جرثقیل سقفی

معرفی کاربردهای کد شناسایی مکان (GLN)

ماهنامه شماره 32 (فروردین ماه 1397)

  1. مقدمه

در بسياري از موارد، به‌منظور مديريت بهتر زنجيره‌هاي تأمين و تقاضا، لازم است مكان فيزيكي طرفين تجاري، موقعيت محموله‌ها در مسير حمل‌ونقل، آدرس فايل‌ها در فضاي مجازي يا محل قرارگيري محصولات در قفسه‌هاي انبار، شناسایی‌شده و در سيستم‌هاي اطلاعاتي ثبت و اطلاع‌رساني شود. در سيستم‌هاي مبتني بر استانداردهاي GS1، اين كار به كمك يكي از مهم‌ترین كليدهاي شناسايي GS1 به‌ نام شماره جهاني مكان (GLN) انجام مي‌شود. درواقع از كدهاي GLN براي شناسايي هر نوع از موقعيت‌هاي مختلف در زنجيره تأمين (موقعيت‌هاي فيزيكي، ديجيتالي، عملياتي يا حقوقي) كه لازم است به‌صورت يكتا  در سراسر دنيا شناسايي شوند، استفاده مي‌شود.

يكي از مهم‌ترین قابليت‌هاي كد[1]GLN اين است كه فرقي ندارد بزرگي سازمان يا پيچيدگي سيستم‌هاي كاري شما چقدر باشد. اگر شما مالك يك كارگاه توليدي كوچك يا يك مغازه زیر پله‌ای هستيد كه هنوز از سيستم‌هاي IT استفاده نكرده‌ايد يا اگر سازماني با صدها شعبه در ايران و سراسر دنيا را مديريت مي‌كنيد كه با چندين سيستم رايانه‌اي مختلف در ارتباط است، مي‌توانيد با استفاده از كدهاي GLN، فرايندهاي مختلف در ارتباطات تجاري خود مانند كنترل موجودي، ارسال و دريافت بار، حمل‌ونقل و لجستيك، ارتباط با تأمين‌كنندگان مواد اوليه و غیره را بهتر و ساده‌تر و دقيق‌تر مديريت كنيد.

  1. معرفی ساختار کد GLN

يكي از اصلی‌ترین استاندارد‌هاي GS1، استاندارد شناسايي (Identification) است. با استفاده از اين استاندارد تمامي موجوديت‌هاي زنجیره‌تامین به‌صورت منحصربه‌فرد و يكتا در سرتاسر زنجیره‌تامین شناسايي مي‌شود.

به‌عبارت‌دیگر يعني تمامي اعضاي GS1 بايد از اين استاندارد براي شناسايي منحصربه‌فرد محصولات، بسته‌ها و پالت‌هاي خود استفاده كنند. همچنين اعضاي زنجیره‌تامین و مكان‌هاي مرتبط با آن‌ها نيز در سرتاسر زنجیره‌تامین شناسايي مي‌شود. اين شناسايي‌ها توسط كليد‌هاي شناسايي (Identification Keys) صورت مي‌گيرد. كد GLN يك كليد شناسايي 13 رقمي است كه ساختار و قالب صحيح آن به شرح زير است:

اين ساختار شامل پيش‌شماره شركتي، مرجع مكان و رقم كنترلي است. شماره مرجع مكان معمولاً از يك تا شش رقم تشکیل‌شده است. ساده‌ترين راه براي مرجع كالا تخصيص متوالي يا پياپي است به‌صورت 000, 001, 002, 003 و …

با استفاده از اين كليد شناسايي شركاي تجاري مي‌توانند به اطلاعاتي همچون آدرس شركت، كد اقتصادي، شماره ثبت، كد پستي، شماره‌حساب بانكي و غيره در بانك اطلاعاتي مشترك، دسترسي پيدا كنند.

مرجع محل GS1 پیش‌شماره شركتيرقم چك
GS1 Company Prefix Location ReferenceCheck Digit
N1 N2 N3 N4 N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12N13
  1. چرا GLN ؟

GLN یک شماره جهانی منحصربه‌فرد است که می‌تواند برای دسترسی به داده‌های اصلی درباره یک محل استفاده شود.

GLNs برای بهبود کارایی ارتباط با شرکای تجاری طراحی‌شده‌اند. آن‌ها شناسایی می‌کنند:

  • مکان‌های فیزیکی: مانند یک اتاق خاص در یک ساختمان، انبار، دروازه انبار و نقاط تحویل
  • مکان‌های عملیاتی: مانند صندوق‌های پستی EDI، بخش اداری قابل دریافت. یا کد محصول الکترونیکی / شناسایی فرکانس رادیویی (EPC / RFID) نقطه خواندن
  • نهاد یا سازمان حقوقی: مانند شرکت‌هایی که در زنجیره‌تامین ذینفع هستند ازجمله تأمین‌کنندگان، مشتریان، شرکت‌های خدمات مالی، بیمارستان‌ها و حمل‌ونقل و غیره
  • بازیابی اطلاعات از پایگاه‌های داده:

• بخش‌های بیمارستان برای تحویل تجهیزات پزشکی

• نقطه تحویل / آدرس برای حمل‌ونقل زنجیره‌تامین

• مکان‌های فردی یک شرکت (مرکز تولید، انبار، دفتر مرکزی)

• اطلاعات حساب بانکی

• ارائه‌دهنده اطلاعات در شبکه همگام‌سازی داده‌ها

شماره مکان جهانی می‌تواند توسط شرکت‌ها مورداستفاده قرار گیرد تا مکان‌های آن‌ها را شناسایی کند و به آن‌ها انعطاف‌پذیری کامل برای شناسایی هر نوع یا سطح محل موردنیاز را بدهد.

GLN می‌تواند مکان‌های فیزیکی شرکت را شناسایی کند، به‌عنوان‌مثال یک فروشگاه، یک انبار یا اسکله در یک بندر.

GLN می‌تواند برای شناسایی یک سازمان به‌عنوان یک‌نهاد شرکتی استفاده شود.

• GLN همچنین می‌تواند یک‌نهاد قانونی و عملکردی شرکت را که به‌عنوان طرف در یک معامله تجاری خاص، به‌عنوان‌مثال به‌عنوان خریدار، فروشنده یا حامل فعالیت می‌کند، شناسایی کند.

• GLN در هر بارکد یا برچسب EPC / RFID برای شناسایی خودکار کدگذاری می‌شود، مکان‌هایی مانند مکان‌های ذخیره‌سازی در یک انبار، مقصد یک پالت یا مبدأ یک محصول.

• GLN را می‌توان در پیام‌های الکترونیکی و ثبت‌ها برای اطلاع‌رسانی در مورد تجارت استفاده کرد

• ضبط و به اشتراک‌گذاری رویدادهای زنجیره‌تامین

به‌عنوان‌مثال، یک جزء فرمت ممکن است مکان‌های زیر را مانند سطل‌های ذخیره‌سازی، درهای بارانداز، اسکن و نقاط خوانده‌شده شناسایی کند.

• GLN نیز توسط سازمان‌ها در بخش عمومی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت، برنامه‌های کاربردی مختلف وجود دارد که دولت‌ها از GLN ها استفاده می‌کنند یا برای شناسایی آژانس‌های خود و یا برای شناسایی شرکت‌ها با استفاده از پایگاه داده‌های دولتی مرکزی.

GLN کاملاً با استانداردهای ISO 6523 سازگار است. کد بین‌المللی کد (ICD) برای GLN ‘0088’ است.

  1. مزیت‌های کلید شناسایی مکان و موقعیت (GLN):

GLNs به‌طور گسترده‌ای برای تجارت داخلی و جهانی در بسیاری از بخش‌ها مانند خرده‌فروشی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و تدارکات، آب و برق و امور مورداستفاده می‌گردد؛ که شامل مزایای ذیل است:

  • منحصربه‌فرد: با ساختار ساده، تسهیل پردازش و انتقال داده‌ها؛
  • انعطاف‌پذیر: ویژگی غیرقابل توجهی از GLN اجازه می‌دهد تا هر مکان یا نهاد قانونی شناسایی شود صرف‌نظر از فعالیت آن؛
  • بین‌المللی: کلیدهای شناسایی مکان منحصر به فرد هستند در سراسر جهان.

روابط تجاری و سازمان تجارت خارجی در تجارت الکترونیک

و برنامه‌های زنجیره‌تامین احتیاج به شناسایی انبارها، مکان‌های اداری، مکان‌های فروشگاه، دفاتر انبار، بیمارستان‌ها، ادارات داخلی و غیره دارند.

هنگامی‌که GLN ها مجاز می‌شوند، شرکای تجاری نیاز به تبادل اطلاعات در مورد محلی که GLN به آن تخصیص داده‌شده است، دارند، اطلاعاتی که می‌تواند ردوبدل شود عبارت‌اند از:

  • نام محل [سازمان]
  • عملکرد محل
  • آدرس محل سکونت
  • جزئیات تماس برای محل

امروزه این اطلاعات معمولاً از طریق ایمیل، نامه، اکسل یا به‌طور متداول در وب‌سایت‌های شریک‌های تجاری ذخیره می‌شود. کاربران نهایی GS1 درخواست کرده‌اند که این رجیستری‌های محلی متصل شوند تا یک پایگاه داده اصلی جهت دسترسی به GLN های محلی و داده‌های اصلی آن‌ها را فراهم کند. با توجه به درخواست‌ها یا اعضاء، اطلاعات مربوط به کدهای GLN همراه با جزئیات در پایگاه داده MO ها ذخیره می‌شود.Mo ها یک پایگاه داده متمرکز برای ذخیره‌سازی اطلاعات GLN و همچنین مکانیسم برای تأمین‌کنندگان و خریداران فراهم می‌کنند تا ارتباطات یکپارچه از اطلاعات GLN را برای آنان فراهم شود. استفاده از کدهای GLN حتی محبوب‌تر می‌شود؛ زیرا آن‌ها یک وسیله ساده و درعین‌حال کارآمد برای ارتباطات داده‌ای مکان به‌حساب می‌آیند.

ارزش خدمات فراتر از هر یک از صنعت و یا یک فرآیند کسب‌وکار واحد است. برخی از برنامه‌های کاربردی GS1 GLN عبارت‌اند از:

  • پشتیبانی فرایندهای خاص صنعت در سطح محلی و بین‌المللی
  • قابلیت ردیابی از راه دور برای زنجیره ارزش خرده‌فروشی، گروه بهداشت و درمان، لجستیک و غیره
  • پشتیبانی از فرآیندهای کالاهای برگشتی
  • پشتیبانی از فرآیندهای سفارش تا پول نقد
  • اجازه دادن به سازمان‌های عضو GS1 برای تأیید اعتبار هر GLN در هرلحظه برای اعضای خود
  • فعال کردن شرکای تجاری برای تائید اطلاعات در مورد مکان جغرافیایی GLN
  • ارائه اطلاعات تماس اختیاری برای مکان فیزیکی برای درخواست اطلاعات اضافی
  • تولیدکنندگان جهانی برای شناسایی GLN ها در ارتباط با شرکت خود را در سراسر جهان
  • تسهیل قابلیت همکاری همه دارندگان GLN های محلی.

جستجوی جهانی کارآمد از طریق بارگذاری داده‌های اصلی از قبیل نام شرکت یا کشور و دریافت کد شناسایی GLN، امکان‌پذیر می‌شود.

  1. کاربردهای GLN در قسمت‌های مختلف صنعت
  • GLNs در عملیات زنجیره‌تامین

زنجیره‌تامین مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند بسیار پیچیده باشد، به‌ویژه اگر محصولات قادر به پیگیری مسیرهای متعدد بین تولیدکننده و بیمارستان باشند.

محصولات را می‌توان به‌وسیله یک تولیدکننده به‌طور مستقیم به یک واحد عملیاتی تحویل داد و یا از طریق ترکیبی از واردکننده، ارائه‌کننده تدارکات شخص ثالث، توزیع‌کننده و فروشگاه‌های مرکزی.

محصولات بهداشتی ممکن است به داروخانه منتقل شوند، درحالی‌که کامپیوتر و تجهیزات پزشکی ممکن است قبل از قرار دادن در ذخیره یا استفاده از IT، باید پیکربندی یا تست شوند.

GLNs را می‌توان در چنین مواردی استفاده کرد تا به‌طور منحصربه‌فرد مکان‌های تحویل و مقصد نهایی محصول را شناسایی کند. این اطلاعات را می‌توان در پیام‌های تجارت الکترونیک و همچنین در برچسب حمل‌ونقل در یک حامل داده ارائه کرد.

پس از اطمینان از اینکه محصولات به محل درست منتقل‌شده و ذخیره می‌شود، این اطلاعات می‌توانند در ارتباط با سایر کلیدهای GS1 توسط اپراتورهای زنجیره‌تامین خارجی و داخلی مورداستفاده قرار گیرند.

این ضروری است زیرا ممکن است یک مورد خاص برای یک عملیات یا سایر روش‌های مهم ضروری باشد و هرگونه تأخیر در تعیین محل آن ممکن است موجب یک مسئله مهم در ارتباط با ایمنی بیمار شود.

  • GLNs در معاملات تجارت الکترونیک

استفاده از GLN ها در بسیاری از انواع معاملات تجارت الکترونیکی موردنیاز است و اغلب در ارتباط با GTIN ها برای خرید، حمل‌ونقل و معاملات صورتحساب استفاده می‌شود. آن‌ها می‌توانند تأمین‌کنندگان، خریدارها را شناسایی کنند و به مکان‌ها بفرستند

GLNs به‌طور فزاینده‌ای در معاملات مراقبت‌های بهداشتی مهم هستند تا اطمینان حاصل شود که قیمت‌گذاری درست برای مشتری‌های خاص اعمال می‌شود و فرآیندهای سفارش و تحویل می‌توانند به‌طور فزاینده‌ای کارآمد و مستلزم مداخله حداقل از کارکنان بالینی باشند.

  • GLNs در هماهنگ‌سازی داده‌ها

هنگامی‌که تأمین‌کنندگان و شرکای تجاری خود اطلاعات مربوط به محصولات و یا قیمت آن‌ها را در مورد محصولات مورد فروش خود مبادله می‌کنند، این فرآیند Synchronization Data نامیده می‌شود.

اطلاعات مبادله شده برای هماهنگ‌سازی داده‌ها غیرعملیاتی است و شامل شناسه محصول منحصربه‌فرد (GTIN) و اطلاعات اضافی مانند توصیف محصول، اطلاعات قانونی، اندازه و وزن است.

این امر اطمینان حاصل می‌کند که معاملات حاصل از خرید بر اساس اطلاعات دقیق و کامل است. GS1 یک استاندارد برای هماهنگ‌سازی داده‌ها را از طریق شبکه جهانی همگام‌سازی داده‌ها (GDSN) فراهم می‌کند.

GDSN به استفاده از GLNs برای شناسایی منحصربه‌فرد متکی است:

  • منبع داده (ارائه‌دهنده اطلاعات به GDSN)
  • گیرنده داده (گیرنده داده از GDSN)
  • گیرنده قیمت مربوط به یک آیتم (مشتری خاص)

استفاده از GLN ها در GDSN کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات درست در زمان مناسب به شریک تجاری مناسب برسد. این اطلاعات در بخش مراقبت‌های بهداشتی مهم‌تر است، اطلاعات پیچیده‌تر می‌شود و شامل جنبه‌هایی مانند دز یک محصول دارویی و یا اینکه یک مارک خاص از دستکش معاینه حاوی لاتکس است.

  • GLNs و نشانه‌گذاری مکان فیزیکی

GLNs را می‌توان در نرم‌افزارهای GS1 رمزگذاری کرد. این کار شرکت‌ها را قادر می‌سازد مکان‌های مختلف خود را با GLN ها برای شناسایی دقیق (به‌عنوان‌مثال انبار، خط تولید، یخچال، اتاق دکتر، تئاتر عملی و غیره) علامت‌گذاری کنند.

مکان‌های مشخص‌شده در یک مرکز با GLN ها، کارآمدی سیستم‌های ردیابی را با ارائه شناسایی مکان دقیق، افزایش می‌دهد.

هنگامی‌که ازلحاظ جسمی یک GLN را در یک نماد بارکد رمزگذاری می‌کنید، برنامه از این شناسه برای نشان دادن چگونگی استفاده از GLN استفاده می‌شود. برای مثال، اگر یک GLN بر روی یک برچسب تدارکاتی اعمال‌شده به یک واحد حمل‌ونقل، با اسکن بارکد متوجه می‌شویم که آیا GLN به یک کشتی یا یک محل و یا یک قفسه یا یک سازمان اختصاص داده‌شده است؟ کد شناسه این مسئله رو حل می‌کند.

  1. کاربرد GLN در حوزه بهداشت و درمان
  • GLNs در ردیابی محصول

شرکت‌ها در تمام بخش‌های مختلف، می‌توانند محصولات خود را از طریق زنجیره‌تامین ردیابی کنند.

این امر در بخش‌های دارویی و پزشکی بسیار مهم است که کیفیت محصولات و مسائل مربوط به آلودگی ممکن است پیامدهای عمده‌ای برای ایمنی بیماران داشته باشد. شرکت‌ها دارای مجوز قانونی برای ردیابی هستند و درصورتی‌که مسائل و مشکلات شناسایی شوند، بتوانند محصولات خود را پایش کنند. بااین‌حال، به دلیل پیچیدگی زنجیره‌تامین و طیف وسیعی از سیستم‌ها و فرایندهای استفاده‌شده، اغلب مشکل است.

استانداردهای ردیابی GS1 در بهداشت و درمان در سراسر جهان دارای یک مکانیزم همگام جهانی برای ردیابی و فراخوانی است.

GLNs، همراه با GTIN ها و سریال شناسه‌های محصول، موردنیاز است تا محصولات و مکان‌ها را در زنجیره عرضه شناسایی شوند.

تولیدکنندگان همچنین علاقه‌مند به استفاده از GLN ها برای شناسایی هر یک از طرفین محصولات خود هستند تا از تقلب جلوگیری شود.

درنهایت، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید از GLN ها در ارتباط با شناسه‌های GTIN و GSRN استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که محصولات در یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی قابل‌ردیابی است.

  • GLNs در امنیت بیمار

GLN می‌تواند به‌منظور شناسایی مکانی که بیمار در آنجا است مورداستفاده قرار بگیرد این کمک می‌کند تا مطمئن شوید که محصول صحیح برای بیمار صحیح مورداستفاده قرار می‌گیرد و در صورت اتفاق نامطلوب ردیابی محصول و بیمار امکان‌پذیر است.

  • GLNs در مدیریت استریل تجهیزات

ضدعفونی مؤثر و استریلیزه کردن دستگاه‌های جراحی، یک فعالیت حیاتی برای هر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی است، مخصوصاً با موارد اخیر مانند بیماری‌های ناشی از مراقبت‌های بهداشتی (HAI) و بیماری‌های جدی مانند بیماری (vCJD).

این جنبه در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است و بیمارستان‌ها عملیات ضدعفونی را به ارائه‌دهندگان متخصص خدمات برون‌سپاری می‌کنند که به‌نوبه خود اغلب خدمات تعدادی از بیمارستان‌ها را تأمین می‌کند.

بسیاری از تنظیم‌کننده‌های مراقبت‌های بهداشتی ملی ملزم هستند که هر یک از سینی‌های ابزار و / یا ابزارها باید به‌طور منحصربه‌فرد، شناسایی‌شده و هرکدام از ابزارها و هر فعالیت ضدعفونی‌کننده ثبت شود.

GLNs برای پشتیبانی از این فرآیند با شناسایی منحصربه‌فرد مکان‌هایی که ابزار استفاده می‌شوند ازجمله اتاق‌های بیمارها، اتاق عمل و ارائه‌دهندگان خدمات استریل، به‌طور بالقوه حتی محل دستگاه استریلیزاسیون را ثبت می‌کنند.

  • GLNs در مدیریت دارایی پزشکی

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که هزینه‌ها و ناکارآمدی‌هایی که به دلیل عدم نمایش مکان تجهیزات پزشکی باعث می‌شود که کارکنان زمان زیادی را صرف یافتن وسایل خاصی از قبیل صندلی چرخ‌دار، چرخ‌دستی، مانیتور بیمار و پمپ تزریق می‌کنند، علاوه بر این، به دلیل عدم ردیابی، بیمارستان‌ها مجبور به خرید تجهیزات اضافی می‌شوند که باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش استفاده از دارایی‌های مؤثر می‌شود.

تعداد زیادی از مراکز بهداشتی و درمانی، ردیابی زمان واقعی تجهیزات پزشکی را با استفاده از ترکیبی از شناسه‌های GIAI متصل به تجهیزات در ارتباط با تگ‌های RFID، شبکه‌های بی‌سیم و کدهای GLN، پیاده‌سازی کرده‌اند. این ترکیب همچنین می‌تواند برای ردیابی سایر منابع مراقبت‌های بهداشتی از قبیل پزشکان، پرستاران و بیماران، با توجه به احتیاجات حریم خصوصی و محرمانه بودن مورداستفاده قرار گیرد.

  1. نتیجه‌گیری

GLN نه‌تنها یک بخش یا مکان خاص را شناسایی می‌کند بلکه باعث افزایش کارایی، دقت و صحت در برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مکان می‌شود. این‌یک مزیت کلیدی برای استفاده از یک شناسه مشترک جهانی و منحصربه‌فرد است، زیرا تمام اطلاعات را می‌توان در مرکز پایگاه داده نگهداری کرد و تلاش‌های لازم برای حفظ و انتقال اطلاعات بین طرفین چندگانه را بر اساس کد ملی یا جهانی انجام داد. این امر شرکای زنجیره‌تامین را قادر می‌سازد به‌راحتی یک GLN را در ارتباطات زنجیره‌تامین ارجاع نمایند، در غیر این صورت به‌طور دستی همه اطلاعات مربوط به بخش/ محل را باید وارد کنند. تعدادی از سازمان‌های GS1 در حال ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی برای نگهداری جزئیات مکان‌ها هستند، GS1 ایران جهت شناسایی منحصربه‌فرد مکان‌ها این خدمت GS1 را برای تمام ذینفعان صنعت ارائه می‌دهد.