جرثقیل سقفی

ردیابی زنجیره‌تامین پوشاک با استانداردهای EDI و EPC RFID در GS1

ماهنامه شماره 25 (مردادماه 1396)

(مطالعه موردی دو شرکت کریستال: برند برتر با موفقیت در بهبود زنجیره‌تامین با استانداردهای EDI و لیورپول: خرده‌فروش بزرگ در مکزیک بهبود زنجیره‌تامین خود با EPC RFID)

  1. مقدمه

کریستال که مقر آن در کلمبیا است، یک شرکت نساجی و پوشاک با بیش از 50 سال تجربه در تولید و بازاریابی مارک‌های شناخته‌شده مانند Gef، Punto Blanco، Baby Fresh، Galax و کازینو است. کریستال در برند خود مشهور است و متعهد به طراحی نوآورانه و توسعه مجموعه‌ها توسط طراحان واجد شرایط و اجتماعی است. کریستال عمودی عملیات خود را در هشت کارخانه تولید در کلمبیا ادغام می‌کند، ازجمله پارچه‌های ریسندگی و رنگرزی و تولید پوشاک و جوراب. پنج مرکز توزیع اطمینان حاصل می‌کنند که کریستال رقابت و انعطاف‌پذیری خود را حفظ می‌کند درحالی‌که تقاضای مصرف‌کنندگان برای محصولات که به‌طور گسترده‌ای از طریق franchisesهای خرده‌فروشی واقع در سراسر کارائیب و آمریکای مرکزی و جنوبی توزیع‌شده است. همچنین لیورپول یک خرده‌فروش پیشرو در مکزیک با فروش بیش از 5.2 میلیارد دلار در سال 2012 است. زنجیره‌تامین این شرکت به‌طور کامل در مرکز توزیع (DC) واقع در Tultitlan (استادو مکزیکو) مستقر است. در سال 2002، لیورپول به‌شدت فعالیتهای خود را گسترش داد و هرساله پنج‌تا هفت فروشگاه را باز کرد. این رشد سریع به این معنی بود که لیورپول نیاز به پردازش مجدد در مرکز توزیع خود داشت و همچنین آماده شدن برای آینده بود. هدف اولیه ابتکاری مهندسی مجدد، بهینه‌سازی فرایندهای انبارداری شرکت از طریق سیستمهای انبارداری خودکار و مرتبسازی برای افزایش کارایی بود. پس از رسیدن به این هدف، لیورپول پس‌ازآن تمرکز بر بهبود مدیریت موجودی و بهینهسازی فرآیندهای دریافت و ارسال در مناطق که در آن استفاده از فناوری به حداکثر بهرهمندی در نظر گرفته شد. [1,2,3]

  1. مطالعه موردی کریستال: برند برتر با موفقیت در بهبود زنجیره‌تامین با استانداردهای EDI[1] در GS1

فرصت‌های بهبود

برای بهبود روابط با شرکای تجاری خود، کریستال یک پروژه بزرگ را برای استفاده از فرآیندهای استانداردشده توسط تبادل داده الکترونیکی (EDI)و یک رویکرد هماهنگ برای دستیابی و حفظ داده‌های کیفیت آغاز کرد. اهداف کلی این شرکت بهبود ارتباط با شرکای تجاری بود درحالی‌که بهره‌وری در هر نقطه در طول زنجیره‌تامین آن افزایش یافت.کریستال با توسعه مستندات و اجرای EDI با تمرکز بر استفاده از استانداردهای GS1 آغازشده است. هدف این بود که یک فرایند سفارش انعطاف‌پذیر برای پاسخگویی به نیازهای منحصربه‌فرد مشتریان خود ارائه دهیم. یکی دیگر از فرصت‌های بزرگ این بود که خطاهای ورودی دستی را به حداقل برسانیم، بنابراین دقت اطلاعات را بهبود می‌بخشیم. با استفاده از استانداردهای GS1 به‌عنوان زبان رایج کسب‌وکار، کریستال اطمینان داد که فرایندهای تحقق سفارش جدید شامل اطلاعات دقیق و هماهنگ است. کریستال یک پروژه بزرگ را برای استفاده از فرآیندهای استانداردشده توسط EDI و یک رویکرد هماهنگ برای دستیابی و حفظ داده‌های کیفیت آغاز کرد.

فرایندهای جدید

برای تقریباً هفت سال، کریستال با استفاده از استانداردهای GS1 با شرکای تجاری و مشتریان خود برای پردازش سفارش EDI با استفاده از سفارش‌ها و مدیریت موجودی، کارآیی خود را به کار گرفته است. چگونه این فرایند کار می کند:

  • در حال حاضر، تمام محصولات هرکدام با یک GS1 (GTIN) شناسایی می‌شوند که در بارکد GS1-13 در هر برچسب محصول کدگذاری می‌شوند. برای انتقال اقلام، یکی دیگر از استاندارد GS1 کد کانتینری سریال (SSCC) هر واحد تدارکاتی (گروه اقلام) را در سراسر سیستم، از یک حامل حمل‌ونقل به بعد مشخص می‌کند.
  • کریستال از LOGyCA / SYNC، یک همکار GS1کلمبیا و کاتالوگ همگام‌سازی جهانی داده گواهی (GDSN) برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محصول با شرکای تجاری، با استفاده از پیام‌های اطلاع‌رسانی کاتالوگ (CIN) برای اضافه کردن و حذف محصولات و همچنین تغییر قیمت‌ها، از LOGyCA / SYNC استفاده می‌کند.. کریستال قادر به انجام این عملیات، به‌ویژه اضافه کردن محصولات جدید، در هر درخواست خرده‌فروشان است.
  • سپس،خرده‌فروشان به CRYSTAL پیام ORDER را در EDIFACT / EANCOM ارسال می‌کنند، جزئیات تحویل در هر فروشگاه که با شماره مکان جهانی (GLN) شناسایی‌شده است و اطلاعاتی که باید در برچسب برای هر محصول قرار داده شود. سفارش خرید توسط VAN (شبکه ارزش‌افزوده اضافه‌شده) دریافت شده و به SAP یکپارچه‌شده است که لیست انتخاب را به مرکز) DC مرکز توزیع) کریستال ارائه میدهد که برچسبها با اطلاعات درخواست شده برای هر محصول تولید می‌شوند و همچنین برچسب‌ها با SSCC برای هر ارسال واحد (موارد)
  • هم‌زمان، فاکتور فیزیکی و Disadatch Advice DESADV، با استفاده از فرمت EDIFACT / EANCOM تولید می‌شوند.
  • در پایان، خرده‌فروشان با Crystal اطلاعات خود را در مورد فروش و موجودی را به‌صورت روزانه به اشتراک می‌گذارند.
  • کریستال یک درخواست حمل‌ونقل را به روش معمولی ایجاد می‌کند. پس از درخواست توسط تأمین‌کننده حمل‌ونقل تائید شده، کریستال حمل‌ونقل را ارسال می‌کند. دستورالعمل با استفاده از IFTMIN (دستورالعمل) در فرمتEDIFACT/ EANCOM که SSCC مربوط به هر واحد تدارکاتی، مشتری که به آن آدرس داده‌شده است، شهر و فروشگاههای مقصد که با GLN ها شناسایی‌شده‌اند نیز استفاده میشود.

مزایای کسب‌وکار

با پیشرفت کارآمدتر و بهبودیافته فرآیندهای زنجیره‌تامین، کریستال مزایای کسب‌وکار ملموس را تجربه کرده است. پس‌ازآن یک خلاصه است:

  • صحبت (CIN)
    • کاهش زمان ایجاد و به‌روزرسانی سیستم‌های مشتریان نمونه کارها محصولات.
    • بهبود دقت داده‌ها با حذف خطاهای تایپ کردن.
    • افزایش قابلیت اطمینان پایگاه داده و همسویی با شرکای تجاری.
    • تعداد یادداشت‌های اعتباری و بدهی ناشی از اختلاف قیمت‌ها را به‌شدت کاهش داده است.
    • افزایش سطح خدمات از طریق بهبود نرخ پر کردن بر اساس هماهنگ‌سازی پایگاه داده.
    • قرار دادن یک سفارش خرید
    • بهبود دقت داده‌ها با حذف خطاهای تایپ کردن.
    • کاهش زمان دریافت سفارش خرید.
    • ارائه اطلاعیه اعزام
    • کاهش زمان برای دریافت اعزام.
    • کاهش هزینه کار برای مشتریان.
    • کاهش زمان و هزینه‌ها با ساده‌سازی اجرای بهترین شیوه‌های دیگر مانند تحویل‌های تائید شده.
    • کاهش خطاهای ارسال و دریافت، بهبود دقت موجودی و خدمات مشتری.
    • کاهش زمان برای ذخیره قفسه برای دسترسی به محصول بهبودیافته، درنتیجه رضایت مشتری و درآمد بیشتر.
    • مدیریت موجودی و فروش در POS
    • بهبود اطلاعات در مورد رفتار محصول در نقاط فروش برای برنامه‌ریزی و اجرای بهتر.
    • اطلاعات بهتر که امکان پیش‌بینی دقیق تقاضا را فراهم می‌کند.
    • بهینه‌سازی و بهبود فرآیندهای مدیریت دسته در فروشگاه‌ها مطابق با روند، تقاضای واقعی و فروش با حجم زیاد.
    • اتوماسیون DC
    • بهبود دید در زنجیره‌تامین با کمک استانداردهای GS1.
    • سیستم اطلاعات خودکار که قابلیت ردیابی را فراهم میکند. شامل مکان و شناسایی تمام پالتها، جعبه‌ها و محصولاتی که از کارخانههای تولیدی به فروشگاه‌ها میروند.
    • اتوماسیون فرایندهای اعزام.
    • افزایش دقت موجودی
    • چابکی در هنگام خرید موجودی.
    • بهینهسازی نیروی کار برای بهبود بهره‌وری.
    • افزایش سطح خدمات برای بهبود ارتباطات شریک و مشتری.
    • دسترسی سریع به موجودی آنلاین اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر.
    • کنترل‌های خودکار در محل برای تضمین فرآیند و سازگاری.

به‌طورکلی، کریستال توصیه میکند که فرآیندهای جدید آن را به رقابت بیشتر در بازار کمک کرده است، به‌این‌ترتیب، شرکت می‌تواند ارزش خود را با مشتریان برای رشد بیشتر، سال‌به‌سال، بهتر کند.

مراحل بعدی

به‌عنوان بخشی از استراتژی خود برای بهبود مستمر، کریستال قصد دارد اسناد مبتنی بر EDI اضافی تحت حمایت استانداردهای GS1، مانند اعلامیه بازگشت، درخواست حمل برای بازپرداخت و اطلاعیه دریافت کند. مزایای پیش‌بینی شامل کاهش زمان پذیرش، دقت بهبود کیفیت و کیفیت پذیرش و اطمینان از یک‌روند بازگشت امن، چالاک و قابل‌اطمینان است. این شرکت همچنین در مورداستفاده و مزایای تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی GS1 EPC (RFID) در عملیات خود برای ارائه خدمات حتی بهتر به مشتریان و مصرف‌کنندگانش تحقیق می‌کند. [1]

  • مطالعه موردی لیورپول: خرده‌فروش بزرگ در مکزیک بهبود زنجیره‌تامین خود با EPC RFID

نمایه شرکت

El Puerto de Liverpool که در سال 1847 تأسیس شد و در سال 1847 تشکیل شد، عمدتاً از فروشگاه‌های بزرگ با حضور قوی در مکزیک و حمایت از خط اختصاصی اعتبار مصرفی و منافع مالی در مراکز خرید بود.

لیورپول شامل سه بخش است: بخش تجاری شامل سه سازمان فروشگاهی (لیورپول، Fábricas de Francia و (Duty Free است که از 99 فروشگاه و در 1،3 میلیون مترمربع از کارخانه‌های به‌صورت مدرن، 56 شهر مکزیک را خدمت­رسانی می­کند. بخش املاک و مستغلات در 19 مرکز خرید با بیش از 100 میلیون بازدیدکننده در سال فعالیت دارد. سومین بخش تقسیم کارت اعتباری است که اولین صادرکننده کارت اعتباری در مکزیک است که به هیچ‌یک از بانک‌ها وابسته نیست و سومین بخش مالی است.

فرصت برای بهبود

در سال 2002، لیورپول فرآیند بهینه­سازی زنجیره‌تامین را آغاز کرد، هدف­های زیر را بهبود می‌بخشید:

  • بهبود دید محصول در طول زنجیره‌تامین.
  • کاهش خطاهای حمل‌ونقل در مورد و پالت مربوط به محتوا یا مقصد نهایی.
  • افزایش دقت موجودی.
  • کاهش مقادیر محصولات گم‌شده و مازاد مربوط به موارد پلاستیکی یا ظروف.
  • سرعت افزایش موجودی
  • کاهش هزینه‌های مربوط به تحویل‌های اشتباه

لیورپول در جستجوی فناوری مناسب برای مقابله با این چالش‌ها، فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) را به‌عنوان یک گزینه عالی انتخاب کرد. پس از ارزیابی اولیه، این شرکت تصمیم به استفاده از تکنولوژی RFID مبتنی بر EPC با استفاده از یک استراتژی پیاده­سازی گام‌به‌گام با استفاده از یک طرح پایلوت و ایجاد موفقیت‌آمیز درس­های زیادی آموخت. ارزیابی اولیه لیورپول امکان پیاده‌سازی برچسب‌های RFID EPC در موارد پلاستیکی استاندارد را به‌عنوان واحدهای تدارکاتی مورداستفاده در پروسه‌های انبارداری و حمل‌ونقل DC مورد آزمایش قرارداد. به‌عنوان یک نتیجه از روند مهندسی مجدد، مورد پلاستیکی مکانیسم استانداردسازی و ارزش‌افزوده با داشتن دارایی قابل‌استفاده مجدد در زنجیره‌تامین بود.

طرح پایلوت

هدف این طرح اعتبار سنجی دقیق 100 مورد پلاستیکی با استفاده از EPC RFID در زمینه‌های زیر بود:

  • دریافت که محصولات از تأمین‌کنندگان دریافت می‌شود.
  • تثبیت جایی که محتوای پرونده‌ها برعلیه سفارش‌ها خاص تائید شده است.
  • حمل‌ونقل جایی که کالاها به کلیه فروشگاه‌ها ارسال می‌شود.

لیورپول معتقد بود که برای تعیین استانداردهای کدگذاری برای برچسب‌های مورداستفاده در مورد موارد پلاستیکی ضروری است. درعین‌حال، این شرکت می‌خواست مزایای استفاده از رویکرد مبتنی بر استاندارد را در مقایسه با ی کدهای اختصاصی ارزیابی کند. استاندارد الکترونیک محصول GS1 (EPC) توسط لیورپول بر اساس مزایای قوی آن برای تبادل اطلاعات در امتداد زنجیره تأمین در مکزیک و در سراسر جهان انتخاب شد.GS1 EPC به‌عنوان یک استاندارد جهانی، این استاندارد را برای رشد اقتصادی به میزان بالقوه عرضه کرد. برای مدیریت طرح، سه شرکت فن‌آوری به‌منظور اثبات مفهوم (POC) دعوت شدند. شرکت انتخابی مسئول تأسیس EPC RFID “Read-Points” در مناطق Tultitlan DC از پذیرش، تثبیت و ارسال بود. یکی از یافته‌های POC، نیاز به ساخت یک تونل RFID RFC برای دستیابی به سطح 99.9 درصد دقیق خواندن موارد پلاستیکی ورودی و خروجی بود.

همان‌طور که در طرح سال 2007 تصویب شد، لیورپول تصمیم گرفت تا فناوری EPC RFID را در مرکز توزیع خود گسترش دهد تا شامل سه دروازه ورودی در محل پذیرش، سه‌نقطه EPC RFID در منطقه مرتب‌سازی و تمام دروازه‌های حمل‌ونقل باشد. علاوه بر این، برچسب‌هایEPC RFID در حال حاضر در 100 درصد از موارد پلاستیکی حاوی کالاها استفاده می‌شود.

EPC RFID فرآیندهای خرده‌فروشی فعلی را تغییر داد و منجر به برنامه‌های کاربردی و مزایایی که در ابتدای پروژه موردتوجه قرار نگرفت. علاوه بر این، یک مدل پذیرش جدید به نام “SEMI” معرفی شد و کالاهای مارک­دار با جعبه مقوایی استفاده شد. برخلاف روش پذیرش پلاستیکی که به نام “PLANO” شناخته می‌شود، جعبه‌های مقوایی دارای برچسب‌های EPC RFID یک‌بارمصرف هستند.

برچسب زدن سطح مورد

در سال 2008، لیورپول تست EPC RFID تطبیق سطح محصولات را با تولیدکنندگان و دسته‌بندی‌های مختلف آغاز کرد. فقط چهار سال بعد، این شرکت از 6 تا 70 منطقه DC استفاده کرد. از دو تا 150 تأمین‌کننده و از دو تا 96 فروشگاه عمومی امروزه دسته‌بندی‌های اصلی محصولات برای برچسب زدن بر روی آیتم‌ها، منسوجات، پوشاک و پارچه‌های سفید است.با برچسب‌گذاری EPC RFID در مورد سطح کالا، کالاهای مسافر از پذیرش به حمل‌ونقل اطلاعات ارزشمندی برای لیورپول تولید می‌کنند تا جریانات محصولات و ورود آن‌ها به فروشگاه‌های درست را سازمان‌دهی کنند. در حال حاضر، Tultitlán DC از 51 EPC RFID خواندن امتیاز در سراسر مرکز توزیع‌شده به شرح زیر است:

  • شش نقاط خواندن در منطقه پذیرش PLANO که ظرفیت‌های استاندارد را پردازش می‌کنند با استفاده از برچسب‌های RFID قابل‌استفاده برای تأیید محتوای سطح آیتم.
  • سه نقاط خواندن در منطقه پذیرش SEMI که کارتن های با اندازه‌های مختلف حاوی کالاهای شکننده یا ویژه را پردازش می‌کنند، با استفاده از برچسب‌های RFID غیرقابل استفاده مجدد برای تائید اینکه موارد متعلق به یک فروشگاه هستند و آماده حمل می‌شوند.
  • هشت نقاط خوانده‌شده در منطقه تثبیت PLANO برای تأیید اینکه کارتن متعلق به یک فروشگاه هستند و آماده حمل می‌شوند.

فرآیند خط روند مهندسی مجدد لیورپول

  • باز کردن CEDIS
    • زیرساخت‌ها و فن‌آوری
    • فرآیند مهندسی مجدد
  • ارزیابی EPC RFID
  • راه‌اندازی EPC RFID
  • تست EPC RFID در سطح مورد
  • بهبود فرآیندها
  • راه‌اندازی EPC RFID در سطح مورد
  • دو نقطه خواندن در منطقه تثبیت SEMI برای

تائید اینکه تمام کارتن ها متعلق به یک فروشگاه هستند

و آماده حمل می شوند.

  • نقاط خواندن در مناطق تحویل به‌منظور تائید اینکه پالت در دروازه‌های حمل‌ونقل مناسب بارگذاری می‌شود.[2]

RFID چیست؟

شناسایی فرکانس رادیویی یا RFID یک فناوری ترسیم خودکار داده است که از امواج رادیویی برای شناسایی اشیا، مکان‌ها و موارد دیگر بی‌فایده است. RFID توانایی شناسایی یک یا چند اشیا را هم‌زمان و بدون اغلب موارد، تعامل انسان یا خط دید، به‌این‌ترتیب افزایش کارایی فرآیندهای کسب‌وکار کلیدی.

EPC چیست؟

کد الکترونیکی یا EPC یک برچسب الکترونیکی است که حاوی شماره منحصربه‌فردی به نام شماره سریال تجارت جهانی شماره (SGTIN) است که منحصربه‌فرد آن محصول را شناسایی می‌کند. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به محصول را در هر نقطه از زمان، در مورد مکان فیزیکی آن و همچنین اطلاعات دقیق مانند طول و عرض، تاریخ‌های مختلف، محل تولید و تاریخ انقضا ارائه می‌دهد.

استانداردهای GS1 استفاده‌شده

شماره سریال تجارت جهانی (SGTIN) برای شناسایی موارد منحصربه‌فرد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کد کانتینری سریال (SSCC) برای شناسایی واحدهای تدارکاتی مانند پالت استفاده می‌شود.

شناسه دارایی قابل بازگشت جهانی (GRAI) دارایی‌های قابل‌استفاده مجدد یا قابل‌برگشت مانند جعبه‌های مقوایی را شناسایی می‌کند.

دستاوردها و مزایا

اهداف

  • بهبود دید در محصول در طول زنجیره‌تامین.
  • کاهش خطاهای حمل‌ونقل در مورد و پالت مربوط به محتوا یا مقصد نهایی.
  • افزایش دقت موجودی.
  • کاهش مقادیر محصولات گم‌شده و مازاد مربوط به موارد پلاستیکی یا ظروف.
  • افزایش سرعت ثبت موجودی
  • کاهش هزینه‌های مربوط به تحویل‌های نادرست

نتایج

  • دید 100٪ از محصول از مرکز توزیع به فروشگاه.
  • 80 درصد کاهش خطاهای حمل‌ونقل.
  • دقت موجودی از 80 درصد به بیش از 98.6 درصد افزایش‌یافته است.
  • خطاهای تلفیقی کاهش‌یافته توسط 98 درصد.
  • ظرفیت موجودی از 500 تا 7000 محصول در هر ساعت در ساعت افزایش‌یافته است.
  • مجموع خطاهای عملیاتی از 0.63 تا 0.05 درصد کاهش‌یافته است.

EPC RFID به فروشگاه‌ها

امروزه 96 فروشگاه لیورپول از پروسه‌هایی با تکنولوژی EPC RFID بهره‌مند هستند، به‌ویژه در شمارش چرخه مدیریت موجودی. همچنین 263 EPC موبایل وجود دارد. خوانندگان RFID در محل فروشگاه‌ها گسترش‌یافته و از راه‌حل‌هایی که باعث افزایش تجربه خرید مصرف‌کنندگان لیورپول مانند قفسه‌های هوشمند و امتیاز فروش (POS) در بخش‌هایی می‌شوند که محصولات دارای برچسب EPC RFID هستند. درنهایت، لیورپول پیشرفت خود را برای ادغام سایر دسته‌بندی محصولات مانند کالاهای سفید، مبلمان خانگی، وسایل آشپزخانه و موارد دیگر انجام می‌دهد.[3]

  • نتیجه‌گیری

کلیه شرکت‌ها در مطالعه موردی، با پیاده‌سازی فرایندهای بسیار کارآمد که توسط استانداردهای GS1 فعال‌شده‌اند، کریستال همچنان یک پیشگام و تمرین کننده بهترین شیوه‌های جهانی در کلمبیا است. این شرکت تا حد زیادی تبادل اطلاعات و ارتباطات خود را افزایش داده است ، در داخل و با شرکای تجاری درحالی‌که خدمات خود را با مشتریان و مصرف‌کنندگان خود افزایش می­دهد. با پذیرش سیستم استاندارد GS1، کریستال ارزش استفاده از این زبان مشترک جهانی را در کسب‌وکار خود و در سراسر زنجیره عرضه آن درک می‌کند. همچنین نتایج و درس آموخته‌های لیورپول به‌صورت زیر است:

  • پیاده‌­سازی گام‌به‌گام، لیورپول را به‌طور مداوم یاد گرفتیم تا سرمایه­گذاری کل را کاهش دهد، برای کاهش تأثیر اجرای و ایجاد مزایای کوتاه‌مدت.
  • استفاده از استانداردهای GS1 اجازه می‌دهد تا لیورپول به‌طور شفاف اطلاعات را با تأمین‌کنندگان به اشتراک بگذارد و یکپارچه انتقال از بارکد به تکنولوژی RFID.
  • تأمین‌کنندگان لیورپول در حال حاضر از طریق زنجیره تأمین از طریق محصولات خود دیداری از محصولات خوددارند و در فرایندهای دیگر مانند صدور صورتحساب و مراقبت از مشتری، ارزش را به ارمغان می‌آورند. EPC یک استاندارد جهانی شناخته‌شده است که ما را قادر می‌سازد تا اطلاعات را با تأمین‌کنندگان به‌صورت شفاف به اشتراک بگذاریم و از مزایای حجم بحرانی این استاندارد تولید کنیم. درنهایت با این آموخته­­ها می­توان قدم مؤثرتری در صنعت ایران برداشت.