مجله علمی – تخصصی ایکد | شماره 46 | فصلنامه پاییز 1401
هویت قبل از آنکه پديدهاي فردی باشد، امری اجتماعی بوده كه هويت ملّي، ديني-قومي بر اساس همين تعريف شكل ميگيرد. هويت ملي همان احساس تعهد و تعلق نسبت به اجتماع ملي و نسبت به كل جامعه در نظر گرفته شده است. براي پيشرفت در هر جامعهاي بايد بنيانهاي هويت فردي ملّي افراد جامعه تفهيم و تقويت شود. اهمیتدادن به هویت ملّی بر نوع مصرف و اهمیت استفاده از اقلام و کالای تولید داخلی نیز مؤثر است که خود در گرو دو مسأله قرار دارد اول رویکرد مصرفکنندگان، دوم اطمینان از قیمت و کیفیت محصولات. در راستای حمایت از کالای ایرانی، اهمیت مبارزه با قاچاق و احتکار کالا که موجب تضعیف اقتصاد کشور، توزیع ناعادلانه کالا و عدم توانایی مدیریت عرضه و تقاضا در سطح جامعه میشود، مرکز ملّی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران باتوجهبه رسالت خود که همان ارائه راهکارهای مبتنی بر استاندارد در شفافسازی و مدیریت زنجیرهتأمین میباشد، با هدف همکاری و استفاده از توانمندیها در رفع چالشها و مشکلات کشور در حوزههای مختلف، راهکارهای ردیابی اقلام تجاری (موادغذایی تازه و قطعات صنعتی)، یکپارچهسازی اطلاعات کالا و خدمات در سامانههای دولت و طرح اتصال نظام عرضه و تقاضا را ارائه کرده است. امید است در راستای حمایت از تولید ملّی راهکارهای مرکز مورد توجه سازمانها و نهادهای متولی امر قرار گرفته و استفاده از توانایی و تجارب مرکز تا حصول نتایج ملموس در سطح کشور پیگیری گردد.
در این شماره از فصلنامه مقالات کاربردی شامل چالشهای هویت ملّی تولیدات داخلی؛ موانع بر سر راه تولیدکنندگان، تأمین اعتماد در مدیریت زنجیرهتأمین در همهگیری کرونا ، پیادهسازی ISMS و ITIL جهت بهبود سیستمهای اطلاعاتی و خدمات فناوری اطلاعات در مرکز ملّی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران، ارائه خدمات مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران با رویکرد نوین و دیجیتالی، زنجيرههاي تأمین تداركات دولت سازمانهای عضو GS1 چه چیزهایی را باید بدانند؟ ارائه شده است.
از کلیه پژوهشگران و متخصصین در این حوزه دعوت به عمل میآید بهمنظور همکاری با این مجله و غنا بخشیدن به مطالب آن یافتههای علمی خود را به آدرس پایگاه اینترنتی مجله به نشانی e-code@gs1-ir.org ارسال نمایند تا پس از تائید کمیته علمی به چاپ برسد.
شایان ذکر است فصلنامه بهصورت دیجیتال در سایت www.e-code.ir و پایگاه اینترنتی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به نشانی http://trindoc.itsr.ir در دسترس عموم علاقهمندان است.