ماهنامه شماره 31 (اسفند ماه 1396)
- مقدمه
محققان و تمرین کنندگان در مورد پتانسیل شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای افزایش بهرهوری و شفافیت زنجیرهتامین موافقت میکنند. در شرکتهای لجستیک متقابلاً شرکتها باید در مورد نحوه و معنایی برای سازماندهی دادهها به توافق برسند تا بتوانند بهطور موفقیتآمیز اطلاعات را در طول زنجیرهتامین به اشتراک بگذارند. EPC (کد محصول الکترونیکی) ، یک شناسهی منحصربهفرد است که در تگ RFID ذخیره میشود درحالیکه تمام اطلاعات مربوط به شیء و پردازش در شبکه نگهداری میشود. پروژه Volkswagen AG موردمطالعه قرارگرفته شد و استانداردهای موجود و توصیههای صنعت را از منظر فرآیند بهمنظور ایجاد یک ساختار دادهای که امکان تدارکات پیشرو و معکوس را فراهم میآورد، موردبررسی قرار گرفت. مطالعه موردی نشان داد که رویکردهای تدارکات جلو و عقب در همان زمان ممکن است بیش از یک شناسهی منحصربهفرد تنها برای تگ RFID نوشته شود. اطلاعات خاص Volkswagen مورداستفاده در مصاحبههای گسترده با اعضای پروژه و درگیر در مشارکت پروژه بازیابی شد. شناسایی از طریق امواج رادیویی یک نوع فناوری تبادل اطلاعات بهطور بیسیم را توصیف میکند. یک چیپ الکترونیکی که به آنیک آنتن متصل است و این سیگنالهای RF را توسط دستگاه خواندنی / نوشتنی که عموماً به آن کارتخوان، رمزگذار یا جستجوگر گفته میشود، روی آن نوشته و یا از آن میخواند. دادهها بدون آنکه کاربری در نحوه انجام کار دخالت داشته باشد بهطور خودکار مبادله میگردند.
ویژگیهای RFID عبارتاند از:
- قادر به مانیتورینگ و جمعآوری داده از محیطهای نامناسب برای کارگران است، زیرا برچسبها برای خوانده شدن نیازی به کارگر ندارند.
- در هر ثانیه میتوان بیش از صدها داده را خواند و از سرعت و دقت زیادی برخوردار است
- دادهها روی یک برچسب میتوانند مکرراً نوشته و تغییر داده شوند.
- RFID برخلاف بارکد نیازی به خط مستقیم دید بین برچسب و کارتخوان ندارد.
- RFID میتواند با سیستم بارکد و شبکههای بی سیسم بهطور ترکیبی استفاده شود. در این مقاله به استفاده RFID در کنار استانداردهای GS1 بیشتر پرداخته خواهد شد.
- RFID چگونه کار میکند؟
همانطور که در مقالات گذشته گفته شد،فرایند تکنولوژی RFID با یک برچسب شروع میشود که از یک میکروچیب با آنتن و یک کارتخوان و آنتن تشکیلشده است. کارتخوان امواج را ارسال مینماید. وقتی این امواج به آنتن روی برچسب میپیوندند، میدان مغناطیسی تشکیل میدهد. برچسب از این میدان نیرو گرفته و از آن برای فعالسازی مدارچیپ استفاده مینماید. چیپ داخل برچسب،اطلاعات ثبتشده را به کارتخوان برمیگرداند و امواج جدیدی را به اطلاعات رقمی تبدیل میکند.
اجزا تشکیلدهنده RFID
- برچسب
تگ شامل یک میکروچیپ وصل شده به یک آنتن است و فراخور نیاز و کاربرد در شکلها و نیازهای مختلفی برای فرکانسهای مشخص و محدوده کاری معین طراحی میشود. برچسبها به دو نوع فعال و غیرفعال تقسیم میشوند. برچسبهای غیرفعال انرژی را از کارتخوان گرفته و فعال میشوند. این برچسبها به دلیل عدم وجود منبع تغذیه و کوچک بودن امکان جاگذاری زیرپوست رادارند. در برچسبهای فعال باطری بهکاربرده میشود که باانرژی باطری، تگ قدرت بیشتری پیداکرده و فاصله چندین برابر تگ غیرفعال را میپوشاند. تگهای غیرفعال به دلیل کوچک و ارزان بودن و عدم نیاز به باطری کاربرد بیشتری دارند.
- کارتخوان
کارتخوان بخشی از سیستم RFID است که با برقراری ارتباط با برچسب، دادههای ذخیرهشده در آنها میخواند. این جز، ارتباط بین سیستم اطلاعاتی و تگ را برقرار میکند و مانند اسکنر بارکد عمل میکند. با این تفاوت که برخلاف بارکد نیاز به در یک خط قرار گرفتن کارتخوان و برچسب نیست.
- Electronic Product Code
EPC قلب تکنولوژی امروزی RFID برای کارایی زنجیرهتامین و کاهش قیمت آن است.
بدون EPC،RFID در زنجیرهتامین نقش امروز را نمیتوانست بازی کند.EPC، شماره شناسایی منحصربهفردی است که به واسط آن میتوان اطلاعات منحصربهفرد هر قلم کالا را به دست آورد این کد قابل انطباق با سایر سیستمهای شمارهگذاری ازجمله بارکد هست و در ٣ کلاس ٦٤ بیتی،9٦ بیتی و ٢٥٦ بیتی ارائه میشود. اکنون در ظرفیتها و باکلاسهای بیشتری هم برای EPC تولید و ارائهشده است. اصولاً این کدها باید برمبنای یک سری استاندارد جهانی استوار باشد که همان سیستمی است که سیستم کدینگ بارکد را در دنیا توسعه داده و تحت عنوان سازمانی به نام GS1 بوده و اکنون Global EPC را توسعه داده است.
شماره EPC دارای ٤ جز است. در یک کلاس 9٦ بیتی ٢ رقم اول Header ٨ بیتی هست و بخش بعدی EPC Manager بوده که دارای ٢٨ بیت است که بیش از ٢٦٨ میلیون شماره میتواند بگیرد. بخش بعد object Class بوده که ٢٤ بیلیون را میتواند به خود اختصاص دهد. این سیستم درواقع حجم عظیمی دارد بطوریکه برآورد میشود اگر بخواهند روی تکتک دانههای برنج محصول کل دنیا برچسب RFID متفاوتی بچسبانند این امکان وجود دارد.
- واسط نرمافزاری SAVANT
Savant در RFID بهعنوان بافر نرمافزاری که بهصورت غیرقابل مشاهدهای بین کارتخوان و سرویسدهنده که اطلاعات محصول را ذخیره میکند، قرار میگیرد و به کمپانیها امکان پردازش دادههای غیر ساختاریافته و مرتبط برچسبها که از تعدادی کارتخوان خواندهشده را میدهد و آن را به سمت سیستم اطلاعاتی مناسب هدایت میکند. Savent ها قادرند،عملیات مختلفی مانند مانیتور کردن دستگاههای کارتخوان،نگهداری دادهها و درنهایت پرسوجو از ONS را انجام دهند.
- سرویسدهنده ONS
ONS قادر است حجم دادهای مورد انتظار در سیستم EPC را مدیریت کند و کد EPC را با اطلاعاتی در مورد محصول از طریق مکانیزم پرسوجو مانند DNS در اینترنت مطابقت دهد. سرویسدهنده ONS آدرس پروتکل اینترنت در سرویسدهنده PML که اطلاعات مرتبط با EPC، را ذخیره میکند فراهم مینماید. با استفاده از این تکنولوژی زنجیرههای تأمین، دیگر محدودیت محیطی ندارند و گردش اطلاعات آنها در آینده میتواند بهصورت خودکار در اختیار تمام حلقههای زنجیرهتامین از سراسر دنیا قرار گیرد. همچنین این سرویسدهنده میتواند اینکه دادهها در چه محیطهایی و یا توسط چهکارت خوانهایی مجازند تا چه سطح اطلاعاتی دریافت کنند و چه سطحی را نمیتوانند دریافت کنند و اطلاعات محدود گیرند را مدیریت کند.
- PML
PML خود بر پایه XML که استفاده گستردهای دارد استوار است و بهعنوان قالب سندی برای تبادل داده در اینترنت طراحیشده است.PML برای ذخیره اطلاعات مرتبط با یک محصول مانند موارد ذیل بکار میرود:
- اطلاعات مکانیابی (برچسب x بهوسیله قرائت گر y تشخیص دادهشده که در z حمل شده است)
- اطلاعات کمیت (خصوصیات فیزیکیاشی ازجمله حجم آن، خصوصیات فیزیکی آن، دمای محیط آن)
- اطلاعات ترکیبی
- تاریخ تولید و انقضا[1,2]
- شناخت کاربرد RFID در صنعت خودرو
مدیریت و ردیابی موجودیها
در صنایع مختلف کشور انبارها از وسعت قابلتوجهی برخوردار بوده و گاهی چند هزار نوع از قطعات مختلف در آنها نگهداری میگردد. بنابراین مدیریت موجودیها مستلزم برنامهریزی دقیق برمبنای برنامههای تولید، ذخیره در دست،قطعات در گردش، سفارشهای برنامهریزیشده و معوق و حتی زمانهای کوتاه بارگیری است. در این راستا تکنولوژی RFID میتواند اطلاعات قابلاطمینانی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته بر روی تکتک موجودیها در هر موقعیت مکانی و هرزمانی را با سرعتبالا و تقریباً بدون دخالت انسان ارائه نماید. سهمی از مزایای این روش در افزایش بهرهوری این حوزه از زنجیره عبارتاند از:
- تسهیل فرآیند مدیریت گردش نقدینگی
- جلوگیری از خروج ناخواسته مواد
- دقت و سرعتبالای جریان موجودیها
- کاهش سطح موجودی اطمینان
- کاهش هزینه بالای سفارشهای اضطراری
- تسریع در فرآیندهای مالی و حسابداری قیمت تمامشده
- نیازی به جستجو جهت قطعات مفقودشده نیست
- کنترل خودکار ورودیها و خروجیها
- پشتیبانی از VMI
- تسریع در فرایند انبارگردانی
بهعنوانمثال، سرقت یکی از اساسیترین معضلات در انواع زنجیرههای تأمین است. بهمنظور شناسایی و ردیابی، موجودیهای موردنظر میبایست به برچسبهای RFID مجهز گردیده و اطلاعات بین تأمینکنندگان، سازندگان و فروشندگان به اشتراک گذاشته شود و قرائت گرها در مکانهای توزیع قطعات نصب میگردند.
بهبود و مدیریت مناسبتر فرآیندهای تولید
با استفاده از این نوع فنآوری میتوان بهبود مؤثری در استراتژیهای استقرار فرایند و محصول ایجاد نمود بهنحویکه حداقل بهرهوری در فرآیندهای سطح تولید میتواند شامل موارد ذیل باشد:
- خودکارسازی فرآیندهای تولید
- یکپارچهسازی کنترل کیفیت جامع
- وجود اطلاعات موجودی در حال ساخت در هرلحظه
- تعیین برنامهریزی خروجی واقعی
- پشتیبانی از بهبود مستمر فرآیندهای تولید
- انعطافپذیری در استفاده از ماشینآلات
- حذف فعالیتهای دستی کارگر و خطای نیروی انسانی
- اجتناب از بروز خطا در پیکربندی موجودیها
- مونتاژ سریعتر بر اساس فرآیند خودکارسازی مراحل کاری
- افزایش دقت برنامهریزی خروجی
- بهرهبرداری بهینه از ظرفیت ایستگاههای مونتاژ و کاهش زمان سیکل
مدیریت توزیع، خدمات پسازفروش
بهکارگیری فنآوری RFID جهت ارائه خدمات توزیع، فروش و پسازفروش بهبودهایی را در زمینه توزیع و خدمات پسازفروش، نگهداری و تعمیرات، فراخوانی و بازیافت مناسبتر به ارمغان میآورد. آگاهی از تاریخچه اجزای بکار گرفتهشده در هر محصول، نقش مهمی جهت تصمیم سازی بهمنظور ارائه سرویسهای نگهداری و تعمیرات ایفا مینماید. بهنحویکه حداقل بهرهوریها در فرآیندِ سطح توزیع میتواند شامل موارد ذیل باشد:
- مستندسازی خودکار تعمیرات انجامشده
- پیشگیری از خطاهای نگهداری و تعمیرات
- نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
- درج اطلاعات محصول
- کمهزینه بودن فراخوانی عمومی محصولات
- بهبود تصویر توزیعکننده در بازارهای هدف
- ردیابی راحت، سریع و دقیق قطعات کلیه محصولات
- فراخوانی بهصورت هوشمند
- بازیافت صحیح و مناسب اقلام قابلفروش از سایر اقلام تفکیکشده
- طبقهبندی خودکار قطعات
- تعیین ارزش قطعات قابلفروش به استناد سوابق مندرج در برچسب هر قطعه
بهطور مثال در ارتباط با مستندسازی خودکار تعمیرات انجامشده میتوان به این نکته اشاره کرد که اطلاع داشتن از تاریخچه قطعات استفادهشده در یک خودرو میتواند در تصمیمگیری برای نگهداری و یا تعویض قطعات مفید واقع شود. هدف اصلی در این بخش مدیریت وضعیت هر خودرو است و چنانچه کلیه قطعات اصلی خودرو به تگ مجهز شده باشند، تکنسینها بدون نیاز به پیادهسازی قطعات متوجه میشوند چه قسمتهایی مستعمل شده و نیاز به تعویض دارند این امر شامل قطعات اصلی و یا تعویض شده است. همچنین اطلاعات بیشتر در مورد قطعات، نگهداری مناسب آنها را نیز ممکن میسازد. بهطور مثال قطعاتی که پایان مدت کارکردشان نزدیک است، با این روش بهراحتی شناساییشده و با قطعه جدید جایگزین میشوند.
مدیریت و تصدیق نام تجاری سطوح مختلف زنجیره تأمین بهخصوص خردهفروشان
تولید و عرضه قطعات تقلبی خودرو اثر مخربی بر تجارت قطعات یدکی داشته و سود کلی سازندگان را تحت تأثیر قرار میدهد. فنآوری RFID این مشکل را حل نموده است، به این منظور تأمینکنندگان میبایست کلیه محصولاتشان را برچسبگذاری نموده و شماره سریال منحصربهفردی در آنها ذخیره نمایند. جهت حفاظت از نام تجاری سازنده با مشارکت کلیه فروشندگان قطعات، قرائت گرهای RFID در هر مکانی که قطعات فروخته میشوند نصب میگردد. این امر سبب تحقق مزایای ذیل خواهد شد:
- تضمین فروش قطعات تصدیق شده
- خودداری از گارانتی قطعات تقلبی مورد مصرف
- شانس بیشتر جهت شناسایی قطعات تقلبی و مسدود نمودن بازار آنها
- اطلاعات فروش قطعات در هر واحد
- توزیع مناسبتر بر اساس تقاضای کالاهای صورت گرفته
- جلوگیری از کاهش اعتبار نام تجاری
مدیریت اموال سرمایهای انبارها و تولید
بهطورکلی سیستمهای بسته RFID از مقبولیت بیشتری برخوردارند. در صنایع بزرگ موارد متعددی از بهکارگیری برچسبهای فعال جهت شناسایی پالت ها، کانتینرها و دیگر دارائیهای متحرک واحدهای حمل بار وجود دارد.
بهعنوانمثال یکی از موارد این حوزه ردیابی و مدیریت ظروف حمل (کانتینر، پالت، جعبه و.) است که دارای مزایای ذیل است:
- کاهش سردرگمی در جابجایی ظروف حمل و افزایش سرعت دسترسی به آنها جهت استفاده مجدد
- شناسایی بهموقع پالتها یا کانتیرهای حمل بار در صنایع حملونقل ریلی در سراسر شبکه کاری
- جابجایی سریع کانتینرها در پایانههای محموله
- افزایش کارایی منابع
- ردیابی قطعات درون ظروف حمل
- طراحی مسیر بهینه برای جابجاییها
- کاهش متوسط زمان پاسخگویی
- سازماندهی گردش اطلاعات و عملیات مبادلات پالتها با تأمینکنندگان و سازندگان
- ثبت و حفظ سوابق مبادلات پالتها با مؤسسات طرف قرارداد شرکت
- کنترل مبادلات پالتهای شرکت و پالتهای امانی شرکت نزد تأمینکنندگان بهمنظور حفظ و حراست از اموال و داراییهای شرکت
- کنترل مبادلات پالتهای تأمینکنندگان با شرکت بهمنظور تضمین حقوق و اموال تأمینکنندگان و سازندگان
- یکسانسازی و تسهیل در نحوه اطلاعرسانی در خصوص گردش پالتها بین شرکت و تأمینکنندگان
همچنین در فرآیندهای ساخت محصولات در صنایع بزرگ، ابزارآلات متحرک زیادی وجود دارند که برخی از آنها بهصورت مشترک استفاده میگردند. همانند مشکلاتی که در کتابخانه اتفاق میافتد گاهی اوقات کارگران ابزارآلات را برنمیگردانند و مادامیکه ابزارآلات در محل خود قرار نگیرند امکان پشتیبانی مناسب از عملیات تولید مقدور نیست. به همین منظور میتوان با برچسبگذاری جامع ابزارآلات بهصورت خودکار آنها را کنترل نمود. در این راستا بهمنظور افزایش بهرهوری میتوان حداقل به نتایج ذیل دستیافت.
-
- ردیابی موقعیت استفاده از ابزارآلات بهمنظور استفاده مجدد
- کنترل صحت کامل بودن ابزارآلات
- توانایی یافتن ابزارهای مفقودشده
مدیریت بهینه وسایل حملونقل
فنّاوری RFID را میتوان بهمنظور ردیابی و مدیریت بهینه در بهرهبرداری از خودروها و همچنین بهمنظور تأمین ایمنی و آسایش مشتریان به کار برد. بهعنوانمثال شناسایی یک خودروی منحصربهفرد میتواند برای مقاصد متعددی که مشتمل بر مزایای ذیل است، بکار رود:
- مکانیابی
- کنترل سرقت
- بهکارگیری در دستگاههایی پرداخت عوارض
- ارائه خدمات پسازفروش
- پشتیبانی مناسبتر در زمانهای اضطراری
- ذخیره نمودن هرگونه مجوز برای وسایل نقلیه[2]
- مقايسه بين RFID و فنآوری سنتي جمعآوری داده[3]
موضوعات متفاوت | RFID | فنآوری سنتي (مثل بارکد) |
عملکرد | شناسايي منحصربهفرد هرشي فيزيکي | شناسايي کالاهاي يک نوع با يک شناسه |
تبادل دادهها | عدم نياز به دیدمستقیم تگ و تگ خوان | خط دیدمستقیم نياز دارد |
نوع داده | داده پويا- قابليت خواندن/ نوشتن | داده ايستا، فقط خواندني |
مداخله انساني | Hands- Free Data Collecting System | اسکنرهاي قابلحمل |
سرعت | سريع، يک به چند (قابليت شناسايي بيشتر از 300 تگ در ثانيه) | به اپراتور بستگي دارد( یکبهیک) |
چرخه عمر | عمر طولاني تگها | با استفاده کهنه و فرسوده ميشوند |
انبارش داده | زياد | محدود، فقط کدهاي عددي |
امنيت | بالا | پايين |
- هفت راه سازنده در صنعت خودرو با RFID
دنیای تولید خودرو محل رقابتی است. گزینههایی که در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرند، خودروسازان بزرگی را در برابر یکدیگر قرار میدهند، قیمتها را کاهش میدهند و حاشیهها را به حد خود میرسانند. با توجه به جهانیشدن در بازار، رقابت در حال افزایش است. درواقع، تولیدکنندگان ماشینهای چینی در حال حاضر تلاش میکنند که در بازار جهانی خودروسازی نقش عمدهای ایفا کنند، تولید را با کسری از قیمت و به چالش کشیدن مدل تولید سنتی. در این بازار بیرقیب، فنآوری شناسایی فرکانس رادیویی وسیع (RFID) ثابت کرده است که یک ابزار ضروری برای هر سازنده خودرو است که در تلاش برای رقابت باقیمانده است. این هفت عامل باعث شده است که راهحلهای RFID در سطح وسیع، انقلابی در بهرهوری در سراسر زنجیره تأمین خودرو باشد:
-
- حملونقل و دریافت
حتی قبل از اینکه قطعات به تولیدکنندگان خودرو برای مونتاژ منتقل شوند، فناوری RFID در کنار استاندارد GS1 به بازی میپردازد. برچسبگذاری منبع از اقلام شخصی از تأمینکنندگان امکان دریافت خودکار در مرحله بعدی زنجیرهای را فراهم میکند. محصولات را میتوان با دادهها در یک سیستم ERP مقایسه کرد، بهطور قابلتوجهی بهبود دقت حملونقل و بازپرداخت هزینههای حملونقل نادرست، ایجاد راهحل کامل زنجیره تأمین را میسر میسازد.
-
- مرحلهبندی
برخلاف دستگاههای استاندارد RFID، راهحلهای RFID در سطح وسیع، از طریق ایجاد طبقهی کامل، از طریق درهای بارانداز خارج میشوند. آیتمهای جاسوسی را میتوان در زمان واقعی شناسایی کرد، آن را در نظر گرفته و تصحیح کرده و تأثیر خطاهای انسانی، که میتواند باعث تأخیر در هزینه شود را کاهش میدهد.
-
- Dock Door Discrimination
خوانندگان RFID دربهای معمولی دارای توانایی عملکرد نامناسب هستند که باعث کاهش دقت و عملکرد سیستم میشود. چنین سیستمهایی نیاز به نرمافزار گران برای این خرابیها دارند. سیستمهای RFID وسیع، مانند Mojix STAR و STARflex، برچسب RFID است بهطوریکه تمام این مسائل را حذف میکند، باعث کاهش هزینههای CAPEX و OPEX از طریق ردیابی بسیار دقیق و قابلاعتماد دارایی میشود.
-
- مدیریت مواد غیر سازگار
مواد غیرمجاز (NCM) از فروشندگان شريانهای سازندههای خودرويي هستند که اکثر آنها همچنان از فرآيندهاي NCM دستي، متداول و خطا استفاده ميکنند که از 10 تا 30 روز طول ميکشد تا مشکل بسيار زيادي حل شود. درعینحال، موجودی نادرست مواد سیگنالهای مواد را تحریف میکند و تأخیر در بهبود هزینهها است. سیستمهای ردیابی RFID و نرمافزار اتوماسیون نرمافزاری NCM برای کاهش زمان پردازش از 10 روز تا 1، به روند خطای اثباتشده و ارائه دادهها و تجزیهوتحلیل به کیفیت، امور مالی، عملیات و دیگر سهامداران نشان دادهشده است.
-
- کار در روند
RFID و بهویژه RFID در سطح وسیع، میتواند برای همگامسازی جریان تولید به کار رود، بهطوریکه مواد درجایی که نیاز دارند در زمان مناسب باشند، نگهداشتن خطوط هموار. شرکتهایی با زنجیرههای عرضه جهانی که بخشهایی از منابع مختلف را ادغام میکنند، میتوانند ناکارآمدی و زباله را به حداقل رسانند درحالیکه بهینهسازی تولید با یکراه حل RFID امکانپذیر است.
-
- تأیید محتوا
نهتنها تولید وسیله نقلیه استاندارد است که میتواند از راهحل RFID سود ببرد. وسایل نقلیه باارزش ویژه مانند خودروهای زرهی یا آمبولانس، از اجزای غیراستاندارد استفاده میکنند که میتوانند برچسبگذاری شوند تا قسمت راست را به سمت چارچوب راست اضافه میکند، همانطور که در طول خط تولید حرکت میکند.[4]
- استانداردهای موردنیاز در صنعت خودرو
- GTIN[1] شماره جهانی قلم کالای تجاری محصولات و خدمات
- GLN[2] شماره جهانی مکان: مكانها، شرکتها، انبارها، سالنهای تولید
- SSCC[3] کد سریال بسته (پالت) ارسالی واحدهای لجستيكی: کالاهای روی یک پالت، کلافهای ورق آهنی، کارتنها و سبدهای بارگیری شده
- GRAI[4] سریال جهانی دارایی برگشتنی، دارايیهای برگشتنی جعبهها و صندوقهای خالی، پالتها و كانتينرها
- GIAI[5] شناسه جهانی دارایی خاص، اموال و دارايیها
- GINC[6] شماره شناسه جهانی برای محموله، محمولهها واحدهای لجستيكی كه باهم به مشتری تحويل میشوند. مخصوص کالاهای صادراتی خودرو
- CPID[7] شناسه قطعات، قطعات و اجزاء قطعات يك خودرو که بسیار در خط مونتاژ و BOM محصولات کاربرد دارد.[5,6]
- نتیجهگیری
با توجه به فضای رقابتی صنعت خودرو و اهمیت کسب رضایت مشتریان، سازمانها برای کسب موفقیت در بازار دستیابی به توان تحویل محصول باکیفیت، با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن به مشتری چارهای ندارند جز اینکه بین کلیه عوامل دخیل در تولید محصول خود یعنی تأمینکنندگان، تولیدکننده و توزیعکنندگان ارتباطی تنگاتنگ و هماهنگ ایجاد نمایند. این کار میسر نیت مگر با استفاده از تکنولوژی و دانش پیشرفته در دنیا مانند استانداردها و راهکارهای GS1 در کنار حاملهایی چون RFID و برچسب، در کنار دیگر سازوکارهای الکترونیکی همچون ERP و سیستمهای تحت وب و غیره RFID و استانداردها و راهکارهای GS1، با تکیهبر تواناییهایی همچون مدیریت موجودی، بهبود فرایند تولید، مدیریت توزیع کالا و خدمات و غیره میتواند نقش بسزایی در بهبود وضعیت رقابتی سازمانها بازی نمایید؛ بنابراین بهکارگیری این تکنولوژی در سازمانها میتواند به میزان زیادی هزینهها را کاهش داده و به یکپارچگی زنجیره تأمین کمک نماید.