جرثقیل سقفی

دوره های آموزشی دريافت گواهینامه سیستم GS1 بخش دوم

ماهنامه شماره11(تير ماه 1395)

1- مقدمه

دوره های آموزشي پایه سیستم GS1 از 7 سطح تشکیل شده است. اين 7 سطح شما را با دانش مورد نیاز برای دریافت گواهینامه سیستم GS1 آشنا مي كند.
اين هفت سطح عبارتند از:

  • آشنايي با GS1
  • مباني كليدهاي ID (GTIN, GLN,SSCC)
  • مباني GDSN( آشنايي با GPC)
  • مباني باركدها (EAN, UPC)
  • مباني كيفيت داده
  • مباني EDI
  • مباني EPC/RFID
    اين مقاله مروري است بر محتواي آموزشي مباني باركدها (EAN, UPC) و مباني كيفيت داده.

    2- مباني باركدها (EAN, UPC)

    در اين بخش با باركدهاي EAN/UPC آشنا مي شويد، بعد X شرح داده شده، تعریف کوتاه سازی(truncation ) و جایی که كاربرد دارد مشخص، و استفاده از رنگ درست براي بارکدها شرح داده مي شود.

    2-1 معرفي EAN/UPC

    نماد بارکد EAN / UPC در درجه اول در مبادي خروجي خرده فروشی ها مانند سوپرمارکت ها و فروشگاه های دپارتماني استفاده می شود. بارکدهاي UPC-A وEAN-13 كه در شكل 1 نشان داده شده اند به طور گسترده به عنوان باركدها برای اسکن محصولات در نقطه فروش خرده فروشی مورد استفاده هستند. چهار نوع نماد اصلی یعنی EAN-13، EAN-8، UPC-A وUPC-E وجود دارد.

image001

  • شكل 1- نماد هاي اصلي EAN/UPC
  • EAN-13 می تواند كدهاي13 رقمي را رمز كند.
  • EAN-8کدهاي8 رقمی را رمز مي كند. برخلاف دیگر انواع نمادهاي اصلی، EAN-8 هرگز با یک نماد افزودنی همراه نمي شود.
  • UPC-A می تواند كدهاي 12 رقمي را رمز كند.
  • UPC-Eمی تواند كدهاي 12 رقمي را رمز كند و برای محصولات کوچک استفاده می شود.الگوهای نواری بارکدهايUPC-A وEAN-13 كه مطابق شكل 2 در مرکز، چپ و راست بارکد قرار مي گيرد، ميله هاي محافظ هستند. میله هاي محافظ هيچ گونه اطلاعاتي را رمز نمي كنند، اما براي اسکنرها مورد نیاز هستند تا نمادهاي EAN / UPC را شناخته و به درستی اطلاعات را رمزگشایی كنند.

image002

شكل 2- موقعيت میله­هاي محافظ در باركدها

نمادهاي EAN-8 و UPC-E كه براي بسته­بندي­هاي كوچك طراحي شده­اند، هم­چنين از ميله­هاي محافظ استفاده مي­كنند. اما ميله­هاي محافظ الگوهاي UPC-E در مركز قرار نمي­گيرند.

علائم باركدهاي EAN/UPC به شكل كامل در استانداردهاي ISO/IEC 15420 تعريف شده­اند. اين باركدها در نقاط فروش خرده­فروشي­ها براي محيط­هاي اسكن با حجم بالا طراحي شده­اند.

علاوه بر اين 4 نماد اصلي نشان داده شده، نمادهاي 2 حرفي و 5 حرفي براي كاربردهاي خاص مانند باركد كتاب و مجله تعريف شده­اند.

باركدها، به منظور ثبت و تبديل[1] اطلاعات يك كد بكار مي‌روند كه اسكنر اين اطلاعات را انكد كرده براي پردازش بيشتر آن­ها را به سيستم­هاي كامپيوتري منتقل مي­نمايد.

به عنوان مثال كد GTIN با استفاده از EAN/UPC باركد مي­شود كه اين باركد كليد دستيابي به اطلاعات آن در پايگاه داده است و دستگاه اسكنر با انكد كردن داده­ها، اطلاعات كد GTIN را به سيستم كامپيوتري منتقل مي­كند.

2-2 ابعاد نماد EAN/UPC

بعد ایکس عرض مشخص شده باریک‌ترین نوار در یک نماد بارکد است. ساختار نماد بر اساس بعد X تشكيل مي­شود.

image003

شكل 3- نمايش بعدX

اگر بعد X کوچک باشد، نماد کوچک و در صورتی که بعد X بزرگ باشد، نماد آن نیز بزرگ می شود.
 بعد X اسمی 0.33میلی متر يا 0.013 اینچ است.
بارکدهاي EAN / UPC یک نسبت ابعادي ثابت دارند که عرض و ارتفاع باركد توسط بزرگ نمایی اعمال شده به بعد X اسمی تعیین می شود.

  •  کوچک‌ترین بعد X، 0.264 میلی متر يا 0.0104 اینچ است.
    اين باركد جايي استفاده مي شود که در آن فضا محدود است. برای اقلام بسیار کوچک خرده فروشی، علائمEAN-8 و یا UPC-E ممکن است استفاده شود. محدوده بعد X هنگام استفاده در محیط هاي اسکن توزیع عمومي.
    از 0.495 میلی‌متر يا 0.0195 اینچ تا حداکثر 0.66 میلی‌متر يا 0.026 اینچ است.حاشيه كد قسمت هاي خالي قبل از اولين ميله و بعد از آخرين ميله در باركد است كه براي اسكنرها بسیار حیاتی است. اندازه حاشيه كد در شرايط بعد X بیان شده و بسته به نوع نماد استفاده می شود.
  • حاشيه كد برای نمادUPC-A برابر 9X و 9X است.
  • حاشيه كد برای نماد UPC-E برابر9X و 7X است.
  • حاشيه كد برای نماد EAN-13 برابر11X و 7X است.
  • حاشيه كد برای نمادEAN-8 برابر 7X و 7X است.شكل 4- نمايش حاشيه كد در نمادهاي مختلف
    به عنوان مثال در شكل زير حاشيه كد سمت راست باركد مراعات نشده است. اين مسئله عملكرد اسكنر را دچار مشكل مي-كند:

    شكل 5- يك نمونه از عدم رعايت حاشيه كد

    استفاده از یک شاخص براي حاشيه كد، چنان كه در شكل 6 نشان داده شده است، یک راه حل موثر برای جلوگیری از نقض محدوده حاشيه كد است.

    شكل 6- استفاده از شاخص حاشيه كد

    2-3 كاربرد صحيح باركدهاي EAN/UPC
    الف) سايز
    تغيير ابعاد باركدها در حالت عادي مجاز نيست. كوتاه سازي باركد قابليت اسكن چند وجهي آن را به خطر مي اندازد و احتمال خطا را در عملكرد اسكنر بالا مي برد.
    منظور از كوتاه‌سازي باركد كاهش ارتفاع باركد متناسب با عرض آن است.

    image010

    شكل 7- نمايش باركدها با سايز عادي و كوتاه شده

    حتي الامكان نبايد ارتفاع باركد كاهش يابد زيرا كوتاه سازي عملكرد اسكن را محدود مي كند. هرچه بيشتر ارتفاع نماد باركد كاهش يابد، هم ترازي پرتو اسكن بر سراسر نماد باركد بحراني تر مي شود.

image011

شكل 8- نمونه اي از كاربرد باركد كوتاه شده

باركد كوتاه تنها زماني بايد استفاده شود كه مطلقاً امكان چاپ آن در سايز كامل وجود نداشته باشد، مانند سطوحي كه داراي انحناء هستند و بايد باركد بر آن ها پرينت شود.
ب) رنگ
رنگ و نوع جوهر كه براي بارکد انتخاب مي شود، مهم است.
اسکنرها نماد را در مقایسه با چشم انسان به شكلي متفاوت مي بينند.
چاپ بارکد با میله های تیره بر روی یک پس زمینه روشن سخت، برای اسکن موفق ضروری است.
مناسب ترین و قابل اعتمادترين ترکیب رنگ میله سیاه بر روی زمینه سفید است.

image012

شكل 9- متداول ترين نحوه نمايش صحيح باركد

میله هاي باركد باید در زیر نور قرمز، سیاه به نظر برسند، و ممکن است از رنگ هاي سیاه، آبی، سبز يا ساير رنگ هاي سرد در پس زمینه هاي سفید، قرمز، زرد، و يا نارنجی استفاده شود.

image014

شكل 10- صور صحيح نمايش باركد
معکوس کردن اين تركيب رنگي، به عنوان مثال ميله هاي سفید در یک پس زمینه رنگی، مجاز نمی باشد.
از آنجا كه اسکنرها به طور معمول از نور قرمز استفاده مي كنند، نبايد از جوهر قرمز برای چاپ ميله هاي باركد استفاده شود زيرا از ديد اسکنر جوهر قرمز، سفید به نظر می رسد.
شكل 11- باركدهاي غير قابل قبول
هم چنين از چاپ میله تیره در یک زمینه تیره باید اجتناب شود. به عنوان مثال باركدهاي شكل فوق قابل قبول نيستند.
به شكل زير توجه كنيد:

image015
شكل 12- نمونه اي از چاپ نامناسب باركد
ميله هاي باركد خالي هستند و با حركت يا جابجايي محتوي داخل شيشه ممكن است اسكنر دچار خطا شود. همان‌طور که در مثال فوق اين مسئله برجسته شده است، حصول اطمینان از کیفیت چاپ بارکد به طوری که آن ها در هر زمان در اولین بار صحيح اسکن شوند، می تواند یک چالش باشد.
سازمان های عضو GS1 خدمات تایید بارکد را برای کمک به اطمینان از مطابقت بارکد با الزامات استاندارد GS1 ارائه مي-كنند.
3- مباني كيفيت داده
در اين بخش با مباني كيفيت داده آشنا مي شويد، اينكه چرا كيفيت داده مهم است، مشخصات داده هاي با كيفيت خوب چيست، چگونه از وجود كيفيت داده براي محصولات جديد مطمئن شويم و نهایتاً فوايد كيفيت داده شرح داده مي شود.
3-1 چرا كيفيت داده مهم است؟
فرض كنيد تعدادي بسته را قرار است در قفسه هاي طراحي شده قرار دهيد. براي اين امر لازم است داده هاي ابعادي بسته هاي محصول به شكل صحيح موجود باشد. اگر داده هاي ابعادي صحيح نباشد، ممكن است بسته ها در قفسه ها جاي نگيرند. اين مثال به ساده ترين شكل اهميت كيفيت داده خوب را بيان مي كند.
كيفيت داده خوب، كليدي براي همه مراكز خرده فروشي، بهداشت و درمان، حمل و نقل و لجستيك، و نهایتاً مديريت غذاهاي تازه است.
براي درك اهميت كيفيت داده فرض كنيد يك شيشه مربا قرار است از توليدكننده اصلي به انبار، سپس مركز پخش و نهایتاً فروشگاه خرده فروشي منتقل شود. اگر از كارخانه توليدكننده شروع كنيم كه محصول را توليد مي كند، توليدكننده داراي كد GLN است و براي مرباي توليدي كد GTIN دريافت كرده است . بنابراين مربا داراي برچسبي است كه در آن GLN توليدكننده و GTIN محصول درج شده است. چه داده هاي ديگري لازم است؟

  • فرايند لجستيك نيازمند اطلاعات ابعادي و وزني بسته بندي است.
  • خرده فروش نيازمند داده هايي مانند ارتفاع و عمق محصول است.
  • مشتري نيازمند اطلاعات مرتبط با محتواي محصول كه به سلامت و سبك زندگي وي مربوط مي شود، مانند عناصر تشكيل دهنده، ارزش غذايي و مواد حساسيت زا، است.
  • هم چنين ممكن است محصول داراي اطلاعاتي باشد كه دولت اجباري كرده است.
    اگر تمامي اين اطلاعات با كيفيت داده خوب توليد شوند مي توان به آنها اطمينان كرد. توليدكننده اين اطلاعات را براي ساير شركاي تجاري خود از طريق وب سايت، ايميل، ارائه فاكتور و… ارسال مي كند. چنانچه اطلاعات اصلاحي دچار تغيير شوند، بروز آوري مكاتبات سخت است و سبب ناكارآمدي سيستم مي شود.
    اگر سيستم اطلاعاتي يكپارچه و اتوماتيك باشد، هر تغييري كه در مبدأ اطلاعات(از سوي توليدكننده) رخ دهد در تمام سيستم بروز شده و قابل نمايش است. بنابراين توليدكننده مي تواند به شكل موثر اطلاعات را اصلاح و منتشر نمايد.

image016

13- ارتباط يك سويه توليدكننده با سایر شركاي زنجيره تأمین
امكان در شبكه جهاني GDSN فراهم شده است . در GDSN داده هاي اصلي محصول مطابق با كليدهاي شناسايي GS1 تاييد و منتشر مي شوند. داده هاي اصلي بايد توسط توليدكننده محصول براي اقلام پس توليد(پس از توليد) ، ايجاد و منتشر شود.
كليه عناصر زنجيره تأمین به شبكه GDSN متصل هستند و اطلاعات را از طريق آن دريافت و مبادله مي كنند. تمامي اطلاعات بايد دقيق، اندازه گيري شده در پس توليد، منتشر شده، داراي تاريخ بوده و به شكل كارآمد توسط GDSN ارائه شوند.

image017

شكل 14- نمايش ارتباطات با استفاده از GDSN
اگر اطلاعات محصول پيش از توليد و با ابزارهاي توليدكننده، ايجاد و وارد GDSN شوند، اطلاعات ناصحيح ايجاد و وارد شده است، بنابراين كيفيت داده بد است.
اگر واحدي در محل توليدكننده مسئول كيفيت داده بوده و طبق فرايند و قوانين نسبت به ايجاد آن اقدام نمايد، اطلاعات پس از توليد محصول ايجاد مي شود. بدين ترتيب اطلاعات صحيح كه قابل اندازه گيري، تاييد شده و داراي قابليت برقراري ارتباط است ايجاد شده و اطلاعات در سطح سيستم داخلي كارخانه و خارجي آن از طريق GDSN بين شركاي تجاري منتشر مي-شود و مي توان گفت كيفيت داده خوب است.
با ترك كارخانه و آغاز سفر محصول(شيشه مربا) همه اطلاعات ذخيره شده منتقل مي شود.
اطلاعات ناقص سبب مي شود حمل و نقل بهينه شده ضعيف باشد. زيرا يا تمام حجم كانتينر حمل محصول پر نمي شود

image018

شكل 15- تأثیر اطلاعات صحيح بر حمل و نقل
كه باعث افت كارايي است يا برعكس ممكن است كاميون به علت اضافه بار جريمه شود.
3-2 يك مثال از مشكلات كيفيت داده
براي مثال اگر اطلاعاتي كه درخصوص اندازه هاي محصول شيشه مربا ارائه مي شود نامناسب باشند و داراي كيفيت داده بد باشد به ترتيب مشكلات زير را فراهم مي كنند:
الف) انبارها يا مراكز پخش
شيشه هاي مربا براي جابجايي، در جعبه ها يا پالت ها به شكل دسته اي بسته بندي مي شوند. كيفيت داده بد مي تواند خطاي اطلاعاتي به وجود آورد يا ابعاد بسته‌ها با ابعاد قفسه ها مطابقت نداشته و سبب ايجاد مشكل شود.
كيفيت داده خوب كه توسط توليدكننده در ارتباط با ابعاد محصول و بسته بندي آن ايجاد مي شود مي تواند فرايند ذخيره سازي و انبارش را در مراكز پخش بهينه كند. اين امر نشان دهنده اهميت ايجاد داده صحيح در اولين بار است.
ب)خرده فروشي ها
كيفيت داده بد موجب مي شود محصول به تعداد مورد نياز به دست خرده فروش نرسد. بنابراين اين مسئله سبب برگشت محموله و تأخیر در پرسازي قفسه ها و نهایتاً منجر به فروش از دست رفته خواهد شد.
كارخانه با درخواستي از سيستم IT خرده فروش روبرو است و طبق آن عمل مي كند( مثلاً ارسال 3 محموله) اما عدم دريافت صحيح اطلاعات و كيفت داده بد موجب مي شود تعداد صحيح محصول در يك بسته قرار نگرفته و محموله ارسالي فاقد تعداد مورد درخواست خرده فروشي باشد. اين مسئله هم چنين سبب ايجاد خطاي Planogram مي شود كه در نهايت كالا آسيب مي بيند مثلاً ممكن است چيدمان ناصحيح سبب واژگوني شيشه مربا و شكستن آن شود.
اگر توليدكننده كيفيت داده خوب ايجاد كند، خرده فروش به شكل موثر و ايمن كالا را در فروشگاه فيزيكي و آنلاين انتخاب و دريافت مي كند زيرا تبادل اطلاعات به شكل ديجيتالي صورت مي گيرد و شكل فيزيكي محصول کاملاً نمايش داده مي شود. بنابراين مجدداً اهميت ايجاد داده صحيح در اولين بار مشخص مي شود.
ج) مشتري
مشتري كه قصد استفاده از محصول را دارد به اطلاعات در مورد قيمت و محتوايي آن كه بر سلامت يا سبك زندگي او تأثیر مي گذارد نياز دارد. كيفيت داده بد سبب سردرگمي او مي شود. اينكه چقدر بايد براي محصول هزينه كند. يا اگر مشتري به دنبال محصول بدون قند مي گردد، نمي تواند به اعتبار اطلاعات اعتماد كرده و به درستی در خصوص محتواي محصول تصميم بگيرد. در حالی که كيفيت داده خوب سبب مي شود مشتري در صورت نياز برچسب محصول را اسكن كرده و ايمن بودن اطلاعات و جنس محصول را چك نمايد. بنابراين كيفيت داده بد مي تواند يك ريسك جدي در امنيت مشتري ايجاد كند.
3-3 ويژگي كيفيت داده خوب
يك داده با كيفيت خوب داراي پنج ويژگي است:

image019

شكل 16- ویژگی‌های داده با كيفيت خوب
الف) كامل است
داده با كيفيت خوب تمامي اطلاعات مورد نياز را ارائه مي دهد.
ب)ثبات دارد
داده با كيفيت خوب داراي پايداري و ثبات است و در كل سيستم IT عدم تناقص مشاهده نمي شود زيرا يك سيستم يكپارچه و واحد براي انتقال داده هاي اصلي وجود دارد.
ج) دقيق است
داده با كيفيت خوب دقيق است يعني تمام ارزش هاي آن مانند وزن و ابعاد به شكل صحيح درج شده است.
د) زمان‌مند است
داده با كيفيت خوب داراي تاريخ اعتبار است و زماني كه مي توان از محصول و اطلاعات آن استفاده كرد مشخص و شفاف است.
ه) استاندارد است
داده با كيفيت خوب از استاندارد هاي GS1 مانند تخصيص GTIN يا قوانين اندازه هاي بسته بندي GDSN تبعيت مي كنند.
3-4 بهترين تمرين پياده سازي كيفيت داده در پنج قدم
براي اطمينان از وجود كيفيت داده خوب لازم است پنج گام زير كه مبناي پياده سازي كيفيت داده خوب در محل توليدكننده است، اجرايي شود.
قدم اول: تعیین یک فرد/ گروه به عنوان تنها مسئول داده براي GDSN
در قدم اول لازم است یک فرد يا يك گروه يا يك واحد مشخص در سازمان به عنوان مسئول فرايند كيفيت داده تعيين شود. اين فرد يا واحد مسئول ارسال داده ها به GDSN است.

image020

شكل 17- تعیین مسئول داده براي GDSN
اين فرد يا گروه فرايند قانوني كيفيت داده را توسعه مي دهد تا ايجاد داده هاي اصلي معرف محصول و ورود اطلاعات را در شركت منطبق با استاندارد پشتيباني كند. بهترين حالت اين است كه مسئول داده ، صاحب داده نيز باشد و در ايجاد و ورود داده ها در سيستم IT كمك كند. مسئول داده بايد داده ها را جمع آوري كرده، مكانيزم كنترل داده را پياده و در نهايت داده ها را پس از مستند سازي ارسال كند.
مسئول داده با افزايش مسئوليت پذيري، جوابگويي، مشورت دادن و مطلع كردن مكانيزم كنترل داده را به اجرا در مي آورد.

قدم دوم: تعیین مالک داده ها در سراسر سازمان
لازم است در سازمان فردي به عنوان مالك و صاحب داده انتخاب شود. كسي كه اقلام جديدي كه بايد توليد شود را مشخص مي كند و عناصر داده را معرفي مي نمايد. كسي كه مطمئن است مدارك پيوسته هستند و اقلام طبق اندازه توليد شده اند.
بدين ترتيب همزمان با توليد محصول جديد، داده آن ايجاد

image021

شكل 18- تعیین مالک داده ها در سراسر سازمان
شده و توسط مالك داده اضافه مي شود و وي، در قبال دقت و اندازه داده ها پاسخ گو است. داده ها و مكان دريافت آن مطابق با فرايند قانوني كيفيت داده كنترل مي شود. بانك داده شاخص هاي كليدي عملكرد(KPI) را در خصوص كيفيت داده اندازه مي گيرد تا اطمينان يابد بهترين كيفيت داده رعايت شده است.
قدم سوم: پاي بندي به قوانين و استانداردهاي GS1 براي فرايندهاي دسته بندي داخلي
براي تسهيل ايجاد و حفظ كيفيت داده استانداردهاي GS1 مانند قوانيني تخصیص GTIN و قوانين اندازه بسته بندي GDSN بايد رعايت شود. بايد توجه شود دو دسته عناصر يا ويژگي وجود دارند، ويژگي بنيادين و ويژگي اساسي.
الف) ویژگی هاي بنیادی foundational attributes
ويژگي هاي بنيادين مانند GTIN، نام تجارتي، محتوای خالص اعلام شده(declared net content)، واحد اندازه گيري و تعداد در بسته است.
تغيير در هر يك از ويژگي هاي بنيادين در هر مرحله از توليد و ارائه محصول(پيش توليد يا پس توليد) بايد مطابق با قوانين تخصيص GTIN بررسي شوند كه آيا منجر به تغيير كد مي شوند يا نه.

image023

شكل 19- پاي بندي به قوانين و استانداردهاي GS1
ب) ویژگی های اساسی fundamental attributes
داده هاي اساسي مانند ابعاد، TI/HI، کشور مبدأ، وزن ناخالص/ واحد اندازه گيري و نوع بسته بندي با توجه به دسته بندي اوليه محصول است.
اطلاعات بيشتر از GTIN و با توجه به قوانين تخصيص آن بدست مي آيد.

قدم چهارم: مميزي اقلام جديد
زمانيكه يك محصول جديد توليد و براي اولين بار حمل و نقل مي شود، اكثر توليدكنندگان اطلاعات محصول را مطابق با اولویت‌های طرف تجاري خود اندازه گيري، ثبت و بروز رساني مي كنند.
براي حفظ كيفيت داده، توليدكننده بايد اندازه پس توليد را بداند و در مرحله نهايي اطلاعات محصول جديد را مطابق فرايندها و استانداردها تهيه و ارتباطات را ايجاد نمايد. توليدكننده بايد قوانين اندازه بسته بندي GDSN را رعايت و فرم بازرسي فيزيكي را تكميل كند.

image024

شكل20- مميزي اقلام جديد
قدم پنجم: اطلاع رساني داده هاي محصول تمام شده به شركاي تجاري
براي محصولاتي كه فرايند توليد آن ها تكميل شده است، داده ها بايد در سيستم داخلي و خارجي كارخانه اطلاع رساني شود. خيلي مهم است كه داده هاي منتشر شده محصول مطابق با فرايند قانوني كيفيت داده توليد شده باشد.

image026

شكل 21- اطلاع رساني داده هاي محصول تمام شده
اطلاعات اصلاح شده بايد بصورت داخلي به‌روزآوری و توسط شبكه GDSN اطلاع رساني شود. بدين ترتيب مي توان اطمينان داشت داده ها دقيق بوده و داراي كيفيت خوب است.
GDSN اطمينان مي دهد داده ها داراي اعتبار بوده و به شكل يكنواخت، براي همه شركاي تجاري، تحت يك شبكه الكترونيكي يكپارچه، همسان سازي شده باشند.
مسئوليت كيفيت داده ها، هم چنين اعتبار و دقت داده ها با توليدكننده محصول است.
3-4 مزاياي كيفيت داده خوب
اكنون دستاوردهای كيفيت داده خوب براي بخش هاي مختلف زنجيره تأمین قابل لمس است.
الف) براي خرده فروش و توليدكننده
توليدكننده و خرده فروش انتظارات و منافع مشابهي از كيفيت داده دارند. اين منافع عبارتند از:
 كاهش زمان تحويل
 افزايش دسترسي
 كارآمدي نظام اداري
 كاهش هزينه و زمان

image027

شكل 22- مزاياي كيفت داده خوب براي خرده فروش
اين بدان معنا است كه فوايد كيفيت داده خوب در نهايت منجر به صرفه جويي در هزينه ها و كاهش زمان داد و ستد مي شود.
اين اتفاق به اين علت است كه كيفيت داده عملكرد را بهبود بخشيده، از بروز اشتباه در سفارشات و صورتحساب جلوگيري كرده و سردرگمي را در مراودات قانوني كاهش مي دهد.
ب) مزايا براي مشتري
كيفيت داده مزاياي بيشتري براي مشتري دارد زيرا اطلاعات با كيفيت و كافي در اختيار مشتري قرار مي دهد تا براحتي تصميم گيري كند.

image028

شكل 23- مزاياي كيفت داده خوب براي مشتري
مشتري به اطلاعاتي نياز دارد كه متناسب با سبك زندگي و وضعيت سلامت او باشد. رعايت اصول كيفيت داده و ايجاد داده با كيفيت خوب براي محصول سبب مي شود مشتري به داده هاي قابل اعتماد در خصوص محتواي محصولات، مانند مواد و عناصر تشكيل دهنده، ارزش غذايي، و مواد آلرژي زا دسترسي داشته باشد.
بدين ترتيب مشتري متناسب با وضعيت خود و رژيم غذايي مورد نياز و با اطمينان خريد انجام مي دهد.
4- نتیجه‌گیری
استانداردهاي GS1 تجارت را تسهيل كرده و قابليت هاي متعددي را براي مديريت آسان تر زنجيره تأمین فراهم نموده‌اند. با كمك اين استانداردها اطلاعات كالا به شكلي كه توسط دستگاه هاي اسكنر( در هر نقطه به عنوان پايانه فروش) قابل خواندن باشند، ثبت مي شوند و نگراني بابت عدم تبادل اطلاعات، كندي يا ورود اطلاعات اشتباه وجود ندارد.
اين استاندارد هم چنين با استفاده از شبكه الكترونيك به شكل يكپارچه و اتوماتيك اطلاعات را با آخرين تغييرات در دسترس همه شركاي تجاري قرار مي دهد.
استانداردهاي GS1 هم چنين با جاري كردن اصول كيفيت داده در سطح اعضا و كاربران- با استفاده از GDSN- اين اطمينان را براي اركان زنجيره تأمین ايجاد كرده است كه اطلاعات در هر سطحي از زنجيره تأمين، صحيح، كامل، پايدار، قابل دسترس، استاندارد و در نهايت قابل اعتماد هستند.