جرثقیل سقفی

نقش استانداردهای GS1 در حوزه‌های مختلف صنایع

ماهنامه شماره 29 (دی ماه 1396)

  1. خرده‌فروشی

GS1 در صنعت خرده‌فروشی پل ارتباطی بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی جهت انجام تمام فرآیندهای کسب‌وکار است.

زنجیره ارزش تغییر کرده است، دسترسی به اینترنت، تجارت را تغییر داده و مصرف‌کنندگان انتظارات جدیدی دارند؛ بنابراین، چه چیزی باعث ارتباط مؤثر بین خرده‌فروشان و صاحبان مارک‌ها با مشتریان در اقتصاد دیجیتال امروز می‌شود؟

GS1 معتقد است که این پاسخ در بهبود شفافیت، سرعت، اعتماد بین شرکای زنجیره‌تامین با مشتریان به وجود می‌آید. استانداردها و راهکارهای GS1 از طریق شناسایی مکان‌ها، دارایی‌ها، محموله‌ها و محصولات و داشتن سیستم‌های داده‌ای که اطلاعات و وقایع را در زمان واقعی گرفته و به اشتراک می‌گذارند، باعث ایجاد شفافیت و ارتباط بین ذینفعان زنجیره‌تامین خرده‌فروشان و مشتریان می‌شوند.

در سال گذشته، GS1 در دو اقدام عمده صنعت پیشرفت چشمگیری داشته است.

اولین اقدام، GS1 Unique ID، از ساده‌سازی و روشن کردن قوانین حاکم بر مدیریت عناصر تجارت جهانی (GTIN) شروع شد و در حال حاضر به چالش‌های خاصی در ارتباط با مجموعه‌های محصول پاسخ می‌دهد.

GS1 همچنین استانداردهای جدیدی را ایجاد کرده است که شفافیت بین شرکای تجاری را از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد تغییرات محصول کوچک که نیازی به GTIN جدید ندارند، افزایش می‌دهد.

ابتکار دوم، GS1 Smart Search، توسعه‌دهندگان وب را قادر می‌سازد اطلاعات محصول استانداردشده و ساختاریافته را در صفحات وب قابل جستجو باشد.

در سال آینده، GS1 همچنان به بخش خرده‌فروشی کمک خواهد کرد تا تجربیات خاطره‌انگیزی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد کرد.

GS1 دارای تاریخچه‌ای طولانی در خرده‌فروشی است و بوق فراگیر بارکد GS1 را در فروشگاه 5 میلیارد بار در روز شنیده می‌شود. امروزه مسیرهای زیادی برای خرید وجود دارد، اما مصرف‌کنندگان خواستار یک کانال خرده‌فروشی بدون حدومرز هستند.

  1. کالاهای مصرفی بسته‌بندی‌شده و مواد غذایی تازه

برندها و خرده‌فروشان در کالاهای مصرفی بسته‌بندی‌شده (CPG) و غذاهای تازه یکی از اولین متقاضیان استفاده از استانداردهای GS1 بوده‌اند. امروزه مدل‌های کسب‌وکار در حال تغییر به سمت چالش‌های بازار Omni-channel هستند و فروشگاه‌های فیزیکی در حال تکامل هستند تا به خواسته‌های جدید خریداران برسند؛ و درعین‌حال شرکت‌هایی در این بخش‌ها همچنان متوجه می‌شوند که GS1 به‌عنوان پایه و اساس مشترک برای ایجاد یک زنجیره عرضه یکپارچه ضروری است. شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سراسر زنجیره‌های عرضه ارائه بهتر خدمات تأثیر می‌گذارند.

باوجود افزایش فروش آنلاین در بسیاری از کشورها، اکثر مردم همچنان به خرید کالاهای بسته‌بندی‌شده و غذاهای تازه در فروشگاه‌های فیزیکی ادامه می‌دهند. بااین‌حال، آن‌ها برای مثال، از طریق اینترنت برای جستجو، مقایسه و اطلاع‌رسانی قبل از خرید استفاده می‌کنند. شرکت‌ها از استانداردهای GS1 برای بهبود حضور آنلاین خود استفاده می‌کنند و مطمئن هستند که آن‌ها در هر مسیر خریدار برای خرید هستند و پیام درست را در زمان مناسب ارائه می‌کنند.

استانداردهای GS1 به عرضه محصولات تازه و حساس به حرارت در بازار کمک شایانی می‌کنند. ما شاهد افزایش تعداد خرده‌فروشان از تمام نقاط جهان است که با اتخاذ GS1 Data bar به‌طور خودکار تاریخ انقضا در نقطه فروش را مدیریت می‌کنند. این امر اطمینان حاصل می‌کند که مصرف‌کنندگان به تازه‌ترین محصولات دسترسی داشته باشند.

  1. پوشاک و تجارت بین‌المللی

فروش آنلاین پوشاک، کفش و کالاهای کلی منجر به تغییر در صنعت خرده‌فروشی سنتی به دیجیتالی شده است. مفهوم -Channel Omni، بخش‌های پوشاک و تجارت بین‌المللی کالا را به سمت کسب‌وکار الکترونیکی هدایت می‌کند. برندها و خرده‌فروشان ابزارهای ابتکاری مصرف‌کننده را توسعه می‌دهند، ازجمله فروشگاه‌های pop-up، سفارشی‌سازی انبوه، افزایش فضای نمایش کالاها به‌صورت اینترنتی و تحویل کالاها با یک کلیک.

شرکت‌های این بخش عمدتاً برای بهبود کارایی فرآیندهای کسب‌وکار تلاش می‌کنند، امروزه آن‌ها همچنین به دنبال راه‌های جدید برای تعامل بیشتر با مصرف‌کنندگان و جلب اطمینان مشتریان هستند.

ردیابی، شفافیت، در دسترس بودن و پایداری در زنجیره‌های عرضه از راهکارهای جلب مشتری و ایجاد رضایت و اطمینان است که استانداردها و راهکارهای GS1 به کاربران خود کمک می‌کند که این نیازهای جدید را تأمین کنند.

تمرکز GS1 بر بخش عمومی کالاها در سطح جهانی افزایش‌یافته است. با استفاده از ابتکارات مدیریت داده‌های اصلی خریداران مصرف‌کننده در اینترنت به‌راحتی اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد محصولاتی که آن‌ها خریداری می‌کنند، ازجمله عکس‌ها، قیمت‌ها و فروشگاه‌های قابل‌دسترس، به‌راحتی پیدا خواهند کرد.

استانداردهای EDI و EPC / RFID GS1 امکان تولید، بسته‌بندی و تحویل به‌صورت خودکار را فراهم می‌سازد.

GS1 همچنین به دنبال راهکارهایی برای تأمین ثبات و مسئولیت‌پذیری در کسب‌وکارهای اجتماعی است.

استفاده از استانداردهای GS1 EPC / RFID راه‌های جدیدی برای شرکت‌ها برای مدیریت موجودی و تسهیل راه‌های مدیریت ایجاد می‌کنند.

  1. بهداشت و درمان

در GS1، ما معتقدیم که به‌عنوان یک بیمار، شما به بهترین مراقبت احتیاج دارید. ما می‌دانیم که استفاده از استانداردهای GS1 در مراقبت‌های بهداشتی به افزایش ایمنی بیمار کمک می‌کند، راندمان زنجیره‌تامین را افزایش داده و ردیابی محصول را از تولیدکننده به بیمار بهبود می‌بخشد.

توسعه و پیاده‌سازی استانداردهای GS1 در مراقبت‌های بهداشتی توسط کارشناسان مورداستفاده قرار می‌گیرد: تولیدکنندگان دارو و وسایل پزشکی، عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، سازمان‌های خرید گروهی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، ارائه‌دهندگان تدارکات، ارائه‌دهندگان راه‌حل‌ها، سازمان‌های دولتی و نظارتی و انجمن‌های تجاری.

تقریباً 70 کشور دارای مقررات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و یا نیازهای شریک تجاری هستند که در آن استانداردهای GS1 مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سال گذشته برای GS1 Healthcare بسیار حائز اهمیت بود زیرا پس از پذیرش مقررات اروپا، توسط سازمان GS1، مقرر شد در سیستم شناسایی دستگاه منحصربه‌فرد اتحادیه اروپا (UDI) از استانداردهای GS1 استفاده شود.

سیستم UDI از بیماران، سیستم مراقبت بهداشتی و صنعت دستگاه‌های پزشکی حمایت می‌کند، زیرابه همه ذینفعان برای سرعت بخشیدن به زنجیره‌تامین بهداشت و درمان و شناسایی کارآمد دستگاه‌های پزشکی کمک می‌کند که این امر در مواردی مانند (تدوین گزارش‌ها حاد و نظارتی، تکمیل پرونده پزشکی و غیره) کاربرد فراوان دارد.

تقاضا و درخواست برای ارائه مراقبت‌های بهتر از بیماران روزبه‌روز در حال افزایش است، به‌منظور افزایش ایمنی و مراقبت کارآمدتر، اجرای استانداردهای GS1 در حوزه بهداشت و درمان بسیار حائز اهمیت است.

شواهد موجود در پیاده‌سازی ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی نشان می‌دهد که استانداردهای GS1 می‌توانند به بهبود ایمنی بیماران و بهبود کارایی زنجیره‌تامین در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های خرده‌فروشی کمک کنند. استفاده روزافزون از استانداردهای GS1 توسط این سهامداران، بزرگ‌ترین نقطه انفصال در GS1 Healthcare است که از 12 سال قبل آغازشده است.

  1. حمل‌ونقل و لجستیک

راندمان، سرعت، دقت و قابلیت همکاری در فرآیند فرایند کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک می‌تواند به میزان قابل‌توجهی با استانداردهای GS1 بهبود یابد.

عبارت «حمل‌ونقل و لجستیک» اشاره به تمام فرایندهایی است که مراقبت از کالاهای متحرک را از جایی که آن‌ها به‌جایی که نیاز دارند می‌گیرد.

در خرده‌فروشی، مراقبت‌های بهداشتی، خدمات غذا، صنایع فنی و سایر بخش‌های کسب‌وکار، حمل‌ونقل و تدارکات (T & L) بخشی جدایی‌ناپذیر از زنجیره ارزش هستند.

GS1 در این زمینه پویا و خیلی سریع رشد کرده است. استانداردهای GS1 به کاربران کمک می‌کند تا دید، کارایی، امنیت و قابلیت همکاری را بهبود بخشد.GS1 تمام انواع حمل‌ونقل را پوشش می‌دهد: راه‌آهن، جاده، هوا، دریایی و بندرها و بسته و پست.

یک پیشرفت کلیدی در سال گذشته، تصویب یک استاندارد GS1 بود که برای افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد ایمن شبکه‌های راه‌آهن و وسایل نقلیه با بهبود فرایندهای نگهداری، تعمیرات و پشتیبانی و پیاده‌سازی (MRO) طراحی‌شده بود.

در همکاری با کارشناسان GS1، بیش از 20 اپراتور راه‌آهن پیشرو، تولیدکننده‌ها و ارائه‌دهندگان راه‌حل‌ها در توسعه این استاندارد شرکت کردند.

این تیم‌ها در حال حاضر روی یک استاندارد کار می‌کنند تا تسهیل اطلاعات جامع و قابل‌اطمینان را به اشتراک بگذارند و امکان تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده و شرایط لازم را فراهم کنند.

  1. کمک‌های بشردوستانه

GS1 با مشارکت جهانی در ابتکارات کمک‌های بشردوستانه برای بهبود کارایی زنجیره‌تامین این بخش مشارکت دارد.

در هر مسأله اضطراری، تدارکات زنجیره تأمین هموار و کارآمد و حیاتی است.

محصولات باید از مرزها عبور کنند تا به مقصدشان برسند، محموله‌ها باید ردیابی شوند، چه زمان در چه مکانی به دست چه کسی باید برسد، بایستی از پرونده‌ها نگهداری شود، انبارها باید به‌طور مؤثر مدیریت شوند.

آمادگی ناکافی منجر به تأخیر بحرانی می‌شود که اغلب به معنای رنج بیشتر برای افرادی است که نیاز دارند.

برای بیش از چهار دهه، استانداردهای GS1 باعث افزایش بهره‌وری و پاسخگویی در زنجیره‌تامین بخش خصوصی شده است.

GS1 معتقد است که با کمک استانداردهای GS1، دید و ردیابی از تأمین‌کننده به ذینفع می‌تواند یک واقعیت در کمک‌های بشردوستانه باشد.

از طریق GS1 ایالات‌متحده، سازمان عضو GS1 در ایالات‌متحده، تلاش کرده است تا از طریق کد استاندارد محصولات و خدمات سازمان ملل متحد (UNSPSC®) برای طبقه‌بندی محصولات ضروری برای پاسخ به شیوع بیماری‌های همه‌گیر استفاده کند.

  1. صنایع فنی

استانداردهای GS1 می‌توانند با نشانه‌گذاری و مدیریت بخش‌های مختلف فنی، تشخیص کالاهای تقلبی، دیجیتال‌سازی اطلاعات، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی به ردیابی صنایع فنی کمک کنند.

صنایع دفاع، انرژی، حمل‌ونقل عمومی و معدن، این صنایع فنی دارای مشکلات مشابه هستند.

آن‌ها با چالش‌های زنجیره‌های پیچیده عرضه، فشارهای شدید مالی، تهدید تقلبی و نیاز به مدیریت دیجیتالیزاسیون و اتوماسیون مواجه می‌شوند.

یکی از چیزهایی که این شرکت‌ها را از هم جدا می‌کند، نیاز آن‌ها به شناسایی اجزای، قطعات و دستگاه‌ها با شناسه است که از مرحله طراحی، طراحی‌شده است.

انتخاب چگونگی علامت‌گذاری و ردیابی چنین اقلام را نمی‌توان به‌آسانی انجام داد، زیرا شناسه‌ی منحصربه‌فرد برای چندین دهه به کلیدی تبدیل می‌شود که تمام داده‌های چرخه‌ی زندگی و بخش‌های آن به دست می‌آیند.

با استانداردهای GS1، شرکت‌ها می‌توانند قطعات و اجزای منحصربه‌فرد را در هنگام ورود به محیط تولید، شناسایی کنند؛ و از این شناسه‌ها در هنگام پردازش، جمع‌آوری، بسته‌بندی و ارسال به مشتریان در محصولات نهایی؛ و سپس نگه‌داشتن سوابق استفاده کنند.

علاوه بر چشم‌انداز کامل چرخه عمر، شرکت‌هایی که در صنایع فنی کار می‌کنند همچنین می‌توانند با استفاده از استانداردهای GS1 بهبود قابل‌توجهی در بهره‌وری، کارایی، ایمنی و پس‌انداز کسب کنند.

و به‌این‌ترتیب که این بخش‌بر چالش‌های صنعت 4.0 و اینترنت اشیاء به‌طور فزاینده‌ای تأثیر می‌گذارد،

  1. نتیجه‌گیری

مزایای کلیدی استفاده از استانداردهای GS1 در صنایع مختلف سطح بالا و صنعت الکترونیک به موارد زیر را می‌توان اشاره نمود:

  • بهبود زنجیره تأمین و اشتراک‌گذاری اطلاعات
  • فرآیندهای کسب‌و‌کار کارآمد
  • به اشتراک‌گذاری بهینه اطلاعات مبتنی بر استانداردها
  • بالا بردن دقت حمل‌و‌نقل
  • بهبود سرعت در ردیابی کالا