جرثقیل سقفی

کاربرد GS1 در Technical Industries

ماهنامه شماره 26 (مهر ماه 1396)

(قسمت دوم)

  1. GS1 در فرآیندهای تولید

شناسایی سریال قطعات و کالاهای آماده‌شده در طول زنجیره تولید، بدون افت سرعت تولید، سفارشی‌سازی را کارآمدتر می‌کند و تولید محصولات فردی را امکان‌پذیر می‌سازد.

شناسایی هر (اجزای) بخش و ماشین‌آلات در فرآیند تولید با بارکدهای شناسایی، باعث افزایش موجودی می‌شوند و به‌این‌ترتیب، امکان نگهداری و استفاده از سیستم FIFO را فراهم می‌کنند.

ضبط داده‌ها در هر بخش و شناسایی دارایی‌ها در هنگام به اشتراک‌گذاری داده‌ها در زمان تولید و در زمان واقعی، امکان نظارت بر عملکرد آن را فراهم می‌کند، امکان نگهداری پیشگیرانه و به‌طور قابل‌توجهی کاهش زمان‌های تولید ناخواسته را کاهش می‌دهد.

استفاده از داده‌های مربوط به تولید در یک زنجیره‌تامین در سطح جهانی، باعث ایجاد ارتباط بین تأمین‌کنندگان و مشتریان می‌گردد.

نهایتاً استفاده از کدهای GS1 جهت شناسایی و ردیابی محصولات تولیدشده در کارخانه‌ها باعث ایجاد مزایای ذیل می‌گردد:

  • مدیریت سفارش‌های انبوه
  • افزایش کارایی/ بهبود در نظارت خط تولید
  • جلوگیری از تولید انبوه
  • کاهش ضایعات
  • کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری
  • ردیابی محصولات تولیدشده در زنجیره‌تامین

  1. GS1 در بهبود مدیریت کیفیت /مدیریت ریسک

مدیریت ریسک به فرایند شناسایی، تحلیل و پاسخ به عوامل خطرساز گفته می‌شود که در طول عمر یک پروژه ممکن است رخ بدهند. اگر مدیریت ریسک به‌درستی انجام شود می‌تواند با کنترل وقایع آینده، از خطرات احتمالی پیش‌گیری کند.

تأیید اعتبار از طریق استفاده از شناسایی سریال و به اشتراک‌گذاری اطلاعات کمک می‌کند از محصولات و دارایی‌های تقلبی بالقوه ناامن، ازجمله قطعات یدکی استفاده نشود.

مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه موردنظر طراح یا مشتری بوده است. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس‌ازفروش را شامل می‌شود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌گردد.

استفاده از استانداردهای GS1 باعث افزایش کارایی مدیریت بازده می‌شود و درنهایت منجر به کاهش شدید ایرادها و افزایش کیفیت می‌شود.

شناسایی سریال قطعات و کالاهای تولیدشده برای ارائه در زنجیره‌تامین مطابق با استانداردهای و راهکارهای جهانی،

قابلیت همکاری در سراسر بخش‌ها، درمیان شرکای تجاری، در بین صاحبان بعدی و در مقیاس جهانی را قادر می‌سازد.

نهایتاً استفاده از کدهای GS1 جهت بهبود مدیریت کیفیت/ مدیریت ریسک محصولات تولیدشده در کارخانه‌ها باعث ایجاد مزایای ذیل می‌گردد:

  • احراز هویت برای کالاهای ضد تقلبی
  • حفاظت از نام تجاری
  • سیستم‌های همکاری
  • رعایت مقررات
  • مدیریت معکوس تدارکات
  • گواهی‌نامه برای ایمنی
  1. GS1 در بهبود فرآیند لجستیک

download (3)

استفاده از استانداردهای شناسایی منحصربه‌فرد، جهانی کالاها و فعالیت‌های مرتبط با کالاهای قابل‌حمل باعث تسهیل فرآیندهای لجستیکی می‌شود.

استفاده از قطعات شناخته‌شده، شناسایی دارایی و حمل‌ونقل، هزینه‌های کل زنجیره‌تامین را از تدارکات خرید تا دفع و بازیافت موارد لازم کاهش می‌دهد.

[2]SSCC (کد کانتینر حمل‌ونقل) عملکرد کلی فرآیندهای حمل‌ونقل ورودی و خروجی را افزایش می‌دهد، باعث کاهش خطاها و ایجاد انعطاف‌پذیری در ارتباط با ارائه‌دهندگان خدمات جدید لجستیک می‌شود.

شناسایی منحصربه‌فرد قطعات و تبادل اطلاعات آن بین شرکای تجاری منجر به کاهش ذخایر انبار و درنتیجه صرفه‌جویی در هزینه به‌طور قابل‌توجه می‌شود.

نهایتاً استفاده از کدهای GS1 جهت بهبود مدیریت لجستیک باعث ایجاد مزایای ذیل می‌گردد:

  • افزایش ایمنی و سرعت بیشتر در تبادل کالاها
  • کاهش هزینه
  • کاهش خطاها
  • صرفه‌جویی در هزینه در کل زنجیره‌تامین
  • افزایش فرآیندهای مؤثر
  1. GS1 در بهبود فرآیند تعمیر و نگهداری

شناسایی منحصربه‌فرد، از استفاده و جایگزینی غیرقانونی و یا نادرست کالا (و قطعات انفرادی آن) جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود استفاده از آن‌ها بیشتر امن شود.

تصویب استانداردهای یکسان جهانی، استراتژی‌های نگهداری هوشمند مبتنی بر ماژول را فعال خواهد کرد.

تولیدکنندگان اغلب شماره‌های قطعات بر اساس استانداردها و کدهای شناسایی منحصربه‌فرد مطابق با نسخه‌های نرم‌افزاری خود ایجاد می‌کنند. شناسایی منحصربه‌فرد برای ارائه مشخصات فنی صحیح برای هر قطعه به‌طور جداگانه است درنتیجه سرعت عملیات MRO افزایش می‌دهد و باعث کاهش هزینه‌های آن می‌شود.

download (4)

ضبط داده‌ها در هر بخش و دارایی قابل‌شناسایی در هنگام به اشتراک‌گذاری داده‌ها در زمان تولید و در زمان واقعی، امکان نظارت بر عملکرد آن را فراهم می‌کند، همچنین امکان نگهداری پیشگیرانه و به‌طور قابل‌توجهی کاهش زمان‌های تولید ناخواسته را کاهش می‌دهد.

images (1)

نهایتاً استفاده از کدهای GS1 جهت بهبود مدیریت لجستیک باعث ایجاد مزایای ذیل می‌گردد:

  • شناسایی داده‌ها برای بهبود روند تعمیر و نگهداری
  • نظارت بر وضعیت زمان واقعی
  • افزایش ایمنی (اجتناب از استفاده نادرست یا جایگزینی غیرقانونی)
  • استراتژی‌های نگهداری هوشمند مبتنی بر ماژول
  • شناسایی دقیق قطعات و نسخه‌های نرم‌افزاری
  • تعمیر و نگهداری تلفات در مکان‌های خالی از راه دور
  1. استانداردهای GS1 کلید ارتباطی فرآیندهای کسب‌وکار

علاوه بر چالش‌های مرتبط با صنایع خاص، GS1 همچنین استانداردهای دیگر را در سایر فرآیندهای کسب‌وکار ارائه می‌دهد.

این فرآیندها عبارت‌اند از:

  • مدیریت Order-to-cash
  • مدیریت معرفی کالاها و محصولات
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت موجودی
  • مدیریت دارایی
  • مدیریت خدمات پس‌ازفروش
  • مدیریت اطلاعات محصول

  1. استانداردهای GS1 در صنایع دیجیتال و فرآیندهای عملیاتی

در دنیای اینترنت اشیاء ، محصولات و دستگاه‌ها به‌وسیله سنسورهای هوشمند به‌طور خودکار شناسایی می‌شوند، اینترنت به‌عنوان زیرساخت ارتباطی بین آن‌ها است.IoT یک افزایش قابل‌توجهی برای استفاده مؤثر از روباتیک خواهد بود.

روباتیک شاخه‌ای از علم است که شامل مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم رایانه و دیگران است. روباتیک با طراحی، ساخت، بهره‌برداری و استفاده از روبات‌ها و همچنین سیستم‌های کامپیوتری برای کنترل آن‌ها، بازخورد حسی و پردازش اطلاعات مشارکت می‌کند.

یک نمونه جالب از کارایی استفاده از سنسورها، استفاده از Rolls Royce (موتورهای هواپیما) است:

download (5)

یک موتور هواپیما رولز رویس با صدها سنسور مجهز است، اطلاعاتی را در رابطه با سلامت موتور، مصرف سوخت، ارتعاش و غیره در نزدیکی زمان واقعی مجهز می‌کند.

خطوط هوایی قادر خواهند بود از این اطلاعات برای کاهش استفاده از سوخت، مسیرهای پرواز کارآمدتر و غیره استفاده کنند.

رولز رویس از داده‌ها استفاده می‌کند تا عملیات تعمیر و نگهداری آن‌ها را مؤثرتر کند. اطمینان از اینکه قطعات قبل یا بعد از تعمیر درست ‌کار کنند و تعمیر و نگهداری در زمان‌ها و مکان‌هایی که عملیات خطوط هوایی را مختل نکند، انجام می شود؛ یعنی هنگامی‌که هواپیما غیرفعال است (در طول شب).

download

پیوند تمامی این عناصر اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد که می‌تواند پایه‌ای برای تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی روند باشد. امنیت این اطلاعات برای یک صنعت هوشمند موفق و کارآمد ضروری است. استفاده از استانداردها و راهکارهای GS1 در صنعت دیجیتال باعث بهبود در زنجیره‌های عرضه جهانی می‌شود که جهان را تبدیل به یک اقتصاد اطلاعاتی، «اقتصاد دیجیتال» می‌کند.

برای بالا بردن اعتماد در بازار، استانداردهای GS1 از استراتژی‌های صنعت هوشمند حمایت می‌کند، به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری در محصولات و ارائه خدمات در آینده نیاز به استانداردهای امنیت جهانی و داده‌ها دارد.

اطمینان از آن است که هر محصول، هر دستگاه، هر یک از سرویس‌ها به‌وضوح قابل‌شناسایی در زنجیره عرضه جهانی و در طول چرخه عمر باشند، بخش مهمی در استراتژی صنعت دیجیتال است.

images (2)

بعضی از شرکت‌ها، به‌طور عمده ارائه‌دهندگان راه‌حل هستند، ادعا می‌کنند که در حال حاضر می‌توانند این اشیا را با استفاده از آدرس‌های IP شناسایی کنند: IPV4 (پروتکل اینترنت نسخه 4) و اخیراً IPV6 اجازه می‌دهد دامنه‌های تعداد بیشتری را داشته باشند.

آدرس‌های IP فرض می‌کنند که دستگاه‌های الکترونیکی و اجزای الکترونیکی وجود دارد که در زندگی واقعی چنین نیست؛ مانند یک یاتاقان، یک چرخ‌دنده یا سیستم ترمز یا دستگاه‌های الکترونیکی که در محصول تعبیه‌شده است.

به‌منظور نظارت بر عملکرد آن‌ها در حین عملیات، ممکن است دستگاه‌های الکترونیکی به آن‌ها مانند برچسب‌های RFID و یا سنسورها اعمال شود. این سنسورها می‌توانند شرایطی مانند دمای، شوک و رطوبت را جذب کنند، بلکه عناصری نظیر اصطکاک، شتاب، نیروی، فشار که ممکن است نیاز فوری به نگهداری یا تعمیر را نشان دهد.

به‌طور مشابه دستگاه‌های الکترونیکی را می‌توان به اشیاء اعمال کرد، آن‌ها همچنین می‌توانند حذف شوند (عمداً یا به علت عوامل خارجی دیگر) و یا دستگاه الکترونیکی می‌تواند به شکست برسد.

اگر این اتفاق بیفتد، شیء هویت خود را از دست می‌دهد. GS1 استفاده ترکیبی از یک شناسه GS1 را بر روی مورد (برچسب یا قطعات مارک مستقیم) و یک دستگاه الکترونیکی با آدرس IP به‌عنوان بهترین تضمین برای شناسایی شیء منحصربه‌فرد جهانی را در نظر می‌گیرد.

  1. نتیجه‌گیری

images

GS1 با کمک استانداردها و راهکارهای جهانی به بهبود روند فرآیندهای موجود در صنعت دیجیتال کمک شایانی می‌کند.

GS1 یک بنیاد مشترک برای کسب‌وکار را با شناسایی منحصربه‌فرد، ضبط دقیق و به‌طور خودکار اطلاعات حیاتی درباره محصولات، مکان‌ها و دارایی‌ها برای به اشتراک‌گذاری است.

GS1 از طریق مبادله داده‌های معتبر، قابلیت ردیابی و مشاهده را فراهم می‌کند.

GS1 توانایی کسب‌وکار را برای رشد و بهبود بهره‌وری، ایمنی، امنیت و پایداری افزایش می‌دهد.