جرثقیل سقفی

خدمات GS1 در صنعت لجستیک از توزیع‌کنندگان تا شرکت‌های دانش بنیان

ماهنامه شماره12(مرداد ماه 1395)

1- مقدمه:

 نیاز به جریان اطلاعات صحیح و کامل در سرتاسر زنجیره تأمین برای تمامی ارکان حاضر از تولید‌کننده تا خرده‌فروش جهت دستیابی به کارایی لازم امری مهم و حیاتی می‌باشد. بر همین اساس ردگیری و ردیابی هر واحد حمل‌ونقل شونده در این زنجیره جزء با به کارگیری استاندارد‌های مدون GS1 امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 به هر واحد لجستیکی یک شماره سريالي کانتینر ارسالی (SSCC) تخصیص داده می‌شود که برای رهگیری آن در سرتاسر زنجیره تأمین استفاده می‌‌شود. SSCC با سیستم EDI مبادله می‌شود و شماره‌ای منحصر به فرد می‌باشد.خدمات GS1 در بخش لجستیک در 4  بخش ارائه می‌شود که شامل مدیریت تحویل ، مدیریت انبار، مدیریت دارایی و مدیریت حمل‌ونقل می‌باشد.

شرکت‌های پیشتاز چه در عرصه تکنولوژی مانند Philips و چه کمپانی‌هایی که هدایت و رهبری بازار در بخش حمل‌ونقل را بر عهده دارند، دریافته‌اند که تنها راه‌حل موفقیت در بخش لجستیک استفاده از استاندارد های GS1 است.

image001

          شکل1-مدیریت انبار با استاندارد های GS1

 

2- ایجاد ارزش در عملیات تجاری ارسال و دریافت کالا

2-1- استفاده Dairy Crest از استانداردهای GS1 به منظور ایجاد بازدهی بیشتر و نیاز به تجارت با Tesco

چالش:

Tesco، یک سوپرمارکت زنجیره‌ای است که توانسته است زمان تحویل کالا‌ها را سرعت ببخشد و همچنین موجودی‌اش را در مراکز توزیع منطقه (DCs[3]) در فرآیند‌های کارآمد‌تر و کم هزینه‌تر کاهش دهد. Dairy Crest یکی از تأمین‌کننده‌های Tesco، افزایش سطح اتوماسیون زنجیره تأمین را هدف‌گذاری کرده است. شرکای تجاری آن‌ها، یک تیم برای بهبود دقت و جریان اطلاعات در رابطه با تحویل کالا به مراکز توزیع Tesco با برقرار کردن یک استاندارد قوی از خدمات مشتریان تشکیل داده‌اند.

راه حل:

Tesco با Dairy Crest برای استفاده از فناوری تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI) قرارداد بسته است. Dairy Crest برای ارسال محموله کالا، هر پالت را با شماره سريالي کانتینر ارسالی (SSCC) مشخص می‌کند. سیستم مدیریتی انبار Dairy Crest یک پیام آگهی ارسال پیشرفته(ASN)  صادر می‌کند. زمانی که ASN دریافت شود، Tesco درباره پیش برد و وضعیت کالای خاص در محموله اطلاعات دارد و قادر است هر اختلافی را که در انبار کالای اصلی و مورد نظر وجود داشته باشد ، معرفی و شناسایی کند.

مزایا:

برای Dairy Crest با استفاده از برچسب Tesco دقت تحویل کالا با همان مشخصات و ویژگی‌های سفارش داده شده به 99.5 درصد رسید.

  • سیستم مبتنی بر کاغذ و دستی و خطای اطلاعات و همچنین مشکل جستجوی فاکتور‌ها کاهش پیدا کرد و منجر به بهبود جریان نقدی شد.
  • برای Tesco، بهبود وصول کالا، عملیات انبارداری و در دسترس بودن محصولات Dairy Crest برای مصرف‌کنندگان در سراسر فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاصل شد.
  • زمان خالی کردن کامیون کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال تخلیه بار یک کامیون 26 پالته از 52 دقیقه به 11 دقیقه کاهش یافت.
  • مزد و خطای نیروی کار انسانی کاهش پیدا کرد.

image002

Dairy Crest با رساندن بیش از یک چهارم میلیون مورد در هفته برای دریافت برچسب به Tesco، یکی از بزرگترین مشتریان آن محسوب می‌شود. برای توزیع این حجم بالا و پاسخگویی و نیاز به رساندن سفارشات در 18 ساعت، Dairy Crest ملزم به بهبود فرآیندهای زنجیره‌تأمین می‌باشد. یکی از مهم‌ترین تغییرات معرفی ASNs توسط Tesco است که دید و اعتبار بیشتری را در طول فرآیند حمل‌ونقل ایجاد کرده است.

ASNs یک پیام الکترونیکی است که اطلاعات دقیق در مورد محصولات فرستاده شده توسط تأمین‌کننده قبل از پیش فرض‌های مصرف‌کننده فراهم می‌کند. آن‌ها با استفاده از تکنولوژی تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI) اطلاعات را به یکدیگر مخابره می‌کنند که اسناد الکترونیکی استاندارد تجارت بین دو شرکت در سیستم‌های کامپیوتری آن‌ها قبلاً مبادله شده و وجود دارد. این اسناد که می‌توانند شامل سفارش خرید، صورت حساب و اطلاعات توزیع باشد، معرفASNs  می‌باشد.

            با کمک ASNs و اسناد الکترونیکی تحویل (ePODs )، Dairy Crest توانسته است کاهش جستجوی کالا را رقم زند و جریان نقدی را بهبود و فعالیت‌های GoodSin را که یکی از مهم‌ترین مشتریان آن است را بهبود ببخشد. رمز عملیات موفق‌آمیز ASNs استفاده از استاندارد های GS1 است که یک زبان مشترک بین Tesco و Dairy Crest را ایجاد کرده است.

2-1-2- سرعت تحویل:

Dairy Crest که قبلاً یک بخش بازاریابی بود که برای احیای صنعت لبنی ضعیف بریتانیا در سال 1930 تشکیل شده بود، در سال 1996 Dairy Crest تبدیل به یک کمپانی عمومی شد و یک سری فعالیت‌های جدید را آغاز کرد  که توانست 1.63 میلیارد یورو گردش مالی سالیانه‌اش را رشد دهد.

Dairy Crest یکی از تأمین‌کنندگان پیشرو در محصولات لبنی است که شامل برندهای Cathedral City و Clover و Frijj در سوپر مارکت‌های انگلستان است. این شرکت دارای 14 بخش تولیدی و 5300 نفر نیروی کار می‌باشد. محصولاتشان در 40 کشور فروخته می‌شود. اکثر محصولات Dairy Crest از طریق مرکز توزیع ملی (NDC) در شهرهایی مثل Nuneaton و Warwickshire توزیع می‌شود.

با افتتاح NDC برای اولین بار در یک سری از پیشرفت‌هایی که Dairy Crest در فرآیندهای زنجیره‌تأمین ایجاد کرده بود می‌توان به یافتن پیش‌بینی رشد کسب‌و‌کار و مقررات جدید از مشتریان کلیدی آن، مثل Tesco اشاره کرد. به طور خاص، سوپر مارکت زنجیره‌ای توانست سرعت تحویل و انباشت کالاها را  در مراکز توزیع منطقه‏ای با بازدهی بیشتر و هزینه کمتر، افزایش دهد. هدف اصلی Dairy Crest افزایش سطح اتوماسیون در زنجیره تأمین خود بود. تیمی که برای این پروژه تشکیل شده بود، تصمیم به تمرکز بر روی بهبود دقت و جریان اطلاعات مربوط به تحویل کالا‌ها به مرکز توزیع منطقه‌ای Tesco گرفت. چالش این بود که برای ارائه این پیشرفت‌ها می‌بایست از یک استاندارد بزرگ خدمات مشتریان استفاده کرد.

 image003

2-1-3- قبل از تحویل گرفتن:

Tesco سیستم سفارشی مبتنی بر فروش و مکان سفارشات خود را با Dairy Crest با استفاده از تکنولوژی تبادل الکترونیکی داده‌ها انجام می‌دهد. محموله‌ها با استفاده از سیستمNDC  شرکت Dairy Crest مونتاژ شده و هر پالت با یک برچسب لجستیک زمانی که به مرکز توزیع منطقه ای Tesco می‌رسند، مشخص شده است که شامل یک شماره سريالي کانتینر ارسالی(SSCC، یک شماره منحصر به فرد GS1 (ارائه شده با یک بارکد) که معرف کالاست. پالت‌های محموله قرار داده شده بر روی کامیون تحویل دهنده، پس از بررسی توسط سیستم مدیریت انبار Dairy Crest پیام ASN صادر می‌کند و برای دریافت تسهیلات و صحت کالاهای سفارش داده شده به Tesco ارسال می‌شود.

ASN دریافت شده توسط Tesco اطلاعات دقیقی را درباره محموله قبل از آنکه برسد، فراهم می‌کند. Tesco می‌تواند اختلافاتی را که بین آنچه که سفارش داده شده و آنچه که خواهد رسید، مشخص کند. به این معنی که می‌تواند دستور ورود کالا و اجازه پرداخت به Dairy Crest رابدون تأخیر صادر کند.

معرفی ASNs هم برای Tesco و هم برای Dairy Crest سودمند است. Tesco اکنون می‌تواند یک نیاز اساسی Dairy Crest برای دریافت کالا در یک زمان‌بندی محدود و فراهم کردن اطلاعات لازم قبل از دریافت کالا را برطرف کند. این شرکت با برچسب‌های Tesco توانسته است دقت دریافت کالا را تا 99.5 درصد افزایش دهد.

با توجه به این مقررات Dairy Crest می‌تواند یک رابطه تجاری عالی با یک مشتری کلیدی حفظ کند. با استفاده از ASNs و ePODs در تجارت Dairy Crest تعداد سیستم‌های مبتنی بر کاغذ کاهش یافته است که در نتیجه خطای اطلاعات و داده‌ها کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که Dairy Crest صورت حساب‌های کمتری دریافت می‌کند و اين موضوع باعث می‌شود كه جریان مالی خوبی به‌وجود بیاید.

Tesco هم اکنون می‌تواند بر روی عملیات دریافت کالا و انبار‌داری را پیش از رسیدن آن‌ها از مراکز توزیع برنامه‌ریزی کند. این مهم است زمانی که یک حجم زیادی از کالا‌ها درگیر هستند نیاز به اختصاص دادن فعالیت‌های دستی بر روی آن‌ها وجود دارد. اما Tesco با یک سیستم کارآمد‌تر برای دریافت کالا، می‌تواند اطمینان دهد از اینکه مشتریان به محصولات Dairy Crest در همه زمان‌ها در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای دسترسی خواهند داشت.

مطالعات اخیر نشان داده است که ASNs زمان خالی کردن پالت‌های کامیون‌های بارگیری را کاهش داده است بطوریکه اگر یک کامیون 26 پالته در 52 دقیقه خالی می‌شد، اکنون در 11 دقیقه با استفاده از برچسب های لجستیک GS1 خالی می‌شود. ASNs مداخله انسانی شرکت Tescoرا در زمانی که کالا‌ها می‌رسند، کاهش می‌دهد که در نتیجه خطاها کمتر شده و هزینه نیروی کار کاهش می‌یابد.

2-1-4- برنامه آینده:

Tesco و Dairy Crest تمرکز خود را بر روی پیشرفت‌های مکرر قرار داده‌اند. این دو شرکت به آینده نگاه می‌کنند و در حال تلاش برای بهبود اطلاعات ارائه شده در ASNs هستند که آن‌ها با یکدیگر تبادل می‌کنند.

3- ایجاد ارزش در عملیات مدیریت انبار

3-1- استفاده شرکت Luís Simões برای ساختن یک مرکز عملیاتی لجستیکی هوشمند با استفاده از استانداردهای GS1

چالش:

Luís Simões  یک شرکت بزرگ در بازار صنعت لجستیک است که به وسیله ایجاد مرکز عملیات لجستیکی با استفاده از خودکارسازی فرآیند‌های خود خواهان دست‌یابی به یک مزیت استراتژیک است که آن شرکت را قادر به ارائه خدمات بهتر از سایر رقبا به مشتریان کند.

راه حل:

Luís Simões گروهی متشکل از ارائه‌دهندگان راه‌حل و مشتریان برای ساخت مرکز عملیات لجستیکی با استفاده از استاندارد های GS1 مانند شماره سريالي کانتینر ارسالی (SSCC) و شماره جهانی قلم تجاری (GTIN) که در قالب EAN-13 و GS1-128 و ITF-14 رمز نگاری می‌شود و همچنین پیام‌های مبادله‌ای مانند پیام تخلیه بارگیری و تحویل، تشکیل داد.

مزایا:

  • بهبود ظرفیت ذخیره‌سازی انبار تا 2 برابر
  • کاهش هزینه‌های واحد از 13 تا 22 درصد
  • بهبود سطح خدمات تا 99.97 درصد
  • بهبود کیفیت موجودی کالا تا 99.96 درصد
  • توانایی ذخیره 2.8 پالت در هر متر مربع
  • توانایی ذخیره یا پس گرفتن 600 پالت در هر ساعت

3-1-1- لجستیک هوشمند

شرکت Luís Simões(LS) هلدینگی متشکل از ده کسب‌و‌کار مستقل می‌باشد که در صنعت حمل‌و‌نقل و لجستیک فعال می‌باشد و رهبری بازار در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای در پرتغال را بر عهده دارد. Luís Simões به یکپارچه‌سازی خدمات لجستیکی با استفاده از انبار‌های مقیاس بزرگ و همچنین مدیریت ناوگان متشکل از حدود 2000 وسیله نقلیه پرداخته است. و حدود 1800 نفر را استخدام کرده است. LS در شهرهای مهم منطقه انبار مراکز عملیاتی و توزیع دارد و روزانه 500 کامیون با بار کامل را در این منطقه مدیریت می‌کند.

هدف کلی پروژه توسعه انبار هوشمند چند گانه-چند محصول بوسیله خودکار‌سازی تمام عملیات است؛ زمانی که فعالیت‌های منابع انسانی ارزشی به فرآیند اضافه نمی‌کند. البته به حفظ انعطاف‌پذیری انبار به روش سنتی نیز توجه شد و بنا بر این شد تا فرآیند‌های خودکارسازی با عملیات انجام شده توسط نیروی انسانی نیز یکپارچه و هماهنگ گردد تا باعث مزیت رقابتی شود.

3-1-2- خودکار‌سازی در کنار عملیات دستی

استراتژی پروژه این بود تا حرکت یونیت یا پالت‌های لجستیکی خواه همسان یا غیر همسان تماماً خودکار شود، در حالی که هنوز برخی عملیات به صورت سنتی و توسط انسان انجام می‌شود، مانند: آماده‌سازی سفارشات، لجستیک (تدارکات معکوس) و انتخاب محصولات نامناسب.

اهداف خاص شامل:

  • افزایش ظرفیت مرکز عملیات لجستیک تا 2 برابر
  • جذب مشتریان با توان اقتصادی بالا و نیاز لجستیکی روزانه
  • بهبود بهره‌وری از طریق سیستم‌های مکانیزه مانند فعالیت‌های بارگیری و تخلیه
  • کاهش هزینه‌های فعالیت‌های داخلی لجستیکی از 15 تا 20 درصد
  • افزایش دقت ثبت موجودی
  • بالا بردن انعطاف‌پذیری عملیاتی و دقت فرآیند با استفاده از سیستم مکانیزه
  • تمایز برند تجاری در بازار (برند سازی)
  • پیاده‌سازی استاندارد‌های GS1 به عنوان بخشی از خودکار سازی فرآیندها

شاید بزرگترین چالش، توسعه یک راه‌حل جهت ایجاد انعطاف‌پذیری در انبار‌های مکانیزه بود. برای حل این مشکل LS با شرکت Hanhart که تجربه و مهارت لازم در این خصوص را دارد، به عنوان ارائه‌دهندگان راه‌حل، قرارداد بست و این شرکت نیز راهکار‌هایی در خصوص اتوماسیون و به کارگیری استاندارد‌های GS1 ارائه داد. پروژه مرکز عملیات لجستیک هوشمند سبب شد تا مشتریان بزرگ تجاری در فازهای تست و اجرا نیز مشارکت کنند. LS با استفاده از تیم کارشناسی مجرب و همچنین حمایت مشتریان، بر تمامی موانع غالب شد و با موفقیت به هدف خود یعنی مرکز عملیات لجستیکی هوشمند دست یافت.

                image004

شکل2-شرکت Luís Simões

3-1-3- مرکز عملیاتی لجستیکی جدید

هم اکنون این مرکز امکان ذخیره‌سازی تا 5600 پالت و جابجایی 600 پالت در هر ساعت را دارد. هفت روز از هفته و در هر روز 24 ساعت و بدون وقفه در روز کار می‌کند. اکثر فعالیت‌ها بوسیله سیستم‌های مکانیزه که توسط نرم‌افزار کار می‌کنند، بر اساس سیستم مدیریت یکپارچه و سلسله مراتب پشتیبانی می‌شوند. سیستم مدیریت انبار، اطلاعات عملکردی انبار و همچینین محصول را مدیریت می‌کند. بنابراین فایل اصلی کالاها مدیریت می‌شود و قواعد عملیاتی برای هر مشتری تعریف می‌شود. سیستم مدیریت جریان مشخص می‌کند که چگونه محصولات به درستی به مقصد مورد نظر می‌رسند. در نهایت یک سیستم شناسایی نوری بر پایه فتوسل استفاده می‌شود تا ردیابی محصول را از مبدا تا مقصد انجام دهد.

3-1-4- استاندارهای GS1 راهکار هوشمندی

استاندارد های GS1 همچنین نقش بزرگی را در مرکز عملیات لجستیکی جدید ایفا می‌کند. در سیستم سنتی فرآیند تحویل کالا، کامیون‌ها کاملاً به صورت سنتی بارگیری و یا تخلیه می‌شدند اما اکنون آن‌ها بوسیله اسکن کد SSCC و اطلاعات دیگر مانند شناسه GTIN، تاریخ استفاده، تعداد کالا و تاریخه تولید، تایید اعتبار می‌شوند و همه در قالب کد سیستمی GS1-128 رمز نگاری می‌شوند.

در سیستم جدید تنها مدت 35 دقیقه برای دریافت یک بار کامل کامیون شمال 33 پالت زمان لازم است؛ به عبارت دیگر به طور متوسط در هر دقیقه یک پالت دریافت می‌شود.

            برچسب لجستیک GS1 در تمامی فرآیندهای لجستیک استفاده می شود. سیستم مدیریت نیروی کار تنها کد SSCC را در کل فرآیند ذخیره‌سازی انبار به رسمیت می‌شناسد. برای واحد‌های لجستیکی که به وسیله برچسب‌های GS1 برچسب‌گذاری نشده باشد، اطلاعات به صورت دستی جمع‌آوری شده و یک برچسب جدید با یک کد SSCC جدید بوسیله LS تولید می‌شود. برای حمل و نقل یک برچسب لجستیکی بوسیله یک کد SSCC منحصر به فرد به کار گرفته می‌شود.

اطلاعات سفارش که شامل همان اطلاعات استاندارد‌های GS1 می‌باشد، از طریق پیام‌های اطلاع‌رسانی محموله با مشتری به اشتراک گذارده می‌شود.

  • کد GLN شرکت LS و همچنین کد GLN مشتریان، در هر پیام مبادله شده
  • دریافت پیام DESADV (اعلاميه ارسال) با اطلاعات سفارش و کد SSCC
  • ارسال پیام RECADV (اعلاميه دريافت) از سفارش

نتیجه آن شد که کیفیت داده‌ی به اشتراک گذاشته شده با همه شرکای تجاری در یک زمان مشخص بهبود داده شد. همچنین با استفاده از پیام INVRTP در کنار SSCC امنیت موجودی کالای قرنطینه شده در انبار نیز افزایش یافت. مرکز عملیات لجستیکی جدید با استفاده از استانداردهای GS1، در حالی که زمان هدایت عملیاتی را کاهش داده است، سبب کاهش هزینه‌ها در ارتباط با فرآیند ذخیره‌سازی برای مشتریان مختلف نیز شده است. همچینین با اسکن کدهای SSCC امکان ردیابی و رهگیری محموله در سرتاسر زنجیره تأمین مهیا شده است.

3-1-5- مرکز عملیات لجستیک هوشمند (اکنون)

LS چیدن عامل را به عنوان عوامل قطعی برای موفقیت پروژه معرفی کرد:

با استفاده از استاندارد‌های GS1، شرکت نه تنها به اهداف خود رسید، بلکه هم اکنون یک بهبود مستمر در روش اجرایی خود حاصل شده است که بوسیله استاندارد‌های GS1 محقق شده است. با ترکیب استاندارد‌های GS1 با فرآیند‌های مکانیزه نرم‌افزاری و فرآیندهای انجام شده بوسیله انسان(دستی)، LS قادر به بهبود قابل توجه در بازده عملیاتی و دقت موجودی انبار شده است. این شرکت به درستی یک مرکز عملیات لجستیک هوشمند ساخته است که دیگر یک ایده برای آینده نیست، بلکه عین واقعیت است.

3-2- Philips با استفاده از استاندارد‌های GS1 به ساده‌سازی عملیات و همچنین کاهش هزینه‌ها با LSPها پرداخته است.

چالش:

تعداد زیادی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک در سراسر جهان با Philips کار می‌کنند. هر کدام از LSP ها دارای سیستم خاصی برای ارتباط با Philips هستند. این تنوع و همچنین لزوم ارتباط با همه آن‌ها به وسیله سیستم خاص خودشان سبب افزایش هزینه‌ها و ناکارآمدی شده است. بر این اساس شرکت می‌خواهد یک مجموعه مشترک از رابط‌ها بر اساس استاندارد‌های GS1 ایجاد نماید.

راه حل:

Philips اکنون تمامی LSP‌هایی که با آن‌ها قرارداد دارد را ملزم به استفاده از کلید‌های شناسایی و یک مجموعه مشترک از 18 رابط بر اساس استانداردهای XML GS1 کرده است. LSP‌های جدید هم باید خود را با ملزومات جدید تطبیق دهند. علاوه بر این دپارتمان خرید Philips استفاده از استاندارد‌های GS1 را به عنوان یک الزام برای همه LSP‌ها مشخص کرده است.

مزایا:

  • افزایش شفافیت در سرتاسر زنجیره تأمین در جهت بهبود بازده عملیاتی
  • کاهش هزینه‌های نگهداری اینتر فیس‌ها
  • شروع سریع‌تر کار با یک LSP جدید
  • انعطاف‌پذیری در جهت ایجاد تغییر در استفاده از یک LSP با LSP دیگر در مواقع لزوم

image005

3-2-1- وجود هزاران اینترفیس:

Royal Philips یک شرکت دانش بنیان و تکنولوژی محور می‌باشد که در حوزه‌های مختلف پزشکی مانند مراقبت‌های قلبی، بهداشت دهان و دندان، همچینین استفاده بهینه از انرژی فعال است. در سال 2012 این شرکت به فروش 24.8 میلیارد یورویی رسید. این شرکت حدود 114000 کارمند در بخش‌های فروش و خدمات در بیش از 100 کشور جهان دارد و به عنوان یک کسب‌وکار جهانی برای پوشش حمل‌و‌نقل و تدارکات خود با بیش از 20 LSP قرارداد دارد.

Philips مجبور بود با هر اینترفیس اختصاصی و سیستمی که این اینترفیس‌های LSP‌ها را نگهداری می‌کرد، ادغام شود. شرکت مجبور بود برای هر LSP تغییراتی ایجاد کند و با هزاران LSP با سیستم‌های مختلف ارتباط برقرار کند، رویه‌ای که به نظر مدت زیادی قابل پایدار نبود. در نتیجه اسناد و مدارک برای هرگونه پیاده‌سازی تهیه شد. راه‌حل‌های لجستیکی مختلف برای نیازمندی‌های مشابه Philips استفاده شد. شواهد گویای این بود که با وضعیت کنونی انعطاف‌پذیری تقریباً غیر ممکن بود، چون تغییر از یک LSP به LSP دیگر در مواقع لزوم تقریبا غیر ممکن است.

لذا یک تیم تحقیقاتی شروع به بررسی این که چگونه شرکت می‌تواند جهت همکاری با شبکه LSP‌های دیگر فرآیند‌های خود را ساده‌سازی کند، نمود. آن‌ها در نظر گرفتند که چگونه شرکت‌های بزرگ دیگر با رویکرد مبتنی بر استاندارد با LSP‌های خود ارتباط برقرار می‌کنند.

آقای ) Coxتحلیل‌گر ارشد کسب‌و‌کار ، تدارکات و انبار‌داری) مي‌گويد: در Philips ما از کلید های شناسایی GS1 چندین سال استفاده کردیم و این اراده در ما جهت توسعه استفاده از کلید‌های شناسایی GS1 با استفاده از استاندارد XML eCom به‌وجود آمد، چرا که تنها مجموعه کاملی از استاندارد‌ها است که منطبق بر نیازهای ما می‌باشد.

3-2-2- رویکرد مشترک مورد نیاز

امروزه Philips تمامی LSP‌هایی را که با آن‌ها قرارداد دارد، ملزم به استفاده از استاندارد‌های GS1 به عنوان یک راه‌حل مشترک جهت اقدام و تاثیر متقابل در فضای کسب‌و‌کار نموده است. استاندارد‌های مشخص مورد نیاز شامل کلید‌های شناسایی: شناسه جهانی اقلام تجاری، کد مکان جهانی و کد SSCC در برچسب لجستیکی جهت شناسایی منحصر به فرد محصولات، مکان‌ها و واحد‌های لجستیکی در سرتاسر زنجیره تأمین تعبیه می‌شود. استاندارد‌های شناسایی مشابه می‌تواند شامل مبادلات EDI در شرکت باشد که به وسیله استاندارد XML GS1 امکان‌پذیر می‌شود. آقای Cox می‌گوید: ما هم اکنون یک مجموعه از اینترفیس‌ها اسناد داخلی و دستورالعمل‌های راهنمایی برای پروژه‌ها، تست و مانیتورینگ داریم.

گروه Philips همچنین اقدام به تهیه دستورالعمل اجرایی برای LSP‌ها کرده که شامل مشخص کردن محتوای پیام از Philips و همچنین اطلاعات دقیقی که از جانب LSP‌ها باید برای Philips ارسال گردد، می‌باشد. آقای Cox می‌گوید: پیاده‌سازی اکنون به نسبت سریع‌تر شده است. در زمان تقریبی 6 هفته ما توانستیم با یک LSP جدید که با Philips قرارداد بسته بود و بر پایه استاندارد های GS1 عمل می‌کرد، ارتباط برقرار نماییم.

این امر به طرز قابل توجهی سبب بهبود ساختار هزینه‌ای و بهره‌وری ما شد. بخش خرید شرکت Philips همچنین در مذاکرات اولیه با LSP‌ها استفاده از استاندارد‌های GS1 را جزء شروط مطرح می‌کند. دپارتمان خرید شرکت هم چنین سطح آشنایی و توانایی به‌کار‌گیری استاندارد GS1 را توسط LSP‌ها بررسی می‌کند. فرآیند انتخاب LSP‌ها اکنون علاوه بر هزینه و کیفیت شامل موافقت و همچنین توانایی اجرای استاندارد‌های GS1 توسط LSP‌ها می‌باشد و تقریبا همه LSP‌ها به غیر از تعداد اندکی با آن موافقت کردند.

3-2-3- تحول موفقیت‌آمیز:

طبق بیانات آقای Cox، عوامل و مزایایی در ارتباط با تغییر رویه موفقیت‌آمیز شرکت Philips جهت برقراری یک مجموعه مشترک از روابط با LSP‌ها وجود دارد:

3-2-3-1- استفاده مداوم از کلید‌های شناسایی GS1

هم اکنون شفافیت به هم پیوسته و گسترده در سرتاسر زنجیره تأمین امکان‌پذیر شده است. LSP‌ها به راحتی می‌توانند محموله‌های خود را در سرتاسر زنجیره تأمین ردیابی و رهگیری نمایند. آقای Cox می‌گوید: برای عملیات لجستیکی ما تنها شرکت‌هایی را تعیین می‌نماییم که با استفاده از استاندارد‌های GS1 شفافیت مورد انتظار ما در زنجیره تأمین را فراهم نمایند.

3-2-3-2- استانداردهای جهانی

Philips به عنوان شرکتی جهانی به استاندارد‌هایی نیاز دارد که در هر کشوری رسمیت داشته باشد.

3-2-3-3- پشتیبانی از سوی سازمان جهانی GS1

کارشناسان پشتیبانی سازمان جهانی GS1 حمایت کامل را از تیم Philips، زمانی که سوالی یا مسئله‌ای خاص پیش می‌آمد، انجام می‌دادند. توانایی این سازمان جهت پاسخگویی سریع به سوالات شرکت یک امر حیاتی برای پیاده‌سازی به موقع عملیات محسوب می‌شود.

آقای Cox به طور خلاصه ارزش‌های عملکرد شرکت بر اساس استاندارد‌های GS1 را مشخص کرد که شامل به‌کار‌گیری مجموعه استاندارد‌های ارتباطی لجستیکی می‌باشد که مزایای بیشتری نیز ایجاد کرده است. هزینه‌های نگهداری به طرز قابل توجهی کاهش یافته است و سهولت پیاده‌سازی به طور ملموسی بهبود داشته است که این یک بازی برد-برد برای Philips و مجموعه LSP ها می باشد.

4- ایجاد ارزش در عملیات مدیریت حمل‌و‌نقل

4-1- مدیریت حمل و نقل با استفاده از استاندارهای GS1  در یک پروژه شرکت های کوچک و متوسط SME[11]

 

چالش:

Spedition Martin آلمانی و GCF شریک تجاری فرانسوی‌اش، در پروژه PROZEUS برای رسیدن به استاندارد‌سازی، اجرای بدون کاغذ صورت حساب‌ها و دستورالعمل حمل‌و‌نقل در یک گستره‌ی فرامرزی شریک شده‌اند. هدف آن‌ها سرعت بخشیدن به فرآیندهای ارتباطی‌شان با صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و هزینه کمتر به منظور اجتناب ازخطاهای حساب‌ داری و بارگیری می باشد.

راه‌حل:

شرکت برای اجرای موفقیت‌آمیز انتقال اطلاعات الکترونیکی فرامرزی، از تبادل اطلاعات الکترونیکی (EDI) همراه با نظریه GS1 EANCOM استفاده می‌کند. دستورالعمل حمل و نقل الکترونیکی GS1(IFTMIN) از شرکت GCF به شرکت Spedition Martin و فاکتور الکترونیکی (INVOIC) از Spedition Martin به GCF مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا:

  • باعث بهبود فضای رقابتی برای Spedition Martin و افزایش روابط با مشتریان خود شد.
  • بعلت ایجاد دستورالعمل حمل‌ونقل و ایجاد صورت حساب‌ها، در یک دوره بازپرداخت6 ساله ضمن صرفه‌جویی در زمان، 13200 یورو صرفه‌جویی مالی صورت گرفت.
  • ارتباط بین شرکای تجاری سرعت بیشتری به خود گرفت.
  • نیاز به ورود اطلاعات به صورت دستی حذف گردید.
  • از حمل‌ونقل ناصحیح و همچنین خطاهای حسابداری اجتناب شد.

 image006

4-1-1- نیاز به استاندارد‌سازی:

پروژه PROZEUS به صورت مشترک توسط GS1 آلمان با هم فکری و مشورت IW با پشتیبانی وزارت اتحادی صنعت و بازرگانی آلمان انجام شده است. هدف از انجام این پروژه دست‌یابی به انجام عملیات صورت حساب‌ها بدون استفاده از کاغذ و دستورالعمل حمل‌ونقل بین مرزی برای توسعه بیشتر بین آلمان و فرانسه بوده است. برای اجرای این پروژه شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) برای تست در پیاده‌سازی این عملیات انتخاب شدند.

                بطور خلاصه، منظور انجام این پروژه این چنین بوده است:

  • تسریع در انجام فرآیندها
  • جلوگیری از ورودی به صورت دستی
  • ایجاد ذخیره‌سازی در هزینه چاپ
  • کاهش هزینه‌های ارسال پستی
  • ایجاد یک وضعیت برد برد فرامرزی
  • مدت زمان انجام پروژه: 9 ماه
  • سرمایه گذاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری:11500 یورو
  • دوره بازپرداخت: 1.6 سال
  • ذخیره‌سازی سود اقتصادی: 13200 یورو در سال

Spedition Martin آلمانی و شریک تجاری فرانسوی آن‌ها، GCF، با تست تجارت الکترونیکی مبتنی بر استاندارد‌ها و فرآیندهای قابل اجرای جهانی با یکدیگر شریک شدند. پس از سال‌ها شراکت، این دو شرکت شناخت خوبی درباره پتانسیل استاندارد‌سازی فرآیندهای شرکت‌ها در کل زنجیره کسب کرده بودند.

اولین مرحله از این پروژه تعیین فرآیند موثری برای انتقال الکترونیکی صورت حساب‌ها و دستورالعمل حمل‌و‌نقل بود. با انتخاب تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI) شرکت‌ها قصد داشتند فرآیند‌های ارتباطی‌ خود را تسریع بخشند و به مقدار قابل توجهی از زمان و هزینه صرفه جویی کنند. بعلاوه، آنها می‌خواستند از خطاهای بارگیری و حسابرسی با فرآیند‌های بین المللی استاندارد شده و سازماندهی شده جلوگیری کنند. ضرورت اجرای موفقیت‌آمیز انتقال داده‌های الکترونیکی در فرامرزها، ایجاد یک ساختار مناسب در شرکت‌ها و شرکای آن‌ها در سیستم جهانی GS1 است. به منظور نظارت و هدایت پیشرفت پروژه، شامل تغییرات فنی ضروری، یک جدول زمانی دقیق تدوین شد که به طور منظم مورد بررسی و تنظیم قرار می‌گرفت.

معرفی دو پیام EANCOM الکترونیکی IFTMIN و INVOIC عامل اصلی صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌باشد. فرآیند‌هاي بهبود یافته و تعداد مراحل دستی می‌تواند کاهش پیدا کند و به حداقل برسد. در عرض دو سال، هزینه‌های اولیه پروژه از طریق صرفه‌جویی‌هایی که با استفاده از پیام‌های الکترونیکی صورت گرفته بود، پرداخت شد.

گام مهم دیگر، تعریف یک روابط قانونمندي است که به شفاف و واضح‌تر شدن EDI در اجرای جنبه‌های فنی و ایجاد شفافیت بالاتر در خصوص منابع اطلاعات و یکپارچه بودن آنها کمک می‌کند.

4-1-2- عوامل اصلی موفقیت:

  • تعریف روابط EDI
  • تنظیمات سازمان یافته
  • کاربردی بودن پروژه
  • رهبری و هدایت پروژه
  • آنالیز جزبه‌جز آن چه که هست
  • معرفی دقیق و جز به جز هدف

4-1-3- آموخته های کلیدی:

  • مدیریت پروژه یک فاکتور اساسی در برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل معرفی و شناساندن EDI در مرزها محسوب می شود.
  • همکاری، برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت و اسناد فعالیت‌ها، همگی بسیار حیاتی می‌باشند.
  • مراحل تست و اجرای سریع موارد اصلاح شده نیز معیار مهمی برای رسیدن به موفقیت محسوب می‌شوند.

                با پیش روی انجام عملیات به سمت تبادل اطلاعات الکترونیکی:

  • نیاز به ورود اطلاعات به صورت دستی حذف گردید.
  • فرآیندهای ارتباطی سرعت گرفت
  • از خطاهای حساب‌داری و حمل‌و‌نقل ناصحیح اجتناب شد.

4-1-4- شرکای مورد بحث:

PROZEUS اطلاعات شفاف و واضحی را در استاندارد‌های تجارت الکترونیکی برای کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) فراهم کرد.

Spedition Martin در سال 1975 تأسیس شد. تمرکز آن‌ها بر روی تهیه و توزیع، به ویژه در زمینه کالاهای صنعتی عمومی و کالاهایی که به سرعت به فروش می‌رسند، بوده است.

GCF در سال 1979 تأسیس شد و از زمانی که آمده است یکی از بزرگترین عمده‌فروشان مشروبات الکلی در فرانسه محسوب می‌شود. این گروه در سر‌تا‌سر جهان با یک شبکه توزیع جهانی فعالیت می‌کند.

image007

4-1-5- نتایج مهم بدست آمده:

Spedition Martin قادر به تقویت و گسترش رقابت‌مندی است. رضایت مشتریان بهبود یافته، روابط تجاری موجود تقویت یافته و به آن‌ها برای موفقیت مشتریان جدید کمک می‌کند. بررسی اقتصادی نشان می‌دهد که هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده Spedition Martin همگی در سال دوم بازگشته است.

صرفه‌جویی در هزینه از معرفی پیام IFTMIN (70 درصد صرفه‌جویی) و از طریق معرفی INVOIC مرزی (30 درصد صرفه‌جویی) از صرفه‌جویی در زمان حاصل شده است:

  • 80 دقیقه در روز از بخش ایجاد دستورالعمل حمل‌و‌نقل (برای GCF و دو شریک دیگر)
  • صرفه‌جویی زمان روزانه در طی صدور صورت حساب (5 دقیقه در روز برای GCF و 15 دقیقه در روز برای دیگر شرکای تجاری)

4-1-6- استاندارد های GS1 استفاده شده:

بر اساس نظریه EANCOM GS1 ، استاندارد های GS1 که در زیر آمده، دخیل شده است:

  • آموزش حمل‌ونقل الکترونیکی (IFTMIN): واگذاری حمل‌ونقل از GCF به Spedition Martin در آلمان.
  • فاکتور الکترونیکی (INVOIC): از Spedition Martin به GCF در فرانسه.

5- نتیجه گیری:

به کارگیری استاندارد های GS1  در بخش های مختلف صنعت لجستیک سبب بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود. بطور مثال یک سوپر مارکت زنجیره‌ای در سر‌تا‌سر دنیا می‌تواند با استفاده از کد SSCC و سیستم EDI ضمن هماهنگی کامل با توزیع‌کنندگان و بهبود جریان اطلاعات و کسب رضایت کامل مشتریان کلیه هزینه‌های خود را کاهش داده و بهره‌وری خود را به طور ملموسی افزایش دهد.

شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی محور می‌توانند با استفاده از این استاندارد‌ها به ساده‌سازی عملیات و استفاده از یک استاندارد جهت ارتباط با LSP‌ها، بهره ببرند. این شرکت‌ها می‌توانند از استاندارد‌های GS1 در جهت انعطاف‌پذیری  در تغییر LSPها بهره برده  و  شفافیت را در سر تا سر زنجیره تأمین افزایش دهند.

شرکت های کوچک و متوسط می‌توانند با استفاده از استاندارد‌های GS1 مانند EDI تمامی صورت حساب‌ها و دستورالعمل‌های خود را در بخش لجستیک به صورت الکترونیک انجام دهند و ضمن صرفه‌جویی در هزینه کاغذ و سرعت‌دهی به فرآیند‌های ارتباطاتی، خطاهای حسابداری و حمل و نقل ناصحیح را نیز کاهش دهند.

می‌توان پیش‌بینی کرد به علت مزایای بسیار بالای استاندارد‌های GS1 در سال‌های پیش رو تمامی بخش‌های حاضر در این صنعت به طور طبیعی به استفاده از این استاندارد‌ها سوق داده خواهند شد.