتال، که دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی را نوید میدهد، را فراهم کند. در حقیقت، گزارش مککینزی پیشبینی میکند که کارخانهها بیش از 1.1 تریلیون تا 3.3 تریلیون یورو (1.2 تریلیون تا 3.7تریلیون دلار) تا سال 2025 از نظر اقتصادی بهره خواهد شد.
از آنجا که تامینکنندگان و تولیدکنندگان در حال حاضر میتوانند به راحتی محصولات و قطعات به ویژه برای MRO و پس از فروش را شناسایی کنند، مدیریت موجودی همچنین به میزان قابل توجهی افزایش مییابد.
چنانچه از استانداردهای GS1 برای فعالیتهای تعمیر و نگهداری و سایر فعالیتهای پس از فروش نیز استفاده شود، SGTIN GS1 روی هر قطعه یدکی میتواند اطلاعات ارزشمند و دقیقی برای بهبود برنامهریزی تعمیر و نگهداری، پیشگیری از خرابی و کمک به صرفهجویی در وقت و هزینه، در اختیار قرار دهد. سایر استانداردهای GS1 مانند شناسه جهانی داراییهای ثابت (GIAI) که به صورت منحصر به فرد برای شناسایی داراییها استفاده میشود و شناسه جهانی نوع سند (GDTI) که برای شناسایی اسناد استفاده میشود، به تسهیل تمام فروشهای قطعات یدکی و فرآیندهای خدماتی کمک میکند.
“با انتخاب استانداردهای جهانی GS1، ما توانستیم فرایندهای ارسال محصولات خود به سراسر جهان را ساده و بهینه نماییم. مشکلات سیستمهای ارسال کنونی با وجود شناسههای متعدد و متنوع که باعث نبود زبان مشترک بین ما و شرکای تجاری میشد، با وجود راهکارهای GS1 از بین رفته و بازده عملکرد ما بسیار بهتر شده است. “
– Michael Wilms, Head of Processes, Logistics and Organisation, Lenze
سیستمهای موشکی MBDA ، تعمیر و نگهداری از سیستمهای بسیار پیچیده بدون یک متخصص در محل را امکانپذیر کرده است. از طریق نشانهگذاری مستقیم هر قطعه مونتاژی با یک SGTIN که در قالب دیتاماتریس رمزنگاری شده است، کارشناسان در آلمان هم اکنون میتوانند با دقت قطعات مونتاژ شده را در مکانهای دور از دسترس در طول جریان Telemaintenance شناسایی کنند. از نظارت بر جریان کالاها در کف کارخانه تا ردیابی مسیر پیشرفت داراییها مانند اتومبیلهای راه آهن، استانداردهای GS1 اطلاعات مورد نیاز برای ارتباطات هوشمند و تصمیمگیری را فراهم میکند.
“با ایجاد یک راه حل بسیار کارآمد نگهداری و تعمیرات از راه دور (Telemaintenance )، ما قادر خواهیم بود به طور موفقیتآمیز و مقرون به صرفه بسته خدمات جامع را انجام دهیم. انتخاب GS1 DataMatrix یک گام قاطع در مسیر ما برای موفقیت بود. “
Reinhold Ziegler, Head of Telemaintenance, MBDA Germany
Trafikverket یک آژانس دولتی سوئدی است که مسوول امور حملونقل است. خودروهای ریلی خود را با استفاده از راهکارهای GS1 به طور موثری ردیابی کرده و اطلاعات این سیستم را برای مدیریت ترافیک و انجام ایمن و موثر فعالیتهای اجرایی این صنعت بکار میگیرد. این سازمان از شناسههای GIAI که در تگهای EPC/RFID ذخیره شدهاند برای شناسایی یکتای تک تک خودروها و از شماره جهانی مکان برای شناسایی موقعیت مکانی خودروها استفاده میکند.
استاندارهای GS1 در حوزه مدیرت دادهها و اطلاعات، سیستم اطلاعاتی کد الکترونیکی محصول (EPICS) نام دارد که به Trafikverket کمک میکند تا اطلاعات آنی موقعیت فیزیکی و مسیرهای حرکت تک تک خودروهای ریلی و ترنهایی را را که در سراسر کشور یا حتی در بین مرزهای سایر کشورها در حال تردد هستند، با سایر بازیگران حوزه حملونقل، شرکتهای زیرساخت و حتی مالکین محمولهها تبادل کند. به همین منظور شرکت Trafikverket برنامهای برای سرمایهگذاری روی بکارگیری شناسههای سریالی GS1 به منظور مدیریت موثر تعمیر و نگهداری خطوط ریلی و سایر ابزارها و تجهیزات زیرساختی این صنعت در دستور کار دارد.
بکارگیری استانداردهای GS1 در قالب راهکارهای مختلف و متنوع، به صنایع فنی و تخصصی کمک میکند که همزمان با ایجاد بنیانهای فرایندهای دیجیتالی در آینده نه چندان دور، بتوانند به اولویتهای کاری و مالی خود دست پیدا کرده و مشکلات فرایندهای ناکارامد فعلی خود را مرتفع نمایند.
“ما به عنوان یک شررکت پیشرو در صنعت، با کمک استانداردهای GS1 توانستهایم راهکارهای هوشمندتر برای دستیابی به اهدافی بزرگتر و بازدهی بیشتر از قبل، خصوصا در حوزه امنیت و مدیریت نگهداری و تعمیرات ایجاد نماییم. این کار فقط از طریق بکارگیری استانداردهای یکسان و زبانی مشترک در تبادل اطلاعات بین شرکای تجاری و فعالان این صنعت امکانپذیر شده است.”
– Karl Åkerlund, Rail Infrastructure Manager, TrafikverketMBDA
-
مروری بر تجارب کشورمان در پیادهسازی سیستمهای کدگذاری در صنایع تخصصی
هم اکنون اکثر بخشهای تخصصی/فنی در داخل کشور از یک سيستم هماهنگ براي كدگذاري اقلام تداركاتي استفاده نميكنند و هر يك سيستم جداگانهاي دارند. حتي واحدهاي تابعه يك سازمان هم فاقد سيستم كدگذاري IoS[3] يكپارچه هستند. اين موضوع سبب شده است كه كالاهاي بسيار زيادي در انبارهاي سازمانهاي مختلف بصورت راكد و غيرقابل استفاده باقي بماند و امكان شناسايي و استفاده از آنها در جاهايي كه نياز دارند، فراهم نگردد. به همین دلیل در سالهای اخیر استفاده از سيستمهاي شمارهگذاري قطعات و اجزاي يك ماشين توليدي (Part Numbering) در صنایع تخصصی کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آنها میتوان به سه نمونه زیر اشاره کرد:
- استفاده از سیستم کدگذاری ناتو (NCS) در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (به دليل عضويت ايران در قبل از انقلاب)
- سماپل ( سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک) در سپاه و بخشهايی از وزارت دفاع و راه آهن جمهوری اسلامی
- استفاده از سیستم MESC و پس از آن ایرانکد در صنعت نفت كشور
در خصوص سازمانهايي كه از سيستمهاي سماپل، ناتو و MESC استفاده ميكنند نيز وضعيت به گونهاي است كه نگهداري و توسعه سيستم و انطباق آن با كالاها و اقلام جديد داراي اشكالات متعدد بوده و يا توسط نهادهاي خارجي متولي، سيستم انجام ميشود يا سازمان داخلي مناسبي براي پشتيباني و به روز نمودن آنها وجود ندارد. در ادامه به صورت اجمالی موارد فوق را تشریح میکنیم.
5-1- سماپل در سپاه پاسداران
این سیستم در سال 74 براي کدگذاري كالاهاي تدارك شده و موجوديهاي انبار در نيروهاي مسلح (سپاه پاسداران انقلاب اسلامي) طراحي و ايجاد گرديد. سماپل سيستمي است كه اطلاعات پايه محيطي سيستم لجستيك در حوزه كالا را از طریق طبقهبندی آنها در كلاسهاي مختلف و سپس کدگذاری آنها، تحت كنترل و مديريت در میآورد. اين سيستم با به كارگيري ابزارهاي خبره در طبقهبندي و كدگذاري كالا، زبان و مفاهيم مشتركي را در سازمان بكارگيرنده ايجاد نموده، كليه اطلاعات پايه (مبنا) اقلام كالا از قبيل نام، واحد اندازهگيري، واحد شمارش، نام تجارتي، شرح لاتين، مشخصات فني، مراجع عرضهكننده (در برخي از كالاها)، استانداردهاي ملي و غيره را در خود ذخيره و ثبت مينمايد. به عبارت ديگر سماپل با تسهيل ارتباطات از طريق ايجاد زبان مشترك و بستر اطلاعاتي، زمينه لازم را براي انسجام و هماهنگي عناصر لجستيك سپاه پاسداران فراهم ميسازد. اين سيستم توسط يك سازمان بسيار بزرگ كه اقلام متعددي را خريداري ميكند بكار گرفته ميشود.
5-2- سیستم كدگذاري ناتو (NCS)
این سیستم در سال 1949 و به دنبال تصويب قانوني عمومي در كنگره آمريكا (شماره 152) ايجاد شد در سال 1952 نيز قانون شماره 436 كنگره به همين موضوع اشاره نموده بود. هدف اين سيستم ايجاد هماهنگي و كارايي و اقتصادي نمودن عمليات لجستيكي در نيروهاي مسلح و بخش عمومي يا عمران شهري در آمريكا و ديگر اعضاي ناتو بود. برای ایجاد این سیستم يك طرح طبقهبندي موسوم به [4]FSC به عنوان مبناي استاندارد پذيرفته شد. به اقلام موجودي نامهاي استاندارد تخصيص يافت و براي آنها راهنماهاي شناسايي تدوين گرديد. با استفاده از سيستم ناتو به هر قلم كالاي خريداري يا تدارك شده (IoS[5]) يك شماره 13 رقمي با ساختار ذيل داده شد.
هدف اصلي ناتو كاهش تنوع موجوديها از طريق تخصيص يك شماره NSN به هر قلم كالاي تداركاتي(IoS) بود. در نتيجه اجراي اين سيستم، به عنوان مثال شش ميليون اقلام موجودي ارتش و نيروهاي نظامي آمريكا به دو ميليون كاهش يافت كه باعث صرفهجوييهاي عظيمي در هزينهها از جمله هزينه كنترل موجودي و سفارش و … شد.
اين سيستم در دهه 70 ميلادي به تمامي كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گسترش يافت و هر كشور مسؤوليت كدگذاري اقلام توليدي خود را به عهده گرفت. كشورها مسؤول بودند كه با تأمين اطلاعات لازم براي كدگذاري و تعريف منحصربفردي از اقلام خود در سطح ملي، شمارههايي را به اقلام تداركاتي تخصيص دهند. اين كارها با استفاده از راهنماهاي شناسايي اقلام ( FIIG ) و تخصيص شماره موجودي منحصر به فرد ناتو براي هر قلم كالا انجام ميگرفت. بدين ترتيب تمام كشورها در كار طراحي سيستم و تامين اطلاعات موردنياز درگير شدند و ظرفيت سيستم شامل ده ميليون قلم كالاي تدارك شده براي هر كد كشور خواهد بود. آمريكا دو كد كشور را گرفته و بدين ترتيب بيست ميليون قلم كالاي تدارك شده كه در آمريكا طراحي و توليد گردند ميتوانند شماره كالا يا NSN بگيرند. ساختار كلي كد ناتو(NSN) به صورت زير است. چهار رقم اول بر اساس ساختار طبقهبندي FSC و نه رقم دوم كه شامل كد دو رقمي كشور و هفت رقمي قلم كالاست و شماره شناسايي اقلام ناتو (NIIN) نام دارد مبناي شناسايي يكتا و منحصر به فرد كالاست.
در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از این سیستم کدگذاری برای کدگذاری کالاها تخصصی استفاده میشود.
5-3- استفاده از سيستم طبقه بندي كالاهاي صنايع نفت يا MESC و ایران کد در وزارت نفت
سيستم MESC ابتدا توسط شركت نفتي شل Shell ايجاد شد. بعدها اكثر شركتهاي نفتي دنيا آنرا بكار گرفتند و امروزه به عنوان يك سيستم كدگذاري اقلام توسط سازمانهاي خريدار بزرگ كه در صنعت نفت فعاليت دارند بكار برده ميشود. ساختار اين كد 10 رقمي مطابق طرح ذيل است. تفاوت اين سيستم با سيستم ناتو اين است كه در سيستم ناتو كد بخش طبقهبندي از سريال جداست اما در اينجا كل 9 رقم اول كه بخشي از آن معرف ساختار طبقهبندي است در كد شناسايي بكار رفته است.
به علت مسائل و مشکلاتی مانند وجود اقلام تكراري با شناسههاي متفاوت در كل وزارت نفت، وجود اقلام فاقد شناسه در عملیات سازمان، عدم وجود رابطه منطقی بین فیزیك كالا، اطلاعات كالا و كد كالا، وجود حدود 80 % اقلام در سرفصل قطعات یدكی تك منبعه، عدم استفاده از قابلیتهاي فناوري اطلاعات، كارا و جامع نبودن فایل منابع تامین اقلام صنعت نفت و … از سال 1389 مجموعه وزارت نفت تصمیم به استفاده از سیستم ایرانکد نمود.
عمدهترین اهداف استفاده از سیستم ایرانکد در وزارت نفت به شرح زیر بوده است:
- تعریف یك شناسه منحصر به فرد براي هر قلم كالا در وزارت نفت
- ایجاد كاتالوگ فنی اقلام براي كلیه اقلام حاضر در عملیات سازمان
- تولید پیوسته و سیستمی بانكهاي اطلاعاتی مورد نیاز صنعت نفت
- ایجاد جریان اطلاعاتی از سمت سازندگان و تولیدكنندگان به سمت عملیات وزارت نفت
- شناسایی لحظهاي تامینكنندگان جدید اقلام مورد نیاز وزارت نفت
- جلوگیري از خرید خارجی اقلام داراي پتانسیل ساخت داخل و حمایت واقعی از ساخت داخل
- ایجاد زبان مشترك و استاندارد كالا در وزارت نفت و تزریق آن در تمامی شركتهاي تابعه و غیرتابعه آن
- عدم نیاز به تغییر معماري ارتباطی موجود میان مراكز پنجگانه طبقهبندي وزارت نفت با شركتهاي زیرمجموعه آن با تغییر ماموریت آنها
- انتشار اطلاعات تولیدي سامانه در بین عملیات سازمان بطور لحظه اي و برخط
- امكان تعامل مستقیم و سیستمی برخط با تامینكنندگان و سازندگان داخلی و خارجی
- اطلاع لحظهاي از محصولات جدید و تغییرات محصولات سازندگان
- ایجاد همافزایی و انگیزه لازم در سازندگان و تامینكنندگان داخلی به دلیل ارتباط سیستمی و مكانیزه با بدنه نياز و تقاضاي وزارت نفت
نتیجه گیری:
استفاده از سیستمهای کدینگ یکپارچه در صنایع تخصصی به منظور افزایش سرعت و دقت عملیات، کاهش خطا و اشتباه، شناسایی استاندارد همه اقلام تخصصی سازمان و جلوگیری از اتلاف منابع سازمانی یکی از ضروریات صنایع تخصصی مانند صنعت دفاعی، صنعت خودرو، صنعت پتروشیمی و … است. موسسه جهانی GS1 در تازهترین نوآوری خود از ابتدای سال 2016 استفاده از استانداردها و راهحلهای خود در صنایع تخصصی را پیشنهاد نموده و چگونگی تاثیرگذاری آنها را تشریح نموده است.
استفاده از سیستمهای کدگذاری در صنایع تخصصی داخل کشور نیز سابقه تقریبا طولانی دارد. که به عنوان مثال میتوان به استفاده از سیستم کدینگ ناتو در نیروی هوایی ارتش، سیستم سماپل در سپاه پاسداران و استفاده از ایران کد در وزارت نفت اشاره کرد.
با توجه به مطالب فوق، میتوان چشمانداز استفاده از استانداردهای GS1 در صنایع فنی و تخصصی داخلی را ترسیم نمود. مزیت استفاده از سیستم GS1 در صنایع تخصصی جهانی بودن و سهولت استفاده آن است.