جرثقیل سقفی

مزایای شناسنامه‌دار کردن گوهر سنگ

فصلنامه شماره 51(بهار1403)-سید مصطفی حسینی-محسن ربیعی

چکیده

شناسنامه محصول امکان جدیدی است که برای صاحبان صنایع فراهم آمده است تا محصولات خود را به شکل دقیق معرفی و از برند خود محافظت نمایند. از آن جایی که استانداردهای GS1 مجموعه‌ای از استانداردهای بین‌المللی هستند که برای شناسایی، ردیابی و مدیریت محصولات و خدمات مورداستفاده قرار می‌گیرند، به‌کارگیری این استانداردها در بسیاری از صنایع، از جمله صنعت سنگ‌های قیمتی، بسیار لازم و حیاتی است. شناسنامه‌دار کردن سنگ‌های قیمتی با استفاده از استانداردهای GS1، از طریق ایجاد شناسه‌های یکتا و مبتنی بر استانداردهای جهانی، توانایی بهبود زنجیره تأمین، افزایش شفافیت و اعتماد در بازار را به شرکت‌ها می‌بخشد و همچنین با حفاظت از اصالت سنگ‌های ایرانی در سطح بین‌المللی به افزایش اعتبار این سنگ‌ها در سطح جهانی کمک شایانی می‌نماید.در این مقاله، مزایای شناسنامه‌دار کردن گوهرسنگ به کمک استانداردهای GS1 را بررسی خواهیم کرد.

1-     مقدمه

گوهرسنگ (Gemstone) که گوهر، سنگ قیمتی و سنگ نیمه‌قیمتی نیز‌ نامیده می‌شود.

تکه‌ای بلور معدنی‌برش‌خورده‌است‌که از آن به عنوان جواهر یا زیورآلات استفاده می‌شود. استفاده از زیورها و سنگ‌های گران‌بها به اندازه تاریخ پیدایش بشر قدمت دارد و دارای پیشینه‌ای هفت هزار ساله می‌باشد. در ایران برای ساخت گوهرها، از زر، نقره، برنز و انواع سنگ‌های رنگی استفاده می‌شده ‌است و از آن جا که ایرانیان اهمیت فراوانی به تجمل و آراستگی می‌دادند، جواهرات را برای آراستگی پوشاک، آرایش مو و ساخت ظروف به کار می‌بردند و از این دید، ایرانیان در هر دوره تاریخی، دارای شیوه و نقش و نگارهای ویژه‌ای شدند. نفوذ فرهنگ غرب دامن گیر صنعت گوهرسازی نیز شده و رو به گسترش است به گونه‌ای که بسیاری از طرح‌های ایرانی، در این صنعت رو به فراموشی رفته ‌است. اکنون زمان آن فرا رسیده‌است که با بازنگری در طرح‌ها و فرهنگ سازی، از پیشرفت این روند نزولی جلوگیری شود و آفرینش شیوه‌ای ویژه را جایگزین تقلید از سبک‌های غربی نموده، فرهنگ ایرانی را از فراموش شدن بازداریم.

2-برخی از نمونه‌های معروف گوهرسنگ در ایران:

شکل 1 – نمونه‌های گوهرسنگ در ایران

سنگ فیروزه

سنگ فیروزه که یکی از سنگ‌های قیمتی است که از زمان باستان در نیشابور ایران وجود داشته است و در صدر لیست سنگ‌های قیمتی ایران به‌حساب می‌آید. فیروزه نسبت به یاقوت، زمرد و الماس، سنگی نیمه قیمتی به‌حساب می‌آید. این سنگ از قدیم تا کنون به سنگ فیروزه عجمی معروف بوده است. فیروزه یکی از انواع سنگ‌های قیمتی آبی در جهان محسوب می‌شود.

شکل 2 – سنگ فیروزه

سنگ عقیق

دومین سنگ مشهور در ایران سنگ عقیق است که از آن در ساخت انواع گردنبند زنانه، انگشتر مردانه و مانند آن استفاده می‌شود. این سنگ به دلیل خواص درمانی و معنوی که دارد به‌خصوص در انگشتر بسیار استفاده می‌شود. این سنگ در خراسان، کرمان و نقاط دیگر ایران قابل‌بهره‌برداری است. معروف‌ترین نوع سنگ عقیق، عقیق یمانی، عقیق احمر و عقیق شجر است.

شکل 3 – سنگ عقیق

سنگ گارنت

سنگ گارنت یا دانه‌های انار، یکی از انواع سنگ‌های قیمتی قرمزرنگ است که بسیار زیبا و گران‌قیمت است. البته، این سنگ در طیف‌های رنگی مختلفی چون قهوه‌ای، سیاه، نارنجی و مانند آن موجود است. ولی نوع قرمز آن بیشتر در ساخت انواع جواهرات استفاده می‌شود. این سنگ در قسمت‌های مختلف ایران مانند آذربایجان، همدان، خراسان و مانند آن یافت می‌شود.

شکل 4 –انواع سنگ گارنت

سنگ یشم

یکی از انواع سنگ‌های قیمتی سبزرنگ سنگ یشم است که در مناطق مختلفی در ایران چون کرمان قابل‌بهره‌برداری است. سنگ یشم به رنگ‌های دیگری چون قهوه‌ای، سیاه، زرد نیز در طبیعت یافت می‌شود.

شکل 5 –سنگ یشم

سنگ لاجورد

یکی از مهم‌ترین سنگ‌های قیمتی ایران لاجورد است که رنگ آبی آن بسیار خاص است و یکی دیگر از انواع سنگ‌های قیمتی آبی‌رنگ است. این سنگ در زمان ساسانیان در تهیه انواع زیورآلات بسیار استفاده شده است. در حال حاضر، سنگ لاجورد بیشتر در افغانستان بهره‌برداری می‌شود تا ایران.

شکل 6 –سنگ لاجورد

سنگ لعل

سنگ لعل علاوه بر زیبایی، خاصیت درمانی نیز دارد و در خراسان، همدان و کرمان یافت می‌شود. باتوجه‌به براقیت و جذابیت ظاهری آن، سنگ لعل برای ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده می‌شود. این سنگ به‌عنوان یک نماد قدرت، شجاعت و عشق شناخته می‌شود و موردتوجه قرار گرفته است.

شکل 7 –سنگ لعل

3-     برخی از نمونه‌های معروف گوهرسنگ در دنیا:

قبل از آشنایی با سنگ‌های قیمتی بهتر است ابتدا از انواع قیمتی‌ترین و کمیاب‌ترین نوع این سنگ‌ها بااطلاع شویم. یکی از قیمتی‌ترین سنگ‌های جهان، سنگ الماس آبی است. اما، در کنار آن کمیاب‌ترین سنگ دنیا یعنی پینیت (Painite) نیز وجود دارد.

این سنگ نه‌تنها کمیاب‌ترین سنگ قیمتی دنیا است. بلکه، کمیاب‌ترین سنگ معدنی روی زمین است که در رکورد گینس به ثبت رسیده است. این سنگ در سال 1951 کشف شد. از آن زمان تاکنون تا به حال تنها دو گونه از این نوع سنگ یافت شده است.تا سال 2002 نیز کمتر از 20 قطعه از این سنگ شناخته شده است. این بار سنگ های قیمتی در جهان را بر اساس رنگبندی آن تقسیم بندی می کنیم.

سنگ قیمتی یاقوت زرد

یاقوت زرد یکی از انواع سنگ‌های قیمتی است که به دلیل رنگ زرد جذابیت زیادی دارد. این سنگ معمولاً به‌صورت عیارهای مختلفی یافت می‌شود و می‌تواند درجات مختلفی از رنگ زرد داشته باشد، از زرد روشن تا زرد تیره.

یاقوت زرد از نظر شیمیایی به فرمول کریستالی SiO2 یا اکسید سیلیسیوم متعلق است و یک نوع کوارتز است. رنگ زرد در یاقوت معمولاً به وجود رنگ‌دهنده‌هایی مانند اکسید آهن می‌تواند برگردد.

این سنگ قیمتی معمولاً در جواهرسازی استفاده می‌شود و به‌عنوان سنگ قیمتی تزئینی در ساخت جواهرات مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین، یاقوت زرد به‌عنوان سنگ تولیدی برای ماهیتابه‌ها و اشیای زینتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

منابع معروف یاقوت زرد شامل برزیل، ماداگاسکار، تایلند، استرالیا و سری‌لانکا هستند.

شکل 8 –یاقوت زرد

سنگ قیمتی یاقوت سرخ

یاقوت سرخ (Ruby) یکی از گونه‌های مهم سنگ‌های قیمتی است که به دلیل رنگ سرخ زیبا و ارزش بالایی که دارد، موردتوجه قرار می‌گیرد. این سنگ قیمتی به‌صورت معدنی یافت می‌شود و متعلق به خانواده کریستال‌های کوارتز است.

یاقوت سرخ به‌صورت کرومیت منیزیم آلومینیم سیلیکات (MgAl2O4) با فرمول شیمیایی Al2O3:Cr است. رنگ قرمز یاقوت سرخ به علت حضور اثرات کروم در ساختار آن است. یاقوت سرخ به دلیل سختی بالا، نیزه‌ای و براق بودن، یکی از جواهرات محبوب برای استفاده در ساخت جواهرات است.

منابع معروف یاقوت سرخ شامل کشورهای مانیکا، تایلند، میانمار، سری لانکا و ایالات متحده آمریکا هستند. یاقوت سرخ به‌عنوان سنگ مربوط به ماه تولد جولای است و به طور سنتی به‌عنوان نماد عشق، شجاعت و قدرت شناخته می‌شود.

شکل 9 –یاقوت سرخ

سنگ قیمتی یاقوت کبود

یاقوت کبود (Sapphire) یکی از گونه‌های معروف سنگ‌های قیمتی است که به دلیل رنگ آبی جذابیت زیادی دارد. این سنگ قیمتی به‌صورت طبیعی یا در آزمایشگاه با استفاده از روش‌های سنتز ساخته می‌شود.

یاقوت کبود شیمیایی به فرمول کریستالی Al2O3 یا اکسید آلومینیوم متعلق است. رنگ آبی یاقوت کبود به وجود رنگ‌دهنده‌های فلزاتی مانند عناصر آهن و تیتانیوم در ساختار آن برمی‌گردد. همچنین، یاقوت کبود ممکن است درجات مختلفی از آبی داشته باشد، از آبی روشن تا آبی تیره.

منابع معروف یاقوت کبود عبارتند از کشورهای مانیکا، تایلند، استرالیا، سری‌لانکا و میانمار. یاقوت کبود به‌عنوان نمادی از ثروت، وفاداری و حکمرانی به‌کاررفته است. در جواهرسازی، یاقوت کبود به‌عنوان سنگ قیمتی محبوبی برای استفاده در تزیین جواهرات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شکل 10 –یاقوت کبود

سنگ قیمتی توپاز

سنگ توپاژ از سنگ‌های با قدمت بالا است که در رنگ‌های بی‌رنگ (شفاف)، آبی روشن، زرد مایل به قهوه‌ای، صورتی مایل به قرمز و سبز روشن یافت می‌شود. سختی سنگ توپاژ ۸ موس است.

شکل 11 –انواع سنگ توپاز

سنگ قیمتی کهربا

سنگ کهربا (Amber) نوعی سنگ آلی است که از رزین درختان کهربایی تشکیل می‌شود. این رزین در طول زمان در شرایط خاصی فشرده و سخت می‌شود و به‌صورت یک سنگ آمبرالیک شفاف شکل می‌گیرد.

سنگ کهربا معمولاً رنگ زرد، نارنجی و قهوه‌ای دارد، اما ممکن است درجات مختلفی از رنگ داشته باشد. همچنین، در برخی موارد، سنگ کهربا حاوی جسم‌های زیستی فسیلی مانند حشرات، حیوانات کوچک و آفتاب سوزن‌ها است که در آن زمان در رزین گیر افتاده و با مرور زمان درون سنگ کهربا حفظ شده‌اند.

سنگ کهربا به‌عنوان یک سنگ قیمتی در جواهرسازی استفاده می‌شود و به‌صورت زیورآلات و تزیینات مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین، خواص طبیعی و آرامش‌بخش سنگ کهربا، باعث شده است که در تراپی و درمان‌های سنتی نیز به کار رود.

منابع اصلی سنگ کهربا عبارتند از سواحل بالتیک، شمالی اروپا، روسیه و کشورهای آمریکایی مانند دومینیکا و مکزیکو.

شکل 12 –سنگ کهربا

4-     مزایای استفاده از استانداردهای GS1 در صنعت گوهرسنگ

استانداردهای GS1 نقش مهمی در شناسایی و ردیابی ایفا می‌کنند. با استفاده از این استانداردها، می‌توان زنجیره تأمین را بهبود داده، بهره‌وری را افزایش داد و اطلاعات دقیق و شفافی فراهم کرد. استفاده از استانداردهای GS1 در صنعت گوهرسنگ به مزایای زیر منجر می‌شود:

  • شناسایی دقیق: استفاده از کدهای GS1 به شناسایی دقیق گوهرسنگ کمک می‌کند. این کدها اطلاعاتی مانند نوع ماده معدنی، محل استخراج، تاریخ تولید و سایر جزئیات را در بر می‌گیرند.
  • ردیابی: استانداردهای GS1 به ردیابی گوهرسنگ‌ها در طول زنجیره تأمین و جلوگیری از تقلب کمک می‌کنند.
  • بهبود کارایی: استانداردهای GS1 به تبادل اطلاعات دقیق و کارآمد بین تجار گوهرسنگ در سراسر جهان کمک می‌کنند. با دسترسی سریع به اطلاعات، قدرت تصمیم‌گیری‌ افزایش‌یافته و فرآیندها سریع‌تر و بهینه‌ انجام می‌شوند.
  • اطلاعات شفاف: استفاده از استانداردهای GS1 تضمین می‌کند که اطلاعات به‌صورت شفاف و قابل‌اعتماد در سراسر زنجیره تأمین در دسترس قرار بگیرد.
  • امنیت: استفاده از استانداردهای GS1 به امنیت گوهرسنگ کمک می‌کند. با ردیابی دقیق و شفافیت در زنجیره تأمین، می‌توان تقلب و تقلید را کاهش داد و اطمینان حاصل کرد که مواد معدنی مورداستفاده، از منابع قانونی و معتبر تأمین شده‌اند.
  • بهبود اطلاعات زنجیره تأمین: با استفاده از استانداردهای GS1، امکان دریافت و تبادل اطلاعات دقیق و قابل‌اطمینان فراهم می‌شود. این اطلاعات شامل اطلاعات مربوط به تولید، تاریخ تولید، شرایط نگهداری، شرکت‌های تأمین‌کننده و سایر جزئیات مهم است. این امکان به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهبود‌های لازم را در زنجیره تأمین خود اعمال کرده و به تأمین گوهرسنگ باکیفیت و قابل‌اعتماد بپردازند.
  • حفاظت‌از مصرف‌کنندگان: استانداردهای GS1 به مصرف‌کنندگان در شناسایی گوهرسنگ‌ها و یافتن اطلاعات مربوط به آنها کمک می‌کنند.

5-     مطالعات موردی در خصوص استفاده از استانداردهای GS1 و کدهای GTIN و GLN در گوهرسنگ‌ها:

استفاده از GTIN برای گوهرسنگ‌ها:

  • مؤسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA): GIA[1] از GTIN برای شناسایی منحصربه‌فرد هر الماس گواهی شده خود استفاده می‌کند. این کد به ردیابی الماس در طول زنجیره تأمین و جلوگیری از تقلب کمک می‌کند.

  • انجمن بین‌المللی گوهر و سنگ‌های قیمتی (CIBJO): CIBJO از GTIN برای شناسایی انواع گوهرسنگ‌ها، از جمله الماس، یاقوت، زمرد و غیره استفاده می‌کند. این کد به تبادل اطلاعات دقیق و کارآمد بین تجار گوهرسنگ در سراسر جهان کمک می‌کند.

    استفاده از GLN برای گوهرسنگ‌ها:

  • انجمن ملی تولیدکنندگان جواهرات (MJSA): MJSA از GLN برای شناسایی منحصربه‌فرد هر جواهرساز در ایالات متحده استفاده می‌کند. این کد به تبادل اطلاعات دقیق و کارآمد بین جواهرسازان و تأمین‌کنندگان آنها کمک می‌کند.

  • بورس الماس هنگ‌کنگ (HKDSE): HKDSE از GLN برای شناسایی منحصربه‌فرد هر معامله‌گر الماس در بورس استفاده می‌کند. این کد به ردیابی الماس در طول فرآیند معامله و جلوگیری از تقلب کمک می‌کند.

6-     مطالعات موردی در کشورهای مختلف:

  • ایالات متحده آمریکا: GIA از GTIN برای شناسایی الماس‌های گواهی شده خود استفاده می‌کند.
  • تایلند: انجمن تجار گوهرسنگ تایلند (TGTA) از GTIN برای شناسایی انواع گوهرسنگ‌ها استفاده می‌کند.
  • هند: انجمن ملی گوهر و سنگ‌های قیمتی هند (IGJA) از GLN برای شناسایی جواهرسازان در هند استفاده می‌کند.
  • سریلانکا: شورای ملی سنگ‌های قیمتی و جواهرات سریلانکا (NGSC) از GLN برای شناسایی معامله‌گران سنگ‌های قیمتی در سریلانکا استفاده می‌کند.

7-     معرفی مؤسسه گوهرشناسی آمریکا

مؤسسه گوهرشناسی آمریکا در سال ۱۹۳۱ میلادی تأسیس شد و یکی از معتبرترین مراکز ارزش‌گذاری الماس، سنگ‌های قیمتی و مروارید در جهان است. مؤسسه GIA باهدف حمایت از صنعت گوهرشناسی تشکیل شده است و در زمینه‌هایی مانند آموزش، تحقیق، آزمایش و تعیین کیفیت سنگ‌های قیمتی فعالیت می‌کند. با تعیین ارزش سنگ‌ها و جواهرات به وسیله‌ی ابزاردقیق، بر اساس دانش روز و با ارائه‌ی شناسنامه‌یمعتبر کمک می‌کند تا خریداران و فروشندگان با خیالی آسوده به خریدوفروش انواع جواهرات و سنگ‌های قیمتی بپردازند.

شکل 13 –شناسنامه گوهرسنگ


مزایای سنگ‌های شناسنامه‌دار چیست؟

مزیت اصلی سنگ‌هایی که شناسنامه‌ی GIA دارند این است که در سراسر جهان ارزش و اعتبار دارند. چون مشخص است که مورد ارزیابی دقیقی از نظر رنگ، تراش، وزن و پاکی قرار گرفته و مشخصاتش کاملاً قابل‌اعتماد است. این موضوع باعث ایجاد اعتماد و اطمینان خاطر خریدار است.

1-7 در شناسنامه جواهر  GIA چه اطلاعاتی موجود است؟

شکل 14 – اطلاعات شناسنامه گوهرسنگ


1-1-7 تیتر ریپورت (چه کسی الماس را درجه بندی کرده است)

اولین جزئیاتی که باید جستجو شود نام آزمایشگاه صادرکننده است. آزمایشگاه‌های مشهور این صنعت GIA، AGS ، EGL، IGI و HRD هستند.

2-1-7  شماره ریپورت (Report Number) ، شکل و سبک تراش (Shape and Cutting Style) و اندازه‌ها (Measurements)

شکل 15 – شماره ریپورت

شماره ریپورت (گزارش) یا شماره شناسنامه است که یک سری منحصربه‌فرد از ارقام برای نگهداری این اطلاعات است. اکثر آزمایشگاه‌های گوهرشناسی این شماره را در پایگاه‌داده سرور خود نگهداری می‌کنند. از همه مهم‌تر، این شماره همچنین به شما امکان می‌دهد تا از طریق وب‌سایت آزمایشگاه گوهرشناسی مربوطه مستقیماً شناسنامه را تأیید و استعلام آنلاین کنید. 

شکل و سبک تراش (Shape and Cutting Style) و اندازه‌ها (Measurements) ویژگی اول شکل سنگ و نوع تراش آن را توصیف می‌کند، مانند تراش گرد برلیانی و… پس از آن، می‌توانید اطلاعاتی را در مورد ابعاد فیزیکی الماس اندازه‌گیری شده در حد صدم میلی‌متر مشاهده کنید.

3-1-7  چهار فاکتور اصلی (4Cs) – طبقه بندی و ویژگی ها

شکل 16 –چهار فاکتور اصلی

وزن (carat weight)بر اساس قیراط است که وزن سنگ اندازه‌گیری شده تا صدم قیراط را شرح می‌دهد. این بخش به‌شدت روی قیمت الماس اثرگذار است. بخش بعدیدرجه رنگ (color grade)بر اساس ارزیابی این است که چقدر الماس ما بی‌رنگ است. درجه‌های رنگ از D تا Z و بعد از آن سیستم درجه‌بندی فنسی کالر اعمال می‌شود. درجه پاکی (clarity grade)توسط یک متخصص گوهر شناس تعیین می شود که سنگ را با بزرگنمایی 10 برابر بررسی می کند تا از نظر وجود اینکلوژن‌ها و عیوب داخل سنگ درجه بندی شود.  دردرجه بندی تراش (Cut Grade) بر اساس مقیاس عالی (excellent) تا ضعیف (poor) در گزارش GIA تعیین شده است. به عنوان یک مشتری ، این یکی از مهمترین ویژگی هایی است که باید مراقب آن باشید زیرا مستقیماً بر درخشش و تلالو و برق زدن (sparkle) الماس تأثیر می گذارد.

4-1-7 توضیحات درجه بندی اضافی (Additional Grading Information)

شکل 17 – درجه بندی اضافی

پولیش (Polish) و تقارن (symmetry) بر جذابیت شکل و درجه‌بندی تراش تأثیر می‌گذارد؛ زیرا مستقیماً بر ظاهر الماس تأثیر دارند. درجه پولیش میزان صاف بودن سطح الماس را نشان می‌دهد. یک الماس با درجه پولیش خوب (well-polished) می‌تواند بازتاب‌هایی واضح و انتقال نور بدون کج‌وکوله ایجاد کند. تقارن مقایسه وجه‌ها و فست‌های سنگ از نظر شکل، محل قرارگیری، جهت‌گیری آنها نسبت به یکدیگر است.فلورسانس(fluorescence) بر اساس شدت و رنگی که هنگام قرارگرفتن در معرض نور فرابنفش (UV) می‌درخشد، توصیف می‌شود. فلورسانس دارای پنج درجه خیلی قوی؛ قوی؛ متوسط؛ خفیف و ناچیز است و رنگ فلورسانس (آبی؛ زرد و غیره) می باشد.نظرات (Comments) تمام اطلاعات متفرقه دیگر درباره الماس در اینجا لیست می‌شود. در این بخش به عوامل مختلفی مثل بهینه‌سازی رنگ و پاکی اشاره می‌شود که آیا سنگ تحت فرآیند HPHT و یا پرتوتابی قرار گرفته یا نه؟

5-1-7  نتایج منشا شناسی (ORIGIN RESULTS)

شکل 18 – نتایج منشا شناسی

این قسمت به توضیح این موضوع می‌پردازد که الماس شما از کجا استخراج شده است.

6-1-7  تناسبات (PROPORTIONS)

شکل 19 – تناسبات

نسبت‌های (proportions) مهم سنگ را که در نمای عمودی (profile view) نشان‌داده‌شده است، خواهید یافت.  به‌طورکلی شامل سه قسمت مهم است:

الف) درصد Table الماس (Diamond Table)

Table الماس با تقسیم عرض Table (سطح رویه) به عرض (قطر) سنگ محاسبه می‌شود. اگر عرض فست 4 میلی‌متر و عرض الماس 5 میلی‌متر باشد، ٪ تیبل 80٪ است.

ب) عرض الماس (Diamond Width)

عرض الماس طول انتهای کمربند (قطر در وسیع‌ترین نقطه آن) تا انتهای دیگر آن است. عرض هنگام تعیین نسبت طول به عرض اهمیت بیشتری دارد که نشان می‌دهد نسبت الماس متناسب است.

ج) درصد عمق (Depth Percentage)

7-1-7خصوصیات‌پاکی (CLARITY CHARACTERISTICS)

شکل 20 – خصوصیات پاکی

هر الماس از نظر خصوصیات پاکی منحصربه‌فرد است. مانند اثر انگشتان ما، پلات پاکی یک نمایش گرافیکی از “خال مادرزادی” الماس است. هنگام مشاهده نمادها و شناسایی انواع نقص‌ها، باید بیشتر به آنچه می‌بینید توجه کنید. لکه‌های کوچک (خارجی) یا Blemishes با رنگ سبز مشخص می‌شوند درحالی‌که اینکلوژنها (داخلی) با قرمز مشخص می‌شوند.

8-1-7  مقیاس‌های درجه بندی

شکل 21 – مقیاس های درجه بندی

این قسمت صرفاً بخشی آموزشی و نمایشی از مقیاس‌های درجه‌بندی رنگ در ستون اول سمت چپ، گریدبندی پاکی الماس در وسط و درجه تراش را در سمت راست تصویر را نشان می‌دهد.

9-1-7 ویژگی های امنیتی و علائم اصالت

قسمت آخر شناسنامه، شامل ویژگی‌های امنیتی است. این ویژگی‌ها می‌توانند صحت شناسنامه الماس را ثابت کنند. به طور معمول، این علائم امنیتی به‌صورت یک هولوگرام، یک کد محصول جهانی یا یک مهر برجسته درمی‌آیند. برای آرامش خاطر، اکثر آزمایشگاه‌ها سرویس تأیید آنلاین را ارائه می‌دهند که در آن می‌توانید یک تأیید فوری انجام دهید.

8-     معرفی مؤسسه گوهرشناسی ایران (Gemological Institute of Iran)

مؤسسه گوهرشناسی ایران وابسته به انجمن کارشناسان سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایران اقدام به آنالیز و صدور گواهینامه الماس و سنگ‌های قیمتی و شهاب‌سنگ بر اساس پارامترهای  GIA   نموده است. امنیت بالای شناسنامه‌های صادر شده، قابلیت رهگیری آنلاین گواهینامه‌ها و قابلیت تبدیل به شناسنامه بین‌المللی GIA از مهم‌ترین ویژگی‌های شناسنامه‌های صادر شده است .

انجمن کارشناسان سنگ‌های قیمتی، گوهرشناسی ایران یک نهاد مستقل و بی‌طرف برای ارزیابی کیفیت سنگ‌های قیمتی و صدور شناسنامة معتبر و قابل‌تبدیل به شناسنامه بین‌المللی GIA است.

پارامترهای مندرج در  شناسنامه GII عبارتند از:

  • اطلاعات اصلی سنگ
  • وزن، درجه کیفی، درجه شفافیت و کیفیت تراش
  • وزن مخصوص، ضریب شکست
  • نمای شماتیک سنگ و…

1-8 شناسنامه گوهر سنگ

مؤسسه گوهرشناسی ایران GII[2] ارائه‌دهنده شناسنامه تخصصی الماس، سنگ‌های رنگی و شهاب‌سنگ با قابلیت رهگیری آنلاین است.

اگر در حال خرید گوهرسنگ به طور مثال الماس هستید، اهمیت داشتن یک گواهی‌نامه درجه‌بندی قابل‌اعتماد قابل‌اغماض نیست. چیزی که به‌عنوان شناسنامه الماس شناخته می‌شود، شامل جزئیات خاصی در مورد کیفیت و ویژگی‌های یک الماس است، همچنین از قابلیت‌های منحصربه‌فرد شناسنامه‌های GII ثبت مالکیت و انتقال مالکیت در صورت فروش است. شناسنامه گوهرسنگ، این اطمینان را به شما می‌دهد که دقیقاً آنچه را که در قطعه گوهرسنگ شرح داده شده است، به دست می‌آورید. علاوه بر این هنگامی که بخواهید گوهرتان را بفروشید یا اگر بخواهید برای محافظت از سرمایه‌گذاری خود بیمه‌نامه بخرید، شناسنامه معتبر نیاز دارید.  

1-1-8 پارامترهای های مندرج در شناسنامه های اختصاصی گوهر سنگ موسسه گوهرشناسی ایران GII

GII DIAMOND DOSSIER  اطلاعات اصلی

تاریخ صدور شناسنامه، شماره شناسنامه سنگ، شکل و سبک برش و ابعاد

  • GRADING RESULTS  نتایج بررسی

منشأ جغرافیایی، وزن، درجه رنگ، درجه شفافیت، درجه کیفی برش

  • ADDITIONALGRADING INFORMATION  توضیحات تکمیلی

کیفیت صیقل، تقارن، شکست نور، ویژگی‌های خاص مشاهده شده در مشاهدات میکروسکوپی و نظر کارشناس در مورد بهسازی‌های انجام شده

  • STONE IMAGE  عکس سنگ
  • PROPORTIONS  نمای شماتیک سنگ 
  • GRADING SCALES  جدول مقیاس درجه‌بندی

2-1-8 نمونه شناسنامه

شکل 22 – شناسنامه گوهرسنگ

منابع:

 


[1] Gemological Institute of America

[2] Gemological Institute of Iran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.