جرثقیل سقفی

کاربرد بارکدهای خوراکی در صنعت دارو

ماهنامه شماره 32 (فروردین ماه 1397)

1.بارکدهای خوراکی از چه موادی تشکیل‌شده‌اند؟

بارکدها بسیار در داروها استفاده می‌شود اما عمدتاً بر روی بطری قرص، نه قرص واقعی. در حال حاضر، فن‌آوری‌های TruTag مستقر در هونولولو در حال کار بر روی این مفهوم است.

آن‌ها اخیراً بارکد خوراکی را که می‌توان برای محصولات خوراکی و غیرخوراکی استفاده کرد، ساخته‌اند. TruTag اندازه ذره‌ای از گردوغبار و نازک‌تر از یک‌رشته مو است، اما می‌تواند برای احراز هویت یک محصول اسکن شود.

TruTags از سیلیس ساخته‌شده است، یک ترکیب بی‌اثر است که خوراکی است، اما بادوام.

آن‌ها بارکدهای میکروسکوپی بر روی ویفرهای سیلیکا ساخته‌شده‌اند و سپس به یک پودر سفید که می‌تواند به‌طور مستقیم با مواد غذایی مخلوط شوند مانند یک پوشش بر روی قرص عمل می‌کنند.

هنگامی‌که یک Item با TruTag علامت‌دار شود، شرکت‌ها می‌توانند از اسکنر بارکد مخصوص برای ارسال اطلاعات، مانند اطلاعات مربوط به زمان و مکان تولید محصولات، به اپل یا آی‌فون خود استفاده کنند.

ازآنجاکه داروهای تقلبی یک معضل بزرگ هستند، TruTag امیدوار است تا داروهای قانونی را تأمین و از مصرف داروهای تقلبی جلوگیری کند.

درحالی‌که TruTag در حال حاضر با شرکت‌های دارویی بزرگ کار می‌کند، درنهایت مایل‌اند تکنولوژی خود را به یک گوشی هوشمند در سطح مصرف‌کننده تبدیل کنند.

2.معرفی تکنولوژی TruTag

Image: Drugs as edible bar codes? Big Pharma is set to make billions more off our suffering

HONOLULU, HAWAII ─ July 14, 2014 ─ TruTag Technologies توسط مجله R & D انتخاب‌شده است و جایزه R & D 100 را در سال 2014 بانام یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های فناوری در آمریکا نام‌گذاری دریافت کرده است.

تکنولوژی TruTag، توسعه‌دهنده یک پلت فرم امنیت دارویی پنهان برای رسیدگی به چالش‌های تقلبی تریلیون دلاری جهانی است. (TruTags®) غیرمستقیم و خوراکی هستند و می‌توانند مانند اثرانگشت بر روی یک انسان، بر روی یک محصول خوراکی یا دارویی بدون بسته‌بندی و برچسب برای احراز هویت، ردیابی و برچسب زدن مواد غذایی، مواد مخدر، الکترونیک، محصولات مصرفی و اجزای صنعتی حک شوند. میلیون‌ها الگوی نوری را می‌توان به یک TruTag که یک‌ذره گردوغبار کوچک‌تر از عرض یک موی انسان است، جاسازی کرد.

با استفاده از این تکنولوژی، صاحبان مارک‌ها، مانند شرکت‌های داروسازی یا الکترونیکی، قادر خواهند بود تا محصولات پایدار را که در بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به فروش می‌رسند، می‌توانند این محصولات و اطلاعات محصولات ازجمله اطلاعات دقیق مانند سایت و تاریخ تولید، تعداد انبوه و سایر اطلاعات مهم بدون وابستگی به بسته‌بندی یا برچسب‌ها اعتبارسنجی و ارزیابی کرد.

کنت منسفیلد، رئیس شرکت فن‌آوری‌های TruTag، گفت: «ما نمی‌توانیم از این شناخت لذت بیشتری ببریم.» «راه‌حل امنیتی TruTag یک سلاح حیاتی برای حفاظت از نام تجاری در مبارزه با موارد تقلبی در صنعت رو به رشد جهانی، است و ما افتخار می‌کنیم که دریافت‌کننده قابل R & D 100 هستیم.»

TruTag از جنس silica microtags است که به علت کم‌هزینه بودن، و مقاوم در برابر حرارت و خوراکی به‌عنوان بارکدها استفاده می‌شود و می‌تواند به داروهای جامد، دوز دهانی و سایر مواد و محصولات اضافه شود. خواص فیزیکی منحصربه‌فرد TruTags® یک کتابخانه گسترده‌ای از کدهای منحصربه‌فرد موجود را فراهم می‌کند که اجازه می‌دهد ردیابی مقادیر باارزش و ارزش بالا در سطوح محصول یا حتی دسته‌ای داشته باشند. این ابزار اطلاعات کسب‌وکار را می‌توان در انواع محصولات مانند داروسازی، مکمل‌های غذایی، غذا، الکترونیک، اجزای صنعتی، کالاهای مصرفی و وسایل پزشکی استفاده کرد.

پلت فرم امنیتی TruTag® امنیت برتر برند را بهبود می‌بخشد، ایمنی و ردیابی مواد غذایی و دارو را افزایش می‌دهد، ردیابی و تدارکات را بهبود می‌بخشد، کیفیت محصول را تأمین می‌کند، بهره‌وری را در اداره آزمایش‌های بالینی افزایش می‌دهد، اطلاعات را برای ردیابی محصولات و قطعات از طریق زنجیره‌تامین فراهم می‌کند.

تکنولوژی TruTag یک پیشگام فناوری 2014 است که توسط مجمع اقتصادی جهانی برگزیده‌شده است، افتخاری به شرکت‌های نوآورانه و تأثیرگذار جهان که تکنولوژی آن می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر راه کسب‌وکار و جامعه کارساز باشد.

3.معرفی جایزه R & D 100

برای شرکت‌های با تکنولوژی بالا و به‌عنوان «اسکار اختراع» توسط شیکاگو تریبون، «جوایز R & D 100» در سال 1963 توسط مجله تحقیق و توسعه تأسیس شد. جوایز R & D 100 به‌عنوان یکی از معتبرترین جوایز در تحقیقات کاربردی بوده است و نشان‌دهنده این است که محصول یکی از نوآورترین ایده‌های سال است. جوایز R & D 100 در طول قدمت 55 ساله خود، با اهداف کلیدی «اهمیت تکنولوژیکی» به دستگاه بلوتوث (1973)، دستگاه فکس (1975)، چاپگر جوهرافشان (1986)، محصولات جوهرافشان و داروهای ضد سرطان تاکول (1993) نیز تعلق‌گرفته است.

4.استفاده از تکنولوژی TruTag جهت احراز هویت و حمایت از برند محصولات

TruTags-in-Hand-0114_s

تکنولوژی TruTag، راه‌حل احراز هویت محصول به‌طور مستقیم و مخفیانه محصولات را برای ارائه اطلاعات کسب‌وکار و ابزار امنیتی قدرتمند برای تولیدکنندگان محصولات و اجزای جهانی نشان می‌دهد.

به‌ویژه، تکنولوژی TruTag مشکلات مربوط به موارد تقلبی، انحراف محصول، بازرسی نظارت، کنترل کیفیت و بازپرداخت محصولات را در صنایع پیشرفته مانند برچسب‌ها و اسناد دارویی و نوشیدنی و غیره، موردتوجه قرار می‌دهد. اطمینان حاصل می‌شود که محصول مناسب، در جای مناسب، در زمان مناسب است.

TruTags از دی‌اکسید سیلیکون یا سیلیکا ساخته‌شده است، موادی که توسط اداره غذا و داروی ایالات‌متحده تائید شده است «به‌طورکلی به رسمیت شناخته‌شده است». هر TruTag با یک امضای اپتیکی که امن و قابل خورده است، کدگذاری می‌شود و می‌تواند به یک پوشش یا پلیمر متصل شود.

تکنولوژی تأیید هویت TruTag متمایز است بطوریکه که هر TruTag حاوی یک امضا طیفی است که می‌تواند باصرفه جویی در هزینه و ردیابی وسیع موارد موردنظر را انجام دهد. میکروتاژها بدون افزودنی‌ها یا نشانگرها تولید می‌شوند و با سایر مواد مغذی ارتباطی ندارند.

5.مزایای پلت فرم TruTag

  • امن و خوراکی
  • منفعل – بدون ورودی یا خروجی انرژی
  • میلیون‌ها کدهای طیفی قابل‌دستیابی هستند
  • مقاومت در برابر دمای بالا با نقطه ذوب بالاتر از 1000 درجه سانتی‌گراد
  • سطح بالایی از امنیت امکان‌پذیر است. می‌تواند به مجموعه‌ای از نیازهای محصول خاص مقیاس می‌شود
  • محدوده اندازه غیرقابل توجه (≈ 50 تا 100 میکرومتر) امکان استفاده پنهان و نیمه پنهانی را فراهم می‌کند

6.Readers های تکنولوژی TruTags

4A-Reader

میکروتاژ های TruTag را می‌توان با استفاده از دستگاه نورسنج مبتنی بر اسپکترومتر قابل‌حمل TruTag اندازه‌گیری کرد و می‌تواند یک برچسب را در یک پایگاه داده امن که در آن اطلاعات مربوط به محصولات (ازجمله تعداد، تاریخ انقضا، تاریخ تولید، مشتری مجاز یا کشور فروش مجاز) می‌تواند به‌صورت دلخواه ذخیره شود. میکروتاژها منفعل، نامرئی هستند و می‌توانند به‌صورت بیرونی به‌عنوان پوشش روی یک قرص و یا در داخل قرص قرار بگیرند.

7.دارو رسانی به بدن توسط بارکدهای خوراکی

فناوری بارکد خوراکی دارو

محققان دانشگاه کپنهاگ پس از انجام تحقیقی اعلام کردند دارو رسانی به بدن ممکن است در آینده‌ای نزدیک به کمک فن‌آوری چاپ جوهرافشان و بلعیدن بارکدهای (QR) خوراکی و حاوی میزان مشخصی از دارو صورت گیرد. بلع ساده‌تر، دقت و اطمینان بیشتر، مطابقت با نیازهای خاص بیماران و در برداشتن اطلاعات ایمنی ضروری قبل از مصرف دارو از ویژگی‌های این داروهای قابل اسکن ذکرشده است که به نظر می‌رسد نسل آتی داروها را تشکیل می‌دهند و محققان در دانشگاه کپنهاگ به آن دست‌یافته‌اند.

بسیاری از مزایای بالقوه استفاده از این روش که در تحقیقات پیشین هم مشخص‌شده، به امکان چاپ دارو بستگی دارد نه به استفاده از کد QR. یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از این روش امکان تعیین دقیق دوز اختصاصی برای هر بیمار است؛ یعنی کسی که دارو را چاپ می‌کند، می‌تواند مقدار دقیق آن تعیین کند یا حتی دارویی دیگر را در پرینت گنجانده یا تعداد داروها را کاهش دهد. تحقیقات جدید دانشگاه کپنهاگ نشان می‌دهد داروهای نسل آتی علاوه بر آنکه راحت‌تر بلعیده می‌شوند، بلکه هوشمندتر از نمونه‌های امروزی هستند. محققان با کمک فناوری پرینترهای جوهرافشان نوعی بارکدهای خوراکی حاوی دوز مشخصی از دارو تولید کردند.

محققان با استفاده از فناوری پرینتر جوهرافشان نوعی بارکدهای QR خوراکی تولید کرده‌اند که می‌تواند دوز خاصی از دارو را با توجه به نیاز بیمار در خود حمل کند. با اسکن کردن این بارکد می‌توان به اطلاعات ایمنی مصرف داروی موردنظر نیز دست‌یافت.

بسیاری از مزایای این روش مربوط به امکان چاپ دارو است و نه استفاده از کد QR. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش تعیین دقیق دوز است. اگر فرد بتواند دارو را چاپ کند، می‌توان مقدار دقیق یک یا دو دارو را در یک پرینت گنجاند، به‌این‌ترتیب تعداد داروهایی که بیمار باید جداگانه مصرف کند، نیز کاسته می‌شود.

در چاپ این داروها همچنین می‌توان از رنگ هم استفاده کرد تا میزان دقیق دوز اختصاصی نشان داده شود. علاوه بر این، به گفته دست‌اندرکاران تحقیق، داروهای بارکدی مزیت جلوگیری از داروهای تقلبی را نیز با خود به همراه می‌آورند.
بااین‌حال، هنوز چند ضعف و کاستی در این داروهای بارکدی قابل‌خوردن دیده می‌شود؛ ازجمله این‌که بیمار برای استفاده از این روش به یک دستگاه مخصوص هم نیاز دارد تا عمل خواندن کد را انجام دهد و ضمناً در صورت آسیب‌دیدگی کدها یا محوشدن اطلاعاتشان ممکن است این روش کارآمدی چندانی نداشته باشد.

8.مبارزه با داروهای جعلی با کمک بارکدهای خوراکی

شرکت Micro-tag تکنولوژی TruTag را به پزشکی منتقل می‌کند تا تأیید کند که داروهای مورداستفاده واقعی هستند. ایده مرکزی شرکت فناوری TruTags – بارکدهای نامرئی، خوراکی است که می‌تواند به‌درستی بر روی پزشکی قرار گیرد تا تأیید شود قرص‌ها و دوزهایی که بیماران مصرف می‌کنند معتبر هستند یا خیر؟

در سال 2014، این شرکت به‌عنوان پیشگام فناوری توسط انجمن جهانی اقتصاد نام‌گذاری شد. استفاده از تکنولوژی TruTag نشان‌دهنده این است که این بارکدها می‌توانند نقش مهمی را در انقلاب فناوری که از طریق پزشکی درمی‌آید، بازی کنند.

اساساً دارویی که یکی از این امواج میکروسکوپی است به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان واقعی و نه جعلی شناخته شود. حدود پنج سال از توسعه برای تکمیل تکنولوژی گذشته است و برچسب‌ها FDA تائید شده و برای استفاده به‌صورت خوراکی قابل‌دسترس است. تکنولوژی TruTag داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی و مکمل بازار را پشتیبانی می‌کند. در دنیای مجازی که در آن گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های اپل فراگیر شده است، بارکدهای خوراکی قابل اسکن هستند که از طریق اسکن بارکدها، می‌توان تمام اطلاعات مربوط به داروها را دریافت کرده و از تقلب و جعل و خوردن داروهای غیرمجاز و تقلبی اجتناب نمود.

9.کدهای QR چیست؟

QR مخفف عبارت «کدهای واکنش سریع» یا (Quick Response Code) است که به‌صورت مربعی شکل بوده و نخستین بار توسط محققان ژاپنی ابداع شد. برخلاف بارکدهای استاندارد UPC که از خطوط عمودی و اعداد تشکیل‌شده‌اند، یک کد QR نه‌تنها حاوی اطلاعات بسیار بیشتری است، بلکه می‌توان به‌سرعت به اطلاعات گسترده‌ای که در آن وجود دارد، دسترسی پیدا کرد. کدهای QR تنها توسط ماشین قابل رمزگشایی هستند یعنی چنین کدهایی برای رایانه‌ها قابل‌درک‌تر از این متنی است که در حال خواندنش هستید! کدهای QR مصارف گسترده‌ای دارند و از ره‌گیری محصولات گوناگون گرفته تا شناسایی آیتم‌های مختلف را شامل می‌شود؛ اما هدف اولیه از ساخت چنین کدی،  کارکردشان به‌عنوان نسل جدیدی از بارکدهای UPC بوده است. بااین‌وجود، ازآنجاکه کدهای QR فاقد قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای ره‌گیری بسته‌ها مثلاً در انبار یا کتابخانه‌ای بزرگ است، از آن‌ها برای کاربری‌های ساده‌تر استفاده می‌شود که شامل حوزه‌ی تبلیغات، بسته‌بندی محصولات، بیلبوردهای خیابانی و برخی وب‌سایت‌هاست.

کدهای QR راهی سریع برای دسترسی به محتوا از طریق سامانه‌ی گوشی‌های هوشمند است؛ و برخلاف ارتباطات حوزه‌ی نزدیک (NFC)، کدهای QR فاقد هرگونه اجزای الکتریکی بوده یا نیازی به فناوری سخت‌افزاری خاصی ندارند. کدهای QR تنها نوعی از کدهای سیاه‌وسفید است که بر روی کاغذ چاپ‌شده و می‌توان آن را به کمک گوشی‌های هوشمند اسکن و رمزگشایی نمود.

این برنامه‌ها به کاربر اجازه می‌دهد با عکس‌برداری از کد موردنظر و تبدیل آن به اطلاعات معنی‌دار، به تحلیل محتوای رمزنگاری‌شده در آن بپردازد.

10.استفاده از نماد QR Code در بارکدهای خوراکی

این کدها که کاملاً خوردنی هستند دارای مقداری دارو هستند و علاوه بر این به دلیل وجود بارکد روی تمامی آن‌ها شما تنها با اسکن آن توسط گوشی خود و نرم‌افزار بارکد خوان می‌توانید اطلاعات مفیدی راجع به داروها دریافت کنید که شامل موارد زیر است:

  •     نام بیمار
  •     تاریخ تولید دارو
  •     تاریخ‌مصرف دارو
  •     دستورالعمل نحوه مصرف دارو
  • زمان‌بندی درست از دارو

به‌واقع با استفاده از داروهای هوشمند دیگر شما به‌صورت کاملاً دقیق می‌توانید به مصرف آن بپردازید و البته نگرانی بابت نحوه مصرف آن نخواهید داشت. همان‌طور که بیماران آلزایمری نیاز به استفاده از ردیاب شخصی دارند تا به‌خوبی از آن‌ها مراقبت شود. مسلماً همین بیماران آلزایمری و حتی خود شما برخی اوقات دچار فراموشی می‌شوید و دستورالعمل استفاده از دارو را فراموش می‌کنید و نمی‌دانید که قرص را چند بار در روز مصرف کنید. پس با استفاده از کدهای خوراکی  QR این نگرانی‌ها از بین می‌رود زیرا به‌راحتی تمامی اطلاعات مربوط به هر دارو در دسترس شما قرار دارد.
مراقبت بهتر از کودکان و دیگر اعضای خانواده با مصرف این نوع داروها امکان‌پذیر است زیرا به دلیل داشتن فرزندان و مشغله‌های فکری جایی برای حفظ کردن نحوه مصرف داروها نیست پس به‌راحتی با بارکد خوان نحوه مصرف دارو را همیشه خواهید داشت.

دانشمندان روش‌هایی برای چاپ کدهای خوراکی QR با استفاده از مواد مخدر ایجاد کرده‌اند و راه را برای داروهایی سفارشی بسته به نیاز هر بیمار را بازکرده‌اند. در 100 سال گذشته محققان به‌طور مداوم مرزهای دانش خود را در مورد پزشکی و همچنین اینکه چگونه بدن‌های مختلف می‌توانند به‌طور متفاوتی پاسخ دهند، تحت آزمایش و بررسی قراردادند. بااین‌حال، روش‌های تولید دارو با تولید انبوه هنوز مشخص نیست. بسیاری از افرادی که بیماری خاصی دارند، محصول مشابه با مقدار مساوی ممکن است یک ترکیب را در بدن فعال کند که برای بیمار مضر باشد، ازاین‌جهت محققان تمام موارد خاص را موردبررسی قرار داده‌اند.

محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک و دانشگاه ابو آکادمی فنلاند یک روش جدید برای تولید دارو ایجاد کرده‌اند. آن‌ها یک مواد غذایی خوراکی سفید را تولید می‌کنند که در آن‌یک کد QR را که شامل یک داروی پزشکی است، چاپ می‌کند. یک کد QR یک بارکد دوبعدی است که حاوی اطلاعات قابل‌خواندن با دستگاه است که به آن متصل است.

ناتالا جنینا، استادپرس دانشگاه کپنهاگ، گفت: «این تکنولوژی امیدوارکننده است، زیرا داروی پزشکی می‌تواند دقیقاً به همان میزان که شما می‌خواهید آن را مصرف کنید تجویز و مورداستفاده قرار می‌گیرد. این امر فرصتی را برای تطبیق دارو با توجه به نیاز بیمار است.» کد QR همچنین ذخیره داده‌ها را در خود «قرص» قرار می‌گیرد. ژنینا گفت: «به‌سادگی انجام اسکن سریع، شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به محصول دارویی را دریافت کنید. به‌این‌ترتیب می‌تواند به‌طور بالقوه موارد مربوط به داروهای اشتباه و دارو جعلی را کاهش دهد.»

محققان امیدوارند که در آینده یک چاپگر معمولی بتواند داروهای پزشکی را بر اساس یک کد QR اسکن کند. جککا رنتانن از دانشگاه کپنهاگ گفت: «اگر ما با استفاده از این روش تولید به چاپگرهای نسبتاً ساده دسترسی پیدا کنیم، می‌توانیم تولید نوآورانه پزشکی شخصی و بازنگری در کل زنجیره عرضه را فعال کنیم.»

11.نتیجه‌گیری

پیشرفت تکنولوژی در آینده تنها منوط به ساخت کوچک‌ترین کامپیوتر و ساخت انواع دستگاه ردیاب و غیره متمرکز نمی‌شود. استفاده از داروهایی به دلیل وجود بارکد QR روی آن به‌راحتی قابلیت مصرف دارو را تشخیص داده می‌شود. فکر کنید که همه شما هنگام خوردن قرص و داروهایی که پزشک آن را تجویز کرده است دچار مشکل می‌شوید و برخی اوقات حتی نمی‌دانید که این دارو را چگونه مصرف کنید. یا اینکه جعبه قرص هوشمند MediAlarm برای اطلاع رسانی زمان خوردن قرص استفاده قرار داده می‌شود اما چه خوب می‌شود اگر شما بتوانید همیشه اطلاعات کافی راجع به داروها را در دسترس داشته باشید. ازاین‌رو با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از بارکدهای خوراکی در داروها می‌توان گامی بزرگ در حوزه بهداشت و درمان برداشت.

12.مراجع

  1. https://www.dnaindia.com/science/report-edible-qr-codes-may-soon-be-the-medicine-of-the-future-2581339
  2. httpss://www.naturalnews.com/2018-03-01-big-pharma-set-to-make-billions-off-suffering.html
  3. www.TruTags.com.
  4. https://www.salamatonline.ir/news/20746
  5. https://www.bartarinha.ir/fa/news/67609
  6. httpss://www.barcoding.com/blog/hungry-for-a-barcode/