جرثقیل سقفی

فصل سوم:ترجمه مقالات علمی

document قابلیت های استاندارد های Gs1 در بخش بهداشت و درمان

قابلیت های استاندارد های Gs1 در بخش بهداشت و درمان

ماهنامه شماره2(مهر ماه 1394)

1- مقدمه

با توجه به افزايش سن جمعيت جهان و پيشرفت روزافزون روش‌هاي درماني و پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني رشد چنداني نداشته است. با افزايش تقاضا، ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتي و درماني با وضعيت دشواري روبه‌رو شده‌اند. با افزايش حجم بيماران كه هر كدام نيازمند روش درماني متفاوت و منحصر به فردي هستند، بايد به دنبال راهكارهايي باشيم كه بتوان به ارائه خدمات بهداشتي و درماني با كيفيت بالا ادامه داد و همزمان شاهد كاهش هزينه‌هاي درماني نيز بود.
بخش بهداشت و درمان GS1، بر اين باور است كه ايجاد و استفاده از استانداردهاي جهاني در حوزه بهداشت و درمان منجر به ايجاد مزاياي قابل توجهي مي‌شود، مانند بازدهي‌هاي مالي در يك سيستم يكپارچه، كاهش بار مسئوليت حرفه‌اي و ايجاد زمان بيشتر براي پرداختن به افزايش كيفيت درمان بيماران.
همه متخصصان بهداشت و درمان در سرتاسر جهان در يك هدف با هم متحد هستند: هميشه بهترين و با كيفيت‌ترين درمان بايد به بيماران ارائه شود. به همين دليل امنيت بيمار يك موضوع کاملاً مهم در اين حوزه به شمار مي‌رود. فرايندها و استانداردهايي كه بيش از 10 سال پيش توسط استانداردهاي GS1 ابداع شده‌اند، بهترين گزينه براي حمايت از بخش بهداشت و درمان هستند و ما تأکید خاصي بر گسترش اين استانداردهاي جهاني توسط ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتي و درماني داريم.

2- مطالعات كاربردی

در ادامه به بررسي دو مطالعه كاربردي در مورد مزاياي استفاده از استانداردهاي GS1 در فرايندهاي مراقبت بيمار، رديابي، تداركات الكترونيكي، خودكارسازي فرايندها و غيره كه توسط سازمان‌های GS1 آرژانتين و چين ارائه شده است، مي‌پردازيم.

2-1 . بيمارستان Sanatorio Güemes در آرژانتین: بهبود كيفيت مراقبت از بيمار با استفاده از استانداردهای رديابی GS1

بيمارستان Sanatorio Güemes، يك بيمارستان خصوصي 522 تختخوابي است كه در شهر بوينس‌آيرس آرژانتين واقع شده است و تجربه موفق خود را در حوزه امنيت بيمار و افزايش كيفيت درمان با استفاده از استانداردهاي GS1 ارائه كرده است. در اين بيمارستان، فرايندها و سیاست‌هایی پیاده‌سازی شده كه بر اساس آن اكنون بيمارستان قادر به ثبت پرونده الكترونيكي پزشكي و بهبود مديريت موجودي است. اين فرايندها، 4 نقطه كليدي و حياتي را در بيمارستان شناسايي كرده است كه براي انجام عمليات رديابي در اين 4 نقطه بايد اطلاعات دارويي ثبت شوند. اين 4 نقطه عبارت‌اند از دريافت دارو، بسته‌بندی مجدد دارو، توزيع دارو و مديريت استفاده از دارو. اجراي موفقیت‌آمیز اين فرايندها نيازمند يك رويكرد چندگانه و وابسته به حمايت بخش‌های داخلي و باور استانداردسازي است. براي تحقق اين امر نه تنها مديريت بيمارستان، بلكه هر يك از اعضا و كارمندان بيمارستان مسئوليت دارند كه براي روان‌سازی اطلاعات در زنجيره تأمین تلاش و كوشش كنند.

2-1-1 . پيشينه موضوع

بيمارستان Sanatorio Güemes داراي استانداردهاي سازمان ISO است و بر اساس يك سيستم مديريت كيفيت، مأموریت ايجاد امنيت و ايمني در درمان مناسب و باكيفيت را براي ساكنين شهر بوينس‌آيرس و مناطق اطراف آن بر عهده دارد. بنابراين سياست‌ها و فرايندهايي را دنبال مي‌كند كه قادر به رديابي داروها در بيمارستان براي بهبود امنيت بيمار، كيفيت درمان و همچنين امنيت زنجيره ملي تأمین دارو باشند.

2-1-2 . چالش‌های موجود

زنجيره تأمین دارو در آرژانتين ايمن نيست و ممكن است اثرات منفي بر سلامت و امنيت بيماران داشته باشد. اين عدم امنيت شامل ورود داروهاي تقلبي، جعل و سرقت داروها است. براي مبارزه با اين موضوع و همگام شدن با آنچه در مقياس جهاني انجام شده است، سازمان ملي دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين (ANMAT) اقدام به ايجاد يك سيستم رديابي ملي كرده است. اين سيستم قادر است همه تراكنش‌ها و جابجايي داروها را در سرتاسر زنجيره تأمین دارويي شناسايي، ثبت و تأیید كرده و اين اطلاعات را از طريق بانك‌هاي اطلاعاتي به يكديگر متصل نمايد.
بازار دارويي آرژانتين، بازار پيچيده‌اي است و شامل فعالان زيادي در اين زنجيره تأمین است. اين فعالان شامل کارخانه‌ها توليد دارو، توزیع‌کنندگان دارويي، سازمان‌هاي خدماتي مانند كلينيك‌ها و بيمارستان‌ها، شركت‌هاي بيمه درماني، سازمان‌هاي رفاه اجتماعي، فعالان در بخش حمل‌ونقل و لجستيك، داروخانه‌هاي عمده‌فروشی و خرده‌فروشی هستند. اين ذینفعان داراي سيستم‌هاي اطلاعاتي مختص به خود هستند كه ممكن است اين سيستم‌هاي اطلاعاتي با يكديگر همسان نبوده و قادر به تبادل اطلاعات با يكديگر نباشند.
به علاوه در آرژانتين اين الزام وجود دارد كه تمامي داروها با شماره قلم كالاي تجاري GS1 (GTIN) و شماره سريال آن شناسايي شده و با يكي از نمادهاي باركد خطي، ديتا ماتريكس و يا تگ‌های RFID كدگذاري شوند.

2-1-3 . راه حل: سيستم رديابی

به منظور بهبود كيفيت سيستم در داخل بيمارستان و مطابقت آن با سيستم ملي رديابي كه توسط سازمان ملي دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين (ANMAT) الزام شده است، بيمارستان Sanatorio Güemes تصميم به پیاده‌سازی يك سيستم رديابي مناسب در داخل بيمارستان گرفته است. بيمارستان يك سيستم خودكارسازي مديريت انبار براي همه داروها ايجاد كرده است كه دريافت مستقيم داروها از كارخانه تولیدکننده و يا توزیع‌کننده دارو و يا دريافت داروهايي كه از سوي شركت‌هاي بيمه‌اي مختلف يا سازمان رفاه اجتماعي تأمین مي‌شوند را در بر مي‌گيرد. به علاوه، براي كار بر روي سيستم خودكارسازي مديريت انبار، بيمارستان بايد قابليت رديابي داخلي دارو را بهبود بخشد. همچنين بيمارستان به ابزاري نيازمند است كه بتواند تمامي مستندات و اطلاعات مرتبط با هر دارويي را كه دريافت می‌کند، به صورت الكترونيكي ثبت كند و سيستم تاريخ انقضاء و اصالت دارو را با توجه به مستندات تجاري آن تأیید و يا رد كند. كار بر روي روش‌هاي بهبود فرآيند و خودكارسازي مديريت انبار به بيمارستان كمك كرده است تا خود را براي پيوستن به سيستم ملي رديابي كه توسط سازمان دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين (ANMAT) الزامي شده، آماده سازد.
بيمارستان در جريان خودكارسازي و بهبود فرآيند چهار حوزه را شناسايي كرد كه ثبت اطلاعات رديابي در آن نقاط بسيار حائز اهميت است. آن چهار حوزه عبارت‌اند از:

  •  دريافت (Receiving)
  •  بسته‌بندی مجدد (Repacking)
  •  توزيع دارو (Distribution)
  •  مديريت استفاده (Administration)

با چاپ اطلاعات GTIN و شماره سريال بر روي جعبه دارو و ثبت اين اطلاعات در هر يك از مراحل بالا پايه و اساس يك سيستم رديابي ايجاد مي‌شود. در این سيستم ارتباط با سيستم رديابي ملي سازمان دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين (ANMAT) در 2 نقطه كليدي اتفاق مي‌افتد:

  •  دريافت دارو
  •  مديريت مصرف براي بيمار

دريافت (Receiving)

اطلاعات متصل شده به دارو مانند سفارش ارسال، فاكتور و غيره، در سيستم وارد شده و با اطلاعات محصول كه با استانداردهاي GS1 شناسايي شده است (GTIN و شماره سريال) چك شده و اصالت محصول كنترل مي‌شود.
به علاوه، با اسكن باركد GTIN و شماره سريال، اطلاعات داروها در هر دو سيستم رديابي بيمارستان (سيستم رديابي داخلي) و سيستم رديابي ملي سازمان دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين (ANMAT) (سيستم رديابي بيروني) ثبت مي‌شود.

بسته‌بندی مجدد (Repacking)

سازمان دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين (ANMAT) چاپ يكي از حامل‌هاي داده (data carrier) يك بعدي و يا دو بعدي و يا تگ‌هاي RFID را بر روي جعبه داروها الزامي كرده است.
يكي از فعاليت‌هاي روزمره بيمارستان تحويل دارو به بيماران است كه براي اين كار لازم است داروها و قرص‌ها را از بسته خود خارج كرده و ميان بيماران توزيع كنند. به همين خاطر شناسايي اينكه هر اطلاعات تجاري دارو مربوط به كدام دارو است، بسيار مهم است. بيمارستان Sanatorio Güemes، يك دستگاه تقسيم و بسته‌بندی دارو تهيه كرده است كه اين دستگاه به جعبه دارو هنگام جدا كردن و بسته‌بندی مجدد آسيب نمي‌رساند و داروهاي تفكيك شده و آماده را در يك كيسه جديد قرار می‌دهد. بعضي از اطلاعات دارو كه بر روي جعبه آن قرار دارند مانند تاريخ انقضاء، اطلاعات تجاري و غيره به كيسه آماده شده، انتقال داده مي‌شود. بنابراين هنگام تقسيم دارو و بسته‌بندی مجدد، داروها با اطلاعاتي از قبيل تاريخ انقضاء، شماره بچ/بهر، كد GTIN و شماره سريال شناسايي مي‌شوند.

1

توزيع دارو (Distribution)

وقتي بيمارستان داروهاي روزانه خود را براي بخش‌های مختلف مانند بخش مراقبت‌هاي ويژه، اورژانس، اتاق جراحي، بخش بيماران بستري شده و غيره آماده كرد، در هر بخش دستگاه‌هاي اسكن باركد نيز قرار می‌دهد و با ورود داروها به هر بخش، با اسكن داروها، اطلاعات آن به صورت اتوماتيك ثبت مي‌شود كه با اين عمل قابليت رديابي داخلي ايجاد مي‌شود. با وجود اين سيستم، بيمارستان اين توانايي را دارد كه موقعيت و تعداد هر دارو را در هر مكان از بيمارستان و در هر زمان تشخيص و كنترل نمايد.
مديريت استفاده (Administration)
بيمارستان تصميم گرفت مديريت مصرف دارو براي بيمار را در پنج وضيعت صحيح دنبال نمايد.

  •  بيمار صحيح
  •  داروي صحيح
  •  دز صحيح
  •  روش صحيح
  •  زمان صحيح

در ابتدا بيمارستان Sanatorio Güemes سيستم ايمني بيمار را در بخش درمان بيماران سرپايي خود به صورت پايلوت اجرا كرد و سپس در بخش‌های ديگر درماني آن را گسترش داد.

2

در بخش اجراي پايلوت، بيمارستان فرايندها و سياست‌هاي زير را اجرا كرد:

  •  به منظور افزايش ايمني بيمار يك تيم از بخش‌های مختلف، با تخصص‌هاي متفاوت، به منظور بررسي فرايندهاي داخلي و همچنين بررسي تعاملات با ديگر سازمان‌ها و بيمارستان‌ها تشكيل گرديد.
  •  روش‌ها و فرايندهاي تهيه كيسه دارو و تزريق دارو به بيماران، استانداردسازي شد و طبق دستورالعمل، فقط پزشكان ميزان دز داروي تزريقي را تجويز مي‌كردند و همه اين فرايندها و فعاليت‌ها در پرونده الكترونيكي پزشكي بيماران ثبت مي‌گردد.
  •  پس از تهيه كيسه دارويي و ثبت اطلاعات در هر نقطه، بيمارستان قادر به رديابي داروها و مديريت انبار خود است. همچنين بيمارستان دانش خود را در حوزه بانك‌هاي اطلاعاتي گسترده‌تر كرده است و اطلاعات همه داروهاي تهيه شده را در كل سيستم رديابي به اشتراك مي‌گذارد.
  •  براي ايجاد يك سيستم رديابي داخلي، پس از آماده شدن داروها اطلاعات آن در نماد ديتا ماتريكس ثبت مي‌شود و بيماري كه قرار است دارو به او برسد نيز توسط يك دستبند كه اطلاعات بيمار (اطلاعاتي نظير شماره بيمار، سوابق پزشكي بيمار و غيره) با نماد ديتا ماتريكس در آن ثبت شده است، شناسايي مي‌شود. داشتن سوابق پزشكي بيمار در تعيين رژيم غذايي و انتخاب روش درماني بهتر، كمك شاياني مي‌نمايد. علاوه بر این هر يك از بسته‌هاي دارويي آماده شده، با يك شماره به نام شماره آماده‌سازی دارو (شماره POF) شناسايي مي‌شود كه اين شماره به صورت اتوماتيك در هنگام آماده‌سازی دارو ايجاد مي‌شود و به اطلاعات رديابي دارو وصل مي‌شود و به صورت همزمان در پرونده الكترونيكي بيمار نيز ثبت مي‌شود.
  •  در طول اين فرآيند، ابتدا دستبند بيمار اسكن شده، سپس برچسب روي بسته دارو اسكن مي‌شود و درنهایت كارت شناسايي پرستار و يا پزشكي كه وظيفه درمان را بر عهده دارد، اسكن مي‌شود. اگر اطلاعات اسكن شده با اطلاعات موجود در سيستم انطباق داشته باشد، درمان مي‌تواند صورت پذيرد، در غير اين صورت سيستم هشدار خواهد داد. درنهایت نيز يك ارتباط و ثبت اطلاعات در سيستم رديابي ملي سازمان دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين (ANMAT) ايجاد مي‌شود.

3

انجام اين روش ما را مطمئن می‌سازد كه داروي صحيح با دز صحيح به بيمار صحيح با روش صحيح و در زمان صحيح داده مي‌شود كه اين امر باعث كاهش خطا در طول درمان بيمار و افزايش كيفيت درمان مي‌شود.

2-1-4 . مزايای طرح

اجراي سيستم رديابي ما را از پنج وضعيت صحيح در مورد بيمار مطمئن می‌سازد كه بر اين اساس بيمار صحيح، داروي صحيح را در زمان صحيح، با دز صحيح و روش صحيح دريافت مي‌كند. بيمارستان Sanatorio Güemes اكنون قادر به رديابي همه داروها در هر نقطه از بيمارستان است و با اين عمل خطاها و اشتباهات را تا حد زيادي كاهش داده است و همچنين كيفيت درمان را افزايش داده است.

2-1-5 . نتیجه‌گیری و گام‌های بعدی

به دليل موفقيت در اجراي پايلوت سيستم رديابي، بيمارستان تصميم دارد اين سيستم را در بخش‌های ديگر نيز اجرا كند و براي اطمينان از ثبات و نهايت كيفيت، بيمارستان بايد اين سيستم رديابي را به كاركنان خود، به ويژه به كاركنان داروخانه و پرستاران كه بيشتر از سايرين با اين سيستم سروکار دارند، آموزش دهد و روش‌هاي درماني خود را بهبود ببخشد. اين كاركنان نقش بسيار مهمي در ارائه با كيفيت درمان به بيماران دارند و همچنين در خط اول ثبت الكترونيكي داده‌ها و استفاده از سيستم رديابي قرار دارند. اجرا و استفاده از سيستم رديابي، فرصتي را براي بهبود بخشيدن به فرايندهاي داخلي و افزايش امنيت بيماران فراهم مي‌سازد.

2-2 . بهره‌گیری از استانداردهای GS1 توسط کارخانه‌ها دارويی چين جهت خودكارسازی فرايندهای داروخانه‌‌های بيمارستانی

انجام فرايندها به صورت دستي و سنتي باعث بروز مشكلات زيادي مي‌شود كه منجر به بوجود آمدن نگراني‌هايي براي امنيت بيماران مي‌شود. تمركز بيشتر بر روي خودكارسازي فرايندها براي كاهش خطاها باعث بهبود امنيت بيمار و برآورده شدن الزامات قانوني در سراسر جهان مي‌شود. هم کارخانه‌ها و هم بيمارستان‌ها به دنبال روش‌هايي براي بهبود فرايندهايشان براي افزايش كيفيت و بالابردن دقت اطلاعات محصولات و بازدهي بيشتر فرايندها، كاهش هزينه‌ها و افزايش كيفيت درمان هستند. يك كارخانه توليد دارو در چين به نام شركت دارويي Hangzhou Huadong از استانداردهاي GS1 براي بهبود بخشيدن به فرايندهاي تبادل اطلاعات دقيق و صحيح دارويي در زنجيره تأمین استفاده كرده است و به نتايج مثبتي نيز دست پيدا كرده است. استفاده از اطلاعات دقيق و صحيح و همچنين خودكارسازي فرايندها به صورت استاندارد منجر به كاهش هزينه‌ها، افزايش بهره‌وری، افزايش كيفيت درمان و درنهایت رضايت بيمار مي‌شود.

2-2-1 . پيشينه موضوع

گروه دارويي Hangzhou Huadong يك كارخانه بزرگ توليد دارو است كه در شهر Hangzhou چين قرار گرفته است و با بيمارستان‌هاي شهر پكن نيز همكاري نزديكي دارد.
در ابتدا، شركت بر گسترش محصولات و خدمات خود در بيمارستان‌هاي بزرگ و متوسط و داروخانه‌هاي سراسر كشور تمركز داشت. با اصلاحات در فرايندهاي پزشكي و تغييرات در تقاضاي بازار در چين و در سراسر جهان، زنجيره تأمین دارو روز به روز در حال تحول و دگرگوني است. شركت Huadong با حمايت و مشاوره سازمان GS1 چين موفق به اجرا و پیاده‌سازی سيستم رديابي در زنجيره تأمین دارويي بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها شده است.

2-2-2 . مشكلات و چالش‌های موجود

در مدل سنتي و قديمي، بيمارستان‌ها و داروخانه‌هاي خرده‌فروشی، با انجام برخي عمليات دستي، اقدام به توزيع دارو به بيماران مي‌كردند. به دليل پيچيدگي و دشوار بودن فرايندها، داروخانه‌ها نمي‌توانند به صورت دستي اين فرايندها را سريع و با بازدهي بالا انجام دهند و اين موضوع مي‌تواند باعث آسيب رساندن به بيمار (با عدم دريافت دارو در زمان مناسب) و كاهش كيفيت و سطح خدمات درماني شود.
به علاوه داروخانه‌ها مسئوليت جستجو و تهيه داروها، تأیید اصالت دارو، برنامه‌ریزی براي كنترل موجودي و انبارش مناسب و درنهایت منهدم كردن ايمن داروها پس از اتمام تاريخ مصرف آنها را بر عهده دارند. همچنين داروساز به منظور كاهش رويدادهاي ناخواسته دارويي بايد اطلاعات مربوط به هر دارو را منتشر كند تا پزشك با توجه به اطلاعات دارو و ميزان دز آن، دارو را براي بيمار تجويز كند. در اين مدل سنتي و دستي و با توجه به فشارهايي كه بر روي داروسازهاست، آنها قادر نيستند كه نقش خود را به درستي ايفا كنند و خدمات دارويي مناسبي را به طور مستمر به بيماران عرضه كند.
چگونگي بهبود بخشيدن به كارايي داروخانه‌ها و ارتقاء كيفيت درمان، به يكي از هدف‌هاي مهم در مديريت بيمارستاني كنوني تبديل شده است.

2-2-3 . راه حل

استفاده از كد قلم كالاي تجاري (GTIN) و اطلاعات ديگر محصول و شناسه‌هاي كاربردي (AI)، ما را قادر مي‌سازد تا تمامي بسته‌هاي دارو را با يك روش استاندارد شناسايي كنيم. از اين گذشته اطلاعات شناسايي داروها مي‌تواند در نمادهاي مختلف GS1 رمزينه (Encode) شود و فرآيند ثبت اطلاعات به صورت اتوماتيك انجام شود و در سراسر زنجيره تأمین به اشتراك گذاشته شود. به علاوه نمادهاي باركد GS1 مي‌تواند بر روي چندين بسته از داروها (بسته اصلي و جعبه دارو و حتي پالت‌ها و كانتينرهاي حمل دارو) چاپ شود. براي مثال نماد باركد دوبعدي ديتا ماتريكس GS1 براي اين كار مناسب است و مي‌تواند اطلاعات بيشتري را در فضاي كمتري نسبت به باركدهاي خطي در خود جاي دهد. اطلاعاتي نظير تاريخ انقضاء و يا شماره بچ/بهر و غيره.
براي ايجاد يك سيستم رديابي دارو طبق استانداردهای GS1 گام‌های زير برداشته شد:
1) نشانه‌گذاری داروها: مركز پخش دارو كارتن‌هاي داروها را با نماد GS1-128 نشانه‌گذاری مي‌كند كه اين نماد حاوي اطلاعاتي همچون شماره بچ يا بهر دارو، تاريخ مصرف، تعداد دارو و كد GTIN دارو است. در قسمت انبار دارو با استفاده از ابزار PDA، باركد محصولات را اسكن مي‌كند و اطلاعات دارو كه براي مشتري (بيمارستان) لازم است را ارسال مي‌نمايد. همچنين بدين وسيله دريافت محموله ارسال شده را نيز تأیید می‌کند.

4
2) بعد از ارسال محموله و دريافت آن توسط بيمارستان، بيمارستان مي‌تواند با استفاده از باركد اسكنر دستي سيار تمامي باركدهاي چاپ شده بر روي جعبه‌ها را اسكن كند و اطلاعات مربوط به شناسايي و انبارش داروها را دريافت نمايد.
3) چاپ باركدهاي دوبعدي طبق استانداردهاي GS1 (ديتاماتريكس) بر روي جعبه داروها: وقتي بيمارستان با داروهايي مواجه شد كه داراي شماره بچ، تاريخ انقضاء و ديگر اطلاعات شامل باركد روي جعبه دارو نبودند، تصميم به چاپ باركد ديتاماتريكس با كد محصول و شماره بچ آن بر روي جعبه، گرفت.

4) خودكارسازي مديريت انبار دارو: با استفاده از ماشين توزيع دارو اتوماتيك، هنگام توزيع دارو، ماشين ديتاماتريكس چاپ شده روي بسته‌ها را مي‌خواند. سپس اطلاعات مربوط به داروها را دريافت مي‌نمايد. دستگاه اطلاعات داروها را چك كرده و داروهايي كه مشكل دارند را جدا مي‌كند. اين عمل دستگاه به ما اين اطمينان را می‌دهد كه داروي سالم بر روي تسمه نوار نقاله قرار می‌گیرد.

5

5) استفاده از تكنولوژي باركد در داروخانه بخش بيماران سرپايي: زماني كه پزشك نسخه‌اي را تجويز مي‌كند، كارمند داروخانه باركد مربوط به بيمار مورد نظر را اسكن مي‌كند. سيستم اطلاعات بيمارستان (HIS) به صورت خودكار باركد را آناليز كرده و اطلاعات نسخه تجويز شده را براي سيستم توزیع‌کننده دارو ارسال مي‌كند. سپس سيستم توزيع دارو به سرعت باركد داروهاي مورد نياز را با نسخه تجويز شده متصل كرده و داروها را به صورت صحيح و بدون خطا آماده مي‌كند. داروهاي آماده شده به صورت خودكار به پنجره تحويل دستگاه انتقال مي‌يابد. سپس كارمند داروخانه با اسكن باركد و يا ديتاماتريكس چاپ شده بر روي جعبه و مقايسه آن با نسخه تجويز شده براي بيمار، داروي صحيح را به بيمار صحيح می‌دهد. سپس با ثبت اطلاعاتي همچون دز، نحوه استفاده و عوارض جانبي دارو آن را به بيمار تحويل می‌دهد.

2-2-4 . مزايای اجرا

در حال حاضر حدود 60 درصد از داروهايي كه در بيمارستان‌ها استفاده مي‌شوند داراي باركد GS1 است. اين موضوع داروخانه بيمارستان را قادر مي‌سازد تا فرآيند رديابي دارو را از لحظه خروج دارو از انبارهاي توزيع تا نقطه توزيع دارو به بيمار دنبال كند.

2-2-5 . نتیجه‌گیری

با استفاده از تجهيزات پيشرفته و حمايت‌هاي حرفه‌ای سازمان GS1 چين، شركت دارويي Huadong راه حل‌هاي استفاده از باركد را مطابق استانداردهاي GS1 گسترش داده است و به موهبت تكنولوژي شناسايي و ثبت خودكار اطلاعات توسط باركد، داروخانه بيمارستان مي‌تواند در مديريت اطلاعات خود به صورت خودكار موفق عمل كرده و فرآيند توزيع دارو را با استفاده از اطلاعات صحيح و دقيق محصولات، انجام دهد.
شناسايي محصولات با استفاده از باركد، بيمارستان را قادر ساخته تا اطلاعاتي نظير دارو، بيمار، نسخه و غيره، به صورت دقيق و شفاف ثبت كند و يك سيستم رديابي ساده و كامل را در فرايندهاي خود اجرا كند.
خودكارسازي فرايندها باعث افزايش بازدهي فعاليت‌ها، كاهش حدود 40 درصد زمان براي دريافت و تأیید و انبارش داروها و درنهایت افزايش اطمينان از صحت و دقت اطلاعات داروها می‌شود. همچنين امكان نظارت شفاف و كاملي را در امر انبارداري دارو، ايجاد مي‌كند و همچنين اين سيستم خودكارسازي باعث كاهش خطاهاي مرتبط با توزيع دارو تا بيش از 95 درصد شده است.
از ديگر مزاياي اين سيستم می‌توان به كاهش هزينه مديريت بيمارستان و بهبود و افزايش كيفيت درمان بيماران اشاره كرد. اطلاعات صحيح و دقيق داروها و خودكارسازي فرايندها به صورت استاندارد باعث كاهش هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري، امنيت و رضايت بيماران می‌شود.