جرثقیل سقفی

چگونه RFID به سودآوری صنعت پوشاک کمک میکند؟

ماهنامه شماره 30 (بهمن ماه 1396)

1- مقدمه

RFID ها تگ‌های رادیویی غیرفعال هستند که با استفاده از امواج رادیویی خوانده می‌شوند. این فناوری یک‌صد سال است که ابداع‌شده و به دلیل قیمت بالا و ابعاد نامناسبشان کاربرد کمی داشتند، اما با کاهش قیمت و کوچک شدن اندازه‌ی این تگها، کاربرد آن در دنیا فراگیر شده است و برای اهداف گوناگون تجاری استفاده میشود.

RFID در صنایع گوناگون، بسیار کارآمد و راهگشاست، در ایران نیز سال‌هاست که از این فناوری استفاده می‌شود. از RFID در بسیاری از صنایع ایران، مانند صنایع تولید خودرو، کتابخانهها، مدیریت بارگیری و توزیع، صنایع مرغ و تخم‌مرغ، مدیریت انبار بیمارستان، مدیریت انبار کاشی و سرامیک، مدیریت بارگیری در صنایع گچ و پودر سنگ و غیره بهره گرفته‌شده است.

صنعت پوشاک دنیا نیز از فناوری RFID بی‌بهره نبوده و با این فناوری توانسته‌اند به، صرفه‌جویی در زمان، کاهش خطا، رضایت مشتری، افزایش بهره‌وری، سودآوری بیشتر و مزایای بسیاری دست یابند. در دنیای مد و پوشاک سرعت تولید، عرضه و فروش کالاها، روزبه‌روز شتاب گرفته و افزایش پیدا میکند، به سبب همین شتاب و افزایش سرعت و نیز ویژگیهای بسیار گوناگون کالاهای مُد و پوشاک، پیگیری دقیق این‌گونه کالاها یک چالش محسوب میشود. با بهره‌گیری از لیبل‌های RFID نصب‌شده بر روی هر کالا، میزان دقت و اطلاع از گردش انبار افزایش‌یافته که درنتیجه، این فناوری پاسخگوی بسیاری از چالشهای صنعت مد و پوشاک بوده است.

اما تاکنون از RFID در صنعت پوشاک ایران استفاده‌نشده؛ که در پژوهش پیشرو تلاش شده است تا با مزایای این فناوری در کل زنجیره صنعت پوشاک، اعم از تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و مابقی ذینفعان این صنعت، بیشتر آگاه شویم.

2- RFID چیست؟

بسیاری از ما با «‌بارکد‌» آشنا هستیم و استفاده از آن را در اماکن گوناگون دیدهایم که فردی با دستگاه بارکد خوان تفنگی، بارکد روی کالاها را خوانده و داده‌های آنها را ثبت و ذخیره میکند. امروزه فناوری جدیدتری نسبت به بارکد آمده که روند استفاده از آن در صنایع گوناگون با شتاب بسیاری فراگیر شده است. این نسل جدید از فناوری را RFID مینامند.

RFID که کوتاه شده‌ی واژه‌ی Radio-Frequency Identification است به معنای شناسایی با فرکانس رادیویی است. RFID از امواج رادیویی برای خواندن و ضبط اطلاعات ذخیره‌شده روی تگ متصل به یک محصول استفاده میکند. برخلاف بارکد که باید نور از مسافت نزدیک به برچسب بارکد بتابد، RFID با گُسیل امواج رادیویی می‌تواند از مسافت دورتر، برچسب کالا را بخواند و آن را شناسایی کند. این فناوری در چند ثانیه می‌تواند تعداد زیادی کالا را خوانده و داده‌های آن‌ها را، با جزئیات بیشتری نسبت به بارکد، نشان دهد.

3- نحوه عملکرد RFID

سیستم RFID از دو بخش پایه‌ریزی شده است: تگ یا برچسب و دستگاه خوانش. برچسبهای RFID نیز از دو بخش پایه‌ریزی شده است: یک تراشه که داده‌ها را پردازش و ذخیره می‌کند و یک آنتن برای دریافت و فرستادن سیگنال است. برچسبها دارای شماره‌سریال برای شناسایی کالاها هستند. [1]

بر اساس شکل 1 دستگاه خوانش‌گر، با آنتن، سیگنال را به‌سوی برچسب میفرستد و برچسب نیز با توجه به داده‌هایی که در بانک حافظه آن نوشته‌شده است به دستگاه پاسخ میدهد. سپس داده‌ها با دستگاه خوانشگر به کامپیوتر منتقل میشود.

شکل 1: نحوه عملکرد برچسب RFID

در خردهفروشیهای پوشاک برچسبهای RFID به لیبل پوشاک چسبانده میشود. هنگامی‌که فرد، خوانشگر دستی RFID را جلوی یک قفسه بگیرد میتواند با نمایش داده‌های دقیق برچسب RFID، تفاوت دو کالای همسان را شناسایی کند. هر کالا سریال ویژه‌ی خود را دارد. با یک گذر از کنار قفسه، دستگاه خوانشگر به متصدی میگوید که چه لباسهایی و چه سایزهایی در قفسه کم هستند، درنتیجه به بازپِرسازی قفسهها با سرعت‌بالا کمک میکند. این اطلاعات تنها با یک خوانشگر RFID دستی و عبور از کنار قفسهها انجام میشود و دیگر مانند بارکدها نیازی به خوانش تک‌تک کالاها وجود ندارد. [1]

RFID ها طول‌موج‌های فرکانسی گوناگونی دارند و به سه دسته[1]HF،[2]LF و UHF[3] تقسیم میشوند. فرکانس UHF در مقایسه با دو فرکانس دیگر مزیت بیشتری دارد. رنج قرائت فرکانس UHF، 7 متر و بیشتر در شرایط آزمایشگاهی است. ذخیره اطلاعات بر روی آن میتواند به‌روز شود، نیاز به خط ارتباط تماس ندارد و در هر ثانیه بیش از 100 عدد از آنها میتواند توسط خوانشگر خوانده شود. [2]

RFID در صنعت پوشاک مانند شکل 2 عمل میکند و عمدتاً از چهار بخش تشکیل‌شده است:

شکل 2: نحوه عملکرد RFID در صنعت پوشاک

1- اطلاعات لباس و کدها به‌صورت برچسب به لباس الصاق میشود.

2- دستگاه خوانشگر برچسبها، کدها را از طریق آنتن می‌خواند.

3- دستگاه خوانشگر، داده‌ها را به کامپیوتر می‌فرستد.

4- بارکد به تمام سیستم زنجیرهای شرکت اعم از[4]CRM،[5]ERP و WMS[6] متصل میشود. [3]

4- مزیتهای استفاده از RFID

با RFID هر یک از کالاها با شماره‌سریال جداگانه به‌صورت یکتا شناسایی میشوند. این روش امکان مدیریت بهتر موجودی کالاها را فراهم ساخته و همچنین ردیابی کامل محصولات را در طول زنجیره‌تامین میسر می‌کند. با داشتن اطلاعات دقیق کالاها، مدیریت و تصمیم‌گیری درست در زمان مناسب آسانتر میشود. نباید از این نکته غافل شد که RFID برای ارائه خدمات در تجارت Omni-Channel ضروری است.

كالاهايي كه با تگ ‌EPC/RFID وارد فروشگاه‌ها مي‌شوند به‌صورت يكتا شناسایی‌شده و مشخص مي‌گردد كه چه موقع وارد انبار فروشگاه شده‌ و چه زمانی از انبار به سالن فروش منتقل‌شده‌اند. حتي مي‌توان کالاهای مفقودشده را با خوانشگر RFID جستجو و آن‌ها را پيدا كرد. تگ‌هاي RFID مي‌توانند در نقطه فروش براي جلوگيري از دزديده شدن كالا‌ها نیز استفاده شوند. تکنولوژی RFID موجب بهبود مدیریت کیفیت محصولات، پشتیبانی از اصالت کالا، جلوگیری از ورود کالای قاچاق، کاهش دزدبَری، کاهش شکایات مشتری و برگشت محصولات میشود. در جدول 1 برخی دیگر از ویژگیها و مزایای RFID در مقایسه با بارکد ذکرشده است که نشان میدهد RFID در مقایسه با بارکد، از دقت عمل و سرعت بیشتری برخوردار است.

جدول 1: مزایای فناوری RFID در مقایسه با بارکد

ویژگی RFID ویژگی حائز اهمیت مزایا
بدون نیاز به قرارگرفته در خطوط دید خوانشگر پردازش خودکار کاهش هزینه نیروی کار برای اسکن دستی کالاها
بدون نیاز به اِسکن سطح کالا دستگاه خوانشگر میتواند به‌وسیله امواج رادیویی، به‌طور خودکار سطح کالاها را شناسایی کند. دقت موجودی کالا به سطح بالایی میرسد.

ردیابی کالاها را آسان میکند که با بارکد بسیار دشوار و پرهزینه است.

ظرفیت بالای داده‌ها ردیابی داده‌های کالاهای اضافه‌شده (تعداد، دستهبندی، پیشینه کالا) نیاز به یکپارچگی سیستم داخلی کاهش‌یافته است.

کمک به مدیریت بهتر فهرست محصولات با جداسازی داده‌ها،

دارای قدرت بالایی در دید و ردیابی کالاها

توانایی خواندن و نوشتن هم‌زمان داده‌ها برچسب یا تگ میتواند به‌عنوان پایگاه داده (دیتابیس) استفاده شود. کاهش یکپارچه‌سازی سیستم‌ها.

کاهش فضای ذخیرهسازی.

خوانش پُرشتاب داده‌ها سرعت‌بالا/ قابلیت خوانش هم‌زمان چندین کالا حذف فرآیندهای دستی و نیروی کار برای تکرار اسکنها
ماندگاری برچسبهای دائمی/ قابلیت استفاده مجدد صرفه‌جویی در زمان و هزینه برچسب‌ها/ حذف نیروی کار جهت برچسبگذاریهای مجدد روی کالا،

قابلیت ردیابی کالاها، اقلامی که بارکد برای آنها مناسب نیست.

منبع: [3]

ویژگیهای RFID را میتوان به‌طور کوتاه شده مانند جدول 2 این‌گونه تعریف کرد: اجرای سریع‌تر فرآیندها، کاهش هزینه، استفاده آسان، هم‌راستا با اهداف سازمان و صنعت، همسو با استانداردهای جهانی، پلت فرمی برای نوآوری هرچه بیشتر.

جدول 2: ویژگیهای RFID

اجرای سریع‌تر فرآیندها با استفاده از این استاندارد زمان اجرا تا 25% کاهش مییابد.
کاهش هزینه از یک برچسب برای مشخصات محصول استفاده می‌شود که این سبب کاهش هزینه میشود. در سال 2014 6.9 بیلیون برچسب استفاده شد که در مقایسه با سال 2011 هزینه برچسبها را تا 75 درصد کاهش داد.
استفاده آسان استاندارهای RFID فناوری پیچیدهای نیست و می‌توان برچسبها را با هر خوانشگر EPC قرائت کنید.
هم‌راستا با اهداف سازمان و صنعت استانداردها مطابق با هر صنعت و یا نیاز هر شرکت ایجاد میشود.
همسو با استانداردهای جهانی شما میتوانید برچسبهای خود را با حمایت GS1 محلیتان تولید کرده و با این استاندارد جهانی همسو شوید.
پلت فرمی برای نوآوری هرچه بیشتر با یک پلت فرم باثبات، فروشندگان میتوانند تمرکز خود را روی راهحلهای نوآورانه بگذارند.

منبع: [4]

کارایی‌ها و برتری‌های RFID در زنجیره‌تامین این توانایی را به ما می‌دهد تا امکانات خود را به‌گونه‌ای خودکار افزایش دهیم. این فنّاوری بهینه‌سازی‌های خودکار را به همراه میآورد و به صاحبان شرکتها اجازه میدهد تا از راه کانالها و منابع گوناگون به مشتریان خود به‌طور مؤثر خدمت کنند که موجب افزایش اعتبار نام تجاری میشود.

5- مزایای استفاده از RFID در صنعت پوشاک

صنعت پوشاک به دلیل پیچیدگیهای گوناگون آن ازجمله شمار بالای کالاها، همسانی ظاهری بسیاری از کالاهای گوناگون، سایزها و اندازه‌های بشمار و مواردی ازاین‌دست، شناسایی کالاهای مختلف و فروش آن‌ها را در سطح تجارت[7]Omni-Channel با مشکل روبرو میکند. ازاین‌رو فناوری RFID توانسته بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت پوشاک را از میان برداشته و باعث افزایش سودآوری برای شرکتها شود.

Mark Roberti بنیان‌گذار و سردبیر مجله RFID در نشستی که با موضوع RFID در خرده‌فروشی و پوشاک برگزارشده بود گفت: «صنعت پوشاک و خردهفروشی با بهره‌گیری از RFID پیشرفت میکند. پذیرش و پیاده‌سازی فن‌آوری RFID راهکاری کارآمد و سودآور برای خرده‌فروشان و صاحبان برندها است.» [5]

تکنولوژی RFID موجب بهبود مدیریت کیفیت، پشتیبانی از اصالت کالا، جلوگیری از ورود کالای قاچاق، کاهش دزدبری، کاهش شکایات مشتری و کاسته شدن میزان برگشت محصولات میشود. در جدول 3، مزایای بهره‌گیری از تکنولوژی RFID برای بهره‌برداران گوناگون زنجیره‌تامین به‌گونه‌ای کوتاه و سودمند آورده شده است: [6]

جدول 3: مزایای استفاده از RFID

فرآیند کارخانه تولیدی ترابَری (حمل‌ونقل یا لجستیک) فروشگاه صرفهجویی زمانی
کنترل تعداد ورودی و خروجی کالا X X X بالای 100 درصد
جلوگیری از ربوده شدن و گم‌شدن کالا X X 100 درصد
کنترل جورچین کردن و بستهبندی کالا X X بالای 100 درصد
انبارگردانی و کنترل موجودی انبار X X X 80-90 درصد
بازپَرسازی قفسههای فروش X 50 درصد
جلوگیری از تمام شدن کالا X X 50 درصد
پیدا کردن جای کالاها X X 20 درصد
فرآیند بازرسی کالا X 60 درصد
افزایش فروش X X 2-20 درصد

منبع: [6]

افزایش خردهفروشی آنلاین تبدیل به انقلابی در زمینه خردهفروشی شده است و بر پایه‌ی پژوهش‌های خرده‌فروشی، پرسرعتترین رشد بازار در انگلستان و اروپا، مربوط به فروش آنلاین است. پوشاک (پوشاک، پاپوش و اکسسوری) 20% کل فروش آنلاین را در برمی‌گیرد. بر اساس پیشبینیهای[8]Mintel افزایش سالانه فروش آنلاین پوشاک تا سال 2021، 13% است که در مقابل آن کل بازار رشدی برابر با 4% دارد. [7] مدیریت موجودی انبار در شرایط خرده‌فروشی کنونی مسئله مهمی است که RFID ها توانستهاند تا 95% درُستی دارایی (موجودی) انبار را افزایش دهند.

جدول 4: پیشبینی روند فروش پوشاک تا سال 2021

فروش آنلاین پوشاک فروش آفلاین پوشاک جمع فروش پوشاک % فروش آنلاین/ جمع فروش
سال فروش € تغییر % فروش € تغییر % فروش € تغییر %
2010 49.434 € 49.434 € 8%
2011 53.144 € 8% 53.144 € 3%
2012 8.072 € 46.512 € -12% 54.584 € 6%
2013 9.337 € 16% 48.531 € 4% 57.868 € 5% 16.1%
2014 10.691 € 15% 50.349 € 4% 61.040 € 4% 17.5%
2015 10.647 € 0% 53.062 € 5% 63.709 € 5% 16.7%
2016 11.072 € 4% 55.530 € 5% 66.602 € 4% 16.6%
2017 13.194 € 19% 56.146 € 1% 69.340 € 4% 19.0%
2018 14.781 € 12% 57.524 € 2% 72.305 € 4% 20.4%
2019 16.572 € 12% 58.569 € 2% 75.151 € 4% 22.1%
2020 18.488 € 12% 58.969 € 1% 77.456 € 3% 23.9%
2021 20.485 € 11%

منبع: [7]

در جدول 4 که نتایج بر اساس پژوهش‌های سازمان MINTEL به‌دست‌آمده است، نشان میدهد که فروش آنلاین پوشاک به‌سرعت در حال رشد رو به بالا است. با بهره‌گیری از استانداردهای بینالمللی GS1 ازجمله RFID میتوان در این بازار آنلاین قرار گرفت و کالاها را به‌موقع در بازار بینالمللی به فروش رساند.

صنعت پوشاک نخستین صنعتی است که از تکنولوژی EPC/RFID برای شناسایی و ردیابی تک‌به‌تک کالاها و دیگر لایه‌های زنجیره‌تامین این صنعت بهره گرفته است. این فناوری مزایای بسیاری را به همراه داشته که شامل موارد زیر می‌شود:

مزایا برای تولیدکننده:

  1. بهبود زمان دریافت تا 90%
  2. بهبود تحویل کالا و ترابری (حمل‌ونقل) تا 80%
  3. کاهش شکایات و بازگشت کالا.
  4. کاهش هزینههای بازرسی.
  5. نشان‌دهنده‌ی کالای اصل از غیر اصل.
  6. جلوگیری از جعل و کپیبرداری.
  7. کاهش خطاها در فرآیند تحویل.
  8. افزایش دقت دریافت.
  9. کاهش ضرر و زیان.

مزایا برای خردهفروش:

  1. افزایش دقت در کنترل موجودی/ استفاده از برچسبگذاری تک‌تک کالاها و دقت ردیابی هر تکه از کالا در هر مکان از انبار خردهفروشی را در حد 95% نگه میدارد. (افزایش دقت کنترل موجودی از متوسط 63% تا 95%)
  2. استفاده از RFID در خردهفروشیهای بزرگ، نرخ شمارش کالاها را از 70% به 95% بهبود داده و تا 10% امکان کنترل بهتری برای بخش فروش فراهم میکند.
  3. افزایش بهرهوری نیروی کار در حوزه کنترل موجودی تا 96%
  4. کاهش زمان چرخه شمارش تا 96%
  5. افزایش فروش از 2% به 20% با ایجاد دسترسی بهتر به کالا (هنگامی‌که شمار مشتریان بیشتری کالای شمارا ببینند آمار فروش آن کالا نیز بالاتر خواهد رفت و سود بیشتری برای فروشنده فراهم خواهد آورد).
  6. خوانش شمار بسیاری از کالاها و مدیریت موجودی با RFID سرعت بیشتری گرفته است. با بهره‌گیری از RFID 000/20 آیتم در هر ساعت خوانده میشوند. [8] این در حالی است که با استفاده از بارکد تنها 200 آیتم در هر ساعت خوانده میشوند.

شکل 3: RFID در صنعت پوشاک

فروشگاههای هوشمند

GS1 از طریق RFID میتواند خدمات گوناگونی را در صنعت پوشاک پدید آورَد. RFID در زنجیره‌تامین یک تجربه خرید خوب و بی‌همانند را از راه تسویه‌حساب پرشتاب‌تر، اتاق پِرو هوشمند و آیینه هوشمند را به مشتری بدهد.

اتاق پرو هوشمند

با بهره‌گیری از تکنولوژی RFID مي‌توان يك اتاق پرو هوشمند راه‌اندازی كرد. به این‌گونه كه هنگام بردن لباس به درون اتاق پرو توسط مشتری، تمامي داده‌های آن کالا در نمایشگری که در اتاق پرو کار گذاشته‌شده، نمایش داده مي‌شود. داده‌هایی همچون سایزها و اندازه‌های گوناگون، رنگ‌های موجود و بسیاری ویژگی‌های دیگر. اگر مشتري بخواهد رنگ یا اندازه‌ دیگری از آن کالا را نیز امتحان کند، توسط همان نمایشگر به فروشنده اعلام مي‌كند. اگر آن کالا موردپسند مشتري باشد، سيستم به فراخور همان کالای گزینش‌شده خریدار، كالا‌هاي ديگري را که درخور و هماهنگ با خرید مشتري باشد، به او پيشنهاد مي‌كند. همچنین مشتری در همان اتاق مي‌تواند فرآيند پرداخت را انجام دهد. [6]

مزایای اتاق پرو هوشمند شامل موارد زیر است:

  • بهره‌گیری از رسانههای تصویری برای انتخاب یک کالا.
  • انتخاب سایز یا رنگی دیگر از کالا در اتاق پرو و درخواست از فروشنده برای آوردن آن به‌صورت سیستمی.
  • ارائه پیشنهاد برای خرید کالاهای مکمل.
  • امکان پرداخت هزینه کالا در اتاق پرو برای مشتری.
  • عدم ایجاد صفهای طولانی در فروشگاهها و پای صندوقهای فروش.
  • امکان به اشتراک‌گذاری کالاها در شبکههای اجتماعی با دوستان خود.

آینه هوشمند

با بهره‌گیری از آینه هوشمند، مشتری میتواند درحالی‌که یک لباس را پرو میکند، از خود عکس گرفته و آن را در شبکههای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و غیره به اشتراک بگذارد و با توجه به بازخورد پُرشتاب از شبکههای اجتماعی آگاه شود که آیا انتخاب مناسبی داشته یا خیر و این موضوع رضایتمندی مشتری را نسبت به خرید خود افزایش میدهد. [6]

فروش هوشمندانه

با بهره‌گیری از فناوری RFID فروشنده مي‌تواند موجودی انبار خود را در هر آن بررسی کند. همچنين موجودي قفسه‌هاي خود را در كنترل داشته باشد. اگر موجودي يك كالا در قفسه يا انبار پايين آمد، سيستم به‌گونه‌ای هوشمند و خودکار به فروشنده اعلام مي‌كند. این فناوری تا آنجا پیش رفته است که فروشنده مي‌تواند دریابد كه کالاهای پرفروش و کم‌فروش فروشگاه چيست و مديريت دسته‌‌بندي کالاها را به‌صورت سيستماتيک و خودكار انجام دهد. همچنين اگر كالایی در فروشگاهي وجود نداشته باشد (برخي از فروشگاه‌ها معمولاً 100 درصد كالا‌ها را در انبار خود موجود ندارند)، فروشنده مي‌تواند آن كالا را به‌آسانی و به‌صورت آنلاين به تأمین‌کننده خود سفارش دهد و درزمانی بسیار اندک کالا را به دست مشتري برساند. [6]

با توجه به امکانات گوناگون RFID در صنعت پوشاک، بسیاری از برندهای پوشاک در دنیا با کمک GS1 از فناوری RFID در صنعت خود بهره گرفتهاند که سبب رونق کسب‌وکار و افزایش فروش آنها شده است. برندهایی ازجمله لی‌وایز[9]، فلای لندن[10]، کریستال[11]، گری وبر[12] و بسیاری برندهای دیگر از این فناوری بهره بردهاند. در ادامه برای درک بهتر کارایی این تگهای رادیویی، برند نروژی Moods of Norway موردبررسی قرارگرفته است.

6- تأثیرات RFID در مدیریت موجودی پوشاک برند Moods of Norway

مدیر خردهفروشی برند Moods of Norway آقای Hans Petter Hübert در مورد مزایای بهره‌گیری از RFID گفت: « در یک ساعت میزان موجودی همه‌ی کالاها به دست میآید و هر هفته موجودی فروشگاهها گرفته میشود. فرآیند گرفتن موجودی با روش دستی قدیم 30 ساعت زمان میبرد که با RFID به یک‌چهارم رسیده است. همچنین بررسی با RFID بسیار دقیقتر از روش دستی است.» [9]

شکل 4: نمایی از فروشگاه Moods of Norway

برند Moods of Norway در سال 2003 در شهر نروژ پایه‌گذاری شد. هدف اصلی و شعار این برند آفرینش لباسهای شاد برای مردمان شاد است که فرهنگ نروژی و توجه به سلیقه بینالمللی در لباسهای این برند وجود دارد. امروزه برند Moods of Norway بزرگ‌ترین برند نروژی در سطح بینالمللی فشن است. [10]

بهره‌گیری از تگهای RFID بر روی پوشاک باعث بهبود جریان اطلاعات و داده‌های این شرکت به‌ویژه در بخشهای زیر شد:

  • برنامهریزی خرید و ترابری (حمل‌ونقل) از تولیدکننده به انبار اصلی Moods of Norway
  • مدیریت موجودی در انبار اصلی.
  • پخش کالا از انبار به فروشگاهها.
  • کنترل موجودی در فروشگاههای خود برند. [9]

در سال 2013 برند Moods of Norway پروژه آزمایشی RFID را در دو فروشگاه خود و تنها برای کت‌وشلوار مردانه و پیراهن مردانه آزمایش کردند. نتایج بهره‌برداری از RFID در این پروژه آزمایشی بسیار خوب بود، دو فروشگاه در دودسته لباس نامبرده رشد فروش خوبی نسبت به سایر فروشگاههای این برند داشتند. این دو فروشگاه کنترل موجودی بهتری از کالاهای خود داشته و کالاهای موردنیاز خود را از انبار اصلی درخواست میدادند. [9]

با توجه به کارایی بسیار خوب RFID در پروژه آزمایشی، برند Moods of Norway تصمیم میگیرد تا همه‌ی تولیدات خود و 14 فروشگاهش را به فناوری RFID مجهز کند. به همین رو از پاییز 2014 تا بهار 2015 این برند همه‌ی کالاهای خود را به برچسب و فناوری RFID مجهز کرد.

بهره‌گیری از RFID برای برند Moods of Norway مزایای زیر را به همراه داشته است:

  • مدیریت بهتر موجودی کالاها در فروشگاهها.
  • بهره‌برداری بهتر از موجودی فروشگاه‌ها برای فروش آنلاین.
  • بهره‌گیری از آنتنهای ثابت در فروشگاه برای آگاهی از میزان موجودی کالاها در زمان واقعی.
  • ایجاد مزیت افزوده برای مشتریان با آشکار شدن مکان دقیق هر کالا در فروشگاه.
  • مدیریت بهتر موجودی انبار اصلی. [9]

C:\Users\MyPc\Desktop\MoodsofNorway-web.jpg

شکل 5: نمایی از فروشگاه Moods of Norway

نتیجه‌گیری

امروزه فناوری RFID به دلیل مزایای بسیاری که به همراه دارد در صنایع گوناگون کاربرد دارد. این فناوری موجب بهبود مدیریت کیفیت محصولات، پشتیبانی از اصالت کالا و جلوگیری از ورود کالای قاچاق، کاهش دزدبری و کاهش شکایات مشتری و برگشت کالا میشود.

صنعت پوشاک نخستین صنعتی است که از تکنولوژی RFID برای شناسایی و ردیابی تک‌به‌تک کالاها و دیگر لایه‌های زنجیره‌تامین این صنعت بهره گرفته است. یکی از کارآمدترین استاندارهای GS1 که در صنعت پوشاک ارائه‌شده است، فناوری RFID است. این فناوری از راه بهبود صحت موجودی برای تولیدکنندهها و خردهفروشان، رهگیری بار برای عاملان ترابری (حمل‌ونقل) یا ردیابی در طول زنجیره‌تامین فرآیندها را سادهتر و کارآتر میکند.

فناوری RFID زمان دریافت کالا را تا 90% برای تولیدکنندهها بهبود میبخشد و به دلیل ردیابی سریع کالا، در فرآیند تحویل خطاها کاهش‌یافته و درنتیجه برگشت کالا و شکایات نیز کمتر می‌شوند. فناوری RFID به دلیل سرعت‌بالای خوانش کالاها و از میان برداشتن فرآیندهای دستی خوانش بارکد، توانسته است میزان دقت در کنترل موجودی انبار را تا 95% افزایش داده و بهبود بخشد.

این فناوری توانسته با ایجاد دسترسی بهتر به کالاها میزان فروش را بالا ببرد و از 2% به 20% برساند. همچنین RFID در صنعت پوشاک مزایای گوناگونی را در کل زنجیره‌تامین به همراه داشته که سبب فراگیر شدن این فناوری در صنعت پوشاک شده است. با بررسی برندهای گوناگون بینالمللی، کارآمد بودن و سودآوری RFID به اثبات رسیده است و اکنون هر شرکت یا برندی با هراندازه‌ای میتوانند از مزایای این فناوری بهرهمند شوند.

در پژوهش پیش رو مطالعه موردی برند نروژی به نام Moods of Norway انجام گرفت که نشان داده شد با بهره‌گیری از فناوری RFID مدیریت موجودی کالاها در فروشگاهها و انبارها بهبود و پیشرفت چشم‌گیری یافته است. همچنین این برند توانسته از موجودی فروشگاه درفروش آنلاین خود نیز بهره ببرد.

با بهره‌گیری از فناوری RFID فروشگاههای پوشاک می‌توانند تبدیل به فروشگاههای هوشمند شوند و با استفاده از اتاق پرو هوشمند، آینه هوشمند و فروش هوشمندانه رضایت مشتری خود را بیش‌ازپیش جلب کنند.