جرثقیل سقفی

آیا خطوط هوایی شرکت دلتا امیدوار به کاهش محموله ­های از دست رفته با اجرای یک سیستم ردیابی RFID است؟

ماهنامه شماره11(تير ماه 1395)

مقدمه

image001

شرکت هواپیمایی دلتا در سال ۱۹۲۹ توسط کولیت اورمن ولمن تاسیس شد و امروزه قدیمی‌ترین خطوط هواپیمایی فعال در ایالات متحده به ‌شمار می‌آید و دارای بیش از 789 هواپیمای مسافربری و باربری است. فرودگاه مرکزی شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا Hartsfield Jackson Atlanta International Airport می باشد . دلتا ایرلاینز در سال ۲۰۰۸ اقدام به خریداری شرکت نورث‌وست ایرلاینز، به ارزش ۲٫۶ میلیارد دلار نمود. هواپیمایی دلتا در سال ۲۰۱۳ با انتقال ۱۶۴٫۶ میلیون مسافر، به‌عنوان دومین شرکت هواپیمایی جهان، بر پایه تعداد انتقال مسافر، شناخته شد.

فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتا

image003

هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines

این شرکت هم‌اکنون پس از شرکت‌های لوفت‌هانزا، امریکن ایرلاینز و یونایتد کنتیننتال در رتبه چهارم از فهرست بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی جهان قرار دارد.

شرکت دلتا ایرلاینز در حال حاضر روزانه به ۲۴۷ مقصد در سراسر جهان، پروازهای مستقیم دارد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد[و فرودگاه اسخیپول آمستردام، فرودگاه بین‌المللی سینسیناتی/کنتاکی شمالی، فرودگاه متروپولیتن وین کانتی دیترویت، فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا، فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی، فرودگاه لاگواردیا، فرودگاه بین‌المللی مینیاپولیس−سنت پل، فرودگاه بین‌المللی ناریتا، فرودگاه شارل دوگل پاریس و فرودگاه بین‌المللی سالت‌لیک‌سیتی، قطب‌های این شرکت هواپیمایی به‌شمار می‌آیند.

دلتا ایرلاینز مالک ناوگانی متشکل از ۷۴۳ فروند هواپیمای جت مسافربری می‌باشد، که بعنوان سومین ناوگان بزرگ هواپیماهای مسافربری جهان محسوب می‌شود.

دلتا ایرلاینز مالک ناوگانی متشکل از ۷۴۳ فروند هواپیمای جت مسافربری می‌باشد، که بعنوان سومین ناوگان بزرگ هواپیماهای مسافربری جهان محسوب می‌شود.

شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines در حال حاظر به بیش از 326 مقصد مختلف در قاره های آسیا و اروپا و آمریکا و اقیانوسیه و آفریقا پرواز های مسافربری و باربری انجام می دهد و شما می توانید بوسیله هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines  به مقاصد مختلف پرواز انجام دهید.

مهمانداران هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta AirLines یکی از آموزش دیده­ترین مهمانداران بین شرکتهای هواپیمایی می­باشند و به علت وجود مهماندار از ملیت های مختلف امکان صحبت با زبان های مختلف را دارند.

پروژه خطوط هوایی شرکت دلتا درکاهش محموله­های مفقود شده با اجرای یک سیستم ردیابی RFID

 image004

image005

 این حرکت نشانه یک تغییر تاریخی برای دلتا و 120 میلیون بسته در سال است. از اوایل دهه 90 ، استاندارد صنعت RFID جایگزین اسکن دستی بارکد شده است. با این تکنولوژی جدید، اسکنرها با استفاده از امواج رادیویی ،اطلاعات بسیار دقیق و مداوم ذخیره شده­ای را دریافت می­کنند که بر روی یک تراشه جاسازی شده برچسب RFID باعث ایجاد ردیابی بهتر و افزایش شفافیت می شود. با RFID، مشتریان بسته­های خود را در داخل و خارج هواپیما در طول سفر ، از طریق نرم­افزار­های موبایل خودشان پیگیری می­کنند که در آغاز سه ماهه چهارم سال 2016 آن را مشاهده خواهید کرد.

Lentsch Bill معاون ارشد رئیس جمهور در شرکت هواپیمایی دلتا می­گوید: با سرمایه گذاری­50 میلیون دلار در RFID در 344 ایستگاه در سراسر جهان، ما به قابلیت اعتماد در رسیدن هر بسته در هر پرواز کمک می­کنیم. بخش خدمات به مشتریان و محموله فرودگاه می­­گوید: این نرم افزار خلاقانه از فن آوری­، اطلاعات بیشتر و داده­ها­ی دقیق­تری را در طول سفر بسته­ها به ما می­دهد.

استقرار اولیه RFID­ها بصورت یکپارچه در طول فرآیند چمدان­ها و بسته­ها عمل ردیابی هر بسته را با میزان موفقیت 99.9 درصد نشان می­دهد که با اطمینان از مسیریابی و بارگذاری مناسب همراه بوده است.

برای مشتریان، RFID  معنی بسیار بیشتری دارد . در همین مسیر، مشتریان این اطلاعات را بر روی اثر انگشتان خود در مورد تغییرات پرواز می­خواهند. Tim Mapes  ،مدیر ارشد بازاریابی دلتا می­گوید :ما می دانیم که مشتریان انتظار شفافیت و روشنی بیشتری بر روی بررسی بسته­های خود را دارند . صنعت برنامه ردیابی بسته­ها و چمدان­ها در شرکت دلتا ، برای اولین بار گام خوبی بود .RFID به ما استاندار­های جدیدی را برای پیگیری شفاف­تر و تعاملی­تر در نرم افزار تلفن همراه پرواز دلتا را ارائه خواهدکرد. (یک App جدید بر روی موبایل)

تیم دلتا 4600 اسکنر مستقر کرده است، نصب 3800 تگ پرینتر RFID بر روی بسته­ها  و600  اسکله یکپارچه و ادعا می­کند که خوانندگان قادر هستند بسته­های خود را در طول فرآیند حمل و نقل به صورت دستی و آزاد اسکن کنند.

 آنها به زودی با RFID بسته­ها و چمدان­های خود را در تمام خطوط دلتا و مراحل اتصال پیگیری خواهند کرد.
این فرآیند در تمام 84  ایستگاه از بزرگترین ایستگاه­های دلتا گسترش یافته است. 1500 کمربند لودر چمدان­ها موجود است و چراغ سبز به معنای واقعی کلمه به عنوان ورود و خروج داخل یک هواپیما است. فلش سنسور کمربند لودر سبز وقتی است که بسته درست در هواپیما  قرار گیرد و لودر قرمز زمانی که کیسه نیاز به دست کاری­های اضافی دارد یعنی در مسیر درست قرار ندارد.

image006

 در حال حاضر زمانی که یک مشتری ارتباط با بسته خود را از دست بدهد، آژانس­ها به صورت دستی هر بسته را پیدا و اسکن می­کنند تا چمدان­ها به دست مشتری برسد و اطمینان پیدا می­­کنند که برای پرواز جدید، مجدد تگ­گذاری می­شود. با اسکنر RFID، ماموران قادر هستند که موجودی را به سرعت پیدا کنند و با دقت به یک بسته اشاره کنند.

Lentsch  می­گوید: ما در هر بخشی از فرآیند را زیر میکروسکوپ قرار­دادیم و عملکرد صنعت پیشرو را کامل کرده­ایم.  RFIDبه کارکنان و مشتریان دلتا یک ابزار بسیار بزرگ برای افزایش فاصله بین ما و رقبای­مان را هدیه می دهد.

افزایش فرآیند و بالا­بردن کارایی در خطوط هواپیمایی باعث کم شدن 68% اتفاقات گم شدن در10 سال اخیر شده است. ایجاد این فرآیند در شرکت دلتا برای همین عملکرد است. دلتا اعلام کرد که هواپیمایی برای اولین بار در ایالات متحده ،استقرار تکنولوژی ردیابی بسته­ها وشناسایی فرکانس رادیویی  یا RFID را برای همه 120  میلیون بسته­های هر سال را مدیریت خواهد کرد.

از آنجا که در دهه 1990، خطوط هوایی چمدان­ها را با بارکد و اسکن دستی دنبال کرده­اند، دلتا خواستار سوئیچ به تکنولوژی RFID  تاریخی است.

در ماه فوریه، اطلاعات ماه گذشته در دسترس است، وزارت حمل و نقل دلتا گزارش کرده است که%1.95 چمدان­ها در هر 1000 مسافر بد اداره شده­اند. قرار گرفتن در بالاترین رتبه در میان بزرگترین خطوط هوایی ایالات متحده و چهارمین بعد از ویرجین امریکا، جت بلو و آلاسکا.

با RFID، اسکنر، امواج رادیویی برای گرفتن اطلاعات بسیار دقیق و مداوم ذخیره شده بر روی یک تراشه RFID جاسازی شده در برچسب توشه مورد استفاده قرار می­گیرد. مطابق روش مورد استفاده در دلتا.

اطلاعات در نرم افزار تلفن همراه دلتا  قرار خواهد گرفت  و مسافران اطلاعیه­های مربوط به بسته­های خود را در شروع و پایان سفر هوایی دریافت خواهند کرد. فقط خطوط هوایی علاقه­مند به ردیابی RFID نیستند، چند فرودگاه، فرآیندهای RFID را به جای بارکد اجرا کرده­اند. فرودگاه مک کارن در لاس وگاس از سال 2006 این فرآیند را مورد استفاده قرارداده است و بسیاری از شرکت­ها در حال توسعه تکنولوژی RFID بر روی چمدان­ها و لوازم جانبی خود هستند تا مسافران طوری بتوانند وضعیت وسایل خود را پیگیری نمایند. خطوط هوایی و فرودگاه­ها به احتمال زیاد همه در نهایت این فن­آوری را به منظور جلوگیری از شکایات بسیار مشتریان، اتخاذ خواهند نمود. دلتا انتظار دارد که این فناوری از آغاز سال شروع گردد.

image007

چگونه امواج رادیویی کوچک ازکلیه اثاثیه­ها و چمدان­ها با­عث برقراری ارتباط بین محل قرارگرفتن وسایل و صاحبان و کلیه افراد درگیر می شود؟

 خطوط هوایی می­توانند از این فن­آوری برای ردیابی بسته­ها و جلوگیری از گم شدن یا هدایت آنها استفاده کنند. این ایده در پشت خطوط هوایی دلتا، برنامه جدیدی است که اعلام شده است، استفاده از تکنولوژی که در اطراف ما به نام شناسایی فرکانس رادیویی، با نام مستعار RFID بوده است.

image008

سفر شگفت­انگیز چمدان­ها پس از چک شدن در مدت زمان يك دقيقه و سي و دو ثانيه

در پایان ماه اوت، دومین شرکت بزرگ هواپیمایی در جهان برچسب­های کاغذی RFID را بر روی بسته­های مسافران در 344 فرودگاه ، از جمله آتلانتا قرار خواهد داد، جایی که در آن دلتا در آن مستقر است.

اما این فرآیند چگونه کار می­کند: هنگامی که شما بسته­های  خود را بررسی می­کنید، معمولا شما یک برچسب RFID به جای برچسب بارکد دیجیتالی دریافت می­کنید.

بسته­ها بر روی تسمه نقاله بار­گذاری شده ودر جایی محموله هواپیما نگه­داری می­شوند، دستگاه­های الکترونیکی، سیگنال رادیویی از هر تگ RFID را می­خوانند. این تگ­های ذخیره شده در یک پایگاه داده چک می­شود تا مطمئن شوند که بسته­ها متعلق به آن پرواز است.

سیستم باعث یک نور قرمز بر روی تسمه نقاله نمایش می­دهد واگر چک درست نباشد، کمربند به طور خودکار متوقف شده و اجازه می­دهد قسمت کنترل ، چمدان­ها را از کمربند حذف کند و دوباره مسیر درست بسته را مشخص می­کند.

یکی دیگر از فواید استفاده ازسیستم RFID این است که اگر یک مسافر ناگهان از هواپیما پیاده شود، بسته­های او باید از محل نگهداری محموله حذف شود، این دستگاه باعث می­شود، مسافر بسیار سریعتر با ردیابی سیگنال­های رادیویی برروی برچسب­ها آن­ها را پیدا کند. بدیهی است که سیستم وعده صرفه­جویی در وقت و پول دلتا  از بسته­های از دست رفته و در مسیر اشتباه قرار گرفته را می­­دهد.

اکثر خطوط هوایی در حال حاضر با بارکد دیجیتالی است که هیچ سیگنال­های رادیویی پخش نشده و از تگ­های ساده استفاده شده است. سیستم دارای یک نرخ گردشی بسته­های درست در حدود 95٪ است. با ردیابی RFID، دلتا انتظار دارد که تعداد این آمار به 99.9٪ برسد. کوانتاس هواپیمایی استرالیا از RFID برای پیگیری بسته­ها و چمدان­ها استفاده کرده است ، اما شرکت دلتا ادعا دارد که هیچ حامل دیگری برنامه ردیابی RFID با این نوع خاص از تکنولوژی در این مقیاس را اجرا نکرده است.

نتيجه گيري

با در نظر گرفتن اینکه ما نیز در بخش هوایی با چنین مشکلاتی روبرو هستیم، شاید بتوانیم با کمک و راهنمایی این بخش از صنعت هر چه بهتر در مرتفع­سازی مشکلات قدمی برداریم.

مطالعات موردی و تجربه موجود در این زمینه، گامی اساسی در شگل­گیری بهتر نقشه­ها و ایده­های موجود است .