ماهنامه شماره11(تير ماه 1395)
مقدمه
شرکت هواپیمایی دلتا در سال ۱۹۲۹ توسط کولیت اورمن ولمن تاسیس شد و امروزه قدیمیترین خطوط هواپیمایی فعال در ایالات متحده به شمار میآید و دارای بیش از 789 هواپیمای مسافربری و باربری است. فرودگاه مرکزی شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا Hartsfield Jackson Atlanta International Airport می باشد . دلتا ایرلاینز در سال ۲۰۰۸ اقدام به خریداری شرکت نورثوست ایرلاینز، به ارزش ۲٫۶ میلیارد دلار نمود. هواپیمایی دلتا در سال ۲۰۱۳ با انتقال ۱۶۴٫۶ میلیون مسافر، بهعنوان دومین شرکت هواپیمایی جهان، بر پایه تعداد انتقال مسافر، شناخته شد.
فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتا
هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines
این شرکت هماکنون پس از شرکتهای لوفتهانزا، امریکن ایرلاینز و یونایتد کنتیننتال در رتبه چهارم از فهرست بزرگترین شرکتهای هواپیمایی جهان قرار دارد.
شرکت دلتا ایرلاینز در حال حاضر روزانه به ۲۴۷ مقصد در سراسر جهان، پروازهای مستقیم دارد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد]۶[و فرودگاه اسخیپول آمستردام، فرودگاه بینالمللی سینسیناتی/کنتاکی شمالی، فرودگاه متروپولیتن وین کانتی دیترویت، فرودگاه بینالمللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا، فرودگاه بینالمللی جان اف کندی، فرودگاه لاگواردیا، فرودگاه بینالمللی مینیاپولیس−سنت پل، فرودگاه بینالمللی ناریتا، فرودگاه شارل دوگل پاریس و فرودگاه بینالمللی سالتلیکسیتی، قطبهای این شرکت هواپیمایی بهشمار میآیند.
دلتا ایرلاینز مالک ناوگانی متشکل از ۷۴۳ فروند هواپیمای جت مسافربری میباشد، که بعنوان سومین ناوگان بزرگ هواپیماهای مسافربری جهان محسوب میشود.
دلتا ایرلاینز مالک ناوگانی متشکل از ۷۴۳ فروند هواپیمای جت مسافربری میباشد، که بعنوان سومین ناوگان بزرگ هواپیماهای مسافربری جهان محسوب میشود.
شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines در حال حاظر به بیش از 326 مقصد مختلف در قاره های آسیا و اروپا و آمریکا و اقیانوسیه و آفریقا پرواز های مسافربری و باربری انجام می دهد و شما می توانید بوسیله هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines به مقاصد مختلف پرواز انجام دهید.
مهمانداران هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines یکی از آموزش دیدهترین مهمانداران بین شرکتهای هواپیمایی میباشند و به علت وجود مهماندار از ملیت های مختلف امکان صحبت با زبان های مختلف را دارند.
پروژه خطوط هوایی شرکت دلتا درکاهش محمولههای مفقود شده با اجرای یک سیستم ردیابی RFID
این حرکت نشانه یک تغییر تاریخی برای دلتا و 120 میلیون بسته در سال است. از اوایل دهه 90 ، استاندارد صنعت RFID جایگزین اسکن دستی بارکد شده است. با این تکنولوژی جدید، اسکنرها با استفاده از امواج رادیویی ،اطلاعات بسیار دقیق و مداوم ذخیره شدهای را دریافت میکنند که بر روی یک تراشه جاسازی شده برچسب RFID باعث ایجاد ردیابی بهتر و افزایش شفافیت می شود. با RFID، مشتریان بستههای خود را در داخل و خارج هواپیما در طول سفر ، از طریق نرمافزارهای موبایل خودشان پیگیری میکنند که در آغاز سه ماهه چهارم سال 2016 آن را مشاهده خواهید کرد.
Lentsch Bill معاون ارشد رئیس جمهور در شرکت هواپیمایی دلتا میگوید: با سرمایه گذاری50 میلیون دلار در RFID در 344 ایستگاه در سراسر جهان، ما به قابلیت اعتماد در رسیدن هر بسته در هر پرواز کمک میکنیم. بخش خدمات به مشتریان و محموله فرودگاه میگوید: این نرم افزار خلاقانه از فن آوری، اطلاعات بیشتر و دادههای دقیقتری را در طول سفر بستهها به ما میدهد.
استقرار اولیه RFIDها بصورت یکپارچه در طول فرآیند چمدانها و بستهها عمل ردیابی هر بسته را با میزان موفقیت 99.9 درصد نشان میدهد که با اطمینان از مسیریابی و بارگذاری مناسب همراه بوده است.
برای مشتریان، RFID معنی بسیار بیشتری دارد . در همین مسیر، مشتریان این اطلاعات را بر روی اثر انگشتان خود در مورد تغییرات پرواز میخواهند. Tim Mapes ،مدیر ارشد بازاریابی دلتا میگوید :ما می دانیم که مشتریان انتظار شفافیت و روشنی بیشتری بر روی بررسی بستههای خود را دارند . صنعت برنامه ردیابی بستهها و چمدانها در شرکت دلتا ، برای اولین بار گام خوبی بود .RFID به ما استاندارهای جدیدی را برای پیگیری شفافتر و تعاملیتر در نرم افزار تلفن همراه پرواز دلتا را ارائه خواهدکرد. (یک App جدید بر روی موبایل)
تیم دلتا 4600 اسکنر مستقر کرده است، نصب 3800 تگ پرینتر RFID بر روی بستهها و600 اسکله یکپارچه و ادعا میکند که خوانندگان قادر هستند بستههای خود را در طول فرآیند حمل و نقل به صورت دستی و آزاد اسکن کنند.
آنها به زودی با RFID بستهها و چمدانهای خود را در تمام خطوط دلتا و مراحل اتصال پیگیری خواهند کرد.
این فرآیند در تمام 84 ایستگاه از بزرگترین ایستگاههای دلتا گسترش یافته است. 1500 کمربند لودر چمدانها موجود است و چراغ سبز به معنای واقعی کلمه به عنوان ورود و خروج داخل یک هواپیما است. فلش سنسور کمربند لودر سبز وقتی است که بسته درست در هواپیما قرار گیرد و لودر قرمز زمانی که کیسه نیاز به دست کاریهای اضافی دارد یعنی در مسیر درست قرار ندارد.
در حال حاضر زمانی که یک مشتری ارتباط با بسته خود را از دست بدهد، آژانسها به صورت دستی هر بسته را پیدا و اسکن میکنند تا چمدانها به دست مشتری برسد و اطمینان پیدا میکنند که برای پرواز جدید، مجدد تگگذاری میشود. با اسکنر RFID، ماموران قادر هستند که موجودی را به سرعت پیدا کنند و با دقت به یک بسته اشاره کنند.
Lentsch میگوید: ما در هر بخشی از فرآیند را زیر میکروسکوپ قراردادیم و عملکرد صنعت پیشرو را کامل کردهایم. RFIDبه کارکنان و مشتریان دلتا یک ابزار بسیار بزرگ برای افزایش فاصله بین ما و رقبایمان را هدیه می دهد.
افزایش فرآیند و بالابردن کارایی در خطوط هواپیمایی باعث کم شدن 68% اتفاقات گم شدن در10 سال اخیر شده است. ایجاد این فرآیند در شرکت دلتا برای همین عملکرد است. دلتا اعلام کرد که هواپیمایی برای اولین بار در ایالات متحده ،استقرار تکنولوژی ردیابی بستهها وشناسایی فرکانس رادیویی یا RFID را برای همه 120 میلیون بستههای هر سال را مدیریت خواهد کرد.
از آنجا که در دهه 1990، خطوط هوایی چمدانها را با بارکد و اسکن دستی دنبال کردهاند، دلتا خواستار سوئیچ به تکنولوژی RFID تاریخی است.
در ماه فوریه، اطلاعات ماه گذشته در دسترس است، وزارت حمل و نقل دلتا گزارش کرده است که%1.95 چمدانها در هر 1000 مسافر بد اداره شدهاند. قرار گرفتن در بالاترین رتبه در میان بزرگترین خطوط هوایی ایالات متحده و چهارمین بعد از ویرجین امریکا، جت بلو و آلاسکا.
با RFID، اسکنر، امواج رادیویی برای گرفتن اطلاعات بسیار دقیق و مداوم ذخیره شده بر روی یک تراشه RFID جاسازی شده در برچسب توشه مورد استفاده قرار میگیرد. مطابق روش مورد استفاده در دلتا.
اطلاعات در نرم افزار تلفن همراه دلتا قرار خواهد گرفت و مسافران اطلاعیههای مربوط به بستههای خود را در شروع و پایان سفر هوایی دریافت خواهند کرد. فقط خطوط هوایی علاقهمند به ردیابی RFID نیستند، چند فرودگاه، فرآیندهای RFID را به جای بارکد اجرا کردهاند. فرودگاه مک کارن در لاس وگاس از سال 2006 این فرآیند را مورد استفاده قرارداده است و بسیاری از شرکتها در حال توسعه تکنولوژی RFID بر روی چمدانها و لوازم جانبی خود هستند تا مسافران طوری بتوانند وضعیت وسایل خود را پیگیری نمایند. خطوط هوایی و فرودگاهها به احتمال زیاد همه در نهایت این فنآوری را به منظور جلوگیری از شکایات بسیار مشتریان، اتخاذ خواهند نمود. دلتا انتظار دارد که این فناوری از آغاز سال شروع گردد.
چگونه امواج رادیویی کوچک ازکلیه اثاثیهها و چمدانها باعث برقراری ارتباط بین محل قرارگرفتن وسایل و صاحبان و کلیه افراد درگیر می شود؟
خطوط هوایی میتوانند از این فنآوری برای ردیابی بستهها و جلوگیری از گم شدن یا هدایت آنها استفاده کنند. این ایده در پشت خطوط هوایی دلتا، برنامه جدیدی است که اعلام شده است، استفاده از تکنولوژی که در اطراف ما به نام شناسایی فرکانس رادیویی، با نام مستعار RFID بوده است.
سفر شگفتانگیز چمدانها پس از چک شدن در مدت زمان يك دقيقه و سي و دو ثانيه
در پایان ماه اوت، دومین شرکت بزرگ هواپیمایی در جهان برچسبهای کاغذی RFID را بر روی بستههای مسافران در 344 فرودگاه ، از جمله آتلانتا قرار خواهد داد، جایی که در آن دلتا در آن مستقر است.
اما این فرآیند چگونه کار میکند: هنگامی که شما بستههای خود را بررسی میکنید، معمولا شما یک برچسب RFID به جای برچسب بارکد دیجیتالی دریافت میکنید.
بستهها بر روی تسمه نقاله بارگذاری شده ودر جایی محموله هواپیما نگهداری میشوند، دستگاههای الکترونیکی، سیگنال رادیویی از هر تگ RFID را میخوانند. این تگهای ذخیره شده در یک پایگاه داده چک میشود تا مطمئن شوند که بستهها متعلق به آن پرواز است.
سیستم باعث یک نور قرمز بر روی تسمه نقاله نمایش میدهد واگر چک درست نباشد، کمربند به طور خودکار متوقف شده و اجازه میدهد قسمت کنترل ، چمدانها را از کمربند حذف کند و دوباره مسیر درست بسته را مشخص میکند.
یکی دیگر از فواید استفاده ازسیستم RFID این است که اگر یک مسافر ناگهان از هواپیما پیاده شود، بستههای او باید از محل نگهداری محموله حذف شود، این دستگاه باعث میشود، مسافر بسیار سریعتر با ردیابی سیگنالهای رادیویی برروی برچسبها آنها را پیدا کند. بدیهی است که سیستم وعده صرفهجویی در وقت و پول دلتا از بستههای از دست رفته و در مسیر اشتباه قرار گرفته را میدهد.
اکثر خطوط هوایی در حال حاضر با بارکد دیجیتالی است که هیچ سیگنالهای رادیویی پخش نشده و از تگهای ساده استفاده شده است. سیستم دارای یک نرخ گردشی بستههای درست در حدود 95٪ است. با ردیابی RFID، دلتا انتظار دارد که تعداد این آمار به 99.9٪ برسد. کوانتاس هواپیمایی استرالیا از RFID برای پیگیری بستهها و چمدانها استفاده کرده است ، اما شرکت دلتا ادعا دارد که هیچ حامل دیگری برنامه ردیابی RFID با این نوع خاص از تکنولوژی در این مقیاس را اجرا نکرده است.
نتيجه گيري
با در نظر گرفتن اینکه ما نیز در بخش هوایی با چنین مشکلاتی روبرو هستیم، شاید بتوانیم با کمک و راهنمایی این بخش از صنعت هر چه بهتر در مرتفعسازی مشکلات قدمی برداریم.
مطالعات موردی و تجربه موجود در این زمینه، گامی اساسی در شگلگیری بهتر نقشهها و ایدههای موجود است .