جرثقیل سقفی

فصل سوم:آشنایی با تجارب ارائه شده در نشست سالیانه GS1 بروکسل 2016

document نمونه هایی از بهترین تجارب پیاده شده با استفاده از تجارب GS1

نمونه هایی از بهترین تجارب پیاده شده با استفاده از تجارب GS1

ماهنامه شماره8(فروردین ماه 1395)

مقدمه

در اين شماره از مجله در مورد يكي از كارگاه‌هاي آموزشي در بروكسل و در نشست ساليانه 2016، مطلبي گزارش‏وار ارائه مي‌شود.
اين كارگاه آموزشي با عنوان حمل‌ونقل و لجستيك توسط جاكو وورسپويچ كه در دفتر ارتباطات با صنعت در GS1 بین‌الملل مشغول مي‏باشد، ارائه گرديد در كارگاه آموزشي نمونه‏هايي از بهترين تجارب پياده‏سازي شده در سه كشور آلمان، كلمبيا و آمريكا و استفاده آن‌ها از استانداردهاي GS1 ارائه شد.
سخنان آغازين را آقاي جاكو با يك تعريف ساده از حمل‌ونقل و لجستيك شروع نمود و بيان كرد كه حمل‌ونقل و لجستيك فرآيندهايي هستند كه از جابه‌جايي كالا از جايي به جاي ديگر مراقبت مي‏كنند. اين فرآیندها B2B و B2C را شامل می‌گردند.

اما بايد بدانيم كه زنجيره تأمین به هيچ عنوان ساده نيست. لجستيك آن قسمت از مديريت زنجيره تأمین است كه كارايي و اثربخشي جريان رو به ‌جلو و رو به عقب و نيز ذخیره‌سازی كالاها، خدمات و اطلاعات مربوطه بين نقطه آغازين زنجيره تا نقطه مصرف نهايي به منظور تأمین نیازمندی‌های مشتريان زنجيره را برنامه‌ریزی می‌کند، به كار می‌گیرد و كنترل می‌کند.
گستره‌های مديريت لجستيک عبارت است از:
• لجستيک داخل مرزهاي يک کشور
• لجستيک داخلي
• لجستيک خارج از مرزهاي کشور
لجستيك به كليه فعالیت‌های هماهنگي اطلاق می‌شود كه براي بررسي، تحقيق، مطالعه و برآورد نيازها و احتياجات اوليه در زمينه وسايل و تجهيزات، ماشین‌ها و ابزارآلات، تأسيسات و قطعات از هر نوع و كليه امور مربوط به تهيه، توليد، بيمه، نگهداري، انبارداري، توزيع، حمل‌ونقل، تنظيم و تهيه روش انجام كار، طراحي سيستم، دستورالعمل و نظارت بر موارد فوق انجام می‌گیرد.
لجستیک و حمل‌ونقل در جهان نحوه عملكرد حمل‌ونقل بيانگر تأثير جابه‌جايي و حوزه نفوذ محصولات توليدي می‌باشد و پيشرفت در امور فني و اصول مديريت آن منجر به بهبود در جابه‌جايي بار، سرعت ارسال، كيفيت خدمات، هزینه‌های عمليات، کاربرد تسهيلات و كاهش مصرف انرژي می‌گردد. حمل‌ونقل يك بخش اصلي و مهم در به‌کارگیری لجستيك يا تداركات است و با بررسي شرايط موجود درمی‌یابیم كه يك سيستم كارآمد به چهارچوب مشخصي از تداركات و اجزاي مناسب حمل‌ونقلي و روش بهينه به‌کارگیری آن‌ها براي تأمین ارتباطات بخش‌های توليد نياز دارد.
بدون توسعه متناسب حمل‌ونقل، لجستيك قادر به اجرايي اهداف خود نخواهد بود. به علاوه آنكه يك سيستم حمل‌ونقل كارا در فعالیت‌های تداركات منجر به تأثيرگذاري بيشتر لجستيك با كاهش هزینه‌های عمليات و توضيح كيفيت خدمات می‌گردد. لازم به ذكر است بهبود سيستم حمل‌ونقل نيازمند همكاري بخش‌های دولتي و خصوصي با يكديگر است يك سيستم لجستيك موفق می‌تواند منجر به رقابت بين دولت و بخش خصوصي گردد.

1- برخی از حقایق ساده در مورد T&L (حمل‌ونقل):

رديابي محصول بر مبناي T&L با اجراي كامل یکپارچه‌سازی در سراسر زنجيره ارزش در همه بخش‌های صنعت اتفاق خواهد افتاد.
T&L به عنوان يك صنعت با چالش توانايي تحويل به موقع در مقابل احتياجات رديابي محصول روبه‌روست.
اغلب بين صنعت T&L و مشتريانش زبان مشتركي وجود ندارد و با زبان‌های مختلف با هم سخن می‌گویند.
با توجه به مطالب بالا فرصت خوبي پيش روي GS1 قرار دارد و بايد بدانيم كه حمل‌ونقل در همه بخش‌های GS1 كاربرد دارد.
T&L بخشی جدایی‌ناپذیر از هر بخش زنجیره ارزش است. T&L از نیازهای کسب‌وکار در هر زنجیره ارزش پيروي می‌کند.

2- کاربرد حمل‌ونقل و لجستیک در همه بخش‌های GS1:

آقای جاکو در ادامه و در راستای کاربرد حمل‌ونقل و لجستیک در همه بخش‌ها گفتند که T&L بخشی جدایی‌ناپذیر از هر بخش زنجیره ارزش است و T&L از نیازهای کسب‌وکار در هر زنجیره ارزش به حساب می‌آید و همین‌طور آشفتگی در سراسر زنجیره‌های ارزش خطر و ناکارآمدی را به ارمغان می‌آورد و در تمام فرآیندها ارزش افزوده ارائه می‌نماید.
به اختصار می‌توان ارزش افزوده در هر بخش یا فرآیند را این‌طور گفت:
در مدیریت تحویل کالا:
فرستادن و دریافت محصولات، با دقت و سرعت
در مدیریت انبار:
ایجاد ارزش افزوده در ذخیره‌سازی و انبار
در مدیریت حمل‌ونقل:
طرح آگاهانه، اجرای مؤثر
در مدیریت فرآیندها:
حرکت محصولات در سراسر مرزهای با دید و کارایی بیشتر
در مدیریت دارایی:
بهینه‌سازی در دسترس بودن و کاهش هزینه و تأخیر

3- اولویت‌های کلیدی برای GS1 T&L:

1- تقویت هسته حمل‌ونقل لجستیک.
راهنمایی کردن MO ها برای شروع و آماده‌سازی و به اشتراک‌گذاری توانمندی‌های GS1 در کمک به بهبود فرآیند حمل‌ونقل و لجستیک در حوزه جغرافیایی خود.
2- پشتیبانی از بخش صنعت در .GS1
افزایش مطابقت استانداردهای GS1 در حوزه حمل نقل با سایر بخش‌های صنایع مختلف در GS1 به عنوان مثال، خرده‌فروشی، انسان‌دوستی تدارکات، صنایع فنی و بهداشت و درمان.
3-گسترش انطباق با سایر مدل‌های حمل‌ونقلی و زیرمجموعه‌های آن.
تعامل با حالت‌های حمل‌ونقل که در طول تاریخ استانداردهای GS1 اعمال نمی‌کردند مثال راه‌آهن، صنایع دریایی، هوایی، پستی و بسته به کشف راه‌های افزایش GS1 ارتباط.
تعامل با همه مدل‌هایی که سابق بر این از استانداردهای GS1 استفاده نمی‌کردند در همه حوزه‌ها مثل راه‌آهن، صنایع دریایی، هوایی، پستی و ارسال بسته و بررسی و کشف راه‌های ارتباطی با آن‌ها جهت استفاده از این استانداردها.
4- گسترش دامنه کاربرد فرآیندهای در حال ظهور در T&L
نگاهی به نقش رهبری در ترویج و گسترش استفاده از سیستم استانداردهای جدید GS1 در فرآیندهای نوظهور T&L به عنوان مثال Consumer Facing Logistics، مدیریت فرآیندها.

4- آخرین تحولات

حدود 40 MOS در حال حاضر یک سطح خدمات از T&L در کشور خود ارائه کرده‌اند.

  •  تعامل با حالت‌های جدید در حمل‌ونقل
  •  صنایع دریایی، بندرها و مناطق داخلی کشور
  • ریلی
  •  هوایی
  •  تعامل انجمن صنفی صنایع
  •  BIC (اقیانوس / کانتینر)
  •  IATA (ترافیک هوایی؛ بار و مسافر)
  •  UPU (اتحادیه پستی جهانی)
  •  همکاری نزدیک با دیگر طرح‌های GS1
  •  UNHRD، UNHCR (لجستیک بشردوستانه)
  •  یونیسف (بهداشت و درمان و حمل‌ونقل انسان دوستانه)

5- تجربه موفق كمپاني آلماني:

یکی از ارائه‌دهندگان بهترین تجربیات از کشور آلمان، آقای هانس گئورگ لول مدیر اجرایی شرکت حمل‌ونقلی (پیک و ارسال پیشتاز بسته‌ها) BdKEP بودند که درباره استفاده از SSCC در انتقال بسته‌های پستی و ارسالی در آلمان و استفاده کمپانی خود از این تکنولوژی سخن گفتند.

ایشان در ابتدا به معرفی کمپانی خود پرداختند سپس به استانداردهای GS1 در B2B و حمل‌ونقل اشاره کردند و از اینکه در B2Cاستانداردی ارائه نشده است و درنهایت از نحوه استفاده SSCC که شامل خود آن کد، نحوه لیبل یا برچسب زدن‌ها و بخش تبادل الکترونیکی داده‌های مربوطه می‌شد سخن گفتند.

6- استانداردهای GS1 در حمل‌ونقل B2B:

مطابق شکل اگر سه جزء کمپانی‌های تجاری و کارخانه‌ها به عنوان ارسال‌کننده بار، کمپانی‌های حمل‌ونقل به عنوان جابه‌جا کننده‌های بار و خرده‌فروشی‌ها به عنوان تحویل‌گیرنده بار در نظر بگیریم استانداردهای GS1 در سطح B2B کمک‌کننده خواهد بود.

اما در واقعیت امروزه همه مشتریان برای دریافت کالای خود به خرده‌فروشی‌ها مراجعه نمی‌کنند بلکه شرکت‌های واسطه‌ای با کمک گرفتن از تجارت الکترونیکی و فروشگاه‌های مجازی کالا را مستقیماً به مشتری می‌رسانند که البته گاهی این کار را به کمک شرکت‌های حمل‌ونقلی و گاهی مستقیماً اقدام به این عمل می‌نمایند؛ یعنی هم رابطه B2B و هم رابطه‌های B2C را شامل می‌شود.

استانداردهای B2C چگونه و توسط چه کسی پیاده‌سازی خواهد شد؟

آیا استانداردهای B2C همان پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی است؟

آیا استانداردهای B2C را باید شرکت‌های حمل‌ونقلی مانند DHL ارائه دهند؟

اما استانداردهای B2C در دل استانداردهای GS1 نهفته است.

عناصر استاندارد GS1 در حمل‌ونقل این سه جزء هستند:

SSCC در حقیقت یک کد شناسایی است که در نماد 128 رمزینه می‌گردد.

7- شرکت‌های باربری و حمل‌ونقلی

دو مورد از کارهایی که باید صورت پذیرد این است که:
1. بین سیستم کد دهی و نرم‌افزارهای موجود ارتباط برقرار نماییم.
2. با مرکز پست جهانی، سازمان تجارت الکترونیکی جهانی و سایر نهادهای اثرگذار معتبر همکاری کنیم.
همچنین یادمان باشد مهم‌ترین ذینفعان و بازیگران خرده‌فروشی‌ها هستند.
عنصر بعدی اثرگذار نحوه برچسب‌زنی است که در زیر نمونه‌هایی از آن را دیده می‌شود.

و سر آخر عنصر مهم دیگر تبادل الکترونیکی داده‌ها از طریق وب است.

کاربرهای مختلف از شرکت‌های کوچک و متوسط تا سازمان‌های جهانی تکنولوژی‌های متفاوت نیاز دارند، بهترین کار آن است از طریق تبادل الکترونیکی داده‌ها از درگاه وب با استفاده از استانداردهای GS1 یکپارچگی ایجاد گردد.
شکل پایین فرآیندهای فیزیکی و منطقی در جریان یک حمل‌ونقل و جایگاه EDI را نشان می‌دهد.

8- رویکرد حمل‌ونقل و لجستیک در کلمبیا

لیونل پاوا، مدیر روابط عمومی GS1 کلمبیا یکی دیگر از ارائه‌دهندگان بودند که از اهمیت حمل‌ونقل و لجستیک در کلمبیا سخن گفتند و اشاره کردند که 14.97 درصد از فروش‌ها مربوط به هزینه‌های این حوزه می‌باشد. 37 درصد هزینه‌ها برمی‌گردد به توزیع‌کنندگان و تدارکات که 20 درصد آن صرف هزینه‌های انبارداری و 17 درصد آن صرف مدیریت تأمین و تدارکات است.
ایشان ادامه دادند که ما از شرکت‌های حمل‌ونقلی و ترابری خواستیم که بگویند در چه سطحی که از استانداردهای GS1 استفاده می‌کنند.
نتایج حاصله نشان می‌دهد در حال حاضر 83 درصد از آن‌ها از کد GTIN به عنوان شناسایی محصولاتشان استفاده می‌کنند.
66 درصد از تأمین‌کنندگان از GTIN14 استفاده می‌کنند. 25 درصد از آن‌ها از کد SSCC به عنوان کد شناسایی پالت‌ها و واحدهای لجستیکی استفاده می‌کنند.
14 درصد آن‌ها از کد GLN برای شناسایی انبارهایشان استفاده می‌کنند.
تبادل اطلاعات در 83 درصد موارد به صورت دستی و 17 درصد مواقع به صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

برای جبران شکاف به وجود آمده در استفاده از استانداردها، GS1 کلمبیا مدل همکاری در بخش حمل‌ونقل و لجستیک را پیشنهاد داد:
ارزش افزوده جبران خسارت‌بار:
این طرح به دنبال یکپارچه‌سازی کمپانی‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی مختلف در به اشتراک‌گذاری اطلاعات بارها و مسیرهای روزانه آن‌ها بود و همچنین کمپانی‌ها از منافع زیر بهره‌مند می‌شدند:
• تجزیه‌وتحلیل مشترک از اطلاعات کسب‌وکار
• حرکات مجتمع / تثبیت
• تبادل آسان اطلاعات
• قابلیت همکاری سیستم
• شبکه‌های اشتغال‌زایی
• انتشار گاز CO2 کمتر
• افزایش دانش از طریق همکاری وسایل نقلیه
در گام بعدی GS1 کلمبیا
• این مطالعه را با شرکت‌های متعدد به اشتراک می‌گذارد.
• نرخ زمان بیکاری را محاسبه می‌کند.
• ارزیابی امکان‌سنجی‌های مختلف را انجام می‌دهد.
• سطح جبران در هر سفر / کیلومتر را مشخص می‌کند.
• سازگاری بار حمل شده را بررسی می‌کند.
• سازگاری نوع وسیله نقلیه را بررسی می‌کند
• سازگاری فراوانی سفر را بررسی می‌کند
• سازگاری حجم بار را بررسی می‌کند.
• بهره‌گیری از شبکه‌های مختلف را تجربه می‌کند.
و در انتها یک خبر خوب نیز برای GS1 ها مطرح کرد که در سال 2015 وزارت ترابری و حمل‌ونقل کشورشان تصمیم گرفت که استفاده از کد الکترونیکی محصول در سیستم شناسایی وسایل حمل‌ونقلی ملی را اجرا نماید.
این ابزار ممکن است افزایش تعداد کاربران و کیفیت اطلاعات حمل‌ونقلی را در سطح کشور کلمبیا را در بر داشته باشد و بی‌شک به رقابتی شدن این بازار کمک شایانی می‌نماید.

9- تحول در حمل‌ونقل DSV

ماست روسن مدیر پروژه ایجاد تغییر به وسیله استانداردها در راه کسب‌وکار DSV به عنوان یکی دیگر از بهترین تجارب در این حوزه، در جایگاه ارائه حاضر شد و توضیح داد که این کمپانی هم‌اکنون در 110 کشور جهان در حال ارائه خدمت است و در 80 کشور دفتر ارائه خدمت دارد. این کمپانی بزرگ نزدیک 40000 نیروی انسانی دارد و ترنوور مالی آن در سال 2015 6.4 میلیارد یورو بوده است.

DSV در دریا و هوا شبکه جهانی قدرتمندی در همه بازارها دارد. بیش از 1.3 میلیون، ارسال بار از طریق راه‌های دریایی و بیش از 500000 تن جابه‌جایی بار از طریق هوا به طور سالانه.
این کمپانی سردمدار شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در اروپاست و یک توزیع‌کننده در آمریکای شمالی، آفریقا و آسیا محسوب می‌شود و روزانه بیش از 20000 تریلی در جاده‌ها در حال خدمت‌دهی دارد.

تاریخچه و پیشرفت DSV در بخش‌های مختلف در نمودار زیر نشان داده شده است:

آقای روسن به پایه‌های هر حمل‌ونقلی اشاره کرد و گفت شناسایی، برچسب‌گذاری و به اشتراک‌گذاری سه بخش اصلی محسوب می‌شوند و در حمل‌ونقلی یک جریان فیزیکی کالا، یک جریان مالی و یک جریان اطلاعاتی دارد.

10- زنجیره تأمین حمل‌ونقل و لجستیک:

در شکل زیر اجزای یک زنجیره تأمین در حمل‌ونقل و نحوه ردوبدل شدن جریان فیزیکی کالا، جریان اطلاعاتی و نقش DSV در این زنجیره نشان داده شده است.

11- DSV و استانداردهای GS1

DSV چند سالی است که از استانداردهای GS1 استفاده می‌کند و بیشتر برای هماهنگی‌های بیرونی با بخش‌های خارجی مثل ارتباط با مشتریان یا نمایندگی‌ها از این استانداردها استفاده می‌کرده است.
اما در آینده نه‌چندان دور این کمپانی در نظر دارد در همه بخش‌های داخلی مثل IT، فروش و کنترل عملکرد و در بخش‌های خارجی مثل شرکا، کاربران و غیره در ارسال مرسوله از زبان واحد GS1 استفاده نماید و در همه نرم‌افزارهایشان کلیدهای شناسایی GS1 را به عنوان کدهای اصلی شناسایی استفاده نمایند.
همچنین قصد دارند از کلیدهای شناسایی GS1 در برچسب‌های مرسوله‌ها استفاده نماید و اطلاعات را از طریق استانداردهای GS1 XML و EPCIS به اشتراک بگذارند.
در شکل زیر فرآیند کار در DSV نشان داده شده است که ابتدا مشتری فرآیند سفارش تا پرداخت را طی می‌کند و بعد مشخص می‌شود که از کدام مدل حمل‌ونقلی باید مرسوله را به دست آن رساند.

در این شکل ساختار DSV پس از استقرار استانداردهای GS1 نشان داده شده است.