جرثقیل سقفی

هولوگرام در صنعت GS1

ماهنامه شماره 27 (آبان ماه 1396)

(قسمت اول)

Fake-Chocolates

چکيده

این مقاله باهدف بررسی تأثیر هولوگرام در صنعت GS1 موردبررسی قرار گرفت. به‌منظور جلوگیری از کپیبرداری محصولات راهکارها و راهحلهایی پیشنهاد میشود. به گفته اتاق بازرگانی بینالمللی، 1.7 هزار میلیارد روپیه اثرات اقتصادی و اجتماعی جهانی تقلبی در سال 2015 برآورد شده است. در دهههای گذشته، افزایش تقاضای جعلی در حدود %10،000 بوده است. محصولات تقلبی در سراسر صنایع مختلف ازجمله پوشاک، لوازم جانبی، خودرو، آموزش‌وپرورش، دولت، بانک‌ها، موسیقی، نرم افزار، داروها، مشروبات الکلی، سیگار، کالاهای مصرفی، اسباب‌بازی‌ها، الکترونیک و خیلی بیشتر گسترش‌یافته است. این‌یک صنعت موازی است و اگر فکر میکنید، یک محصول تقلبی ارزان، چه آسیب میتواند داشته باشد به این فکر کنیم که قیمت ارزان معمولاً باقیمت بسیار بالاتری همراه است که در ابتدا دیده نمیشود. محصولات تقلبی ساخته‌شده از جایگزین‌های ارزان‌قیمت، غیراستاندارد و خطرناک میتوانند برای سلامت و امنیت شما بسیار خطرناک باشند. با توجه به وسواس جهانی در خرید آنلاین، برلی تقلب روز و شب پول میدهند. معاملات از طریق تجار تقلبی و سایت‌های غیرقانونی میتواند به جیب شما ضربه بزند. جعل و تقلب باعث ترویج کار کودکان، قاچاق و حتی تروریسم میشود. تأیید صحت محصول میتواند در یک قطعه واحد یا در شکل‌گیری پالت یا در سطوح بالادستی باشد. همان‌طور که هر محصول دارای الزامات مختلف امنیتی است، بنابراین برای اطمینان از محصولات مختلف، راهحلهای مختلفی نیاز است. استفاده از استانداردهای GS1 در کنار هولوگرام، میتواند راهی برای جلوگیری از این مورد باشد. در این راستا، مطالعه و محصولات هولوگرامی موردبررسی قرار گرفت.

1. مقدمه

هولوگرام معمولاً به‌عنوان برچسب‌های اطمینان بر روی محصولات و اوراق استفاده می‌گردد که اصل بودن و یا متمایز کردن کالا و یا اوراقی را از دیگر کالاها نشان می‌دهد. هم‌اینک اکثر هولوگرام‌های وارداتی از کشور چین و یا هند تأمین می‌گردند که علاوه بر زمان زیادی که تهیه و ارسال آن می‌گیرد، در اکثر موارد دارای کیفیت بسیار پایین است که تصحیح و یا تعویض آن و یا حتی در موارد فوری چاپ مجدد آن مجدداً زمان طولانی را در برمی‌گیرد و احتمال زیان سفارش‌دهنده به دلیل فوت وقت بسیار است. همچنین به دلیل باقی ماندن مستر و کلیشه و طرح اصلی در این کشورها امکان سوءاستفاده و جعل آن با همان مشخصات ساخته‌شده بسیار است که همگان از وضعیت تقلب و جعل در زمینه‌های مختلف در کشورهای یادشده آگاه هستیم که باعث ضررهای هنگفت به صاحبان صنایع و تجار در کشورهای مختلف گردیده است[1]. از طرفی، جعل هویت پول و شهرت مشروع شرکتها را با فروش نسخه‌های جعلی و ارزان‌قیمت محصولات اصلی خود، از بین میبرد. با استفاده از تقلب، رد پای خود را عمیقتر و حضور خود را در همه‌جا نشان میدهد، راه‌حل برای مقابله با آن نه‌تنها ضروری، بلکه اجباری است. این‌جایی است که نقش فن‌آوری‌های احراز هویت در آن بسیار پررنگ میشود. نقش تأیید اعتبار محصول این است که اطمینان حاصل شود که یک محصول معین، واقعی یا تقلبی است. فرآیند تأیید محصول در طول کل زنجیره‌تامین باید نمونهای باشد زیرا به‌صورت دستی شناسایی تقلب بسیار دشوار است. نقطه اولیه برای احراز هویت محصول خودکار غیر مخرب این است که یک ویژگی امنیتی ویژه را به محصولات مانند بارکد، کد QR، شماره‌سریال و غیره وارد کنید. در این قسمت استانداردهای GS1 میتوانند در کنار یک هولوگرام مشخص، نقش خوبی را بازی کنند.

2. Holostik SP، به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده راهکار هولوگرام (نیاز به فن‌آوری‌های ضد جعل در حفاظت از محصولات)

The-Need-of-Anti-counterfeiting-Technologies-in-Product-Protection

Holostik رهبر نهایی در ارائه محصولات و راهحلهای ضد جعل و تقلب است. فنآوریهای تأیید هویت Holostik در سه زمینه اصلی از فنآوریهای ضد جعل، ضد جعل و ترافیک و ردیابی استفاده میشود. این فنآوریها را میتوان به‌صورت آشکار، پنهان، قانونی یا دیجیتال طبقهبندی کرد.

1. تکنولوژیهای آشکار: این‌ها را میتوان از طریق چشم غیر مصلح مشاهده کرد و به‌منظور احراز هویت بصری استفاده میشود. این ویژگیهای ساخته‌شده در برچسب، اسناد و بسته‌بندی و دارای اثرات بصری پویا است.

2. تکنولوژی‌های پنهان: برای تأیید حضور و اعتبار آن‌ها، خواننده خاص یا آشکارساز موردنیاز است. این شامل جوهرهای ماوراءبنفش و مادون‌قرمز، برچسبهای میکرو متن منحصربه‌فرد مصنوعی و غیره میشود.

3. فنآوریهای قانونی: آن‌ها به‌آسانی قابل‌تشخیص نیستند و نیاز به ابزار خاصی برای تشخیص و اعتباردارند. این‌ها به آزمایشگاه با تجهیزات تخصصی برای اعتبارسنجی منتقل می‌شوند.

4. فنآوریهای دیجیتال: ممکن است به‌صورت آشکار یا پنهانی باشد، اما همه آن‌ها نیاز به ابزار الکترونیکی برای تشخیص و اعتباردارند. این‌ها اغلب با برچسبهای RFID یا با شماره‌سریال‌هایی که میتوانند با یک پایگاه داده از راه دور مقایسه شوند، مرتبط هستند.

httpss://www.holostik.com/wp-content/uploads/2017/09/fake-electricals-800x400.jpg

این شرکت با استفاده از ویژگیهای خاص و تکنیکهایی مانند جوهرهای امنیتی، شماره‌سریال، فیلم‌های رادرفوردی، ویژگی‌های قابل‌خواندن لیزری مخفی، برچسبها، قلم سخنگو، Scratches، ای بیم و تکنولوژی نقطه ماتریس. این تکنیکها برای کپی یا تقلید بسیار دشوار است و با استفاده از ماشین‌آلات گران‌قیمت و به‌روز شده و محصولات نرم‌افزاری و توسط کارشناسان این حوزه اداره می‌شوند. هنوز هم تعداد زیادی شرکت وجود دارد که اهمیت تأمین امنیت محصولات خود را با استفاده از محصولات و راهحلهای ضد جعل و فریب نمیدانند.

هیچکس اهمیت این موضوع را متوجه نمیشود تا زمانی که به‌شدت تحت تأثیر این اقدامات جعلی قرار گیرند و صادقانه بگوییم، بهبود تصویر برند و درآمد سود سال‌ها طول میکشد تا بعد از گذران سختی، عادی شود. بسیاری از شرکتها، سازمانها، دولتها و مؤسسات آموزشی به تأمین محصولات، راهحلها، اسناد، ID کارتها، ارزها با محصولات Holostik، راهحلها و فنآوریهای تأیید اعتبار تبدیل‌شده‌اند.

این شرکت درک و قدردانی از تلاشهایی است که میتواند محبوبیت یک نام تجاری را به نمایش بگذارد و از مزایای آن بهره‌مند شود و ازاین‌رو، هر شرکت را، صرف‌نظر از اندازه آن برای حفاظت از محصولات خود و کمک آن‌ها به ایجاد ضد جعل موردتمجید قرار میدهد. Holostik راهحلهای امنیتی بی‌نظیر را ارائه میدهد و هدف آن ادغام نوآوری و فنآوری برای محافظت از ارزش مارکهای شرکای خود در فرآیند ایجاد یک جهان امنتر است.

3. هولوگرام‌های امنیتی (Security Holograms)

تقلب یکی از سریع‌ترین جنبههای رشد در جهان است. صنعت لیکور میلیون‌ها پول، مصرف‌کنندگان و نام تجاری را به دلیل کپی‌برداری از محصولات خود از دست میدهد. هولوگرامهای امنیتی راهحلهای کامل برای ارائه امنیت، احراز هویت و حفاظت در مقابل تقلب هستند. شرکت Holostik از آخرین تکنولوژیهای امنیتی استفاده می‌کنیم، بنابراین افراد متقلب تقریباً به‌صورت غیرممکن می‌توانند کپیهای اصلی محصولات و اسناد حفاظت‌شده توسط هولوگرام را تولید کنند. پیشگام این فناوری، این شرکت بسیاری از محصولات و راهحلها برای مبارزه با جعل، تکثیر و غیره توسعه داده است.

طیف منحصربه‌فرد از هولوگرامهای قابل‌تشخیص، شناسایی محصولات جعلی را تضمین میکند. هر تلاش برای کندن و استفاده مجدد باعث نابودی هولوگرام میشود و باعث می‌شود که دست‌کاری در آن ظاهر شود. این در طرحهای استاندارد و سفارشی در قیمتهای مناسب ارائه میشود. شرکت از آخرین تکنیکهای هولوگرافی برای ارائه بهترین محافظت ضد تقلبی برای مارکها و اسناد استفاده کرده و یک برنامه تحقیق و توسعه متخصص دارد و طیف وسیعی از محصولات احراز هویت را برای مبارزه با جعلی که به محافظت از مارک‌ها و اسناد کمک میکند ارائه میدهد. هولوگرامهای امنیتی Holostik را میتوان در همه بطریهای نوشیدنی و سایر محصولات مشابه استفاده کرد. این هولوگرامها را می‌توان در داخل دهانه یا درون بطری قرارداد. امنیت همه محصولات نوشیدنی باید به‌جای انتخاب حالت اجباری باشد، زیرا محصولات جعلی نوشیدن بالقوه خطرناک است و می‌تواند باعث مرگ شود. متغیرهای مورداستفاده در این هولوگرام شامل:

  • هولوگرام‌های عمومی
  • Chameleongram
  • Tamper آشکار
  • خراش هولوگرافی
  • شاخص بازتابنده بالا (HRI)
  • هولوگرام امنیت بالا
  • هولوگرام امنیت عالی
  • لیتوگرافی

تشریح قسمتهای موجود در عکس به‌صورت موارد ذیل است:

Pearl Effect: این‌یک اثر است که در آن برخی از نقاط تصویر مانند مروارید واقعی به نظر می‌رسد.

QR code with numbering:

کد ماشین قابل‌خواندن شامل یک آرایه از مربع‌های سیاه‌وسفید است که معمولاً برای ذخیرهسازی URL ها و یا سایر اطلاعات استفاده میشود، به‌راحتی قابل‌خواندن با دستگاههای خواندن بارکد و برنامههای تلفن همراه موجود در تلفنهای هوشمند است. (در این قسمت میتوان از کدهای GS1 استفاده نمود)

ردیف متن ‘OK’: این‌یک ویژگی امنیتی پنهان منحصربه‌فرد در هولوگرام است. متن “OK” را فقط می‌توان با استفاده از یک فیلم شطرنجی خاص مشاهده کرد.

اثر گرادیان:

این‌یک اثر منحصربه‌فرد است که میتواند با استفاده از قابلیت تولید کامل فنی ارائه شود. در این هولوگرام، انواع مختلف (طراحی الگوی تصادفی کامپیوتری) با استفاده از نرم‌افزار گرافیکی کامپیوتری ایجادشده است و هر طراحی گرافیکی با تغییر رنگ در فرمهای مختلف ارائه‌شده است. اثر گرادیان را میتوان به‌راحتی با تغییر زاویه دید هولوگرام مشاهده کرد.

دلفین متحرک:

در این ویژگی، دلفین به‌گونه‌ای قرار میگیرد که تصور می‌شود تصویر از یک زاویه مشخص حرکت میکند.

4. برچسب امنیتی (Security lable)

یک برچسب به‌عنوان یک آهنربا درجذب مشتری برای خرید محصول خود بر روی دیگران عمل میکند. Holostik، مجموعهای جامع از برچسبها را ارائه میدهد تا همه شرایط را با استفاده از فنآوریهای پیشرفتهای که با تخصص در فیلم‌های خود فیلم‌برداری شده، برآورده سازند.

برچسب‌ها نه‌تنها یک شناسه نام تجاری منحصربه‌فرد را ارائه میدهند، بلکه در قرار دادن اطلاعات مهم مانند دستورالعملها، هشدارها و سایر اطلاعات مهم کمک میکند. با استفاده از امکانات پیشرفته شرکت و تیم تحقیق و توسعه متخصص، برچسبها تولید میشوند و به مشتریان اطمینان بیشتری میدهد تا از آن‌ها استفاده کنند.

برچسب‌های شرکت نیز با ویژگی‌های خاص قابل‌مشاهده و پنهان امنیتی مشتری در برچسبها در دسترس هستند تا امنیت را در برابر دست‌کاری و جعل و تقلب افزایش دهند. شرکت طیف وسیعی از برچسب‌ها را برای صنعت نوشیدنی و صنایع وابسته به‌صورت الكتریكی ارائه میدهد كه برای انواع مختلف برنامهها مناسب است. این شرکت برچسبهایی دارد که عبارت‌اند از:

  • اثبات UV آب‌وهوا،
  • توانایی قرار دادن روی سطوح روغنی
  • مقاومت در برابر مایعات، اسیدها و حلال‌ها
  • مقاوم در برابر روغن، مواد شیمیایی و مواد تمیزکننده
  • مجهز به ویژگی‌های امنیتی پنهان

برچسبهای امنیتی Holostik را میتوان در همه بطری‌های نوشیدنی و سایر محصولات وابسته استفاده کرد. این برچسبها را نیز میتوان در داخل دهان و یا در بدن بطری استفاده کرد. همچنین امنیت همه محصولات نوشیدنی باید به‌جای انتخاب در حالت اجباری باشد. برچسبها اولین ارتباط‌دهنده یک شرکت، تصویر برند آن، شخصیت محصول است. ازاین‌رو، مهم است که یک برچسب باید بسیار مؤثر و قدرتمند باشد. در Holostik نه‌فقط برچسبها، بلکه هویتهایی را ایجاد میکند که به‌طور مؤثر برند شمارا به مشتریان نشان میدهد و از دست‌کاری و تقلبی محافظت میکند.

ویژگی‌های امنیتی

  • برچسبهای امنیتی: نوار هولوگرافی و یا هولوگرافی کامل منتقل‌شده
  • جوهر: ترمو کروم، هدایت، PH واکنش‌پذیر و تغییر رنگ

شماره‌گذاری

• UV

• حرارتی / لیزر / جوهر جت

• بارکد 2D / QR

فرم نمایش

• چاپ

• هولوگرافی و چاپ

چاپ

شرکت 9 رنگ چاپ را ارائه میدهد

انواع مختلف برچسب‌ها عبارت‌اند است:

  • برچسب‌های FMCG
  • برچسب‌های دارویی
  • برچسب بر روی برچسب
  • برچسب‌های خودرو
  • برچسب‌های بسیار امن
  • برچسب‌های قالب
  • برچسب‌های روان کننده
  • برچسب Tyvek
  • برچسب آبجو
  • برچسب‌ها
  • برچسب‌های پوشاک
  • برچسب خراش
  • مدارک تحصیلی
  • خراش هولوگرافی

متغیرهای مورداستفاده شامل موارد ذیل است:

  • کاغذ
  • وینیل قابل تعویض
  • شفاف
  • چاپ جانبی چسب‌دار
  • Tyvek (غیرقابل‌تحمل)
  • برچسبهای خراش
  • برچسبهای فیبر کاغذی
  • برچسبهای در قالب

تشریح قسمتهای موجود در عکس به‌صورت موارد ذیل است:

اثر جنبشی: یک الگوی خطی در حال حرکت در خط، شعاع، مخروط یا هر زاویه‌ای که هولوگرافی کج شده است.

نوار هولوگرافی جزئی: شامل یک نوار با آرم شرکت یا هر طرح یا کلمه دیگر (به‌عنوان مشخصات مشتری). یکی از ویژگیهای امنیتی بالا.

قابلیت مشاهده کامل: استاتیک، روشن و قابل‌مشاهده از هر بعد است.

لیزر پنهان قابل‌مشاهده: تصاویر CLR تصاویر خاصی را روی صفحه‌نمایش دستگاه کنترل تولید میکنند. متن را نمیتوان با چشم غیرمسلح مشاهده کرد، تنها با استفاده از یک دستگاه لیزر خاص در یک زاویه دید خاص دیده می‌شود.

اثر گرادیان: این‌یک اثر منحصربه‌فرد است که می‌تواند با استفاده از قابلیت تولید کامل فنی ارائه شود. در این هولوگرام، انواع مختلف (طراحی الگوی تصادفی کامپیوتری) با استفاده از نرم‌افزار گرافیکی کامپیوتری ایجادشده است و هر طراحی گرافیکی با تغییر رنگ در فرمهای مختلف ارائه‌شده است. اثر گرادیان را میتوان به‌راحتی با تغییر زاویه دید هولوگرام مشاهده کرد.

5. فیلم‌های WIDE WEB

یک مجموعه گستردهای از فیلم هولوگرافی را ارائه میدهد که مشخصات مختلف به‌عنوان نیازهای خاص مشتری مورداستفاده قرار میگیرد. این فیلمها با استفاده از مواد اولیه باکیفیت برتر ساخته‌شده به خود چسبندگی، وضوح، کیفیت و درخشش است. این فیلمها برای جلوگیری از تقلب بسیار عالی هستند زیرا آن‌ها حفاظت کامل و امکان جلوگیری از دست‌کاری را فراهم میکنند. در اندازههای استاندارد مختلف در دسترس است و میتواند به‌عنوان مشخصات مشتریان سفارشی شود. این فیلمها باقیمت‌های مناسب ارائه می‌شود و به‌طور گستردهای برای بستهبندی و اهداف لمینیت استفاده میشود.

وب و ایده های هولوگرافی گسترده اساسا با استفاده از بهترین کیفیت مواد و گسترده در صنعت بسته بندی برای بسته بندی انعطاف پذیر استفاده می شود. این فیلمها را هر دو در PET (حداقل ضخامت 12 میکرون) و BOPP (حداقل ضخامت 20 میکرون) در دسترس قرار دارد. این فیلمها به غیر از حفاظت از نام تجاری، ارزش برند را افزایش میدهد و در برابر تقلب محصولات نهایی، با ایجاد آن بصورت کامل هولوگرافی، محافظت میکند.

این فیلم محصولی را ارائه میدهد که درخشان است و به نظر میرسد نام تجاری آن را برجسته میکند. کارشناسان در خصوص سازگاری محصول با استانداردهای بین المللی و آخرین روند بازار، مراقبت ویژهای را بر روی این محصول انجام دادهاند.

تشریح قسمتهای موجود در عکس به شرح ذیل است:

کامل با اثر پویای قابل مشاهده:

این یک اثر است که در آن تصویر در پیش زمینه هولوگرام قرار دارد و به نظر میرسد بسیار واضح است و میتواند به وضوح با چشم غیر مسلح دیده شود.

اثر برجسته: طراحی گرافیکی با استفاده از رایانه که اثر جنبشی و حرکتی دارد.

6. استانداردهای پیشنهادی GS1 برای چاپ روی هولوگرام

مورد استفاده بصورت ذیل پیشنهاد می شود:

  1. SGTIN: سریال کد قلم کالا برای ردیابی بهتر محصول
  2. GLN: کد مکان برای ردیابی مکان در زنجیره‌تامین و حتی مدیریت ارتباط با مشتری
  3. SSCC: سریال محموله برای ردیابی در زنجیره‌تامین
  4. GRSN: کد خدمات برای ردیابی خدمات مرتبط در زنجیره مدیریت منابع سازمانی و ارتباط با مشتری
  5. GRAI: کد اقلام برگشتی جهت ردیابی اقلام برگشت به انبار و کارخانه در زنجیره‌تامین مدیریت منابع سازمان
  6. GINC: شماره شناسایی جهانی برای حمل‌ونقل
  7. GPID: شناسه کامپوننت / قسمت بخصوص در شرکت‌های خودروسازی و یکی از شرکتهای موردمطالعه این مدل پیشنهادشده است.