جرثقیل سقفی

گزارش تحليلي از استقرار استاندارد‌هاي GS1 دریکی از بيمارستان‌هاي كشور

مقدمه

جهاني را تصور كنيد كه در آن، سوابق پزشكي يك بيمار هر آنچه در مورد تعداد، دوز و برند هر دارويي كه به وي تجویزشده است و مشخصات هر وسيله پزشكي كه وي استفاده كرده است، همچنين نام و مشخصات پزشكان و دست‌اندرکاران خدمات درماني، همه و همه قابل ثبت و ضبط و رديابي باشد. در این صورت در هر زمان مي‌توان مشخص كرد كه آيا يك بيمار، داروي لازم را در دوز موردنیاز و در زمان صحيح دريافت كرده است يا خير. جهاني را تصور كنيد كه بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها، مكان دقيق تأمین‌کنندگان در دسترس انواع تجهيزات پزشكي و داروها و نيز زماني كه سفارش‌های به دست آن‌ها مي‌رسد را کاملاً مي‌دانند. جهاني را تصور كنيد كه ناظران و تنظيم‌كنندگان مقررات در هرلحظه قادر هستند براي جمع‌آوري محصولات مشكوك و داراي مشكل فراخوان بزنند و مطمئن باشند كه اين فراخوان، با سرعت و دقت بالا داروهاي مشكل‌دار را از هر نقطهاي از زنجيره ‌تأمین جمعآوري خواهد كرد؛ و بالاخره جهاني را تصور كنيد كه در آن توليدكنندگان داروها و تجهيزات پزشكي قادر هستند در هر زمان وضعيت بازار و تقاضا را رصد كرده و برنامه زمانبندي توليد خود را طبق اطلاعات دقيق و لحظهاي از بازار تنظيم كنند.

در اين دنياي مطلوب، بيماران به‌طور مستمر احساس امنيت بيشتري داشته و از كارايي خدمات سلامت اطمينان دارند. فعاليت‌ها و هزينه‌هاي اضافي از بخش سلامت حذف‌شده و منجر به كاهش هزينه‌هاي خدمات درماني و افزايش رفاه اجتماعي جامعه مي‌شود. پزشكان و پرستاران وقت كمتري را صرف امور كاغذي كرده و زمان بيشتري را با بيماران صرف ميكنند.

اين دنياي خيالي، اكنون با به‌کارگیری استانداردهای GS1، در زنجيره‌هاي تأمین سلامت و يكپارچه ساختن فرآيندهاي مختلف اين زنجيره‌ تأمین، در خيلي از كشورها شكل واقعيت به خود گرفته است و كشورهايي همچون تركيه، استراليا، انگلستان، آمريكا توانسته‌اند با پياده‌سازي استانداردهای GS1 در زنجيرههاي تأمین سلامت خود، همه آنچه در بالا توصيف شد را براي اجزاي مختلف زنجيره تأمين سلامت و خصوصاً بيماران به ارمغان آورند.

قابلیت ردیابی توسط استانداردهای GS1 در حوزه بهداشت و درمان

قابلیت ردیابی، توانایی پیگیری فرایند درحرکت به سمت جلو از مرحله‏ای مشخص در زنجیره تأمین و همچنین اعمال همین پیگیری از مرحله‏ای مشخص به سمت عقب فرایند است که تمامی این ردیابی‏ها توسط کد شناسایی یکتا انجام می‏پذیرد که دستیابی به آن توسط استانداردهای GS1 امکان‏پذیر است.

circuit3 Santé 2007

ردیابی در حوزه بهداشت و درمان توسط استانداردهای GS1 در زنجیره تأمین بيمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی در كشورهاي مختلف عضو GS1 کاربردی و پیاده‏سازی شده است.

مهم‌ترین موضوع در پیاده‏سازی سیستم ردیابی در حوزه بهداشت و درمان، داشتن کد شناسایی یکتا برای هر قلم كالا، از ریزترین تا درشت‏ترین، در زنجیره تأمین است.

استاندارد رديابي GS1 مزيت‌هاي بسياري را براي بيمارستان‌ها ايجاد مي‌كند. به‌عنوان‌مثال با استقرار اين سيستم رديابي، تمامي خدماتي كه به بيماران داده مي‌شود، قابل‌ردیابی مي‌شود. يعني در كوتاه‌ترين زمان مي‌توان فهميد كه بيمار چه زماني پذیرش‌شده است، توسط چه پزشكي ويزيت شده است، پزشك چه نسخه‌اي براي بيمار تجويز كرده است، چه دارو‌هايي به بيمار داده‌شده است و غيره. به‌عبارت‌دیگر مي‌توان با سيستم رديابي 5 Rights كه شامل دادن داروي درست به بيمار درست در زمان درست با دز درست و توسط شخص درست است را پياده‌سازي كرده و اين امر به كاهش خطا‌هاي پزشكي و افزايش امنيت خيلي كمك مي‌كند. از ديگر مزاياي اين سيستم مي‌توان به جمع‌آوري و انتشار اطلاعات به‌صورت مكانيزه و بلادرنگ در سيستم اشاره كرد. همچنين قابليت رديابي تجهيزات پزشكي، تجهيزات اتاق عمل، پرسنل و كادر درماني و تجهيزات بيمارستان، مديريت موجودي داروخانه‌هاي بيمارستان به‌صورت الكترونيكي، ايجاد پرونده پزشكي الكترونيكي و نسخه الكترونيكي از ديگر مزايايي است كه اين سيستم مي‌تواند براي بيمارستان‌ها به ارمغان بياورد.

دستاورد‌هاي GS1 براي بيمارستان‌ها

بخش بهداشت و درمان سازمان جهاني GS1 با استفاده از استاندارد‌هاي شناسايي موجوديت‌ها، ثبت خودكار اطلاعات و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، موفق به ايجاد يك سيستم رديابي كارآمد در سرتاسر زنجيره‌هاي تأمین‌شده است. امروزه در بسياري از كشورهاي پيشرفته و درحال‌توسعه از اين دسته استانداردها در بيمارستان‌هاي خود استفاده كرده‌اند. استفاده از اين استانداردها مزاياي زير را براي آن‌ها داشته است:

  • افزايش بهره‌وري
  • بهبود امنيت بيماران
  • كاهش خطا‌هاي پزشكي
  • بهبود مديريت و كنترل موجودي داروها و اقلام مصرفي
  • شناسايي منحصر‌به‌فرد و كنترل تجهيزات پزشكي
  • مديريت و كنترل اموال و تجهيزات بيمارستاني
  • كاهش زمان فرآيندهاي پذيرش و بازيابي اطلاعات
  • خودكارسازي فرآيند سفارش دارو و ديگر اقلام مصرفي
  • كاهش دورریز دارو در اثر منقضي شدن تاریخ‌مصرف

استانداردهاي GS1 در بخش بهداشت و درمان

شناسايي موجوديت‌ها

بر اساس استاندارد‌هاي GS1 تمامي موجوديت‌ها در اين زنجيره‌ي انتخابي بايد شناسايي شوند. كليد‌هاي شناسايي كه GS1 براي شناسايي موجوديت‌ها در بخش بهداشت و درمان تعيين كرده است به‌صورت زير است:

  1. كد جهاني قلم كالاي تجاري (GTIN): اين كد براي شناسايي كليه دارو‌ها و ملزومات مصرفي استفاده مي‌شود. در دستگاه‌های رديابي براي شناسايي گروهي كالا، از اين كليد شناسايي به همراه شماره بچ توليدي و براي شناسايي تك‌تك محصولات به‌صورت منحصر‌به‌فرد اين كليد شناسايي به همراه يك شماره‌سریال استفاده مي‌شود. بنابراين پيشنهاد مي‌شود براي شناسايي داروها و ملزومات مصرفي از اين كليد شناسايي به همراه شماره‌سریال و شماره بچ و تاریخ‌مصرف آن استفاده شود. به اين صورت تمامي اقلام به‌صورت يكتا و گروهي قابل‌شناسایی و رديابي مي‌گردند.
  2. كد جهاني مكان (GLN): اين كد براي شناسايي منحصر‌به‌فرد هويت‌هاي حقيقي و يا حقوقي، مكان‌ها، ايستگاه‌ها، بخش‌ها و غيره مورداستفاده قرار مي‌گيرد. بنابراين پيشنهاد مي‌شود از اين كد براي شناسايي بخش بستري، ايستگاه پذيرش، اتاق‌هاي عمل، راهرو‌ها، بخش آماده‌سازي بيمار، بخش ريكاوري، بخش CSR، داروخانه، انبار‌های دارو و غيره استفاده شود.
  3. شناسه يكتا تجهيزات (UDI): اين شناسه براي شناسايي منحصر‌به‌فرد تجهيزات پزشكي مانند پنس، قيچي و غيره بكار مي‌رود. پيشنهاد مي‌‌شود براي شناسايي تجهيزات پزشكي در اين پروژه از اين شناسه به‌صورت سريالي استفاده شود.
  4. كد جهاني اموال ثابت (GIAI): اين كد براي شناسايي منحصر‌به‌فرد اموال مورداستفاده قرار مي‌گيرد. پيشنهاد مي‌شود براي شناسايي كليه اموال موجود در محدوده پروژه مانند دستگاه‌هاي اتاق عمل، تخت‌هاي بيمارستان، ويلچرها و غيره با اين كد شناسايي شود.
  5. كد جهاني رابطه خدمات (GSRN): اين كد براي شناسايي خدمت دهنده‌ها و خدمت گیرنده‌ها در سرتاسر زنجيره تأمین استفاده مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود از اين كليد شناسايي براي شناسايي پزشكان، پرستاران، بهيار‌ها، بيماران و غيره استفاده شود. اين كليد شناسايي مورد تائید سازمان جهاني ‌ISO نيز قرارگرفته است و در مستند ISO TS 18530 بيان كرده است كه براي شناسايي خدمت دهنده و خدمت گیرنده در بخش بهداشت و درمان از اين كد استفاده شود.
  6. کد سریال بسته (SSCC): اين كد براي شناسايي يكتاي واحد‌هاي لجستيكي در زنجيره استفاده مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود براي شناسايي محموله‌هايي مانند پكيج تجهيزات پزشكي كه بين اتاق عمل و بخش CSR تبادل مي‌شود از اين كد استفاده شود.

اين كليد‌هاي شناسايي، براي بازيابي اطلاعات تكميلي موجوديت‌ها، كه در بانك اطلاعاتي ذخيره مي‌شود، استفاده مي‌شود.

ثبت و ضبط داده‌ها

براي اينكه كليد‌هاي شناسايي توسط دستگاه‌ها، در كوتاه‌ترين زمان و با بالاترين دقت وارد سيستم شود، مي‌بايست در نمادهاي باركد يك‌بعدي، دوبعدي و يا تگ‌هاي RFID رمزنگاري شود. با توجه به استاندارد‌هاي GS1 در حوزه بهداشت و درمان و تعداد اطلاعاتي كه براي هر موجوديت بايد ثبت شود، نماد دوبعدی ديتا ماتريس و يا تگ‌هاي RFID پيشنهاد مي‌شود.

به اشتراک‌گذاری اطلاعات

پس ثبت و ضبط اطلاعات در بانك‌هاي اطلاعاتي، نوبت به تبادل اطلاعات بين بخش‌ها مختلف مي‌رسد. با توجه به استاندارد‌هاي GS1، نياز است داده‌هاي رديابي بين بخش‌هاي مختلف، جهت بهره‌برداري ذينفعان به اشتراک گذاشته شود. داده‌هايي همچون چه چیزی، توسط چه کسی، چه زماني، كجا، چرا و چطور (5WH)، بين ذينفعان به اشتراك گذاشته مي‌شود و به اين صورت مي‌توان سيستم رديابي را مستقر كرد.

راه‌حل‌هاي پيشنهادي بر اساس استاندارد‌هاي GS1

راه‌حل 5 Rights

اين راه‌حل GS1 براي افزايش ايمني بيمار استفاده‌شده و باعث مي‌شود كه خطا‌هاي پزشكي كاهش پيدا كند. بر اساس اين راه‌حل در هنگام دارو دادن به بيمار 5 مورد كنترل مي‌شود و سيستم در صورت صحيح بودن هر 5 مورد اجازه مي‌دهد دارو به بيمار داده شود. اين 5 مورد صحيح شامل بيمار صحيح، داروي صحيح، دوز صحيح، روش صحيح و پرستار صحيح است.

راه‌حل شناسايي و ثبت خودكار اطلاعات (AIDC)

اين راه‌حل روشي براي شناسايي خودكار موجوديت‌ها در زنجيره تأمین و ثبت و انتشار اطلاعات آن‌ها بدون دخالت انسان در سيستم‌هاي اطلاعاتي است. استفاده از اين راه‌حل مزايايي همچون بالا بردن ايمني بيمار، افزايش كارايي و صرفه‌جویی در هزينه‌ها و غیره را در بردارد.

راه‌حل رديابي

بسياري از ذينفعان زنجيره تأمین بهداشت و درمان علاقه زيادي به ايجاد شفافيت اطلاعاتي در زنجيره تأمین دارند. اين شفافيت مي‌تواند با رديابي اقلام تجاري، افراد و رويداد‌ها اتفاق افتد. براي اين منظور با استفاده از استاندارد‌هاي شناسايي GS1 و ثبت و ضبط اطلاعات رويدادي در هر نقطه از زنجيره و ثبت اطلاعات در بانك‌هاي اطلاعاتي اين قابليت به وجود آمده و با انتشار اين اطلاعات ديگر ذينفعان قادر به استفاده از اطلاعات رديابي خواهند بود.

E-Health

با پيشرفت تكنولوژي در بخش بهداشت و درمان، فرآيندها به‌سوی الكترونيكي شدن پيش مي‌رود. مواردي كه در اين حوزه مي‌توان به آن اشاره كرد عبارت‌اند از:

  • نسخه الكترونيكي (e-Prescription)
  • خريد الكترونيكي (e-Procurement)
  • تبادل الكترونيكي داده (EDI)

تعريف محدوده

با توجه به مزيت‌هاي بیان‌شده كه سيستم رديابي براي بيمارستان‌ها مي‌تواند ايجاد كند، تيم GS1 ايران با همكاري يكي از بيمارستان‌هاي كشور تصميم به استقرار اين سيستم در بيمارستان شدند. با توجه به گستردگي‌هاي فعاليت‌ها در بيمارستان مقرر شد كه بخشي از بيمارستان به‌صورت پايلوت براي استقرار اين سيستم انتخاب شود. پس از بررسي‌ها هر دو تيم تصميم گرفتند بخش جراحي بيماران مغز و اعصاب براي اين منظور مناسب است. قسمت‌هاي اين بخش كه به‌عنوان محدوده پروژه تعیین‌شده است شامل بخش‌هاي زير است:

  • معرفي كانديدهاي اتاق عمل
  • پذيرش اتاق عمل
  • بخش آماد‌ه‌سازي بيمار براي عمل
  • داروخانه
  • بخش CSR
  • اتاق عمل
  • بخش ريكاوري

وضعيت موجود

با توجه به بازديد به‌عمل‌آمده و توضيحات ارائه‌شده توسط پرسنل بيمارستان ميلاد، وضعيت موجود ايستگاه‌هاي كاري در محدوده تعریف‌شده پروژه به‌صورت زير است:

معرفي كانديدهاي اتاق عمل

در اين قسمت مسئول پذيرش بخش مغز و اعصاب در سيستم جامع بيمارستان ليستي از بيماران اين بخش را مشاهده كرده و از بين آن‌ها كانديد‌هايي را براي عمل جراحي انتخاب مي‌كند. در سيستم مذكور اطلاعات مرتبط با نوع عمل، تجهيزات موردنیاز و پزشك جراح را وارد سيستم مي‌شود.

پذيرش اتاق عمل

در اين قسمت با اعلام مسئول مشخص، ظرفيت خالي اتاق عمل را به بخش مغز و اعصاب اعلام مي‌كند. همچنين در اين بخش شناسايي بيمار و صحت آن با اطلاعات ارسال‌شده كنترل مي‌شود.

بخش آماد‌ه‌سازي بيمار براي عمل

پس از پذيرش، بيمار به قسمت آماده‌سازي قبل از عمل انتقال داده مي‌شود. در اين قسمت اطلاعات بيماري كه قرار است وارد اتاق عمل شود از روي پرونده بيمار و شماره پذيرش آن، به‌صورت دستي وارد سيستم جامع بيمارستان مي‌شود. همچنين در اين قسمت بيمار براي انجام عمل جراحي آماده‌شده و منتظر ورود به اتاق عمل مي‌شوند.

داروخانه

در حال حاضر بخش عمل جراحي، يك داروخانه مستقل وجود دارد و يك انبارك دارو در اتاق‌هاي عمل، اتاق آماده‌سازي و بخش ريكاوري وجود دارد. اين انبار‌هاي دارويي به‌صورت تجربي از داروهاي موردنیاز در آن قسمت پر نگه‌داشته مي‌شود. موجودي انبار دارو به‌صورت دستي و سنتي كنترل مي‌شود.

بخش CSR

در اين قسمت وظيفه استریل كردن تجهيزات پزشكي و آماده‌سازي آن براي انجام عمل جراحي با توجه به ليست اعلامي از سوي پزشك جراح را بر عهده دارد. اين وظيفه توسط پرستاران اين بخش انجام مي‌‌شود.

اتاق عمل

در اين قسمت ورود و خروج بيمار، پرستار، پزشك و ديگر کارکنان مرتبط به‌صورت دستي و سنتي كنترل مي‌شود. دارو‌ها و ملزومات مصرفي بيمار در حين و يا پس از عمل توسط مسئول مشخص در سيستم جامع بيمارستان وارد مي‌شود.

بخش ريكاوري

پس از انجام عمل جراحي بيمار در اين بخش جهت تثبيت وضعيت نگهداري مي‌شود. در اين بخش علائم حياتي بيمار کنترل‌شده و دارو‌هاي لازم به بيمار داده مي‌شود. پس تثبيت وضعيت بيمار به تشخيص پزشك، بيمار به بخش منتقل مي‌شود.

مشكلات و نيازمندي‌ها

با توجه به بررسي‌هاي انجام‌شده در بيمارستان، یک سری از مشكلات و نيازمندي‌ها مشخص شد كه در زير به آن‌ها اشاره مي‌شود:

  • رديابي بيمار از زمان كانديد شدن آن‌ها تا بازگشت مجدد به بخش به‌صورت مكانيزه
  • رديابي پرسنل، پرستاران و پزشكان دخيل در فرآيند‌هاي مذكور به‌صورت مكانيزه
  • ثبت زماني كه بيمار در مسير بين قسمت‌هاي مختلف درحرکت است به‌صورت مكانيزه
  • ثبت زمان و تاريخ ورود و خروج و مدت‌زمان انتظار بيمار در هر قسمت از فرآيند‌هاي مذكور به‌صورت مكانيزه
  • ثبت زمان و تاريخ ورود و خروج به اتاق عمل و مدت‌زمان انجام عمل توسط پزشك جراح به‌صورت مكانيزه
  • كنترل و رديابي تجهيزات پزشكي قبل و بعد از عمل به‌صورت مكانيزه
  • كنترل و مديريت ملزومات مصرفي در اتاق آماده‌سازي و اتاق عمل و بخش ريكاوري به‌صورت مكانيزه
  • كنترل و مديريت دارو‌هاي مصرفي در اتاق آماده‌سازي، اتاق عمل و بخش ريكاوري به‌صورت مكانيزه
  • كنترل و مديريت موجودي داروخانه بخش عمل جراحي به‌صورت سيستمي و مكانيزه
  • كنترل ورود افراد مجاز به اتاق عمل به‌صورت مكانيزه
  • كنترل ورود و خروج بيمار به بخش ريكاوري به‌صورت مكانيزه

تحليل فرآيند بر اساس استاندارد‌ها و راه‌كار‌هاي GS1

با توجه به شرح فرآيند‌هايي كه در بيمارستان در حال انجام است و استانداردها و راه‌حل‌هاي GS1 در حوزه بهداشت و درمان راه‌كار‌هاي زير براي بيمارستان پيشنهاد شد.

معرفي كانديدهاي اتاق عمل

در اين ايستگاه كاري هر يك از بيماران كه كانديد عمل جراحي مي‌شوند با يك كد GSRN شناسایی‌شده و اطلاعات آن در سيستم ثبت مي‌شود. همچنين اين كد تحت نماد ديتا ماتريس رمزنگاري (Encode) مي‌شود و بر روي دستبند بيمار چاپ مي‌شود و يا تگ RFID به شكل مچ‌بند به دست بيمار بسته مي‌شود. با قرائت ديتا ماتريس يا تگ RFID تمامي اطلاعات مربوط به عمل جراحي بيمار در سيستم به نمايش درخواهد آمد. اين اطلاعات براي بخش جراحي ارسال مي‌شود. به اين وسيله مي‌توان رديابي كرد كه چه بيماري تحت چه عمل جراحي توسط چه پزشكي و چه زماني بايد قرار بگيرد.

تجهيزات سخت‌افزاري موردنیاز براي اين قسمت: شامل ليبل پرينتر مچ‌بند و باركد اسكنر دوبعدي (در صورت چاپ ديتا ماتريس)، رايتر و قرائت‌گر RFID (در صورت استفاده از تكنولوژي RFID)

پذيرش اتاق عمل

قسمت پذيرش بخش عمل جراحي با توجه به ظرفيت‌هاي خالي خود، به بخش مغز و اعصاب اعلام مي‌كند كه بيماران با كد GSRN مشخص جهت عمل جراحي بايد به اتاق‌هاي عمل با كد‌هاي GLN مشخص‌شده بروند. هنگامی‌که بيمار مي‌خواهد به بخش عمل جراحي انتقال داده شود باركد و يا تگ RFID مچ‌بند آن قرائت مي‌شود تا از صحت بيمار براي عمل جراحي مطمئن شد. همچنين هر يك از پرسنل بيمارستان كه خدماتي در بيمارستان ارائه مي‌كنند مانند بهيار، پرستار، پزشك و غيره نيز با كد GSRN شناسايي مي‌شوند. بنابراين هر يك از پرسنل كه بيمار را به بخش جراحي منتقل مي‌كند نيز كد GSRN آن قرائت‌شده و در سيستم ثبت مي‌شود. همچنين زمان قرائت باركد يا تگ RFID در سيستم ثبت مي‌شود. با ورود بيمار به بخش پذيرش اتاق عمل بار ديگر باركد و يا تگ بيمار قرائت مي‌شود و اطلاعات آن در سيستم كنترل و وارد مي‌شود. همچنين زمان قرائت نيز در سيستم ثبت مي‌شود. به اين روش مي‌توان فهميد كه كدام بيمار، توسط كدام پرسنل، براي چه عمل جراحي، در چه مدت‌زمانی به بخش عمل جراحي انتقال پیداکرده است.

تجهيزات سخت‌افزاري موردنیاز براي اين قسمت: شامل باركد اسكنر دوبعدي (در صورت چاپ ديتا ماتريس) و يا قرائت گر RFID (در صورت استفاده از تكنولوژي RFID) است.

بخش آماد‌ه‌سازي بيمار براي عمل

در بدو ورود بيمار به اين بخش كد GSRN بيمار به همراه كد GLN بخش اسكن شده و تاريخ و زمان آن در سيستم ثبت مي‌شود. هر يك از ملزومات و دارو‌ها و ملزوماتي كه لازم است به بيمار داده شود، نيز اسكن شده و در بانك اطلاعاتي ثبت مي‌شود. در هنگام ورود بيمار به اتاق عمل كد GLN اتاق عمل به همراه كد GSRN بيمار اسكن شده و در صورت تطابق اطلاعات، سيستم اجازه ورود به اتاق عمل را مي‌دهد. همچنين سيستم تاريخ و ساعت ورود به اتاق عمل را ثبت مي‌كند. با اين سيستم مي‌توان دريافت كه بيمار چه مدت در اين بخش منتظر مانده است و چه ملزومات و دارو‌هايي را در اين بخش استفاده كرده است.

تجهيزات سخت‌افزاري موردنیاز براي اين قسمت: شامل باركد اسكنر دوبعدي (در صورت چاپ ديتا ماتريس) و يا قرائت گر RFID (در صورت استفاده از تكنولوژي RFID) است.

داروخانه

داروخانه اصلي بخش جراحي و هر يك از انبارك‌هاي دارو موجود در اتاق‌هاي عمل، بخش آماده‌سازي بيمار و بخش ريكاوري با كد GLN شناسايي مي‌شوند. همه دارو‌ها و ملزومات مصرفي نيز با SGTIN به همراه تاریخ‌مصرف و شماره بچ توليد آن شناسايي مي‌شود و تحت نماد ديتا ماتريس چاپ‌شده و بر روي دارو‌ها و ملزومات مصرفي الصاق و اطلاعات آن‌ها در بانك اطلاعاتي ذخیره‌شده و به موجودي انبار داروخانه اضافه مي‌شود. هر بار كه دارو‌ها و يا ملزومات مصرفي لازم است، باركد آن‌ها اسكن مي‌شوند و در داخل پكيج‌هاي مشخص‌شده قرارگرفته و براي آن‌ها ليبل SSCC صادرشده و از موجودي داروخانه كم مي‌شود، در هنگام تحويل دارو به انبارك‌هاي دارو در اتاق عمل و يا بخش‌هاي آماده‌سازي و يا ريكاوري كد GLN آن بخش به همراه SSCC دارو‌ها اسكن مي‌شود. همچنين مي‌توان كد شخصي كه متولي انجام اين فعاليت است را نيز اسكن كرده و در سيستم ثبت كنيم. با اين روش مي‌توان رديابي كرد كه چه دارو‌ها و يا اقلام مصرفي توسط چه كسي، در چه زماني به چه قسمت‌هايي انتقال پیداکرده است. همچنين مي‌توانيم موجودي همه بخش‌ها را به‌طور لحظه‌اي و آنلاين و به‌صورت FIFO داشته باشيم.

تجهيزات سخت‌افزاري موردنیاز براي اين قسمت: شامل ليبل پرينتر و باركد اسكنر دوبعدي (در صورت چاپ ديتا ماتريس) و يا قرائت گر RFID (در صورت استفاده از تكنولوژي RFID) است.

بخش CSR

در اين قسمت تمامي تجهيزات پزشكي با استفاده از كليد شناسايي UDI شناسايي مي‌شوند و اطلاعات آن در بانك اطلاعاتي ثبت مي‌شود و باركد آن تحت نماد ديتا ماتريس بر روي آن حك مي‌شود (با دستگاه ليزري مخصوص اين كار). در هنگام آماده‌سازي تجهيزات براي عمل جراحي، اطلاعات تجهيزات لازم و پزشك جراح درخواست‌كننده براي اين بخش ارسال مي‌شود. در حين آماده‌سازي بر اساس ليست ارسالي، در ابتدا باركد GSRN پرسنلي كه قصد آماده‌سازي را دارد اسكن مي‌شود. سپس باركد تمامي تجهيزات طبق ليست اسكن شده و در جعبه‌اي قرار مي‌گيرد. براي جعبه آماده‌شده يك كد SSCC صادرشده و بر روي جعبه الصاق مي‌شود. ليبل SSCC شامل اطلاعاتي همچون تجهيزات موجود در جعبه، كد GLN اتاق عمل مقصد و ساير اطلاعات موردنیاز مي‌تواند باشد. در هنگام تحويل جعبه به اتاق عمل كد SSCC جعبه و كد GLN اتاق عمل اسكن مي‌شود و در سيستم كنترل مي‌شود كه تجهيزات در اتاق عمل اشتباهي وارد نشده باشد. با استفاده از اين سيستم مي‌توان فهميد كه چه شخصي، چه تجهيزاتي را براي چه بيماري توسط دستور چه پزشكي آماده‌شده و در چه زماني وارد چه اتاق عملي شده است.

تجهيزات سخت‌افزاري موردنیاز براي اين قسمت: شامل ليزر حك باركد و دستگاه اسكن باركد مخصوص و ليبل پرينتر است. همچنين براي اسكن پرسنل نياز به باركد اسكنر دوبعدي (در صورت چاپ ديتا ماتريس) و يا قرائت گر RFID (در صورت استفاده از تكنولوژي RFID) است.

اتاق عمل

در اين قسمت كد GSRN پرسنل مجاز (پرستار، پزشك جراح و ساير پرسنل دخيل) ورود به اتاق عمل كه از قبل در سيستم تعریف‌شده است و همچنين كد GSRN بيمار، تحت نماد دیتا ماتریس و يا تگ RFID قرائت مي‌شود. كه در اين صورت در لحظه، زمان ورود اشخاص مجاز به ورود اتاق عمل، بيمار و تجهيزات موردنیاز كه در قسمت 7.4 توضيح داده‌شده است، ثبت مي‌شود. باركد تمامي داروها و ملزومات مصرفي بيمار در حين عمل اسكن شده و اطلاعات آن در سيستم ثبت مي‌شود. پس از پايان عمل جراحي مجدداً باركد و يا تگ RFID افراد حاضر و بيمار در اتاق عمل به هنگام خروج قرائت‌شده و زمان خروج آن‌ها همچنين و تمامي ورود و خروج‌های حين عمل در سيستم ثبت مي‌شود. با استفاده مشخص مي‌شود كه مدت‌زمان عمل جراحي چه مقدار زمان‌بر بوده و چه افرادي در آن دخيل بوده‌اند، چه داروها و ملزوماتي در حين عمل براي بيمار مصرف‌شده است. پس از عمل و پس از شستشوي تجهيزات، باركد آن‌ها اسكن شده و چنانچه مغايرتي داشته باشد، گزارش آن در سيستم ثبت مي‌شود و همچنين براي جعبه تجهيزات مجدداً ليبل SSCC صادرشده و پكيج پلمپ مي‌شود.

تجهيزات سخت‌افزاري موردنیاز براي اين قسمت: شامل باركد اسكنر دوبعدي (در صورت چاپ ديتا ماتريس) و يا قرائت گر و يا گيت RFID (در صورت استفاده از تكنولوژي RFID) و ليبل پرينتر است.

بخش ريكاوري

در اين قسمت كد GSRN بيمار و شخص انتقال‌دهنده بيمار در هنگام خروج از اتاق عمل به بخش ريكاوري قرائت مي‌شود و در هنگام ورود به بخش ريكاوري با قرائت كد GLN بخش ريكاوري و كد GSRN بيمار، مريض به اين بخش تحويل داده مي‌شود. پس از استقرار بيمار در بخش ريكاوري، دارو‌هايي كه بايد به بيمار داده شود، پرستار و بيمار، نام پزشك به همراه نسخه و دستور پزشك در سيستم ثبت مي‌شود. در هنگامی‌که دارو به بيمار داده مي‌شود كد دارو‌ها، پرستار و بيمار قرائت مي‌شود و اگر تناقضي با اطلاعات ثبت‌شده در سيستم داشته باشد، سيستم هشدار مي‌دهد. پس از تثبيت وضعيت بيمار و انتقال آن به بخش، مجدداً كد GSRN بيمار به همراه شخص انتقال‌دهنده اسكن شده و به بخش انتقال داده مي‌شود. با استفاده از سيستم مي‌توان تشخيص داد كه مدت‌زمان انتقال بيمار به بخش ريكاوري چقدر بوده است و توسط چه كسي صورت پذيرفته است. همچنين مدت‌زمانی كه بيمار در اين بخش بوده است، قابل‌اندازه‌گیری خواهد بود. همچنين مي‌توان اينكه چه دارويي به چه بيماري توسط چه كسي بر اساس دستور چه پزشكي به بيمار داده‌شده است را رديابي كرد.

تجهيزات سخت‌افزاري موردنیاز براي اين قسمت: شامل PDA دوبعدی خوان (در صورت چاپ ديتا ماتريس) و يا PDA به همراه گان RFID (در صورت استفاده از تكنولوژي RFID) است.

نتيجه‌گيري

استفاده از استاندارد‌هاي GS1 مزيت‌هاي بي‌شماري براي بيمارستان‌ها دارد. با استفاده از اين استاندارد‌ها بيمارستان‌ها مي‌توانند سطح خدمات‌رساني خود را به بيماران با كاهش خطا‌هاي پزشكي و افزايش امنيت بيماران، بهبود دهند. بيمارستان مي‌تواند مديريت يكپارچه اطلاعاتي بر روي تمامي بخش‌هاي خود داشته باشد و همچنين مي‌توانند بيماران خود را از لحظه‌ي ورود تا موقعي كه مرخص مي‌شوند رديابي كنند. ايجاد قابليت رديابي تجهيزات بيمارستان، كادر درماني و پرسنل بيمارستان و مديريت بهينه موجودي داروها و تجهيزات بيمارستان از ديگر مزاياي اين استاندارد‌ها براي بيمارستان‌ها است. بيمارستان‌هاي كشور با استقرار اين سيستم، قابليت تبادل اطلاعات با يكديگر را خواهند داشت و حتي می‌توانند به بانك‌هاي اطلاعاتي بيمارستان‌ها در خارج از كشور متصل شوند.