جرثقیل سقفی

ایجاد ارزش در مدیریت دارایی با استفاده از استانداردهای GS1

ماهنامه شماره 20 (فروردين ماه 1396)

1. مقدمه

مدیریت دارایی‌ به مجموعه‌ای از سیستم‌ها و فرآیندهای روشمند برای نگهداری، به‌کارگیری و توسعه دارایی‌های یک‌نهاد، شرکت یا گروه، اطلاق می‌گردد.

در این چارچوب عموماً روش‌های مهندسی، با تجربیات و تئوری‌های اقتصادی ترکیب می‌شوند و  با تکمیل این فرایند، ابزاری به وجود می‌آید که به‌صورت منظم و با روندی منطقی، در تصمیم‌گیری‌های آتی، بکار برده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، مدیریت دارایی چارچوبی را برای طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت آینده یک گروه یا مجموعه مشخص می‌نماید

مدیریت دستی اموال: ثبت اموال با نوشتن شماره بر آن‌ها و یادداشت‌برداری در دفتر اموال.

مدیریت مبتنی بر نرم‌افزار اموال: ثبت اموال و تحویل‌گیرنده و مکان‌ آن‌ها و جزییات مرتبط، توسط یک برنامه‌ی  نرم‌افزاری میسر می‌شود.

مدیریت مبتنی بر بارکد اموال: در این حالت برای تسهیل شناسایی اموال، به‌جای برچسب حاوی شماره، بر آن‌ها بارکد  چسبانده می‌شود.

مدیریت اموال مبتنی بر RFID : در این حالت برای تسهیل و تسریع بیشتر در صورت‌برداری و شناسایی اموال، از برچسب‌های هوشمند RFID  با برد خواندن چندمتری استفاده می‌شود و امین اموال در عملیاتی مانند اموال گردانی، به‌سادگی و سرعت، در بین اموال حرکت کرده و آن‌ها را ثبت می‌نماید و نیاز به دیدمستقیم و فاصله نزدیک نیست.

2. امکان بهره‌وری شرکت Kibun از مکان چرخ‌های دستی خود با استفاده از EPC/RFID

چالش:

شرکت Kibun برای حمل‌ونقل اجزا و محصولات از چرخ‌های دستی قفسه‌ای در سرتاسر زنجیره تأمین و توزیع استفاده می‌کند. بسیاری از این چرخ‌ها، در طول مسیر خسارت‌هایی را به بار می‌آوردند که موجب پرداخت هزینه و صرف زمان طولانی‌تری می‌شده است. زمانی که کارکنان تعداد کافی از این چرخ‌ها را در اختیار نداشته‌اند، مجبور می‌شدند تا چرخ‌های دیگری را برای تکمیل چرخ‌های خود، خریداری کنند و در بعضی مکان‌هایی که چرخ به‌اندازه کافی در اختیار نبود، موجب تأخیر در حمل‌ونقل کالا، به‌ویژه مشکلات در کسب‌وکار مواد غذایی تازه و فاسدشدنی می‌شده است.

راه‌حل:

در حال حاضر، هر چرخ منحصربه‌فرد شرکت Kibun با تگ‌های RFID و استفاده از EPC GS1 مجهز شده و توسط یک شناسه جهانی دارایی قابل‌برگشت (GRAI) GS1 رمزگذاری شده‌اند و به‌طور خاص برای حساب سرمایه طراحی‌شده‌اند.

مزایا:

  • قابل‌رؤیت بودن مکان دقیق هر چرخ در هر زمان که بخواهد. تنها یک چرخ از زمان اجرای راه‌حل استانداردهای GS1 تاکنون موجب خسارت شده است و این واقعه به علت وجود خطای انسانی بوده است.
  • دوره بازپرداخت بر اساس هزینه جاگذاری مجدد چرخ مفقود تنها یک سال طول می‌کشد.
  • تأمین موجودی چرخ‌ها سریع‌تر شده است، به‌طوری‌که قبلاً چند روز زمان می‌برد، اما اکنون کمتر از 15 دقیقه زمان نیاز دارد.
  • فرآیند لجستیکی مؤثرتر شده، بطوریکه تعداد چرخ‌های موردنیاز برای حمل‌ونقل مواد غذایی را بدون معطلی، تضمین می‌کند.

شرکت Kibun آرایش گوناگونی را در کسب‌وکار اداره می‌کند، به این صورت که تمام توجهش را روی مواد غذایی منجمد و به‌ویژه محصولاتی که بر پایه سوریمی بودن (مخصوص ژاپن) هستند، متمرکز کرده است. مرکز فعالیت‌های برپاشده در ژاپن، 3100 نفر از کارکنان این شرکت تلاش می‌کنند تا نه‌تنها به تقاضاهای مشتریان برای مواد غذایی لذیذ و مطمئن پاسخ دهند، بلکه همواره در حال سبقت گرفتن از نیازهای آنان می‌باشند. Kibun در سال گذشته 000,101 میلیون رکورد فروش داشته است.

2-1. چرخ‌های مفقود

شرکت برای حمل‌ونقل محصولات و اجزا در سرتاسر زنجیره تأمین و توزیع، از چرخ‌های قفسه‌ای که از یک مکان به مکان دیگر جابجا می‌شوند، استفاده می‌کند؛ اما این چرخ‌ها به‌عنوان یک دارایی شرکت به‌حساب نمی‌آیند و اعضای Kibun ابلاغ کرده‌اند که بسیاری از این چرخ‌های قفسه‌ای مفقودشده‌اند و این قفسه‌های مفقودشده هزینه و تأخیر را به وجود آورده‌اند. زمانی که کارکنان چرخ‌های کافی نداشتند، چرخ جدیدی خریداری می‌شده است و در بعضی مکان‌هایی که چرخ به‌اندازه کافی در اختیار نبود، موجب تأخیر در حمل‌ونقل کالا می‌شده است. در هر کسب‌وکاری، این‌یک مشکل است، اما به‌ویژه تأخیر در حمل‌ونقل مواد غذایی تازه و فاسدشدنی، مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

اکنون موجودی چرخ‌ها می‌تواند به‌جای چندین روز، دقایقی زمان ببرد تا تأمین شود و لجستیک حمل‌ونقل روان‌تر و سریع‌تر می‌شود. از زمانی که این سیستم اجراشده است، تاکنون فقط یک چرخ مفقودشده است.

2-2. ردیابی چرخ‌ها با استفاده از استانداردهای GS1

Kibun برای حل این مسئله تصمیم گرفت که یک سیستم مدیریت دارایی برای چرخ‌هایشان اجرا کند. واحد حقوقی تجاری Kibun یک‌راه حل برای قرار گرفتن در استانداردهای GS1 و EPC/RFID ارائه کرد، به این صورت که توسط واحد حقوقی سیستم‌های خنک نگه‌دارنده Kibun در مراکز بزرگ توزیع برای مواد غذایی منجمد اجراشده است. امروزه هر چرخ قفسه‌ای منحصربه‌فرد Kibun با یک تگ EPC/RFID که توسط یک شناسه جهانی دارایی قابل‌برگشت (GRAI) GS1 رمزگذاری شده است، مجهز می‌شود.

GRAI، یک کلید شناسایی GS1 است که به‌طور خاص برای استفاده با حساب‌های سرمایه که در سرتاسر زنجیره تأمین جاری است، طراحی‌شده است، اما به یک شرکت خاص تعلق دارد.

در زنجیره تأمین Kibun، مقصدها به‌وسیله بارکدها شناسایی می‌شوند. زمانی که چرخ‌ها فرستاده می‌شوند، بارکد فروشگاه مقصد و هریک از تگ‌های EPC چرخ به‌وسیله یک بارکد خوان دستی خوانده می‌شود و به یکدیگر می‌پیوندند. بدین ترتیب مکان هر چرخ معلوم است. زمانی که چرخ‌های خالی به مرکز توزیع Kibun برمی‌گردند، از یک دروازه که مجهز به EPC/RFID خوان است، می‌گذرند. این دروازه به‌صورت خودکار ورود هر چرخ را ثبت می‌کند و زمانی که کاملاً برگردانده شوند، آن‌ها را در پایگاه داده Kibun مرکزی ثبت می‌کند.

2-3. به دست آوردن دید کامل از دارایی‌ها

درنتیجه‌ی این سیستم، اکنون Kibun می‌تواند مکان دقیق تمام این چرخ‌های قفسه‌ای را در هر زمان که بخواهد، معلوم کند. تکمیل موجودی چرخ‌ها که قبلاً چندین روز زمان می‌برد، اکنون کمتر از 15 دقیقه زمان می‌برد. زمان و نیروی موردنیاز برای اداره کردن چرخ‌ها کاهش‌یافته است و چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد این است که کیفیت فرایند لجستیکی جامع شرکت بهتر و روان‌تر شده است؛ زیرا هیچ مکانی هرگز بدون تعداد چرخ‌های قفسه‌ای موردنیاز که مواد غذایی تازه و فاسدشدنی را بدون معطلی حمل می‌کنند، نیست.

از زمانی که این سیستم اجراشده، تاکنون فقط یک چرخه قفسه‌ای مفقودشده است و این واقعه به علت وجود خطای انسانی بوده است. احیای چرخ‌های مفقود به‌سادگی این سرمایه‌گذاری را توجیه کرد. برای مثال Kibun برای جایگزینی چرخ‌های مفقود در یک مرکز توزیع، در یک سال 10 میلیون ین هزینه می‌کرد. این هزینه بیشتر از هزینه زمانی بود که سخت‌افزار و نرم‌افزار برای نصب کردن سیستم EPC/RFID در همان مرکز نیاز داشت؛ مثلاً 9.8 میلیون؛ بنابراین این شرکت در یک سال سرمایه‌اش را دوباره به دست آورد.

2-4. مراحل بعدی

Kibun با يک چنين هزینه مشخص و مزایای باکیفیت واضحی، بر میزان تولید خود می‌افزاید تا این سیستم ردیابی را در تمام مراکز توزیعش گسترش دهد و آن را برای سایر دارایی‌ها مانند چرخ‌های تخم‌مرغ، چرخ‌های انبار و صندوق‌های مخصوص حمل چینی‌آلات و شیشه‌ها بسط دهد.

3. فرایندهای مؤثر خطوط راه‌آهن با GS1 EPC/RFID

چالش:

شرکت پیشرو خدماتی حمل‌ونقل و لجستیکی فنلاندی VR Transpoint قصد داشت بازده تمام دوراهی‌های تغییر خطوط واگن‌ها را بهبود بخشد و سرویس و نگهداری واگن‌ها را بهینه سازد و خدمت‌رسانی به مشتریان را با ارائه‌ی سریع اطلاعات ردیابی واگن‌ها افزایش دهد.

راه‌حل:

شرکت VR Transpoint، راه‌حل استفاده از استانداردهای GS1 را اجرا کرد. تگ‌های RFID EPC Gen 2 مخصوصاً برای کاربر روی فلز طراحی‌شده‌اند و به هر طرف تمام واگن‌های حمل‌ونقل ریلی VR Transpoint، لوکوموتیوها و واگن‌های مسافری چسبیده می‌شوند.

هر واگن منحصراً به‌واسطه یک شناسه جهانی منحصربه‌فرد دارایی (GIAI) GS1 شناسایی می‌شود و به‌صورت یک تگ EPC RFID رمزگذاری می‌شود. بیش از 350 RFID خوان دستی برای استفاده کارکنانِ خطوط دوراهی‌های تغییر خطوط در 50 ایستگاه مختلف فنلاندی موجود است و 100 RFID خوان ثابت برای نصب در نقاط بحرانی سرتاسر شبکه راه‌آهن فنلاندی در برنامه گذاشته‌شده است.

مزایا:

  • بهبود اداره کردن خط به‌وسیله به‌صورت خودکار درآوردن سفارش‌ها کاری و بهینه‌سازی ساختار قطار.
  • دستیابی به میانگین صرفه‌جویی (پس‌انداز) 5 میلیون یورو در یک سال بر اساس حذف مراحل کار غیرضروری، کاهش تأخیرها و رفع خطاهایی که به‌واسطه فرایندهای قلم و کاغذ به وجود آمده‌اند.
  • بهبود چشمگیر عملکرد در خدمت‌رسانی به مشتریان، به‌خصوص از طریق افزایش ميزان در دسترس بودن واگن‌ها.
  • فرایند سرویس و نگهداری واگن‌ها به‌صورت کارآمدتر و سریع‌تر.

3-1. فرایندهای دستی ناکارآمد

موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد فنلاند، بادهای بسیار شدید شمالی آن و زمستان‌های طولانی، تاریک و سردش، مدیریت مؤثر حمل‌ونقل را دشوار می‌کند و این خود دلیلی است که شرکت‌های فنلاندی را در رقابت با بازارهای جهانی موفق کرده است. شرکت پیشرو خدماتی حمل‌ونقل و لجستیکی فنلاندی VR Transpoint، مدتی طولانی است که با این چالش روبروست. این شرکت در چندین کشور اروپایی مثل روسیه فعالیت می‌کند و ریل، جمع‌آوری و حمل خرده بار، کالاهای به‌صورت عمده و خدمات حمل‌ونقل و لجستیکی بین‌المللی ارائه می‌کند.

یک بخش اساسی از فعالیت‌های ریلی VR Transpoint به دوراهی‌های تغییر خطوط (عمل جابجایی واگن‌ها از خطی به خط دیگر زمانی که با کالاها بارگیری شده و یا آن‌ها را تخلیه کرده‌اند) اختصاص داده‌شده است. این عمل اخیراً به‌صورت دستی انجام می‌شد؛ به این صورت که کارکنان خطوط با قلم‌ها، کاغذ و دستگاه‌های مخابره درمیان ایستگاه‌های بارگیری و تخلیه بار قدم می‌زدند و اطلاعات مربوط به محتوا و وضعیت بررسی‌شده‌ی هر واگن را به‌صورت رادیویی مخابره می‌کردند. یک کارمند اداری، در سمت دیگر دستگاه مخابره، اطلاعات را به‌صورت دستی در یک سیستم ERP وارد می‌کرد.این عمل، فرایندی زمان‌بر، ناکارآمد و مستعد خطا بود.

VR Transpoint قصد داشت بازده تمام دوراهی‌های تغییر خطوط واگن‌ها را بهبود بخشد و سرویس و نگهداری واگن‌ها را بهینه سازد و خدمت‌رسانی به مشتریان را با ارائه‌ی سریع اطلاعات ردیابی واگن‌ها افزایش دهد.

3-2. منتخب استانداردهای GS1

پس از مذاکره با سایر سازمان‌های راه‌آهن کشورهای اروپایی و یک پروژه آزمایشی در مقیاس کوچک که مزایای زیادی را توجیه می‌کرد، سرانجام در ربع پایانی سال 2009 شرکت VR Transpoint یک‌راه حل ساخته‌شده بر اساس استانداردهای GS1 را اجرا کرد.

تگ‌های RFID EPC Gen 2 مخصوصاً برای کاربر روی فلز طراحی‌شده‌اند و به هر طرف تمام 11,000 واگن حمل‌ونقل ریلی VR Transpoint، لوکوموتیوها و واگن‌های مسافری چسبیده می‌شوند و اولین سیستم همه‌جانبه EPC RFID جهانی را در بخش ریلی به وجود آورده‌اند.

هر واگن منحصراً به‌واسطه یک کلید شناسه جهانی منحصربه‌فرد دارایی (GIAI) GS1 شناسایی می‌شود و به‌صورت یک تگ EPC RFID رمزگذاری می‌شود.

بیش از 350 RFID خوان دستی برای استفاده کارکنانِ خطوط دوراهی‌های تغییر خطوط در 50 ایستگاه مختلف فنلاندی موجود است و 100 RFID خوان ثابت برای نصب در نقاط بحرانی سرتاسر شبکه راه‌آهن فنلاندی در برنامه گذاشته‌شده است. تمام اطلاعات به‌وسیله RFID خوان‌های دستی و ثابت گردآوری می‌شوند و به‌صورت خودکار در سرتاسر یک ارتباط شبکه‌ای سیار مربوط به آن و از طریق سیستم‌های برنامه‌ریزی پشت‌صحنه منتشر می‌شود.

پروژه کامل آن به‌وسیله پشتیبانی سیستم‌های راه‌حل دهنده Vilant گسترش داده شد. تجهیزات و نرم‌افزار با مشخصات فنی در خصوص قابلیت همکاری از راه دور برای حمل‌ونقل (TAF/TSI) موافقت کردند و درنتیجه به‌وسیله آژانس راه‌آهن اروپا تنظیم شد.

فراتر از این واقعیت که سایر سیستم‌های RFID ساخته نشده بر اساس استانداردهای همگانی GS1 بسیار گران بود، تصمیم استفاده کردن از استانداردهای GS1 گرفته شد، زیرا این استانداردها خیلی بعید است که کهنه شوند. برای مثال این استاندارد و کاربردهای آن در این سیستم همگانی استاندارد، در آینده ارزان‌تر و آسان‌تر خواهد شد و اگر این شرکت بخواهد در سال آینده سخت‌افزار را ارتقا دهد، نباید به یک تأمین‌کننده وابستگی داشته باشد.

3-3. طیف گسترده‌ای از مزایای محسوس

راه‌حل EPC RFID به VR Transpoint کمک کرده تا اداره کردن خطوط را به‌وسیله به‌صورت خودکار درآوردن سفارش‌ها کاری و تضمین صحت و درستی ساختار قطار بهبود ببخشد.

اکنون گروه‌های VR Transpoint به‌سادگی در کنار یک قطار قدم می‌زنند و از یک وسیله دستی برای بازرسی هر تگ EPC RFID واگن مسافری ریلی استفاده می‌کنند. اطلاعات به‌صورت خودکار به سیستم لجستیکی شرکت فرستاده می‌شوند و به کارکنان این زمینه این امکان را می‌دهد که واگن‌های مسافری اعلام‌شده را حذف کنند تا به‌قطار دیگری انتقال داده شوند و واگن‌های مسافری باقیمانده را با یک دستورالعمل بهینه برای حرکتشان روبه‌جلو سازمان‌دهی می‌کند. اطلاعات تهیه‌شده به‌وسیله این سیستم همچنین برای شرکت‌های دریافت‌کننده کالاها در دسترس نیست؛ زیرا اکنون آن‌ها به‌صورت خودکار اطلاعات مربوط به محموله‌های وارده را دریافت می‌کنند و مشتریان VR Transpoint این امکان رادارند که بدانند آیا یک واگن مسافری ریلی خاص از سمت جلوی واگن یا از سمت عقب واگن خواهد رسید و نتیجتاً آماده تخلیه آن باشد.

VR Transpoint با حذف مراحل کاری غیرضروری، کاهش تأخیرها و رفع خطاهایی که به‌واسطه کار با قلم و کاغذ به وجود آمده‌اند، به میانگین صرفه‌جویی (پس‌انداز) 5 میلیون یورو در سال رسیده است. بعلاوه عملکرد خدمت‌رسانی به مشتریان شرکت در خصوص افزایش دسترسی به واگن‌ها، به میزان قابلی بهبود بخشیده شده است.

همچنین VR Transpoint یک فرایند سرویس و نگهداری واگن‌ها را که بر اساس سیستم RFID ساخته‌شده، گسترش داده است. گروه های خطوط ریلی می‌توانند مسائل فنی مربوط به واگن‌ها را گزارش دهند و راجع به خرابی‌ها و نقص‌ها به همکاران موجود در همان قطار اطلاع دهند. این تلاش‌ها سرویس و نگهداری مخازن بارگیری واگن‌ها را کاراتر و سریع‌تر کرده است.

3-4. مراحل بعدی

RFID خوان‌های ثابت می‌توانند در ایستگاه‌های ریلی یک ترمینال اختصاصی مشتریان VR Transpoint کار گذاشته شوند و خدمات کامل واقعی را در دسترس قرار دهند.

آژانس بازرگانی فنلاندی برنامه‌هایی برای گسترش RFID خوان‌ها برای ارتباط با گیرنده‌های رادیویی شبکه‌ای راه‌آهن دارد که این امکان را می‌دهد که اطلاعات سودمند مانند وضعیت چرخ‌های واگن یا احتمال جوش آوردن قریب‌الوقوع محورهای سیم‌کشی واگن‌ها را به‌صورت خودکار جمع‌آوری کند. خطوط قطار در فنلاند، فاصله متفاوتی از فاصله خطوطی که در همسایه خود یعنی سوئد یا قاره اروپا وجود دارد، بین ریل‌هایشان دارند؛ اگرچه پهنای ریل در فنلاند تقریباً به‌اندازه پهنای ریل در روسیه است. ازاین‌رو گسترش ردیابی مسیر حمل‌ونقل واگن‌های VR Transpoint به سمت ادارات خدمات حمل‌ونقل ریلی روسیه به‌اندازه مرحله بعدی منطقی است.

4. خدمات پالت هوشمند مدیریت‌شده:

4-1. بهبود بهره‌وری زنجیره تأمین به‌منظور کاهش دادن هزینه‌ها

چالش

شبکه‌های لجستیکی سرتاسر جهان به میلیون‌ها اقلام حمل‌ونقل قابل‌برگشت (RTIs) بستگی دارد تا اینکه کالاها را حمل‌ونقل کنند. بسیاری از شرکت‌ها به سبب ردیابی و کنترل ضعیف موجودی‌های انبار RTI به‌وسیله سیستم‌های دستی یا مبتنی بر برگه‌ی گسترده، نسبت به مقدار واقعی موجودی RTI از اینکه کجا قرار دارند یا اگر خسارت‌دیده‌اند یا به تعمیر یا تعویض نیاز دارند، مطمئن نیستند. این وسعت میزان دید و کنترل در فرایندهای لجستیکی هزینه‌ها، زمان و ریسک‌هایی به وجود آورده است.

راه‌حل

بسیاری از سازمان‌ها، راه‌حل‌های مدیریت پالت هوشمند را به‌وسیله شناسه رادیو فرکانسی (RFID) GS1 EPC به‌کاررفته در پالت‌ها اتخاذ می‌کنند. هر RTI با دو تگ RFID که دارنده یک شناسه جهانی منحصربه‌فرد دارایی قابل‌برگشت (GRAI) GS1 هستند، منطبق می‌شود. سیستم مدیریت RTI که بر پایه استانداردهای GS1 است، مکان و موقعیت فعلی پالت، عمر پالت تعداد تعویض چرخ‌هایی که تاکنون انجام‌شده‌اند و مدت‌زمانی که از آخرین تعمیر یا معاینه آن تاکنون می‌گذرد را ثبت می‌کند. هر زمان که یک RTI انتقال داده می‌شود، RFID خوان‌های قرارگرفته در نقاط ورود و خروج آن مکان، به‌صورت خودکار اطلاعات GS1 که به‌صورت تگ‌های RFID رمزگذاری شده‌اند را بازیابی می‌کنند و سیستم مدیریت را به‌صورت خودکار به‌روز می‌کنند.

مزایا

  • افزایش قابلیت رؤیت موجودی RTI به‌وسیله تخصیص بخش‌هایی به زنجیره تأمین مبنی بر دسترسی به اطلاعات به‌روز برای بهبود مدیریت موجودی، کاهش میزان موجودی انبار و گرفتن تصمیمات بهتر.
  • بهبود برنامه سرویس و نگهداری برای قابل‌دسترس بودن وسیع‌تر RTI ها به‌منظور داشتن بهترین عملکرد و افزایش رضایت مشتری.
  • کاهش تعداد RTI های مفقود تا 95% و به دنبال آن، هزینه‌هایی که باید برای جستجوی RTI های مفقود صرف می‌شد را تا 75% کاهش داده است.
  • حذف اعمال دستی زمان‌بر برای بهبود بهره‌وری کارکنان.
  • یک نمونه بارز کاهش هزینه برای مدیریت RTI می‌تواند تا سقف 50% برای توزیع‌کننده‌ها و خرده‌فروشان و تا سقف 25% برای تولیدکنندگان باشد. بر اساس این صرفه‌جویی (پس‌انداز) ها، برگشت سرمایه می‌تواند 100 روز یا کمتر زمان ببرد.

شرکت‌ها به‌طور فزاینده‌ای تصدیق می‌کنند که راه‌حل پالت هوشمند می‌تواند فوراً در ظرف چند ماه که از اجرای آن می‌گذرد، مزایایی شامل کاهش هزینه‌ها و ساده و مؤثر کردن اعمال را به آن‌ها ارائه دهد.

همچنین پالت‌های هوشمند، نوید پیشرفت بیشتر در زمینه مدیریت و پیش‌بینی را می‌دهند، بعلاوه نوید مدیریت موجودی به‌وسیله پتانسیل داشتن در ایجاد بازدهی قابل‌توجه در سرتاسر زنجیره تأمین از میان‌مدت به بلندمدت را نیز می‌دهند.

4-2. مدیریت پالت: یک هزینه سربار مؤثر

چه حمل‌ونقل مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، چه اجزا و اسباب صنعتی، چه شبکه‌های لجستیکی سرتاسر جهان، همه به میلیون‌ها پالت قابل‌استفاده مجدد بستگی دارند تا کالاها را انتقال دهند. تخمین زده‌شده که 500 میلیون قلم حمل‌ونقل و قابل‌استفاده مجدد (RTIs) فقط در اروپا موجود است. اگرچه تعداد واقعی پالت‌ها در حال حاضر به سبب ردیابی و کنترل ضعیف موجودی‌های انبار پالت مشخص نیست.

4-2-1. سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه

باوجود هزینه پالت‌های چوبی که هرکدام اختصاصاً تقریباً 10 یورو هزینه‌بر می‌دارند، این پالت‌ها نسبتاً یک‌قلم کم‌هزینه هستند؛ اما اگر یک شرکت موجودی انبار کاملی از هزاران پالت داشته باشد، هزینه‌های سالیانه برای خرید کردن و تعمیر می‌تواند میلیون‌ها یورو خرج بردارد.

زمانی که محصولات نمی‌توانند بدون استفاده از RTIs ذخیره یا حمل‌ونقل شوند، به‌سادگی منقضی کردن آن‌ها راه مناسبی نیست؛ بنابراین شرکت‌ها از این گذشته در هرسال برای تعویض پالت‌هایی که خسارت‌دیده‌اند یا مفقودشده‌اند، وجوه قابل‌توجهی را سرمایه‌گذاری می‌کنند و همچنین باید تضمین کنند که موجودی انبار «امنی» از پالت‌های اضافی دارند و بعلاوه ملزومات حمل‌ونقل فعلی‌شان را باید تضمین کنند.

4-2-2. سیستم‌های ردیابی کسری

مدیریت و ردیابی کردن استعمال پالت در مقیاس بزرگ، یک چالش پیچیده است. اکثر شرکت‌ها با تأمین‌کننده‌ها و توزیع‌کننده‌هایشان، یک سیاست مبادله یکسان را به کار می‌گیرند؛ به این صورت که برای هر پالت بارگیری شده‌ای که دریافت می‌کنند، یک پالت که با معیار EPAL تائید شده همان پالت مطابقت دارد را برمی‌گردانند.

به دلیل استفاده بسیاری از سازمان‌ها از سیستم‌های ناکارآمد دستی یا مبنی بر برگه گسترده، مدیریت این فرایند ممکن است مشکلاتی را به بار آورد. خطاها می‌توانند زمانی رخ دهند که انتقال پالت‌ها ثبت شود و از قلم افتادن آن‌ها بسیار آسان اتفاق می‌افتد. درنتیجه بسیاری از سازمان‌ها اطلاعات بسیار اشتباهی از تعداد دقیق کل RTI هایی که در چرخه زنجیره هستند و اینکه کجا قرار داده‌شده‌اند، دارند.

به‌علاوه، اغلب روش‌های مناسب بسیاری برای بررسی وجود دارد تا تضمین کند که پالت‌ها در حقیقت متناسب با استانداردهای EPAL برگردانده شده‌اند و در وضعیت مناسبی قرار دارند. سازمان‌ها با نشان دادن پالت‌های کم کیفیتی که نیاز به تعمیر دارند و یا با استانداردهای EPAL موجود در شبکه لجستیکی مطابقت ندارند، احتمال وارد شدن خسارت به موجودی انبار یا امنیت و ایمنی را افزایش می‌دهند.

تقریباً هر شرکت، RTI هایی برای استفاده شخصی خود دارد و در حقیقت فقط بخش بسیار کوچکی از این شرکت‌ها می‌دانند که چرخه بسیاری از این RTI ها چگونه است یا حتی این‌که کجا قرار دارند. بااین‌حال، هرساله بسیاری از شرکت‌ها به‌جای اینکه خودشان نگران بهبود و بهینه‌سازی مدیریتشان باشند، ترجیح می‌دهند پول هنگفتی را در تهیه RTI های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

4-3. پالت هوشمند: شفافیت بیشتر در زنجیره

بسیاری از سازمان‌ها برای داشتن بازدهی بیشتر، راه‌حل‌های مدیریت پالت هوشمند را در سرتاسر شبکه‌های خود، اتخاذ می‌کنند. این راه‌حل‌ها، پالت‌های مجهز به شناسه رادیو فرکانسی (RFID) هوشمند را در سرتاسر زنجیره تأمین معرفی می‌کنند.

4-3-1. دسترسی به اطلاعات جزئی

هر پالت دارای دو تگ RFID است. این تگ‌ها یک کلید شماره شناسایی منحصربه‌فرد (GRAI) منتشرشده از جانب GS1 دارند. سیستم مدیریت RTI که بر پایه استانداردهای GS1 است، مکان و موقعیت فعلی پالت، عمر پالت تعداد تعویض چرخ‌هایی که تاکنون انجام‌شده‌اند و مدت‌زمانی که از آخرین تعمیر یا معاینه آن تاکنون می‌گذرد را ثبت می‌کند.

هرزمانی که یک پالت از تولیدکننده به حمل‌کننده برای توزیع و سپس از توزیع‌کننده به حمل‌کننده و درنهایت به خرده‌فروش انتقال داده می‌شوند، تگ‌های RFID سریعاً شناسایی می‌شوند و سیستم مدیریت RTI فوراً به‌روز می‌شود. برای مثال، یک‌خرده فروش، در زمان تحویل پالت‌ها می‌تواند فوراً آخرین فعل‌وانفعالات پالت را در 40 روز گذشته و استفاده‌های پیشین در فرآیندهای غذایی را مشاهده کنند.

4-3-2. به‌روزرسانی‌های خودکار

RFID خوان‌های قرار داده‌شده در نقاط ورود و خروج موجود در انبار، به‌صورت خودکار کلید شناسایی GS1 را دوباره از طریق تگ‌های RFID موجود روی پالت‌های هوشمند بازیابی کنند. سپس اطلاعات فرایند اینکه چگونه، چه زمان، کجا و چرا، فوراً در سیستم مدیریت RTI متناظر با مکان آن به‌روز می‌شوند. یک فرایند اسنادی مطمئن می‌تواند به بخش‌های مشخص موجود در شبکه توزیع، این امکان را بدهد که به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. برای یک فرایندی که نیازمند یک پالت جدید یا جدیدتر است، یک پالت مناسب می‌تواند راحت‌تر شناسایی شود.

این به‌روزرسانی خودکار نیاز به ثبت دستی اطلاعات مخابره شده را حذف می‌کند. آن‌ها همچنین تضمین می‌کنند که هرکسی در زنجیره تأمین می‌تواند به اطلاعات به‌روز مربوط به پالت دسترسی داشته باشند. ثانیاً مدیران انبار می‌توانند به گزارش‌ها دسترسی داشته باشند تا این اطلاعات به آن‌ها کمک کند تا مسائل را شناسایی کنند و تصمیمات مبتکرانه دقیق و به‌موقع بگیرند. آن‌ها در هر زمان که بخواهند، می‌توانند تعداد پالت‌های در دسترس و آماده برای استفاده و همچنین تعداد پالت‌هایی که نیاز به معاینه دارند یا قرار است سرویس شوند را مشاهده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند پالت‌های جایگزین جدیدی بر اساس شکل دقیق پالت‌های فعلی که استفاده می‌شوند را سفارش دهند.

4-4. بهبود بازده زنجیره‌تامین

4-4-1. برگشت سرمایه اولیه

از روز اول تا اکنون، راه‌حل‌های مدیریت پالت هوشمند، مزایای قابل‌سنجشی را ارائه داده‌اند. مطابق GS1، راه‌حل‌های پالت هوشمند می‌تواند تعداد RTI های بدون هدف و سرگردان را تا سقف 95% کاهش دهد و به دنبال آن هزینه‌هایی که برای جستجوی پالت‌های مفقود صرف می‌شد را تا 75% کاهش دهد.

شرکت‌ها به‌واسطه افزایش آگاهی از تعداد پالت‌هایی که در دسترس و آماده برای استفاده هستند، می‌توانند سطوح امنیتی موجودی انبارشان را به شکل جدی کاهش دهند. به‌طور نمونه شرکت‌ها باید ساده و موثرسازی هزینه‌های عملیاتی را موردتوجه قرار دهند تا بتوانند کاهشی 10 درصدی در هزینه‌ها داشته باشند و صرفه‌جویی (پس‌انداز) قابل‌توجهی داشته باشند.

علاوه بر این، با حذف نیاز به ردیابی زمان‌بر و ثبت کردن دستی انتقالات پالت، هزینه‌های اداری و اجرایی کاهش‌یافته‌اند و کارکنان می‌توانند به زمینه شغلی دیگری انتقال داده شوند. بعلاوه شیوه کاری مشتمل بر معاینه و سرویس و نگهداری مؤثرتر، چرخه حیات RTI ها را گسترش می‌دهد.

4-4-2. پیشگام بودن: پالت اروپایی EPAL

پالت اروپایی EPAL، پالتی است که اکثراً در اروپا از آن استفاده می‌شود و سالانه 70 میلیون از آن تولید می‌شود. تمام پالت‌ها مطابق با استانداردهای مؤکد کیفیت EPAL، نشان EPAL دارند. این استانداردها تضمین می‌کنند که کالاها سالم برسند و در حین انتقال تا زمانی که به یک محیط کاری ایمن نرسیده‌اند، بتوانند در جای خود ثابت و بدون لرزش قرار بگیرند.

این پالت‌ها در سرتاسر جهان قابل‌مبادله هستند و شرکت‌های مستقل بازرسی، کنترل کیفی را بسیار سخت‌گیرانه انجام می‌دهند. کاربرد RFID به‌منظور استفاده در پالت اروپایی EPAL امتحان و آزمایش‌شده است. این RFID از یک پایگاه داده تعریف‌شده استفاده می‌کند و برای هردوی GS1 و EPAL موردقبول است.

روی‌هم‌رفته، یک نمونه بارز کاهش هزینه برای مدیریت پالت می‌تواند تا سقف 50% برای توزیع‌کننده‌ها و خرده‌فروشان و تا سقف 25% برای تولیدکنندگان باشد. باصرفه جویی در این مقیاس، اینکه برگشت سرمایه اصلی در طول 100 روز انجام شود، دور از انتظار نیست.

4-4-3. عملیات ساده و پربازده

علاوه بر بازدهی مؤثر مدیریت پالت‌ها، پالت‌های هوشمندی که از RFID استفاده می‌کنند، دسترسی بهتر به اطلاعاتی درباره حرکت و انتقال محصولات ایجاد می‌کنند و می‌توانند بازدهی مؤثری را در سرتاسر زنجیره تأمین فراهم کنند.

توانایی ردیابی و شمارش اقلام موجودی انبار سریع‌تر و بسیار دقیق‌تر می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مدیریت موجودی تا سقف 28% شود. ضمناً، هزینه‌های اداری و اجرایی مربوط به دریافت کالا می‌تواند تا سقف 70% کاهش یابد و زمان بارگیری و تخلیه بار تا مرز 13% نیز کاهش یابد.

با اجرای یک‌راه حل کاملاً مدیریت‌شده، شما می‌توانید انتظار برگشت سرمایه به‌صورت تمام و کمال را در مدت 8 تا 12 ماه داشته باشد.

4-5. موانع این راه‌حل

اگرچه راه‌حل پالت‌های هوشمند ازلحاظ اقتصادی پایدار و صرفه اقتصادی دارد تا حدی به خاطر بر پایه تکنولوژی RFID قابل‌اطمینان بودن و آزمایش‌شده بودن است که تا به امروز پذیرش آن هنوز محدود است. تحقیقات نشان می‌دهد که چندین مانع وجود دارد، ازجمله:

4-5-1. تأثیر روی عملیات

اساساً تغییر روش بررسی شناسه موجود مانند بارکدگذاری می‌تواند یک تأثیر عملکردی چشم‌گیری داشته باشد؛ اما با استفاده از بارکدهایی که روی هر تگ RFID درج‌شده‌اند، شرکت‌ها می‌توانند انتقال روانی را در طول دست‌یابی به اتوماسیون کامل RFID را تضمین دهند.

4-5-2. ریسک پیوسته و مداوم

تگ، قرائت کننده و نرم‌افزار معمولاً تأمین‌کننده‌های متفاوتی دارند. این بدان معنی است که تکنولوژی نیاز به یکپارچه‌سازی مناسب برای کار به‌صورت مؤثر دارد.

4-5-3. مدیریت اطلاعات

در مقایسه با بارکدهای سنتی، تکنولوژی RFID ممکن است مقدار زیادی از اطلاعات که باید فیلتر و منتقل شوند را موجب شود. این عمل روی سیستم‌های پشتیبان مانند راه‌حل‌های ERP تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است نیازمند به تغییراتی در نرم‌افزار و سخت‌افزار شود.

4-5-4. همکاری با شریک

یک اجرای موفق، همکاری نزدیکی را با شرکای زنجیره‌تامین می‌طلبد. به‌جز تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، مشتریان هم باید یک تکنولوژی درخور برای قرائت تگ RFID و مدیریت اطلاعات داشته باشند.

الف) سرمایه‌گذاری

یک سرمایه‌گذاری چشمگیر نیازمند تعویض پالت‌های موجود به شکل مدل‌هایی که در آن‌ها RFID به‌کاررفته است. درجایی که پالت‌ها بر یک مبنای مثل به‌مثل مبادله می‌شوند، مدیریت جزءبه‌جزء دارایی نیازمند تضمین ردیابی مؤثر است.یکپارچه‌سازی سرتاسر سه زمینه مختلف، راه‌حلی برای غلبه بر این موانع است؛ این سه زمینه عبارت‌اند از:

ب) تکنولوژی

یکپارچه‌سازی تگ، تجهیزات قرائت کننده و نرم‌افزار.

ج) مدیریت اطلاعات

یک‌راه حل میان‌افزار نیازمند این است که اطلاعات را امنیتی کند، به‌هم‌پیوسته کند، توسعه دهد، تجزیه‌وتحلیل کند و آن‌ها را انتقال دهد.

د) لجستیک

نیازمند یکپارچه‌سازی عمودی شرکای زنجیره‌تامین است.

4-6. گسترش درست به‌وسیله خدمات مدیریت‌شده

زمانی که این خدمات به‌عنوان یک خدمت مدیریت‌شده یکپارچه ارائه شد، پالت‌های هوشمند برای طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در دسترس شدند. این راه‌حل می‌تواند به‌صورت استانداردی برای سخت‌افزار که نصب ساده تجهیزات جدید را ممکن می‌سازد، به بازار عرضه شود و روی سیستم‌های پشتیان تأثیر چشمگیری نمی‌گذارد و سرمایه‌گذاری در تجهیزات جدید را توجیه نمی‌کند. همچنین یک خدمت مدیریت‌شده، یکپارچه‌سازی عمودی با شرکای خارجی را تسهیل می‌کند.

این راه‌حل در یک وضعیت مطلوب باید فرایندهای موجود را تکمیل کند، عموماً از استانداردهای انتقال اطلاعات پذیرفته‌شده استفاده کند و به‌وسیله تجهیزات، به شکل یک خدمت یکپارچه مدیریت شود. ارائه‌دهنده خدمات، تفسیر و تبادل اطلاعات و همچنین تأمین و ترمیم پالت‌ها را مدیریت خواهند کرد.

4-7. دگرگون کردن عملیات لجستیکی آتی

سازمان‌ها به دلیل اینکه راه‌حل‌های پالت هوشمند بسیار گسترده و شایع شده است، از داشتن شفافیت بیشتر در انتقالات موجودی انبار در سرتاسر تمام شبکه‌های لجستیکی سود خواهند برد. داشتن اطلاعات دقیق و سریع در رابطه با کمیت و مکان محصولات مختلف، به سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا دقیق‌تر پیش‌بینی کنند.

قابلیت رؤیت سریع انتقالات محصولات، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا زمانی که موجودی‌های انبار از یک محصول خاص در حال کاهش هستند و زمانی که موجودی انبار باید دوباره پر شود تا به وضعیت خالی بودن انبار دچار نشوند را به‌آسانی مشاهده کنند. بدین ترتیب سازمان‌ها می‌توانند به مشتریانشان بازدهی بیشتر، سطح رضایتمندی بیشتر و بازار فروش بیشتری ارائه دهند.

استفان پیکه، سرپرست راه‌حل‌های صنعتی RFID در بخش راه‌حل‌های شرکت موتورولا می‌گوید پالت‌های دارنده RFID، پتانسیل دگرگون کردن انبار کالا و عملیات لجستیکی رادارند. داشتن دید بیشتر روی اطلاعات، این معنی را خواهد داد که شرکت کردن سازمان‌ها در سرتاسر زنجیره تأمین، موجب انتفاع سازمان‌ها از هزینه‌های کمتر، سود بیشتر و مشتریان خوشحال‌تر خواهد شد.

5. نتیجه‌گیری

اموال بخش عظيمي از دارایی‌های سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ را تشكيل می‌دهد، به‌طوری‌که هرساله مبالغ هنگفتي صرف خريد و جايگزيني آن‌ها می‌گردد. تنوع زياد در اموال و گستردگي در حجم عمليات آن‌ها باعث گردیده سیستم مدیریت اموال از مشخصات منحصربه‌فردی برخوردار باشد. به‌طوری‌که با استفاده از این سیستم می‌توان ضمن حفظ و نگهداری سوابق اموال از صرف هزینه و وقت زیاد برای ثبت سوابق مالی و انعکاس آن‌ها در صورت‌های مالی و بودجه جلوگیری نمود. استفاده از سیستم شناسایی از طریق امواج رادیویی گام مهمی در سیستم مدیریت دارایی‌ها خواهد بود. این سیستم‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که قابلیت همکاري با بارکدهاي امروزي را که کم‌کم در حال جایگزین هستند، داشته باشند.

همچنین یک مزیت قابل‌توجه دیگر، امکان ردگیری و شناسایی خودکار و سریع اموال در انتقال بین مکان‌های مشخص مانند ورود/خروج به داخل/خارج سازمان یا شرکت، است. با تعبیه تجهیزات مناسب در مبادی یا مکان‌های موردنظر، امکان ثبت هر تعداد اموال در حین جابجایی میسر می‌گردد.

امروزه با توجه به ارزان‌تر شدن فناوری RFID و اجرای متعدد آن برای شرکت‌ها و نهادهای متعدد در رابطه مدیریت اموال، کنترل و مدیریت اموال هوشمند مبتنی بر RFID، به یکی از رایج‌ترین درخواست‌های شرکت‌های مختلف بدل شده است.

از مزایای به‌کارگیری سیستم RFID/EPC جهت مدیریت اموال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل دقیق اموال سازمانی
  • کاهش میزان کار فیزیکی
  • کاهش خطای انسانی
  • افزایش دقت در جمع‌آوری و ثبت اطلاعات
  • کاستن از دوباره‌کاری‌ها
  • افزایش سرعت بررسی
  • افزایش بهره‌وری
  • امکان دسترسی به مشخصات لوازم بدون نیاز به بانک اطلاعاتی
  • افزایش ضریب امنیت و مراقبت الکترونیکی از اموال در مقابل سرقت
  • کنترل امور غیرقابل رؤیت
  • افزایش سرعت ورود و خروج اموال و اموال گردانی