ماهنامه شماره13(شهريور ماه 1395)
مقدمه
بيمارستان سناتوريو گومز آرژانتين: بهبود امنيت بيماران به علت بکار بستن ابتكار رهگيري
مديريت بيمارستان با ايجاد سيستم رهگيري دارويي ملي به عنوان ابزاري براي افزايش امنيت دارويي بيماران در زنجيره تأمین بهره برد. آنها همچنين با ايجاد قوانين و سیاستهایی، سيستم مديريت خدمات رهگيري الكترونيك را براي بيماران برقرار كرده و در نتيجه آن نیازمندیهای استفاده از سيستم رهگيري ملي را تأمین نمودند. فرايند جديد به شكل موثري در چهار حوزه كليدي اثرگذار و باعث بهبود عملكرد آنها شد. اين چهار حوزه كه بيمارستان آنها را به عنوان حوزه هاي بحراني كه ميبايست رهگيري در آنها نهادينه شود عبارت بودند از دريافت، بسته گشايي، توزيع و مديريت. موفقيت اين فرايند مستلزم هماهنگيها و نظم درون سازماني و حمايت همه بخشهاي درگير و نيز اعتقاد دروني به استاندارد سازي فرايندها به عنوان ركن اصلي اين سيستم نهتنها از طرف مديران بلكه از سمت همه كاركنان در زنجيره تأمین داشت.
زمينه:
اين بيمارستان داراي ايزو ، مأموریتی به جهت افزايش ايمني و نيز كيفيت سلامت براي شهروندان بوينس آيرس دارد. از آنجا كه بيمارستان بر اساس اصول مديريت كيفيت فعاليت ميكند فرايندهايي براي نهادينه كردن سيستم رهگيري دارويي به جهت افزايش ايمني بيماران و نيز زنجيره تأمین داراست.
چالشها:
چرخه دارويي آرژانتين هیچگاه در مقابل خطراتي كه جان بيماران را تهديد ميكند نظير ورود داروهاي تقلبي به چرخه توزيع، سرقت دارويي و نيز تحريف و جعل دارويي ايمن نيست. به جهت نبرد با اين هجمه وسيع و نيز به جهت اطلاع از اتفاقات تأثیرگذار در اين چرخه سازمان ملي دارو، غذا و تجهيزات پزشكي آرژانتين ANMAT اقدام به برقراري سيستم رهگيري ملي نمود. اين سيستم رهگيري قادر به تشخيص، رهگيري، اعتبار سنجي، ثبت تبادلات دارويي و نيز رصد هرگونه تبادلات دارويي درون زنجيره تأمین ميباشد. زنجيره تأمین آرژانتين بسيار گسترده و پيچيده و شامل بازيگران متعدد شامل بيمارستانها، بيمهها، تأمینکنندگان و نيز توليدكنندگان است. اين بازيگران داراي سطوح متفاوتي از ميزان پذيرش و بهکارگیری فناوریهای الكترونيك در تبادلات خود هستند كه الزاماً با يكديگر مطابقت ندارند. در ضمن در كشور آرژانتين تمامي داروها ملزم به استفاده از باركد GTINو نيز شماره سريال كالا در انواع باركد خطي، ماتريسي و RFID هستند.
راهكار: بكار گيري سامانه رهگيري
بيمارستان در خلال برقراري سيستم رهگيري داخلي و نيز در برقراري ارتباط با سامانه ملي دارو بر آن شد تا سيستم داخلي بيمارستان خود را نيز ارتقا ببخشد. به عنوان نمونه بيمارستان اقدام به برپايي سيستم مديريت خودكار ذخيره براي تمامي داروهاي دريافتي اعم از داروهاي دريافتي از توليدكنندگان يا عرضه كنندگان و يا فروشندگان جزء نمود. در اين اثنا بيمارستان اقدام به تقويت سيستم رهگيري داخلي خود نيز نمود. در اين خصوص آنها ابزاري را ابداع نمودند كه اقدام به ثبت تمامي اطلاعات موثر دارويي از جمله تاريخ توليد و انقضا در مبدأ ورود به بيمارستان ميكرد. اينها مقدماتي بودند كه بيمارستان را براي پيوستن به سامانه ملي رهگيري داروي آرژانتين مهيا ميساخت.
ركن اساسي رهگيري دارو، كد حك شده بر روي دارو است. اين كد در هر يك از مراحل چهارگانه ساختار اصلي سيستم رهگيري را شكل ميدهد. اين مراحل عبارتند از دريافت، بستهگشايي، توزيع و مديريت.
- مرحله دريافت: در اين مرحله، اطلاعات مرتبط با شماره باركد دارو در بانك اطلاعات دارويي بيمارستان ذخيره ميشود .اين اطلاعات دارو اعم از صورتحساب و شماره شناسه كالا در هر دو سامانه بيمارستاني و نيز ملي ثبت ميشود.
- مرحله بستهگشايي: سيستم قانونگذاري در آرژانتين توليدكنندگان را ملزم به استفاده از باركد در بستهبندي اوليه و ثانويه کرده است اما نوع( خطي، يكبعدي، دوبعدي و يا تگهاي راديويي) آن را مشخص نکرده است. در اين مرحله نياز است تمامي داروها پس از بستهگشايي مجدد در بستههاي کوچکتر بستهبندي شده و كد شناسه روي آنها حك شود. بيمارستان مذكور نيز براي حصول اطمينان از اين فرايند از دستگاه مخصوص براي شكستن قرصها استفاده ميكند و آنها را در بستههايي جداگانه قرار ميدهد و اطلاعات حياتي دارو از قبيل تاريخ توليد و انقضاء را روي بستههاي ثانويه نيز حك ميكند. متأسفانه در اين بخش بيمارستان قادر به ثبت اطلاعات توليدكنندگان كه مورد نياز سامانه ملي ميباشد، در سيستم خود نيست.
دستگاه بستهبندي مجدد
سامانه مديريت انبار
سامانه دريافت دارو
- مرحله توزيع: از آنجا كه توزيع روزانه دارو به تمامي بخشهاي گوناگون بيمارستان فرايندي بدون توقف و مهم است، براي هر بخش دستگاه اسكنر باركد خريداري شده است تا بيمارستان در هر زماني از محل و ميزان داروي هر بخش مطلع باشد.
- مرحله مديريت: بيمارستان تصميم گرفت تا اطلاعات مصرف دارو را پس از اطمينان از 5 مرحله مديريتي صحيح (بيمار صحيح، داروي صحيح، دوز صحيح، مسير صحيح و نيز زمان صحيح) به سامانه ملي رهگيري دارويي اطلاع دهد. در ابتدا فرايند رهگيري دارو در بيمارستان تنها و به عنوان نمونه در بخش انكولوژي بيمارستان برقرار گرديد تا پس از اطمينان به بخشهاي ديگر تسري يابد. در اين فرايند نمونه، بخشهاي زير توسط بيمارستان رصد ميشد:
- گروهي از افراد در خصوص مسايل مادي و نيز تعامل بخشهاي مختلف بيمارستان در خصوص بهبود كيفيت ايمني بيماران فعاليت ميكردند.
- پروتكلها و آييننامه هاي داخلي بخش انكولوژي در تعامل با اين فرايند استانداردسازي شد و اطلاعات مصرف دارو در پرونده الكترونيكي بيماران توسط پزشك مربوطه ثبت گرديد.
- تهيه داروهاي تركيبي نيز در اين بخش توسط سيستم مديريت انبار دارویی مديريت ميشد. تحت اين مديريت، اطلاعات اين قبيل داروها نيز در سامانه داخلي دارويي ذخيره شد.
- پس از آماده سازي دارو، سيستم به آن يك باركد تحت استاندارد GS1 تخصيص ميدهد. از طرف ديگر بيماران نيز داراي مچبندي هستند كه باركد دوبعدي ماتريسي آن، حاوي تمامي اطلاعات پزشكي بيماران است. مضاف بر اين، هر روش درماني نيز در ارتباط مستقيم با اين فرايند داراي يك كد شناسايي است.
- در اين هنگام پزشك باركد بيمار را اسكن كرده و همزمان باركد دارو نيز اسكن ميشود. سيستم در اين زمان روش درماني را با بيمار و دوز مصرفي دارو تطبيق ميدهد و در صورت تاييد، اطلاعات در سامانه ملي ذخيره ميگردد.
يكي از بزرگترین مزاياي اين سيستم دوري جستن از خطا و اشتباهات احتمالي حاصل از دخالت فرايندهاي غیر خودکار در اين چرخه است . افزون بر اين، بيمارستان از لحظه ورود دارو به خوبی ميداند دارو كجاست و در چه مرحله اي به بيمار تحويل ميشود. با اجراي موفقيت آميز اين سيستم توسط بيمارستان حالا زمان آن است تا اين فرايند در بخشهاي ديگر بيمارستان نيز بكار گرفته شود. در اين خصوص پزشكان و پرستاران به عنوان عوامل اجرايي ميبايست دانش بروزي را داشته باشند و همچنين آييننامههاي داخلي نيز ميبايست بروز شوند.
بيمارستان سنت جيمز دوبلين، ايرلند: تهيه و تداركات الكترونيك
مجموعه مديريت بيمارستان در سال 2013 برنامه اي را براي اثبات كاركرد موثر فرايند خودكار سازي تهيه اقلام مورد نياز بيمارستان با چند شركت آغاز نمود. هدف از اين برنامه استاندارد سازي فرايند خودكار ثبت سفارش و درخواست و ارسال آن براي شرکتهای تأمینکننده بود. اين فرايند، فرايند كاغذي معمول را ملغي ميكند و يك ارتباط مستقيم ميان واحدهاي تجاري و بيمارستان ايجاد مينمايد. سيستم جهاني GS1 و شناسه آن براي محصولات و مكان آنها در هسته اصلي اين راهكار اتوماسيون و رهگيري قرار دارد. در اواسط سال 2014 ميلادي اولين ارتباط با يكي از شرکتهای تأمینکننده برقرار شد و در حال حاضر تمامي شركتهايي كه استاندارد GS1 را بپذيرند به اين فرايند دعوت ميشوند.خلاصهاي از برنامه زماني و دستاوردهاي بيمارستان به شرح زير به اطلاع ميرسد:
1995- مديريت يكپارچه اطلاعات و ساختار دادهها
2003- استفاده از باركد دو بعدي GS1 و سيستم رهگيري در بخش هموفيلي
2008- مديريت بي سيم
2011- رهگيري ابزار مورد استفاده در جراحي
2012- پروژه خودكارسازي تأمین اقلام مورد نياز
2016- برقراري اولين ارتباط با شركت تأمینکننده
آينده – كار براي برقراري ارتباط با كليه شركتهاي تأمین دارويي
چالش مهم: پيروي از سیاستهای كلان اقتصادي كشور ايرلند.
زمينه:
اين بيمارستان سابقه بسيار طولاني در استفاده از استاندارد GS1 دارد. به جهت دستيابي به ايمني بالاتر و كسب رضايتمندي بيماران، برنامهريزان بر آن شدند تا مسير محصول را از توليدكننده تا بيمار با استفاده از تجهيزات الكترونيكي نظير اسكنرهاي باركد خوان كنترل كنند و فرايند كاغذي را به حداقل برسانند. در حال حاضر تمامي امور ثبت درخواست، تحويل، دريافت و پرداخت، و صدور فاكتور در ساير بيمارستانها به صورت كاغذي انجام ميشود و ادامه اين روند مصرف كاغذ را در اين كشور افزايش ميدهد.
راهكار:
اين بيمارستان با استفاده از سيستم كد گذاري GS1 و به اشتراك گذاري آن با ساير تأمینکنندگان فرايند تأمین خودكار را آغاز نمود. سپس تأمینکنندگان اطلاعات محصولات خود را تحت اين كدها در سامانهاي كه بيمارستان نيز به آن دسترسي دارد ذخيره كردند و بر اساس آن اقدام به تشكيل کاتالوگ الكترونيكي نمودند. مرحله بعد تبادل 4 پيام مهم الكترونيكي است كه بايد ميان درخواستدهنده و تأمینکننده انجام پذيرد.
مرور مراحل بکار گرفته شده در اين فرايند:
فاز اول:
- پذيرش مقررات حاكم بر استاندارد GS1
- ثبت اطلاعات در سامانه ملي NPC
فاز دوم:
- استاندارد سازي تبادلات پيامهاي تجاري
فاز سوم:
- استاندارد SSCC براي جعبههاي حمل
- برقراري كامل استاندارد GS1
((منحني تطابق تأمینکنندگان با فرايند))
گام اول:
استاندارد سازي كدگذاري محصولات و اطلاعات پايه
هماهنگ سازي كد و به اشتراك گذاري اطلاعات كدها ميان بيمارستان و تأمینکنندگان: اين امر صحت تبادل و نيز ماهيت آنها را ميان بيمارستان و تأمینکنندگان را تأمین ميكند. موسسه GS1 ايرلند هم بيمارستان و هم تأمینکنندگان را در اين مهم حمايت ميكند.
NPC چيست؟
NPC سامانه ملي اطلاعات محصولات توليدي در كشور ايرلند ميباشد. اطلاعات اين سامانه به صورت به روز در اختيار سازمان GS1 ايرلند قرار داشته و اطلاعاتي نظير قيمت كالا، نوع كالا، شرايط بستهبندي، واحدهاي اندازه گيري و نيز ساير توضيحات تكميلي مرتبط با كالا را در خود ذخيره ميكند. صحت اين مجموعه از اطلاعات بيشك نهتنها براي زنجيره تأمین بلكه براي افزايش ايمني بيماران حائز اهميت است.
آغاز فرايند مديريت اطلاعات:
وظايف تأمینکنندگان:
- تخصيص GTIN: تأمینکنندگان براي كالاي خود كد شناسه دريافت ميكنند.
- الصاق كد: كد دريافتي در فرايند متناسب با محصول به كالا الصاق ميشود.
- تكميل اطلاعات: اطلاعات كالا توسط تأمینکنندگان گردآوري ميشود.
- بارگذاري اطلاعات: اطلاعات در سامانه ملي NPC بارگذاري ميشوند.
وظايف متقابل بيمارستان:
- دريافت اطلاعات: بيمارستان اطلاعات كالاي مورد نياز را از سامانه ملي استخراج ميكند.
- ورود و تطبيق اطلاعات: بيمارستان اطلاعات كالاي مورد نياز خود را با اطلاعات موجود در سامانه ملي با استفاده از نرم افزاري كه به همين جهت طراحي شده است مطابقت ميدهد.(نرم افزار مديريت و تطبيق اطلاعات PIM)
- وارد كردن اطلاعات: نرم افزار، اطلاعات تطبيقي را در سامانه خود ذخيره ميكند.
گام دوم:
استاندارد سازي فرايند الكترونيك تأمین(EDI):
توسعه استاندارد سازي تبادلات پيامهاي تجاري ميان بيمارستان و زنجيره تأمین تحت زبان مشترك EDI منطبق بر استانداردهايGS1 ميباشد. پيامهايي مانند درخواستهاي خريد و نيز فاكتورها از جمله همين پيامها میباشند.
يك پيام الكترونيك شامل موارد زير است:
- كد GLN خريدار (كد مكان)
- كد GLN فروشنده (كد مكان)
- كد GTIN كالا (شناسه بينالمللي كالا)
- تعداد واحد درخواستي كالا (كه در سامانه ملي در مورد واحد آن توافق شده است)
- قيمت كالا
تبديل درخواست به فاكتور:
- شناسندگان: تاييد تأمینکننده اي كه بتواند استانداردهاي مورد لزوم در خصوص تبادلات الكترونيكي پيامهاي تجاري را برآورده كند.
- انتخاب تأمینکننده: بر اساس اطلاعات پردازش شده توسط سيستم تطبيق دهنده اطلاعات بيمارستانEDI يكي از تأمینکنندگان انتخاب ميشود.
- صدور درخواست خريد: بيمارستان درخواست را صادر ميكند.
- تهيه مستندات و ارسال كالا: تأمینکننده كالا و اسناد مربوطه را ارسال ميكند.
- دريافت كالا: بيمارستان اطلاعات كالاي دريافتي با كالاي درخواستي را مطابقت ميدهد.
- تهيه و ارسال فاكتور فروش كالا
هزينههاي مترتب به اين فرايند:
- تغييرات سيستمي بيمارستان
- برنامه نويسي و گسترش نرم افزار EDI
- همكاري و تبادل نظر در خصوص تهيه كاتالوگ الكترونيكي محصول در سامانهNPC
تازهترين برآوردها حكايت از آن دارد كه هزينههاي بارگذاري اين فرايند جديد براي بيمارستان بيشتر از هزينههاي سيستم فعلي نيست و مزاياي بيشتري نيز در آينده نزديك مشاهده خواهد شد.
مزايا:
بيمارستان بر اين باور است كه دستيابي به حد بالاتري از ايمني بيماران در بيمارستان نيازمند طراحي زنجيرهوار و بدون توقف و نيز تبعيت از استانداردهاي بينالمللي میباشد
- بهبود امنيت بيماران با پرهيز از دوبارهكاري
- افزايش توانايي براي صحت رهگيري و بازخواني
- استانداردسازي و افزايش صحت اطلاعات محصول
- حذف فرايندهاي غير موثر كاغذي
- كاهش زمان توقف كالاها در انبار و در نتيجه كاهش ضايعات انبار
- كاهش توليد و بايگاني اسناد اعتباري
- خودكارسازي انتخاب فاكتورها و تأمینکنندگان
- افزايش كارايي موثر مديريت زنجيره تأمین و نيز منابع مالي
دانمارك: داروي صحيح براي بيمار صحيح، استفاده از باركد GS1 توانست بهرهوري تداركات و ايمني بيماران را افزايش دهد.
سيستم توزيع دارويي دانمارك روزانه 20000 واحد دارويي را از طريق شبكه توزيع خود جابجا ميكند و آن را به 10 بيمارستان ميرساند. جهت حصول كارايي بهينه و موثر بايد يك فرايند كارا نيز در جريان باشد. براي برقراري اين فرايند بي خطا، استاندارد باركد GS1 به عنوان ركن اصلي پذيرفته و بكار گرفته شد. در صورت عدم استفاده ساير شرکتهای دارويي از استاندارد باركد GS1 ، انجام اين كار سختتر ميشد و امنيت بيماران به خطر ميافتاد.
زمينه:
دانمارك به 5 ناحيه مجزاي سياسي تقسيم بندي شده است. ناحيه مركزي پايتخت دانمارك بزرگترین اين 5 ناحيه است. با جمعيتي در حدود 1.7 ميليون نفر و جمعيت شاغل 36000 نفر و بودجه سالانه 36 ميليارد كرون دانمارك.
همانطور كه همه ميدانيم، دارو جزء لاينفك درمان بيمارستاني است. در حدود نيمي از دارويي توليدي، در بيمارستان مصرف ميشود و الباقي در داروخانههای خصوصي بفروش ميرسد. داروي مصرفي در اين بخش در سال 2014 بالغ بر 3.1 ميليارد كرون به ازاي 4.6 ميليون واحد يا بسته دارو بود. داروخانه مركزي منطقه پايتخت دانمارك به عنوان قطب تأمین داروي بيمارستانهاي ناحيه مركزي عمل ميكند.
چالشها:
بزرگترین چالش سيستم توزيع داروي دانمارك اين است كه بايد شبانه روزي باشد. توليدات همواره با استفاده از متون ارقام و ساير راههاي شناسايي براي اين فرايند مرئي و ديدني ميشوند و اين اعداد و ارقام كه حیاتیترین و بحرانیترین اطلاعات هستند همواره بخش كوچكي از فرايند بستهبندي را به خود اختصاص ميدهند بطوريكه عموماً مقوله برندينگ و طراحيهاي مربوط به آن از اهميت بالاتري نسبت به اطلاعات تشخيصي و شناسايي برخوردارند.
بازيگران مهم در چرخه توزيع دارو عبارتند از:
- توليدكنندگان
- صنايع بستهبندي
- فروشندگان دارو
- داروخانه بيمارستان
- پزشكان و پرستاران
چك كردن دارو موضوعي بسيار حياتي است كه انجام آن حداقل يك بار در هر یک از مراحل بالا ضروري است تا از صحت مسير دارو در چرخه مطمئن شويم و استفاده از باركد راهي براي شناسايي دارو توسط بازيگران اصلي است. توليدكنندگان بايد به عنوان بخش نخست توانايي توليد و چاپ باركد را بر محصول خود داشته باشند.
راهكار:پردازش تداركات
در اين سيستم از باركدهاي شفاف خطي يا دوبعدي استفاده ميشود. سيستم مديريت باركدها توسط شركت Amgros كه يك شركت تسهيل تداركات است براي تمامي داروخانههای مستقر در بيمارستانهاي دانماركي انجام ميگيرد. سيستم برنامه ريزي براي سرمايهگذاري در منابع دارويي يك فرايند داخلي دارد كه بستههاي دارويي را از طريق اسكن باركد آن در نقاط مهم شناسايي ميكند. نقطه اول، دريافت و ذخيره دارو است كه در جاي درست خود باشد. اين فرايند كيفيت باركدها را نيز مورد بررسي قرار ميدهد. تحقيقات جديد نشان دهنده آن است كه 90 درصد از 400 محصول دارويي شناخته شده بدون مشكل اسكن ميشوند. در هنگام بازگشايي بسته دارو و در هنگام تحويل دارو به بيمار نيز مجدداً باركد دارو به جهت بررسي تعداد و نيز صحت محل قرارگيري دارو و تحويل آن مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
مزايا:
اين فرايند به طرز چشم گيري سريع و با يك نيرو قابل انجام و تكميل است. اگر باركد در جاي صحيح خود قرار گيرد و نيز اطلاعات ثبت شده صددرصد قابل اعتماد باشند حاصل، فرايند امنتري خواهد بود.
مسير رسيدن دارو به بيمار از سه نقطه مهم عبور ميكند:
- نوشتن نسخه: پزشك در مورد نوع دارو و دوز مصرفي تصميم ميگيرد و آن را در پرونده بيمار ثبت ميكند.
- توزيع دارو: پرستار نسخه و داروي اختصاص يافته و دوز و تعداد آن را كنترل و سپس تاييد ميكند.
- مديريت مصرف: زماني كه بيمار دارو را مصرف ميكند.
نتايج:
استاندارد سازي ثبت دادهها يك موقعيت منحصر به فرد است براي اينكه چرخه توزيع دارو ايمنتر و كاربرديتر باشد. اين استاندارد سازي راهكاري است براي انتقال صحيح اطلاعات ميان ساير بازيگران اين چرخه دارويي و به همين دليل تمام صنعت دارويي از اين استاندارد سازي GS1 حمايت ميكنند تا به كيفيت بالاتري از تداركات و تهيه دارويي دست يابند. امروزه، تلاشهایی براي ترغيب ساير توليدكنندگاني كه هنوز باركد براي محصولات خود تهيه نكردهاند در جريان است و در آينده نزديك ثبت باركد براي بستهبندیهای اوليه و ثانويه اجباري خواهد شد و به زودي و به جهت جلوگيري از جعل دارو و نيز تاييد صحت دارو ثبت باركد بسيار حائز اهميتتر از حال حاضر خواهد بود.
فرانسه: برقراري فرايند رهگيري در بیمارستان دانشگاه ديون در خلال شناسايي كليه اطاقها و مکانها
زمينه:
اين بيمارستان بزرگترین بيمارستان عمومي در منطقه بورگوين فرانسه ميباشد. بيمارستاني 1700 تختخوابي با 6300 نفر كارمند. تداركات داروخانه بيمارستان يك سيستم رهگيري را بر مبناي باركد GS1 طراحي و اجرا کرده است و مزاياي زيادي را نظير تأثیر رهگيري بر ايمني بيماران را تجربه ميكند. واضح است كه توانايي كنترل در رهگيري الكترونيكي محصول نهتنها در هزينه و زمان صرفهجويي ميكند بلكه در خصوص افزايش ايمني و كيفيت بهداشت موثر است. همچنين اين بيمارستان، با بهرهگيري از سيستم داخلي فوقالذكر ، مسير مابين توليد كننده تا واحد درماني را رصد ميكند.
چالش:
با افزايش صعودي هزينههاي درمان، كيفيت درمان به همراه اطمينان از امنيت بيماران چالش اصلي در فضاي درماني حاضر است. توانايي رهگيري الكترونيكي محصول در بيمارستان يك قابليت مهم است كه نهتنها در هزينهها صرفهجويي ميكند بلكه در كيفيت و امنيت خدمات رساني موثر است.
راهكار:
بيمارستان يك سيستم رهگيري را براي تداركات انبار بيمارستان خود تهيه کرده است. اين فرايند در زميني به مساحت 5500 متر مربع تحت مديريت بيمارستان قرار دارد. فرايند حاضر، براي رهگيري تمامي ورودیهای بيمارستاني از باركدGS1 و نيز ساير باركدهاي تحت ليسانس GS1 به شرح ذيل استفاده ميكند:
SSCC- : كد محل نگهداري
GLN- : كد مكان
GTIN- : شماره كد كالا
GRAI- : كالاهاي برگشت پذير
اين استانداردها براي تمامي كالاي در انبار اعم از كالاهاي هتلي مانند وسائل نگهداري پاككنندهها و نيز داروها استفاده ميشود. در ابتدا و با استفاده از استاندارد GLN اين بيمارستان 1700 تختخوابي به 12000 كد مكان منحصر به فرد تقسيم شد. كار اين سيستم به اين شكل آغاز ميشود كه در زماني كه يك بخش محصولي را طلب ميكند، درخواست گيرنده يك كد را به اين درخواست اختصاص ميدهد (SSCC). اين درخواست سپس به كد منحصر به فرد وسيله حمل (GRAI) و نيز با كد محل (GLN) متصل ميشود و پس از آن تمامي اين كدها را به كد شخص متصل ميكند. اين درخواست اسكن شده و با GTIN دارو مرتبط ميگردد. به طور موازي زماني كه GTIN اسكن ميشود اطلاعات تجاري و تاريخ مصرف آن به همراه ساير اطلاعات بالا ذخيره شده و به سيستم مديريت انبارداري متصل ميشود. در هنگام تحويل دارو، سيستم تداركات، GLN قابل پيش بيني را اسكن كرده و در صورت تطابق، با زدن يك تيك تاييد آن را به سيستم مديريت انبارداري اعلام ميكند تا دريافت دارو به پايان برسد. و در نتيجه اين فرايند كه با سرعت و دقت همراه است ايمني و كيفيت خدمات به بيماران افزايش مييابد.
مزايا: انبارداري و دستاوردهاي موثر
تهيه اين سيستم تداركات باعث كاهش فضاي انبار مورد نياز در واحدهاي درماني و در نتيجه كاهش هزينههاي ساختوساز در متر مربع گرديد. اين سيستم همچنين باعث گردآوري همه تجهيزات در يك انبار مركزي تحت مديريت انبارداري ميشود و از پخش شدن آنها در تمامي بيمارستان جلوگيري ميكند. بعلاوه بكاربردن اين سيستم موجب افزايش بهرهوري با استفاده از تسهيلات ساده و روان انبارداري، با كاهش چرخه برداشت، با توجه به الزامات انبارداري مثل دما، اشتعالزايي و …ميشود. از ديگر مزاياي اين فرايند ميتوان به: چرخه كوتاه انبارداري، مديريت بهتر شرايط انبارداري براي هر محصول و مديريت بهتر بر ثبت و ارسال درخواست اشاره كرد. برقراري اين سيستم تداركات، واحدهاي درماني را توجيه كرد تا تعداد جديد داروها را بر اساس ميزان واقعي مصرف بپذيرند. و در نتيجه باعث ارزش آفريني بهتر، كاهش دور ريز با مديريت زمان انقضاي داروها، مديريت زمان، كاهش داروهاي برگشتي در اثر ارسال اشتباه به واحدهاي درماني، افزايش بهداشت محيطي با تميزتر شدن جعبههاي حمل مواد استريل شده، كاهش مواد دور ريز در واحدهاي درماني و كاهش زمان اختصاص داده شده جهت بازيافت مواد درماني مديريت بهتر جريان دارو ميان واحد درماني و انبار و دسترسي سريعتر به دارو در اوقات اورژانسي و نظم دهي به سيستم ثبت درخواست ميان واحدهاي مختلف درماني و واحدهاي متفاوت دارويي گرديد.
نتيجهگيري و پيشنهادات
بر طبق جديدترين نمونههاي اجرا شده در كشورهاي مختلف رفتهرفته به اين باور رسيدهايم كه ظرفيتهاي استانداردهاي GS1 در حوزه سلامت به غايت بيشتر از آن چيزي است كه تصور آن ميرود. وجود متغيرهاي آسيبپذيري همچون داروها يا تجهيزات خاص پزشكي كه مستقیماً با جان بيماران در ارتباط هستند لزوم بهرهگيري از قالبي كه بتواند تمامي فرايندهاي مرتبط را همچون زنجيرهاي متحد به نظم آورد دو چندان مينمايد.
اهميت توجه به مسيري كه اين كالاهاي حياتي در آن جابجا ميشوند و نيز زماني كه آنها براي رسيدن از نقطهاي به نقطه ديگر صرف ميكنند بسيار مهم هستند. جدا از اينكه داروها اصلي يا تقلبي هستند و نيز فارغ از تحريفهاي متداول دارويي و نيز كالاهاي متشابه، محل نگهداري داروها و تجهيزات و نيز تاريخهاي توليد و انقضاء اركان اصلي اين مبحث هستند. وجود نظام تاييد شدهاي كه تمامي دغدغههاي توليدكنندگان، تأمینکنندگان و از همه مهمتر مصرفكنندگان را پاسخگو باشد به عنوان راهكاري موثر ميتواند مورد توجه صنعت سلامت كشور باشد. بهرهگيري از اين راهكارها و بوميسازي نرمافزارها و سختافزارهاي مرتبط با آنها به عنوان پوششي محافظ میتواند از جان رنجور بيماران در برابر خطاها يا اشتباهات محافظت كند. تعدد فرايندهاي تكراري و كاغذ بازيهاي معمول در تهيه و تأمین كالاهاي سلامت محور ضريب بروز خطاهاي انساني را افزايش ميدهند.قطعاً کسی شكي در تعهد بدنه سلامت كشور ندارد ليكن حركت به سوي خودكارسازي فرايندهاي تكراري و حذف عملياتي كه ماشينها و دستگاهها به راحتی ميتوانند انجام دهند باعث ميشود كادر درماني بيشتر توان و انرژي خود را مصروف سلامت جسمي و از همه مهمتر سلامت رواني بيماران نمايند. آزاد سازي زماني كه كادر درماني در گذشتهاي نهچندان دور به اموري همچون بايگانيهاي معمول پزشكي ميكردند و سپردن اين امور به ماشينهاي خودكار فرصتي را پديد ميآورد كه آنها به امور مهمتري بپردازند كه تاكنون فرصت پرداختن به آنها را نداشتهاند. بيشك هر مجموعه اي به جهت مرتفع ساختن مشكلاتش راهكارهايي را از انواع سختافزاري و يا نرمافزاري برميگزيند اما وجود راهكارها و نرمافزارهاي متعدد كه در تماس با يكديگر توانايي ايجاد ارتباط موثر را ندارند در دراز مدت مجموعههاي جزيرهاي را در پيوستن به يكديگر دچار مشكلات فراوان كرده و آنها را به يافتن راه حلي جامعتر مجبور خواهد كرد كه همين امر هزينههاي بسياري را به اين مجموعهها وارد خواهد آورد. استفاده از راهكارهاي جامعي كه بعد از تجربيات ساير همكاران اين صنعت در نقاط ديگر دنيا استفاده شدهاند و ايرادات و اشكالات آنها در گذر از تنگناهاي اجرايي مشخص شده است به نظر منطقيتر و بروزتر و نيز اقتصاديتر مينمايد. استفاده از مجموعه راهكارها و فرايندهاي GS1 كه زبان بينالمللي كسب و كارها و تجارتهاي خرد و كلان ميباشند و در نقاط مختلف دنيا بر موثر بودن آنها اجماع جهاني وجود دارد از اين دستهاند. راهكارهايي كه ميتوانند با بوميسازي صنعت سلامت، كشورمان را به اين مجموعه عظيم جهاني پيوند بزنند و با استفاده از ظرفيتهاي بي بديل بومي، سود سرشاري را به اين صنعت سرازير كنند و نيز با استفاده از راهكارهاي آزموده شده باعث رشد كيفيت ارائه خدمات و نيز افزايش ايمني بيماران گردنند.