جرثقیل سقفی

ردیابی Fresh Food در GS1

ماهنامه شماره 29 (دی ماه 1396)

(مطالعه موردی سه شرکت: بهرهوری از نقطه فروش برای Fresh Foods در فروشگاه لات مارت در کشور کره با GS1 DataBar و مدیریت تاریخ انقضا در POS با GS1 DataBar در فروشگاه Biedronka کشور لهستان و تجربه Feil Foods اجرای GS1 DataBar در کشور ایرلند)

  1. مقدمه

Mart یکی از بزرگ‌ترین فروشگاههای زنجیرهای کره است. این فروشگاه دارای 221 فروشگاه در 4 کشور است: کره، چین، اندونزی و ویتنام. LOTTE Mart به‌عنوان یک رهبر در بازار GS1 DataBar، برای تغذیه انواع غذاهای تازه، به‌عنوان یک ابزار برای مدیریت وزن و شمارش اطلاعات، تبدیل‌شده است. قبل از استفاده GS1 DataBar، LOTTE Mart با استفاده از بارکد EAN-13، فقط اطلاعات قیمت را حمل میکرد و نشان‌دهنده وزن و شمارش اطلاعات در یک متن قابل‌خواندن است. LOTTE Mart به‌عنوان یک حامل داده از GS1 DataBar در مقیاس گسترده به‌صورت رمزگذاری شده یا اطلاعات وزن را علاوه بر قیمت نیز محاسبه میکند. به لطف GS1 DataBar، LOTTE Mart میتواند این اطلاعات را در نقطه خرده‌فروشی و از سیستمهای خود بخواند.

JMP، صاحب Biedronka، خردهفروشی پیشرو در بازار لهستان، راهحلهای نوآورانه در زمینههای مختلف را اجرا میکند. این فروشگاه بزرگ‌ترین خرده‌فروشی در لهستان است و 1900 فروشگاه در بیش از 750 مکان را داراست. این شرکت به دنبال توسعه برنامههای کاربردی مدیریت مواد غذایی تازه مانند بهبود ایمنی و رضایت مشتری و اطمینان از ردیابی و فراخوانی است. همچنین این شرکت تصمیم گرفت که GTIN را در محصولات متغیر جدید خود با استفاده از GS1 DataBar پیاده‌سازی کند.

  1. مطالعه موردی: بهرهوری از نقطه فروش برای Fresh Foods در فروشگاه لات مارت در کشور کره با GS1 DataBar

در ماه اوت سال 2011، LOTTE Mart شروع به استفاده از GS1 DataBar در تمامی فروشگاهها کرد. در شرکت GS1 کره سیستمی طراحی‌شده است که از GS1 DataBar استفاده میکند و به‌صورت خودکار صندوقداران را از اطلاعاتی در مورد اینکه تاریخ فروش محصول گذشته است، با ارسال یک پیام پاپ آپ در صفحه پرداخت، باخبر میسازد. یکی دیگر از هدف این بود که به‌صورت خودکار در مورد آیتمهایی که به تاریخ آن‌ها نزدیک هستند اطلاعرسانی شود. مصرفکنندگان معمولاً محصولاتی را انتخاب میکنند که مدت مصرف طولانی دارند.

خرده‌فروشان و تأمین‌کنندگان ترجیح میدهند مشتریانی را انتخاب کنند که تمایل دارند تا کالاهای با تاریخ‌مصرف کوتاه را خریداری کنند. در اینجا نیز استانداردهای GS1 DataBar به‌صورت خودکار با توجه به تعداد روزهای باقی‌مانده تا تاریخ انقضا مورداستفاده قرار گرفت.

دادههای محدود مدیریت ناکارآمد موجودی Fresh Foods را ایجاد میکند

برای متغیرهای اندازهگیری مواد غذایی تازه مانند میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی، وزن و اطلاعات شمارش عوامل مهمی در پیشبینی دقیق فروش و مدیریت موجودی مؤثر است. درنتیجه، مدیریت مؤثر این اطلاعات برای خرده‌فروشان و تأمین‌کنندگان مواد غذایی بسیار مهم است.

بارکد فعلی 13 رقمی که توسط خرده‌فروشان برای اکثر محصولات خود استفاده می‌شود،EAN-13 نامیده میشود، شامل اطلاعات محدودی است و نمیتواند شامل وزن یا شمارۀ متغیر باشد.

در کره، اکثر خرده‌فروشان و به‌ویژه شرکتهای کوچک و متوسط، دادههای مربوط به متغیرهای غذایی تازه خود را مدیریت نمیکنند. حتی زمانی که آن‌ها کار را انجام می‌دهند، دادهها بر روی محصولات در فرمتهای قابل‌خواندن انسان مشخص میشوند، به این معنی که فرایند تائید آن‌ها نمیتواند خودکار باشد. زنجیره عمدهفروشی در کره GS1 DataBar را تائید میکند که یک راهحل کلیدی برای حل این مشکلات است. نوع بارکد خطی، GS1 DataBar می‌تواند اطلاعات اضافی سازگار با نیازهای فردی خردهفروش و تأمین‌کننده آن را حمل کند.

پیش‌بینی‌های دقیق فروش و بهبود مدیریت موجودی

این سیستم جدید، پیش‌بینی فروش دقیق و مدیریت موجودی را بهبود بخشید. به‌عنوان یک نتیجه، LOTTE مارت افزایش قابل‌توجهی در بهره‌وری، دقت و صرفه‌جویی در هزینه زنجیره تأمین محصولات متغیر را افزایش میدهد.

چهار روز قبل از انقضای قرارداد محصولات تخفیف 40٪ و زمانی که سه روز باقی‌مانده بود، محصولات 20٪ تخفیف می‌گرفتند. طرح پایلوت به‌وضوح مزایای قابل‌اندازه‌گیری را نشان داد: برای کل دانههای سویا، کل فروش و سود خالص به ترتیب 60 و 22 درصد افزایش یافت. برای محصولات شیر، این 32٪ و 48٪ بود. برای خرده‌فروشی، فرآیند تخفیف خودکار منجر به بهبود بهرهوری شد که باعث شد تا کارکنان بتوانند بر سایر کارها تمرکز کنند. بررسی GS1 کره نشان داد که استفاده از GS1 DataBar در غذاهای تازه سبب اطمینان مصرفکنندگان نسبت به طراوت غذای آن‌ها شده و رضایت آن‌ها را افزایش داد

کلید یادگیری

البته، از جنبه‌های فنی و عملیاتی، چالشهای زیادی وجود داشت. به‌عنوان‌مثال، رمزگذاری دادههای اضافی باعث شد که طول شماره تفسیر انسانی (HRI)، طولانی شود. همچنین باعث تأخیر در زمان پرداختی شد که صندوقداران باید آن را در سیستم خود وارد کنند. برای رسیدگی به این مشکل، علامت ستارهای زیر هر رقم پنجم HRI قرار گرفت تا صندوق را قادر کند تا عدد 20 رقمی یا بیشتر را به‌آسانی وارد کند. LOTTE Mart به دنبال راهحلهای بهتری برای حل این مشکل در همکاری با GS1 کره است.

توانایی GS1 DataBar برای ارائه اطلاعات شناسایی اتوماتیک در مورد وزن و اطلاعات شمارش، دیداری و دقت بیشتری را در دانستن آنچه که در حال فروش است ارائه داد. این به پیش‌بینی دقیق فروش و بهبود مدیریت موجودی منجر شد و در نهایت باعث افزایش رضایت مشتریان شد و شرکت را قادر به ارائه محصولات تازهتر کرد.

بر اساس تجربه موفقیت آمیز، GS1 کره در حال برنامه‌ریزی برای گسترش بیشتر دستههای محصول و به‌تدریج به سمت خردهفروشان و تأمین‌کنندگان مواد غذایی حرکت میکند.

  1. مطالعه موردی: مدیریت تاریخ انقضا در POS با GS1 DataBar در فروشگاه Biedronka کشور لهستان

دیدن انتظارات مصرف‌کنندگان برای محصولات غذایی باکیفیت بالا

GS1 DataBar,Biedronka را برای اندازه‌گیری‌های ثابت و اندازه‌گیری متغیر گوشت تازه، مرغ، سالاد تازه، نان، لبنیات و ماهی اجرا میکند. آن‌ها بر روی DataBar GTIN، تاریخ انقضا، وزن و شماره بچ را کدگذاری کردند. هدف اصلی پروژه تضمین این بود که هر محصولی ، قبل از تاریخ به بهترین شکل، به مشتریان فروخته نخواهد شد. هدف دوم این بود که از فرآیند یادآوری و آلارم هر محصولی که ممکن است مشکلات کیفیت را داشته باشد پشتیبانی کند. ایمنی مشتری یک هدف کلیدی استراتژی Biedronka بود. هدف نهایی این بود که در مقادیر غذایی تازه خود مانند مقادیری که در غذاهای خشک مصرف میشد، نوشیدنیها و محصولات غیر غذایی نیز بررسی شود. JMP انتظار دارد تا بیش از 100 محصول با GS1 DataBar برچسبگذاری شود (حدود 10٪ از SKU[3] کل آن) مشخص شود.

سرمایهگذاری قابل‌توجه برای Biedronka

Biedronka در بیش از 1000 اسکنر در فروشگاهها، پایانههای دستی، هند هلدها و ارتقاء نرمافزارهای فناوری اطلاعات سرمایهگذاری کرد. پیادهسازی کامل و با موفقیت DataBar GS1 در زنجیره Biedronka، یکی از مهم‌ترین راهحلها در جهان خواهد بود. انتقال GS1 DataBar به محصولات جدید و جذب تأمین‌کنندگان جدید، قدم بعدی برای رسیدن به هدف این شرکت برای داشتن بیش از 100 محصول با GS1 DataBar خواهد بود.

مزایای کلیدی

JMP انتظار داشت مزایای زیر را در استفاده از استاندارد GS1 و GS1 DataBar به دست آید:

  • بهبود مدیریت محصولات دارای عمر مفید کوتاه‌مدت
  • فرآیندهای ساده به لطف یک کد شناسایی جهانی برای تمام محصولات (استفاده از GTIN به‌جای تعداد عدد محدود)
  • کنترل بهتر موجودی در زمان واقعی، بهبود عملکرد محصول، کاهش هزینه محصول، فرایند فراخوانی افزایش‌یافته، کیفیت بهتر خدمات مشتریان
  • GS1 DataBar با متوقف کردن فروش، نقش محافظ امنیتی را در نقطه فروش ایفا میکند.

لازم به ذکر است که همکاری مداوم با GS1 لهستان کمک به موفقیت، برای اطمینان از انطباق با استانداردهای GS1 در مورد محتوای داده‌ها و جنبه‌های فنی را فراهم کرد. همکاری با GS1 لهستان برای موفقیت هر مرحله پروژه، به‌ویژه در مرحله آمادهسازی پایلوت، با همکاری تأمین‌کنندگان خصوصی و همچنین در مرحله تبدیل پروژه به فرایند استاندارد در Biedronka، قابل‌توجه بود.

3-مطالعه موردی: تجربه Feil Foods اجرای GS1 DataBar در کشور ایرلند نشان میدهد

استانداردها به یک زنجیره عرضه قابل‌ملاحظه‌ای منجر می‌شود، کاهش فرایندهای دستی، افزایش بهرهوری و توانمندسازی عرضهکنندگان و خرده‌فروشان برای مدیریت مؤثر محصولات دارای عمر مفید کوتاه‌مدت خواهد بود. در تست‌های انجام‌شده، سطح قابل‌توجهی از قابلیتهای DataBar، در مدیریت‌زنجیره‌تامین شرکت را افزایش داد:

  • ترکیبی از یک GTIN به سیستم اجازه میدهد تا به‌صورت خودکار بررسی شود تا آیتم یادداشت شود و از فروش تصادفی جلوگیری کند.
  • یک نمایه دقیقتر از فهرست موجود در زمان واقعی با اطلاعات اضافی مانند کدهای دستهای و تاریخ انقضا و همچنین GTIN
  • حتی جزییات مقصد خرده‌فروشی هم‌اکنون به‌طور یکنواخت شناسایی‌شده است.
  • DataBar شامل قیمت و وزن هر یک از اقلام است که میتواند در نقطه فروش ثبت شود.
  • تاریخ انقضا نیز میتواند در نقطه فروش و در رسید مشتری چاپ و ضبط شود.
  • قبل از تاریخ انقضای محصول، نظارت دقیقتر میشود.

• از آنجائی که شماره سری در محل فروش ثبت در رسید چاپ میشود، مشتریان اگر بسته‌ای را از دست دهند، کپی دارند.

• کدهای دستهای که در نقطه فروش ثبت‌شده‌اند، میتوانند با استفاده از طرح کارتهای وفاداری با مشتریان هماهنگ شوند، حتی پس‌ازفروش کامل.

  1. نتیجه‌گیری

راهحل GS1 و استانداردها و برای غذاهای تازه، شرکتها را قادر میسازد تا محصولات منحصربه‌فرد برای محصولات تازه، اندازهگیری مجدد، امکان فروش دقیقتر، امنتر و تازهتر را فراهم میکند. امروزه، استفاده از استانداردهای غذاهای تازه، قوانین اختصاص دادن GTIN و راهنمای پیادهسازی برای محصولات غذایی تازه فروش شده در Point-of-Sale در دسترس هستند. همراه با نمادهای GS1 DataBar، اعضای GS1 میتوانند قابلیت ردیابی فروش در نقطه فروش و ایجاد راهحلهای ایمنی مصرف‌کننده مانند مدیریت تاریخ انقضا و معکوس کردن خودکار در Point-of-Sale را ایجاد نمایند. همچنین اکنون می‌توانید تاریخ انقضا محصولات را به‌صورت اتوماتیک در نقطه فروش مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که محصولاتی که آن‌ها به فروش می‌رسانند، به بالاترین الزامات کیفیت مشتریان خود برسند.