فصلنامه شماره 44 (زمستان 1400)
چکیده
سازمان جهانی GS1 دارای سیستم یکپارچه مطابق با استانداردهای جهانی در راستای شناسایی دقیق و ارائه اطلاعات مربوط به محصولات، اموال، خدمات و مکان است. همچنین این سازمان دارای استانداردهای جهانی برای تجارت الکترونیکی جهت انجام مبادلات سریع، کارآمد، دقیق تجاری را ارائه میدهد. استانداردهای GS1 با همگامسازی دادههای جهانی با هدف ایجاد دادههای دقیق و کارآمد برای معاملات تجاری بستر همکاری و بهاشتراکگذاری اطلاعات را در سراسر جهان آماده میکند. برای طبقه بندی محصولات در کل دنیا ساختارهای طبقه بندی بسیاری موجود است، سازمان جهانی GS1 بر اساس استانداردهای GS1 و کلیدهای شناسایی محصولات ساختار طبقه بندی GPC را معرفی کرده است که در این مقاله به تفصیل این ساختار معرفی میگردد.
1- مقدمه
تولیدکنندگان، مراکز پخش، خردهفروشیها و مراکز خدماتی در کشور، همگام با دیگر مؤسسات و بنگاههای فعال در زنجیرههای تأمین سراسر دنیا، میتوانند از این ساختار طبقهبندی برای ساماندهی اطلاعات مربوط به کالاها و تبادل اطلاعات بهصورت الکترونیکی استفاده نمایند. استفاده از اين قابليتها سبب افزايش کيفيت دادهها و اطلاعات مبادله شده بين طرفهاي تجاري ميشود و ارتباط روان، سهل و ساده و بدون ابهام بين همه شکل ميگيرد.
ساختار GPC[1] کالاها را بر اساس رابطه و نسبت آنها با سایر کالاها طبقهبندی کرده و با شماره بینالمللی سیزده رقمی کالا یا GTIN مرتبط مينمايد. بدين ترتيب، پس از اينکه کالا با کمک GTIN شناسهدار شد، با کمک ساختارGPC طبقهبندی ميشود و بر اساس الگويي که برای تشکيل کاتالوگ کالا در GPC ارائه شده است (اين الگو قابليت توسعه دارد) کاتالوگ سازگار با استاندارد جهاني براي کالا تشکيل خواهد شد. یکی از اجزای ساختار طبقهبندی GPC، نام کالاست که با عنوان Brick در اين ساختار مشخص شده است. در ساختار GPC نسخه 2016 که به فارسي ترجمه شده است، تعداد 3800 نام کالا (Brick) وجود دارد. اين نامها بهتدریج و با مشارکت همه ذینفعان و فعالين تجاري تکميلشده و در نسخههاي جديد GPC افزوده و منتشر ميشود.
ازآنجاکه GS1 يک سيستم و استاندارد باز است، همه مؤسسات و شرکتهای فعال در دنيا ميتوانند در توسعه، تکميل و اصلاح استانداردهاي آن مشارکت نمايند. [1]
2- GPC چیست؟
GPC یک قالب طبقهبندی محصولات دستهبندی شده است و یک سیستم شناسایی یا توصیف محصولات نیست.GPC به شریکهای تجاری اجازه ارتباط کارآمدتر و دقیقتر در خصوص فعالیتهایشان در زنجیره تأمین میدهد.
فروشندهها و خریداران نیز میتوانند جهت دستهبندی محصولاتشان از GPC استفاده کنند.
اصول طبقهبندی محصولات در GPC به شرح ذیل است:
- مدولار بودن (دارای واحد یکتا است)
- انعطافپذیری
- دارای شفافیت در گروهبندی
- توصیف دستهبندی محصولات
- قراردادن محصولات در جایگاههای منحصربهفرد
3- معرفی ساختار GPC
GPC از چهار سطح سلسلهمراتبی تشکیل شده است که هر سطح از الگو توسط قوانین و اصول خاصی تعریف شده است. محصولات در یک گروه محصول (گروهی که مربوط به خودش است) قرار میگیرند که هر گروه شامل موارد ذیل است:
- ارائه یک هدف مشترک
- فرآوری شده توسط روشهای مشابه
- استفاده و به کار برده شده با روشهای مشابه
- دارای فرم و مواد یکسان و مشابه
- به اشتراکگذاری خصوصیات یکسان
GPC طبقهبندی محصولات را بر اساس کد GTIN انجام میدهد. تولیدکنندگان هر محصول را با کد GTIN[3] به همراه مشخصات آن محصول معرفی میکنند. [1]
بخش: قسمتی از حوزههای صنعت (مانند: مواد غذایی)
خانواده: تقسیمبندی وسیعی از یک بخش (مانند: لبنیات)
کلاس: گروهی از فهرستهای شبیه به هم (مانند: شیر)
پایه: طبقهبندی و فهرستی از محصولات مشابه (مانند: شیر پرچرب و یا شیر کمچرب)
در طبقهبندی GPC محصولات از سطح GTIN تا سطح Brick جهت گزارش به مشتریان قابلدسترس است. سطح Brick گروه محصولات مشخص و معین از محصولات که دارای خصوصیات مشابه هستند را مشخص میکند.
GPC Brick برای هر محصول در قالب طبقهبندی باید شرایط ذیل را داشته باشد:
- قابلیت انعطاف
- سازگار در سطح جهانی
- قابلیت ردیابی سریع
GPC مثال بزرگی از طبقهبندی بهروز است زیرا هر دو سال یکبار بهوسیله تیم GS1GPC بهروزرسانی ساختار طبقهبندی محصولات انجام میپذیرد.
GPC به تولیدکنندگان امکان استفاده از یک ابزار سازمانیافته برای دادههای اصلی مربوط به محصولات خود را میدهد.
دادههای اصلی به دادههایی گفته میشود که در طول عمر محصولات تغییر پیدا نمیکند.
کارخانهدارها و تولیدکنندگان میتوانند از طبقهبندی GPC استفاده کنند. GPC به فروش محصولاتی که در این طبقهبندی ثبت شدهاند کمک شایانی میکند. فروشندگان میتوانند با حذف فعالیتهای تکراری و زائد و تمرکز بر روی فعالیتهایی با داشتن ارزش افزوده مانند بازاریابی، فروش و عرضه محصولات در زنجیره تأمین در زمان و هزینه خود صرفهجویی کنند. دسترسی به ساختار طبقهبندی محصولات رایگان است و امکان دانلود ساختار در فرمتهای مختلف وجود دارد و شرکای تجاری مسئول قراردادن اطلاعات محصولات خود در سیستم طبقهبندی محصولات هستند که برای این امر میتوانند از Datapoolها و سازمانهای عضو GS1 کمک بگیرند.
در ساختار طبقهبندی محصولات بهمحض ایجاد تغییرات در خصوصیات یک محصول، تأمینکنندگان موظف به ارسال تغییرات هستند و به همه خردهفروشان تغییرات بهروز شده اطلاعرسانی خواهد شد.[1]
4- تفاوت بین شناسایی و طبقهبندی محصولات با مسائل روزمره در یک نگاه
5- مزایای استفاده از GPC
تولیدکنندگان
تولیدکنندگان میتوانند توسط GPC در زمان و هزینه صرفهجویی کرده و کارایی سیستم خود را با راههای مقرونبهصرفه بیشتر کنند. تأمینکنندگان میتوانند در تمام ارتباطات داخلی و خارجی خود از GPC استفاده کنند.GPC با ایجاد یکنواختی و یکپارچگی اطلاعات محصولات،مرجعکامل از اطلاعات ذیل را برای تأمینکنندگان فراهم میکند:
- مشخصات محصولات
- لیست قیمت
- گزارشات مربوط به محمولههای به اشتراک گذاشته شده
- مدیریت موقعیتهای کالاها
- مدیریت تصاویر محصولات
- بازتاب عکسالعمل مشتریان
- مدیریت و طبقهبندی دادههای مربوط به نقاط فروش
- مدیریت دادههای مربوط به قفسهها
- مدیریت موقعیت محمولهها[1]
فروشندگان و مشتریان
GPC یک مرجع کامل و عمومی در سطح جهانی از محصولات را در اختیار خریداران و فروشندگان قرار میدهد.
این امر با بهاشتراکگذاری دادههای کارآمد و تأثیرگذار در شبکه جهانی همزمانسازی دادهها (GDSN[4]) امکانپذیر است. خردهفروشان ممکن است بازار خاصی برای فروش محصولات خود در نظر داشته باشند، آنها با استفاده از شبکه جهانی همزمانسازی دادهها میتوانند به لیستی از کارخانجاتی که تولیدکننده محصولات مورد نظرشان هستند دسترسی پیدا کنند.
GPC به خردهفروشان فرصت میدهد که مغازه خود را طوری سازماندهی کنند که:
- دکوراسیون مغازه کاربرپسند باشد.
- قفسهها به طور مداوم برای انتخاب بهتر چیده شوند.
- محصولات بر اساس استانداردهای طبقهبندی چیدمان شوند. [1]
6- نقش GPC در GDSN
1-6 معرفی GDSN
هر شرکت دارای دیتابیسی از دادههای اصلی محصولاتی است که آنها را میسازد، میفروشد یا میخرد؛ اما زمانی که یک شرکت نیاز به تغییر هرگونه اطلاعاتی در دیتابیسش دارد یا اطلاعات یکقلم جدید را وارد آن میکند، سایر دیتابیسها ممکن است دیگر بروز نباشند. این همان جایی است که همزمانسازی دادهها بهوسیلهی GDSN مطرح میشود. همزمانسازی دادهها، امکان بهاشتراکگذاری دادهها و اطلاعات دقیق و بروز شده در میان شرکای تجاری را فراهم میکند، بهطوریکه با اعمال هرگونه تغییری در دیتابیس یک شرکت، این تغییر به طور خودکار و بهسرعت به شرکای تجاری ارسال میشود. [3]
همزمانسازی دادهها، امکان بهاشتراکگذاری دادهها و اطلاعات دقیق و بهروز در میان شرکای تجاری را فراهم میکند.
عبارت GDSN، مخفف «شبکه جهانی همزمانسازی دادهها» است. شبکه جهانی همزمانسازی دادهها، شرکای تجاری را از طریق شبکهای متشکل از دیتا پولهای گواهیشده متعامل، با یکدیگر مرتبط میسازد. شبکه GDSN، شرکای تجاری را قادر میسازد تا دادههای اصلی قابلاطمینان را به اشتراک بگذارند. GDSN تضمین میکند که همه شرکا به اطلاعات یکسان و دقیق دسترسی دارند.
GPC یک زبان مشترک برای طبقهبندی محصولات است با ایجاد یک روش جهانی باعث همزمانسازی مؤثر دادههای محصولات در شبکه جهانی همزمانسازی دادهها میشود.
2-6 نقش GPC در شبکه GDSN به شرح ذیل است:
- انتشار آیتمهای مربوط به محصولات
تولیدکنندگان GTINهای مربوط به محصولات خود را برای تعریف در پایگاهداده محصولات منتشر میکنند. با انجام این امر به هر GTIN یک Brick Code که مشخصات جزئی محصولات است اختصاص داده میشود.
- ثبت (Registration)
برای ثبت اطلاعات GTIN محصولات مربوط به تأمینکنندگان باید اطلاعات مربوط به اطلاعات کارخانه تولید (شماره جهانی مکان)، بازار هدف (Target Market) به همراه GPC Brick Code نیز ثبت شود.
- بهاشتراکگذاری
خردهفروشان پایگاههای داده ثبت شده در GS1 Registry را جستجو میکنند و همچنین تأمینکنندگان نیز میتوانند بعضی از شاخصهای خود را با هم ترکیب کنند.
3-6 جستجو محصولات درست از طریق GDSN مزایای ذیل را به همراه دارد:
- تدارکات مقرونبهصرفه
- سادهسازی جریان کاری آیتمهای جدید
- بهبود کیفیت داده
- کاهش پیچیدگی
7- نتیجهگیری
GPC یک کد طبقهبندی جهت یافتن جایگاه محصول در ساختار خانواده است؛ GPC ویژگی مهمی از دادههای اصلی برای توصیف اقلام محسوب میشود. افزایش دقت و صحت، یکپارچگی دادههای اصلی و واکنش سریع زنجیره تأمین به نیازهای مصرفکننده از مزایای این سیستم است. برای سادهسازی، ذخیرهسازی، بازیابی و پشتیبانی از چندین زبان عناصر GPC بخشها، فامیلیها، کلاسها، بریکها، ویژگیها و مقادیر ویژگیها مشخصه در قالب عدد کـدگـذاری میشوند.
GPC یک کد طبقهبندی جهت یافتن جایگاه محصول در ساختار خانواده است؛ GPC ویژگی مهمی از دادههای اصـلی برای توصیف اقلام محسوب میشود. افزایش دقت و صحت، یکپارچـگی دادههای اصلی و واکنش سریع زنجیره تأمین به نیازهای مصرفکننده از مزایای این سیستم است. برای سادهسازی، ذخیرهسازی، بازیابی و پشتیبانی از چندین زبان، عناصر GPC بخشها، فامیلیها، کلاسها، بریکها، ویژگیها و مقادیر ویژگیها مشخصه در قالب عدد کـدگـذاری میشوند.
ساختار طبقهبندی جهانی کالا در سیستم GS1 که به نام GPC شناخته میشود به زبان فارسی ترجمه و در سایت سازمان جهانی GS1 بارگذاری شده است. تمامی افراد از جمله تأمینکننده و تولیدکنندگان کالا میتوانند با مراجعه به سایت اینترنتی مربوطه، به ساختار طبقهبندی جهانی کالاها (به زبان فارسی و سایر زبانهای موجود) دسترسی پیدا کرده و در سیستمهای داخلی و تعاملات تجاری خود از آن استفاده نمایند.
با استفاده از ساختار GPC، تولیدکنندگان ایرانی کافی است اطلاعات ماهیتی کالا و مشخصات فنی آن را در پایگاههای داده مرکز ملّی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران به زبان فارسی ثبت نموده و پس از انجام کارشناسیهای لازم، ترجمه آن به زبانهای زنده دیگر دنیا در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت. همچنین با اتصال هر شناسه GTIN به یک کد GPC، امکان ایجاد کاتالوگ الکترونیکی استاندارد بینالمللی فراهم میشود. [2]
مزایای حاصل از این طرح:
- ایجاد زبان مشترک بین فروشنده و خریدار در سطح بینالمللی
- بهبود صحت، دقت و کیفیت دادهها
- تسریع پاسخدهی زنجیره تأمین به نیازهای مشتریان
- تسهیل گزارشگیری درباره دستههای کالایی مختلف
- تسهیل فرایندهای انتشار و بهاشتراکگذاری اطلاعات
- ایجاد مکانیزم جستجوی ساده با نتایج دقیق
8- مراجع
[2] www.nncgs1.com
[3] www.e-code.ir
[1] Global Product Classification
[2] Global Trade Item Number
[3] Global Data Synchronisation Network