جرثقیل سقفی

گزارشات كاربردي

document گزارش كاربردي تحليل جواب آزمايش دستگاه تصديق باركد مورد كاوي محصولات كارخانه بوژنه

گزارش كاربردی تحليل جواب آزمايش دستگاه تصديق باركد مورد كاوی محصولات كارخانه بوژنه

ماهنامه شماره10(خرداد ماه 1395) 

 

مقدمه

اگر بارکد کالا به هر دليلي اسکن نشود، انتقال آن كالا در کل زنجيره تامين دچار وقفه خواهد شد. عدم توانايي در خواندن يك بارکد تاثير منفي بر روي کلیه افراد مرتبط یعنی تامين‌كنندگان، توليدكنندگان، خرده‌فروشان و مصرف‌كنندگان دارد.

در محیط خرده فروشی بارکدهای با كيفيت پايين که نمی توان آنها را اسکن نمود باعث ارائه خدمات ضعيف به مشتريان در ‌پايانه‌فروش (POS)، عدم رضایت آنان، عدم خرید محصول، ایجاد هزينه‌هاي مضاعف و هدر رفتن زمان می گردند. پايانه های فروش (POS) و سيستم‌هاي تدارکات عموما  از این امر تاثير پذیر هستند و می توانند مشكلات بيشتری را در زنجيره تامين به وجود آورند.

دستگاه تصديق باركد چيست؟

دستگاه صحه گذاری يا تصديق بارکد

(Barcode Verifier) یک ابزار اندازه‌گیری است برای بررسی متداوم و قابل تکرار یک نماد بارکد و پارامترهایی که بر نحوه کدگشایی بارکد موثر می‌باشند.

در پاسخ به نيازهاي كاربر و تغييرات بازار جهاني، سيستم GS1 براي تحليل و اطلاع رسانی درمورد كيفيت چاپ بارکد روش استانداردی را تنظیم و اتخاذ كرده است. اين استاندارد از روش بررسی سازمان ISO تحت استاندارد شماره ISO/IEC15416 استفاده می کند.

وقتي‌كه بررسی نماد بارکد به روش های اجرایی در موردكنترل كيفی افزوده شود، اطمينان بیشتری در مورد درست اسکن شدن نماد بارکد در سراسر زنجيره تامين فراهم مي‌شود و به بی اشکال بودن ارتباطات بين تامين‌كننده و مشتري می‌انجامد.

دستگاه تصديق بارکد می‌تواند جهت نظارت و كنترل فرایند چاپ نماد به كار رود. اگر نماد در مرحله صحه‌گذاری مورد قبول واقع نشود و رد شود، نتایج برای بدست آوردن چاپی با کیفیت بالاتر به چاپگر کمک خواهند کرد. برای مشکلات نمادها یک دستگاه صحه‌گذاری تحت ایزو می تواند در تشخیص آن کمک کند و همچنین می‌تواند وسیله استانداردی را برای گزارش دهی بین شرکت‌های چاپ‌کننده و طرف‌های تجاری آنها فراهم کند. مانند توانایی اسکنر در اسکن نمودن بارکد، صحه‌گذاری به تست آنها کمک می کند .

دستگاه‌هاي صحه‌گذاری نماد بارکد در اشکال و اندازه‌هاي مختلف با امكانات و توانايي‌ها و ويژگي‌هاي مختلف وجود دارند. آنها شامل دستگاه‌هاي كوچك قابل حمل،  نرم افزارهای تحت  PC می‌باشد.

تفاوت اسكنر ها با دستگاه تصديق باركد:

اين دستگاه با اسكنر يا همان پويشگر متفاوت است و تفاوت آن اين است كه اسكنر فقط ميله ها و فضا هاي ما بين آنها كه حامل داده‌هاي كد شده در نماد مي باشند را كدگشايي مي‌كند و يا به عبارتي فقط داده‌هاي كد شده در ميله ها و فضا‌هاي ما‌بين آن‌ها را كدگشايي مي‌كند. دستگاه اسكنر هيچكدام از پارامترهايي كه بر نحوه كدگشايي باركد اثرگذارند اندازه‌گيري و ارزيابي نمي‌كند و هيچ اطلاعاتي در مورد كيفيت باركد ارائه نمي‌دهد. اين در حالي است كه دستگاه تصديق باركد كيفيت باركد را ارزيابي مي‌كند و اطلاعاتي را نيز جهت بر طرف نمودن مسائل مربوطه ارائه مي دهد. اين دستگاه مي‌بايست با استاندارد ISO/IEC 15426-1 مطابقت داشته باشد كه تضمين كننده سنجش باركد طبق استاندارد ISO/IEC 15416 مي باشد.

قبل از ادامه اين نكات را با هم مرور كنيم :

ذكر اين نكته قابل توجه است كه قبل از صحه گذاري باركد توسط دستگاه، طراحان بسته بندي به هنگام طراحي و چاپ باركد بايد به نكات مطرح شده در سند بايدها و نبايدهاي چاپ باركد كه ترجمه آن در شماره هاي گذشته انتشار يافته همين ماهنامه موجود مي باشد مراجعه و ابتدا آن نكات را رعايت نمايند.

جزئيات مشخصات چاپ بارکد در جداول مشخصات نماد جزوه مشخصات عمومیGS1 فراهم شده است كه شامل نمادهاي بارکد سيستمGS1 در زمینه های مختلف، بعد-X، ارتفاع بارکد، پهنای حاشیه کناری، تفكيك بين نمادهاي اصلی و اضافي و حداقل مشخصات كيفی ISO می باشد.

بررسی بارکد می بایست یک فرایند پیوسته مابين چاپ کننده هاي نماد، صاحب  محصولات بارکد شده، دريافت کننده اقلام بارکدگذاری شده و جابجا كننده كالاها در مراحل مياني زنجيره تامين ، باشد.

بررسی بارکدها بايد هم هنگام توليد نماد و هم بعد از توليد محصول صورت پذيرد.

استفاده از اسکنر براي چک کردن قابلیت خواندن بارکدها كافي نيست. عمل چک کردن اسکن، “اسکنر” را صحه‌گذاری میکند نه “بارکد” را. ترتيبات ابتيك (نوري) موجود براي اسکنرها داراي تنوع زيادي است و توليدكنندگان دستگاه های بارکد‌خوان همه نوع ويژگي هاي هوشمندانه را در داخل الگوريتم‌هاي کدگشایی یا گشایش رمزشان قرار مي‌دهند و نتيجه آخر اينكه، همه اسکنرها مثل هم کار نمی کنند و در خواندن یک نماد درجات متفاوتی دارند. صحه گذاری جهت غلبه بر اين مشكلات ایجاد شده است.

پارامترهايي كه بايد صحه گذاری شوند شامل آنهايی است كه باید توسط چشم، بدون تجهیزات اندازه گیری، و همچنين آن هايي‌كه بايد با استفاده از تجهيزات جهت صحه گذاری بارکد اندازه گيري شوند. آن هایی که به تجهيزات صحه گذاری نیاز دارند شامل پارامترهاي كيفی رایج ، پارامترهاي كيفيت چاپ بارکد سازمان ایزو يا تحليل الگوي انعكاس اسکن می باشند.

اگرچه یک نگاه متخصص مي‌تواند بسياري از موارد كيفي چاپ بارکد‌ها را تشخيص دهد اما معمولا نياز به یک بررسی دقیق تر جهت چک کردن سيستم شماره‌گذاري، ارتفاع بارکد و تناسب نماد براي یک کاربرد خاص می باشد.

مطالعه موردي:  (محصولات كارخانه بوژنه)

در نمونه مورد مطالعه، يكي از محصولاتي را كه كارخانه بوژنه ارسال كرده بود و مورد آزمايش صحه گذاري باركد قرار گرفت را بررسي مي‌نماييم تا بهتر با اين خدمت آشنا شويد.

اطلاعات نمونه مورد مطالعه كه از سايت irancode.ir برداشت شده است.

كاليبره كردن دستگاه :

قبل از شروع آزمايش بايد بدانيم كاليبره كردن دستگاه از اهميت به سزايي برخوردار است.

جهت تضمين صحت ارزيابي نماد مورد نظر و اجزاي آن و همچنين تضمين مشخصات آن بر مبناي تلرانس بين المللي، دستگاه مي بايست هر دفعه قبل از استفاده، كاليبره شود. اين به آن دليل است كه عملكرد دستگاه در معرفي تغييراتي از قبيل ولتاژ منبع برق، درجه حرارت و شرايط مختلف نوردهي قرار دارد.

هر زماني كه اندازه ديافراگم (قطر) دستگاه جهت تطبيق با اندازه هاي مختلف باركد تغيير پايه، دستگاه مي‌بايست مجددا تنظيم شود. براي اين كار هم كارت هايي براي كاليبراسيون دستگاه كه توسط خود سازنده ارائه مي شود مورد استفاده قرار مي‌گيرد و هم مي توان از كارت‌هاي استاندارد صحت عملكرد كاليبراسيون كه شامل نماد‌ها و نتايج تست آنها مي شود نيز استفاده كرد.

اسكن و گزارش دستگاه :

پس از تنظيمات لازم دستگاه و اسكن باركد مورد نظر جواب آزمايش به شكل زير ارائه مي شود.

نمايش صفحه اول حاصل از تست باركد محصول

نمايش صفحه دوم حاصل از تست باركد محصول

نمايش صفحه سوم حاصل از تست باركد محصول

خب به اين ترتيب مي پردازيم به جواب آزمايش:

سيمبولوژي:

نوع نمادي كه براي انكد كردن كد مورد نظر استفاده شده است. با توجه به اينكه يكي از محصولات كارخانه بوژنه مورد بررسي قرار گرفته است و يك قلم تجاري محسوب مي شود از كليد شناسايي GTIN و از نماد EAN13 استفاده شده است.

طول موج:

ابتدا طول موج اشاره شده است ، در حقيقت گشادي لنز اندازه روزنه نور است. گشادي لنز مي تواند بر اساس ناحيه كاربرد متفاوت باشد. طول موج كه بر حسب نانومتر اندازه‌گيري مي شود،‌ واحد نوري است كه توسط منبع نور منتشر مي شود. يك طول موج (670%2b/-10) نانومتر به طور معمول براي تصديق يا صحه‌گذاري توصيه مي شود و به دليل اينكه اين طول موج، رايج تين طول موج مورد استفاده اسكنر هاست.

همانطور كه در جواب آزمايش ملاحظه مي‌فرماييد طول موج 660 نانومتر است كه با توجه تلرانس مقدار مناسبي به حساب مي‌آيد.

رتبه اسكن:

پارامترهاي كيفيت چاپ بارکد در ISO یا به صورت عددي رتبه بندی شده اند یا با تخصیص وضعيت قبول يا رد علامت‌گذاری شده‌اند. به پارامترهاي رتبه‌بندی شده مقادیری از صفر تا چهار اختصاص داده مي‌شود که 4 بهترین آنهاست (رتبه‌های ANSI از A تا F نیز نشان داده شده‌اند). پارامترهاي رتبه بندی شده شامل کنتراست نماد (SC)، قابليت رمزگشایی، ماجولاسيون، و عيب یا نقص چاپ مي باشد.

پارامترهاي قبول يا رد با مقدار 4 (A) براي رتبه ‌هاي قبول و با مقدار صفر (F) براي رتبه‌‌هاي رد اختصاص داده مي‌شود. پارامترهاي وضعيت قبول يا رد شامل کد‌گشایی، كنتراست (تضاد) لبه، حداقل و حداكثر انعکاس، انحرافات پهناي ميله و حاشیه‌های کناری است.

همانگونه كه ملاحظه مي شود حداقل رتبه قابل قبول B است و پاسخ آزمايش F/0 مي‌باشد و نتيجتا اين نماد از نظر آزمايش ISO مردود به حساب مي آيد. علت بدست آمدن چنين نتيجه‌اي در ادامه بررسي مي شود.

همانطور كه ملاحظه مي‌شود در انتهاي صفحه اول گزارش آزمايش دستگاه خلاصه اي از نواقص و علل مردود شدن نماد مورد آزمايش قرار گرفته آمده است. با توجه به اينكه در ادامه مفصل به بيان مفهوم هر يك از پارامتر هاي اشاره شده اين قسمت مي‌پردازيم، از توضيح بيش از حد قسمت خلاصه خرابي ها در اينجا دوري ميكنيم.

درجه انعكاس

در ذيل به پارامتر هاي جدول رتبه يا درجه بازتاب يا انعكاس اشاره مي كنيم:

تضاد نماد

اختلاف بين سياهی و سفيدی و يا اگر رنگهاي ديگر بكار رفته باشد، اختلاف بين رنگ نماد و ‌زمينه را مشخص مي‌كند. توجه داشته باشید که سایه‌هایی از سیاه و سفید نیز وجود دارند و این یک مقدار مطلق نيست. سياه‌ترين ميله‌هاي چاپ شده بر روي سفيدترين سطح، تضاد 100% خواهد داشت، گرچه اين بندرت در چاپ روي موارد تجاري اتفاق مي‌افتد. وقتي تضاد نماد خيلي پايين باشد، اسکنرها ممكن است در تشخیص ميله‌ها از فضاها با مشکل مواجه شوند.

همانطور كه در جواب آزمايش ملاحظه مي‌كنيد اين پارامتر نمره 41 درصد و رتبه C را كسب كرده است و از رتبه قابل قبول كه B مي باشد كمتر است و از عوامل مردود شدن تست اين نماد به حساب مي‌آيد.

حداقل كنتراست لبه (ECmin) :

ECmin حداقل تفاوت بين انعكاس ميله و پيش زمينه مجاور آن مي باشد. نمره غير قابل قبول و درصد پايين اين عامل هميشه با نمره پايين براي كنتراست نماد يا ماجولاسيون و يا هر دوي آنها همراه است. به طور كلي اين پارامتر حاصل تفاضل مقدار انعكاس ميله از مقدار انعكاس فاصله مي باشد. چنانچه هر كدام از اين مقادير كمتر از 15 درصد باشد اين پارامتر Fail مي‌شود.

نماد مورد بررسي در اين آزمايش نمره قابل قبول 24 درصد و رتبه A را كسب كرده است و مشكلي از اين لحاظ ندارد.

ماجولاسيون:

اين عامل ميزان كنتراست لبه به عنوان يك قسمتي از كنتراست نماد يا نسبت به حداقل كنتراست لبه به كنتراست نماد است. براي دستگاه‌هاي اسكنر و Verifier  اين طور به نظر مي‌رسد كه فواصل باريك بين ميله‌هاي نماد نسبت به فواصل پهن كمتر مشكي به نظر مي رسد. اين امر شدت عناصر باريك را نسبت به عناصر پهن كاهش داده و سبب تغيير در نور انعكاسي از عناصر نماد مي شود. اين امر را ماجولاسيون مي‌نامند. دليل عمده ماجولاسيون ضعيف، تغييرات پهناي ميله (كم يا زيادي آن) مي‌باشد.

زماني كه دستگاه ببيند انعكاس كمتري نسبت به عناصر پهن داشته يا اينكه فواصل از ميله‌هاي هم پهنا باريك‌تر هستند، مقدار ماجولاسيون كاهش پيدا خواهد كرد.

اگر ميله ها باركد بيش از حد معمول پهن شوند يا جوهر پخش شود و يا بسته بندي پشت باركد نيمه‌شفاف يا آينه‌اي باشد(بازتاب نمايد) عامل كاهش ماجولاسيون مي‌گردد.

نماد مورد تست از  اين پارامتر نمره 59 درصد و رتبه C را كسب كرده است كه يكي ديگر از علل مردود شدن ازمايش اين نماد شده است.

عيب يا نقص چاپ:

نسبت حداكثر نا يكنواختي بازتاب به كنتراست نماد را نقض مي نمايد (ERN/Symbol Contrast)

نا‌يكنواختي بازتاب، سنجش تغيير در بازتاب ميله پر و ميله خالي (فضاي خالي) باركد مي‌باشد.اگر میله ها کاملا به طور یکنواخت  و یک دست به رنگ سیاه باشند نا‌یکنواختی بازتاب اتفاق نخواهد افتاد.

نواقص چاپ دو نوع می‌باشند: نقاط توخالي و نقاط توپر (voids and spots). نقاط توخالي، مناطق روشن در داخل ميله‌ها و نقاط توپر مناطق تیره در فاصله های بین میله‌ها هستند. هر كدام از آنها ممكن است اسکنر را گيج كند و به اشتباه ميله يا فاصله اضافي ای را در ميان نماد بخواند.

معمولا نواقص  نقاط خالی هستند که می‌توان با افزایش مقدار جوهر در پرینتر آنها درا کاهش داد و یا از بین برد.

دستگاه تصدیق بارکد یکنواختی بازتاب را در کلیه عناصر یک بارکد مورد ملاحظه قرار می‌دهد. اگر تغییرات عمده‌ای ملاحظه مي‌شود بارکد دارای نقص می‌باشد.

نقص می تواند نتیجه یکی از عوامل زیر باشد :

میله های منقطع و یا دارای سایه

پخش ناهماهنگ و ضعیف جوهر چاپ

رگه یا نقطه در رنگ پیش زمینه

حاشیه کناری (فضای سفید اطراف بارکد) نامتناسب

وجود لکه در میله ها

جهت بر طرف نمودن اینگونه مسایل می بایست عموما در عملکرد پرینتر (printer head) همچنین نوع بسته بندی وافزودن علامت > یا < در اببتدا و انتهای شماره بارکد در زیر نماد بارکد جهت تعیین حاشیه کناری ، دقت خاص نمود.

نماد مورد آزمايش از اين پارامتر نمره 41 درصد و رتبه F دريافت كرده است كه بنابر اين جزو عوامل مردودي اين آزمايش طبق استاندارد ISO به حساب مي‌آيد.

روش سنتي (Traditional)

روش سنتي نماد باركد را بر اساس مقايسه اي بين پهناي باركد مورد نظر با مقدار پهناي مشخص در محدوده تلرانس تعيين شده ارزيابي مي‌كند. همچنين اين روش كيفيت نماد را بر اساس ميانگين پهناي ميله و كنتراست نماد ارزيابي مي‌نمايد.

اين روش معمولا سه پارامتر را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. اين پارامترها كه به آنها پارامتر هاي انعكاسي نيز مي‌گويند عبارتند از :

سيگنال كنتراست چاپ (Print Contrast Signal)

بازتاب فضاي بين ميله ها به ميله باركد (Reflectance Light)

بازتاب ميله باركد (Reflectance Dark)

سيگنال كنتراست چاپ از نسبت تفاضل مقدار بازتاب ميله ها از فواصل آنها بر مقدار بازتاب فواصل (يعني L-D/L) ايجاد و ارزيابي مي‌شود.

وقتي مقدار اين نسبت بيش از 75 درصد باشد، نمره آن قبول و در غير اين صورت رد مي‌باشد.

همانطور كه ملاحظه مي‌فرمائيد 42-1/42 > 75% مي باشد بنا بر اين از نظر سيگنال كنتراست چاپ طبق نتيجه اعلم شده توسط دستگاه مشكلي وجود ندارد.

قابليت كدگشايي (Decodability):

ميزان نزديكي باركد چاپ شده است نسبت به اندازه اسمي آن.

اين عامل تلرانس عدم كد گشايي باركد (روي باركد در عمليات كدگشايي) مي باشد كه نتيجه دو عامل زير مي تواند باشد:

پهناي ميله ها خارج ز مشخصه آن باشد

ساختار ميله ها صحيح نباشد

باركدهايي كه به لحاظ ابعادي با يك درجه بالاي دقت چاپ نشده باشند و داراي قابليت كدگشايي بالاتري هستند، يكي از دلايل درجه پايين معيار Decodability لبه هاي ناهموار باركد مي‌باشد كه بر اثر عمليات ناميزان چاپ پديد مي‌آيد. ايجاد باركد توسط نرم افزار‌هايي كه داراي طراحي گرافيكي نامناسب هستند نيز مي تواند عامل پايين اين معيار باشد.

پارامتر هاي نمره قبولي يا ردي :

كدگشايي (Decode)

كمترين مقدار بازتاب (Minimum reflectance)

كنتراست لبه (Edge Contrast)

كدگشايي:

رمز گشایی، توانایی اسکنر جهت خواندن نماد است. برای مثال یک رقم بررسی غلط به رمزگشایی اشتباه منجر می‌شود. قابلیت رمزگشایی مقیاسی از نزدیکی اندازه میله‌ها و فضاها به اندازه‌های اصولی آنها است، و اینکه اندازه آنها چقدر از این که به جای یکی از اندازه های دیگر موجود در همان نماد دیده شود، فاصله دارد. برای مثال، اگر یک نماد عناصر 1X و 3X را دارد، قابلیت رمزگشایی اندازه می گیرد که 1X ها چقدر به 1X و 3Xها چقدر به 3X نزدیک هستند، و از اینکه به جای یکدیگر دیده شوند چقدر فاصله دارند.

اين دلايل زير مي تواند از كدگشايي جلوگيري كند:

ميله ها و فواصل آنها خيلي باريك يا پهن باشد

رقم آزمون صحيح نباشد يا ميله‌هاي حفاظتي وجود نداشته باشد

تجاوز از حد بين‌المللي نسبت به حاشيه‌هاي كناري باركد (جايي كه هيچ چيزي نمي بايست چاپ شود)

اين عمل از الگوريتم خاصي براي كدگشايي باركد استفاده مي كنند. دستگاه اسكنر و تصديق باركد با اجراي دستورالعمل خاص ، ميله‌ها و فواصل انها را به كاراكتر هاي كمكي (ميله‌هاي حفاظتي، ميله‌هاي مياني و كاركترهاي شروع و اتمام) تبديل و كدگشايي مي‌كنند.

زماني كه يك دستگاه تصديق باركد قادر به كدگشايي يك نماد و كاراكترهاي كمكي آن باشد  و وقتي كه عدد آزمون (Check digit) با ساير اعداد مطابقت داشته باشد، عامل و ويژگي كدگشايي قابل قبول مي باشد. نتيجه تست اين عامل در نرم افزار هاي مربوطه به صورت رد يا قبول نشان داده مي شود.

كمترين مقدار بازتاب

جهت قابل قبول بودن اين پارامتر ، بازتاب  يك ميله مي بايست حداقل نصف يا كمتر از بزرگترين بازتاب باشد. براي مثال، اگر بيشترين بازتاب پيش زمينه هشتاد درصد باشد، يازتاب يك ميله مي‌بايست حداقل كمتر يا مساوي چهل درصد باشد.

عدم كاركرد اين پارامتر ممكن است بر اثر تيره نبودن رنگ ميله و يا روشن نبودن پيش زمينه باشد. ايجاد ميله‌هاي مشكي با پيش زمينه متضاد (روشن) مي تواند جهت بر طرف نمودن اين مسئله استفاده مي‌گردد.

حداقل كنتراست لبه:

به توانايي اسکنر در يافتن تعداد مناسب ميله‌ها و فضاها مربوط می شود. يكي از علل پديدار شدن تعداد بسیار كم و يا زياد عناصر در یک نماد مي‌تواند مقدار بیش از حد كم و يا زياد جوهر باشد، و دلیل دیگر زمینه های شفاف و غیر مات است. نمودارهايي كه در عمل (Edge Determination) يا ” تعيين لبه ” مورد قبول واقع نشوند، نمره صفر ) (F دريافت خواهند كرد.

حداقل انعكاس، به تیره ترین ميله‌ای که انعكاسی كمتر از نصف انعکاس پس‌زمينه دارد مربوط می شود. به عبارت ساده‌تر ميله‌ها بايد تیره تر يا با رنگی تیره تر چاپ شوند.

عدم كاركرد اين پارامتر ممكن است نتيجه عوامل زير باشد:

تغييرات در مقدار جوهر توسط نمادهاي مختلف

بودن يك يا چند ميله غير واقعي (شبه ميله)

عدم ديدن عناصر يارك در مقابل عناصر پهن به طور واضح توس دستگاه‌هاي اسكنر

لايه‌هاي نيمه شفاف و انعكاسي

حاشیه کناری Quite Zone

یک اندیکاتور برای اسکنر، در جهت زمینه مورد انتظار است. در صورت نیاز، حاشیه‌های کناری در سمت چپ و راست نماد قرار می گیرند. حاشیه کناری ای كه الزامات حداقل پهنا را دارا باشد، نمره 4 یا (A) دريافت مي‌كند. در غير اين صورت، نماد قابل قبول نخواهد بود.

همانطور هم كه در جواب اين آزمايش آمده است مشخصا پارامتر كدگشايي نمره 4 درصد و رتبه F را كسب كرده است كه از ديگر عوامل مهم در رد شدن تصديق اين باركد به حساب مي آيد.

همينطور عدم رعايت كوچك‌نمايي ويا بزرگ‌نمايي بر اساس استاندارد (طول و عرض باركد بايد همزمان و مطابق استاندارد به يك اندازه مشخص كوچك و يا بزرگ شوند)

و ديگر عاملي كه معمولا هم بسيار ديده مي شود كه در طراحي و چاپ باركد رعايت نمي‌شود بحث فضاي كناري يا حاشيه كناري خالي اطراف باركد است كه در بالا نيز به آن اشاره كرديم. در اين آزمايش تقريبا فضاي خالي سمت راست باركد تقريبا مناسب و قابل قبول است ولي فضاي خالي سمت چپ مردود است و عامل ديگري بر مردود شدن اين نماد به حساب مي‌آيد.

انعكاس اسكن: نمودار انعكاس اسکن (SRP) یک نموداری از نور منعكس شده از نماد بارکد است زمانی که نقطه مورد اسکن یا دیافراگم در امتداد بارکد حرکت نمایید.

نمودار انعكاس اسکن جهت تعيين اندازه‌ های مهم پارامترهاي نماد بارکد به كار مي‌رود.

 

نتيجه گيري:

شماره سند تاريخ پذيرش
نام مراجعه كننده كد GTIN 6261119012207 نام محصول مايع ظرفشويي
رنگ
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
رنگ ميله مشكي آبي تيره- مشكي-سبز تيره-قهوه اي مناسب
رنگ پس زمينه سفيد سفيد-زرد-نارنجي-قرمز مناسب
ابعاد
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
ارتفاع 10 mm 22.85 12.85 نامناسب
پهنا 29.5 mm 31.35 1.85 نامناسب
كيفيت چاپ
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
ماجولاسيان 70 درصد >50 +20 مناسب
كنتراست نماد 71 درصد >50 21 مناسب
عيب و نقص چاپ 33 درصد <5 28 نامناسب
حداقل كنتراست لبه 50 درصد >15 +35 مناسب
قابليت كدگشايي 10 درصد >37 -27 نامناسب
سيگنال كنتراست چاپ 93 درصد >70 +27 مناسب
بازتاب (فاصله فاصله بين باركد) 76 درصد L-D/L>75 مناسب
بازتاب (باركد) 5 درصد مناسب
فضاي خالي
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
سمت راست 1 mm 3 -2 نامناسب
سمت چپ 2 mm 3 -1 نامناسب
مكان قرارگيري
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
روي شكاف نيست مناسب
روي جاي مهر و موم نيست مناسب
فاصله مناسب از گوشه دارد مناسب
در لايه هاي بسته بندي نيست مناسب
تداخل اشكال با باركد ندارد مناسب
جهت صحيح باركد
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
سطح استوانه اي نرده اي سطح صاف-نرده اي مناسب
بزرگنمايي
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
ابعاد 10.00×29.5 mm 45.70×62.70 بزرگنمايي نشده است
كوچك نمايي
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
ابعاد 10.00×29.5 mm 18.28×25.8 نامناسب
شاخص ISO
آزمون نتيجه واحد رنج نرمال مقدار تفاوت وضعيت
درجه 0 >1.5 نامناسب
مطابقت عدد با نماد دارد
ثبت در بانك اطلاعاتي GS1 ايران در بانك اطلاعاتي ثبت شده است

جدول جمع بندي تحليل آزمايش

در جواب به شركت سازنده نكات زير گوشزد شد تا در چاپ بعدي اين نماد رعايت نمايد و از مزاياي آن بهره‌مند گردد:

 

 

رديف توضيحات
1 حاشيه كناري نامتناسب (فضاي خالي اطراف باركد رعايت شود)
2 از علامت > در ابتداي فضاي خالي قبل باركد و از علامت < در انتهاي فضاي خالي باركد استفاده شود
3 به دليل عدم رعايت ابعاد مناسب ميانگين فواصل ميله ها و فضا هاي خالي در حداقل و حداكثر مجاز نمي باشد
4 قابليت كدگشايي، ميزان نزديكي باركد چاپ شده است نسبت به اندازه اسمي. باركد ايجاد شده توسط نرم افزار بايد طبق استاندارد هم طول و هم عرض آن بزرگنمايي و يا كوچك نمايي همزمان گردد.
5 از نرم افزار هايي كه داراي طراحي گرافيكي مناسب است استفاده شود
6 به علت عدم رعايت فواصل بين ميله‌ها و همچنين تجاوز از حد بين‌المللي حاشيه‌هاي كناري، كد گشايي نماد به درستي صورت نمي‌گيرد
7 تغييرات در مقدار جوهر وجود دارد
8 ميله غير واقعي يا شبه ميله وجود ندارد
9 لايه‌ انعكاسي وجود دارد
10 پهناي باركد از مقدار پهناي مشخص در مقدار تلرانس تعيين شده كمتر است. طبق استاندارد ISO/IEC 15416
11 در مورد انتخاب محل قرار‌گيري مناسب و جهت صحيح آن به فايل پيوست راهنما بند2-5 توجه شود.

جدول نكات اصلاح باركد

بنابراين مشاهده مي‌نماييد باركدي كه از لحاظ مشاهده ايرادي در آن يافت نمي شود از نظر دستگاه تصديق باركد دچار چه خطاها و نقيصه‌هايي مي‌باشد.

جالب اينجاست كه شركت سازنده حتي دچار هزينه هاي برچسب‌گذاري مجدد نيز شده بود، چرا كه اسكنر‌ها به راحتي نمي‌توانستند باركد چاپ شده را بخوانند و سازنده مجبور به توليد مجدد باركد با دستگاه ليبل پرينتر و استخدام نيروي انساني براي چسباندن ليبل مورد نظر روي اين محصول شده بود. ضمن اينكه از نظر استاندارد ها وجود دو باركد روي يك محصول اشتباه است و ممكن است موجب خطا شود. همچنين زيبايي ظاهري محصول را نيز همين مسئله خدشه دار كرده بود.

آيا ميدانستيد همين مسئله باعث ايجاد صف در نقاط فروش نيز مي‌شود؟ آيا ميدانستيد چندين نفر به دليل همين موضوع كوچك براي اينكه پاي صندوق فروشگاه معطل نشوند از خريد اين محصول منصرف شده‌اند؟ آيا مي‌دانستيد چه مقدار در انتخاب فروشگاهي كه مشتريان مي‌خواهند از آن خريد كنند اين موضوع به ظاهر كوچك مي‌تواند اهميت داشته و اثر‌گذار باشد؟

ملاحظه مي‌فرمائيد يك چاپ مشكل‌دار باركد چگونه مي‌تواند تمامي اجزاي يك زنجيره تامين را دچار هزينه كند.

بنابر اين بهتر است قبل از اقدام به طراحي و چاپ باركد بر روي محصولات با كارشناسان GS1 Iran تماس و از آنها در اين رابطه مشاوره بگيريد.