جرثقیل سقفی

استاندارد ساختار URI وب GS1

فصلنامه شماره 36 (زمستان 1397)

  1. مقدمه

GS1 طیف وسیعی از كليد‌هاي شناسايي را تعریف می‌کند که زير‌ساختي براي مديريت اطلاعات در زنجیره تأمین در حوزه‌هاي مختلف به‌خصوص در حوزه خرده‌فروشی در سراسر جهان است. این کار تحت تأثیر بسیاری از رویدادها قرارگرفته است. امروزه تمایل خرده‌فروشان جهت استفاده از بارکدهای دوبعدی که می‌تواند اطلاعات بیشتری از GTIN را انتقال دهد و از چاپ بارکدهای متعدد بر روي محصول جلوگيري مي‌كند خیلی زیاد است، زيرا چاپ چندين باركد بر روي محصول كه ممكن است باعث ایجاد خطا شده و مغایرت‌هايي را به وجود بياورد و اين كسب‌وكارها نيازمند به یک بارکد واحد اما چندمنظوره هستند.

همچنين بالا رفتن سطح انتظار مصرف‌کنندگان باعث شده تا اطلاعات بیشتری به‌صورت آنلاین درباره محصولات موردنظر جهت خرید در دسترس باشد. چالشي كه براي كسب‌وكارها در اين زمينه وجود دارد برقراری ارتباط مناسب بين فضاي ديجيتال و فيزيكي محصولات است.

به‌منظور سازگاری کامل در سیستم GS1، باید انتقال بین GS1 Web URI‌ها و GS1 element strings صورت پذیرد تا این دو کاملاً قابل‌تبادل باشند. دستیابی به این امر به سطح مشخصی از دقت در ساختار یک GS1 Web URI نیاز دارد که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

  1. URI چیست؟

این قسمت به ارائه توضیحاتی در مورد اينكه URI (Uniform Resource Identifier) چیست و چگونه با URN (Uniform Resource Names) و URL (Uniform Resource Locators) در ارتباط هستند، پرداخته مي‌شود. همچنین توضيحاتي درباره ساختار اصلی اجزا در داخل یک Web URI نيز ارائه خواهد شد.

شکل 1 نمودار از نوع ون (Venn) را نشان می‌دهد که در آن شاهد این هستیم که URI یک موضوع وسیع شامل URN، URL و همچنین URI های دارای پروتکل‌های متنوع شامل https یا httpss، ftp، mailto، tel و غیره است. این بدان معنی است که هر URL و هر URN درواقع یک نوع URI است، زیرا URI یک اصطلاح گسترده و فراگیر است. علاوه بر این، IRIs(Internationalized Resource Identifiers) یک دسته حتی گسترده‌تر هستند که از Universal Character Set / Unicode پشتیبانی می‌کنند، درحالی‌که URI ها تنها از ASCII character set پشتیبانی می‌کنند.

شكل 1: URL و URN جزئي از URI است

شکل 2 یک نمودار دیگر از نوع ون (Venn) را نشان می‌دهد. این شکل دو قابلیت را نشان می‌دهد:

1- قابلیت حل‌وفصل آسان مسائل مربوط به منابع (به‌عنوان‌مثال اطلاعات) در وب.

2- قابلیت ارائه یک نام جهانی و یکپارچه برای هر موردی؛ صرف‌نظر از اینکه این مورد در وب باشد یا در دنیای واقعی.

قابلیت اول معمولاً مرتبط با URL‌ها و Web URI است.

قابلیت دوم معمولاً مرتبط با URN‌ها است.

Web URIs در محل تلاقی این دو قابلیت قرارگرفته‌اند؛ ازلحاظ ترکیب شبیه URL ها به نظر می‌رسند، زیرا آن‌ها HTTP یا HTTPS را به‌عنوان پروتکل مشخص می‌کنند و می‌توانند به‌گونه‌ای تنظیم شوند تا همانند URL‌ها از طریق پروتکل‌های تحت وب HTTP / HTTPS رفتار کنند. بااین‌حال URI ها یک روش کاملاً معتبر برای نام‌گذاری یک نام یکپارچه جهانی برای هر موردی هستند، چه در دنیای واقعی و چه در اینترنت. توجه داشته باشید که “یکپارچه جهانی “به معنی “منحصربه‌فرد جهانی “نیست؛ دو موضوع متفاوت، باید در هر موقعیتی URI های متمایز داشته باشند؛ یعنی در موقعیتی که ما می‌خواهیم بین آن‌ها تفاوت وجود داشته باشد. بااین‌حال، ممکن است بسیاری از URI ها وجود داشته باشند که همگی بیانگر یک موضوع باشند، چه داخل همان URI namespace و چه داخل نام دامنه. همچنین ممکن است از داده‌هاي پيوندي (Linked Data) برای ایجاد یک اعلان بین دو URI به‌منظور بیان رسمی این مطلب که هردو به یک موضوع اشاره دارند، استفاده کرد حتی اگر URI‌ها رشته‌های (strings) متفاوت باشند.

یک Web URI می‌تواند هم به‌عنوان یک نام یکپارچه جهانی و همچنین به‌عنوان یک‌راه ساده برای بازیابی منابع وب (web resources) (به‌عنوان‌مثال اطلاعات) مربوط به موارد شناسایی‌شده عمل کند.

شكل 2: ساختار داخلی اجزای یک Web URI

شکل بالا نشان‌دهنده عناصر ساختاری مربوط به یک Web URI است. این طرح یک پروتکل را نشان می‌دهد و همواره به‌صورت https:// و یا httpss:// است. (استفاده از HTTPS به‌عنوان بهترین روش توصیه می‌شود). Hostname معمولاً یک domain name اینترنتی ثبت‌شده یا یک subdomain از یک domain name ثبت‌شده است. پس از domain name، مابقی Web URI با توجه به شرایط متغیر است. URI path information شامل تعدادی از رشته‌ها است که توسط کاراکتر forward slash (/) جداشده‌اند. اگرچه این مورد فقط یک‌رشته است، اما اغلب توسط Linked Data community مورداستفاده قرار می‌گیرد و در رابط‌های از نوع REST2 برای نشان دادن مجموعه‌ای از منابع سازمان‌یافته در یک شیوه مفهومی و سلسله مراتبی استفاده می‌شود و با متنوع‌ترین دسته (بیشترین سطح عمومیت، حداقل میزان جزئیات) در سمت چپ از URI path information و با خاص‌ترین طبقه‌بندی در سمت راست از اطلاعات مسير URI ظاهر می‌شود.

این الگوی طراحی، به این موضوع اشاره دارد که Web URI اشاره‌شده ممکن است وجود داشته باشند و می‌تواند از طریق بریدن و کوتاه کردن اطلاعات مسير URI از راست به چپ شکل‌گرفته و منجر به حذف هر بخش متوالی که قبل‌تر با کاراکتر «/» نوشته‌شده بود، شود. این Web URIs اشاره‌شده ممکن است اطلاعاتی در مورد یک موضوع را در سطح وسیع و به‌صورت کلی‌تر و با جزئیات کم‌تر ارائه دهد.

این موضوع تنها توسط انسان قابل‌درک و خواندن است. نرم‌افزار کامپیوتری به‌طورکلی با مجموعه URI (حداقل تا شناسه fragment identifier) به‌عنوان یک‌رشته غیرقابل تقسیم برخورد می‌کند و تلاشی برای کوتاه‌سازی و یا قطع این ارتباط انجام نمی‌دهد. در عوض، آن‌ها به دنبال آشکارسازی ارتباط بین URI های مربوطه هستند که معمولاً از طریق یک یادداشت (تفسیر) مفهومی و با استفاده از خواص Linked Data، بیان می‌شود.

به‌عنوان‌مثال:

httpss://example.com/gtin/{gtin}/ser/{ser} or httpss://example.com/gtin/{gtin}/lot/{lot}/ser/{ser} dcterms:isPartOf httpss://example.com/gtin/{gtin}/lot/{lot}

و یا معادل آن:

httpss://example.com/01/{gtin}/21/{ser} or httpss://example.com/01/{gtin}/10/{lot}/21/{ser} dcterms:isPartOf httpss://example.com/01/{gtin}/10/{lot}

این مثال‌ها از توافق‌نامه استفاده‌شده در [RFC 6570] پیروی می‌کنند. مقادیر متغیرها باید در داخل آکولاد (brace) نوشته شوند؛ بنابراین، به‌عنوان‌مثال، {gtin} یعنی “insert gtin here” همان‌طور که در [RFC 2606] و [RFC 6761] توضیح داده شد، دامنه example.com، example.org و example.net به‌عنوان دامنه‌های سطح دوم (second-level domain) شناخته می‌شوند که توسط Internet Assigned Numbers Authority (IANA) برای استفاده در اسناد، رزرو می‌شوند. این موارد در خلال تعدادی از مثال‌ها در این استاندارد مورداستفاده قرارگرفته و باید به‌عنوان نگه‌دارنده برای هر نام دامنه ثبت‌شده از نوع سطح دوم شناخته شوند.

لازم به ذکر است که یک single script یا منبع Web ممکن است اطلاعات یا سرویس‌هایی را برای Web URI ها با تعداد مختلف سطوح اطلاعات مسیر (path information) ارائه کند و هنگام استفاده از لینک‌های مرتبط با تصاویر، اسكريپت‌ها[1]، استايل شيت‌ها[2] و غیره باید دقت لازم انجام پذیرد زیرا اکثر مشتریان تحت وب از چنین مسیر URI ی از نوع سلسله مراتبی استفاده می‌کنند، به‌شرط اینکه منبع Web به معنای واقعی کلمه درون چند فولدر اصلی (parent folder) توزیع شوند.

رشته‌هاي جستجو چندین جفت مشخصه-ارزش را برای ارسال به یک منبع Web فراهم می‌کنند. رشته‌هاي جستجو URI بعد از اطلاعات مسير URI ظاهر می‌شود و شامل همه موارد بین؟ در انتهای اطلاعات مسیر و پایان URI یا نماد “#” نشانگر شروع شناسه fragment identifier است. درون رشته‌هاي جستجو URI، جفت‌های key=value ممکن است توسط & یا or به یکدیگر متصل شوند؛ و باید توجه داشت که هر کلید نباید بیش از یک‌بار ظاهر شود؛ آخرین مقدار اعلام‌شده برای کلید درون رشته‌هاي جستجو، مقدار نهایی اختصاص‌یافته به آن کلید است.

شناسه URI fragment identifier اختیاری است و بعد از رشته‌هاي جستجو (در صورت وجود) و قبل از علامت “#” ظاهر می‌شود. این شناسه به‌طورمعمول برای ارائه یک پیوند به بخش داخلی یک منبع اطلاعات استفاده می‌شود. Linked Data community از URI ها با شناسه‌های fragment identifiers استفاده می‌کنند، اگرچه شناسه fragment identifier برای عبور از جفت key=value مفید و کاربردی نیست. مهم‌تر از همه، شناسه‌های fragment identifier به سرور ارسال نمی‌شوند، بلکه به‌طور کامل توسط مشتری اداره و رسیدگی می‌شوند.

Web URI ها اساساً دو انتخاب برای بیان مقادیر شناسه‌های كاربردي (GS1 Application Identifiers) را فراهم می‌کنند؛ یا درون اطلاعات مسير URI یا درون رشته‌هاي جستجو URI.

اطلاعات مسير URI مناسب‌ترین محل برای بیان یک کلید شناسایی GS1 و یک مجموعه سفارش داده‌شده از توصیف‌کننده‌های (qualifiers) اختیاری است که در ارتباط با کلید شناسایی GS1 مورداستفاده قرار می‌گیرند تا یک کلید ترکیبی که برای بازیابی اطلاعات در مورد موضوعی در سطح جزئی‌تر استفاده می‌شود را، شکل دهند. (به‌عنوان‌مثال اطلاعات ردیابی در مورد SGTIN، lot-level master data). رشته‌هاي جستجو برای مشخصه‌های داده‌ای مربوط به منابع شناسایی مانند تاریخ انقضا، وزن و غیره مناسب است و همچنین یک نقطه گسترش طبیعی برای هر جفت ارزیابی اضافی key=value است که نمی‌تواند با استفاده از شناسه‌های GS1 بیان شود؛ برای مثال، رشته‌هاي جستجو می‌تواند شامل یک جفت key=value برای نشان دادن یک نقش خاص ذینفع یا یک اقدام خاص یا یک فعالیت یا نوع سرویس موردنظر باشد. هر جفت key=value که برای داده‌های extension استفاده می‌شود نباید با کلیدهایی که برای GS1 Application Identifiers مورداستفاده قرارمی گیرند چه ازنظر مفهوم و چه ازنظر ساختار، مغایرت داشته باشد؛ یک کلید برای extension data نباید از یک مقدار تمام عددی و نیز هر یک از نام‌های اختصاری الفبایی (مثلاً ‘lot’، exp»، expdt) استفاده کند. درصورتی‌که بتوان یک مقدار را با استفاده از شناسه‌هاي كاربردي GS1 (GS1 Application Identifiers) بیان کرد، نباید برای بیان آن مقدار (مانند مقدار برای وزن خالص) از جفت key=value استفاده کرد. لازم به ذکر است که هیچ جفت key=value نباید با همان کلید در رشته جستجو URI تکرار شود. اگر یک کلید تکرار شود، مقداری بیشتر از مقدار قبلی تعریف خواهد شد.

اسکریپت‌های آزمون سازگاری (Conformance test scripts) باید برای پیاده‌سازی GS1 Web URI توسعه داده شوند و باید برای تکرار جفت key=value برای همان کلید آزمایش شوند. همچنین این موضوع وجود دارد که تبدیل هرکدام از نام‌های کلیدی از نوع الفبایی (بخصوص ‘lot’,’exp’ و ‘expdt’) به کلیدهای متناظر از نوع عددی (به ترتیب ’10’،’17’ و ‘7003’) باید توسعه داده شود تا بررسی این موضوع که هیچ‌یک از مقادیر یک کلید نباید بیش از یک‌بار به یک جفت key= value اختصاص داده شوند، صورت پذیرد، به‌عنوان‌مثال ‘exp’ و ’17’ به‌عنوان یک کلید مشابه در چنین آزمون‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  1. چرا داده‌های پيوند‌شده (Linked Data)؟

بخش قبلی نشان می‌دهد که داده‌هاي پيوند‌شده (Linked Data) یک تکنولوژی مناسب برای انگیزش آن دسته از صنایعی است که GS1 به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کند. پرسش در مورد چرایی این موضوع منطقی به نظر می‌رسد.

به‌سادگی داده‌هاي پیوند شده (Linked Data) را که از مفاهیم و تکنولوژی‌های تحت وب استفاده می‌کنند، در دنیای واقعی مدل‌سازی کنید. داده‌هاي پیوند شده (Linked Data) درواقع از یک ایده آشنا مبتنی بر hyperlink (اشاره یک مورد به مورد دیگر) استفاده می‌کند که معنا و مفهوم را به همراه دارد؛ بنابراین برای مثال یک مورد شناسایی‌شده توسط GTIN ممکن است به دستورالعمل‌های مونتاژ، اطلاعات مربوط به مواد غذایی یا ایمنی مواد غذایی مربوط به خودش مرتبط باشد؛ یک مکان مشخص‌شده توسط GLN ممکن است به یک ورودی مرتبط در یک سیستم داده‌های جغرافیایی مرتبط باشد GSRN-P به اطلاعات تماس در مورد سازمان مربوطه مرتبط باشد و غیره این لینک‌ها یک اثر شبکه‌ای (Network Effect) ایجاد می‌کنند. اولین دستگاه فکس زمانی مفید واقع شد که دومین دستگاه فکس به اینترنت متصل شد. هر دو با ظهور سومین دستگاه فکس ارزش بیشتری پیدا کردند و به همین ترتیب برای موارد بعدی هر گره در شبکه از طریق یکسری از لینک‌ها متصل شده است که توسط کامپیوترها قابل‌فهم و پردازش به یک مدل چندبعدی می‌باشند و به‌عنوان یک نمودار دانش شناخته می‌شوند. گراف دانش (Knowledge graph) بهترین مثال شناخته‌شده از اطلاعاتی است که شما معمولاً در سمت راست نتایج جستجو مشاهده می‌کنید: حقایق دسته‌بندی‌شده مربوط به آنچه شما جستجو کرده‌اید، از طریق منابع گوناگون در سرتاسر وب به تصویر کشیده شده است.

  1. استفاده از GS1 Web URIs با انواع مختلف حامل‌های داده:

GS1 Web URI یک دستورالعمل جدید به‌منظور بیان کلیدهای شناسه GS1، ویژگی‌های کلیدی و ویژگی‌های داده‌ها در یک فرمت است که می‌تواند در وب به شیوه‌ای بصری (از طریق یک درخواست وب‌سایت مستقیم) استفاده شود تا مصرف‌کنندگان و دیگران به‌طور مستقیم به اطلاعات مربوطه و خدمات در مورد محصولات، دارایی‌ها، مکان‌ها و غیره دسترسی پیدا کنند. GS1 Web URI را می‌توان از طریق انتقال element strings در حامل‌های داده GS1(GS1 data carriers) ازجمله بارکدهای یک‌بعدی و دوبعدی، برچسب‌های RFID EPC و غیره به دست آورد و همچنین می‌تواند در هر حامل داده‌ای که از رمزگذاری یک آدرس وب یا URL پشتیبانی می‌کند رمزگذاری شود. این بدان معنی است که در مورد حامل‌های داده اضافه‌شده مانند ®QR Codes و برچسب‌های NFC این امکان وجود دارد تا کلیدهای شناسایی GS1 را شامل شوند.

در حال حاضر بسیاری از محصولات، دارای بارکد EAN / UPC هستند که به‌سادگی GTIN را رمزگذاری می‌کنند و معمولاً به شکل GTIN-8، GTIN-12 (UPC)،GTIN-13 (EAN) بیان می‌شوند. در چنین شرایطی، یک مرجع از نوع GS1 Web URI همیشه می‌تواند به‌سادگی از طریق اضافه کردن مقدار GTIN به httpss://id.gs1.org/gtin/، ساخته شود.

توجه: استفاده از دامنه id.gs1.org ضروری نیست. یک GS1 Web URI ممکن است تحت هر نام دامنه‌اي ساخته شود. آن‌هایی که از دامنه id.gs1.org استفاده می‌کنند به‌عنوان مرجع GS1 Web URI شناخته می‌شوند.

از طریق شناسایی جزئیات مربوط به GTIN، می‌توانیم به داده‌های اصلی (master data) محصول در قالب فرمت قابل‌خواندن توسط کاربران (به‌عنوان‌مثال به‌عنوان یک صفحه وب محصول برای یک محصول خاص) و نیز در قالب فرمت قابل‌خواندن توسط سخت‌افزار (به‌عنوان‌مثال با استفاده از داده‌های ساختاری بر اساس schema.org و GS1 Web vocabulary)، دسترسی پیدا کنیم؛ که این امر گوشی‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا به “just the data” دسترسی داشته باشند و نمایشی مناسب بر اساس اقلام داده‌ای خاص را فراهم کنند؛ مانند هشدار درصورتی‌که یک محصول حاوی مواد حساسیت‌زا است یا دارای محتوا با چربی بالا باشد.

با فراتر رفتن از بارکدهای فعلی EAN / UPC برای یک شناسه GTIN، برخی از اشیاء حامل بارکدهای دوبعدی GS1 مانند GS1 Data Matrix یا GS1 QR Code یا بارکدهای خطی با مؤلفه دوبعدی اختیاری مانند GS1 DataBar هستند. در‌‌ برخی از بخش‌ها، الزامات و نیازمندی‌ها درواقع توصیف استفاده از GTIN همراه با سایر اطلاعات مانند Batch / Lot یا Serial Number است. به‌عنوان‌مثال، در بخش بهداشت و درمان/ داروسازی، از نماد GS1 DataMatrix به همراه اطلاعاتي مانند GTIN، Batch/Lot، شماره‌سریال و تاریخ انقضا استفاده مي‌شود. بدون ایجاد تغییرات در شیوه‌های فعلی به‌منظور ایجاد شناسه‌ها در محصولات، این امکان وجود دارد تا چنین اطلاعاتی را به GS1 Web URI syntax منتقل کنیم تا دسترسی به اطلاعات و خدماتی که از این جزئیات دقیق شناسایی برای ارائه اطلاعاتی مانند ردیابی و اطلاعات پروتکل و یا برای پشتیبانی از خدماتی مانند ثبت گارانتی برای یک نمونه خاص از یک محصول استفاده می‌کنند، فعال شود.

در این سناریو، از طریق یک نماد GS1 DataMatrix که حامل المان‌هاي رشته داده است، می‌توان یک مرجع GS1 Web URI را به‌سادگی و با قرار دادن مقادیر واقعی GTIN، Batch / Lot، شماره‌سریال و تاریخ انقضا در یک قالب URI ایجاد کرد مانند مثال زیر:

httpss://id.gs1.org/gtin/{gtin}/lot/{lot}/ser/{ser}?exp={exp}

در این مثال {gtin}، {lot}، {ser} و {exp} مقادیر واقعی برای GTIN، Batch / Lot، سریال و تاریخ انقضا هستند. توجه داشته باشید که بعضی از کاراکترهای نماد باید در هنگام استفاده در URI رمزگذاری مي‌شوند.

با انتقال المان‌هاي رشته داده که از بارکدهای GS1 به یک GS1 Web URI syntax خوانده ‌می‌شود، امکان دسترسی به اطلاعات و خدمات تحت وب وجود دارد که در جزئیات مربوط به GTIN تعریف‌شده است. (مانند سناریوی قبلی) و همچنین به‌منظور دسترسی به اطلاعات و خدمات تحت وبی که در سطحی جزئی‌تر و دقیق‌تر تعریف‌شده است، مانند داده‌های ردیابی/منبع که در سطح جزئی GTIN + batch / lot و یا GTIN+serial number تعریف‌شده‌اند و یا warranty registration که در سطح جزئی GTIN+serial number تعریف‌شده است.

در خرده‌فروشی، برخی از مالکان برند از قبل شروع به افزودن کدهای ISO / IEC 18004 QR که حاوی نشانی اینترنتی (URLs) برای محصولاتشان هستند کرده‌اند تا مشتریان بتوانند به صفحات تبلیغاتی / بازاریابی، مسابقات و غیره پیوند داده شوند. SmartLabel نیز یک رویکرد مشابه دارد، گرچه این موضوع در حال حاضر شامل کلیدهای شناسایی GS1 در URI رمزگذاری شده در یک QR code نمی‌باشد. با رمزگذاری GS1 Web URI به‌طور مستقیم در یک QR code یا برچسب NFC، همانند بقیه URL ها، می‌توانیم آن را به اطلاعات و خدمات مرتبط کرده و همچنین توانایی استخراج کلیدهای شناسایی GS1 را حفظ کنیم. این بدان معنی است که یک GS1 Web URI کدگذاری شده در یک QR code یا برچسب NFC می‌تواند توسط مصرف‌کنندگان برای دسترسی به اطلاعات محصول، صفحات تبلیغاتی / بازاریابی، مسابقات و غیره استفاده شود و در آینده نیز می‌تواند در زنجیره تأمین و در نقطه فروش استفاده شود؛ زیرا هنوز کلیدهای شناسایی GS1 را در GS1 Web URI syntax رمزگذاری می‌کند. سازوکارهای مربوط به فرآیند انتقال از انتقال میان المان‌هاي رشته داده و GS1 Web URI syntax پشتیبانی می‌کنند. توجه داشته باشید که در حال حاضر، نه برچسب‌های NFC و نه ISO/IEC 18004 QR Codes به‌عنوان حامل‌های داده GS1 برای استفاده در زنجیره تأمین یا برای درخواست فروش تصویب و مورد موافقت واقع نشده‌اند.

  1. استفاده از بارکدهای حاوی GS1 Web URI و بارکدهای GS1

استفاده از بارکدهای دوبعدی در اقلام تجاری مصرفي و همچنین در واحدهای لجستیکی، دارایی‌ها، مکان‌ها و غيره رو به افزایش است.

برای اقلام تجاری مصرفي، بر روي بسته‌بندی به‌طور فزاینده دو بارکد را حمل می‌کند:

  1. بارکد GS1 به همراه AI[3]‌‌هاي مربوطه
  2. بارکد غیر GS1 با یک URL که با کلیدهای شناسایی GS1 سازگار نیست.

این سناریو باعث ایجاد تناقض و ناسازگاری در تجربیات مصرف‌کننده می‌شود و نیز امکان استفاده از بارکد غیر GS1 را به‌وسیله تمام طرفین زنجیره تأمین از بین می‌برد. (همان‌طور که در مورد EAN / UPC استفاده می‌شود) همچنین این سناریو امکان استفاده از یک بارکد تکی برای پشتیبانی از هر دوزنجیره تأمین و اپلیکیشن های موبایلی را از بین می‌برد. استفاده از کلیدهای شناسایی GS1 در یک بارکد حاوی یک GS1 Web URI می‌تواند قابلیت پشتیبانی مجدد را با URL های استفاده‌شده در حال حاضر فراهم کند و همچنین در آینده برای همکاری‌های احتمالی زنجیره تأمین و اپلیکیشن‌های موبایلی برای همه شرکای تجاری ارائه می‌شود.

با استفاده از بارکد GS1 (که کلیدهای GS1 را در درون ساختار رشته المان‌ها حمل می‌کند) و بارکد (حاوی کلیدهای شناسایی GS1 درون دستورالعمل GS1 Web URI syntax) در مورد اقلام تجاری مصرفي، چندین فرضیه برای راه‌حل در نظر گرفته می‌شود:

  1. استفاده از شناسه‌هاي كاربردي GS1 (چه صریح یا ضمنی همان‌طور که در مورد EAN / UPC صادق است) همچنان امری اجباری است و حداقل موردنیاز برای همه بسته‌بندی محصولات مصرفی خواهد بود.
  2. استفاده از کلیدهای شناسایی GS1 در تمامی بارکد‌های موجود بر روی بسته‌بندی مصرف‌کننده باید به‌تدریج تبدیل به یک قانون جدید شود.
  3. همزیستی به دو طریق بر روی بسته‌بندی مصرف‌کننده، به این معنی است که صنایع از انتقال نرم‌افزار بین خود سود می‌برند. ابزار انتقال این امکان را ایجاد می‌کنند:
  • به‌منظور استفاده کاربردی از اپلیکیشن‌های موبایلی و نیز ساده‌تر کردن اسکن توسط موبایل برای مصرف‌کننده
  • استفاده کاربردی از اپلیکیشن‌های زنجیره تأمین که به‌واسطه آن‌ها عملکرد drag بر روی سیستم‌های اسکن کاهش می‌یابد.
  • تمام شرکای تجاری و دولت‌ها برای استفاده از بارکد GS1 Web URI.
  1. GS1 Web URI syntax در انتخاب حامل داده‌ها در استانداردهای اپلیکیشنی GS1 تأثیری نخواهد داشت.

در بسته‌بندی اقلام تجاری بالاتر از سطح بسته‌بندی مصرف‌کننده، واحدهای لجستیک، دارایی‌ها، مکان‌ها و سایر نهادها، استفاده از بارکدهای دوبعدی نیز افزایش می‌یابد. این موضوع بر روی كاركنان در زنجیره تأمین (مثلاً اپراتورهای لودر، کارکنان کنترل موجودی فروشگاه) و سیستم‌های اسکن خودکار بر اساس ادامه استفاده از هماهنگي رشته المان‌هاي درون حامل‌های دوبعدی اثر می‌گذارد. برخلاف اپلیکیشن‌های کاربردی مصرف‌کننده، استفاده از Web URI‌ها در یک حامل داده دوبعدی، مشابه با سطح بسته‌بندی مصرف‌کننده نیست. در همین حال، سازوکارهایی برای انتقال رشته المان‌هاي موجود به دستورالعمل مشابه هماهنگ‌سازي GS1 Web URI ارائه می‌شود که می‌تواند به‌طور خودکار با یک resolver مناسب یا “GS1 Digital Bridge” به اطلاعات آنلاین مربوطه هدایت شود، بنابراین این موضوع باعث پشتیبانی از مزایای اضافی GS1 Web URI برای چنین مواردی جهت ارتباط دادن به اطلاعات مربوطه بدون ایجاد اختلال در شیوه‌های موجود برای شناسایی و اسکن کردن چنین مواردی، می‌شود.

صرف‌نظر از این‌که قابلیت انتقال برای زنجیره تأمین یا تلفن همراه فراگیر بوده است، اساس شناسایی همچنان پابرجا است و ارزش‌افزوده جهت انتقال از عوامل اجرایی آن به‌طور مکرر بهره خواهد برد.

اگر توابع انتقال‌دهنده فراگیر شود:

  • در مورد نواحی مرتبط با اپلیکیشن زنجیره تأمین، یک بارکد حاوی GS1 Web URI قابلیت پشتیبانی از زنجیره تأمین را دارد.
  • در مورد تلفن همراه یک بارکد از نوع GS1 (شامل رشته المان‌ها) قابلیت پشتیبانی از زنجیره تأمین را دارد.
  • برای هر دو مورد بالایی، یک بارکد از نوع GS1 و یا یک بارکد حاوی GS1 Web URI قابلیت پشتیبانی از زنجیره تأمین را دارد.

تا زمان فراگیری، توجه به این موضوع مهم است که مشتریان و گردانندگان زنجیره تأمین از کدام بارکد و به چه منظور جهت دنبال کردن قوانین GS1 برای جانمایی بارکد استفاده می‌کنند.

هم‌چنین مهم است که به یاد داشته باشیم که اقلام تجاری مصرفي در مراکز توزیع، انبارها، نقاط نگهداری و غيره اسکن می‌شوند. این موضوع بدان معنی است که اصول مشابه حتی بازمان بندی متفاوت برای این نهادها شرح داده خواهد شد.

  1. نتيجه‌گيري

به‌طور خلاصه، وجود یک انتقال‌دهنده (point 1) به معنی استفاده فراگیر از انتقال‌دهنده‌ها نیست و ازاین‌رو دلیلی برای point 1 است. بااین‌حال، استفاده از شناسه GS1 در بارکدهای امروزی مزایای قابل‌توجهی را به ارمغان می‌آورد و آینده‌ای را که یک بارکد “می‌تواند” (اگر انتقال‌دهنده به‌طور فراگیر موجود باشد) در کنار زنجیره تأمین و اپلیکیشن های موردنیاز موبایلی رقم بزند، فراهم کند. اگر این اتفاق در مورد بسته‌بندی كالا‌هاي مصرفي روي دهد، اين رويداد كه بجاي استفاده از دو بارکد یک بارکد استفاده شود، اتفاق مي‌افتد، بنابراین افزایش عملکرد اسکن زنجیره تأمین و ایجاد تجارب مصرف‌کننده راحت‌تر و مفیدتر از حال حاضر خواهد شد. اگر یک انتقال‌دهنده موردپذیرش عموم قرار نگیرد و این موضوع فراگیر نشود، تمام مزایایی که بدون آن حاصل می‌شود، وابسته باقی می‌ماند و همچنان حرکت از یک non-GS1 URL به یک GS1 Web URI syntax را توجیه می‌کند.

  1. منابع
  2. httpss://www.gs1.org/standards/gs1-digital-link
  3. GS1 Web URI Structure Standard
  1. scripts
  2. Stylesheets
  3. Application Identifier