جرثقیل سقفی

فصل سوم:گزارش تخصصی

document آشنایی با اینترنت اشیاء

آشنایی با اینترنت اشیاء

چكيده:

ظهور اینترنت، تحولی بزرگ در جهان ایجاد کرده‌است و با توجه به میزان استقبال مردم از آن، فعالان حوزه تکنولوژی و فناوری  به فکر استفاده از اینترنت در بخش های مختلف زندگی مردم افتادند. حالا دیگر بیش از یک دهه است که، تنها انسان‌ها نیستند که از طریق اینترنت با یکدیگر تعامل دارند بلکه مفاهیم جدیدی شکل گرفته و محصولات هوشمندی به بازار راه پیدا کرده‌اند که از طریق تکنولوژی «اینترنت اشیاء» با یکدیگر و همچنین انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، گویی می‌توانند با شما حرف بزنند. یخچالی که سخن می‌گوید و در صورت تمام شدن هر یک از مواد غذایی به طور خودکار آن را به فروشگاه نزدیک خانه‌تان سفارش می‌دهد، ساعتی که به حرف‌های شما گوش می‌دهد، ترموستات‌هایی که عادت‌هاي شخصی شما را یاد می‌گیرند، خودروهایی که به شما می‌گوید نیاز به قطعه‌ای جدید دارند و یا یک اتو که مدتی روشن است و به شما هشدار مي‌دهد تا بتوانید حتی با ریموت کنترل، از راه دور آن را خاموش کنید، هریک مثال‌هایی از اینترنت اشیاء هستند.

1- مقدمه

قفل‌های هوشمند، ترموستات‌های هوشمند، خودروهای هوشمند، مطمئنا این‌ها واژه‌هایی هستند که به تازگی بارها و بارها شنیده شده‌است و البته در سال‌های آتی بیشتر شنيده خواهند‌شد، اما به راستی این لغات چه‌معنایی دارند و چه قابلیتی باعث شده از لفظ هوشمند برای توصیف آن‌ها استفاده کنیم؟
همه دستگاه‌های یاد شده در دسته‌ای به نام اینترنت اشیاء یا به طور مخفف IoT قرار می‌گیرند. در سطح پایه‌ای آن، اینترنت اشیاء در واقع به ارتباط اشیائي مختلف از طریق اینترنت و برقراری ارتباط با یکدیگر می‌پردازد تا هدف آن یعنی فراهم‌کردن تجربه کاراتر و هوشمند‌تر محقق شود. همانند دیگر تکنولوژی‌های جدید، IoT نیز می‌تواند در ابتدا مفهومی سردرگم‌کننده به نظر برسد. این واژه به‌ویژه هنگامی که صحبت از استانداردهای مختلف و همچنین ایمنی و امنیت آن می‌شود می‌تواند مفاهیم جدید و ویژه‌ای پیدا کنند.

2- اينترنت اشيا چيست؟

در پی افزایش چشمگیر تعداد دستگاه‌های هوشمند، در آینده تقریبا همه چیز به همدیگر متصل خواهد شد. از یخچالی گرفته که به شما یادآوری مي‌کند که تاریخ انقضای خوراکی داخل آن در حال سپری شدن است، گرفته تا شهر هوشمند، که هزاران جریان داده‌ای مختلف به صورت همزمان گردآوری و مورد پردازش قرار مي‌گيرند، تا ترافیک خودروها روان‌تر، مصرف آب بهینه‌تر و منابع، اقتصادي‌تر مصرف شوند.
کوین اشتون، کسی که در سال 1999 عبارت Internet of Things را برای اولین بار بکار برد، می گوید: «تا‌کنون، اینترنت برای تامین اطلاعات خود؛ به صورت کلیدی به انسان‌ها وابسته بوده است، اما در آینده، دستگاه‌ها خودشان می‌توانند داده‌ها و اطلاعات مربوط به خود را در اینترنت منتشر کنند. به این شکل که تمامی دستگاه‌های فیزیکی توسط شبکه‌ای مجازی به همدیگر متصل هستند و هزاران هزار داده مختلف از دستگاه‌های هوشمند و حسگرهای فراگیر، مدام در حال انتقال و پردازش می‌باشد». این امر فرصتی را مهیا می‌‌کند تا همه چیز، از مصرف انرژی گرفته تا حمل و نقل و غیره، قابل بهینه‌سازی، به صورت همزمان و بلادرنگ باشند.
گزارش‌های متعددی در سال‌های اخیر توسط مؤسسات مشهور پژوهش بازار منتشر شده‌است، که همگی اعلام می‌كنند که اینترنت اشیاء، حال و آینده زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و خواهد‌داد. شاید دهه‌های پیش، اینترنت اشیاء را فقط در فیلم های علمی – تخیلی می‌توانستیم ببینیم، اما امروزه، نمود واقعی این فناوری را می‌توانیم مشاهده کنیم.
از دیدگاه اقتصادی، اینترنت اشیاء تاثیرات بسیار مهمی را بر روی تمامی جوانب کسب‌و‌کارها از جمله توسعه محصول؛ ارتباطات، خدمات مشتری، نگهداری، مدیریت انبار و فراتر از آن، گذاشته‌است.
اینترنت اشیاء، یک مفهوم جدید در فناوری است، که به این موضوع اشاره دارد که دستگاه‌های مختلف یا اصطلاحا ماشین‌ها (مانند لامپ‌ها، لوازم الکتریکی منزل، درب‌ها، و حتی کفش‌ها) را با استفاده از سنسورها، محرک‌ها، و فناوری‌های تبادل داده که در درون شیء نصب شده‌است، از حالت معمولی به هوشمند تبدیل نماید.
اینترنت اشیاء، این دستگاه‌ها را به ابزارهای قابل پیگیری، قابل مانيتور و کنترل از طریق شبکه‌های رایانه‌ای (یا اینترنت) تبدیل می‌کند. در واقع می‌توان گفت که دستگاه‌ها و کاربردهایی که در حوزه اینترنت اشیاء قرار می‌گیرند، دارای 3 بخش زیر هستند:

1- گرفتن داده‌ها از دستگاه
2- ارسال داده‌ها بر روی شبکه (معمولا به ابر پردازشی)
3- انجام عملیات بر اساس هوشمندی گردآوری شده
بررسی‌های مؤسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد که تا سال 2020 بیش از 25 میلیارد وسیله مختلف در جهان از طریق خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء، به اینترنت یا دیگر شبکه های اطلاع‌رسانی متصل خواهند‌شد. بررسی های شرکت سیسکو نیز نشان مي‌دهد که تا غلبه یافتن پدیده اینترنت اشیاء تنها سه سال زمان باقی است. بنابراین در سال 2019 ماشین‌ها و سیستم‌های الکترونیکی می‌توانند از طریق اینترنت بدون نیاز به انسان‌ها و حتی بیشتر از آن‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند.

3- اینترنت اشیاء باعث تسهیل در انجام امور می‌شود

یکی از بهترین نمونه‌های موجود از بکارگیری اینترنت اشیاء را می‌توان در ترموستات Nest مشاهده کرد. این ترموستات متصل به اينترنت به شما این امکان را خواهد داد تا از طریق گوشی هوشمند خود به کنترل دمای محیط بپردازید. این برنامه به طور هوشمندانه‌ای می‌تواند الگوهای مورد نظر شما را فراگرفته و برنامه‌ای برای تغییر دما در ساعاتی مشخص ایجاد کند.
با استفاده از این قابلیت می‌توانید در میزان توان مصرفی صرفه‌جویی و حتی در صورت فراموشی، از محل کار، سیستم تهویه منزل خود را خاموش کنید. ترموستات Nest می‌تواند الگوها و عادات شما (مثلا کم‌کردن دما درهنگام رفتن به تختواب) را فراگرفته و به طور خودکار در زمان تعیین شده آن‌ها را اعمال کند.
شرکت SmartThings که توسط سامسونگ خریداری شده نیز سنسورهای مختلفی را برای ایجاد خانه هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این سنسورها می‌توانید متوجه شوید چه شخصی وارد منزل شما شده و یا از آن خارج می‌شود و حتی در صورت چکه‌کردن آب نیز گزارشی مربوط به نشتی سیستم آب دریافت کنید.
با گسترش و ارتقای ابزارهای موجود در این اکوسیستم، به عنوان مثال دستبند هوشمند مخصوص فعالیت‌های بدنی شما، می‌تواند به محض خوابیدن شما، تلویزیون و چراغ‌ها را خاموش کند و یا حتی پیش از سوارشدن بر خودرو در زمانی مشخص، بهترین مسیر برای رسیدن شما به مقصد توسط خودرو انتخاب و در صورت دیررسیدن به محل قرار، پیامکی به شخص مقابل ارسال كند.
در مقیاس کلان از این سیستم می‌توان در جهت بهبود فعالیت‌های شهری مانند شمارش تعداد فضاهای خالی موجود در پارکینگ‌ها و یا بررسی کیفیت آب و هوای شهرها و وضعیت ترافیکی نیز بهره برد. اینترنت اشیاء یک ماشین پردازش اطلاعات خواهد بود. شرکت‌ها به حجم عظیمی از اطلاعات به شکل سیل‌آسا دسترسی خواهند ‌داشت که همه‌ی این وسایل مرتبط با یکدیگر، آنها را تولید می‌کنند. اما این حجم زیاد اطلاعات نیازمند تحلیل است تا اطلاعات بیشتری را در مورد مشتریان و گرایش‌های آنان بدست آوریم. شرکت‌ها به اطلاعات اینترنت اشیاء نیاز پیدا خواهند کرد که به وسیله‌ی آن بخشی از طرح‌های خود را در راستای باقي ماندن در بازار رقابت و ایجاد خلاقیت در خدمات و تولیدات جدید پیدا کنند. يك كاربرد مهم در مورد رابطه‌ی اینترنت اشیاء و تولید و بهره‌وری بیشتر این است که مکان‌یابی ساده‌تر خواهد شد. تجهیزات متصل به اینترنت با علائم جغرافیایی مشخص می‌شوند و به کارگران در سرعت بیشتر کارهایشان و ذخیره‌ی زمان و پول بیشتر، با دستیابی به فرآیندی کوتاه‌تر در انجام کار‌ها کمک می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند هر جنبه‌ای از تجارت را دنبال کنند مانند مدیریت لیست‌های انبارداری و پر شدن سفارش‌ها با سرعتی زیاد، فهميدن اینکه چه خدمات و کالاهایی در کجا مورد نیاز است. ارتباط وسایل متحرک، خودروها و جاده‌هایی که در آن‌ها رانندگي خواهيد كرد، به کاهش زمان مسافرت شما کمک مي‌کند و بنابراین شما را قادر به کار سریع‌تر مي‌کند. امروزه عبارت «خودرو‌های هوشمند» فقط شروعی برای نمایش ظرفیت اینترنت اشیاء است. ماکاریو نامی، مدیر بازاریابی صنایع بی‌سیم جاسپر، شرکتی که در حوزه ارتباطات بین دستگاه‌ها و ماشین‌ها فعالیت دارد، می‌گوید:
AT&T”، با تولیدکنندگان بزرگ خودرو مانند جی ام و بی ام دبلیو در ایجاد ارتباطات نسل چهارم بین خودرو‌ها فعالیت دارد و بدین ترتیب خدمات ارتباطی جدیدی را مانند اطلاعات ترافیکی لحظه‌ای و نیز تشخیص لحظه‌ای صندلی‌های نشیمن جلو و ایجاد اطلاعات برای اشخاصی که عقب نشسته‌اند عرضه می‌کنند.”
جهانی را تصور کنید که زیرساخت‌های یک شهر به حسگرهای کنار جاده مجهز شده‌اند. این حسگرها

1

می‌توانند برای تحلیل الگوهای ترافیکی درون شهر و ایجاد دستوراتی برای عمکرد بهینه‌ی چراغ‌های راهنمایی برای کم کردن یا حتی از بین بردن قفل‌های ترافیکی استفاده شوند. این موضوع می‌تواند نه چند ساعت، که حداقل چند دقیقه‌ای را در طول روز برای ما ذخیره کند. بنابراين اینترنت اشیاء، با فراهم کردن ارتباطات بین وسایل، ایجاد شبکه‌ای هوشمند از فناوری‌ها را تسهیل می‌کند. از ابزار اندازه‌گیری، حسگر‌ها و ابزار دیجیتالی برای ایجاد و جمع‌آوری منابع جایگزین انرژی سازگار با محیط زیست، مانند انرژی خورشیدی و باد استفاده می‌کند.
اینترنت اشیاء به شدت هزینه‌ها را در تولید صنعتی و تجاری کاهش خواهد داد. این امر با کاهش اتلاف انرژی، مصرف سوخت و جلوگیری از عملیات های غیر‌اقتصادی، ممکن خواهد شد. همچنین اینترنت اشیاء می‌تواند به بهبود و بهینه شدن تولید و انتقال انرژی و کاهش ايجاد گازهای گلخانه‌ای، با تسهیل تغییر آن به انرژی‌های تجدید‌پذیر کمک کند. ویی باچر، بنیانگذار و رئیس ابداعات MNH و یکی از اعضای شورای اینترنت اشیاء می‌گوید: دپارتمان‌های فناوری اطلاعات ممکن است کنترل کامپیوتر‌ها و وسایل همراه را از دور فراهم کند، اما اینترنت اشیاء افراد را قادر خواهد ساخت تا همه‌ی وسایلی که به اینترنت متصل هستند را کنترل کنند.

فناوری‌هایی که به کاربر امکان راهبری و کنترل از راه دور به‌وسيله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را می‌دهند، حالا دیگر امکان کنترل دیگر وسایل را از قبیل دوربین‌های مبتنی بر اندروید و ست‌تاپ‌باکس‌ها را نيز فراهم خواهد ساخت.
وقتی تعداد وسایل رشد کند، پیچیدگی مدیریت آنها نیز بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال کارگرانی را تصور کنید که از گوشی‌های هوشمند خود برای برقراری ارتباط، سرگرمی و امورکاری استفاده می‌کنند. وقتی اینترنت اشیاء اضافه شود، مورد جدیدی را به این استفاده‌ها اضافه خواهد کرد، کنترل وسایل مبتنی بر اینترنت اشیاء و مدیریت آن‌ها.
بسياري از وسایل متصل به اینترنت اشیاء مانیتور ندارند. بنابراين يك راه که برای کنترل وسايل وجود دارد، استفاده از گوشی‌هاي هوشمند است كه اين موضوع، پیچیدگی را به خاطر تنوع سیستم عامل‌ها افزایش مي‌دهد.
بنابراین، کارمندان و بخش‌های فناوری اطلاعات محدوده‌ی وسیع‌تری از ارتباطات را نه فقط با اندروید و IOS خواهند داشت. بنابراین ممکن است نیاز به آموزش پلتفرم‌های جدید نیز بین کارمندان بوجود آید.
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های در دسترس اینترنت اشیاء این است که شما وسایلی را دارید که شما را می‌شناسند و می‌توانند به شما در مدیریت بیشتر امور کاری و زندگی شما یاری برسانند و وقت بیشتری را برای شما نگه دارند.
با این تكنولوژي ، دیگر دغدغه و استرس صبحگاهی برای آماده کردن یک قهوه را نخواهید داشت و دستگاه قهوه‌جوش به صورت خودکار در زمان بیدار شدن شما، قهوه را آماده مي‌كند. به عنوان مثال حسگرهای بی‌سیم می‌توانند وقتی شما در حال قدم زدن به طرف یکی از شعبه‌های یک مغازه هستید، براساس سفارش‌های قبلی شما یک فنجان قهوه سفارش دهند و شما می‌توانید آن را تأیید یا تعویض کنید و پول آن را به وسیله‌ی گوشی همراه خود پرداخت کنید.

4- چگونگی فرآيند اينترنت اشيا

بستر اینترنت اشیاء بر امواج رادیویی بی‌سیمی قرارداده شده که به دستگاه‌های مختلف این امکان را می‌دهند تا از طریق اینترنت با یكدیگر به برقراری ارتباط بپردازند. این بستر شامل استانداردهایی مانند وای‌فای، بلوتوث کم‌مصرف، NFC، RFID و استانداردهایی مانند ZigBee,Z-Wave و 6LoWPLAN است که شاید تاکنون اسم آن‌ها را هم نشنیده باشید.
پس از این لایه، سنسورهای حرکتی، قفل درب‌ها و یا حتی چراغ‌های روشنایی قراردارند. در برخی موارد ممکن است از یک هاب مرکزی در جهت ایجاد بستر برای برقراری ارتباط میان دستگاه‌های مختلف بهره‌گرفته شود. نهایتا سرویس‌های ابری لایه نهایی را تشکیل می‌دهند که امکان دریافت، تحلیل و بررسی داده‌های مختلف را فراهم مي‌كنند تا فرد استفاده کننده بتواند کنترل کاملی بر روی رویه‌های مختلف داشته باشد.

2

5- اتصال دستگاه‌ها به يكديگر توسط اينترنت اشياء

باتوجه به اینکه شرکت‌های مختلف بر روی محصولات، تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های مختلفی کار می‌کنند، ایجاد رویه‌ای هماهنگ برای برقراری ارتباط میان این دستگاه‌ها، فرآیندی ساده نخواهد بود.
گروه‌های مختلفی در تلاش هستند تا یک استاندارد واحد جهت سازگاری بیشتر محصولات مختلف ایجاد كنند. در میان این گروه‌ها، AllSeen Alliance شامل شرکت‌هایی مانند کوالکام، ال‌جی، مایکروسافت، پاناسونیک و سونی بوده و Open Interconnect Consortium پشتیبانی شرکت‌هایی مانند اینتل، سیسکو، GE، سامسونگ و اچ‌پی را در پشت سر دارد. اگر چه هدف این گروه‌ها یکسان است اما تفاوت‌هایی در رویه‌ بکار گرفته‌شده توسط آن‌ها وجود دارد.

3

به عنوان مثال OIC معتقد است گروه AllSeen Alliance در به‌کارگیری اینترنت اشیاء، امنیت و حفاظت از داده‌ها را به اندازه کافی مدنظر ندارد.
هنوز مشخص نیست نبرد میان استانداردهای مختلف به کجا ختم خواهد شد اما این احتمال وجود دارد که شاهد سه تا چهار استاندارد رایج در این زمینه باشیم. بدین‌ترتیب در بلند مدت کاربران می‌توانند از چراغ‌های روشنایی که از تکنولوژی‌های چندگانه بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند استفاده کنند.

6- بحث امنيت در اينترنت اشيا

با توجه به میزان‌های متفاوت اطلاعاتی که توسط دستگاه‌های هوشمند خانگی، خودروهای هوشمند و دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی پوشیدنی جمع‌آوری می‌شود، کاربران زیادی ترس از خطر افشا و یا سوء ‌استفاده از این اطلاعات را دارند. افزایش تعداد اکسس‌پوینت‌های مورد استفاده نیز می‌تواند این ریسک را افزایش دهد.
کمیسیون تجارت فدرال نیز نگرانی خود را از این بابت اعلام کرده‌است و پیشنهاد مي‌كند شرکت‌های مختلف از راهکارهاي امنيتي، به منظور حفاظت از داده‌های کاربران بهره ببرند. اما هنوز مشخص نیست چه تعداد از شرکت‌های مختلف این هشدارها را جدی گرفته باشند.
بسیاری از شرکت‌های معتبر اعلام کرده‌اند حریم خصوصی کاربران در این زمینه به یکی از اصلی‌ترین هدف‌های آن‌ها مبدل شده است. به عنوان مثال، اپل شرکت‌های توسعه‌دهنده محصولات برپایه پلتفرم Home Kit را موظف کرده‌است از قابلیت رمزگذاری ویژه بهره ببرند. این شرکت همچنین اعلام کرده‌است كه هیچ‌گونه داده‌ای از کاربران در این زمینه جمع‌آوری نمی‌شود.

7- رشد درآمدزایی به کمک اینترنت اشیاء

موسسه تحقیقاتی و پژوهشی IDC اعلام کرده‌است این تکنولوژی در سال 2012 درآمدی حدود 8/4 تریلیون دلار نصیب شرکت‌هایی در سراسر جهان کرده‌است، که این فناوری را جدی گرفته بودند. با توجه به روند رو به رشد استفاده از این تکنولوژی، محققان مؤسسه تحقیقاتی  IDC پیش‌بینی می‌کنند، میزان درآمدزایی حاصل از استفاده از اینترنت اشیاء تا سال 2017 حدود 3/7 تریلیون دلار  خواهد بود و این رقم در سراسر جهان تا سال 2020 به حدود 9/8 تریلیون دلار خواهد رسید، که رشدی قابل توجه نشان می‌دهد.
“ورنون ترنر” یکی از مدیران این موسسه تحقیقاتی، اینترنت اشیاء را راهکاری تازه در تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ICT) می‌داند که پتانسیلی بالا برای کسب درآمد محسوب می‌شود. وی میزان استفاده از اینترنت اشیاء را در حال حاضر بسیار جزئی می‌داند و می‌گوید: “این درست مانند نوک یک کوه یخی است که هنوز بخش اعظم آن پنهان مانده‌است و برای آشنایی بیشتر مردم و شركت‌ها با این فناوری و ترغیب آن‌ها به استفاده از اين تكنولوژي، نیازمند زمان بیشتری هستیم، ولی آنچه مسلم است آینده، از آن «اینترنت اشیاء» است”. به دلیل افزایش توسعه شهرهای هوشمند،

4

خودروها و خانه‌های هوشمند، ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی و همچنین افزایش استقبال مردم به استفاده از اینترنت اشیاء، این پروژه آینده‌ای روشن پیش‌رو دارد. وی ادامه می‌دهد: هرچند استقبال از اینترنت اشیاء رو به رشد است ولی این پروژه همچنان در دوران طفولیت قرار دارد و چندین عامل مانع تسریع در پیشرفت آن است تا این رویا به واقعیت نزدیک‌تر شود. بخشی از این عوامل به نبود استانداردهای لازم، کم بودن نسبی آگاهی از این پروژه و همچنین مزایای حاصل از آن مربوط می‌شود. با وجود این موانع، موسسه تحقیقاتی IDC در گزارشی تازه که فرصت و بازار رو به رشد اینترنت اشیاء را مورد بررسی قرار داده‌است، پیش‌بینی مي‌كند که  تا سال 2020 حدود 212 میلیارد شیء در سراسر جهان بر پایه اینترنت اشیاء کار خواهند کرد.
اما تنها موسسه IDC نیست که به این موضوع علاقه دارد و محققان به دنبال پیشرفت این تکنولوژی هستند. شرکت سیسکو نیز به عنوان یک گروه نرم افزاری جهانی، بزرگ‌ترین حامی این تکنولوژی است و به تازگی اعلام کرده‌است که  در 2 تا 3 سال آینده میزان سرمایه‌گذاری خود، در شرکت‌های نوپا Alchemist Accelerator، Ayla Networks و Everything را تا 250 میلیون دلار فزایش خواهد داد که نسبت به رقم فعلی آن یعنی 100 میلیون دلار، رقمی بسیار زياد است. شرکت سیسکو همچنین پیش‌بینی کرده‌است که تکنولوژی اینترنت اشیاء تا سال 2010 حدود 50 میلیارد وسیله را با IP address مشخص به اینترنت متصل می‌کند، كه هنوز هم برخی شرکت‌ها از درک این موضوع ناتوان هستند.

5

8- شرکت‌هایی كه بر روی تكنولوژی اينترنت اشيا كار می‌کنند

نام‌های بزرگی مانند سامسونگ، ال‌جی، اپل، گوگل و فیلیپس در حال حاضر بر روی دستگاه‌های متصل به هم کار می‌کنند و شرکت‌های کوچک بی‌شماری نیز به تحقیقات در این زمینه مشغول هستند. براساس تحقیقات انجام شده انتظار می‌رود 4.9 میلیارد دستگاه مرتبط با هم در سال جاری مورد استفاده قرار مي‌گیرند و این رقم تا سال 2020 به 25 میلیارد خواهد رسيد.

9- مایکروسافت به دنبال ابتکارهای تازه

شرکت بزرگی مانند مایکروسافت نیز از این قافله عقب نمانده‌است و با ايده‌‌هاي خاص خود، تلاش دارد تا اینترنت اشیاء را در جهان فراگیرتر کند. “ساتیا نادلا” مدیر عامل مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که برای کمک به استفاده بیشتر از اطلاعات و اینترنت اشیاء در دنیای تجارت و شرکت های تجاری بزرگ و کوچک، سه ابزار جدید Azure Intelligent Systems Service، Analytics Platform System  و  SQL Server 2014 را ارائه کرده است، که برای آنالیز و تحلیل حجم فزآینده اطلاعاتی که توسط  بشر و ماشین‌ها تولید می‌شود، می‌تواند کاربرد داشته باشد. وی دراین باره می‌گوید: برخلاف کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، وقتی وسیله‌ای از تکنولوژی اینترنت اشیاء استفاده می‌کند، این وسایل فقط برای جست‌و‌جو در اینترنت به کار نمی‌روند بلکه از اطلاعات جمع آوری شده در اینترنت برای نظارت و کنترل بلادرنگ استفاده می‌کنند. شركت مايكروسافت 15 سال است که بر روی پروژه اینترنت اشیاء کار می‌کند و دیگر آن را انقلاب نمی‌داند، بلکه آن را ادامه و تکامل پروژه‌های قبلی این شرکت می‌داند.
وی می‌افزاید: درباره این ابزارها باید گفت که Azure Intelligent Systems Service کار با اطلاعات به‌دست آمده از وسایلی که به اینترنت متصل هستند را آسان‌تر می‌کند. این سرویس که بر پایه ابر کار می‌کند، بدون توجه به سیستم عامل یا پلتفرم خاصی، برای اتصال، مدیریت و انتقال اطلاعات به اشیاء کمک می‌کند. شرکت‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند، در واقع می‌توانند اطلاعات حیاتی را به سرعت دریافت کرده و آن را با ابزارهای مایکروسافت مانند HDInsight و Power BI for Office 365 آنالیز کنند و به سرعت واکنش نشان دهند که این عکس العمل سریع و بالا رفتن قدرت و سرعت تصمیم‌گیری، در بازار تجارت اهمیت بالایی برای درآمدزایی و سودآوری دارد؛ اهمیتی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نباید از آن چشم پوشی کنند، چون در حال حاضر این تکنولوژی بسیار مورد توجه استارتاپ‌ها (شرکت‌های نوپا در فناوری) قرار گرفته است و اگر شرکت‌های بزرگ به آن بی‌توجه باشند، مطمئنا روزی می‌رسد که از این شرکت‌های نوپا عقب می‌مانند.
ابزار SQL Server 2014 نیز سرعت انتقال داده‌ها و اطلاعات و عملکرد آن‌ها را چند برابر می‌کند. با این ابزار در واقع می‌توان با ذخیره کامل دیتا‌بیس‌های اطلاعات در حافظه سرور، راهی به سوی دسترسی سریع‌تر به اطلاعات یافت که در همین بازه زمانی کم، بسيار مورد توجه شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار گرفته است.
Analytics Platform System (APS) هم دیگر ابزار ارائه شده از سوی مایکروسافت است که  ترکیبی از دیتا‌بیس SQL Server و تکنولوژی  Hadoop است و در وسایل ارزان قیمت  به‌کار می‌رود. این ابزارهای تازه مایکروسافت، نه تنها به شرکت‌های بزرگ تجاری کمک می‌کند، بلکه در سال‌هاي آینده، بیش از یک تریلیون دلار درآمد در اختیار شرکت های کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت.
Barb Edson بارب ادسون، مدیر بخش اینترنت اشیاءی مایکروسافت نیز به تازگی در کنفرانسی در سیدنی گفت: اگر در استرالیا از تکنولوژی اینترنت اشیاء (IoT) در تجارت به درستی استفاده شود، می‌تواند تولید ناخالص داخلی استرالیا را در سال‌هاي آینده به 5/6 میلیارد دلار برساند. وی ادامه داد: بسیاری، اینترنت اشیاء را تنها مختص وسایل خانه و ارتباط دادن آنها با یکدیگر می‌دانند ولی از این تکنولوژی در مفاهیم تجاری نیز می‌توان، استفاده فراوانی کرد. به عنوان مثال چراغ های راهنمایی و رانندگی، خودروها، ایستگاه‌های هواشناسی و غيره، هریک می‌توانند به راحتی با اینترنت ارتباط برقرار کرده و عملکرد موفق‌تری داشته باشند. وی افزود: در حال حاضر مایکروسافت  نمونه عملی استفاده از اینترنت اشیاء را در فضاهای شهری ارائه کرده‌است. به عنوان مثال با استفاده از سیستم هایTelent و  CGI به مدرنیزاسیون سیستم‌های مترو و قطارهای زیرزمینی لندن کمک شایانی کرده است که از مانیتور کردن و نظارت، مدیریت و اتوماسیون همه اشیاء، از آسانسورها گرفته تا سیستم های ویدیویی و ارتباطی و غيره، همه با کمک اینترنت انجام می‌شود. سنسورهایی بر آسانسورها و تبلت تکنسین‌ها جاسازی شده است که اطلاعات را به سیستم های نظارتی شرکت اداره‌کننده مترو می‌فرستد و با آنالیز موفق این اطلاعات، گاه  قبل از خراب شدن آسانسور، بروز نقصی در ریل‌ها و غيره می‌تواند علائم هشدار دهنده را دریافت کند تا هرگز شاهد اتفاقی ناگوار یا معطل ماندن مردم به دلیل نقص فنی نباشند و کارکنان و تعمیرکاران نیز تصمیماتی، به موقع بگیرند.
همه این موارد نشان از افزایش استقبال مردم و شرکت‌های بزرگ از این تکنولوژی دارد و به این ترتیب می‌توان آینده‌ای را تصور کرد که هیچ نیازی به مراجعه كردن به سوپرمارکت، دغدغه نقص فنی خودرو و غيره، نداشته باشید. چون با حجم بالای اطلاعات و به کمک اینترنت اشیاء، همه این موارد حل می شود.

10- حوزه‌های پیشرو در اینترنت اشیاء

موسسه بین‌المللی داده (International Data Corporation) در گزارشی اعلام کرده است که کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، تشنه فناوری‌های اینترنت اشیاء هستند، چرا که آن‌ها به دنبال افزایش کارآیی و متصل کردن جزیره‌های اتوماسیونی خود به هم هستند. این موسسه، پیش‌بینی می‌کند که بازار اینترنت اشیاء در حوزه تولید که در سال 2013 چیزی بیش از 42 میلیارد دلار بوده تا سال 2018 به 98 میلیارد دلار خواهد رسید.
در حوزه‌های صنعت و بهداشت، فناوری‌های اینترنت اشیاء تا اندازه‌های خوبی توسعه یافته‌اند و این موجب می‌شود تا انتشار این فناوری و پذیرش آن در میان مردم راحت‌تر و سریع‌تر شود و در نتیجه مزایای بهتری برای جوامع بشری در‌ پی داشته باشد. بر خلاف آن، چندان انتظار نمی‌رود که اینترنت اشیاء در حوزه حمل و نقل و دیگر حوزه‌ها مانند شهر هوشمند، با سرعتی که حوزه‌های اشاره شده در بالا دارند، توسعه پیدا کنند.

11- سازمان GS1 و اينترنت اشيا

سازمان جهاني GS1 همانند ديگر سازمان‌هاي پيشرو در اين زمينه، به اين حوزه وارد شده است و از مزاياي اين پديده براي تسهيل در امر تجارت و افزايش بهره‌وري در زنجيره تامين استفاده مي‌كند. GS1، با استفاده از اينترنت اشيا و تكنولوژي RFID و استانداردهاي EPC مي‌تواند همه موجوديت‌ها در طول زنجيره تامين را به صورت خودكار شناسايي كند. با استفاده از اين تكنولوژي مي‌توان، تجهيزات هوشمند همچون تجهيزات RFID، سنسورها و غيره را به هم متصل كرد و با شناسايي و ثبت خودكار مكان‌ها، محصولات، اموال، تراكنش‌ها و رويدادها در طول زنجيره تامين، شفافيت و بهره‌وري بيشتري ايجاد كرده و به راحتي به هدف نهايي اين سيستم كه رهگيري اصالت محصولات، افزايش بهره‌وري در زنجيره تامين، اخذ تصميمات بموقع و بهبود تعامل با مشتري است، رسيد.
تعداد بسياري از خرده‌فروشي‌ها براي رقابت با فروشگاه‌هاي آنلاين به استفاده از IoT روي آورده‌اند، همچنين صاحبان برند نيز براي اين كه در سطح وسيع‌تري در دنيا شناخته شوند از اين سيستم استفاده مي‌كنند.
برخي از نمونه‌ها IoT در خرده فروشي‌ها، در صنف كيف و كفش و پوشاك است، به اين صورت كه شما پس از انتخاب كالاي مورد نظر خود، كد كالا را توسط گوشي خود اسكن مي‌كنيد. سيستم به صورت هوشمند اطلاعات تكميلي را از شما گرفته و كالاي مورد نظر را به شما تحويل مي‌دهد.

6

7

11-1- فرآيند سفارش تا خريد با استانداردهای GS1 و IoT

با استفاده از اين سيستم مشتريان مي‌فهمند و مي‌بينند كه خرده‌فروشان چه محصولاتي را عرضه مي‌كنند و خرده‌فروشان بهتر نيازهاي مشتريان را درك مي‌كنند. اين سيستم مزايايي همچون ايجاد توان رقابت با فروشگاه‌هاي اينترنتي و درك بهتر مشتري و محصولات مورد نياز و فرآيندها را بوجود مي‌آورد.
توزيع‌كنندگان نيز مي‌توانند با استفاده از تجهيزات RFID، اينترنت و سيستم تهويه هوشمند، محصولات انبار شده را به صورت خودكار در شرايط مساعد نگهداري كنند و همه محصولات را در هر نقطه رديابي كنند.

12- نتيجه‌گيری

اینترنت اشیاء (IoT) به طور کلی، اشاره به بسیاری از اشیاء و وسایل محیط پیرامون ‌ما از ماشین لباسشویی، یخچال، تلویزیون گرفته تا سیستم‌های تهویه، روشنایی منازل و اداره‌ها دارد، که به شبکه اینترنت متصل شده و می‌توانند توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت، کنترل و مدیریت شوند. اینترنت اشیاء برای بسیاری از شرکت‌های تجاری و فروشگاه‌ها نیز بسیار موفق عمل کرده‌است و نشان داده که می‌توان آینده‌ای روشن برای این تکنولوژی در حوزه تجارت متصور بود. در حال حاضر فروشگاه‌هایی که از اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند نگران تمام شدن محصولات خود نیستند. چون سیستم کنترل هوشمند انبار در هر لحظه از موجودی تمام محصولات مطلع است و حتی کار سفارش را نیز خود انجام می‌دهد.