جرثقیل سقفی

کاربرد تگ‌های RFID در بندرها

ماهنامه شماره 31 (اسفند ماه 1396)

  1. مقدمه

شناسایی فرکانس رادیویی، یا به‌طورمعمول،[1]RFID، یک تکنولوژی شناسایی خودکار و داده (AIDC) است. RFID اکنون به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل‌شده است. مفهوم RFID ساده است. یک شیء برای ردیابی با یک فرستنده یا تگ شناسایی می‌شود؛ که این شماره شناسایی منحصربه‌فرد است.RFID به‌طور گسترده‌ای برای شناسایی و ردیابی افراد، دارایی‌ها و موجودی استفاده می‌شود. منافع اصلی این است که شناسایی را بدون نیاز به خط دیدی فراهم می‌کند، تگ‌های RFID در محدوده کم‌وزیاد قابل‌خواندن هستند و می‌توانند با مقدار قابل‌توجهی از داده‌ها رمزگذاری شوند. استفاده از فناوری RFID ها در بندرها قدمت زیادی دارد که با پیشرفت تکنولوژی شناسایی و ضبط داده‌ها به‌طور خودکار با استفاده از این فناوری درحال‌توسعه و رشد است. هم‌زمان با توسعه بندرها و پیچیدگی فرآیندهای حمل‌ونقل، مشکلاتی در زنجیره‌تامین جهانی به وجود آمده است. امروزه از تکنولوژی‌های جدید به‌عنوان راه‌حلی مؤثر جهت کنترل کیفیت خدمات و مدیریت بهتر فرآیندها استفاده می‌شود. یکی از مطرح‌ترین و مؤثرترین تکنولوژی‌های موجود که برای کنترل حمل‌ونقل در بندرها می‌توان از آن استفاده نمود تکنولوژی RFID است. از مزایای مهم تکنولوژی می‌توان به خودکار نمودن فرآیندها، از طریق فراهم‌سازی سیستم‌های تصمیم‌گیری برمبنای داده‌های صحیح در زمان واقعی اشاره نمود که موارد ذیل را دربر می‌گیرد:

  • ردیابی اموال در زنجیره‌تامین: ردیابی دارایی‌هایی مانند کامیون‌ها کانتینرها در ایستگاه‌های زنجیره‌تامین
  • کنترل مؤثر: امکان بازبینی و پردازش خودکار در داخل بندرها
  • ایجاد ایمنی: تضمین ایمنی پرسنل و تجهیزات
  • امنیت: کنترل نحوه دسترسی به دارایی‌ها و ایجاد امنیت

امروزه بازار کلی RFID در بندرها ارزش تقریباً 100 میلیون دلار در سال را دارد.

  1. معرفی تگ‌های RFID

شناسه‌های الکترونیکی یا تگ‌ها بر روی اشیاء چسبانیده و یا متصل می‌شوند و برحسب نوع کاربرد و مشخصات فنی دارای تنوع بسیاری بوده که بر همین اساس دارای اشکال مختلفی می‌باشند. دسته‌بندی تگ‌های موجود به شرح ذیل است:

شاخص‌ترین تقسیم‌بندی تگ‌ها بر اساس چگونگی ذخیره‌سازی اطلاعات است. تقسیم‌بندی ذیل برای انواع تگ‌ها وجود دارد:

  • فقط خواندنی : فقط یک شماره‌سریال دارند.
  • یک‌بار نوشتنی:  فقط یک‌بار می‌توان بر روی آن‌ها اطلاعات محدودی ذخیره کرد.
  • خواندنی/ نوشتنی: قابلیت نوشتن و ویرایش اطلاعات را حتی تا یک‌میلیون باردارند.
  • مولتی فانکشن: علاوه برداشتن قابلیت و ویرایش اطلاعات، قابلیت اتصال به سنسورها و یا تگ‌های دیگر رادارند.

تگ‌های فقط خواندنی دارای دو نوع می‌باشند. نوع اول تگ‌هایی که در کارخانه سازنده تنها شماره‌سریال بر روی آن‌ها ذخیره می‌شود و نوع دوم، تگ‌هایی که حافظه محدود دارند و تنها یک‌بار می‌توان بر روی آن‌ها، اطلاعات یا شماره و غیره را ذخیره نمود. نیاز این نوع تگ‌ها به نرم‌افزار بیشتر از سایر انواع تگ‌هاست زیرا می‌باید اطلاعات حاصل از شناسایی در نرم‌افزار مربوطه ذخیره شود. تگ‌های خواندنی / نوشتنی دارای سه نوع هستند نوع اول مربوط به تگ‌هایی است که به تعداد دفعات نامحدود می‌توان اطلاعات بر روی آن‌ها ثبت و یا پاک کرد و البته حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتری در مقابل انواع فقط خواندنی دارند ولی از میزان حافظه ذخیره‌سازی محدودی برخوردارند. نوع دوم از تگ‌های خواندنی / نوشتنی، تگ‌هایی هستند که علاوه بر ثبت تعداد دفعات نامحدود اطلاعات، به سنسورهای مختلفی جهت ثبت خروجی آن‌ها متصل شده و می‌توانند اطلاعات شرایط محیطی خود را نیز ثبت نمایند. نوع دیگر تگ‌های خواندنی / نوشتنی، تگ‌هایی هستند که قابلیت ارتباط با تگ‌های مشابه خود رادارند و می‌تواند علاوه بر ارتباط با ردیاب‌ها، با تگ‌های مشابه خود نیز تبادل اطلاعات نمایند.

دسته‌بندی دیگری از تگ‌ها:

• تگ‌های فعال  : دارای باطری هستند و از باطری جهت کارکرد، تغذیه می‌شوند و ساختار پیچیده ایی دارند. این تگ‌ها دائماً از خود امواج ساطع می‌کنند و بیشتر در فرکانسهای بالا از آن‌ها استفاده می‌شوند زیرا از مسافت‌های طولانی‌تر امواج دریافت می‌کنند و به مسافت‌های طولانی‌تر امواج ارسال می‌کنند.

• تگ‌های نیمه فعال: نیز باطری دارند اما هنگامی‌که در محیط مؤثر امواج ردیاب قرار گیرند، شروع به انتشار امواج می‌نمایند و بیشتر برای کاربردهایی با فواصل متوسط مورداستفاده قرار می‌گیرند.

• تگ‌های غیرفعال: نوعی دیگر از تگ‌ها می‌باشند که باطری ندارند و با استفاده از امواج ارسالی از ردیاب شروع به کار می‌نمایند. امروزه این نوع از تگ‌ها به دلیل ارزان بودن و تنوع کاربرد، فراوانی قابل‌توجهی دارند.

در ریدرهای اولیه تنها اطلاعات محدودی ارسال می‌شده و درصورتی‌که تگی در محیط قرار داشت، بر روی تگ این اطلاعات ذخیره می‌شد اما امروزه با پیشرفت چشمگیر این تکنولوژی، ریدرهای پیشرفته ایی ساخته و به بازار عرضه گشته که با تکنیک‌های خاصی اطلاعات اولیه را جهت شناسایی تگ‌های معتبر، رمزگذاری نموده و به‌وسیله امواج ارسال می‌نمایند سپس سیگنال‌های دریافت شده از تگ‌ها را بررسی نموده و پیغام صحیح را انتخاب و اطلاعات را انتقال می‌دهند.

تگ‌های LF

تگ‌های LF با توجه به کاربردشان، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تگ کارت
  • تگ‌های حیوانات
  • تگ دستبندی

تگ‌های HF
تگ‌های HF شامل دسته‌بندی زیر می‌باشند:

  • تگ کارت
  • تگ‌های برچسبی
  • تگ دستبندی

تگ‌های UHF
دسته‌بندی این تگ‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تگ کارت
  • تگ‌های برچسبی
  • تگ‌های فلزات
  • تگ اموال

تگ‌های Microwave
دسته‌بندی این تگ‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تگ اموال
  • تگ Wi-Fi
  1. تاریخچه استفاده از RFID ها در بندرها

به‌این‌علت که فن آوری RFID اخیراً گسترش و رواج قابل‌ملاحظه‌ای یافته است، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این تکنولوژی جدید و نو است درحالی‌که RFID از حدود سال 1970 وجود داشته است اما به دلیل قیمت بالا این وسیله تا سال‌های اخیر در مصارف تجاری کاربرد زیادی نداشته است. طبق بررسی‌های انجام‌شده مفهوم RFID از زمان جنگ جهانی دوم با کشف فن‌آوری تقریباً مشابهی به نام IFF که معرف Identify Friend or Foe است مطرح گردیده است. روشی برای تشخیص هواپیماهای جنگی دوست یا دشمن بود که توسط انگلیسی‌ها کشف و استفاده شد. IFF مکانیزمی شبیه به RFID دارد. یک تکنولوژی مشابه دیگر در سال 1945 توسط “Leon Theremin ” کشف شد که یک وسیله جاسوسی بود و اطلاعات صوتی را با استفاده از امواج رادیویی انتقال می‌داد. اولین بار فناوری RFID به شکل امروزی آن توسط “MarioCardullo” کشف شد اما تا سال 1970 به علت گرانی استفاده تجاری نداشت.

تگ‌های RFID فعال، نیمه فعال و غیرفعال به‌طور جهانی برای بیش از 15 سال در بندرها مستقرشده‌اند. ازلحاظ جغرافیایی، درصد زیادی از پیاده‌سازی RFID در ساحل غربی ایالات‌متحده بوده است. برای مثال از تگ‌های غیرفعال برای ایجاد امنیت (شناسایی راننده) و گیت‌های خروجی استفاده می‌کنند. غالب تگ‌های مربوط به تجهیزات و تأسیسات تا به امروز از نوع تگ فعال هستند.

در اواسط دهه 1990، بسیاری از سیستم‌ها به RTLS (سیستم موقعیت‌یابی در زمان واقعی) مجهز شدند. از این سیستم جهت ردیابی کانتینرها و محتوی داخل آن‌ها به‌ویژه در ساحل غربی ایالات‌متحده آمریکا استفاده می‌کردند. در اوایل سال 2000، ردیابی توسط تگ‌های RFID در بندرها پدید آمد.

در اواسط تا اواخر سال 2000، استفاده از تکنولوژی RFID به‌منظور خودکار سازی ردیابی و ره‌گیری کانتینرها و محموله‌ها و غیره در بندرها پیشرفت چشمگیری

پیدا کرد.

  1. کاربرد RFID در حمل‌ونقل کانتینرها در بندرها

حمل‌ونقل کانتینری در سال‌های اخیر با نرخ به‌طور متوسط ​​9.3 درصد رشد کرده است و سهم منحصربه‌فرد خود را از 6.3 درصد در سال 1980 به بیش از 25 درصد در سال 2007 افزایش داده است.

درحالی‌که بزرگ‌ترین بندرها کانتینری در جهان می‌توانند بیش از 25 میلیون کانتینر در سال اداره شوند، تنها 5 درصد از کانتینرهای حمل شده ازنظر فیزیکی بررسی می‌شوند؛ بنابراین، خطرات حمل کالاهای غیرقانونی از طریق یک کانتینر به علت عدم توجه، بالا است.

فشار زیادی بر دولت‌ها برای افزایش سرعت تائید، کاهش هزینه‌ها و انبارداری در تجارت بین‌المللی وجود دارد.

بنابراین، نظارت بر حرکت کالا از نقطه مبدأ به مقصد نهایی، موردنیاز است. برای بررسی، بازیابی و تحویل گرفتن کانتینرها در بندرها ممکن است خطای انسانی رخ دهد.

خودکار سازی این وظایف با کمک سیستم‌های مبتنی بر RFID دقت این عملیات را افزایش می‌دهد خطاهای انسانی را تا 70 درصد کاهش داده و باعث می‌شود کنترل بندرها مطابق با مقررات صورت پذیرد. در این صورت متصدیان پایانه‌ها با استفاده از فناوری RFID و با افزایش دانش خود جهت استفاده از این تکنولوژی به کنترل کارآمدتر در پایانه‌های بندرها کمک شایانی می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، اگر زمان انتقال یک کشتی در یک بندر به حداقل برسد، هزینه مربوط تحویل هر کانتینر کاهش می‌یابد.

همان‌طور که در شکل بالا ملاحظه می‌کنید مهروموم هوشمند یا مهروموم‌های الکترونیکی می‌تواند بهترین محافظ از محتوی داخل کانتینرها باشد. آن‌ها مهروموم هوشمند مبتنی بر RFID هستند، همان‌طور که در شکل دیده می‌شود مهروموم الکترونیکی می‌تواند با تگ‌های RFID فعال و یا غیرفعال انجام شوند.

همچنین می‌تواند با تگ‌های RFID مجهز به سنسورها موارد مختلف نظیر دما، سطح رطوبت، تغییر نور، سطح رادیواکتیویته را کنترل نمود.

هر کانتینر با برچسب RFID یک شناسه منحصربه‌فرد دارد و بنابراین می‌تواند به‌آسانی باشد در ایستگاه‌های مختلف بندرها شناسایی شوند، علاوه بر این، با استفاده از این برچسب بسیاری از اطلاعات ارزشمند مانند محتویات کانتینر، تاریخ مبدأ و تاریخ بارگذاری و مقصد را بازیابی کرد.

امكان نوشتن و نیز بازنویسی اطلاعات روی برچسب‌های RFID امتیـاز بسـیار ارزنده‌ای است که در ردیابی کانتینرها از آن می‌توان استفاده نمود. با استفاده از این برچسب‌ها کـه روی کلیه کانتینرها و وسایل حمل‌ونقل نصب می‌شود، می‌توان در هـر بـار اسـتفاده از فنـاوری بیسیم، محل این تجهیزات را ردیابی نمود. علاوه بر این، برچسب‌های RFID این قابلیت رادارند تا مشخصات دیگری مانند درجه حرارت، میزان رطوبت، لغزش و غیره را محاسبه و داده‌های مربوطه را به سیستم مرکزی انتقال دهد.

افزایش اهمیت و ضرورت به‌کارگیری فناوری اطلاعات در لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین موجب گردیده تا علاوه بر کاربرد فناوری‌های نوین در کشتی‌ها و بندرگاه‌ها، به‌کارگیری این فناوری‌ها بخصوص فناوری ردیابی در بخش لجستیک زمینی نیز با گستردگی فراوانی دنبال گردد. امروزه با گسترش حمل‌ونقل ترکیبی و همکاری بخش دریایی با سایر مدها و همچنین جابجایی درب به درب کالا، نقش ردیابی برای صاحبان کالا و سرویس‌دهندگان حمل‌ونقلی، اهمیت دوچندانی پیدا نموده است.

در صورت درگیری هر دو مد زمینی و ریلی و همچنین دپو کردن کانتینرها در پایانه‌های ریلی و جاده‌ای، اهمیت به‌کارگیری سیستم ردیابی در مسیرهای جابجایی و همچنین پایانه‌های مربوطه دوچندان می‌شود.

با توجه به موارد مورد اشاره لازم است تا اطلاعات زیر برای هر کانتینر مشخص باشد:

  • نام صاحب کالا
  • نام صاحب کانتینر
  • مشخصات کلی بار و علامت تجاری کالاها
  • تعداد پکیج‌ها و وزن بار
  • مبدأ و مقصد حرکت
  • نام کشتی، قطار، کامیون، هواپیما یا حمل‌کننده دیگر
  • پایانه و یا بندر بارگیری شده
  • پایانه و یا بندر موردنظر جهت تخلیه

با توجه به موارد ذکرشده نیاز به یک بانک اطلاعات گسترده و سیستمی هوشمند و کاملاً خودکار جهت شناسایی و ردیابی کانتینر است.

دادهای مرتبط به هر کانتینر جهت هماهنگی با بندرها و گمرک قبل از رسیدن خود کانتینر، ارسال می‌گردد و از این طریق قسمت اسکله کشتی و بارگیری اقدامات لازم را به‌طور خودکار انجام می‌دهند در این صورت زمان تخلیه بار به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

مهروموم هوشمند کانتینر مجهز به RFID باعث افزایش سرعت بازرسی گمرکی و ترخیص و بهینه‌سازی پویا از عملیات کانتینری می‌شود اطلاعات داده‌ها توسط تگ‌های RFID در زمان کوتاهی قابل‌دسترس است، بنابراين بهره‌وری عملیاتی بندرها افزایش خواهد یافت. همان‌طور که در بالا ذکر شد، تکنولوژی RFID باعث انعطاف‌پذیری AGV ها می‌شود و عملکرد کلی را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، دسترسی به یک بندر و یا مناطق حساس آن می‌تواند از طریق شناسه‌های شناسایی مبتنی بر RFID انجام شود، یکی از مناطق حساس در بندرها قسمت نگهداری تجهیزات در بندرها است حفاظت از تجهیزات تخصصی مورداستفاده در بندرها معمولاً با توجه به میزان بالاي اهمیت و ارزش آن‌ها جنبه استراتژیک دارند. این موضوع حساسیت مباحث امنیتی و کنترلی بر روی این تجهیزات را افزایش می‌دهد. به‌منظور جلوگیري از دسترسی افراد غیرمجاز به تجهیزات، می‌توان تکنولوژي RFID استفاده نمود. دو راهکار عملی دراین‌ارتباط یکی ایجاد حفاظت فیزیکی براي ورود به محوطه تجهیزات و دیگري مجهز نمودن سوئیچ‌ها یا کلیدهاي تجهیزات به تگ‌های RFID است. در اولی افراد مجاز قادر هستند با استفاده از کارت‌های شناسایی خود که مجهز به تگ‌های RFID هستند، از محل گیت عبور کرده و به محوطه تجهیزات استراتژیک وارد شوند. نام و مشخصات افراد مراجعه‌کننده و همچنین زمان، تاریخ و مدت‌زمان حضور در محوطه پس از عبور افراد از گیت، به‌صورت اتوماتیک ثبت می‌گردد. همچنین می‌توان سوئیچ تجهیزات را به تگ‌های شناسایی مجهز نمود که درنتیجه هیچ فردي حتی با ساختن سوئیچ مشابه نمی‌تواند به دستگاه دسترسی داشته باشد یا آن را روشن نماید.

  1. حوزه کاربرد RFID در بندرها
  • ثبت خودکار داده‌های ورود و خروج کانتینرها، تجهیزات، کامیون‌ها و تعیین خودکار مكان
  • قرار گرفتن کانتینر، تجهیزات و سایر اشیاء در بندر و محوطه‌های مختلف آن.
  • قابلیت ردیابی کانتینر در هر زمان به کمک سیستم‌های ماهواره‌ای.
  • کنترل دسترسی افراد مجاز به تجهیزات، کانتینرها و محوطه‌ها.
  • کنترل تردد خودروها به مجتمع بندری
  1. پیاده‌سازی RFID در بندرها

به‌طورکلی RFID یا سیستم شناسـایی بـا اسـتفاده از فرکانس رادیـویی، سـامانه شناسـایی بی‌سیمی است که قادر به تبادل داده‌ها به‌وسیله برقراری اطلاعات بین یک‌بر چسـب کـه بـه یک کالا و یا شی‌ء متصل شده است و یک داده خوان است. به‌طور اصـولی سامانه‌های RFID از سیگنال‌های الكترونیكی و الكترومغناطیسی برای خوانـدن و نوشـتن داده‌ها بـدون تماس بهره‌گیری می‌کنند. برچسب‌ها وسیله شناسایی متصل شده بـه کالایی اسـت کـه مـا می‌خواهیم آن را ردیابی کنیم و داده خوان‌ها وسایلی هستند که حضور برچسب‌ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره‌شده در آن‌ها را بازیابی می‌کنند. بـا توجـه بـه این‌که ایـن سیستم‌ها برمبنای تغییرات امواج مغناطیسی و یا فرکانس‌های رادیویی کار می‌کنند، جهـت تقویت سیگنال‌های موجود در محیط گاهی اوقات از آنتن (تقویت کننده سیگنال) نیـز اسـتفاده می‌شود. به‌طورکلی فناوری RFID از تجهیزات زیر جهت پیاده‌سازی بهینه خود کمک می‌گیرد:

  • انواع برچسب
  • انواع خواننده برچسب
  • انواع نویسنده اطلاعات (Printer)
  • آنتن تقویت‌کننده سیگنال

با استفاده از تکنولوژی RFID می‌توان عبـور و مـرور پرسـنل شـاغل در محوطـه بنـدر را کنترل کرد. همچنین وسایل نقلیه موجود در محوطه و فردی که به‌وسیله نقلیـه به‌صورت خصوصـی دسترسی دارد توسط سیستم پایش می‌شوند. مواردی مثل مجاز یا غیرمجاز بودن این دسترسی،

مجاز یا غیرمجاز بودن محوطه‌هایی که فرد یا خـودرو در آن حضـور دارنـد و غیـره به‌صورت نرم‌افزاری مشخص می‌شود و در صورت بروز تخلف، اپراتور پیام هشدار دریافت می‌کند. با توجه به بزرگ بودن محوطه بارگیری و نگهداری، کنترل دسترسی فیزیكی افراد شاغل در محوطه بـه کانتینرها بسیار مشكل است. در مواردی این دسترسی، موجـودی کانتینرهـا در معـرض خطـر و آسیب قرار می‌دهد. با پایش کردن بلادرنگ افراد در محیط، فعالیت‌های مشكوک قابل‌شناسایی است. این‌که چه اشخاصی باهم و برای چه مدت ارتباط داشته‌اند توسط نرم‌افزار قابل ضـبط و تحلیل آماری است؛ بنابراین قبل یا مدت‌زمان کمی پس از بروز تخلف می‌توان بـا آن برخـورد کرد.

ازجمله مزایای سیستم RFID، چک کردن سازگاری محتوای کانتینرها بافرم منـدرجات آن‌هاست که یک عملیات مهم اما بسیار وقت‌گیر به شمار می‌رود. احتمال اشـتباه و تخلـف در چنین عملیاتی وقتی توسط عامل انسانی صورت گیرد قابل نادیده گرفتن نیست. خودکـار کـردن این روند با استفاده از RFID مشكل را حل می‌کند. در مـواردی کـه محتوای کـانتینر دارای اهمیت فراوانی است، شناسایی وضعیت داخل کانتینر به‌صورت بلادرنگ یـا در فاصـله زمـانی مناسب لازم است. برای این مسأله نصب برچسب‌های RFID که دارای سنسور دمـا، فشـار، رطوبت هستند در داخل کانتینر، یک‌راه حل ایده آل خواهد بود. برچسب‌ها در جـداره بیرونـی کانتینر نصب می‌شوند و مدیریت مشخص می‌کند کـه کانتینر بـا مشخصـات ثبت‌شده به‌خصوص محتویات، شرکت فرستنده، شرکت تحویل‌گیرنده، زمان تحویل و غیره دقیقاً در کدام قسمت از محوطه قرار بگیرد. جستجوی کانتینرهایی که در جای اشتباه قرارگرفته‌اند بسـیار وقت‌گیر است و اگر کانتینر موردنظر حاوی مواد فاسدشدنی باشد، تأخیر در مکان‌یابی منجر به از بین رفتن محموله می‌شود. صرفه‌جویی هزینـه و زمـان ناشـی از اسـتفاده از RFID در مدیریت کانتینرها باورنكردنی است. درعین‌حال RFID این امكان را به مدیریت بندر می‌دهد که اتفاقاتی را که موجب بی‌نظمی در کارکرد می‌شود شناسایی و برای آن راه‌حل‌هایی ارائه نماید.

از دیگر کاربردهای بسیار مهم و ضـروری فنـاوری RFID کنتـرل ورود و خـروج وسـایط نقلیه در محل‌هایی است که امنیت ورود و خروج خودروها بسیار حائز اهمیت اسـت. امـروزه بـا توجه به تردد انواع خودروهای سبک و سنگین به بندرها، جهت حفظ امنیت محوطه‌های مختلـف بندری با چسباندن یک برچسب روی وسایط نقلیه و ذخیره نمودن تمامی اطلاعات مربـوط بـه آن‌ها در حافظه امکان‌پذیر می‌شود. خودرو قبل از رسیدن به درب ورودی یا خروجی، از محلـی که در آن‌یک آنتن جهت دریافت اطلاعات شناسه تعبیه‌شده در وسـیله نقلیـه قـرار دارد عبـور کرده، دستگاه داده خوان اطلاعات موجود شناسه را به‌وسیله آنـتن بازخوانی می‌کند و درصورتی‌که آن اطلاعات نشانگر مجوز ورود یـا خـروج باشـد، آنگـاه در ورودی یـا خروجـی بـاز

می‌شود. چنانچه هیچ‌گونه برچسب یا شناسه‌ای در ماشین وجود نداشته باشد و یا درصورتی‌که اطلاعات موجود در شناسه بیانگر عدم ورود یا خروج باشد، آنگاه نیروهای امنیتی یا گارد مستقر در محل در ورودی یا خروجی بندر جهت بازرسی و برگشت دادن وسیله نقلیه اقدام می‌نمایند.

روش انجام کار این فرآیند به شرح زیر است:

  • بررسی برچسب‌های چسبانده شده در خودرو توسط آنتن
  • دریافت داده‌های موجود در تگ توسط Reader از طریق آنتن
  • باز شدن دروازه‌ها در صورت تأیید داده‌ها
  • انجام عمل بررسی ورود خودروها به‌طور مستمر
  • بسته شدن دروازه‌ها
  1. نتیجه‌گیری

بهره‌گیری از فنّاوری‌هایی همچون RFID، سیستم‌های کنترل ترافیک دریـایی و سیستم‌های هوشمند مدیریت تجهیـزات به‌منظور جلـوگیری از برخـورد و تصـادم در بندرها می‌تواند به‌عنوان راه‌حل بسیاری از معضلات کنـونی بندرها ازجمله کـاهش ریسـک، افـزایش، ضریب ایمنی فعالیت‌ها و درمجموع ارائه تصویری مناسب‌تر از بندرها جهت جذب مشتریان و سرمایه‌گذاران باشد. امروزه شاهد هستیم بندرها برتر جهان جهت کاهش ریسـک سرمایه‌گذاری متوسل به فناوری اطلاعات و ارتباطات شده و با به‌کارگیری تکنیک‌های متنـوع چهره‌ای ایمن همراه با آسودگی خیال برای سرمایه‌گذاری را به بندر خود بخشیده‌اند.

  1. مراجع

[1] www.GS1ir.org

[2] www.GS1.org

[3]https://www.pstaha.com/fa/%D8%AA%DA%AF%20tag

[4] www.pema.org

[5] RFID Communication in Container Ports

[6] https://www.elmefarda.com

[7] PEMA-IP1-RFID-in-Ports-and-Terminals.pdf

  1. Radio Frequency Identification
  2. Automated identification and data collection
  3. Active
  4. passive
  5. semi-passive
  6. real time locating system